Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Otto castreren ja/nee

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Re: Otto castreren ja/nee

Ongelezen bericht door [Sandra] »

laeken schreef:De mannen kunnen gerust zijn? Kom zeg, ik denk dat er inhoudelijk meer gezegd is en dat dergelijke opmerkingen erg misplaatst en ook denigrerend zijn. Verder zal het me werkelijk een rotzorg zijn of je hem wel of niet castreert want het is mijn hond niet en je moet met hem doen waar je zin in hebt. Dus heb vooral niet de illusie dat het iets met mannelijkheid te maken heeft. Ik lees overigens dat we alleen met wat opvoedkundige zaken te maken hebben maar dat is geloof ik inmiddels ook wel duidelijk geworden gezien je besluit. Gebrek aan opvoeding castreer je niet weg en een gecastreerde hond is geen opgevoede hond. Trekken aan de riem heeft niets met ballen of geen ballen te maken. Er zijn ook genoeg teefjes die in de riem hangen. De best getrainde honden op deze wereld zijn nog altijd intact. Misschien iets om mee te nemen. Immers, goede trainers hoeven hun dieren niet te laten opereren om ze tot een makkelijker onderwerp te maken.

Maargoed, ik erger me inmiddels kapot aan je reacties omdat je mensen vraagt met je mee te denken en vervolgens een beetje bijdehand gaat lopen doen over mannen die zich geen zorgen meer hoeven maken omdat hij voorlopig zijn ballen mag houden. Castreer hem gewoon. Dat is toch waar dit op gaat uitdraaien en je hebt niemand verantwoording af te leggen hoor. Alleen je eigen hond. En als jij denkt dat je dit wil dan moet je hem vooral castreren. Ik en ik denk geen enkele man op dit forum zal daar ook maar 1 minuut van wakker liggen. Vandaar ook dat ik geen zin meer heb in deze topics eigenlijk. Soms probeer ik het maar het draait altijd op lezen wat je wil lezen uit en geloven wat je wil geloven. Advies is helemaal niet gevraagd. Bevestiging is wat er gevraagd wordt en als je die even niet krijgt komen er domme opmerkingen over mannelijkheid. Sta gewoon achter je besluit en castreer dat beest lekker. Succes en ik ben benieuwd wat de effecten er van zullen zijn. Misschien trekt hij wel niet meer omdat zijn piemeltje straks op de grond hangt onder zijn hangbuikje en lopen sowieso pijn doet.
Zeg, wat zit jij je nou op te winden over een kwinkslag, Marc? En dan nog niet eens eentje die door mijzelf in dit topic is ingebracht, maar ik memoreer hem nog wel even en met een smiley erachter en ook nadrukkelijk als kwinkslag. Ik schat jou in als iemand die intelligent genoeg is om dat onderscheid te kunnen maken.

De enige reden waarom ik dit topic heb geopend, was: Mèn, ik word even knijs van dat hitsige hypergedoe. In mijn eerste bericht geef ik al aan: ik ben er geen voorstander van, maar stel dat. Weegt het tegen elkaar op? Als je er geen zin in hebt om dat te lezen, lees het dan niet. Voor zover ik bevestiging heb gezocht, dan wel gevonden is dat in 'dus gewoon niet doen' en 'heb er gewoon even geduld mee en het gaat wel weer over.'

Al met al ben ik blij met de reacties, er worden ervaringen gedeeld, positieve en negatieve, en het is mooi dat je het met zo'n chip kunt uitproberen. Dan hoef je dus van je hondje niet meteen definitief lui en vadsig lustobject te maken. Ik weet niet of ik een chip ga doen omdat ik alles meeweeg wat er mee te wegen valt.
ellen en de birmanen schreef:de hele discussie gelezen en al valt mij 1 ding op. jou hond(en) lopen aan een flex. als je ze nu eerst eens gewoon naast je leert lopen aan een gewone riem zodat zij hun PLAATS weten waar ze moeten lopen.
ik loop met 6 honden zonder getrek en allemaal keurig netjes naast me. ik heb nu 1 loopse teef in huis en 1 hele reu. hij moet het niet in zijn hoofd halen om haar te berijden.
ellen
Op plekken waar dat prettiger, veiliger... is (op de stoep, langs de straat, bij het oversteken) neem ik ze kort en op plekken waar het kan laat ik de flex vrij. Het gaat om 2 rondjes per dag langs een aantal veldjes en tussen de veldjes neem ik ze kort. Naast hoeft voor mij niet, ik vind het zelfs prettiger als ze voor me lopen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik heb hier twee gecastreerde reuen. Geen van beide rare vacht of aanleg om dik te worden hoor! Ze reageren wel op plasjes van loopse teven maar worden daar verder niet onrustig of vervelend door. Gizmo is nog nooit besprongen door andere honden dus die ruikt niet anders geloof ik. Max daarentegen is wel de pineut , die schijnt heel interressant te ruiken voor andere reuen en da's soms lastig want die is helemaal niet gediend van andere honden in de buurt en dus al helemaal niet bij zijn kont! De gedachtengang dat het alleen gebeurt bij timide types is dus niet helemaal waar.... Castreren is geen oplossing voor allerhande gedragsproblemen maar ik zie er toch ook weer niet zoveel nadelen aan als sommige hier op het forum hoor.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

[Sandra] schreef:
Safari schreef:
Heavy schreef: En gezien zijn formaat zou ik zeggen als hij niet meewil optillen ?
Nou ben ik natuurlijk niet het baasje van Otto (maar ik ken hem wel) maar daar ging ik mooi niet mee rondsjouwen :80: Otto is iets meer hond dan de foto doet vermoeden. :engel:
Daar heeft Safari gelijk in :mrgreen:

Otto weegt 14 kilo :F:
Echt waar 14 kilo wel :engel: jeutje :wink:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

laeken schreef: Misschien trekt hij wel niet meer omdat zijn piemeltje straks op de grond hangt onder zijn hangbuikje en lopen sowieso pijn doet.
Deze zin doet de hele rest van je verhaal jammer genoeg volkomen teniet. Want je doet nu precies hetzelfde. Jij schijnt nu eenmaal te vinden dat gecastreerde honden vette willoze mormels worden en daar blijf je ook mee schermen. Terwijl er ook veel waarheid in je betogen zit. Jammer.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

[Sandra] schreef: Zeg, wat zit jij je nou op te winden over een kwinkslag, Marc? En dan nog niet eens eentje die door mijzelf in dit topic is ingebracht, maar ik memoreer hem nog wel even en met een smiley erachter en ook nadrukkelijk als kwinkslag. Ik schat jou in als iemand die intelligent genoeg is om dat onderscheid te kunnen maken.
Is denk ik ontstaan doordat deze "kwinkslag" elke topic van castratie gebruikt wordt om mensen die het zonde vinden op een vervelende manier de mond te snoeren. Zo van, ach, klets niet, de hele reden dat jij hier iets zegt is dat je een man bent. En dat is echt een dooddoener voor mij. :wink:
Dan hoef je dus van je hondje niet meteen definitief lui en vadsig lustobject te maken. Ik weet niet of ik een chip ga doen omdat ik alles meeweeg wat er mee te wegen valt.
Je hondje wordt niet definitief lui en vadsig en hij wordt ook geen lustobject als je geluk hebt. Als je pech hebt wordt hij dat allemaal wel. Gewoon iets om mee te nemen in je overweging. Zat slanke gecastreerde honden en zat gecastreerde reuen waar niet een aantrekkelijk geurtje aan hangt. Er veranderd genoeg aan je hond maar met wat geluk valt het mee. Want dat is ook wat me in deze topics altijd behoorlijk irriteert. Nu niet aan jou overigens. Mensen gaan altijd roepen dat er gezegd wordt dat elke reu dik of aantrekkelijk wordt. Dat staat nergens. Ook gaan ze roepen dat iets onzin is omdat hun gecastreerde reu nog mager is of niet aantrekkelijk is. Er zijn natuurlijk veel meer hondjes die Fikkie heten en gelukkig is niet elke castraat dik, aantrekkelijk en lui. Dat lijkt me logisch en daarom snap ik ook niet waarom een dunne actieve castraat dan wel ineens zou staan voor wat castratie doet.

Mensen zeggen dat het de levensverwachting verhoogd. Ik denk dat het deze verlaagd. Immers, een castraat heeft minder bespiering, komt sneller aan en beweegt normaal gesproken minder. Eet minder dus krijgt minder voedingsstoffen binnen. Als je dan een ras als de DH of de Labrador of zoals in deze topic, een halve bulldog neemt dan loop je met minder spieren en een hoger gewicht nogal wat risico's op grote problemen bij hogere leeftijd. Een intacte reu wordt later vaak wat scharminkelig als in magertjes en schraal. Precies wat een lichaam op dat moment nodig heeft om mobiel te blijven. Dus ik denk dat de gemiddelde ongecastreerde labrador ouder wordt dan de gemiddelde castraat in dat ras. Geldt ook voor de teven.

Op plekken waar dat prettiger, veiliger... is (op de stoep, langs de straat, bij het oversteken) neem ik ze kort en op plekken waar het kan laat ik de flex vrij. Het gaat om 2 rondjes per dag langs een aantal veldjes en tussen de veldjes neem ik ze kort. Naast hoeft voor mij niet, ik vind het zelfs prettiger als ze voor me lopen.

Ik snap je helemaal. Toch komt trekken wel door de flex. Ik heb ook altijd flexen gebruikt en daarbij had ik altijd honden die trokken. Immers, zij weten dat soms de riem daar langer van wordt. Een flex moeten ze immers zelf uittrekken en daarom gaan ze ook trekken met de gewone riem. Bij de flex kunnen ze dan nl naar een paaltje om te plassen, een pol om aan te ruiken en ze doen eigenlijk gewoon waar ze zin in hebben. Door te "trekken". Als je alleen met een korte riem loopt leert je hond dat het verschil tussen riem en vrij lopen groot is maar dat als je aan de riem zit je niet kan snuffelen en doen wat je wil. Dat zal met een flex nooit zo duidelijk worden. Dus als je echt wil dat hij stopt met trekken zonder dat je hem constant onder appel moet houden (dat is waar het op uitdraait met de flex) dan zal je de flex echt de deur uit moeten doen. Want een hond die aan de flex loopt en daarna aan een kort gehouden flex zal altijd proberen de flex langer te maken zoals hij dat gewend is. Nl erin gaan hangen en gewoon lopen....

Ik hou ook van honden die voorop lopen. Ik hou ook van honden die trekken aan de lijn. Dus ik heb altijd flexen en als er iets is dan hou ik ze wel kort. Nu loop ik alleen daar waar Bas los kan of minimaal vrij kan bewegen aan de flex. Dus ik let eigenlijk nergens meer op wat wandelen betreft. Als ik roep komt ze meestal en als ik zeg naast of bij me blijven dan loopt ze aan de voet (soort van dan... :engel: ). Ik hield er overigens ook van als Dapper, Cleo en Eva samen in de riem hingen. Heerlijk vond ik dat. 3 honden die vooruit wilden en die gemotiveerd waren. Ik had soms best even wat moeite om ze te houden als er ineens iets was maar ik kon ze in principe prima houden. Samen was het rond de 70 kilo hond in 3 honden samen. Ik vond het echt heerlijk om daardoor rond gesleurd te worden. Uiteindelijk bepaalde ik de route en bepaalde ik wie en waar los mocht en waar ze naartoe mochten. Ik kon ze dus echt prima de baas.

Wat overigens ook wel apart is is dat honden in roedels bij mij sleuren en alleen niet. Dus dat kan ook een rol spelen. Cleo en Eva wilden allebei altijd helemaal aan het einde van de riem lopen als ze samen waren. Beide waren dominante dametjes die niet voor elkaar onder wilde doen. In alle vrede maar het moest wel echt liepen ze dan voorop te sleuren. Dapper ging dan ook naar zij aan zij erbij lopen. Dus 3 honden aan het einde van 3 acht meter flexen. Super vond ik dat! Voelde me net de hondenfluisteraar dan en in het pikkedonker liet ik me door de honden door het gebied loodsen waar wij toen woonden. Geen verlichting, niks. Soms was het haast zwart en dan trokken de honden me zo door de wandeling heen :E:

Sorry nog voor mijn wat hevige reactie maar ik erger me altijd al kapot aan die opmerking en dan krijg je dat. :engel:
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Wat ik nog het meest grappig vind in dit soort topics is de verontwaardigde reactie: Je vraagt advies maar je doet er niks mee...... Alsof je a: Alle adviezen zou kunnen opvolgen en b: advies bindend zou zijn....lamenielache!
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
laeken
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
laeken schreef: Misschien trekt hij wel niet meer omdat zijn piemeltje straks op de grond hangt onder zijn hangbuikje en lopen sowieso pijn doet.
Deze zin doet de hele rest van je verhaal jammer genoeg volkomen teniet. Want je doet nu precies hetzelfde. Jij schijnt nu eenmaal te vinden dat gecastreerde honden vette willoze mormels worden en daar blijf je ook mee schermen. Terwijl er ook veel waarheid in je betogen zit. Jammer.
Zoals je zelf ook wel leest schreef ik die reactie uit boosheid. Ik zou alles schrijven omdat ik een man ben. Dus eigenlijk klets ik alles recht wat krom is omdat ik een ding met mannelijkheid zou hebben. Dan zeg ik op mijn beurt dus dit soort dingen omdat ik me erger. Zo vreemd is dat toch niet? Natuurlijk slaat het negerns op en ik zeg overigens nog steeds niet dat gecastreerde honden vette willoze mormels worden en daar scherm ik ook niet mee. Als je goed je best doet om je hond te motiveren, op zijn eten wil letten, zeker als hij ouder wordt (want een dunne hond van 2 jaar is geen argument rondom gewicht castraten) en hem beweegt dan kan hij niet dik worden. Wil of kan je dat niet zoals in veel gezinnen of bij oudere mensen dan zal je wel een dik vormeloos hondje krijgen. Daarom ook dat bij maltezers, teckels en ander klein grut van oudere dames die slecht ter been zijn de buik van hun hondjes toch wel erg vaak erg groot is. En dat is bij ongecastreerde kleine schoothondjes beduidend minder. Ook dikke labradors zijn aan de orde van de dag. Gecastreerde slanke sportieve labradors zijn er vast genoeg maar ik zie ze helaas zelden.

Ik merk het nu echt bij Bas. Ze eet inmiddels een derde minder dan toen ze net kwam. Ze groeit nog steeds en ik moet waarschijnlijk richting 50% van haar voer minderen om haar op gewicht te houden. Ze is oktober 2013 gecastreerd en groeit de pan uit. Dat terwijl ze heel schriel was in december en nu op een shitzu-frans bulletje begint te lijken :oohja: :engel: :schrik:

Dus ze eet nu al sperziebonen door haar eten en ik geef inmiddels geen enkel tussendoortje meer. Ik moet zeggen dat ik dat wel erg zielig vind. Ik vind het best erg om mijn graag etende hondje niks meer te kunnen geven dan 1 plakje rodi per dag en verder niks. :cry: Ik denk ook niet dat dat heel goed is maar het is nu eenmaal zo. Wuilus at 2 ons vlees op een dag en woog 40 kilo. Ongecastreerd had ze weinig met eten en stond er altijd een bak eten waar ze naar eigen inzicht van mocht eten. Geen grammetje vet teveel. Na castratie was het eten eten en nog eens eten. Liefst de hele dag en alles. Poep, brood, rommel buiten, zaken die ze ongecastreerd echt niet op at.

Voor mij is die vraatzucht echt het grootste nadeel. Ik ervaar het nu weer heel erg. Ik geef Bas graag eten maar ze wordt echt heel snel dik nu. :ugh: Als ik 3 dagen een kippenvleugel extra geef lijkt ze al echt in volume toe te nemen. Bizar. Ik heb nu 2 dagen duidelijk minder gevoerd en gelukkig zie ik haar nu ook weer wat krimpen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

fes/lou schreef:Wat ik nog het meest grappig vind in dit soort topics is de verontwaardigde reactie: Je vraagt advies maar je doet er niks mee...... Alsof je a: Alle adviezen zou kunnen opvolgen en b: advies bindend zou zijn....lamenielache!

Wie zegt dat dan precies? Want als je op mij doelt dan snap je totaal niet wat ik zei. Ik zei, je vraagt om advies en doet vervolgens dat advies af als op mannelijkheid gebaseerd emotioneel gelul. Dat is iets heel anders dan waar jij nu mee schermt kan ik je zeggen. Want een vraag stellen en dan het antwoord niet serieus nemen is niet hetzelfde als niks doen met adviezen. Want ik denk ook niet echt dat een advies van een wild vreemde op internet ook maar iets bindends heeft. :LOL:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

fes/lou schreef:Wat ik nog het meest grappig vind in dit soort topics is de verontwaardigde reactie: Je vraagt advies maar je doet er niks mee...... Alsof je a: Alle adviezen zou kunnen opvolgen en b: advies bindend zou zijn....lamenielache!
Daarom geef en vraag ik ook zelden advies. Ik kan alleen spreken vanuit mijn eigen ervaring en ondanks een rijk gevuld hondenleven :engel: en een paar jaar in een dierenartsenpraktijk is dat altijd nog tamelijk beperkt. Het lijkt me het handigste als iemand die ergens mee zit al de persoonlijke ervaringen van medeforummers op een hoop gooit en daar uit trekt wat bij de situatie past. Je kunt daar als forummer immers moeilijk over oordelen vanachter je schermpje.
[Sandra]
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
[Sandra] schreef:
Zo'n reus als jij hebt... respect. Hier lopen ook mensen met twee bordeaux doggen, reuen, beiden. Maar bij zo'n uk verwacht je dat relatief zware gewicht niet. Jet is een paar kilo zwaarder dan Otto, maar voelt lichter ;)
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
laeken
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Daarom geef en vraag ik ook zelden advies.
Voel je je dan gedwongen raad op te volgen? Want je kan toch zelf wel bepalen wat je ermee doet? Dit snap ik niet zo goed? Soms is het best prettig als een ander ergens een lichtje over laat schijnen en ik denk ook dat het juist aardig is van mensen als zij meedenken. Ze doen dat vaak om jou of je hond te helpen en wat je ermee doet is geheel aan jou. Ik snap dus echt niet zo goed waarom je geen advies op dit forum vraagt maar wel gewoon mee schrijft in topics van anderen? Lees anders de reacties op jou vraag eens met dezelfde intentie als wanneer jij op een ander reageert. Want van mij hoeft niemand iets te doen met wat ik schrijf hoor. Ik schrijf bijna altijd vanuit de hond en om het voor de hond beter te maken. Zelden dat ik in het straatje van een baasje zal schrijven. Daarom ook dat sommige mensen boos worden op mij in topics. Ik zet gewoon neer wat ik denk dat het beste is voor de hond. Ik zeg rustig tegen mensen dat ze hun hond beter weg moeten doen, eikels zijn om een reu bij een andere reu van een bepaald ras te zetten etc. Maak je geen vrienden mee maar ik probeer gewoon voor de honden op te komen. Ik snap dat een gecastreerde hond soms fijner is. Is het beter voor een hond? In mijn ogen kan het ook anders en beter. Dus dat is wat ik zal schrijven. Ongeacht of iemand dat wil horen en wat ze ermee doen moeten ze echt helemaal zelf weten. :wink:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

laeken schreef:Zoals je zelf ook wel leest schreef ik die reactie uit boosheid. Ik zou alles schrijven omdat ik een man ben. Dus eigenlijk klets ik alles recht wat krom is omdat ik een ding met mannelijkheid zou hebben. Dan zeg ik op mijn beurt dus dit soort dingen omdat ik me erger. Zo vreemd is dat toch niet?
Nee natuurlijk niet maar je frustratie ontkrachtte wel even je verhaal :wink:
En als je ervaring is dat je honden er dik en lusteloos door dreigen te worden is dat ook goed dat je dat naar voren haalt, maar ik denk dat de verhouding 50/50 is tussen honden die te dik worden en honden die slank blijven.
Nu waren de honden hier die gecastreerd werden wel allemaal al wat ouder toen dat gebeurde, ze bleven actief en slank en onze heidewachtel is bijna 15 geworden, Tomas is 10 en nog steeds een jonge god om te zien en in doen en laten. Misschien heeft het ook met het ras te maken? De boxer werd wel sloom toen hij op leeftijd kwam en dat was een intacte reu. Bij labradors en goldens zie je wel vaak die verandering maar dat ligt dan misschien ook weer niet altijd aan het ras. Vaak maken die drie maal daags een rondjes door de wijk. De labjes die we in het bos tegenkomen ( gesteriliseerde reu en gecastreerde reu) zijn wel nog slank.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

[Sandra] schreef:
S@ndr@ schreef:
[Sandra] schreef:
Zo'n reus als jij hebt... respect. Hier lopen ook mensen met twee bordeaux doggen, reuen, beiden. Maar bij zo'n uk verwacht je dat relatief zware gewicht niet. Jet is een paar kilo zwaarder dan Otto, maar voelt lichter ;)
:wink: Is het type, Charlie trekt als ze de kans krijgt in haar eentje harder dan Pjotr en Niko bij elkaar.
Marie-Josée
Erelid

laeken schreef:
Marie-Josée schreef:Daarom geef en vraag ik ook zelden advies.
Voel je je dan gedwongen raad op te volgen? Want je kan toch zelf wel bepalen wat je ermee doet?
Nee, ik voel me nooit ergens toe gedwongen :mrgreen: maar dat heeft meer met mijn persoon te maken. Iedereen die me persoonlijk kent weet wel dat ik daar zelf om vraag als ik het nodig vind en dan mijn eigen plan trek.

Ik vind het verder prima als er advies gevraagd en gegeven wordt hoor :wink:
Marie-Josée
Erelid

dagmar88 schreef:
[Sandra] schreef:
S@ndr@ schreef:
[Sandra] schreef:
:wink: Is het type, Charlie trekt als ze de kans krijgt in haar eentje harder dan Pjotr en Niko bij elkaar.
Onze heidewachtel en langhaar waren even groot maar wat héb ik me verkeken op de kracht van de laatste :80:
[Sandra]
Zeer actief

laeken schreef: Sorry nog voor mijn wat hevige reactie maar ik erger me altijd al kapot aan die opmerking en dan krijg je dat. :engel:
Snap ik ;)

Wat MJ hierboven ergens ook zegt: jij bent een van de mensen hier die doorgaans met helder beargumenteerde reacties komt. Stel ik enorm op prijs.
Toch komt trekken wel door de flex. Ik heb ook altijd flexen gebruikt en daarbij had ik altijd honden die trokken. Immers, zij weten dat soms de riem daar langer van wordt. Een flex moeten ze immers zelf uittrekken en daarom gaan ze ook trekken met de gewone riem. Bij de flex kunnen ze dan nl naar een paaltje om te plassen, een pol om aan te ruiken en ze doen eigenlijk gewoon waar ze zin in hebben. Door te "trekken". Als je alleen met een korte riem loopt leert je hond dat het verschil tussen riem en vrij lopen groot is maar dat als je aan de riem zit je niet kan snuffelen en doen wat je wil. Dat zal met een flex nooit zo duidelijk worden. Dus als je echt wil dat hij stopt met trekken zonder dat je hem constant onder appel moet houden (dat is waar het op uitdraait met de flex) dan zal je de flex echt de deur uit moeten doen. Want een hond die aan de flex loopt en daarna aan een kort gehouden flex zal altijd proberen de flex langer te maken zoals hij dat gewend is. Nl erin gaan hangen en gewoon lopen....
Wat ik wel vaker doe wanneer ik ze kort neem: de flex op de rem zetten. Dan wordt het een 'kortere lijn' - al kan ik me voorstellen dat ze dat als verwarrend kunnen ervaren. Ik denk, als ik dat consequent op vaste stukken doe, het wel zal verbeteren. Maar Otto's drift om maar zo de weg over te willen steken, of die andere vaste punten waarbij hij rechtsaf wil en ik linksaf, dat is aan de flex niet anders dan aan de korte lijn. Jet trekt trouwens constanter aan de flex dan Otto. Niet doorlopend, beiden.
Wat overigens ook wel apart is is dat honden in roedels bij mij sleuren en alleen niet. Dus dat kan ook een rol spelen.
Hier net zo. Als ik Otto of Jet alleen meeneem, ook aan de flex, lopen ze anders dan samen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Op de flex staat altijd druk, denk dat dat niet meewerkt met trekkende honden.
laeken
Zeer actief

Ik denk dat als je met de flex wil wandelen, wat ik zeer goed begrijp want dat doe ik zelf ook, je uit gaat komen op een commando. Dus dan moet hij op commando naast lopen totdat je het opheft. Bij een gewone riem leert je hond normaal en gewenst lopen aan de riem en is de riem het commando. Aan de riem loop je zonder trekken en gaan we niet ineens links of rechts en los moet je het zelf weten. Immers, de flex is ook een riem en op het ene stuk staat hij open en dus doet de hond wat hij wil en elders zit hij kort en moet hij ineens braaf lopen. Dat is denk ik echt teveel gevraagd ook al ga je het toepassen op bepaalde routes omdat 1 riem de hond 2 gedragingen kan laten uitvoeren. Ook vraag ik me af of je het consequent genoeg gaat doen. Als je dan niet helder maakt dat hij soms naast moet lopen en soms aan het einde van de flex mag lopen denk ik dat je niet snel van dat bepalen van richting en trekken af zal komen. Verder ken ik dat gedrag van route bepalen ed erg in bulldogjes. Die zijn zo eigenwijs als de neten en ik vraag me af of je dat echt weg kan krijgen als hij ook zo eigenwijs is. :engel: Ik ken bulldoggen die geen poot meer verzetten als ze niet hun zin krijgen en gewoon gaan liggen op straat. Dus eigenlijk valt Otto nog wel mee.
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

laeken schreef:
Marie-Josée schreef:
Zoals je zelf ook wel leest schreef ik die reactie uit boosheid. Ik zou alles schrijven omdat ik een man ben. Dus eigenlijk klets ik alles recht wat krom is omdat ik een ding met mannelijkheid zou hebben. Dan zeg ik op mijn beurt dus dit soort dingen omdat ik me erger. Zo vreemd is dat toch niet? Natuurlijk slaat het negerns op en ik zeg overigens nog steeds niet dat gecastreerde honden vette willoze mormels worden en daar scherm ik ook niet mee. Als je goed je best doet om je hond te motiveren, op zijn eten wil letten, zeker als hij ouder wordt (want een dunne hond van 2 jaar is geen argument rondom gewicht castraten) en hem beweegt dan kan hij niet dik worden. Wil of kan je dat niet zoals in veel gezinnen of bij oudere mensen dan zal je wel een dik vormeloos hondje krijgen. Daarom ook dat bij maltezers, teckels en ander klein grut van oudere dames die slecht ter been zijn de buik van hun hondjes toch wel erg vaak erg groot is. En dat is bij ongecastreerde kleine schoothondjes beduidend minder. Ook dikke labradors zijn aan de orde van de dag. Gecastreerde slanke sportieve labradors zijn er vast genoeg maar ik zie ze helaas zelden.

Ik merk het nu echt bij Bas. Ze eet inmiddels een derde minder dan toen ze net kwam. Ze groeit nog steeds en ik moet waarschijnlijk richting 50% van haar voer minderen om haar op gewicht te houden. Ze is oktober 2013 gecastreerd en groeit de pan uit. Dat terwijl ze heel schriel was in december en nu op een shitzu-frans bulletje begint te lijken :oohja: :engel: :schrik:

Dus ze eet nu al sperziebonen door haar eten en ik geef inmiddels geen enkel tussendoortje meer. Ik moet zeggen dat ik dat wel erg zielig vind. Ik vind het best erg om mijn graag etende hondje niks meer te kunnen geven dan 1 plakje rodi per dag en verder niks. :cry: Ik denk ook niet dat dat heel goed is maar het is nu eenmaal zo. Wuilus at 2 ons vlees op een dag en woog 40 kilo. Ongecastreerd had ze weinig met eten en stond er altijd een bak eten waar ze naar eigen inzicht van mocht eten. Geen grammetje vet teveel. Na castratie was het eten eten en nog eens eten. Liefst de hele dag en alles. Poep, brood, rommel buiten, zaken die ze ongecastreerd echt niet op at.

Voor mij is die vraatzucht echt het grootste nadeel. Ik ervaar het nu weer heel erg. Ik geef Bas graag eten maar ze wordt echt heel snel dik nu. :ugh: Als ik 3 dagen een kippenvleugel extra geef lijkt ze al echt in volume toe te nemen. Bizar. Ik heb nu 2 dagen duidelijk minder gevoerd en gelukkig zie ik haar nu ook weer wat krimpen.
Ik heb 3 gecastreerde teven gehad (nu nog 1 hier) en nooit problemen met gewicht gehad. Kregen gewoon tussendoortjes en iets minder dan de normale hoeveelheid voer.
laeken
Zeer actief

Renee1966 schreef: Ik heb 3 gecastreerde teven gehad (nu nog 1 hier) en nooit problemen met gewicht gehad. Kregen gewoon tussendoortjes en iets minder dan de normale hoeveelheid voer.
Dan heb je geluk of je bent niet anders gewend en denkt dat dat normale porties voer zijn voor zulke grote honden. Nu zijn Duitse herders ook niet snel dik. Die hebben ook motivaties genoeg om te ballen en te sporten zonder hormonen. Een hond die graag wil ballen en die graag naast de fiets rent is niet snel dik. Bas wil dat allemaal niet en die rent nooit op een gekke minuut na op een zandpad. Wuilus mocht niet meer ballen ivm artrose en hoe ouder ze werd, hoe sneller ze dik werd omdat een oude hond niet veel mag en kan lopen en rennen. Cleo werd ook snel dik. Als zij uit logeren was geweest was ze in 1 week zo wat kilo's aangekomen. Als ik dat vergelijk met Eva bv en Dapper dan konden die zoveel eten als ze zouden willen zonder dik te worden.

Ik zeg ook overigens nergens dat een gecastreerde hond dik moet worden. Dik worden komt door eten. Elke hond kan mager zijn als je maar weinig voert. Gecastreerd of niet heeft daar niks mee te maken. Hoe snel ze dik worden en hoe makkelijk is wel door castratie te beinvloeden. En ik durf zelfs te stellen dat bijna geen enkele castraat gelijk gewicht zal houden als hij at wat een volle broer of zus eet die niet gecastreerd is. Dat bestaat haast niet omdat het gewoon wetenschappelijk is aangetoond dat hormen invloed hebben op je stofwisseling. Daar kan domweg niemand omheen en als mensen dat niet geloven dan is dat gewoon op te zoeken als feit en met de wetenschappelijke achtergrond daarbij. :ok:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

laeken schreef:
Renee1966 schreef: Ik heb 3 gecastreerde teven gehad (nu nog 1 hier) en nooit problemen met gewicht gehad. Kregen gewoon tussendoortjes en iets minder dan de normale hoeveelheid voer.
Dan heb je geluk of je bent niet anders gewend en denkt dat dat normale porties voer zijn voor zulke grote honden. Nu zijn Duitse herders ook niet snel dik. Die hebben ook motivaties genoeg om te ballen en te sporten zonder hormonen. Een hond die graag wil ballen en die graag naast de fiets rent is niet snel dik. Bas wil dat allemaal niet en die rent nooit op een gekke minuut na op een zandpad. Wuilus mocht niet meer ballen ivm artrose en hoe ouder ze werd, hoe sneller ze dik werd omdat een oude hond niet veel mag en kan lopen en rennen. Cleo werd ook snel dik. Als zij uit logeren was geweest was ze in 1 week zo wat kilo's aangekomen. Als ik dat vergelijk met Eva bv en Dapper dan konden die zoveel eten als ze zouden willen zonder dik te worden.

Ik zeg ook overigens nergens dat een gecastreerde hond dik moet worden. Dik worden komt door eten. Elke hond kan mager zijn als je maar weinig voert. Gecastreerd of niet heeft daar niks mee te maken. Hoe snel ze dik worden en hoe makkelijk is wel door castratie te beinvloeden. En ik durf zelfs te stellen dat bijna geen enkele castraat gelijk gewicht zal houden als hij at wat een volle broer of zus eet die niet gecastreerd is. Dat bestaat haast niet omdat het gewoon wetenschappelijk is aangetoond dat hormen invloed hebben op je stofwisseling. Daar kan domweg niemand omheen en als mensen dat niet geloven dan is dat gewoon op te zoeken als feit en met de wetenschappelijke achtergrond daarbij. :ok:
de foute renee marc, ik ben van de dh's ;)
mijn gina werd dik van de lucht nadat ze gecastreerd was :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

renee-uk schreef: mijn gina werd dik van de lucht nadat ze gecastreerd was :mrgreen:
Mijn Beau ook, en dat was echt een kilometervreter en liep daarnaast ook nog naast de fiets. Zeker toen zijn heupkop verwijderd was kon hij weer op vlakke ondergronden rennen. Hij kreeg de helft van een plak Rodi en of een kippennek/poot/vleugel. Beestje had altijd een gierende honger en toen bleek dat hij er niet meer lang zou zijn heb ik hem wel wat meer gegeven. Hij zat op het einde merendeel van de wandeling in het wagentje en wilde er alleen uit om te plassen of poepen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Misschien heeft de leeftijd van castreren ermee te maken? Mijn vorige tekkelteefje werd gecastreerd na haar tweede loopsheid. Die kreeg een overvloedige vacht en werd dik van de lucht. Ze werd overigens niet lui, en aan haar karakter merkte ik ook niks.
Eeber is gecastreerd toen ze 6 was: ik heb helemaal geen verandering gemerkt.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

tekkel schreef:Misschien heeft de leeftijd van castreren ermee te maken? Mijn vorige tekkelteefje werd gecastreerd na haar tweede loopsheid. Die kreeg een overvloedige vacht en werd dik van de lucht. Ze werd overigens niet lui, en aan haar karakter merkte ik ook niks.
Zou best kunnen hoor, Beau was 2 jaar. Zijn karakter veranderde wel heel erg, het werd echt een monster voor andere honden. Ik geef gelijk toe dat ik misschien meer aan de opvoeding had moeten doen, maar ik werd echt gek toen hij dagelijks de konijnen aan het verkrachten was. Buiten, en eigenlijk binnen ook, luisterde hij perfect en deed eigenlijk alles wat ik vroeg. Maar ik kon hem op de een of andere manier van de konijnen af laten blijven.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Chester is gecastreerd toen hij 5,5 was en wordt echt dik van lucht. Hij was ervoor niet dik te voeren, maar na 3 weken zag ik al verschil in gewicht en ondanks een zeer strikt dieet is hij een kilo zwaarder dan voor zijn castratie.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Nanna schreef:
tekkel schreef:Misschien heeft de leeftijd van castreren ermee te maken? Mijn vorige tekkelteefje werd gecastreerd na haar tweede loopsheid. Die kreeg een overvloedige vacht en werd dik van de lucht. Ze werd overigens niet lui, en aan haar karakter merkte ik ook niks.
Topsi is na haar eerste loopsheid gecastreerd. Vrij jong, dus. En ik verneem niets aan haar; ze heeft nog steeds gespierde biletjes ;-)
Kijk maar naar Eebs billen in mijn onderschrift, en daar is ze al bijna 11.

Dan zou het dus niet met de leeftijd van castreren te maken hoeven hebben.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
Topsi is na haar eerste loopsheid gecastreerd. Vrij jong, dus. En ik verneem niets aan haar; ze heeft nog steeds gespierde biletjes ;-)
Maar Topsi is een whippet. Dat zijn honden die werkelijk altijd bespierd blijven. Want als jij Topsi naast een intact teefje zet van die leeftijd zie je echt wel wat verschil. Minimaal want het zijn nu eenmaal whippets en die zetten meestal niet snel vet aan. Er bestaan overigens ook dikke whippets maar die hebben sowieso spieren want dat zit in de genen.

Topsi is ook niet wat krengeriger geworden naar andere honden? Want dat laatste kan ik me eigenlijk helemaal niet voorstellen. Ik ken weinig teven die even leuk en spontaan blijven met andere honden. Logisch ook maar ik vraag het me echt af. Jij post wel eens foto's van Topsi die andere honden toeblikkert met haar witte tanden. Deed ze dat ook voor de castratie? Ik denk nl van niet. Niet dat dat erg is maar bij een herder of bulldog kan dat gedrag daarna dus wel wat uit de hand gaan lopen. Tenminste, die ervaring heb ik zelf dan. Cleo was een allehondsvriendin. Ze is altijd uitermate sociaal gebleven en vocht niet. Maar ze was ook niet ieders vriendin en liet veel honden snel weten waar haar grenzen lagen. Bij Wuilus is dat zelfs op totale intolerantie naar teven en castraten gegaan. Die kon tot haar 2-3 jaar met elke hond. Ik snap dat leeftijd een rol speelt maar dat totaal niet meer met teven kunnen is wel iets wat vaker gebeurd met gecastreerde teven. Reuen die al lastig zijn in aanleg kunnen na castratie soms ineens met geen enkele hond meer. Eerder waren teven prima maar dat is puur gebaseerd op hormonen. Haal je die weg dan kan je reu op alles gaan klappen wat het eigenlijk alleen maar erger maakt.

Ik denk dat het al met al heel erg goed is om mensen te wijzen op de nadelen en niet alleen de voordelen uit te lichten. In dit topic en voor mijn reactie staan genoeg reacties van mensen die eerlijk zijn over de gevolgen en daar hoort dus agressie naar honden, dik worden en sloom worden gewoon bij. Als castreren geen gevolgen zou hebben dan zie ik ook geen reden om het te doen. En castreren doet meer dan de seks uit je hond halen. Dat is een ding wat zeker is. Soms komt dat het karakter ten goede maar ook heel vaak is dat niet zo. Fysiek kan het een hond sowieso bijna nooit goed doen want hormonen doen meer dan Fikkie geil maken :E:

Dat zie je overduidelijk bij andere dieren die vaak gecastreerd worden. Een gecastreerde haan kraait niet meer en verliest zijn sierveren. Een gecastreerde stier wordt een hangerige dikke os met mals vlees en een hengst wordt een ruin waarop je kinderen les kan geven. Hij loopt anders, toont anders, zijn nek wordt de helft dunner en zijn spieren en glans gaan eraf. Zijn manen worden dun en hangerig en zijn gedrag verandert totaal. Dat mag, soms moet het want er is geen plaats voor zoveel hengsten. Maar dat het gebeurd weet iedereen en blijkbaar denken mensen nog steeds dat hun hond hetzelfde blijft. Dat is echt onwaar. Ik begrijp niet waarom dat er bij sommige mensen niet in wil. :engel:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

O ja, een gecastreerde leeuw heeft geen manen meer. Heel vreemd om te zien. Een stokoude leeuw heeft meestal ook geen manen meer ivm minder en minder hormonen. Een leeuw van 4 die je castreert veranderd meteen in een leeuw van 25 om te zien.

Een leeuw van 26 jaar:

Afbeelding

Kijk, een gecastreerde leeuw vs een niet gecastreerde leeuw. Erg interessant om te zien misschien.

Simba, de gecastreerde leeuw die helemaal niet oud is maar eruit ziet als een oude leeuwin:

Afbeelding

Een ongecastreerde dierentuinleeuw. Zelfde soort omgeving, weinig tot geen beweging ivm dierentuin en toch wel een groot verschil in uiterlijk lijkt mij. Honden hebben geen manen maar zij hebben wel degelijk secundaire geslachtskenmerken die domweg verdwijnen na castratie.

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Alleen een hengst ziet er zo uit:

Afbeelding

En alleen een ongecastreerde reu ziet er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik ga regelmatig wandelen met mensen die een broertje van Macho hebben.
Dit doen we al van pups af aan en in eerste instantie liepen de heren mooi gelijk op.
Zijn broertje is op een gegeven moment verhuisd en toen hij 3 was ook gecastreerd.
Sinds een half jaartje woont hij weer in de buurt en hebben we het wandelen weer opgepakt.
En wat een verschil! De heren zijn inmiddels 7 maar je zou niet meer zeggen dat het nestbroers zijn.
Macho is nog steeds strak, slank, gespierd en rent de hele wandeling rond.
Zijn broertje is niet superdik want zijn eigenaren letten goed op maar hij heeft wel een laagje, beduidend minder bespiering en hij is gewoon niet strak.
Ook qua gedrag is zijn broertje nu heel anders, waar Macho rent en vliegt sjokt broertje achteraan mee.
Toen de heren uit elkaar gingen op 3 jaar leeftijd was er echt nauwelijks verschil.
Zijn eigenaren zijn nog steeds actief met hem trouwens, ze doen ongeveer net zoveel als ik doe, alleen zit er bij die hond dus niet zoveel meer in.
Ze krijgen trouwens ook hetzelfde merk voer en waar Macho 1kg krijgt moet broertje het doen met 200gram.
Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat ik denk dat dit voor alle gecastreerde reuen geld, maar zo kan het dus wel gaan ondanks alle moeite die deze mensen voor deze hond doen om hem goed in conditie te houden.

Hier dus enkel intacte reuen en ik zou het serieus doodzonde vinden als ik er een om medische reden zou moeten laten castreren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”