Er lopen twee voorbeelden door elkaar. Die van een hond die jou bespringt (bijvoorbeeld op schoot) en die van een hond die in een deuropening of looppad blijft staan. Ik dacht dat we het nu over het bespringen hadden, maar blijkbaar niet.yamie schreef:nee joh, dan haal je dingen door elkaar ( of ik lees heel scheel)Jip schreef:
natuurlijk hou ik daar rekening mee maar in die situatie komt de hond naar het bezoek en dan moet hij zich gedragen
ik heb het over de situatie dat het bezoek naar de hond komt en die aanraakt of opzij duwt.....
als Frenk naar de hond zelf toe gaat en de hond opzij duwt of zegt dat hij/zij opzij moet, zou ik ook denken "pardon"? maar dat zegt ze toch helemaal niet?

Over dat laatste heb ik gezegd:
En heb je gelezen hoe ik zo'n scene in een deuropening of gangpad omschrijf? Dat het gewoon in de loop is, dat ik (zoals ik altijd tegen honden loop te kletsen) iets zeg van "ha jochie, ik ga even plassen" en dan doorloop.
Een hond die in zo'n geval niet ondertussen uit zichzelf aan de kant is gegaan, maar blijft staan is in alle (echt alle) gevallen die ik tot nu toe met honden heb meegemaakt een hond die het contact opzoekt (en niet de confrontatie)Bijvoorbeeld omdat 'ie liever geaaid wil worden of wil spelen dan mij te laten plassen. En ja, dan zou ik met een "sorry, maar ik ga er toch echt even langs" vriendelijk ruimte maken voor mezelf om te passeren.