Als kind niet alleen gelaten wordt met hond (zoals het hoort), kan hij het niet meer doen.iones schreef:ten eerste is een paar x waarschuwen een paar x te veel, dan ben je niet consequent meer. 1 waarschuwing moet genoeg zijn. Maar ouders zijn vaak daar te slap in en gaan maar door met zeuren en een kind weet dan verdomde goed dat er geen consequenties aan verbonden zijn en gaat doodleuk verder zijn gang. Of ze doen de ene keer 3x waarschuwen en de andere keer 2x. Kind weet dan ook niet waar het aan toe is.Renee1966 schreef:Straffen (op deze leeftijd) doe je pas, nadat je een paar x gewaarschuwd hebt, gaan ze door, dan straffen.
Daar komt bij, dat het kind niet fout was, maar de oppasmoeder wel, die had het kind niet in deze situatie moeten brengen.
Tjonge zeg,
Je waarschuw en je verbindt er en consequentie aan als er niet geluisterd wordt.
Dat begrijpen kinderen dus wel.
Ten tweede weet het kind niet dat de oppasmoeder een fout heeft gemaakt. Voor het kind is dat verder ook niet relevant. Het heeft iets gedaan wat niet mag en dat moet hij leren. Met uitleg en straf.
Wel uitleg, geen straf. Zie eerdere motivatie
Verder hou ik mijn hart vast over de toekomstige maatschappij.
Ik zie hier moeders zoals Fenneke en Rene uk die zich zelf op de borst kloppen wat een geweldige moeder ze zelf wel niet zijn en maar aan de kop zeiken van een andere moeder die een keer een fout heeft gemaakt en een beetje gaan zeggen hoe ze het vooral wel moet doen en niet.
Zouden hun kinderen later ook van die akelige onhebbelijke volwassenen worden???
Ze wijzen Ts op het feit dat je kind en hond moet scheiden.
Vind ik niets onhebbelijks aan.
Maar dan leert het kind dat het met zijn slechte gedrag weg komt en zal het weer een keer doen als hij nog eens een kans krijgt.Renee1966 schreef:[
Het kind was alleen met de hond, kind is door TS in die situatie gebracht, dan ga je dus niet straffen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Discussie opvoeden
Moderator: moderatorteam
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Re: Discussie opvoeden
- Pablo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua & Bull Terrier
Pfff dat is idd ook een etter zeg jezus :N:smoekie schreef:Buiten andere ervaringen om hebben we er zelf 1 in de familie :N: (eigenlijk wel meerPablo schreef:Precies ja, zo zijn die ouders dus ook, en schoonmoeder ontkent het ook glashard, die ziet het zogenaamd niet, of zegt dat het wel meevalt.smoekie schreef:Ja, je hebt er echt van die gemene gluiperds bij hoor. Wat ik wel frappant vindt. Vaak zijn dat wel kinderen wiens ouders nagenoeg alles zo ongeveer wel "best" vinden. Ouders die zeggen "oh maar dat doet mijn kind niet hoor"
Terwijl heel de schoonfamilie spreekt dat die kinderen zo vervelend en lastig zijn![]()
Wij hebben er in ieder geval geen last meer van![]()
Hun zijn onbereikbaar voor elke vorm van kritiek op hun prinsje en prinsesje, en als je je onder onze dak niet kunt gedragen tegenover onze honden, en ons kind, dan maar niet!maar daar laat ik me uit "veiligheidsoverwegingen" maar niet over uit
)
Daar moest je ogen van voor-achter-zijwaarts bij hebben en zelfs dat was nog niet genoeg. Die was zo in en in gemeen. Liep mijn oudste (toen nog heel klein) voorbij stak ie zijn been uit zodat die van mij viel. Zat ie in de box hoorde we em ineens huilen zagen we toen ie zijn vinger omhoog hield gewoon de tandafdrukken erin zittenOp vakantie gebeurd er in het zwembad wat wij op het balkon kijken terwijl die van mij op de bank zat en hij er naast, nog geen 2 sec. hadden we ons omgedraaid en bom hoorde we janken tot en met had ie em ff van de bank afgeflikkerd. En zo kan ik nog wel ff doorgaan hoor
![]()
Kreeg hij van de 1e op zijn sodemieter haalde de ander (ouder) hem weer aanjaren geleden al gezegd laat dat jong nakijken die is niet goed. Wat blijkt nu hij uiteindelijk 15 is. ODD
Ouders onderkennen zo vaak de (soms heel duidelijke) signalen van hun kinderen dat ze niet beseffen dat ze hen er totaal niet mee helpen door ze altijd maar de handen boven het hoofd te houden. brrr eng gewoon af en toe.
blij dat die van mij het tot nog toe beperken tot "standaard" kattekwaad zeg
Lijkt me uiterst moeilijk om jezelf te beheersen als zo'n etterbakje zoiets bij je kind doet
Zonde voor het kind dat ze er pas zo laat zijn achter gekomen dat ie ODD heeft, anders hadden ze het misschien al eerder in betere banen kunnen leiden.

- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
smoekie schreef:Ja, je hebt er echt van die gemene gluiperds bij hoor. Wat ik wel frappant vindt. Vaak zijn dat wel kinderen wiens ouders nagenoeg alles zo ongeveer wel "best" vinden. Ouders die zeggen "oh maar dat doet mijn kind niet hoor"
Pablo schreef:Pfff dat is idd ook een etter zeg jezus :N:smoekie schreef:Buiten andere ervaringen om hebben we er zelf 1 in de familie :N: (eigenlijk wel meerPablo schreef:
Precies ja, zo zijn die ouders dus ook, en schoonmoeder ontkent het ook glashard, die ziet het zogenaamd niet, of zegt dat het wel meevalt.
Terwijl heel de schoonfamilie spreekt dat die kinderen zo vervelend en lastig zijn![]()
Wij hebben er in ieder geval geen last meer van![]()
Hun zijn onbereikbaar voor elke vorm van kritiek op hun prinsje en prinsesje, en als je je onder onze dak niet kunt gedragen tegenover onze honden, en ons kind, dan maar niet!maar daar laat ik me uit "veiligheidsoverwegingen" maar niet over uit
)
Daar moest je ogen van voor-achter-zijwaarts bij hebben en zelfs dat was nog niet genoeg. Die was zo in en in gemeen. Liep mijn oudste (toen nog heel klein) voorbij stak ie zijn been uit zodat die van mij viel. Zat ie in de box hoorde we em ineens huilen zagen we toen ie zijn vinger omhoog hield gewoon de tandafdrukken erin zittenOp vakantie gebeurd er in het zwembad wat wij op het balkon kijken terwijl die van mij op de bank zat en hij er naast, nog geen 2 sec. hadden we ons omgedraaid en bom hoorde we janken tot en met had ie em ff van de bank afgeflikkerd. En zo kan ik nog wel ff doorgaan hoor
![]()
Kreeg hij van de 1e op zijn sodemieter haalde de ander (ouder) hem weer aanjaren geleden al gezegd laat dat jong nakijken die is niet goed. Wat blijkt nu hij uiteindelijk 15 is. ODD
Ouders onderkennen zo vaak de (soms heel duidelijke) signalen van hun kinderen dat ze niet beseffen dat ze hen er totaal niet mee helpen door ze altijd maar de handen boven het hoofd te houden. brrr eng gewoon af en toe.
blij dat die van mij het tot nog toe beperken tot "standaard" kattekwaad zeg
Lijkt me uiterst moeilijk om jezelf te beheersen als zo'n etterbakje zoiets bij je kind doet![]()
Zonde voor het kind dat ze er pas zo laat zijn achter gekomen dat ie ODD heeft, anders hadden ze het misschien al eerder in betere banen kunnen leiden.
yep, maar dan moet je wel kunnen en durven te erkennen dat er iets niet "goed" is met je kind en vele ouders steken daar hun hoofd voor in het zand en zien dat liever niet
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
iones schreef:En dus de onhebbelijke draken zoals jij?
wat sneu zeg
ik geloof dat het meer over jou zegt dan over mij
Fenneke en Baloe

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Beetje zielig ben je wel ionesiones schreef: Verder hou ik mijn hart vast over de toekomstige maatschappij.
Ik zie hier moeders zoals Fenneke en Renee uk die zich zelf op de borst kloppen wat een geweldige moeder ze zelf wel niet zijn en maar aan de kop zeiken van een andere moeder die een keer een fout heeft gemaakt en een beetje gaan zeggen hoe ze het vooral wel moet doen en niet.
Zouden hun kinderen later ook van die akelige onhebbelijke volwassenen worden???
Maaruh vertel eens...hoeveel kinderen heb jij al opgevoed?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Liesbeth
- Zeer actief
Een ouder/opvoeder is een stakker die in het duister tast.
Ik heb momenteel 5 dagen p/w te maken met pubers die nmm te streng zijn opgevoed. Jemig wat een etterbakken kunnen dat zijn
:M:
. Als je hoort wat die uitvreten
.
Dat is het andere uiterste. Maar volgens mij horen Renee en Fenneke toch echt bij de betere opvoeders.
Ik heb momenteel 5 dagen p/w te maken met pubers die nmm te streng zijn opgevoed. Jemig wat een etterbakken kunnen dat zijn
Dat is het andere uiterste. Maar volgens mij horen Renee en Fenneke toch echt bij de betere opvoeders.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- smoekie
- Zeer actief
Die worden zo strak gehouden dat ze de ruimte niet krijgen om zichzelf te ontwikkelen, om kattekwaad uit te halen e.d. (wat normaal is mijn inziens) en dan krijg je ook van die kolere lijers. Wij hadden jehova getuiges naast ons wonen. Hele lieve kinderen hoor. Voor zover je ze kon zien. Waren ze buiten je zichtveld waren ze gewoon levensgevaarlijk. Oudste van mij mocht echt niet met de oudste van hen mee naar het bos omdat ik als de dood was dat ik hem niet meer terug zou zien en later onder het mom van "ik ben hem kwijtgeraakt" pas weer levenloos in het water terug zou vindenLiesbeth schreef:Een ouder/opvoeder is een stakker die in het duister tast.
Ik heb momenteel 5 dagen p/w te maken met pubers die nmm te streng zijn opgevoed. Jemig wat een etterbakken kunnen dat zijn![]()
:M:
. Als je hoort wat die uitvreten
.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
Felix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Mag hopelijk toch aannemen, dat je deze opmerking niet werkelijk meent hé!estelle schreef:nou zoveel verschilt dat namelijk niet. Maar ja dat mag je nooit zeggen.Felix schreef:Blijf me er over verbazen dat als het erop aankomt qua opvoedings discussie's, dat er altijd de vergelijking tussen de hond en de mens gemaakt dient te worden
De verschillen zijn mischien miniem, maar ze zijn er wel degelijk. En waar een kind hopelijk een uurlatern nog weet als hij iets gedaan heeft wat niet door de beugel kan, en dan alsnog gestraft kan worden, gaat deze spreekwoordelijke vlieger niet op voor de hond
Vindt de uitspraken altijd doodeng als ze gemaakt worden
Qua Patet Orbis (Zo wijd de wereld strekt!)
Laika's weblog klik hier!
Laika's hondenforum klik hier
Laika's foto album klik hier
-
Neeltje
Het enige wat voor beide geldt is dat je consequent moet zijn.Felix schreef:Mag hopelijk toch aannemen, dat je deze opmerking niet werkelijk meent hé!estelle schreef:nou zoveel verschilt dat namelijk niet. Maar ja dat mag je nooit zeggen.Felix schreef:Blijf me er over verbazen dat als het erop aankomt qua opvoedings discussie's, dat er altijd de vergelijking tussen de hond en de mens gemaakt dient te worden
De verschillen zijn mischien miniem, maar ze zijn er wel degelijk. En waar een kind hopelijk een uurlatern nog weet als hij iets gedaan heeft wat niet door de beugel kan, en dan alsnog gestraft kan worden, gaat deze spreekwoordelijke vlieger niet op voor de hond
-
Rhiannon
- Zeer actief
Ik kan alleen maar zeggen wat ik zou doen met dit kind en dat is heel snel zeggen dat ze een ander adres moeten zoeken .manonnetje86 schreef:Nou nog even wat anders. Het is een vraag en ik vraag hiermee jullie advies.
Het gaat over datzelfde jongetje.
Hij weet dus dat hij hier heel rustig aan moet doen met de honden en ik begeleid hem hier zoveel mogelijk mee met wat hij wel en niet mag. De laatste tijd is het een echte rebel geworden en overdag gedraagd hij zich dus prima ook wat betreft de honden, maar zodra zijn vader of moeder komt![]()
Hij gaat dan de honden zitten opjagen, er over heen vallen, optillen (wat hij dus niet kan) hoofd vast pakken. Nu zeg ik elke keer op een hele nette rustige manier dat dat niet mag en dat hij voorzichtig moet doen, maar die moeder zegt er nooit wat van. Laat hem gewoon zijn gang gaan. Ik ben van mening dat zodra de moeder er weer is de verantwoordelijkheid over gaat naar de moeder of vader (die reageert ook niet). Ik kan het dan ook niet maken om te streng te zijn en ik houd me dan altijd heel erg in.Nu moet ik toch op de een of andere manier hierover eens met die moeder praten, want dit kan echt niet. Maar hoe??
Hij begint echt een duiveltje te worden wanneer zijn moeder komt. Hij duwde van laatst al eens bijna de televisie van de kast af (moeder ziet het zogenaamd niet) Pakt maar zo papieren van tafel op en gaat ze verscheuren en verkreukelen. Hij zal maar eens een heel belangrijk papier te pakken krijgen![]()
Zijn moeder zegt hier nooit wat van (ja op het einde nou leg maar terug)
Van laatst heeft hij mij eens geslagen (moeder zag het niet) toen heb ik zeker wel opgetreedt alleen ik vind het meer de taak van de moeder dan.
Wie weet hoe ik het op een normale manier bij de moeder over kan brengen??
Ik heb nu wel via internet plaatjes met een verhaaltje uitgeprint en daarop is te zien hoe kinderen met een hond om moeten gaan. Zoals niet bij ze komen wanneer ze aan het eten zijn, niet over de hond heen hangen, waar ze de hond mogen aaien enz.
Jij als oppas hoeft toch zeker niet de hele opvoeding op je te nemen?
Ik vermoed dat het nog wel een stukje erger gaat worden met dit kind.
-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Zitten dan ineens je hondjes niet meer in de bench?Hij gaat dan de honden zitten opjagen, er over heen vallen, optillen (wat hij dus niet kan) hoofd vast pakken. Nu zeg ik elke keer op een hele nette rustige manier dat dat niet mag en dat hij voorzichtig moet doen, maar die moeder zegt er nooit wat van. Laat hem gewoon zijn gang gaan.
Er is dus nog veel meer aan de hand. En jij laat dat allemaal gebeuren en laat jou honden dus los bij dit kind. Ik heb je al eerder gezegd, dat jij je zelf eerst een pak op je zodemieter moet geven. Maar dat mag niet. Neen, want het is toch zo lief en pedagogisch van juf, dat er hondjes los lopen bij de kindjes.
Het zal me niks verbazen, dat er straks hondjes bij jou lopen die een ontiegelijk het schurft hebben aan alles wat kind is.
Begin dan niet te mekken.
Zet die hondjes apart in een kamer. Er kan altijd een slot op een deur. Jij kan overzicht houden als je met ouders praat.
Leg niet de schuld bij de kindjes of hondjes. Dat gaat nu eenmaal niet samen.
Jij kan hopelijk wel nadenken.
-
manonnetje86
- Actief
- Mijn ras(sen): Mopshond
petit brabancon - Locatie: Genemuiden
- Contacteer:
En waarom moet ik nu ook al mijn honden in de bench zitten wanneer ik erbij ben?????nyckle schreef:Zitten dan ineens je hondjes niet meer in de bench?Hij gaat dan de honden zitten opjagen, er over heen vallen, optillen (wat hij dus niet kan) hoofd vast pakken. Nu zeg ik elke keer op een hele nette rustige manier dat dat niet mag en dat hij voorzichtig moet doen, maar die moeder zegt er nooit wat van. Laat hem gewoon zijn gang gaan.![]()
Er is dus nog veel meer aan de hand. En jij laat dat allemaal gebeuren en laat jou honden dus los bij dit kind. Ik heb je al eerder gezegd, dat jij je zelf eerst een pak op je zodemieter moet geven. Maar dat mag niet. Neen, want het is toch zo lief en pedagogisch van juf, dat er hondjes los lopen bij de kindjes.
Het zal me niks verbazen, dat er straks hondjes bij jou lopen die een ontiegelijk het schurft hebben aan alles wat kind is.
Zet die hondjes apart in een kamer. Er kan altijd een slot op een deur. Jij kan overzicht houden als je met ouders praat.
Ik heb geen honden om ze altijd maar in een bench te stoppen.
Maar vooruit ik kan wel nadenken maar jij kan niet lezen

-
S@ndr@
- Zeer actief
nyckle schreef:Zitten dan ineens je hondjes niet meer in de bench?Hij gaat dan de honden zitten opjagen, er over heen vallen, optillen (wat hij dus niet kan) hoofd vast pakken. Nu zeg ik elke keer op een hele nette rustige manier dat dat niet mag en dat hij voorzichtig moet doen, maar die moeder zegt er nooit wat van. Laat hem gewoon zijn gang gaan.![]()
de logica van je reactie ontgaat me volledig
waarom zouden de hondjes niet los mogen als het kind er is, gewoon een kwestie van opvoeden zowel van de hondejs als vanhet kind,
TS moet alleen nog even het zelf vertrouwen krijgen om dat te doen
ik ga met een verjaardag of als er visite komt met kleine kinderen ook mijn honden niet in de bench gooien die kids leren het maar, er worden geen hondjes gepest. punt
-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Heel makkelijk. Dat ongeleid projectiel wat jij in huis hebt heeft schoon de kans om te rotsooien, ook als jij er bij bent.En waarom moet ik nu ook al mijn honden in de bench zitten wanneer ik erbij ben?????
Niks niet veilig voor jou honden. Voor het kind ook niet. Een hapje is genoeg. En dan heb je toch een ellende.....
(Ik zou de hond eigenlijk geen ongelijk geven hoor....Dat arme dier.)
-
Felix
- Zeer actief
- Contacteer:
Moet je dat niet met alles in hét leven ?Neeltje schreef:Het enige wat voor beide geldt is dat je consequent moet zijn.
-
Felix
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, nou .. Iets genuanceerder mag volgens mij welnyckle schreef:Heel makkelijk. Dat ongeleid projectiel wat jij in huis hebt heeft schoon de kans om te rotsooien, ook als jij er bij bent.En waarom moet ik nu ook al mijn honden in de bench zitten wanneer ik erbij ben?????
Niks niet veilig voor jou honden. Voor het kind ook niet. Een hapje is genoeg. En dan heb je toch een ellende.....
- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
Nee, consequent ben je met hele kleine kinderen en honden.Als ze beginnen te praten ga je ze dingen uitleggen, samen met het belonen/afkeuren van het ongewenste gedrag. Als je dat goed doet is straffen bijna nooit nodig. Als je kinderen weer groter worden, zo tegen de pubertijd aan, ga je met ze overleggen, leg je uit waarom dingen wel of niet kunnen.En dingen die jij vind dat niet kunnen gebeuren niet, of hebben negatieve gevolgen die je ze van te voren heb medegedeeld!Felix schreef:Moet je dat niet met alles in hét leven ?Neeltje schreef:Het enige wat voor beide geldt is dat je consequent moet zijn.
Als ze het volgende stadium bereiken leer je ze eigen verantwoordelijkheid door ze zelf dingen op hun eigen manier te laten doen, binnen veilige grenzen.Vanaf een jaar of 15/16 accepteer je dat ze een eigen leven gaan opbouwen en zaken soms anders doen als jij zou doen. Je praat over dingen die je gevaarlijk vind in zijn/haar ontwikkeling en probeert gezamenlijk tot een compromis te komeen, waar beide partijen zich in kunnen vinden.
Een hond train je in gewenst gedrag door consequent het gewenste gedrag te belonen en het ongewenste gedrag af te keuren, soms zelfs te bestraffen en door steeds dezelfde eisen aan de hond te stellen. That's it!
edit: met eisen bedoel ik : een keer op de bank, altijd op de bank enzovoort. En ja, ik heb kinderen groot gebracht, in mijn eentje nota bene

- Saarah
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australische Herder
Dus dan moet iedereen die honden én kleine kinderen heeft, de honden maar de hele dag in de bench steken, of buiten zetten, of in een aparte kamer, helemaal alleen? Nou, DAT moet een leuk leven zijn voor een hond.nyckle schreef:Heel makkelijk. Dat ongeleid projectiel wat jij in huis hebt heeft schoon de kans om te rotsooien, ook als jij er bij bent.En waarom moet ik nu ook al mijn honden in de bench zitten wanneer ik erbij ben?????

- fenneke
- Zeer actief
manonnetje86 schreef:Hij gaat dan de honden zitten opjagen, er over heen vallen, optillen (wat hij dus niet kan) hoofd vast pakken.
Hij begint echt een duiveltje te worden danEn waarom moet ik nu ook al mijn honden in de bench zitten wanneer ik erbij ben?????manonnetje86 schreef:
omdat dat kind jou hond iets aandoet en jij je hond moet beschermen tegen dit kind
Fenneke en Baloe

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat doet het kind dus alleen als de ouders (moeder) er bij zijn.fenneke schreef:manonnetje86 schreef:Hij gaat dan de honden zitten opjagen, er over heen vallen, optillen (wat hij dus niet kan) hoofd vast pakken.
Hij begint echt een duiveltje te worden danEn waarom moet ik nu ook al mijn honden in de bench zitten wanneer ik erbij ben?????manonnetje86 schreef:
omdat dat kind jou hond iets aandoet en jij je hond moet beschermen tegen dit kind
Als die niet aanwezig zijn kan het blijkbaar wel gewoon goed.
Een gesprek met de moeder over de verantwoordelijkheden als het kind nog bij @manonnetje86 is lijkt me handiger.
Wil de moeder niet corrigeren en zou ze vinden dat manonnetje het op dat moment ook niet meer mag, ja dan zou ik het hondje (de hondjes) even in de bench doen tijdens het ophalen.
- fenneke
- Zeer actief
ranetje schreef:Dat doet het kind dus alleen als de ouders (moeder) er bij zijn.fenneke schreef:
Als die niet aanwezig zijn kan het blijkbaar wel gewoon goed.![]()
Een gesprek met de moeder over de verantwoordelijkheden als het kind nog bij @manonnetje86 is lijkt me handiger.
Wil de moeder niet corrigeren en zou ze vinden dat manonnetje het op dat moment ook niet meer mag, ja dan zou ik het hondje (de hondjes) even in de bench doen tijdens het ophalen.
klopt en daarom zou ik de hond in de bench zetten als ik de moeder verwacht
of zoals ik al schreef de moeder bij de deur opwachten met het kind de jas aan en hop meegeven
geen gedoe in mijn huis en mijn beesten
Laatst gewijzigd door fenneke op 21 nov 2009 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Fenneke en Baloe

-
Felix
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik mag dan toch werkelijk hopen, dat je een hond niet benaderd als een kind, en andersom ook nietMa-Rianne schreef:Nee, consequent ben je met hele kleine kinderen en honden.Als ze beginnen te praten ga je ze dingen uitleggen, samen met het belonen/afkeuren van het ongewenste gedrag. Als je dat goed doet is straffen bijna nooit nodig. Als je kinderen weer groter worden, zo tegen de pubertijd aan, ga je met ze overleggen, leg je uit waarom dingen wel of niet kunnen.En dingen die jij vind dat niet kunnen gebeuren niet, of hebben negatieve gevolgen die je ze van te voren heb medegedeeld!Felix schreef:Moet je dat niet met alles in hét leven ?Neeltje schreef:Het enige wat voor beide geldt is dat je consequent moet zijn.
Als ze het volgende stadium bereiken leer je ze eigen verantwoordelijkheid door ze zelf dingen op hun eigen manier te laten doen, binnen veilige grenzen.Vanaf een jaar of 15/16 accepteer je dat ze een eigen leven gaan opbouwen en zaken soms anders doen als jij zou doen. Je praat over dingen die je gevaarlijk vind in zijn/haar ontwikkeling en probeert gezamenlijk tot een compromis te komeen, waar beide partijen zich in kunnen vinden.
Een hond train je in gewenst gedrag door consequent het gewenste gedrag te belonen en het ongewenste gedrag af te keuren, soms zelfs te bestraffen en door steeds dezelfde eisen aan de hond te stellen. That's it!
edit: met eisen bedoel ik : een keer op de bank, altijd op de bank enzovoort. En ja, ik heb kinderen groot gebracht, in mijn eentje nota bene
En consequent zijn moet je haast met alles in het leven, anders kom je namelijk nergens
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Een gesprek zou geen kwaad kunnenfenneke schreef:ranetje schreef:Dat doet het kind dus alleen als de ouders (moeder) er bij zijn.fenneke schreef:
Als die niet aanwezig zijn kan het blijkbaar wel gewoon goed.![]()
klopt en daarom zou ik de hond in de bench zetten als ik de moeder verwacht
of zoals ik al schreef de moeder bij de deur opwachten met het kind de jas aan en hop meegeven
geen gedoe in mijn huis en mijn beesten
Daar leert die moeder misschien ook nog wat van
- renee-uk
- Zeer actief
wat ik zou doen in dit geval (sorry als ik iets aanhaal wat al door anderen gezegd is, maar ik heb niet echt zin om alles terug te lezen):
Voor nu zou ik inderdaad mijn honden even in de bench doen als die moeder binnenkomt.
Niet dat ik dat terecht vind, want het zijn niet de honden die verkeerd doen, maar om ze te beschermen.
Dan zou ik het gesprek aangaan met die moeder, want je mag toch aannemen dat ze ziet wat er gebeurt.
Ik zou uitleggen dat het gezagondermijnend is als het jongetje wegkomt met zn vervelende gedrag en dat jij daar last van hebt. Je mag ook best benadrukken dat het te gek is om los te lopen dat jij je hondjes moet opsluiten omdat dat jochie zn gang maar kan gaan.
Ik zou met haar een afspraak maken over wie dat jongetje tot de orde gaat roepen.
Als zij dat is, mag je er ook best op staan dat ze dat inderdaad doet, als jij het bent zal zij daarmee accoord moeten gaan.
Het is te gek om los te lopen dat dat jochie zo vervelend kan zijn met 2 volwassenen die erbij staan, ernaar kijken en er niks tegen doen.
Als het niet lukt om met die moeder afspraken te maken waar ze zich ook aan houdt, dan zou ik inderdaad jochie bij de deur aan moeders afleveren. Dan ben je verder al die problemen voor.
Je kunt ook best tegen die moeder zeggen dat dat het alternatief is.
Voor nu zou ik inderdaad mijn honden even in de bench doen als die moeder binnenkomt.
Niet dat ik dat terecht vind, want het zijn niet de honden die verkeerd doen, maar om ze te beschermen.
Dan zou ik het gesprek aangaan met die moeder, want je mag toch aannemen dat ze ziet wat er gebeurt.
Ik zou uitleggen dat het gezagondermijnend is als het jongetje wegkomt met zn vervelende gedrag en dat jij daar last van hebt. Je mag ook best benadrukken dat het te gek is om los te lopen dat jij je hondjes moet opsluiten omdat dat jochie zn gang maar kan gaan.
Ik zou met haar een afspraak maken over wie dat jongetje tot de orde gaat roepen.
Als zij dat is, mag je er ook best op staan dat ze dat inderdaad doet, als jij het bent zal zij daarmee accoord moeten gaan.
Het is te gek om los te lopen dat dat jochie zo vervelend kan zijn met 2 volwassenen die erbij staan, ernaar kijken en er niks tegen doen.
Als het niet lukt om met die moeder afspraken te maken waar ze zich ook aan houdt, dan zou ik inderdaad jochie bij de deur aan moeders afleveren. Dan ben je verder al die problemen voor.
Je kunt ook best tegen die moeder zeggen dat dat het alternatief is.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Felix schreef:Blijf me er over verbazen dat als het erop aankomt qua opvoedings discussie's, dat er altijd de vergelijking tussen de hond en de mens gemaakt dient te worden
En ik blijf me erover verbazen dat mensen hier zwaar veroordelen als een pup gestraft wordt, als een huis niet puppyproof wordt opgeleverd, als er geen maanden vrij wordt genomen voor de komst van de pup, en als deze niet met alle zorg wordt omringt in zijn hele leven. Als bazen honden los laten lopen langs een drukke weg, als mensen puppy's laten spelen met volwassen honden etc. etc. etc.
Diezelfde mensen pleiten voor zware lijfstraffen bij peuters en kleuters. Aan armpjes door kamers slepen, handjes op de kachel en lekker van de trap af laten duvelen, daar worden het immers fijne en verantwoordelijke mensen van.
Maar de honden moeten tot minstens een jaar trap op en af worden gedragen, want anders komt het niet goed met ze.
Ik zou een puppy gewoon een stroomdraad door laten kauwen, daar leert ie van, doet ie daarna nooit weer.
Tegen een auto aan laten lopen is ook handig, kunnen ze daarna voor altijd veilig los. En een keer flink op laten vreten door een vreemde volwassen hond is ook super. Hebben anderen later in ieder geval geen last meer van dat kutpuppie die op hun volwassen hond afstiert. Dat heeft die pup dan geleerd, dan is het een fijne verantwoordelijke jong volwassen hond. geworden. En hej, je pup 3x afleiden tijdens het opvreten van je bankstel? Ben jij gek, dat is 2x te veel, wel consequent blijven hè. 1x afleiden en daarna een ram voor z'n harses.
Wat mij betreft wel, het verschilt bijna geen moer. Kinderen opvoeden tot een jaar of 3-4 en pups tot honden van een jaar of 2. Daarom blijf ik me hier steevast verbazen over waar men hier die "teringtubbies" allemaal aan bloot wil stellen en hoe men de pups tot in het oneindige in de watten wil leggen.estelle schreef:nou zoveel verschilt dat namelijk niet. Maar ja dat mag je nooit zeggen.
Maar ach ja, het is immers een hondenforum.
Dat wordt vast wel een uitzonderlijk fijne en verantwoordelijke volwassenepepim schreef:Mijn buurkindje kreeg als klein jongetje een pan hete soep over zich heen. Woonde met zijn ouders in een cafetaria. Hij heeft altijd operaties moeten ondergaan, omdat zijn huid niet mee groeide.
Gr. Aniek

- smoekie
- Zeer actief
Budkes schreef:En ik blijf me erover verbazen dat mensen hier zwaar veroordelen als een pup gestraft wordt, als een huis niet puppyproof wordt opgeleverd, als er geen maanden vrij wordt genomen voor de komst van de pup, en als deze niet met alle zorg wordt omringt in zijn hele leven. Als bazen honden los laten lopen langs een drukke weg, als mensen puppy's laten spelen met volwassen honden etc. etc. etc..
Snap ik ook niet hoor. Zit zelf ook altijd verwonderd te kijken hoe men over het "pupsel" gebeuren spreekt en wat er niet allemaal moet gebeuren en in huis moet worden gehaald voor de "bevalling" zich aandient
Mensen schijnen hier de hond nog wel eens boven een mens/kind te plaatsen. Een hond is voor mij een hond waar ik van geniet en waarvan ik hoop en aanneem dat zij het hier ook fijn vind, maar that's it niks meer, niks minder. Mijn kinderen probeer ik op een in mijn ogen zo goed mogelijke manier groot te brengen en als het dan af en toe nodig is om haar op de "harde" manier iets te leren door haar even te laten voelen dat een kachel "auw" doet dan maar.
Als ik de hond dmv een plantenspuit moet leren zijn waffel te houden, dan maar
Ik heb niks met ouders die hun kind als een of andere prins of prinses behandelen die nooit niks fout doen, maar ik heb al helemaal niks met mensen die hun hond boven alles zetten en ze nog "beter" behandelen dan je een kind zou doen. Honden worden hier soms echt verafgood en of dat nou zo "gezond" is
Naja, maakt mij ook verder totaal niets uit. Een hond zal hier in huis in ieder geval nooit meer worden dan een hond. En mijn kids zullen nooit een prins of prinses worden want die hebben we al genoeg in Nederland
- iones
- Zeer actief
Ik zal nooit een hond boven een kind plaatsen of vice versa. Beiden hebben ze een eerlijke aanpak nodig zodat ze weten waar ze aan toe zijn. En beiden moeten geleerd worden dat er grenzen zijn.Renee1966 schreef:
Tjonge zeg,
Je waarschuw en je verbindt er en consequentie aan als er niet geluisterd wordt.
Dat begrijpen kinderen dus wel.
Nee, niet na een paar keer waarschuwen, zoals jij zei. Ik zou niet een paar keer waarschuwen. 1 waarschuwing moet volstaan, en dan consequentie.
Wel uitleg, geen straf. Zie eerdere motivatie
Ja, maar daar ben ik het niet mee eens met die motivatie. Ik denk dat het namelijk niet voldoende indruk zal maken.
Ze wijzen Ts op het feit dat je kind en hond moet scheiden.
Vind ik niets onhebbelijks aan.
Maar de TS heeft al lang ingezien dat ze daar geen goed aan heeft gedaan. En vervolgens blijven ze er over door gaan, zichzelf op de borst kloppend dat ze het zelf zo goed hebben gedaan en maar dat wijsvingertje opsteken en alles verder veroordelen hoe de TS het heeft aangepakt. En ik sta achter die aanpak. Zij niet, zij vinden dat alleen zij het goed doen en zo moet de TS het ook doen. Ik en nog een paar anderen zijn het er niet mee eens.
Mag allemaal. Kan allemaal. Maar dan moeten ze wel een keer ophouden met hun wijsvingertje. We verschillen van mening over opvoeden en ik denk niet dat dat zal veranderen. Sommigen vinden het terecht dat er straf aan verbonden is, anderen niet.
Het kind was alleen met de hond, kind is door TS in die situatie gebracht, dan ga je dus niet straffen.
Maar dan leert het kind dat het met zijn slechte gedrag weg komt en zal het weer een keer doen als hij nog eens een kans krijgt.
Als kind niet alleen gelaten wordt met hond (zoals het hoort), kan hij het niet meer doen.
Ja, maar daar heb je op het moment dat het al gebeurd is niets meer aan. En ook dat moment moet er geleerd worden en opgevoed. Het zal wellicht geen 2e keer meer voorkomen dat ze een kind alleen laat met de pup. Maar al meteen de eerste keer dat het kind verkeerd doet, moet er gewoon ingegrepen worden.
Ik kijk het af bij degenen die goed resultaat hebben. Volgens mij horen jullie daar niet bij. Je kunt me wel sneu noemen maar ik geef je de behandeling die je verdient! Moet je zelf maar niet zo veroordelend doen als iemand het anders doet als jij zelf. Het is gewoon een echte wijveneigenschap om andere vrouwen te bekritiseren en daar maar over door te gaan.renee-uk schreef: Beetje zielig ben je wel iones
Maaruh vertel eens...hoeveel kinderen heb jij al opgevoed?
Jij hebt oog voor de verschillen. MAar heb je ook oog voor de overeenkomsten? er zijn nog altijd meer overeenkomsten dan verschillen.Felix schreef: Mag hopelijk toch aannemen, dat je deze opmerking niet werkelijk meent hé!
In aanpak bij honden en kinderen zijn eigenschappen noodzakelijk, wil je ze goed opvoeden, zoals consequent zijn, eerlijk zijn, verantwoordelijkheid hebben, je verdiepen in, etc.
Inderdaad, een kind kan onthouden wat hij net heeft uitgevreten en een hond niet. En een kind wordt volwassen, een hond niet. Dat zijn de enige verschillen.Dus de honden moeten voor straf apart en opgesloten moeten worden omdat de kinderen zich misdragen. Jaja....nyckle schreef:
Zitten dan ineens je hondjes niet meer in de bench?![]()
En de misdadigers mogen straks allemaal los en de onschuldige mensen moeten vast. Zo iets?
Ik zou nog liever zo'n kind in de bench stoppen. Ik denk dat dat een hele gepaste straf is. Niet fysiek, maar wel met indruk maken.
smoekie schreef:![]()
Snap ik ook niet hoor. Zit zelf ook altijd verwonderd te kijken hoe men over het "pupsel" gebeuren spreekt en wat er niet allemaal moet gebeuren en in huis moet worden gehaald voor de "bevalling" zich aandientNog meer dan wanneer er een kind geboren wordt af en toe
en "straffen" is not done want dan ligt de fout bij de baas en niet bij de pup, terwijl andersom de schuld bij het kind ligt en niet bij de hond/eigenaar cq oppas :lol:
Mensen schijnen hier de hond nog wel eens boven een mens/kind te plaatsen. Een hond is voor mij een hond waar ik van geniet en waarvan ik hoop en aanneem dat zij het hier ook fijn vind, maar that's it niks meer, niks minder. Mijn kinderen probeer ik op een in mijn ogen zo goed mogelijke manier groot te brengen en als het dan af en toe nodig is om haar op de "harde" manier iets te leren door haar even te laten voelen dat een kachel "auw" doet dan maar.
Als ik de hond dmv een plantenspuit moet leren zijn waffel te houden, dan maar![]()
Ik heb niks met ouders die hun kind als een of andere prins of prinses behandelen die nooit niks fout doen, maar ik heb al helemaal niks met mensen die hun hond boven alles zetten en ze nog "beter" behandelen dan je een kind zou doen. Honden worden hier soms echt verafgood en of dat nou zo "gezond" is![]()
Naja, maakt mij ook verder totaal niets uit. Een hond zal hier in huis in ieder geval nooit meer worden dan een hond. En mijn kids zullen nooit een prins of prinses worden want die hebben we al genoeg in Nederland
Maar zie je niet dat bepaalde tendenzen in opvoeding, zowel bij kinderen als bij honden plaatsvinden? Zo zie je heel vaak dat het in is om verkeerd gedrag te "negeren". Helpt natuurlijk geen zak, want zo gaat verkeerd gedrag vrolijk door. Daar krijg je de prinsjes en prinsesjes van en onmogelijke honden.
Een keer hard aanpakken en je krijgt iedereen over je heen, zowel als het om honden gaat als om kinderen, dat maakt niets uit hoor!
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- renee-uk
- Zeer actief
je kunt l*llen zoveel je wil iones, dat maakt je nog niet minder zielig.
Maar geef eens een rechtstreeks antwoord op mijn vraag:
hoeveel kinderen heb jij al opgevoed?
en dan wel eigen kinderen hè, niet neefjes, nichtjes en buurkinderen
Maar geef eens een rechtstreeks antwoord op mijn vraag:
hoeveel kinderen heb jij al opgevoed?
en dan wel eigen kinderen hè, niet neefjes, nichtjes en buurkinderen

- Madison
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): West Highland White Terriër
Hallo TS,
ik heb de gehele discussie niet gelezen, maar wilde toch even graag reageren, omdat ik een tijd geleden ook een topic heb geplaatst hierop het hondenforum betreffende mijn neefje die naar mijn hondje toe niet altijd even lief was (zacht uitgedrukt).
Kernpunt van de discussie is natuurlijk: Hoe reageer je als ouder op het feit dat je kind niet juist/niet lief omgaat met dieren? De één vindt na één waarschuwing een tik wel geoorloofd, de ander niet.
Mijn neefje schopte Lara steeds weer, hoe vaak je er ook iets van zei. Ik begon lief uit te leggen dat het niet mag. Maar neefje ging door. Toen ben ik één keer volledig uit mijn pannetje gegaan tegen hem. Ik pakte hem nogal ruw bij zijn schouder en schreeuwde zowat tegen hem dat hij dit echt niet meer mocht doen, dat dit het hondje pijn doet en dat dat niet lief is. Toen is hij verschrikkelijk gaan huilen (vooral omdat hij dit soort reacties niet gewend was, omdat zijn ouders hem nooit straften voor dieren pijn doen). Maar het heeft wel geholpen! Sindsdien probeert hij zo lief mogelijk voor Lara te zijn en geeft hij haar steeds kusjes en knuffels. Hij was toen twee en is nu drie. Ik neem Lara nu (op advies van mensen van dit forum) niet meer zo vaak mee wanneer mijn neefje ergens is waar ik ook moet zijn, omdat hij nog steeds vrij 'ruw' is, gewoon een lompe peuter. Hij valt vaak op haar en dat doet pijn.
Mijn mening hieromtrent is dan ook dat je best een paar keer mag waarschuwen, misschien twee keer? Ik heb toentertijd te vaak gewaarschuwd en daar was Lara iedere keer de dupe van. Maar na die laatste waarschuwing mag je best heel erg duidelijk zijn, in de zin van: het kind beetpakken, of een tik op de vingers geven of iets dergelijks. Ik denk niet dat het kind hier slechter van wordt. Mijn neefje heeft er in ieder geval van geleerd. En ik pakte hem alleen bij de schouder, ging op mijn hurken zitten en met mijn gezicht bij zijn gezicht heeeeeel erg duidelijk geweest
. Laat je honden in ieder geval niet de dupe worden van een kind dat geen grenzen kent. En geven de ouders geen grenzen aan, dan vrees ik dat de hondeneigenaar dit dan maar moet doen. Ook voor de veiligheid van het kind zelf.
ik heb de gehele discussie niet gelezen, maar wilde toch even graag reageren, omdat ik een tijd geleden ook een topic heb geplaatst hierop het hondenforum betreffende mijn neefje die naar mijn hondje toe niet altijd even lief was (zacht uitgedrukt).
Kernpunt van de discussie is natuurlijk: Hoe reageer je als ouder op het feit dat je kind niet juist/niet lief omgaat met dieren? De één vindt na één waarschuwing een tik wel geoorloofd, de ander niet.
Mijn neefje schopte Lara steeds weer, hoe vaak je er ook iets van zei. Ik begon lief uit te leggen dat het niet mag. Maar neefje ging door. Toen ben ik één keer volledig uit mijn pannetje gegaan tegen hem. Ik pakte hem nogal ruw bij zijn schouder en schreeuwde zowat tegen hem dat hij dit echt niet meer mocht doen, dat dit het hondje pijn doet en dat dat niet lief is. Toen is hij verschrikkelijk gaan huilen (vooral omdat hij dit soort reacties niet gewend was, omdat zijn ouders hem nooit straften voor dieren pijn doen). Maar het heeft wel geholpen! Sindsdien probeert hij zo lief mogelijk voor Lara te zijn en geeft hij haar steeds kusjes en knuffels. Hij was toen twee en is nu drie. Ik neem Lara nu (op advies van mensen van dit forum) niet meer zo vaak mee wanneer mijn neefje ergens is waar ik ook moet zijn, omdat hij nog steeds vrij 'ruw' is, gewoon een lompe peuter. Hij valt vaak op haar en dat doet pijn.
Mijn mening hieromtrent is dan ook dat je best een paar keer mag waarschuwen, misschien twee keer? Ik heb toentertijd te vaak gewaarschuwd en daar was Lara iedere keer de dupe van. Maar na die laatste waarschuwing mag je best heel erg duidelijk zijn, in de zin van: het kind beetpakken, of een tik op de vingers geven of iets dergelijks. Ik denk niet dat het kind hier slechter van wordt. Mijn neefje heeft er in ieder geval van geleerd. En ik pakte hem alleen bij de schouder, ging op mijn hurken zitten en met mijn gezicht bij zijn gezicht heeeeeel erg duidelijk geweest
- nana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
- Aantal honden: 3
Beetje flauw
om te vragen of iemand zelf kinderen heeft.
Denk dat als je geen kinderen hebt dat je het als buitenstaander nog scherper kunt zien dan diegene die er middenin zit omdat je zelf niet verblind wordt door liefde.
Laten we eerlijk zijn...puppies en honden zijn niet te vergelijken met kinderen en mensen.
Ik denk dat we puppies en honden heel vaak te kort doen door ze te behandelen als kinderen die lopen te treiteren
en ik denk dat we van kinderen juist teveel goed praten.
Ik heb mensen en kinderen hele verrotte gemene dingen zien doen gewoon uit gemeenheid en dat zie ik bij honden niet.
Denk dat als je geen kinderen hebt dat je het als buitenstaander nog scherper kunt zien dan diegene die er middenin zit omdat je zelf niet verblind wordt door liefde.
Laten we eerlijk zijn...puppies en honden zijn niet te vergelijken met kinderen en mensen.
Ik denk dat we puppies en honden heel vaak te kort doen door ze te behandelen als kinderen die lopen te treiteren
en ik denk dat we van kinderen juist teveel goed praten.
Ik heb mensen en kinderen hele verrotte gemene dingen zien doen gewoon uit gemeenheid en dat zie ik bij honden niet.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.
lydia
lydia