Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De baas in huis

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: De baas in huis

Ongelezen bericht door Frenk »

yamie schreef:
Jip schreef:
natuurlijk hou ik daar rekening mee maar in die situatie komt de hond naar het bezoek en dan moet hij zich gedragen
ik heb het over de situatie dat het bezoek naar de hond komt en die aanraakt of opzij duwt.....
nee joh, dan haal je dingen door elkaar ( of ik lees heel scheel)
als Frenk naar de hond zelf toe gaat en de hond opzij duwt of zegt dat hij/zij opzij moet, zou ik ook denken "pardon"? maar dat zegt ze toch helemaal niet?
Er lopen twee voorbeelden door elkaar. Die van een hond die jou bespringt (bijvoorbeeld op schoot) en die van een hond die in een deuropening of looppad blijft staan. Ik dacht dat we het nu over het bespringen hadden, maar blijkbaar niet. :mrgreen:
Over dat laatste heb ik gezegd:
En heb je gelezen hoe ik zo'n scene in een deuropening of gangpad omschrijf? Dat het gewoon in de loop is, dat ik (zoals ik altijd tegen honden loop te kletsen) iets zeg van "ha jochie, ik ga even plassen" en dan doorloop.
Een hond die in zo'n geval niet ondertussen uit zichzelf aan de kant is gegaan, maar blijft staan is in alle (echt alle) gevallen die ik tot nu toe met honden heb meegemaakt een hond die het contact opzoekt (en niet de confrontatie) :19: Bijvoorbeeld omdat 'ie liever geaaid wil worden of wil spelen dan mij te laten plassen. En ja, dan zou ik met een "sorry, maar ik ga er toch echt even langs" vriendelijk ruimte maken voor mezelf om te passeren.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Frenk schreef:
yamie schreef:
Jip schreef:
natuurlijk hou ik daar rekening mee maar in die situatie komt de hond naar het bezoek en dan moet hij zich gedragen
ik heb het over de situatie dat het bezoek naar de hond komt en die aanraakt of opzij duwt.....
nee joh, dan haal je dingen door elkaar ( of ik lees heel scheel)
als Frenk naar de hond zelf toe gaat en de hond opzij duwt of zegt dat hij/zij opzij moet, zou ik ook denken "pardon"? maar dat zegt ze toch helemaal niet?
Er lopen twee voorbeelden door elkaar. Die van een hond die jou bespringt (bijvoorbeeld op schoot) en die van een hond die in een deuropening of looppad blijft staan. Ik dacht dat we het nu over het bespringen hadden, maar blijkbaar niet. :mrgreen:
Over dat laatste heb ik gezegd:
En heb je gelezen hoe ik zo'n scene in een deuropening of gangpad omschrijf? Dat het gewoon in de loop is, dat ik (zoals ik altijd tegen honden loop te kletsen) iets zeg van "ha jochie, ik ga even plassen" en dan doorloop.
Een hond die in zo'n geval niet ondertussen uit zichzelf aan de kant is gegaan, maar blijft staan is in alle (echt alle) gevallen die ik tot nu toe met honden heb meegemaakt een hond die het contact opzoekt (en niet de confrontatie) :19: Bijvoorbeeld omdat 'ie liever geaaid wil worden of wil spelen dan mij te laten plassen. En ja, dan zou ik met een "sorry, maar ik ga er toch echt even langs" vriendelijk ruimte maken voor mezelf om te passeren.
Wat een normale handeling is, alleen ik zou dat niet willen bij mijn honden, die dan trouwens ook niet aan de kant zullen gaan.
Dus.........
zorg ik ervoor dat mijn honden niet in de loop gaan liggen

En ik vraag me oprecht af waarom iemand anders die net als ik niet wil dat een ander zijn/haar honden opzij duwt daar dan ook niet voor zorgt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Frenk schreef:
pepim schreef:
Frenk schreef: Waarom zucht je? En wat geef je op?
je gedram over; lees je mij dan ook niet?
Mijn gedram? Ik dram helemaal niet, ik reageer op een opmerking van jou over honden en kinderen, zeker daar het leek alsof je mij verkeerd begrepen had. En opeens ga jij denigrerend doen en weer een posting later ga je zuchten en het opgeven. En het over weer iets heel anders hebben.
Ik snap jou (zoals wel vaker) echt niet :19:
Ik zal het morgen eens teruglezen, ik ben nu moe en ik geloof er niets van dat ik denigrerend doe, dus. :wink:
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:Geen idee, want dat heb ik nog nooit meegemaakt. Maar ik kan me niet voorstellen dat het ooit zover zou komen. Als er hier een hond in de weg staat, of dat nou voor de tv is of in een gangpad ofzo, dan is het gewoon zonder omhaal of poespas "hop, aan de kant"
Ik kan me niet voorstellen dat dat al tot een probleem zou leiden, echt niet

en dit schreef je ook
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:Maar het is geen bewust ding, geen bewuste actie. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen...
Stel ik ben ergens en ik wil door een deuropening waar een hond in staat, dan loop ik gewoon er op af en terwijl ik loop zeg ik "hey jochie, even aan de kant" en ik loop door. Dat is voor mij niet "bezig gaan" met een hond Snap je wat ik bedoel?

@Frenk lees nou eerst maar eens je berichtjes even door dan snap je misschien waarom ik jou niet meer kan volgen
Jip, dat is precies wat ik hierboven schrijf, maar dit is de verkorte versie. :wink: Wat is nu je punt?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:
Frenk schreef:
Jip schreef:Maar het is geen bewust ding, geen bewuste actie. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen...
Stel ik ben ergens en ik wil door een deuropening waar een hond in staat, dan loop ik gewoon er op af en terwijl ik loop zeg ik "hey jochie, even aan de kant" en ik loop door. Dat is voor mij niet "bezig gaan" met een hond Snap je wat ik bedoel?

@Frenk lees nou eerst maar eens je berichtjes even door dan snap je misschien waarom ik jou niet meer kan volgen
Jip, dat is precies wat ik hierboven schrijf, maar dit is de verkorte versie. :wink: Wat is nu je punt?
zoals je het hier schrijft loop je gewoon door of de hond nou opzij gaat of niet.......
Dat staat er helemaal niet. :19: Ik ga ervan uit dat de hond opzij gaat en als hij dat niet doet, dan maak ik ruimte voor mezelf. Maar dat is dus de uitgebreidere versie. Dit was een antwoord op, ik meen, Martijn, over "bezig gaan" met de hond. :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Maar Jip, we kunnen nu wel elke letter van mijn bijdragen gaan ontleden en dan kan ik nog 10 keer zeggen wat ik dit hele topic lang al zeg. Maar dat lijkt me weinig zinvol, eerlijk gezegd. :wink:

De kern van ons meningsverschil zit 'm in andere dingen, zoals bijvoorbeeld dat "respect" idee van jou :wink:

Edit: ik ga nu trouwens slapen :slaap: , dus weltrusten voor eenieder en tot morgen :ok:
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

renee-uk schreef:weet je wat ik raar vind?
dat je, als je niet wil dat iemand aan je hond komt, er niet voor zorgt dat dat niet nodig is.
Als je daar wel voor zorgt hoef je je ook niet druk te maken of mensen al dan niet aan je hond willen komen want dat gebeurt dan automatisch niet.
Precies Renée! :ok:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

pepim schreef:
dat je, als je niet wil dat iemand aan je hond komt, er niet voor zorgt dat dat niet nodig is.
Als je daar wel voor zorgt hoef je je ook niet druk te maken of mensen al dan niet aan je hond willen komen want dat gebeurt dan automatisch niet.
Precies Renée! :ok:
makkelijk toch? probleem opgelost ;)

Ik heb ook helemaal geen moeite met honden die gedag komen zeggen, zelfs niet als dat wat wild gebeurt (wat misschien wel zo lijkt in dit topic), maar een hond van herder/golden formaat die pardoes op schoot springt gaat me toch een beetje ver en die zou ik beslist terug op de grond zetten; hetzij met een duwtje ofwel met een stembevel. Dan ga ik heus niet zitten wachten tot zn baas hem van m'n schoot af komt vissen als die niet net toevallig naast me staat.
En echt, als de eigenaar daar moeite mee heeft vind ik dat een geval van jammer, dan had die gewoon maar moeten voorkomen dat dat gebeurde.
Dat heeft helemaal niks te maken met respect of wat dan ook, dat heeft gewoon te maken met mijn grenzen tov honden.
Dat geldt ook voor kinderen trouwens.

Ik was zaterdag ergens op visite en de vierjarige zoon des huizes vond het wel een goed idee om mijn schoot als trampoline te gebruiken. Moeders heeft een paar keer in de ruimte 'nee niet doen' geroepen maar dat had ze net zo goed kunnen laten, want het knulletje ging leuk door met springen.
Die heb ik ook van mijn schoot afgezet met de mededeling dat ie best op schoot mocht maar dan rustig, dat deed ie niet dus kon ie fijn op de grond verder springen.
Moeders vond dat geloof ik niet zo'n strakke aktie van me, maar daar heb ik dan mooi sch**t aan. Ik kom gezellig op visite en dat houdt voor mij niet in dat ik met een paar blauwe dijen naar huis ga ;)

Aan de andere kant, als mij de keuze gelaten wordt geen honden binnen of honden die zich wat overenthousiast met mij bezig gaan houden wel binnen en ik kies voor de honden, dan moet ik ook niet zeuren als er een op schoot springt, en dat zal ik dan ook zeker niet doen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ennath schreef: En hoewel ik geen enkel bezwaar zou hebben tegen een Saartje op schoot: ik ben niet van plan om ten alle tijden alles van een hond te pikken alleen maar "omdat ie dat thuis ook mag."
Even voor alle duidelijkheid hoor, want ik krijgt het idee dat Saar op schoot nou een beetje een eigen leven gaat leiden :denken: :mrgreen:
Zoals ik eerder letterlijk ook al schreef, je mag haar van mij gewoon van je schoot afzetten, vind ik meer dan prima. Waar ik op reageerde was de NEE. Tegen de tijd dat Saar eindelijk op je schoot is aangeland, heb je al 10 keer gewoon normaal "nee, doe maar niet" kunnen zeggen. En heb je ook al 10 keer tegen mij kunnen zeggen "ik heb dat liever niet", of desnoods een heel zuur gezicht kunnen trekken waarop ik de eerste ben om in te grijpen :mrgreen: Maar laat je haar dus steeds dichterbij schuivelen, voorzichtig kwispelend, en roep je dan opeens hard NEE. Dan vind ik dat niet bijzonder vriendelijk nee :F: :wink:
Dat was het enige wat ik gezegd heb :pffff: :mrgreen: :wink: En dan zou ik verder er ook nog niet eens echt een punt van maken, maar ik zei alleen even heel eerlijk dat ik dat ook niet leuk zou vinden :19:
(dit alles bij mij thuis uiteraard, bij anderen mogen ze nooit op banken van me tenzij het nadrukkelijk wel mag).

Verder mogen mensen mijn honden als ze in andermans tuin staan te graven ook met een brul wegduwen hoor. En als ik er even niet bij ben en ze neigen naar het snaaien van de taartjes, mag je ook direct ingrijpen van me. Dus ik ben de moeilijkste verder niet :mrgreen:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Ennath schreef:SHhhhh :W:
Die hond kan alleen maar hopen dat IK hem als eerste zie :F:
Want mijn partner schopt hem gegarandeerd onceremonieel voor z'n kl*ten.
En daar vraagt hij ook geen toestemming van de baas voor :O:
:smile:
Frenk schreef:luisteren :wink: en Frenk is zelf natuurlijk ook nog een jonge onstuimige hond die dan heus de verleiding niet kan weerstaan :mrgreen: Het is voor alle partijen dus beter dat ik hem dan even apart leg als ik iets anders moet gaan doen :wink:
Hier idem dito. Als Nell een bot van de slager heeft gehad moeten ze allemaal bij haar wegblijven. Maar praktijk is dat de middelste dat nog wel eens wil “vergeten” omdat ze het zo leuk vind dat hij haar achteraan jaagt als ze te dicht bij haar en haar bot komt. (extreem voorbeeldje maar dan zitten er wel ff 2 bananen in als mams even niet in de buurt is)
Psies :E:
Jip schreef: Dus ik moet mijn honden opsluiten omdat Frenk niet het fatsoen heeft om eerst even te vragen of ze aan mijn honden mag komen?
Het zou gastvrij zijn om als jij weet dat je hond bij visite op de schoot springt te vragen of ze dat vervelend vinden. Tis een beetje de omgekeerde wereld op deze manier. Als jij weet dat iemand er geen problemen mee heeft dat de hond bij hen op schoot springt/langzaam op begeeft is er niks aan de hand. Maar als er mensen komen die daar niet van gedient zijn vind ik niet dat ze eerst aan jou toestemming moeten vragen om de hond van hun schoot af te halen, jij hoort dan gewoon te zorgen dat de hond dat niet kan doen.

Ik gooi Nell ook altijd of naar buiten, of in haar bench geen probleem. Als ze vragen waarom ze buiten, in de bench zit, en ze zeggen na uitleg dat het ze niet uitmaakt prima, dan gaat ze eruit en dan zoeken ze het maar uit. Zijn ze haar zat, zetten ze haar gewoon op de grond als ze het niet meer willen of nee dat mag niet nell als ze het toch weer probeert. :19:
Jip schreef: natuurlijk hou ik daar rekening mee maar in die situatie komt de hond naar het bezoek en dan moet hij zich gedragen
Nee het gaat er de hele tijd al om als jouw hond bij haar op schoot springt, nergens gaat het erover dat zij naar de hond gaat en die aanraakt of duwt :19:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Frenk schreef:
Jip schreef:
Dus ik moet mijn honden opsluiten omdat Frenk niet het fatsoen heeft om eerst even te vragen of ze aan mijn honden mag komen?
:sst:

ja jij ja! :S:

:engel:

hier weet iedereen trouwens dat het niet handig is om met witte broek of panty ons huis te betreden :mrgreen:

je moet echt doodsbang zijn of allergisch wil ik beide honden wegsluiten (meestal zowiezo 1 omdat door de spanning sam nog weleens een hapje lola wil nemen :mep: ) en zijn ze lastig op je schoot? dan duw je ze weg. die tip geef ik trouwens maar 1x: als ze lastig zijn moet je ze van je af duwen of wegsturen. ga je daarna als een geit zitten wachten dan slaapt er dus 1 op je schoot :mrgreen:

dat ze op schoot komen is een feit trouwens.
:8):
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

oh en over mijn honden in andere huizen. heel simpel dat gebeurt bij lola maar op 3 plekken. en sam helemaal niet.

bij mijn moeder waar ze schandelijk verwent wordt alleen niet op de bank mag en ook niet doet.
bij mijn vader waar ze meer mag dan bij mij thuis (en bij mij mag al zoveel :mrgreen: )
bij vrienden van ons die een zoon van lola hebben. zo gauw ze daar is breken zij en duke het huis af samen en zolang ze niet over onder en langs ons crossen zal het wel goed wezen. :W:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Moos schreef:
Ennath schreef: En hoewel ik geen enkel bezwaar zou hebben tegen een Saartje op schoot: ik ben niet van plan om ten alle tijden alles van een hond te pikken alleen maar "omdat ie dat thuis ook mag."
Even voor alle duidelijkheid hoor, want ik krijgt het idee dat Saar op schoot nou een beetje een eigen leven gaat leiden :denken: :mrgreen:
Zoals ik eerder letterlijk ook al schreef, je mag haar van mij gewoon van je schoot afzetten, vind ik meer dan prima. Waar ik op reageerde was de NEE. Tegen de tijd dat Saar eindelijk op je schoot is aangeland, heb je al 10 keer gewoon normaal "nee, doe maar niet" kunnen zeggen. En heb je ook al 10 keer tegen mij kunnen zeggen "ik heb dat liever niet", of desnoods een heel zuur gezicht kunnen trekken waarop ik de eerste ben om in te grijpen :mrgreen: Maar laat je haar dus steeds dichterbij schuivelen, voorzichtig kwispelend, en roep je dan opeens hard NEE. Dan vind ik dat niet bijzonder vriendelijk nee :F: :wink:
Dat was het enige wat ik gezegd heb :pffff: :mrgreen: :wink: En dan zou ik verder er ook nog niet eens echt een punt van maken, maar ik zei alleen even heel eerlijk dat ik dat ook niet leuk zou vinden :19:
(dit alles bij mij thuis uiteraard, bij anderen mogen ze nooit op banken van me tenzij het nadrukkelijk wel mag).

Verder mogen mensen mijn honden als ze in andermans tuin staan te graven ook met een brul wegduwen hoor. En als ik er even niet bij ben en ze neigen naar het snaaien van de taartjes, mag je ook direct ingrijpen van me. Dus ik ben de moeilijkste verder niet :mrgreen:
Oei, ..... ik had die harde NEE brul niet eens gelezen.
Wat ik eigenlijk bedoel is: ik vind het best leuk om met zo'n kleintje op schoot te zitten, sterker nog: van mij mag zelfs Charles wel even op schoot komen buurten. Maar ik ben niet van plan om alles maar te pikken omdat de baas dat óók goed vindt. Dat ik mijn koekje MOET delen met de hond bijvoorbeeld, "want hij vindt het zo lekker".
Kijk: daar doe ik niet aan, ook niet als de baas dat heel normaal vind.

In de praktijk betekent dat dus dat ik mijn koekje opeet en vriendelijk tegen hondje glimlach en zeg: "jammer joh, ik steek het allemaal in mijn eigen snaveltje". Maar ik ben niets te beroerd om een rauwe brul te geven als hondlief het nodig vind om mijn koekje maar gewoon af te pakken. Als iemand grote bezwaren heeft tegen een dergelijke interactie tussen mij en hond: dan staat het hem vrij om deze te voorkomen door de hond onder controle te houden. Niet door mij te verbieden om iets van dit -aan mij gericht- gedrag te zeggen.

In de praktijk zou Saartje zich met een tevreden zucht op mijn schoot nestelen, zouden we een rustig kopje koffie met koekje drinken. En zou ik jouw honden hooguit verzoeken om netjes te gaan zitten om een lekker hondensnoepje van me in ontvangst te nemen. En als jij naar de keuken loopt voor het volgende kopje, en Vera denkt dat dít het uitgelezen moment is om de koektrommel te inspecteren. Dan zeg ik: stevig maar rustig "Vera, nee!"
En dat is waarschijnlijk ingrijpen genoeg.

En ik vind het helemaal niet erg en volkomen normaal dat een ander dat bij mijn honden doet. :F:
M@scha
Zeer actief

idem ennath! :E:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ennath schreef:
Oei, ..... ik had die harde NEE brul niet eens gelezen.
Wat ik eigenlijk bedoel is: ik vind het best leuk om met zo'n kleintje op schoot te zitten, sterker nog: van mij mag zelfs Charles wel even op schoot komen buurten. Maar ik ben niet van plan om alles maar te pikken omdat de baas dat óók goed vindt. Dat ik mijn koekje MOET delen met de hond bijvoorbeeld, "want hij vindt het zo lekker".
Kijk: daar doe ik niet aan, ook niet als de baas dat heel normaal vind.

In de praktijk betekent dat dus dat ik mijn koekje opeet en vriendelijk tegen hondje glimlach en zeg: "jammer joh, ik steek het allemaal in mijn eigen snaveltje". Maar ik ben niets te beroerd om een rauwe brul te geven als hondlief het nodig vind om mijn koekje maar gewoon af te pakken. Als iemand grote bezwaren heeft tegen een dergelijke interactie tussen mij en hond: dan staat het hem vrij om deze te voorkomen door de hond onder controle te houden. Niet door mij te verbieden om iets van dit -aan mij gericht- gedrag te zeggen.

In de praktijk zou Saartje zich met een tevreden zucht op mijn schoot nestelen, zouden we een rustig kopje koffie met koekje drinken. En zou ik jouw honden hooguit verzoeken om netjes te gaan zitten om een lekker hondensnoepje van me in ontvangst te nemen. En als jij naar de keuken loopt voor het volgende kopje, en Vera denkt dat dít het uitgelezen moment is om de koektrommel te inspecteren. Dan zeg ik: stevig maar rustig "Vera, nee!"
En dat is waarschijnlijk ingrijpen genoeg.

En ik vind het helemaal niet erg en volkomen normaal dat een ander dat bij mijn honden doet. :F:
Dan zijn we eruit :mrgreen:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Ennath schreef:En ik vind het helemaal niet erg en volkomen normaal dat een ander dat bij mijn honden doet. :F:
Idem :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Frenk
Zeer actief

massam schreef:idem ennath! :E:
Volkomen duidelijk :cheer: Hier dus ook zo :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

massam schreef:
Frenk schreef:
Jip schreef:Dus ik moet mijn honden opsluiten omdat Frenk niet het fatsoen heeft om eerst even te vragen of ze aan mijn honden mag komen?
:sst:
ja jij ja! :S:

:engel:

:M:

:8):
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

:mann:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

massam schreef: :mann:
:hoi:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:MAAR........als mijn honden braaf liggen te slapen of rusten in hun eigen huis in hun eigen deuropening en ze vallen het bezoek totaal niet lastig maar liggen daar gewoon maar en het bezoek moet daar dan toevallig langs dan vind ik niet dat het bezoek dan maar moet komen aanlopen op de hond ondertussen roepend van ga eens opzij en als dat dan niet gebeurt dat het bezoek dan gewoon door loopt of de hond wegduwt of wat dan ook.........

Daar ging het mij om Frenk en dat wist je best wel....... :wink:
Nee, dat wist ik niet. Je schreef namelijk ondermeer:
Jip schreef:Verder verbaas ik me vooral over de verbazing van Frenk dat ze dit de normaalste zaak van de wereld vind......

Ik vind dat het eerlijk gezegd nogal respectloos naar en hond toe om maar te verwachten dat hij naar iedereen luistert omdat het maar een hond is...? omdat het maar een hond is moet hij maar opzij in zijn eigen huis voor een vreemde omdat het maar een hond is moet hij maar van schoot afgeduwd worden door een vreemde?Een hond moet wel luisteren daar ben ik het mee eens maar wat mij betreft alleen maar naar zijn baas....
En naar aanleiding hiervan hebben wij veel over en weer gereageerd. Dus ik dacht dat we het daar over hadden.
Het maakt niet uit hoe jij en je vrienden en familie met Frenk en hun honden om gaan het is blijkbaar heel anders als ik met mijn honden maar ik zeg niet dat de manier van mij beter is dan die van jou of andersom......... :19:

Het is anders .......

En daarom vind ik niet dat als jij bv bij mij op bezoek zou zijn op jouw manier op mijn honden zou mogen aflopen

Je zegt trouwens ook dat je tegen een kind ook zou zeggen:ga eens opzij als die in de weg staat.... :19:
Hoef je bij mijn dochtertje ook niet te doen,kan je gewoon vragen mag ik er even langs.....
Ik brul geen "opzij". En dat heb je al een aantal keren kunnen lezen. Als jij de manier waarop ik omschrijf hoe dat gaat als een bullenbakkerige manier wilt zien, dan vraag ik me echt ernstig af hoe jij verder door het leven gaat. Zeker gezien het feit dat jij "brullen" zelf minder erg vindt.
Ik vind dat je het op een zeer overdreven en negatieve manier interpreteert. En dat je niet wilt lezen als iemand dan met andere woorden probeert uit te leggen hoe zo'n situatie eruit ziet. Ik blijf erbij dat dat een volstrekt normale manier van reageren en met honden (of kinderen) omgaan is. En als ik de reacties zo eens bekijk, dan ben ik niet de enige die dat zo ziet :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jip schreef:Uuuuh nee nog even voor 1 keer duidelijk:

Als er bij ons bezoek komt dan zorg ik ervoor dat mijn honden het bezoek niet "lastig vallen"ïn de zin van op schoot springen of tegen ze aan springen. Zelfs als zou het bezoek zeggen laat maar het is goed zou ik dat niet toestaan omdat ik niet wil dat ze tegen mensen opspringen en voor op schoot zijn ze te groot..

Maar het zijn 2 jonge honden die nog moeten leren en het kan dus wel eens voorkomen dat er eentje toch springt niet op schoot maar tegen het bezoek aan

Ik sta erbij en grijp dan in en heb liever niet dat het bezoek dat doet waarom niet? niet omdat ik bang ben dat mijn honden daar agressief op reageren maar omdat ik vind dat ik ten eerste verantwoordelijk ben voor mijn honden en omdat ik ze wil corrigeren op de manier waarop ze dat gewend zijn

Dus in zovere ben ik het er mee eens dat als de baas niet wil dat het bezoek zich bemoeit met de honden dat de baas dan zelf moet opletten en ingrijpen.

MAAR........als mijn honden braaf liggen te slapen of rusten in hun eigen huis in hun eigen deuropening en ze vallen het bezoek totaal niet lastig maar liggen daar gewoon maar en het bezoek moet daar dan toevallig langs dan vind ik niet dat het bezoek dan maar moet komen aanlopen op de hond ondertussen roepend van ga eens opzij en als dat dan niet gebeurt dat het bezoek dan gewoon door loopt of de hond wegduwt of wat dan ook.........

Daar ging het mij om Frenk en dat wist je best wel....... :wink:

Het maakt niet uit hoe jij en je vrienden en familie met Frenk en hun honden om gaan het is blijkbaar heel anders als ik met mijn honden maar ik zeg niet dat de manier van mij beter is dan die van jou of andersom......... :19:

Het is anders .......

En daarom vind ik niet dat als jij bv bij mij op bezoek zou zijn op jouw manier op mijn honden zou mogen aflopen

Je zegt trouwens ook dat je tegen een kind ook zou zeggen:ga eens opzij als die in de weg staat.... :19:
Hoef je bij mijn dochtertje ook niet te doen,kan je gewoon vragen mag ik er even langs.....
ben jij misschien ook zo iemand die vinden dat kinderen ook zich tussen " grote " mensen gesprekken mogen mengen.. en als de andere volwassene dan op jou kind reageert met even wachten hoor we zijn nu even in gesprek.. dat je boos wordt omdat dat tegen jouw kind gezegd wordt?

Iedereen gaat dus duidelijk anders met op visite gaan of visite ontvangen en honden om.. ik denk zelf ook een beetje als ennath eerlijk gezegd.. zou soms zelfs willen dat als ik bijvoorbeeld bij mijn ouders ben en ik ga naar de wc dat mijn moeder wat daadkrachtiger zou zijn... een nee zou volstaan hoor.. maar mijn ma kijkt gerust toe hoe ze de schaal haring leegvreten bijvoorbeeld... zonder in te grijpen .... :klaar: dan gaat ze keihard lachen terwijl ze weet dat ik het niet wil.. en dat ik zelf altijd verbaal ingrijp... als ze al opstaan omdat er een schaal op tafel komt..
En ook snap ik jou wel... ik kan ook furieus worden als er op een verkeerde manier omgegaan wordt met ze.. verkeerd verbaal bijvoorbeeld.. pa kan quasi boos zijn op de honden.. de honden snappen dat quasi niet... en dat probeer ik hem al heeeeeel lang duidelijk te maken.. maar dat gaat er ook nog steeds niet echt in... wat al tot de nodige discussies heeft geleid.. :klaar:
Maar ik wil niet dat mijn honden opspringen, en de ene doet dat ook niet en de ander doet het ook minder en minder.. maar wel omdat ik toch altijd mensen die bij mij komen gezegd heb hun lichaam weg te draaien en vlakke hand naast het lichaam te houden zodat als ze sprong ze tegen de vlakke hand aansprong met kop of schouders.. dan kon ze zonder heftige correctie laag gehouden worden.. commando " nee laag erbij..." van diegene uit en van mij uit.. en klaar..
Ik heb gekozen voor consequent erin blijven.. ook bij vreemden.. anders leert ze het nooit.. dat dat bespringen van mensen niet mag hier.. iemand die dan dolblij gaat roepen ik vind het niet erg hoor :cheer: dan ben ik weer een paar passen terug :oeps:
Moos
Zeer actief

blondie schreef: Ik heb gekozen voor consequent erin blijven.. ook bij vreemden.. anders leert ze het nooit.. dat dat bespringen van mensen niet mag hier.. iemand die dan dolblij gaat roepen ik vind het niet erg hoor :cheer: dan ben ik weer een paar passen terug :oeps:
Ik vind dat een hele lastige. Ik merk namelijk bij mezelf ook, dat als een hond tegen me opspringt, ik vaak als vanzelf die hond toch wel aandacht geef door iets te zeggen van "mag niet he? Maar het is soms zooo moeilijk, snap ik ook wel" (terwijl ik de hond zachtjes op 4 poten probeer te zetten). Dat, terwijl ik hier dus een Vera rond heb lopen waarbij ik veel liever heb (of eigenlijk had, want in dat soort situaties doet ze het niet meer) dat mensen een enorme brul geven/gaven als ze opspringt, dan dat ze doen wat ik ook doe bij andermans hond :oeps: :oeps:
Maar ik wil zo'n baas dan toch ook laten weten dat ik het niet erg vind, en het wel snap, en dan verval je al snel in toch op 1 of andere manier de hond er in ieder geval niet voor 'straffen'.

Ik heb het hier trouwens bij Vera de laatste maanden wel veel meer losgelaten. Ze springt absoluut niet meer bij vreemden als ze losloopt, en ook niet als we bij mensen op bezoek gaan, en ook niet bij mensen als de Nuon man. En dat waren voor mij de belangrijkste punten. Dat ze dan soms toch nog 1 keer tegen mijn moeder op gaat staan, of toch 1 keertje hupst bij bezoek wat duidelijk ook voor haar komt. Nou ja, het zij zo. Ik zeg dan wel "nee", en zet haar weer op vier pootjes, maar ik ga er niet meer van wakker liggen :wink: Ze beukt ook niet vol tegen mijn moeder ofzo aan, dat scheelt ook. Ze gaat dan gewoon even tegen je op staan, waarbij mijn moeder ook zegt "ze doet het op zo'n manier dat je je even niet realiseert dat ze snotverdorie toch weer een keertje op 2 poten staat" :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:Maar ik wil zo'n baas dan toch ook laten weten dat ik het niet erg vind, en het wel snap, en dan verval je al snel in toch op 1 of andere manier de hond er in ieder geval niet voor 'straffen'.
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt :ok: Maar ja, echt corrigeren of 'straffen' dat doe je denk ik alleen maar bij honden die je goed kent of als de situatie zo bedreigend is dat je wel iets groots moet doen.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:@Blondie:Neeeeeee kleine kinderen hebben zich helemaal niet tussen gesprekken te wringen.......wat mij betreft dan als ik ergens een hekel aan heb..... :boos:

Ik vraag gewoon aan mijn dochtertje als ze mij in de weg staat of ik er even langs mag en ik merk dat ze dat nu zelf ook doet bij andere mensen en kinderen

Ik vind het niet vanzelfsprekend dat kleine kinderen of honden moeten luisteren naar:ga eens opzij.... :19:

En wat betreft je vader en moeder....dat is precies waar ik me dus ook aan erger en als dat soort bezoek komt gaan ze dus met kluif in de bench.......niet omdat ze zich niet kunnen gedragen maar omdat het bezoek dat niet kan... :wink:
Maar dat is dus ook niet hoe ik de situatie heb geschetst, Jip. Dus als je me dan even wilt uitleggen wat nou ook alweer je probleem was?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef:
Moos schreef:Maar ik wil zo'n baas dan toch ook laten weten dat ik het niet erg vind, en het wel snap, en dan verval je al snel in toch op 1 of andere manier de hond er in ieder geval niet voor 'straffen'.
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt :ok: Maar ja, echt corrigeren of 'straffen' dat doe je denk ik alleen maar bij honden die je goed kent of als de situatie zo bedreigend is dat je wel iets groots moet doen.
Dat denk ik ook, over het algemeen inderdaad. Ik merk zelfs dat als ik tegen mensen zeg dat ze mijn toestemming hebben om een brul te geven naar mijn hond, dat ze dat nog niet doen.
Ik denk dat heel veel mensen daar toch een behoorlijke rem voor hebben. Tenzij ze natuurlijk echt dwars het bos door gebeukt zouden worden :mrgreen: , maar in mijn geval heb ik altijd honden (Moos en Vera) die het springen wel zo weten te draaien (in hun jonge honden spring-periode) dat het zodanig kortdurend is dat het niemand eigenlijk echt zwaar irriteert (en ze trokken er ook wel een allercharmantst net pup-af bekkie bij :F: ). En dus is dan de rem om te gaan brullen, of op een andere manier straffen, toch wel groot is mijn ervaring :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:@Frenk........ik was je al kwijt..........nu ben ik je weer kwijt........en ik wil je ook niet meer terug vinden.......als het je nu niet duidelijk is zal dat ongetwijfeld niet aan jouw lezen liggen maar aan mijn schrijven..... :ok: :19:
Jij blijft het maar hebben over een situatie waarin "ga opzij" geblaft wordt door iemand die ergens te gast is. Dat heb ik zo nooit omschreven :ok: Dat bedoel ik.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Moos schreef:
blondie schreef: Ik heb gekozen voor consequent erin blijven.. ook bij vreemden.. anders leert ze het nooit.. dat dat bespringen van mensen niet mag hier.. iemand die dan dolblij gaat roepen ik vind het niet erg hoor :cheer: dan ben ik weer een paar passen terug :oeps:
Ik vind dat een hele lastige. Ik merk namelijk bij mezelf ook, dat als een hond tegen me opspringt, ik vaak als vanzelf die hond toch wel aandacht geef door iets te zeggen van "mag niet he? Maar het is soms zooo moeilijk, snap ik ook wel" (terwijl ik de hond zachtjes op 4 poten probeer te zetten). Dat, terwijl ik hier dus een Vera rond heb lopen waarbij ik veel liever heb (of eigenlijk had, want in dat soort situaties doet ze het niet meer) dat mensen een enorme brul geven/gaven als ze opspringt, dan dat ze doen wat ik ook doe bij andermans hond :oeps: :oeps:
Maar ik wil zo'n baas dan toch ook laten weten dat ik het niet erg vind, en het wel snap, en dan verval je al snel in toch op 1 of andere manier de hond er in ieder geval niet voor 'straffen'.

Ik heb het hier trouwens bij Vera de laatste maanden wel veel meer losgelaten. Ze springt absoluut niet meer bij vreemden als ze losloopt, en ook niet als we bij mensen op bezoek gaan, en ook niet bij mensen als de Nuon man. En dat waren voor mij de belangrijkste punten. Dat ze dan soms toch nog 1 keer tegen mijn moeder op gaat staan, of toch 1 keertje hupst bij bezoek wat duidelijk ook voor haar komt. Nou ja, het zij zo. Ik zeg dan wel "nee", en zet haar weer op vier pootjes, maar ik ga er niet meer van wakker liggen :wink: Ze beukt ook niet vol tegen mijn moeder ofzo aan, dat scheelt ook. Ze gaat dan gewoon even tegen je op staan, waarbij mijn moeder ook zegt "ze doet het op zo'n manier dat je je even niet realiseert dat ze snotverdorie toch weer een keertje op 2 poten staat" :mrgreen:
Dat blijft ook een moeilijk punt.. de 1 heeft er geen probleem mee en een ander wel.. maar heb wel met bijvoorbeeld de staander destijds die op het strand dan aan komt stormen... en in het verleden kinderen omver sprong en een willekeurig volwassen persoon toch continue op die manier.. ook zonder brullen overigens... gewoon niets zeggen en laag gehouden.. moest ik haar wel zien aankomen natuurlijk :engel:
En als ik hoor dat eigenaren van puppies ook zeggen.. laag he... dan ga ik ook niet enthousiast als ze toch tegen me opspringen aaien.. maar dan ga ik op mijn hurken en zeg neee... laag en als ze op de vier pootjes staan of op de zij liggen uit zichzelf :tongue: dat belonen met een aai..
Maar alles maar accepteren.. ik heb nog een litteken over mijn wenkbrouw omdat in een onbewaakt ogenblik Bluf toch omhoog kwam toen ik de bal wilde gooien... dan is er natuurlijk opspringen en tegen je aanspringen.. maar zij komt gewoon echt met vier poten de lucht in bijvoorbeeld.. dan schrik je je zeker als buitenstaander je de blubber en sommigen vinden het geweldig... tot ze je inderdaad in je gezicht halen of in je nek springen of kinderen omver rennen... of dat nu in huis gebeurt of buitenshuis... ik vind dat niet acceptabel.. en als ik te ver ben om dat te corrigeren/beletten en wel het juiste gedrag kan belonen.. dan zie ik daar echt geen kwaad in .. liever op een normale manier dan dat iemand zo'n hond met een vooruitgestoken voet op staat te wachten toch..
blondie
Zeer actief

Frenk schreef:
Jip schreef:@Blondie:Neeeeeee kleine kinderen hebben zich helemaal niet tussen gesprekken te wringen.......wat mij betreft dan als ik ergens een hekel aan heb..... :boos:

Ik vraag gewoon aan mijn dochtertje als ze mij in de weg staat of ik er even langs mag en ik merk dat ze dat nu zelf ook doet bij andere mensen en kinderen

Ik vind het niet vanzelfsprekend dat kleine kinderen of honden moeten luisteren naar:ga eens opzij.... :19:

En wat betreft je vader en moeder....dat is precies waar ik me dus ook aan erger en als dat soort bezoek komt gaan ze dus met kluif in de bench.......niet omdat ze zich niet kunnen gedragen maar omdat het bezoek dat niet kan... :wink:
Maar dat is dus ook niet hoe ik de situatie heb geschetst, Jip. Dus als je me dan even wilt uitleggen wat nou ook alweer je probleem was?
Gelukkig Jip!!! Ik was even bang..... :Q:
Ja idem hier als er iemand mijn pad blokkeert vraag ik ook even of ze opzij gaan, klein of groot..
Moet je wel dan vertellen hoe dat bij pa en ma gaat... op een of andere manier hebben ze lak aan mijn moeder... als ik even niet allert ben... en ze liggen lekker naast me.. maar ma moet er langs..dan gaat het zo....

" joehoe jongens mag ik er even langs... joehoe... hoepel eens op... " dan komt er een hoofd omhoog..
dan besluit ma om over bluf heen te stappen.. die blijft liggen.. en hoe vaak ze al niet gelanceerd is door finn.. ondanks dat.... doet ze het toch telkens weer.. ook over hem willen stappen...tsja... maar hij staat wel op voor haar..... :W: en nee..... ze liggen niet in de weg.. ma moet altijd precies weer daar langs... en als ik zie dat ze er langs wil is een klein woordje genoeg om ze dichter bij me te hebben liggen.. maar als ik te laat ben.. het zij zo.. :F:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”