Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is de prijs van een hond tegenwoordig?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Wat is de prijs van een hond tegenwoordig?

Ongelezen bericht door crutz »

truusje schreef:Zou het volgens jullie een oplossing kunnen voor de vele broodfok hondjes om de pup prijs voor de stamboom hond omlaag te doen? Zouden mensen dan eerder geneigd zijn om een goed gefokt stamboom hond te kopen?
Nee, bij de mechelse herder ligt de stamboomprijs al laag (750€ gemiddeld, ook wel 550€ tot circa 1000€) en de stamboomloze goed gefokte 350-450€ maar nog is er een groot broodfok circuit waar de pups tussen de 250-350€ kosten
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

crutz schreef:
truusje schreef:Zou het volgens jullie een oplossing kunnen voor de vele broodfok hondjes om de pup prijs voor de stamboom hond omlaag te doen? Zouden mensen dan eerder geneigd zijn om een goed gefokt stamboom hond te kopen?
Nee, bij de mechelse herder ligt de stamboomprijs al laag (750€ gemiddeld, ook wel 550€ tot circa 1000€) en de stamboomloze goed gefokte 350-450€ maar nog is er een groot broodfok circuit waar de pups tussen de 250-350€ kosten
Oke.......dus dat grote broodfok circuit bestaat dan puur vanwege de lage prijs denk je? Of zijn er nog andere redenen?
Afbeelding

So Sweet :I:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

crutz schreef:
Weet niet meer wie dat hier toen schreef, maar die kwam erachter dat als ze stamboomhonden voor een lagere prijs dan gangbaar aanbood dat mensen juist gingen twijfelen of het wel een goede fokker betrof :wink:
Dus ik denk ook niet dat daar de oplossing in zit.

Wel verbaas ik me toch nog wel over de enorme verschillen in prijzen van pups. Een toy terrier voor >1500,- euro en recent een boxerpup voor 1200,- euro, dan sta ik wel met mijn oren te klapperen over de bedragen en vraag me af hoe fokkers op die bedragen komen.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik denk ook geen gedoe met wachtlijsten, geen grondige keuring waar je als nieuwe eigenaar doorheen moet komen, geen gedoe met 3x langskomen voor je de pup mee naar huis mag. Je hebt besloten dat je een pup wil, dus je wilt 'm uiterlijk morgen. Ik denk dat dat volk altijd wel bij de broodfokker blijft kopen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

truusje schreef:
veertje schreef:
truusje schreef:Zelf ben ik van mening dat juist door het vele testen en DNA bepalen het de stamboomhond niet ten goede komt....

Vroeger bij de grote kennels ging er natuurlijk regelmatig wat mis.....teef die door 2 reuen werd gedekt of pups die ondergeschoven werden. Nu weet men bijna alles van een hond en daarbij zijn er te weinig nog echt grote kennels naar mijn mening.
Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen? Kruisingen voegen niks toe, maar (ongeplande) nesten van een grote fokker zijn een pre? :denken: Ja uit het een volgt alsnog een rashond, maar in feite is er toch geen verschil?
Nee ik spreek mezelf niet tegen. Dit zijn geen kruisingen, want zelfde ras, maar een onbedoelde en onwetende vorm van verbreding van de genenpool. Iets
wat nu met de DNA testen drastisch is terug gedrongen. Vandaar ook dat ik denk dat die testen op den duur niet de gewenste resultaten zullen geven.

Er zijn veel kleine fokkers die alleen de allerbeste test resultaten willen. En niet met dragers willen werken.

Ja, want zo'n teef wordt dan toevallig nooit door haar broer gedekt.
Gokken, daar kom je ergens mee.

Wat zou een hond eigenlijk toe moeten voegen?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Het houd elkaar allemaal in stand net als er geen negatief zonder positief zal zijn en andersom.Geen nacht zonder dag , geen slecht zonder goed en ga maar door.
En waarom zou een fokker 1500 euro mogen vragen en een boer geen 400.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Manuma schreef:Ik denk ook geen gedoe met wachtlijsten, geen grondige keuring waar je als nieuwe eigenaar doorheen moet komen, geen gedoe met 3x langskomen voor je de pup mee naar huis mag. Je hebt besloten dat je een pup wil, dus je wilt 'm uiterlijk morgen. Ik denk dat dat volk altijd wel bij de broodfokker blijft kopen.
Dat vooral. Bij de Toller zijn broodfokpups soms nog duurder dan met stamboom, maar er is geen wachtlijst en ook geen kritische fokker. Er worden steeds meer van dat soort hondjes gekocht, en bij problemen weten ze dan wel de rasvereniging te vinden :roll:
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Manuma schreef:Ik denk ook geen gedoe met wachtlijsten, geen grondige keuring waar je als nieuwe eigenaar doorheen moet komen, geen gedoe met 3x langskomen voor je de pup mee naar huis mag. Je hebt besloten dat je een pup wil, dus je wilt 'm uiterlijk morgen. Ik denk dat dat volk altijd wel bij de broodfokker blijft kopen.

Dat denk ik ook , ze willen morgen een hond ,eigenlijk gisteren al en ze willen er niet op wachten.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

Domor schreef:Ik heb er geen pupprijs voor gevraagd, geenszins zelfs. Maar inderdaad, ik zie in een hond net als in een paard wel handelswaar. Ik bied het een geweldig thuis zolang het van mij is, zoek een goed thuis (en daar had ik best wat eisen aan) en ik hoef de kosten er niet uit te halen, maar als het weggaat dan gaat het wel voor marktwaarde weg in principe (nu ging het onderhands weg en was het dus een ander verhaal). In het geval van een tweejarige teef, hd-a, pl-vrij en pra-vrij, is dat wel alleen gecastreerd om de simpele reden dat de broodfok op het moment dicht op de poedels zit. Er is gewoon een gigantische markt voor. En waarom zou je er geen pupprijs meer voor mogen vragen? Ik zie inderdaad toegevoegde waarde in plaats van afschrijvingen. De hond was overigens binnen 3 uur herplaatst (tenminste, gereserveerd. Ze heeft nog een maand bij mij gezeten i.v.m. dat dit gunstiger uitkwam voor de waarschijnlijk nieuwe eigenaren) en dan stond ze eigenlijk nog niet eens ter herplaatsing maar was ik op zoek naar een oppasadres.
Misschien omdat het geen pup meer is, grote kans dat het karakter al verprutst is etc maar ik lees het al, handelswaar :roll:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Domor schreef:Ninthe heb ik ook verkocht en als ze niet naar deze mensen was gegaan (waar ik het volle vertrouwen in heb dat ze haar niet zullen verkopen zonder met mij te overleggen en niet ongecontroleerd (of uberhaupt eigenlijk) voor de fok zullen in zetten), was ze gecastreerd en daarna voor minimaal huidige verkoopprijs+castratiekosten weggegaan. En daar is dan ook nog vraag naar omdat ze, behalve dat ze niet met andere dieren in huis wilde wonen, een heel leuk gehoorzaam ongecompliceerd hondje was, getest en gezond. Met 2 jaar zo oud dat je een redelijke inschatting kan maken hoe ze zal blijven en tegelijkertijd nog dik 10 jaar in ieder geval mee zal kunnen. Mijn ouders hadden eigenlijk geadviseerd ruim pupprijs te doen en hadden dat voor een dergelijke hond ook neergeteld zonder te knipperen. Het was namelijk een behoorlijk kant en klaar hondje (zover dat gaat met levende wezens).
Zo kant en klaar dat jij het zelfs met een tt niet goed kreeg bedoel je? :kotz:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Ninthe heeft 1x de tt om gehad, zij was het makkelijke perfecte hondje, op het niet met andere huisdieren willen na. De cavia's hebben inderdaad in moeten schikken (van 4m2 terug naar 1m2 moeten gaan) omdat ze niet onder de indruk van de tt was en daarom het caviajagen niet voldoende af te remmen was op het moment dat ik niet keek/dichtbij genoeg stond om in te grijpen. één van de eisen was dan ook dat ze niet bij andere dieren geplaatst werd. Dat is dan ook haar enige "karakterfout". Ze was wel goed terug te roepen van konijnen/vogels etc. tijdens het wandelen. Haar karakter is niet verpest, maar wel duidelijk geworden. Het niet met andere honden/dieren binnenhuis kunnen/willen (er zijn 3 incidenten met Noa binnenshuis geweest die alledrie in seconden klaar waren en niet meer schade dan een pluk haar en dat is dan een teef van dezelfde leeftijd met een totaal botsend karakter in dezelfde roedel. Het gaat dus letterlijk om het niet blij zijn met andere dieren om haar heen, niet om knokgedrag) is er vanaf dag 1 (7 weken oud) geweest. Alleen in eerste instantie verwacht je dat je met sturen en opgroeien daar nog wat aan kan veranderen. Dat is bij haar niet het geval geweest. Buitenshuis vindt ze andere honden gezellig en een beetje spannend, maar is ze er onderdanig tegen.

Noa loopt nog steeds regelmatig met stroomband om, hoewel ik hem met loslopen steeds minder vaak om doe omdat ze steeds beter te vertrouwen is met loslopen. Maar met nieuwe omgevingen waarbij enigszins risico is (en dat is al voordat er een zichtbare autoweg is) en er op zich veel kans (95% of meer) is dat het goed gaat, mag ze alleen los met stroomband. Het biedt haar zoveel meer om los te lopen dat de nadelige effecten van een stroomband voor mij daar tegenop wegen. Ze vindt het tuigje omdoen nog steeds ook vervelender dan de stroomband omdoen.

Om uit de kosten te komen met Ninthe had er in dit geval een 0 achter het adoptiebedrag gemoeten, om een indicatie te geven van hoe belangrijk de prijs was. Via marktplaats is het echter een grotere gok en heb ik minder behoefte om mensen een koopje te bieden. Goede huizen zitten zowel bij rijk als bij arm volk en dan zou de prijs direct te sprake zijn gekomen (in plaats van pas nadat ik er een tank brandstof aan besteed had om op huisbezoek te komen en eigenlijk al zeker was dat ze ging blijven). Ik vraag me echt af waarom het bij paarden geaccepteerd is om een serieuze vraagprijs te vragen en bij honden het opeens dramatisch is.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Domor schreef:Ninthe heeft 1x de tt om gehad, zij was het makkelijke perfecte hondje, op het niet met andere huisdieren willen na. De cavia's hebben inderdaad in moeten schikken (van 4m2 terug naar 1m2 moeten gaan) omdat ze niet onder de indruk van de tt was en daarom het caviajagen niet voldoende af te remmen was op het moment dat ik niet keek/dichtbij genoeg stond om in te grijpen. één van de eisen was dan ook dat ze niet bij andere dieren geplaatst werd. Dat is dan ook haar enige "karakterfout". Ze was wel goed terug te roepen van konijnen/vogels etc. tijdens het wandelen. Haar karakter is niet verpest, maar wel duidelijk geworden. Het niet met andere honden/dieren binnenhuis kunnen/willen (er zijn 3 incidenten met Noa binnenshuis geweest die alledrie in seconden klaar waren en niet meer schade dan een pluk haar en dat is dan een teef van dezelfde leeftijd met een totaal botsend karakter in dezelfde roedel. Het gaat dus letterlijk om het niet blij zijn met andere dieren om haar heen, niet om knokgedrag) is er vanaf dag 1 (7 weken oud) geweest. Alleen in eerste instantie verwacht je dat je met sturen en opgroeien daar nog wat aan kan veranderen. Dat is bij haar niet het geval geweest. Buitenshuis vindt ze andere honden gezellig en een beetje spannend, maar is ze er onderdanig tegen.

Noa loopt nog steeds regelmatig met stroomband om, hoewel ik hem met loslopen steeds minder vaak om doe omdat ze steeds beter te vertrouwen is met loslopen. Maar met nieuwe omgevingen waarbij enigszins risico is (en dat is al voordat er een zichtbare autoweg is) en er op zich veel kans (95% of meer) is dat het goed gaat, mag ze alleen los met stroomband. Het biedt haar zoveel meer om los te lopen dat de nadelige effecten van een stroomband voor mij daar tegenop wegen. Ze vindt het tuigje omdoen nog steeds ook vervelender dan de stroomband omdoen.

Om uit de kosten te komen met Ninthe had er in dit geval een 0 achter het adoptiebedrag gemoeten, om een indicatie te geven van hoe belangrijk de prijs was. Via marktplaats is het echter een grotere gok en heb ik minder behoefte om mensen een koopje te bieden. Goede huizen zitten zowel bij rijk als bij arm volk en dan zou de prijs direct te sprake zijn gekomen (in plaats van pas nadat ik er een tank brandstof aan besteed had om op huisbezoek te komen en eigenlijk al zeker was dat ze ging blijven). Ik vraag me echt af waarom het bij paarden geaccepteerd is om een serieuze vraagprijs te vragen en bij honden het opeens dramatisch is.
Het spijt me zeer, maar als jij een met een tt-opgevoede volwassen poedel (nota bene!) een 'kant-en-klare-hond' noemt waar de hoofdprijs voor moet worden betaald in de vorm van de pupprijs+toeslag+castratiekosten dan vind ik dat een schandalige mentaliteit.
Jij hebt een hond die je óf verpest hebt óf niet aan kan (mag je zelf kiezen wat het precies is) en die wil je voor veel geld verpatsen omdat je je investering terug wilt.
Ik weet werkelijk niet of ik dit nou om te huilen of om te kotsen vind. In ieder geval getuigt het niet van veel inlevingsvermogen en dierenliefde.
Afbeelding
Domor
Zeer actief

Jullie maken er nu wel iets moois van: nee, het is geen tt-opgevoede poedel. Het is een poedel waar 1x een stroomband om heeft gehangen in de hoop dat ik daarmee de cavia's meer ruimte kon blijven geven. Daar reageerde ze niet op (als in geen reactie) en ik wilde hem niet hoger instellen/haar een flinke schok toedienen dus zijn de cavia's de kast in gegaan.
Nee, het gaat niet om pupprijs+opslag+castratie, het gaat om een adoptieprijs zoals je die veel ziet (250-300€)+castratie+ev. opslag, maar dan nog geen pupprijs (800€). Mijn ouders vonden het echter heel logisch om voor een goed opgevoede hond (geen enkele hond is 100% perfect) die goed alleen kan blijven, goed met andere honden kan (mits buitenshuis en binnenshuis er niet blij mee is, maar niet gaat knokken. Dat twee teven met een botsend karakter van dezelfde leeftijd een paar keer een pluk haar missen over 2 jaar tijd, letterlijk nog geen bloed getrokken, is geen hond die gaat knokken) en bewezen gezond is, ruim pupprijs te vragen. Alle lasten van een pup zijn daarmee weggevangen, de cursussen (al snel oplopend tot 500€ voor een dergelijk opgevoede hond en in haar geval nog flink meer omdat ik er mee ben blijven trainen) zijn al doorlopen en er kwamen nog eens flink spullen mee. Niet iedereen wil een pup en sommige mensen willen gewoon echt geld neerleggen om een zorgvuldig opgevoede hond te krijgen. Ja, je komt dan waarschijnlijk in een andere welvaartsgroep terecht, dat vind ik zeker niet bezwaarlijk. Het is de groep die ook serieus geld voor een echte Australian Labradoodle of Cobberdog betaalt.

Noa daarentegen zou nooit voor dergelijk geld weg gaan om de simpele reden dat hoewel ze wel voor mij de wereld waard is (en dus uberhaupt niet zal weggaan), ze helemaal niet zo'n leuk ongecompliceerd hondje is voor anderen en dus een lage economische waarde heeft. Zelfs al kan ze wel met alle andere honden en kleindieren (en grootvee, maar dat kon Ninthe ook, ook als ze het huis in liepen) etc.

Ik ben heel nieuwsgierig in welke vorm ze verpest is als haar één a twee minpunten (beide vallen onder het niet willen delen van het huis met andere dieren) dat een ongediertejager op kleindieren jaagt (ze heeft ook een heel handje wilde muizen gevangen toen ik een muizenplaag in huis had) en niet blij wordt van een roedel. Ik had haar zonder echte knokpartijen de rest van haar hele leven bij mij kunnen houden, ze werd er alleen niet blij van en dus ik ook niet.
Ze is niet weggedaan omdat ik haar niet meer wilde, maar omdat ik een beter bestaan voor haar gunde, eentje waarbij ze niet haar huis hoefde te delen met andere dieren. Een locatie waar mensen s avonds graag op de bank met hond voor de tv zaten, iets waar zij helemaal gelukkig van werd en ik dus maar regelmatig op de bank ging zitten, terwijl ik dat van nature nooit doe (heb geen eigen bank en geen tv en ging dus in de gemeenschappelijke ruimte zitten. In mijn nieuwe kamer stond de bank wel speciaal voor haar in de planning. Het huis was echter nog niet af). Met een eigenaar of eigenaren die houden van kroelen en knuffelen, zoals zij het liefste doet. In plaats van dat het speciaal voor de hond gedaan wordt, maar het niet van nature komt en daardoor dus minder.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Domor schreef:Jullie maken er nu wel iets moois van: nee, het is geen tt-opgevoede poedel. Het is een poedel waar 1x een stroomband om heeft gehangen in de hoop dat ik daarmee de cavia's meer ruimte kon blijven geven. Daar reageerde ze niet op (als in geen reactie) en ik wilde hem niet hoger instellen/haar een flinke schok toedienen dus zijn de cavia's de kast in gegaan.
Nee, het gaat niet om pupprijs+opslag+castratie, het gaat om een adoptieprijs zoals je die veel ziet (250-300€)+castratie+ev. opslag, maar dan nog geen pupprijs (800€). Mijn ouders vonden het echter heel logisch om voor een goed opgevoede hond (geen enkele hond is 100% perfect) die goed alleen kan blijven, goed met andere honden kan (mits buitenshuis en binnenshuis er niet blij mee is, maar niet gaat knokken. Dat twee teven met een botsend karakter van dezelfde leeftijd een paar keer een pluk haar missen over 2 jaar tijd, letterlijk nog geen bloed getrokken, is geen hond die gaat knokken) en bewezen gezond is, ruim pupprijs te vragen. Alle lasten van een pup zijn daarmee weggevangen, de cursussen (al snel oplopend tot 500€ voor een dergelijk opgevoede hond en in haar geval nog flink meer omdat ik er mee ben blijven trainen) zijn al doorlopen en er kwamen nog eens flink spullen mee. Niet iedereen wil een pup en sommige mensen willen gewoon echt geld neerleggen om een zorgvuldig opgevoede hond te krijgen. Ja, je komt dan waarschijnlijk in een andere welvaartsgroep terecht, dat vind ik zeker niet bezwaarlijk. Het is de groep die ook serieus geld voor een echte Australian Labradoodle of Cobberdog betaalt.

Noa daarentegen zou nooit voor dergelijk geld weg gaan om de simpele reden dat hoewel ze wel voor mij de wereld waard is (en dus uberhaupt niet zal weggaan), ze helemaal niet zo'n leuk ongecompliceerd hondje is voor anderen en dus een lage economische waarde heeft. Zelfs al kan ze wel met alle andere honden en kleindieren (en grootvee, maar dat kon Ninthe ook, ook als ze het huis in liepen) etc.

Ik ben heel nieuwsgierig in welke vorm ze verpest is als haar één a twee minpunten (beide vallen onder het niet willen delen van het huis met andere dieren) dat een ongediertejager op kleindieren jaagt (ze heeft ook een heel handje wilde muizen gevangen toen ik een muizenplaag in huis had) en niet blij wordt van een roedel. Ik had haar zonder echte knokpartijen de rest van haar hele leven bij mij kunnen houden, ze werd er alleen niet blij van en dus ik ook niet.
Ze is niet weggedaan omdat ik haar niet meer wilde, maar omdat ik een beter bestaan voor haar gunde, eentje waarbij ze niet haar huis hoefde te delen met andere dieren. Een locatie waar mensen s avonds graag op de bank met hond voor de tv zaten, iets waar zij helemaal gelukkig van werd en ik dus maar regelmatig op de bank ging zitten, terwijl ik dat van nature nooit doe (heb geen eigen bank en geen tv en ging dus in de gemeenschappelijke ruimte zitten. In mijn nieuwe kamer stond de bank wel speciaal voor haar in de planning. Het huis was echter nog niet af). Met een eigenaar of eigenaren die houden van kroelen en knuffelen, zoals zij het liefste doet. In plaats van dat het speciaal voor de hond gedaan wordt, maar het niet van nature komt en daardoor dus minder.
Bottom line: je hebt een hond gekocht en er twee jaar voor gezorgd. Maar ze was niet wat je wilde/wenste en dus wil je er van af. En omdat je de aanschafprijs en je investeringen eruit wilt, heb je even koeltjes een kosten/baten analyse gemaakt en even voor de zekerheid nog even gecastreerd. Want stél je eens voor dat een ander van jouw investering zou gaan profiteren.

Je behandelt je hond gewoon als een stuk inventaris: je hebt er zoveel voor betaalt, zoveel voor geïnvesteerd en dat betekent dat je je investering plus aankoopprijs terug wilt hebben.
Nogmaals, ik vind het een hele akelige mentaliteit. En het kan me niet schelen dat het in de paardenwereld als 'normaal' wordt beschouwd. Dit is geen paardenforum. Dit is een hondenforum. En ik zie zelfs fokkers of mensen uit de sportwereld zoals Crutz niet zo over hun maatje schrijven.
Afbeelding
Domor
Zeer actief

Ik wil inderdaad niet dat ze in de broodfok terecht ging komen. Naar een zorgvuldige fokker had ze zo gemogen, maar zie die er maar eens uit te vissen als ze dus liever niet met andere honden samenleeft en ik haar naar een roedel dus niet zal verkopen. En ik had er dus niet investering+aankoopprijs voor willen hebben, maar maximaal aankoopprijs/pupprijs (normale adoptieprijs+castratie+ev. nog toeslag). Alle investeringen verder dus voor mijn rekening, immers gewoon de kosten van een willekeurige hond. Waarom zou een hond afgeschreven moeten worden qua waarde als het een prima hond is, puur omdat het geen pup meer is?

Ze was inderdaad niet wat ik wenste, want ze was geen blije hond in de situatie zoals deze nu eenmaal hier is (meer dieren, niet denderend matchend karakter). Was ze hier helemaal happy geweest, dan was ze gewoon gebleven. En ja, dan ben ik nuchter/zakelijk en kijk ik wat qua vraagprijs reëel is. Ik heb geen behoefte om andere mensen te gaan sponsoren, dat steek ik liever in mijn overgebleven hond. Waarom herplaatsers altijd voor een appel en een ei weg moeten gaan heb ik nooit begrepen, niet in de categorie gewenste dieren in ieder geval.

Edit: ze is overigens niet gecastreerd naar de nieuwe eigenaren gegaan en dat is uiteraard ook niet doorberekend.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Domor schreef:Ik wil inderdaad niet dat ze in de broodfok terecht ging komen. Naar een zorgvuldige fokker had ze zo gemogen, maar zie die er maar eens uit te vissen als ze dus liever niet met andere honden samenleeft en ik haar naar een roedel dus niet zal verkopen. En ik had er dus niet investering+aankoopprijs voor willen hebben, maar maximaal aankoopprijs/pupprijs (normale adoptieprijs+castratie+ev. nog toeslag). Alle investeringen verder dus voor mijn rekening, immers gewoon de kosten van een willekeurige hond. Waarom zou een hond afgeschreven moeten worden qua waarde als het een prima hond is, puur omdat het geen pup meer is?

Ze was inderdaad niet wat ik wenste, want ze was geen blije hond in de situatie zoals deze nu eenmaal hier is (meer dieren, niet denderend matchend karakter). Was ze hier helemaal happy geweest, dan was ze gewoon gebleven. En ja, dan ben ik nuchter/zakelijk en kijk ik wat qua vraagprijs reëel is. Ik heb geen behoefte om andere mensen te gaan sponsoren, dat steek ik liever in mijn overgebleven hond. Waarom herplaatsers altijd voor een appel en een ei weg moeten gaan heb ik nooit begrepen, niet in de categorie gewenste dieren in ieder geval.

Edit: ze is overigens niet gecastreerd naar de nieuwe eigenaren gegaan en dat is uiteraard ook niet doorberekend.
Als je een hond op zo'n manier als handelswaar ziet doe je de handelaar geen eer aan. Bij een tweedehandsje ben je, zo gauw je de drempel van de showroom over bent, al een percentage van het aankoopbedrag kwijt :19: .
Als ik een auto koop en ik pimp die auto, maar blijkt toch niet te zijn wat ik gehoopt had en ik wil die weer verkopen, denk je dat ik dan al mijn investeringen eruit krijg??????

Dat jij geld en tijd in die pup hebt gestoken en dat die hond toch niet aan jouw verwachtingen kon voldoen was jouw probleem.

Je doet me denken aan die mensen die (jaren geleden) een MS reu van 2 jaar jong kwijt moesten. Mijn vorige Schnauzer was even daarvoor overleden en wij waren op zoek naar een herplaatser.
Die arme ziel moest weg omdat ze, met een jong gezin en fulltime baan van beide ouders, geen tijd voor de hond hadden. Ze werden gek van hem omdat hij de bench waarin hij meestentijds zat sloopte, enorm hyper was als ze thuis kwamen, trok aan de riem, liep de kinderen omver etc.. Ze hadden geen geld (over) voor een uitlaatservice, vertelden ze.
Maar ze vroegen wel € 875,- voor een onopgevoede 2 jarige reu waar ze zelf als pup net €800 voor hadden betaald (inflatie).
Ik heb de fokker gesproken en die wilde geen onopgevoede hond terug nemen (zeker niet voor de pupprijs :hmmm: ).

Ik heb nu 2 herplaatsers, beide rashonden met stamboom. De één voor €375 en de ander (asiel) voor €125. Onze volgende hond wordt weer een herplaatser, maar geen haar op mijn hoofd die meer dan €350 voor die hond gaat betalen :neenee: .

Als ik de prijs (of meer) voor een pup neer moet leggen dan wil ik ook een pup. Eén die ik van het begin af aan op kan voeden naar mijn idee. Niet een hond die ik allerlei dingen weer af moet leren.

Even een toevoeging:
Als je een hond in de topsport of voor politie of bewaking af kan leveren vind ik het een ander punt. Maar een HTK hond willen verkopen voor pup+ prijs vind ik niet kunnen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Domor schreef:Ik wil inderdaad niet dat ze in de broodfok terecht ging komen.
Dan had je ten alle tijden gesteriliseerd moeten plaatsen. Anders kan je dat niet voorkomen.
Tineke
Zeer actief

crutz schreef:
Dan had je ten alle tijden gesteriliseerd moeten plaatsen. Anders kan je dat niet voorkomen.
Inderdaad als je die zekerheid wil moet je van te voren zorgen dat een hond gesteriliseerd is voor ze vertrekt.
Zelf denk ik dat zorgvuldig kijken waar een hond terecht komt een betere graadmeter is dan een prijs vragen al heb je met beide geen 100% zekerheid.
Afbeelding

80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Economische waarde :ugh:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tineke schreef:
crutz schreef:
Inderdaad als je die zekerheid wil moet je van te voren zorgen dat een hond gesteriliseerd is voor ze vertrekt.
Zelf denk ik dat zorgvuldig kijken waar een hond terecht komt een betere graadmeter is dan een prijs vragen al heb je met beide geen 100% zekerheid.
Dacht niet het ooit te zeggen, maar volledig met je eens Tineke ;)

En mijn ervaring is bv dat mensen meer dan eens langs laten komen voor de hond evt mee mag al een behoorlijke drempel is. Ik heb op moment een lastige mogelijke herplaatser zitten waar dat een vd vereiste is. De weinige interesse die geweest is hoor je daarna niks meer van. Ach ze zit niks in de weg dus dat is wel een voordeel. Het hoeft niet het mag.
Tineke
Zeer actief

crutz schreef:
Tineke schreef:
crutz schreef:
Dacht niet het ooit te zeggen, maar volledig met je eens Tineke ;)

En mijn ervaring is bv dat mensen meer dan eens langs laten komen voor de hond evt mee mag al een behoorlijke drempel is. Ik heb op moment een lastige mogelijke herplaatser zitten waar dat een vd vereiste is. De weinige interesse die geweest is hoor je daarna niks meer van. Ach ze zit niks in de weg dus dat is wel een voordeel. Het hoeft niet het mag.
Zeg nooit nooit :mrgreen: :wink:

En inderdaad mensen moeite laten doen laat in de regel al wel zien hoe serieus ze zijn. De mensen die vandaag of eigenlijk gisteren al een hond wilde vallen daarmee in de regel mee af. Die hebben daar geen zin in.
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Brr t klinkt gewoon erg koud....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Ik dacht dat je zelf met haar wilde fokken Domor.....of is dat met die andere poedel.
Want ze moeten dus hoe dan ook terug verdient worden zo te lezen......
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Waarom is het wel normaal dat een fokker/asiel/stichting geld vraagd voor een pup of een herplaatser die gecastreerd is en zodra een prive persoon dat doet ben je geen dierenliefhebber of houd je niet van dat beest.?
Voor alles is een markt en een persoon die het wil betalen of niet.
En hoe je het ook doet en wat je er voor vraagd of niet , de kans bestaat bij iedereen dat je de verkeerde of goede treft.
Van alle partijen kun je mensen alleen voor de kop kijken en er niet in.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Domor
Zeer actief

Eefje83 schreef:Ik dacht dat je zelf met haar wilde fokken Domor.....of is dat met die andere poedel.
Want ze moeten dus hoe dan ook terug verdient worden zo te lezen......
Ik wilde inderdaad met haar fokken (beide zijn ooit aangeschaft als fokteven, maar Noa was al vrij snel duidelijk dat in ieder geval zuiver poedel niet zou gaan gebeuren). Maar heb besloten om haar te herplaatsen zonder ooit een nest te fokken omdat ik het niet eerlijk naar haar vond om haar daarvoor aan te houden terwijl ze duidelijk niet op haar plaats zat.

2 poedelteven uit 1 nest of van 1 leeftijd gaat heel vaak wel goed, maar ook kleine Boris wilde ze niet in de buurt hebben binnen. Ook de chihuahua van een vriendin was n niet welkom, dan ging ze op haar kussen liggen mokken.

De mensen waar ik nu zit vertrouw ik inderdaad dusdanig dat ik ze zelf de keuze wil bieden. Daarnaast stond ze eigenlijk nog niet ter herplaatsing maar was ik op zoek naar een oppasadres om eens te kijken of het inderdaad voor iedereen een verbetering zou zijn waarbij aangegeven werd dat blijven een optie was. En dat had ik bewust alleen hier geplaatst omdat ik hier van een hoop mensen toch een plaatje heb met hoe ze van hun hond om gaan en je dus al een eerste indruk hebt. Op marktplaats zou ze inderdaad alleen gecastreerd terecht gekomen zijn, maar dat had ik dan ook voordat ze erop terecht zou komen al laten doen. Ik vind de hond eerst aanbieden en daarna een narcose laten ondergaan voor iets niet levensbedreigends een rare volgorde.

Ze zat hier dus ook absoluut niet op de schopstoel. Het voorbeeld van Liesbeth vind ik ook niet passend. Dit was een keurig opgevoede hond die goed alleen kan blijven, niet hyper is (ook niet als je een paar dagen weinig uit laat) maar wel gewoon lange wandelingen loopt zonder problemen, goed los kan lopen en niet echt trekt aan de lijn (niet nooit, maar weinig en goed erin te corrigeren aan een tuigje), in huis geen bench nodig heeft maar ook geen probleem er mee heeft om er wel in te zitten. En bij poedels ook belangrijk: laat zich braaf borstelen (zit er alleen wel bij als een geslagen hond want borstelen vond ze stom). Als je het dan met een niet levend investeringsproject wilt vergelijken, zie ik het eerder als een huis. Zolang je het netjes onderhoud wordt het zelden minder waard totdat het sleets raakt, slecht onderhouden daalt het echter vlot in waarde. Ga je verbouwen dan haal je deze kosten er zelden uit. Overigens vergelijk ik het liever met andere levende wezens omdat dat een veel eerlijker vergelijk vind. Er zijn ook zat mensen die het achterlijk vinden dat een raskat een paar honderd euro moet kosten (ook als het een brave herplaatser is op jonge leeftijd) terwijl je voor niets een htk hebt. Paarden heb ik nu al een aantal keer benoemd en vind ik er nog dichterbij liggen.
Laatst gewijzigd door Domor op 03 mei 2017 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

bouvierpoedel schreef:Waarom is het wel normaal dat een fokker/asiel/stichting geld vraagd voor een pup of een herplaatser die gecastreerd is en zodra een prive persoon dat doet ben je geen dierenliefhebber of houd je niet van dat beest.?
Voor alles is een markt en een persoon die het wil betalen of niet.
En hoe je het ook doet en wat je er voor vraagd of niet , de kans bestaat bij iedereen dat je de verkeerde of goede treft.
Van alle partijen kun je mensen alleen voor de kop kijken en er niet in.
Geld ervoor vragen, daar zie ik het probleem ook niet in. Maar ik zou echt voor een hond van 2 niet èn de pupprijs, èn de castratie en weet ik wat nog meer gaan betalen. Dat zou ik alleen doen als de hond perfect is opgevoed en getraind en 0,0 problemen heeft en ik de riem zo over kan nemen, zindelijk is, los kan lopen, geen problemen heeft met andere dieren/mensen, alleen kan blijven etc etc. Daar heb ik extra geld voor over. Niet een hond met problemen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Meeste mensen die een broodfokpup nemen, willen gewoon niet een paar weken of nog langer geduld hebben. Die bedenken dat ze een pup willen en dan moet het diertje liever gisteren dan vandaag in huis zijn. Bij een verantwoordelijke fokker kun je daar zelden voor terecht. Dus kom je bij broodfok uit. Zelfs als een verantwoordelijk gefokte pup gratis zou zijn, maar dan wel 6 weken wachten, haken dat soort mensen al af...
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Nanna schreef:Ik bied bij deze Topsi te koop aan ;-) Twaalf jaar oud, half blind dus ziet geen konijn meer, hóndstrouw. Lief voor kinderen, trekt niet aan de riem.
Wie maakt me los voor een schamele 600 euro ;-)
ben je nu thuis, wat is je adres :mann:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik bied bij deze Topsi te koop aan ;-) Twaalf jaar oud, half blind dus ziet geen konijn meer, hóndstrouw. Lief voor kinderen, trekt niet aan de riem.

wanneer kan ik haar ophalen??? mag ik ruilen voor een pup? die is eigenlijk duurder maar vooruit, doe het er voor

Of Plato, die is toch zeker een half jaar jonger, wel hondstrouw, enorm lief, trekt niet, kan makkelijk alleen blijven en is hondsociaal
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

crutz schreef:

wanneer kan ik haar ophalen??? mag ik ruilen voor een pup? die is eigenlijk duurder maar vooruit, doe het er voor

Of Plato, die is toch zeker een half jaar jonger, wel hondstrouw, enorm lief, trekt niet, kan makkelijk alleen blijven en is hondsociaal
:S: :S: ik was eerst hoor :pffff:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”