een hond iets aanleren doe je altijd met belonen maar als je weet dat een hond het goed kent en goed onder de knie heeft moet hij luisteren en mag hij niet even zelf bepalen wat hij gaat doen. Zeker niet met manwerk! Zal lekker zijn dat hij mag bepalen wat ie gaat doen.Jaap* schreef:Ik ben van mening dat dat een hardnekkig misverstand is. Er is dan eerder sprake van conditionering op zo'n aanpak denk ik, een hond is echt niet bij machte om een soort complot tegen zijn baasje te smeden om die eens lekker te pesten, ook al lijkt dat soms wel zo.Pink0Pink schreef:Sommige honden presteren beter als er negative druk op ze gelegt wordt...
Als de hond een oefening niet uitvoert snapt hij meestal niet helemaal wat de bedoeling is en vind hij het "veiliger" om dan maar niets te doen. Ook al heeft hij die oefening eerder wel goed uitgevoerd, deze keer begrijpt hij het dan niet. Dan moet je het weer wat makkelijker voor hem maken.
Het kan natuurlijk ook dat de hond niet gemotiveert is, ook dat heeft meestal te maken met het overvragen van de hond.
We verwachten ook nogal wat![]()
Ik ben van mening dat alles geoorloofd is om de hond succes te laten hebben, commando eindeloos herhalen, worst voor de neus houden, whatever.
Als je zeker weet dat ie begrijpt wat de bedoeling is kun je dat afbouwen, dan blijft hij ook (in jouw) geinteresseerd.
Ook mag je hem pas vanaf dat moment aanspreken op sabotage-gedrag.
Op een ongedwongen en vanzelfsprekende manier de baas uithangen (die veel intiatief toont) werkt m.i. het beste en geeft de hond vertrouwen.
Ik denk dus dat het eerder zo is dat we in veel te korte tijd veel te veel verwachten van onze honden, dan is alles een teleursteling en wordt er uit frustratie veel te snel gegrepen naar de "verkeerde oplossing" (schreeuwen, handtastelijk, tt, etc)
Bij wild "hetzen" is het gebruik van een lijn idd veel beter, het duurt lang (uit ervaring) maar het werkt, die eerlijke kans moet de hond krijgen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
teletac
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen dat we de verantwoordelijkheid niet bij de hond moeten leggen, maar bij de baas.
Alternatief, doe zelf een tt om en geef jezelf elke keer als je jezelf betrapt op het overvragen van de hond een lekkere stroomstoot, kijken hoe snel je dat afleert.
De baas blijft verantwoordelijk omdat je dat van een hond niet mag vragen....
Alternatief, doe zelf een tt om en geef jezelf elke keer als je jezelf betrapt op het overvragen van de hond een lekkere stroomstoot, kijken hoe snel je dat afleert.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
alleen scherpte is ook niet graag gezien bij de korthaar hoor,MARC_S schreef:malinois schreef:dat werden voorheen laekense ook nog wel maar bij gebrek aan vraag wordt er ook niet meer gefoktMARC_S schreef:Nee, niet vaak, maar hangt dat niet grotendeels samen met de keuze van trainers. Mechelaars worden speciaal en puur gefokt op trainingen, wie kiest er dan nog een ander ras?
Nee snap ik, misschien ook maar beter aangezien ik de honden uit de sport niet helemaal rastypisch blijf vinden op bepaalde punten en er dus wat mij betreft met 1 vachtvarieteit een gesplitst type kan zijn waarvan 1 op uiterlijk en 1 op extreme driften wordt gefokt. Ik ben zeker niet tegen een werkproef oid bij alle Belgische herders want het zijn natuurlijk wel werkhonden. Maar dat echt scherpe zou ik niet in de Tervuren, Groenendaeler en Laekense willen zien omdat dan een groot deel van de liefhebbers af zal moeten haken
![]()
t is nl juist t scherpe wat de honden minder geschikt en minder stabiel maakt waardoor je excessen kan krijgen van honden die dus idd niet mee kunnen de stad in of waar je bij op moet passen met kinderen etc.
wat ik vind dat je bv vaak ziet op shows is dat de meeste belgen wel de scherpte ziet zonder moed en stabiliteit waardoor ze dus veel minder zeker zijn en je oa lipoptrekkers, staart tegen de buik etc in de ring ziet....terwijl in mijn ogen een stabiele belg misschien idd niet helemaal gediend is van een vreemde en t contact ook niet zelf op zal zoeken, maar op t moment van betasten etc zoals op een show dit gewoon rustig ondergaat zonder idd extreem enthousiast te zijn naar de vreemde die dat doet, maar zeker ook zonder angst/onwil met een randje scherpte te vertonen (hoop dat ik het duidelijk uitleg, vind t moeilijk op te schrijven,maar hoop dat jullie t snappen)
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
is lossen maar niet willen overvragen dan?Jaap* schreef:Wat ik dus eigenlijk wil zeggen dat we de verantwoordelijkheid niet bij de hond moeten leggen, maar bij de baas.
en ja ik heb al een paar keer een TT gevoeld ook op het standje wat de hond omhad en nee dat was geen stroomstoot... dat was een irritant kriebeltje en niet alleen op m'n hand of arm. Er zitten standen op zo'n ding hoor...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Jaap*
- Zeer actief
Dat zeg ik toch ook niet.malinois schreef:...en mag hij niet even zelf bepalen wat hij gaat doen. Zeker niet met manwerk! Zal lekker zijn dat hij mag bepalen wat ie gaat doen.
Ik zeg dat de hond het niet doet om jou te pesten, en dus om een andere reden de boel saboteert.
Graag zag ik dat mensen er net zoveel tijd in zouden stoppen om die reden te achterhalen dan er nu vaak aan wordt besteed om de hond in een situatie te dwingen, dwingen lost niks op.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
trekken heeft niets met t gebruik van de tt te maken in mijn ogenmalinois schreef:nogmaals het is niet alleen voor de puntjes... een pakwerker verrot laten trekken door een hond is niet erg prettig. Je mag wel een keer in het pak staan hoorMoon schreef:Wat ik niet begrijp is dat je je door een hobby zo kan laten meeslepen; punten halen, diploma's, dat je zulk soort middelen gaat gebruiken bij je hond. Ook in de jachthondensport schijnt het voor te komen. Toen ik Dante pas had vroeg ik iedere staande jachthondeigenaar naar zijn ervaringen met jachthondcursussen etc. Ik heb toen zulke verhalen gehoord dat ik erg huiverig werd om zo'n cursus te gaan volgen :N: Van dwangapport tot slaan met het houtje van de dummy en natuurlijk de tt. Onbegrijpelijk voor mij om reden van alleen maar sporten met je hond...
Inmiddels weet ik gelukkig dat er ook heel leuke jachthondcursussen zijn
en JA, mijn eerst afgerichte hond trekt ook redelijk aan t pak, maar dat is een africhtingsfout die ik gemaakt heb en niet een die op te lossen is met de tt, maar juist gewoon door in de basis de hond te leren duwen in de beet,
bij Ace hebben we dit ook redelijk op kunnen lossen op mn nieuwe club, maar ja, 4 jaar anders oefenen gaat er natuurlijk niet zo maar uit.....
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Op de IPO III kampioenschappen van de NVBH dit jaar in Rotterdam was er op een ander veld agility, dus veel mechelaars uit showlijnen. Deze lagen in de kantine en als je ze wilde aaien dan schoven ze helemaal achter de baas... als je door zou gaan zouden deze stuk voor stuk allemaal uitgehaald hebben, ben ik heel zeker van.crutz schreef:alleen scherpte is ook niet graag gezien bij de korthaar hoor,MARC_S schreef:malinois schreef:dat werden voorheen laekense ook nog wel maar bij gebrek aan vraag wordt er ook niet meer gefoktMARC_S schreef:Nee, niet vaak, maar hangt dat niet grotendeels samen met de keuze van trainers. Mechelaars worden speciaal en puur gefokt op trainingen, wie kiest er dan nog een ander ras?
Nee snap ik, misschien ook maar beter aangezien ik de honden uit de sport niet helemaal rastypisch blijf vinden op bepaalde punten en er dus wat mij betreft met 1 vachtvarieteit een gesplitst type kan zijn waarvan 1 op uiterlijk en 1 op extreme driften wordt gefokt. Ik ben zeker niet tegen een werkproef oid bij alle Belgische herders want het zijn natuurlijk wel werkhonden. Maar dat echt scherpe zou ik niet in de Tervuren, Groenendaeler en Laekense willen zien omdat dan een groot deel van de liefhebbers af zal moeten haken
![]()
t is nl juist t scherpe wat de honden minder geschikt en minder stabiel maakt waardoor je excessen kan krijgen van honden die dus idd niet mee kunnen de stad in of waar je bij op moet passen met kinderen etc.
wat ik vind dat je bv vaak ziet op shows is dat de meeste belgen wel de scherpte ziet zonder moed en stabiliteit waardoor ze dus veel minder zeker zijn en je oa lipoptrekkers, staart tegen de buik etc in de ring ziet....terwijl in mijn ogen een stabiele belg misschien idd niet helemaal gediend is van een vreemde en t contact ook niet zelf op zal zoeken, maar op t moment van betasten etc zoals op een show dit gewoon rustig ondergaat zonder idd extreem enthousiast te zijn naar de vreemde die dat doet, maar zeker ook zonder angst/onwil met een randje scherpte te vertonen (hoop dat ik het duidelijk uitleg, vind t moeilijk op te schrijven,maar hoop dat jullie t snappen)
Dit gedrag zie ik gelukkig niet veel bij mechelaars uit werklijnen.
De meesten kun je normaal aanhalen, natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
wat doe jij dan aan een hond die dusdanig hoog in zijn driften zit dat hij niet meer wil lossen? balletje voorhouden of worst?Jaap* schreef:Dat zeg ik toch ook niet.malinois schreef:...en mag hij niet even zelf bepalen wat hij gaat doen. Zeker niet met manwerk! Zal lekker zijn dat hij mag bepalen wat ie gaat doen.
Ik zeg dat de hond het niet doet om jou te pesten, en dus om een andere reden de boel saboteert.
Graag zag ik dat mensen er net zoveel tijd in zouden stoppen om die reden te achterhalen dan er nu vaak aan wordt besteed om de hond in een situatie te dwingen, dwingen lost niks op.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
hier geen ballenjasje, maar gewoon een bijtrol, balletje of metalen buisje wat onder mn arm vandaan kan komen en/of een voertje......werkt perfect.....mn pup van 7,5 mnd volgt ook al prima met zn koppie omhoogmaart schreef:leuk hé, die jas, gebruik ik ookmalinois schreef:ik ben africhtster, en ik ken alleen maar het aanleren op een positieve manier...Golden Stanley schreef:Kijk, dat bedoel ik nou. Bedankt voor je eerlijkheid, Maart.
Het KAN dus wel, ik kan het met mijn positieve manier.......waarom een africhter niet?heb nog nooit iemand een pup leren volgen met een TT om hoor...
want daar had Maart het dus over... aanleren van...![]()
Overigens heb ik daar m'n ballenjasje voor, daar valt t balletje uit tijdens het volgen... dat doe je een paar keer en dan snapt ie heel goed waar dat balletje vandaan komt![]()
Leuk ook, dat je het potje zowel vooraan als achteraan kunt plaatsen en je dus je hond het te ver vooruit kan afleren door het potje achteraan te hangen. (en omgekeer ook om het te ver achteraan te lopen af te leren)
potje kan ook in het midden, om het 'hier' komen te leren.
Niks geen TT voor nodig![]()
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
duwen doen ze toch bij de KNPV heb ik begrepen, bij de IPO zie je veel meer trekkende honden. Ik zie liever een hond die gaat hangen, ze hoeven niet te vechten aan de mouw, dat kost alleen maar bakken met punten. Dat is in de KNPV niet zo belangrijk maar in de IPO kost het alleen maar heel veel punten. Vandaar dat je hier ook niet veel hebt aan een hond die zich compleet van de mouw vecht, ziet er wel echt uit maar je hebt er niks aan. Maar ik zeg ook niet dat het ligt aan het gebruik van de TT, maar een hond die niet wil lossen is geen lolletje voor de pakwerker... dat kost heel veel kracht, kracht die je nodig hebt voor al die andere honden die nog gaan komen.crutz schreef:trekken heeft niets met t gebruik van de tt te maken in mijn ogenmalinois schreef:nogmaals het is niet alleen voor de puntjes... een pakwerker verrot laten trekken door een hond is niet erg prettig. Je mag wel een keer in het pak staan hoorMoon schreef:Wat ik niet begrijp is dat je je door een hobby zo kan laten meeslepen; punten halen, diploma's, dat je zulk soort middelen gaat gebruiken bij je hond. Ook in de jachthondensport schijnt het voor te komen. Toen ik Dante pas had vroeg ik iedere staande jachthondeigenaar naar zijn ervaringen met jachthondcursussen etc. Ik heb toen zulke verhalen gehoord dat ik erg huiverig werd om zo'n cursus te gaan volgen :N: Van dwangapport tot slaan met het houtje van de dummy en natuurlijk de tt. Onbegrijpelijk voor mij om reden van alleen maar sporten met je hond...
Inmiddels weet ik gelukkig dat er ook heel leuke jachthondcursussen zijn
en JA, mijn eerst afgerichte hond trekt ook redelijk aan t pak, maar dat is een africhtingsfout die ik gemaakt heb en niet een die op te lossen is met de tt, maar juist gewoon door in de basis de hond te leren duwen in de beet,
bij Ace hebben we dit ook redelijk op kunnen lossen op mn nieuwe club, maar ja, 4 jaar anders oefenen gaat er natuurlijk niet zo maar uit.....

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Heb jij "De Drie Karakters" van Anke Bogaerts gelezenJaap* schreef:Dat zeg ik toch ook niet.malinois schreef:...en mag hij niet even zelf bepalen wat hij gaat doen. Zeker niet met manwerk! Zal lekker zijn dat hij mag bepalen wat ie gaat doen.
Dat achterhalen probeer ik ook altijd te doen, en in dit boekje staat nog eens duidelijk beschreven waarom iets verkeerd kan gaan.
- Jaap*
- Zeer actief
Ik weet niet wat lossen is maar neem aan dat het met pakwerk te maken heeft?malinois schreef:...wat doe jij dan aan een hond die dusdanig hoog in zijn driften zit dat hij niet meer wil lossen? balletje voorhouden of worst?
Als het zo zou zijn dat het spelletje wat ik mijn hond speel alleen gespeeld kan worden door gebruik te maken van schreeuwen, handtastelijk te worden of en tt zou ik er subiet mee stoppen.
Noem mij maar een softie ofzo....
Voor wie doe je het dan uiteindelijk immers.
- Jaap*
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dit heeft met pakwerk te makenJaap* schreef:Ik weet niet wat lossen is maar neem aan dat het met pakwerk te maken heeft?malinois schreef:...wat doe jij dan aan een hond die dusdanig hoog in zijn driften zit dat hij niet meer wil lossen? balletje voorhouden of worst?
Als het zo zou zijn dat het spelletje wat ik mijn hond speel alleen gespeeld kan worden door gebruik te maken van schreeuwen, handtastelijk te worden of en tt zou ik er subiet mee stoppen.
Noem mij maar een softie ofzo....
Voor wie doe je het dan uiteindelijk immers.
en jij zou stoppen maar goed dit zijn vaak wel de beste honden dus ik zou niet stoppen. Ook mijn hond die ik nog steeds zonder TT train, wil zo af en toe niet lossen dan moet ik haar ook even op de plek zetten. Maar dan koppelt ze wel de straf aan mij. Gezien dat dit geen problemen oplevert kan ik dit ook gewoon doen, maar een hond die dit wel doet kan je nog grotere problemen opleveren met een TT koppelt hij de korrectie niet aan de baas.
Voor wie ik het doe, ik heb de honden voor de sport gekocht maar zal er niet 1 wegdoen als hij niet geschikt blijkt te zijn. Maar andere africhters kopen een hond puur voor de sport, niets meer en niets minder.
Je hebt met een karakterhond te maken met behoorlijk wat driften die zeker bij het pakwerk los komen.

- ranetje
- Zeer actief
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
das dus idd precies wat ik bedoel met scherpte zonder stabiliteit en/of moedmalinois schreef:Op de IPO III kampioenschappen van de NVBH dit jaar in Rotterdam was er op een ander veld agility, dus veel mechelaars uit showlijnen. Deze lagen in de kantine en als je ze wilde aaien dan schoven ze helemaal achter de baas... als je door zou gaan zouden deze stuk voor stuk allemaal uitgehaald hebben, ben ik heel zeker van.crutz schreef:alleen scherpte is ook niet graag gezien bij de korthaar hoor,MARC_S schreef:malinois schreef: dat werden voorheen laekense ook nog wel maar bij gebrek aan vraag wordt er ook niet meer gefokt
![]()
Dit gedrag zie ik gelukkig niet veel bij mechelaars uit werklijnen.
De meesten kun je normaal aanhalen, natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.
dat geeft in mijn ogen problemen....
- Jaap*
- Zeer actief
Dat ben ik volledig met je eens, idem met een gepassioneerde jachthond. Het is ook niet zo dat ik vind dat je niet eens kwaad mag worden op je hond, ik wordt ook wel eens kwaad (heus welmalinois schreef:...Je hebt met een karakterhond te maken met behoorlijk wat driften die zeker bij het pakwerk los komen...
Het gaat mij (en jou denk ik) er om dat je het werk samen doet, en dus niet alle gedrags-verantwoordelijk bij de hond mag leggen. Bij het gebruik van de tt ligt dat gevaar wel op de loer omdat, zoals jij ook aangeeft, het niet heel erg baas-gekoppeld is.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee tuurlijk niet, en niet iedere idioot moet ook een TT gebruiken, maar het kan een goed hulpmiddel zijn als je hem met verstand gebruikt, weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn zowel positief als negatief.Jaap* schreef:Dat ben ik volledig met je eens, idem met een gepassioneerde jachthond. Het is ook niet zo dat ik vind dat je niet eens kwaad mag worden op je hond, ik wordt ook wel eens kwaad (heus welmalinois schreef:...Je hebt met een karakterhond te maken met behoorlijk wat driften die zeker bij het pakwerk los komen...)
Het gaat mij (en jou denk ik) er om dat je het werk samen doet, en dus niet alle gedrags-verantwoordelijk bij de hond mag leggen. Bij het gebruik van de tt ligt dat gevaar wel op de loer omdat, zoals jij ook aangeeft, het niet heel erg baas-gekoppeld is.

- Jaap*
- Zeer actief
Mijn probleem ermee bestaat er dan ook uit dat misschien een klein deel van de gebruikers er zo doordacht mee omgaat, terwijl iedereen gewoon zo'n ding kan aanschaffen en naar hartelust op de knop kan drukken in de veronderstelling één of ander wondermiddel in handen te hebben.
"Ja maar ik héb al een tt en hij doet het nog stééds fout boehoehoe" ....Dat syndroom, snap je?
Voor een jachthond bijv. kan een voerdummy (maaltijd verdienen tijdens uitlaten) heel goed werken als je wilt dat de hond in de buurt blijft en niet steeds wild zit te spotten.
"Ja maar ik héb al een tt en hij doet het nog stééds fout boehoehoe" ....Dat syndroom, snap je?
Voor een jachthond bijv. kan een voerdummy (maaltijd verdienen tijdens uitlaten) heel goed werken als je wilt dat de hond in de buurt blijft en niet steeds wild zit te spotten.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar dat is met alle hulpmiddelen zo. Ik ben het met je eens dat je niet in elke buurtsuper een TT moet kunnen kopen, maar het bedrag is wel dermate hoog dat niet iedereen meteen zoiets zal aanschaffen.Jaap* schreef:Mijn probleem ermee bestaat er dan ook uit dat misschien een klein deel van de gebruikers er zo doordacht mee omgaat, terwijl iedereen gewoon zo'n ding kan aanschaffen en naar hartelust op de knop kan drukken in de veronderstelling één of ander wondermiddel in handen te hebben.
Een vereniging en dan metname de instructeur is ervoor om daar oog voor te hebben en desnoods zelf de TT te bedienen.
Van jacht en jachthonden weet ik helemaal niets dus daar kan ik niet over oordelen

- Jaap*
- Zeer actief
Generaliserend: hypergevoelig, altijd op zoek naar een taak die z'n bestaan rechtvaardigd, communiceert graag met z'n baas, resultaatgericht (neemt graag de "binnenbocht", gaat, met de beste bedoelingen, niet voor de mooie uitvoering maar voor het resultaat), anticiperend vermogen, stelt prijs op een vriendelijke initiatief-rijke baas die hem meestal een stap vóór is (anders vind ie je een sukkel en zoekt ie het zelf wel uitmalinois schreef:...jachthonden weet ik helemaal niets dus daar kan ik niet over oordelen
Hij verwacht dus net zoveel van z'n baas als andersom
Wij hebben dus vaak "klusjes" voor hem zoals de rommel uit de tuin opruimen voordat we gaan maaien, was in de wasmand gooien etcetc., dat houd de relatie goed en geeft hem veel plezier en uitdaging, dan heb je er geen kind aan
Overigens ook een enorm talent voor langdurig slapen
Ik weet niks van waak- en verdedigingshonden
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
een jachthond is anders,heb 3 belgen en ze zijn heel anders,de jachthond heb ik geprobeert hetzelfde op te voeden,maar dat ging niet,nu nog werk ik met een lange lijn,met veel beloningen en dat op 18 maanden,mijn vorige honden hebben nooit geen lange lijn nodig gehad en zeker geen beloningen op hun 18 maanden,als mijn jachthond iets ziet is hij zo gefixseert dat ik niet meer in hem doordring,de belgen jaagden ook beetje maar terwijl hielden ze me op afstand in oog,ook mijn mechelaar jaagt beetje mee,maar je ziet echt aan haar dat ze me met een half oog in oog houd,als ik even stilsta stopt ze al en komt naar me toe,de jager blijft doorgaan en das het probleem bij jagers,zelfs afwisseling van snoep,worst,vleesjes enz,is minder belangerijk dat het jagen zelf.
zoals ik al schreef gaat het nu stukken beter maar het heeft me veel meer moeite gekost dan bij de belgen en die stonden toen al veel verder dan hij op die leeftijd.
ik durf bijna geen risiso's meer nemen en daarom loopt hij nog dikwijls aan de lange lijn,terwijl ik wel denk dat hij zonder die lange lijn het ook zou kunnen,de gedachte aan die tt heb ik meer om mezelf dan voor de hond,dan weet ik dat ik controle heb als hij toch weer onbereikbaar is met alle gevolgen er van.
maar reageert een jagende hond altijd op een tt zoals het moet of zouden ze zelfs door de prikjes door blijven verder doen eens ze in hun jacht zitten,dat is wel iets dat ik me af vraag
sonja
sonja
zoals ik al schreef gaat het nu stukken beter maar het heeft me veel meer moeite gekost dan bij de belgen en die stonden toen al veel verder dan hij op die leeftijd.
ik durf bijna geen risiso's meer nemen en daarom loopt hij nog dikwijls aan de lange lijn,terwijl ik wel denk dat hij zonder die lange lijn het ook zou kunnen,de gedachte aan die tt heb ik meer om mezelf dan voor de hond,dan weet ik dat ik controle heb als hij toch weer onbereikbaar is met alle gevolgen er van.
maar reageert een jagende hond altijd op een tt zoals het moet of zouden ze zelfs door de prikjes door blijven verder doen eens ze in hun jacht zitten,dat is wel iets dat ik me af vraag
sonja
sonja
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Wat voor ras is jouw jachthond? (sorry als ik er misschien overheen gelezen hebschelsey schreef:een jachthond is anders,heb 3 belgen en ze zijn heel anders,de jachthond heb ik geprobeert hetzelfde op te voeden,maar dat ging niet,nu nog werk ik met een lange lijn,met veel beloningen en dat op 18 maanden,mijn vorige honden hebben nooit geen lange lijn nodig gehad en zeker geen beloningen op hun 18 maanden,als mijn jachthond iets ziet is hij zo gefixseert dat ik niet meer in hem doordring,de belgen jaagden ook beetje maar terwijl hielden ze me op afstand in oog,ook mijn mechelaar jaagt beetje mee,maar je ziet echt aan haar dat ze me met een half oog in oog houd,als ik even stilsta stopt ze al en komt naar me toe,de jager blijft doorgaan en das het probleem bij jagers,zelfs afwisseling van snoep,worst,vleesjes enz,is minder belangerijk dat het jagen zelf.
sonja
sonja
Gr. Marijke
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
- Jaap*
- Zeer actief
@schelsey,...
De jachthond blijft lang (jaren) jong en dus puppengedrag vertonen, straffen werkt heel erg averechts op de gevoelige hond.
Bij 18 maanden moet/mag je echt niet veel verwachten.
Het probleem is dat jonge jachthonden eigenlijk niet te veel los moeten lopen, de foutkans is dan te groot en daardoor de kans op conditionering van het zogenaamde "hetzen" (zelfstandig jagen)
Hetzen is een doodzonde bij een jachthond, net zoals het doden en/of het schudden van apporten. Gewerkt wordt er alleen op aangeven van de baas en op een nette manier.
Het is dus zaak om bij de jonge jachthond veel gebruik te maken van een lange lijn in combinatie met een vriendelijke positieve benadering.
De communicatie verloopt veel gecompliceerder dan er een snoepje in gooien, het is enkel een middel maar voor de jachthond vaak geen beloning, het mogen uitvoeren van de opdracht is de uiteindelijke beloning.
Bij de jachthond is het immers vaak zo dat de aangeboren passie juist beteugeld moet worden in plaats van worden aangewakkerd zoals bijvoorbeeld bij (onnatuurlijke maar wel leuke) behendigheidsoefeningen, dat maakt het zo lastig en vormt tegelijk de ultieme beloning.
Je moet een "gevoelsband" met de hond zien op te bouwen waarin een blik van verstandhouding veel meer indruk op de hond maakt dan een gesproken commando, de jachthond leent zich daar bij uitstek voor.
Een goed middel om dit te bereiken is hem "denkspelletjes" te laten doen en hem te helpen als het moeilijk wordt, dit "samen" gevoel is erg belangrijk voor de jachthond.
Ik kan een uur gaan fietsen met de hond en dan wil hij na 10 minuten nog wel zo'n rondje, na mentale uitdaging kan hij echter de rest van de dag wel slapen.
Voor honden die te veel ruimte nemen of te snel zijn afgeleid door de omgeving kan, zoals eerder gezegd, een voerdummy wonderen doen.
Het is fijn om te horen dat je zelf de verantwoording neemt en de hond aanlijnt als je het niet helemaal vertrouwd
De jachthond blijft lang (jaren) jong en dus puppengedrag vertonen, straffen werkt heel erg averechts op de gevoelige hond.
Bij 18 maanden moet/mag je echt niet veel verwachten.
Het probleem is dat jonge jachthonden eigenlijk niet te veel los moeten lopen, de foutkans is dan te groot en daardoor de kans op conditionering van het zogenaamde "hetzen" (zelfstandig jagen)
Hetzen is een doodzonde bij een jachthond, net zoals het doden en/of het schudden van apporten. Gewerkt wordt er alleen op aangeven van de baas en op een nette manier.
Het is dus zaak om bij de jonge jachthond veel gebruik te maken van een lange lijn in combinatie met een vriendelijke positieve benadering.
De communicatie verloopt veel gecompliceerder dan er een snoepje in gooien, het is enkel een middel maar voor de jachthond vaak geen beloning, het mogen uitvoeren van de opdracht is de uiteindelijke beloning.
Bij de jachthond is het immers vaak zo dat de aangeboren passie juist beteugeld moet worden in plaats van worden aangewakkerd zoals bijvoorbeeld bij (onnatuurlijke maar wel leuke) behendigheidsoefeningen, dat maakt het zo lastig en vormt tegelijk de ultieme beloning.
Je moet een "gevoelsband" met de hond zien op te bouwen waarin een blik van verstandhouding veel meer indruk op de hond maakt dan een gesproken commando, de jachthond leent zich daar bij uitstek voor.
Een goed middel om dit te bereiken is hem "denkspelletjes" te laten doen en hem te helpen als het moeilijk wordt, dit "samen" gevoel is erg belangrijk voor de jachthond.
Ik kan een uur gaan fietsen met de hond en dan wil hij na 10 minuten nog wel zo'n rondje, na mentale uitdaging kan hij echter de rest van de dag wel slapen.
Voor honden die te veel ruimte nemen of te snel zijn afgeleid door de omgeving kan, zoals eerder gezegd, een voerdummy wonderen doen.
Het is fijn om te horen dat je zelf de verantwoording neemt en de hond aanlijnt als je het niet helemaal vertrouwd
- Jaap*
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik wilde het net zeggen, daar zit ook poolhond bij in en die staan bekend om het weglopen.Jaap* schreef:Maar of dit ook geldt voor een mix van Alaskan/husky/Labrador/Herder is wat lastiger te zeggen![]()
(dat zag ik natuurlijk weer iets te laat staan)

- Jaap*
- Zeer actief
-
Baily
Mijn hond is ook een kruising herder/poolhond, maar die kan perfect loslopen.malinois schreef:ik wilde het net zeggen, daar zit ook poolhond bij in en die staan bekend om het weglopen.Jaap* schreef:Maar of dit ook geldt voor een mix van Alaskan/husky/Labrador/Herder is wat lastiger te zeggen![]()
(dat zag ik natuurlijk weer iets te laat staan)
Dus het kan wel. Ik loop vooral met hem op plaatsen waar weinig wild zit, zodat hij inderdaad niet de fout in kan gaan. Hij is nu drie jaar, heeft ooit een keer een duif gevangen en thats it.......
Alles aangeleerd met normale halsband, veel koekjes en belonen, en alleen stemcorrectie zoals "nee". En je moet zelf wel een sterk hart hebben.
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Denk dus ook wel dat het kan geleert worden, hij is een hond die toch wel streng moet aangepakt worden,heb zeker een maand of 7 niet echt streng geweest ,maar dat ging niet,dan begonnen met hondenschool,ik dacht altijd,kan het zelf wel,na 3 honden te hebben opgevoed,beetje verkeerd gedacht
,daar zeide ze me dat ik veel strenger moest zijn en kordater,ik was te lief
in begin dacht ik,ach,das niet waar,wat weten jullie er nu van,maar het klopt dus,vanaf dat ik niet meer met me liet sollen heeft hij veel meer respect voor me en reageert veel vlugger op een bevel,maar ben nogal bang aangelegt en risico's nemen durf ik niet zo goed,dus daarom dat hij nog altijd heel veel met een lange lijn wandelt terwijl ik zelden hem nog moet corrigeren.
Ik laat hem los op plaatsen dat het kan,maar als hij nog maar bv 20 meter van me af is en even begint te kijken in bos,dan roep ik al hier,of wachten, maar echt leuk is het niet natuurlijk,komt er een ruiter aan ben ik helemaal in paniek en altijd blij dat ik voor hem het heb gezien,nochtans reageert hij er niet echt fel op,hij kijkt,piept een beetje maar niet dat hij als een gek staat te springen of aan de lijn trekken,hij moet dan ook aan de voet zitten.
Mijn man zegt altijd dat ik het toch eens moet proberen om meer los te laten of verder te laten gaan,maar durf gewoon niet goed en daarom mijn vraag over die tt.
Mijn mechelaar die was zo gemakkelijk in haar opvoeding,ging niet naar andere mensen of andere honden,had bijna geen interesse in paarden of andere dieren,moest ook nooit afgeleerd worden,want ze deed het uit haar eigen al niet,heel gemakkelijk,vanaf ze pup was plakte ze al aan mijn benen, en dan een hond die deze dingen allemaal wel doen en stond ik met mijn handen in men haar,wat nu! helemaal het tegenovergestelde van mijn mechelaar,hihi.
sonja
Ik laat hem los op plaatsen dat het kan,maar als hij nog maar bv 20 meter van me af is en even begint te kijken in bos,dan roep ik al hier,of wachten, maar echt leuk is het niet natuurlijk,komt er een ruiter aan ben ik helemaal in paniek en altijd blij dat ik voor hem het heb gezien,nochtans reageert hij er niet echt fel op,hij kijkt,piept een beetje maar niet dat hij als een gek staat te springen of aan de lijn trekken,hij moet dan ook aan de voet zitten.
Mijn man zegt altijd dat ik het toch eens moet proberen om meer los te laten of verder te laten gaan,maar durf gewoon niet goed en daarom mijn vraag over die tt.
Mijn mechelaar die was zo gemakkelijk in haar opvoeding,ging niet naar andere mensen of andere honden,had bijna geen interesse in paarden of andere dieren,moest ook nooit afgeleerd worden,want ze deed het uit haar eigen al niet,heel gemakkelijk,vanaf ze pup was plakte ze al aan mijn benen, en dan een hond die deze dingen allemaal wel doen en stond ik met mijn handen in men haar,wat nu! helemaal het tegenovergestelde van mijn mechelaar,hihi.
sonja