bouvierpoedel schreef:Oh god nu liet ik zo maar een paar druppels pis lopen.Miranda schreef:Niet zeiken, BP.bouvierpoedel schreef:Begint een beetje zeiktopic te worden alsof Nyckle ter verantwoording word geroepen voor wat iedere jager uitvreet.
Dat heeft hij over zichzelf afgeroepen met zijn 'holier than thou' houding en doordat hij mij een stroper noemde. En ik kán me vergissen, maar volgens mij is Nyckle uitstekend in staat om zichzelf te verweren.
Maar goed, ik zal toch geen inhoudelijk antwoord krijgen, dus láát maar.
Ik weet wel weer genoeg.![]()
Ik ga nu ook stropen, mijn broek wel te verstaan om een verschoning.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
dat jullie daar tegen kunnen , ik zeker niet !
Moderator: moderatorteam
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Re: dat jullie daar tegen kunnen , ik zeker niet !
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ga jij daar ook nog om zitten lachen , een oude trieste gehandicapte meneer.gonnie schreef:bouvierpoedel schreef:Oh god nu liet ik zo maar een paar druppels pis lopen.Miranda schreef:Niet zeiken, BP.bouvierpoedel schreef:Begint een beetje zeiktopic te worden alsof Nyckle ter verantwoording word geroepen voor wat iedere jager uitvreet.
Dat heeft hij over zichzelf afgeroepen met zijn 'holier than thou' houding en doordat hij mij een stroper noemde. En ik kán me vergissen, maar volgens mij is Nyckle uitstekend in staat om zichzelf te verweren.
![]()
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Sorry zal het niet meer doen. Geef me maar een pak rammel voor mijn oneerbiedige gedrag. Hahaha.gonnie schreef:Ga jij daar ook nog om zitten lachen , een oude trieste gehandicapte meneer.bouvierpoedel schreef:bouvierpoedel schreef:
Oh god nu liet ik zo maar een paar druppels pis lopen.![]()
![]()
![]()
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Kan je ook vertellen wat dit is? Uit de achterpoot van mijn kat gehaald.nyckle schreef:Als je met hagel reeën schiet, ben je toch echt wel de klos.

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
- Aantal honden: 1
Jawel, dat is hagel.Rataplan schreef:Kan je ook vertellen wat dit is? Uit de achterpoot van mijn kat gehaald.nyckle schreef:Als je met hagel reeën schiet, ben je toch echt wel de klos.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Wat is dat nou voor onzin.Miranda schreef:Niet zeiken, BP.bouvierpoedel schreef:Begint een beetje zeiktopic te worden alsof Nyckle ter verantwoording word geroepen voor wat iedere jager uitvreet.
Ik weet wel weer genoeg.
Hij hééft antwoord gegeven.
Als jij de politie belt zullen ze een heel sterk argument moeten hebben als ze op reeën schieten.
En een fout van een jager levert vrijwel altijd het inleveren van de jachtacte op.
Moet nykle het voor je uitspellen of zo?
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
over de maat kan je zo toch neit echt wat zeggen, misschien is het wel een heel klein bekertjeTara schreef:Ik vind het wel erg grote hagelkorrels Nyckle, of ligt dat aan mij?nyckle schreef:Jawel, dat is hagel.Rataplan schreef:Kan je ook vertellen wat dit is? Uit de achterpoot van mijn kat gehaald.nyckle schreef:Als je met hagel reeën schiet, ben je toch echt wel de klos.
-
nyckle
- Zeer actief
Miranda is verbolgen, omdat ik haar een stroper noemde.ranetje schreef:Wat is dat nou voor onzin.Miranda schreef:Niet zeiken, BP.bouvierpoedel schreef:Begint een beetje zeiktopic te worden alsof Nyckle ter verantwoording word geroepen voor wat iedere jager uitvreet.
Als jij de politie belt zullen ze een heel sterk argument moeten hebben als ze op reeën schieten.
En een fout van een jager levert vrijwel altijd het inleveren van de jachtacte op.
Als jij door rood licht rijdt en je krijgt een bekeuring. Zit je dan ook zo te snotteren als je een print krijgt. Ik zie het al voor me. "Klote agent, Hebben ze niks anders te doen! Laten ze achter dieven aangaan!"
Als jou hond een konijn doodbijt, ben je aan het jagen zonder akte. Zonder akte jagen is stropen. Of dat nu de bedoeling is of niet.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dank!nyckle schreef:Het haar en de slappe spieren absorberen veel van de kracht van de hagel. Zijn de spieren gespannen, dan slaat de hagel veel beter door. Het dier sterft hoofdzakelijk door overprikkeling van het zenuwstelsel. Schieten op een haas in het leger of een konijn in het zitje. (Als hij zit) is not done. Te dichtbij schieten ook niet.sirene schreef:
Twijfel of niet alles klakkeloos willen geloven, of gewoon willen weten hoe dat dan werkt. Ik mag dan niks van de jagerij afweten. Van anatomie en fysiologie ben ik prima op de hoogte vandaar dat ik me afvraag hoe dat dan werkt.
Volgens de regels ben jij als jager verplicht het klootjesvolk uit te leggen hoe het allemaal zit
Een konijn met een kogeltje schieten mag wel weer als het konijn zit. Een kogel heeft veel meer gewicht en kracht.
- ranetje
- Zeer actief
Ik weet hetnyckle schreef:Miranda is verbolgen, omdat ik haar een stroper noemde.ranetje schreef:Wat is dat nou voor onzin.Miranda schreef:Niet zeiken, BP.bouvierpoedel schreef:Begint een beetje zeiktopic te worden alsof Nyckle ter verantwoording word geroepen voor wat iedere jager uitvreet.
Als jij door rood licht rijdt en je krijgt een bekeuring. Zit je dan ook zo te snotteren als je een print krijgt. Ik zie het al voor me. "Klote agent, Hebben ze niks anders te doen! Laten ze achter dieven aangaan!"
Als jou hond een konijn doodbijt, ben je aan het jagen zonder akte. Zonder akte jagen is stropen. Of dat nu de bedoeling is of niet.
Mijn honden brengen sporadisch een levend Mix konijn (meestal zijn ze al dood en koud gelukkig
In feite ben ik dan ook aan het stropen met mijn hond.
Zou me dat kwalijk worden genomen?
Ik maak zo'n konijn wel af ..................
- ranetje
- Zeer actief
Dat denk ik ook.Tara schreef:Dieren doden, of dat nu expres gaat of niet is voor de wet inderdaad stropen.
Als je een akte hebt, mag je onder bepaalde condities dieren doden, maar je hond mag dat niet omdat de hond volgens de FF-wet niet als jachtmiddel gebruikt mag worden.
Dat zou betekenen dat mijn Tara (die aangeschoten hazen direct doodslaat voor ze ze bij me brengt) naar de letter ook aan het stropen is.
Dat betekent ook dat als mijn honden een myxomatosestumper komen brengen formeel inderdaad aan het stropen zijn.
Toch is dat niet te vergelijken met het maar laten aanjakkeren van je hond, mijn honden gaan zonder mijn toestemming niet zelfstandig op zoek naar wild, maar zo'n myx-konijn zit vaak stil, en die komen ze dan per toeval tegen.
Als je oprecht kunt zeggen dat je gedaan hebt wat je kon om te voorkomen dat je hond het wild pakte, dan kun je jezelf wat mij betreft recht in de ogen aankijken.
Maar rücksichtlos laten hetzen onder het excuus dat het er nou eenmaal in zit bij je hond, dát is kwalijk, en ik heb maar zo het idee dat dát ook is wat Nyckle bedoelt.
Maar ik vroeg me af hoe de politie daar tegenover zou staan, als ze dat zouden zien.
Mijn vraag was bedoeld als echte vraag aan een deskundige.
-
nyckle
- Zeer actief
Nee, dat mag ik niet! Ik laat mijn hond uit in een gebied, waar ik niet gerechtigd ben te jagen.Nanna schreef:Maar nou laat jij 's avonds je hond nog ff uit. En hij grijpt een konijn. Mag dat dan wel omdat jij een jachtakte hebt?nyckle schreef: Als jou hond een konijn doodbijt, ben je aan het jagen zonder akte. Zonder akte jagen is stropen. Of dat nu de bedoeling is of niet.
(gewoon nieuwsgierig hoor)
- ranetje
- Zeer actief
Dat lijkt me niet, want je bent op dat moment toch niet doelbewust bezig om een konijn op te zoeken dat de weg over steekt?Kruimel53 schreef:Dus als ik over een konijn heen rijdt met de auto ben ik ook een stroper![]()
Nou ja, het zij zo, dan ben ik een stroperDe IJzen bakken helemaal niks van het jachtgebeuren maar wijlen Tara en wijlen Bas wisten van wanten. En dat voorkwam ik echt voor zover het in mijn vermogen lag maar 100% heb je ze nooit onder controle. En kom mij niet aan met 'aan de lijn' want Bas zat altijd aan de lijn en pikte evengoed egels en konijnen uit de struiken in de nanoseconde die hij daarvoor had (zijnde mijn reactiesnelheid). En die waren dan ook dood, hij deed niet aan gekeutel met beessies.
Zelf heb ik ook diverse sieluge beessies doodgemaakt als dat aan de orde was. Een konijn met myxomatose sla ik de hersens in en een onherstelbaar beschadigde vogel ook. Alleen die enorme haas die met z'n achterpoot verstrikt zat in een rol roestig prikkeldraad, daar ben ik niet aan begonnen, daar heb ik de jachtopziener voor opgespoord. Dat is gelukkig op Schiermonnikoog nog te doen, in de bossen waar ik hier wandel zou ik echt niet weten hoe ik er één zou moeten vinden.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat ben je met de hond toch ook niet ?ranetje schreef: Dat lijkt me niet, want je bent op dat moment toch niet doelbewust bezig om een konijn op te zoeken dat de weg over steekt?![]()
-
nyckle
- Zeer actief
Jij ziet het als een ongelukje als je hond een dier pak. Je blijft echter ten allertijde verantwoordelijk voor wat jou hond doet.sirene schreef:Dat ben je met de hond toch ook niet ?ranetje schreef: Dat lijkt me niet, want je bent op dat moment toch niet doelbewust bezig om een konijn op te zoeken dat de weg over steekt?![]()
-
nyckle
- Zeer actief
Hier zit ook weer zo'n prachtige kronkel.Tara schreef:Dieren doden, of dat nu expres gaat of niet is voor de wet inderdaad stropen.
Als je een akte hebt, mag je onder bepaalde condities dieren doden, maar je hond mag dat niet omdat de hond volgens de FF-wet niet als jachtmiddel gebruikt mag worden.
Dat zou betekenen dat mijn Tara (die aangeschoten hazen direct doodslaat voor ze ze bij me brengt) naar de letter ook aan het stropen is.
Dat betekent ook dat als mijn honden een myxomatosestumper komen brengen formeel inderdaad aan het stropen zijn.
Toch is dat niet te vergelijken met het maar laten aanjakkeren van je hond, mijn honden gaan zonder mijn toestemming niet zelfstandig op zoek naar wild, maar zo'n myx-konijn zit vaak stil, en die komen ze dan per toeval tegen.
Als je oprecht kunt zeggen dat je gedaan hebt wat je kon om te voorkomen dat je hond het wild pakte, dan kun je jezelf wat mij betreft recht in de ogen aankijken.
Maar rücksichtlos laten hetzen onder het excuus dat het er nou eenmaal in zit bij je hond, dát is kwalijk, en ik heb maar zo het idee dat dát ook is wat Nyckle bedoelt.
Je hebt ook zorgplicht ten opzichte van het wild. Als je hond zo makkelijk een konijn pakken kan, is het dus ziek. Nu kun je natuurlijk de dierenambulance laten komen, maar ik denk, dat je het voor het konijn niet makkelijke maakt.
Ik denk, dat een flinke klap achter de lepels (oren) geeft genadig is en ook legaal. Er zal geen rechter zijn, die je een staf zal opleggen.
Anders wordt het, als het een aangereden ree is. Die maak je niet zomaar dood met een klap in de nek. Als ik een geweer in de auto heb, mag ik dat niet gebruiken. (Dat heb ik ook niet altijd bij me)
Eigenlijk zou ik niks ander weten, dan de politie te bellen. Dat zal ook wel weer een kwartier duren. Afnicken is de volgende methode. Dat is met een mes de nek breken.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Toch is de wetgeving krom wat dit betreft. Als het zo uitkomt wordt de hond gezien als een ding. Maar als ik met de auto over een konijn rij kan ik daar niks aan doen, terwijl een auto makkelijker te besturen is dan een hondnyckle schreef:Jij ziet het als een ongelukje als je hond een dier pak. Je blijft echter ten allertijde verantwoordelijk voor wat jou hond doet.sirene schreef:Dat ben je met de hond toch ook niet ?ranetje schreef: Dat lijkt me niet, want je bent op dat moment toch niet doelbewust bezig om een konijn op te zoeken dat de weg over steekt?![]()
-
nyckle
- Zeer actief
Als jou dier losloopt en onder een auto loopt. Auto vliegt tegen een boom. Wie krijgt dan de rekening?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
De boswachter ?nyckle schreef:Als jou dier losloopt en onder een auto loopt. Auto vliegt tegen een boom. Wie krijgt dan de rekening?
-
nyckle
- Zeer actief
Dat klopt. Dat is een geval van overmacht. Buiten jou schuld verlies je de controlle over het dier. Anders is het als jou dieren losbreken.Kruimel53 schreef:Ja, ik ben ook aansprakelijk voor schade die mijn paard aanricht volgens de wet. Maar de rechter oordeelt heel vaak dat de andere partij ook een rol heeft gespeeld door geen rekening te houden met de eigen aard van het dier, in dit geval vluchtneiging. En dan wordt de aansprakelijkheid van de eigenaar verminderd, soms tot nul. De eigen aard van een dier speelt dus een rol in het recht.nyckle schreef:Jij ziet het als een ongelukje als je hond een dier pak. Je blijft echter ten allertijde verantwoordelijk voor wat jou hond doet.sirene schreef:Dat ben je met de hond toch ook niet ?ranetje schreef: Dat lijkt me niet, want je bent op dat moment toch niet doelbewust bezig om een konijn op te zoeken dat de weg over steekt?![]()
Zo herinner ik me een zaak van een paard dat in de achterbak van een auto belandde doordat een andere automobilist er al toeterend rakelings langs scheurde, waardoor het paard in paniek raakte. De scheurende automobilist werd veroordeeld om de kosten te betalen omdat de rechter vond dat hij had dienen te weten dat men zich zo niet gedraagt bij een paard.
-
nyckle
- Zeer actief
Ik denk jij.sirene schreef:De boswachter ?nyckle schreef:Als jou dier losloopt en onder een auto loopt. Auto vliegt tegen een boom. Wie krijgt dan de rekening?
- ranetje
- Zeer actief
Je weet wel betersirene schreef:De boswachter ?nyckle schreef:Als jou dier losloopt en onder een auto loopt. Auto vliegt tegen een boom. Wie krijgt dan de rekening?
Als het goed is
- ranetje
- Zeer actief
De eigen aard speelt een rol.Kruimel53 schreef:Ja, ik ben ook aansprakelijk voor schade die mijn paard aanricht volgens de wet. Maar de rechter oordeelt heel vaak dat de andere partij ook een rol heeft gespeeld door geen rekening te houden met de eigen aard van het dier, in dit geval vluchtneiging. En dan wordt de aansprakelijkheid van de eigenaar verminderd, soms tot nul. De eigen aard van een dier speelt dus een rol in het recht.nyckle schreef:Jij ziet het als een ongelukje als je hond een dier pak. Je blijft echter ten allertijde verantwoordelijk voor wat jou hond doet.sirene schreef:Dat ben je met de hond toch ook niet ?ranetje schreef: Dat lijkt me niet, want je bent op dat moment toch niet doelbewust bezig om een konijn op te zoeken dat de weg over steekt?![]()
Zo herinner ik me een zaak van een paard dat in de achterbak van een auto belandde doordat een andere automobilist er al toeterend rakelings langs scheurde, waardoor het paard in paniek raakte. De scheurende automobilist werd veroordeeld om de kosten te betalen omdat de rechter vond dat hij had dienen te weten dat men zich zo niet gedraagt bij een paard.
Een zekere mate van verantwoordelijkheid heb je altijd al zal dat bij het voorbeeld van het paard (vluchtdier) kunnen inhouden dat je bij onverantwoordelijk gedrag van een ander niet wettelijk aansprakelijk wordt gesteld.
Honden zijn geen vluchtdieren maar roofdieren.
Zij dienen, wat het doden van dieren betreft (daar hebben we het hier over, maar geldt dus ook voor ander ongewenst gedrag), onder controle te staan van hun eigenaar/geleider.
Er wordt dus verwacht dat je daar zorg voor draagt.
Ook dan kan het best een keertje mis gaan.
Maar alsjeblieft niet te vaak en zeker niet omdat het "zijn natuur" is en je het daarom maar laat gaan.
Laatst gewijzigd door ranetje op 05 okt 2013 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Liesbeth
- Zeer actief
Naar mijn weten ben je dan geen stroper, maar dan moet je het dier wel laten liggen. Neem je het mee, dan ben je wel aan het stropen.Kruimel53 schreef:Dus als ik over een konijn heen rijdt met de auto ben ik ook een stroper.
Ik neem alleen wel aan dat niemand er een probleem van maakt als jij dat dooie (aangereden) nijn meeneemt voor de pan of hond.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Sodeflikker toch op man, leer eerst eens lezennyckle schreef:Als jou hond een konijn doodbijt, ben je aan het jagen zonder akte. Zonder akte jagen is stropen. Of dat nu de bedoeling is of niet.
Niet één van mijn honden heeft ooit een konijn of haas doodgebeten. En ze jagen ook niet. Punt.
Wat ze wél doen is een muis grijpen als die ze zowat in de bek vliegt. Nounounou, wát stropen wij, zeg
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
nyckle
- Zeer actief
Wie leest hier niet goed? Ik heb niet geschreven dat je het ook doet.Miranda schreef:Sodeflikker toch op man, leer eerst eens lezennyckle schreef:Als jou hond een konijn doodbijt, ben je aan het jagen zonder akte. Zonder akte jagen is stropen. Of dat nu de bedoeling is of niet.![]()
Niet één van mijn honden heeft ooit een konijn of haas doodgebeten. En ze jagen ook niet. Punt.
Wat ze wél doen is een muis grijpen als die ze zowat in de bek vliegt. Nounounou, wát stropen wij, zeg
- Miranda
- Erelid
Oh. En op basis van wát precies dan noem je me een stroper?nyckle schreef:Wie leest hier niet goed? Ik heb niet geschreven dat je het ook doet.
En nee, Miranda is daar niet verbolgen over, Miranda is daar kwaad over. Omdat het niet waar is, ik laat mijn honden niet jagen. Sterker nog, ik ben altijd erg fanatiek tegen mensen die hun hond laten jagen en hetzen. EN omdat je het maar in het wilde weg riep om de aandacht af te leiden zodat je geen antwoord hoefde te geven op inhoudelijke vragen die ik stelde.nyckle schreef:Miranda is verbolgen, omdat ik haar een stroper noemde.
And few will ever climb
- ranetje
- Zeer actief
= In het geval dat.....Miranda schreef:Sodeflikker toch op man, leer eerst eens lezennyckle schreef:Als jou hond een konijn doodbijt, ben je aan het jagen zonder akte. Zonder akte jagen is stropen. Of dat nu de bedoeling is of niet.![]()
- Miranda
- Erelid
En dat geval is niet, dus nu ben ik bijzónder benieuwd op basis waarvan Nyckle me een stroper noemde. Maar ik heb maar zo het gevoel dat óók dáár geen antwoord op gaat komen.ranetje schreef:= In het geval dat.....
And few will ever climb
-
nyckle
- Zeer actief
Als je balletjes had, was je een man. Dan ga jij roepen donder op man ik heb geen balletjes.
prettige discussie zo.
prettige discussie zo.