Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer vind je een hond een werkhond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: Wanneer vind je een hond een werkhond?

Ongelezen bericht door yamie »

welke honden noem ik? :denken: eerst zeg ik al schijnbaar teckel en nu? :19:
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

MARC_S schreef:
Inge O schreef:
dat is natuurlijk een drogreden - er is maar één (oppervlakkige) verwonding superdringend en dat is een slagaderlijke bloeding en die zie ik echt nog niet door de gemiddelde jager gehecht worden.
alle andere hechtbare verwondingen kunnen rustig een paar uur wachten ipv. even amateuristisch te worden dichtgestikt - maar een stuk goedkoper is het natuurlijk wel :ok: .
Eens, het is een keuze om je hond niet mee naar de DA te nemen maar het zelf te doen :wink: Dat heeft alles met de mens en niets met het ras of de hond zelf te maken. :ok:
het is een misverstand dat de honden niet naar een DA gaan. maar soms is het nodig om ze ter plekke te behandelen.
zo snel mogelijk worden ze dan naar de Da gebracht.
Afbeelding
jeanine
Actief

yamie schreef:tuurlijk heb je daar gelijk in Martijn, er zijn twee types, de honden die de Zwijnen op 1 plaats houden, omcirkelen, daarbij de jagers daarop attenderen en dan de honden die de Zwijnen zelf pakken ( de Bay dogs en de Catch dogs)

Eva "kan" geen van beide, voor de eerste is ze niet snel en wendbaar genoeg ( of te groot zeg maar) voor het tweede is ze te klein en te kwetsbaar....
sorry had het eerst even moeten opzoeken,

je noemt bay dogs en catch dogs, had het even snel doorgelezen dacht dat je rassen noemde.

wat noem je bay dogs en catch dogs, ik heb er nog nooit van gehoord
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

http://www.baydog.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
yamie
Zeer actief
Contacteer:

oke, nou de uitleg stond er ook bij, bay dogs, ( keep at bay = in bedwang houden, bring to bay = in het nauw drijven) die zorgen ervoor dat het zwijn op 1 plek blijft.
en catch dogs.. die pakken hem zelf :mrgreen:

nou weet ik niet, of die benamingen ook gebruikt worden bij terrier, teckels e.d , maar daar ging het ook even niet om, was meer om aan te geven, dat er in de jacht op zwijnen meerdere mogelijkheden zijn en niet alleen bv een dogo met brute kracht ;)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

jeanine schreef:voor degene die zijn hond eens wil uittesten op de wilde zwijnen, in duitsland en frankrijk heb je rasters waar je met je hond in kan om te kijken of hij het leuke speelkamertaatjes vindt.
Die hebben we hier ook hoor(tenzij je speciaal daarvoor ingerichte gebieden bedoelt want die bedoel ik dus niet);mijn honden vinden het erg leuk om ze op te stoten.Ik wat minder,maar je ziet ze helaas niet altijd sneller dan je hond ze ruikt :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

@Marc, een mixje heb ik, die doen er sowieso al niet toe :pffff:
jeanine
Actief

yamie schreef:oke, nou de uitleg stond er ook bij, bay dogs, ( keep at bay = in bedwang houden, bring to bay = in het nauw drijven) die zorgen ervoor dat het zwijn op 1 plek blijft.

nou weet ik niet, of die benamingen ook gebruikt worden bij terrier, teckels e.d , maar daar ging het ook even niet om, was meer om aan te geven, dat er in de jacht op zwijnen meerdere mogelijkheden zijn en niet alleen bv een dogo met brute kracht ;)
ken die benaming niet, maar het is zeker niet de bedoeling van de jacht dat de honden het wild maar zelf gaan pakken.
ze moeten het opdrijven, en diezelfde honden moeten instaat zijn om eventueel het wild te stellen.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

nee Martijn dat werd helemaal niet gesteld, JULLIE maakte er teckel van, dat heb ik nooit gezegd :19:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

jeanine schreef:
yamie schreef:oke, nou de uitleg stond er ook bij, bay dogs, ( keep at bay = in bedwang houden, bring to bay = in het nauw drijven) die zorgen ervoor dat het zwijn op 1 plek blijft.

ken die benaming niet, maar het is zeker niet de bedoeling van de jacht dat de honden het wild maar zelf gaan pakken.
ze moeten het opdrijven, en diezelfde honden moeten instaat zijn om eventueel het wild te stellen.
ja precies, dat is wat ik bedoelde met bay dogs ( of dat nu even de gebruikte benaming hier is of niet) de honden die Martijn noemde ( dog, Dogo ) die waren er wel voor om de strijd zelf aan te gaan met een Zwijn. maar dat is dus niet wat er hier onder de jacht verstaan wordt.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Weet je Martijn, soms lees ik wat van jou of Marc over Eva en dan denk ik: "pfff daar heb je hun ook weer met hun tophond." Maar meestal denk ik inderdaad direct daarna: " Maar wat is het fijn dat je zo blij kunt zijn met je hond en dat je zo trots op je hond bent."

Wat jij en Marc echter wel eens vergeten daarbij is dat andere mensen ook blij en gelukkig zijn met hun tekkel, duitse staande, BC of Aussie, maar dat jullie die in dezelfde zin dan wegzetten als volkomen inferieur ten opzichte van Eva.
En dan gaan mensen sputteren...
Gr. Aniek

Afbeelding
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Martijn schreef:
Machie schreef:Martijn, volgens jou is Eva de perfecte hond voor alles.
Nee, niet voor alles. Maar ik vind het wel een hele leuke, fijne hond en ik ben trots op haar.
Walgelijk he?
volgens mij is daar niks mis mee :ok: maar liefde kan ook een beetje verblinden :wink:
het is wel opvallend dat je andere (werk)honden niet op waarde lijkt te schatten :19:
Afbeelding
jeanine
Actief

yamie schreef:
jeanine schreef:

ja precies, dat is wat ik bedoelde met bay dogs ( of dat nu even de gebruikte benaming hier is of niet) de honden die Martijn noemde ( dog, Dogo ) die waren er wel voor om de strijd zelf aan te gaan met een Zwijn. maar dat is dus niet wat er hier onder de jacht verstaan wordt.
ik snap wat je bedoeld, nee met dogachtigen is het zeker niet gebruikelijk, heel vroeger vast wel, en misschien is het in sommige landen nog wel populair , dat weet ik niet.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Martijn schreef:
Nee, niet voor alles. Maar ik vind het wel een hele leuke, fijne hond en ik ben trots op haar.
Walgelijk he?
Tussen een leuke fijne hond en de perfecte hond voor alles zit nog al een verschil :)

Ik heb ook een leuke fijne lieve hond waar ik heel gelukkig mee ben, maar mijn hond is niet geweldig en perfect. Ja, hij is geweldig goed in snuffelen. Maar dat maakt hem geen perfecte drugshond oid.
Ik krijg van jullie in dit topic het idee dat alleen eva de perfecte hond is die alles kan en dat de rest minder is... Dat is gewoon niet zo. Iedereen is op zijn manier gek met zn hond :)
jeanine
Actief

marian* schreef:
jeanine schreef:voor degene die zijn hond eens wil uittesten op de wilde zwijnen, in duitsland en frankrijk heb je rasters waar je met je hond in kan om te kijken of hij het leuke speelkamertaatjes vindt.
Die hebben we hier ook hoor(tenzij je speciaal daarvoor ingerichte gebieden bedoelt want die bedoel ik dus niet);mijn honden vinden het erg leuk om ze op te stoten.Ik wat minder,maar je ziet ze helaas niet altijd sneller dan je hond ze ruikt :wink:
nee, ik heb het over speciale rasters om je hond te testen.
in het wild kan een zwijn weg, en zolang hij weg kan zal een varken dat altijd als eerste keus nemen. hij wordt pas link als hij niet weg kan of gewond is. dat is heel andere koek
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Budkes schreef:Weet je Martijn, soms lees ik wat van jou of Marc over Eva en dan denk ik: "pfff daar heb je hun ook weer met hun tophond." Maar meestal denk ik inderdaad direct daarna: " Maar wat is het fijn dat je zo blij kunt zijn met je hond en dat je zo trots op je hond bent."

Wat jij en Marc echter wel eens vergeten daarbij is dat andere mensen ook blij en gelukkig zijn met hun tekkel, duitse staande, BC of Aussie, maar dat jullie die in dezelfde zin dan wegzetten als volkomen inferieur ten opzichte van Eva.
U trekt mij de woorden uit de bek :ok: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Budkes schreef:Weet je Martijn, soms lees ik wat van jou of Marc over Eva en dan denk ik: "pfff daar heb je hun ook weer met hun tophond." Maar meestal denk ik inderdaad direct daarna: " Maar wat is het fijn dat je zo blij kunt zijn met je hond en dat je zo trots op je hond bent."

Dank u :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dat kan. Ik zie niet waar ik andere honden inferieur maak als ik mijn eigen hond vol trots beschrijf maar het kan best dat dat zo overkomt.
Laatst gewijzigd door laeken op 16 feb 2010 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Machie schreef:Toevallig ben ik het emt Marion eens. Martijn, volgens jou is Eva de perfecte hond voor alles.
Dat mag toch? Ik lees dit overigens niet hoor, maar lees uit zijn woorden dat Eva een hond is die breed gebruikt zou kunnen worden... en juist dat ZOU kunnen worden, dat is over het algemeen simpelweg zo bij een herderachtige als een Laekense.
Ik zou mijn mechels ook van alles en nog wat kunnen leren, en juist dat graag willen werken voor de baas dat maakt ze zo veelzijdig. Aangezien de Laekense net als de mechelaar een belgische herder is zie ik niet in waarom Eva dat niet zou kunnen... Persoonlijk Eva kennende ook.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
yamie
Zeer actief
Contacteer:

nou sorry marc, maar als jij zegt, dat Eva net zo goed, of zelfs beter bv kan jagen als een ( jacht) teckel, of een terrier ( en het dan ook nog benoemen, als ff achter een rat aan, alsof dat de jacht is.) vindt ik dat toch behoorlijk denigrerend overkomen , dat je Eva wel degelijk wegzet als uberhond. het heeft totaal , maar dan ook totaal niks te maken met trots zijn op je hond. ik ben ook gek en trots op mijn honden, maar dat er rassen/honden beter in iets zijn? geschikter ergens voor zijn? ohhhhh tuurlijk.

maar goed, het wil er toch niet in, de rest ziet het vast allemaal weer verkeerd en verdraaien jou woorden. :19:
jeanine
Actief

1 ding is me wel duidelijk wat de 1 een werkhond vindt vindt de ander geen werkhond. klaar.
en ik ben ook gek op mijn (werk) hondjes.

maar blijf bij mijn eigen mening wat ik onder een werkhond versta, en die is heel duidelijk, werkt de hond? ja, dan is het een werkhond. sport de hond? ja dan is het een sporthond.

tjonge jonge wat een discussie.

je kan een hond heel veel leren maar het houdt ook een keer op.
Laatst gewijzigd door jeanine op 16 feb 2010 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Martijn schreef:
En daar wordt een fokker nou heel erg blij van. :F:
Misschien ben ik 1 van de weinigen op het forum die dat gevoel krijgt bij het lezen hiervan, maar dat kan me geen r**t schelen. :lekkerpuh:
Laatst gewijzigd door LongFields op 16 feb 2010 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief

chrico schreef:

Dank u :ok:
Ik zeg al niets meer want ik weet precies wat er nu komt :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

jeanine schreef:
marian* schreef:
in het wild kan een zwijn weg, en zolang hij weg kan zal een varken dat altijd als eerste keus nemen. hij wordt pas link als hij niet weg kan of gewond is. dat is heel andere koek
Nee,daar waag ik mijn honden echt niet aan :N:
Daar zijn ze me te speciaal,leuk,lief en weet ik veel wat voor.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:
duitse herder schreef:
Waarom zouden ze dan geen belgen gebruiken bij de jacht?
Weet ik niet. Ik zou het zelf wel doen.
heb een perfecte jachthond, kan konijnen killen dus ik heb eten als het moet.... :pffff: :mrgreen:
komt het ook nog netjes brengen trouwens....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Budkes schreef:Wat jij en Marc echter wel eens vergeten daarbij is dat andere mensen ook blij en gelukkig zijn met hun tekkel, duitse staande, BC of Aussie, maar dat jullie die in dezelfde zin dan wegzetten als volkomen inferieur ten opzichte van Eva.
Precies. Ik mag bv al nergens over meepraten, want ik heb bejaarde Goldens. En toch overvalt ongeveer ieder uur van de dag me een mega-blijheid, en mega-trotsheid over die honden.

Maar goed. Dat telt dan weer niet. Ook goed.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik vind het idd wel eens storend dat Eva, en Belgische Herders in het algemeen, in alles beter is dan het ras dat er voor gefokt is. Jagers zouden Belgische Herders moeten gaan gebruiken, want de honden die er al generaties lang voor gefokt worden, zijn veeeeel minder geschikt. Zwijnen kan zij ook opjagen en doden, zouden ze alleen Belgische Herders voor moeten gebruiken. Waarschijnlijk is Eva ook veel beter dan schapen drijven dan een BC en helemaal beter in koeien drijven dan een Aussie. Ze kan immers alles en minimaal op hetzelfde niveau dan die domme honden die 'maar' 1 ding kunnen :pffff:

Ik ben ook heel blij met mijn honden. Dat lijkt me overduidelijk. Maar ik zal nooit beweren dat ze beter zijn dan Labradors en Goldens in de jacht, of dan BC's in de agility, of dan Mechelaars in de IPO. Sterker nog, ze kunnen er niet eens aan tippen. Maar dat geeft niet, want ik vind het geweldig om met ze te sporten.

Overigens ben ik absoluut van mening dat de ene sporthond meer drive heeft dan de andere. Waar de ene doorzet en zich niet laat afleiden, zal de andere eerder opgeven en zich eerder laten afleiden. Als je daar op doelt met werkhond, dan kan ik daar best in meegaan. Maar dat is dan ook die Weimaraner die in de jacht gebruikt wordt. En ook dat Vlinderhondje die waanzinnig loopt in de agility. En ook die Kooiker die reddingshondenwerk doet. Mijn Kooiker is overigens geen werkhond als je ze zo beschrijft, dat is meer een vrijetijdshond :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

yamie schreef:nou sorry marc, maar als jij zegt, dat Eva net zo goed, of zelfs beter bv kan jagen als een ( jacht) teckel, of een terrier ( en het dan ook nog benoemen, als ff achter een rat aan, alsof dat de jacht is.) vindt ik dat toch behoorlijk denigrerend overkomen , dat je Eva wel degelijk wegzet als uberhond. het heeft totaal , maar dan ook totaal niks te maken met trots zijn op je hond. ik ben ook gek en trots op mijn honden, maar dat er rassen/honden beter in iets zijn? geschikter ergens voor zijn? ohhhhh tuurlijk.

maar goed, het wil er toch niet in, de rest ziet het vast allemaal weer verkeerd en verdraaien jou woorden. :19:
Nu jij het woord uberhond weer eens uit de oude kast meent te moeten trekken is voor mij elk gesprek afgelopen. :ok:
Afbeelding
jeanine
Actief

Die hebben we hier ook hoor(tenzij je speciaal daarvoor ingerichte gebieden bedoelt want die bedoel ik dus niet);mijn honden vinden het erg leuk om ze op te stoten.Ik wat minder,maar je ziet ze helaas niet altijd sneller dan je hond ze ruikt :wink:[/quote]

in het wild kan een zwijn weg, en zolang hij weg kan zal een varken dat altijd als eerste keus nemen. hij wordt pas link als hij niet weg kan of gewond is. dat is heel andere koek[/quote]

Nee,daar waag ik mijn honden echt niet aan :N:
Daar zijn ze me te speciaal,leuk,lief en weet ik veel wat voor.[/quote]

dat is ook niet iets wat je zomaar met je honden kan doen of waar je ze aan moet blootstellen. maar om een hond te leren omgaan met een varken, daar is de mogelijkheid voor.
Afbeelding
jeanine
Actief

malinois schreef:
Martijn schreef:
duitse herder schreef:
Waarom zouden ze dan geen belgen gebruiken bij de jacht?
Weet ik niet. Ik zou het zelf wel doen.
heb een perfecte jachthond, kan konijnen killen dus ik heb eten als het moet.... :pffff: :mrgreen:
komt het ook nog netjes brengen trouwens....
toch wel zacht in de bek he???? :denken:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”