Toch denk ik dat je je daarin vergist. Elk ongewenst gedrag is een potentieel probleem voor eigenaren en de stap naar tssss en een schuivertje is klein hoor! Ik ken ieder geval wel mensen die middels het nodige gesis en geprik hun pup op het rechte pad proberen te krijgen, terwijl mijns inziens dat voor deze hond helemaal niet gepast is.Nanna schreef:Ik ga er toch van uit dat iedereen wel snapt dat bij zijn eigen brave hond geen schopjes of prikbanden of tsssskgeluiden nodig zijn.
Als je dat niet begrijpt en niet ziet dat hij dat alleen bij honden met een al dan niet zwaar probleem gebruikt ben je denk ik niet goed in zaken scheiden en wellicht te dol op macht uitoefenen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Petitie tégen Cesar Milan
Moderator: moderatorteam
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Petitie tégen Cesar Milan
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Om niet de hangjeugd te vergeten die lopen te tsss'en naar alle passerende honden. Waar zouden ze dat toch vandaan hebben...
- Moos
- Zeer actief
Ik kom ook nog steeds met enige regelmaat mensen die tegen die bij hun jachthondenpup met een slipketting lopen tegen het trekken. Dan zou je toch denken dat 'men' begrijpt dat je de gemiddelde Golden van 4 maanden geen slipketting om hoeft te doen om er vervolgens wat aan te gaan staan rukken. Maar dat valt tegen hoor.Eline* schreef:Toch denk ik dat je je daarin vergist. Elk ongewenst gedrag is een potentieel probleem voor eigenaren en de stap naar tssss en een schuivertje is klein hoor! Ik ken ieder geval wel mensen die middels het nodige gesis en geprik hun pup op het rechte pad proberen te krijgen, terwijl mijns inziens dat voor deze hond helemaal niet gepast is.Nanna schreef:Ik ga er toch van uit dat iedereen wel snapt dat bij zijn eigen brave hond geen schopjes of prikbanden of tsssskgeluiden nodig zijn.
Als je dat niet begrijpt en niet ziet dat hij dat alleen bij honden met een al dan niet zwaar probleem gebruikt ben je denk ik niet goed in zaken scheiden en wellicht te dol op macht uitoefenen.
En net wat jij ook zegt, het is niet zo'n grote stap van een 'tikje' naar een 'iets harder tikje' naar een 'gefrusteerde mep'.

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Als ze al op cursus komen, want ik vermoed dat er ook genoeg mensen zijn die zullen denken genoeg te leren uit de afleveringen van CM.Ennath schreef: Jazeker: sukkels die hun hond willen mishandelen zijn er altijd geweest.
Die hebben daar niet eens een "goedkeuring" van CM voor nodig.
Probleem zijn de goedbedoelende beginnende hondenbazen die uit de vele CM afleveringen vooral constateren dat je iedere hond met behulp van een tssjjk en een prikkende vinger in een krap uurtje op kan voeden.
En ja: die ze je steeds meer in beginnerscursussen
Maar wat je hier schrijft is precies mijn grootste probleem met CM. Mensen die voor het eerst een hond hebben, zien op TV Cesar steeds maar weer praten over dominantie en halen daar uit dat je heel erg op moet passen dat je hond niet dominant gaat worden en willen dit van begin af aan de kop in drukken, want op TV zien ze wat er allemaal mis kan gaan als je dat niet doet (althans, dat is wat mensen er uit op kunnen maken). Daar komt dan nog bij dat op TV te zien is dat fysieke correcties heel normaal zijn. Dan kan er 100 keer staan dat je dit thuis niet moet nadoen, maar daar gaat het niet om. Mensen zullen waarschijnlijk ook niet het gevecht aangaan op de manier als Cesar doet (want dat is gevaarlijk voor hen zelf, helemaal als het om een grote hond gaat), maar zullen wel leren dat ongehoorzaamheid of ongewenst gedrag snel en effectief opgelost kan worden d.m.v. correcties. Met kleine hondjes kan ik me zo voorstellen dat de waarschuwing helemaal in de wind wordt geslagen, want die kun je fysiek makkelijk aan.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Kelev de oude
- Actief
- Mijn ras(sen): 1 Kruising whippet
2 Galgo's
en een onduidelijke kruising
Jij schrijft een mooie evenwichtige kritiek op de werkwijze van de honden-fluisteraar. Waarbij wij ook nog in aanmerking mogen nemen dat het hier een Amerikaans fenomeen betreft dat een eigen leven is gaan leiden.Eline* schreef: Millan is niet heilig.
Het is uitgegroeid tot een zakelijk imperium met grote commerciële belangen, waar veel meer mensen een goede boterham aan verdienen dan alleen CM. Het is ook goed te vergelijken met de mensen-fluisteraar Dr. Phil. Als kleine moralistische schreeuwlelijk begonnen bij Ophra, groeide hij uit tot gigantische proporties, en het publiek verzint en doet alles om bij hem in de show te komen. De meest complexe problemen, waar mensen jarenlang mee worstelen worden in twintig minuten opgelost!!
Heel veel mensen geloven dat ook echt. Zoals zij ook geloven dat CM die spectaculaire resultaten bij diep gedragsgestoorde honden ook werkelijk gedurende één uitzending bereikt.
In feite zijn dergelijke uitzendingen Ophra, Dr Phill, Jerry Springer, C.Milan, vervoermiddelen voor commercials.
Hoe meer kijkers des te ruimer het budget.
Het resultaat is het belangrijkst want Amerikanen houden van winners en haten losers.
Wij hebben Martin Gaus. Maar dat is lang niet zo'n guitige cupcake als die Milan, en hij is ook niet zo charmant. Heeft Milan een vertederend Latijns accent, Gaus heeft een spraakgebrek. Wat die man ook zegt, het klinkt allemaal even lomp.
Een ding staat vast, zij weten de aandacht van honden te trekken. Zij hebben een dominant charisma waarbij zij de aandacht van de hond langer dan gemiddeld kunnen vasthouden. Het zijn zonder meer ideale honden-trainers, waarbij mijn voorkeur uit zou gaan naar Milan, omdat hij meer de nadruk legt op de opvoeding van de baas i.p.v. de hond.
Ik ben niet te spreken over het gebruik van prikkelbanden, en ik heb ze zelf ook nooit nodig gehad.
Zijn gebruik van elektrische halsbanden keur ik zonder meer af. evenals het veelvuldig schoppen naar honden.
Hij schopt weliswaar zachtjes, en richt geen schade aan, maar hij laat iedereen zien dat je een hond gerust kunt schoppen. Dat is een fout signaal. Lang niet iedereen beschikt over een goede zelfbeheersing, zeker niet als je die klote hond al een kwartier hebt staan roepen in de stromende regen.
Milan komt soms wel met verrassend creatieve methoden aanzetten om een ongewenst gedrag om te buigen, en in die zin kan men weer veel van hem opsteken.
Ik blijf hem volgen, maar ik neem het met een korrel zout
- Belle
- Zeer actief
Misschien vertelt hij dat wel, maar ik hoor hem ook regelmatig zeggen dat een hond in 'a dominant state' is en bovendien is het vooral wat hij laat zien wat blijft hangen bij mensen, en dat is in veel gevallen een hond fysiek aanpakken.Nanna schreef:Dan zien we toch een ander programma. Ik zie nl. Cesar steeds vertellen dat een hond zal reageren zoals moeder natuur voorschrijft en balans wil in zijn leven.Belle schreef: Maar wat je hier schrijft is precies mijn grootste probleem met CM. Mensen die voor het eerst een hond hebben, zien op TV Cesar steeds maar weer praten over dominantie
Ik zie hem nooit vertellen dat je de baas uit moet hangen en de hond moet onderdrukken omdat ie anders de baas wordt.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Kelev de oude schreef: Ik ben niet te spreken over het gebruik van prikkelbanden, en ik heb ze zelf ook nooit nodig gehad.
Zijn gebruik van elektrische halsbanden keur ik zonder meer af. evenals het veelvuldig schoppen naar honden.
Hij schopt weliswaar zachtjes, en richt geen schade aan, maar hij laat iedereen zien dat je een hond gerust kunt schoppen. Dat is een fout signaal. Lang niet iedereen beschikt over een goede zelfbeheersing, zeker niet als je die klote hond al een kwartier hebt staan roepen in de stromende regen.
Heel goed gezegd. Dat zien wij hier dus met de jachttraingen precies zo. Ze beginnen met een rukje aan de slipketting (die ineens weer van zolder is gehaald
- Moos
- Zeer actief
Ik denk dat veel mensen dat wel filteren uit zaken als "dominant state" "calm/submissive" en dat gecombineerd met honden ophangen aan de lijn, of schopjes in de flanken geven. Als ik 'in het wild' hondenbazen tegenkom die het over Milan gaan hebben komen ze ook altijd uit op "ik moet meer de baas zijn"Nanna schreef:Ik zie hem nooit vertellen dat je de baas uit moet hangen en de hond moet onderdrukken omdat ie anders de baas wordt.

- Mekkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
- Aantal honden: 1
Dan heeft hij altijd nog de keuze om stukjes wel of niet uit (laten) te zenden. Als je toch aan het knippen en plakken bent met beeld materiaalmalinois schreef:En daar ga jij mank.... want het is ZIJN methode en hij staat achter deze methode... dan doe je geen andere manier gebruiken waar je niet achter staat die je niet ligt om het simpele feit dat het niet werkt....Eline* schreef:Precies. Hij maakt het op die wijze legitiem om dit soort forse aversieve middelen te gebruiken bij echt bange honden terwijl dat volkomen gecontraindiceerd is. Als je dat niet overbrengt sla je wat mij betreft echt enorm de plank mis.Valerie schreef:
Ja dat vind ik ook. Het enige wat hij toen zei is dat hij die band gebruikte omdat de eigenaren dat deden. Ten minste dat kan ik mij herinneren. Doe die hond gewoon een tuig om en geef er goede uitleg over.
Daar gaat het niet eens om, het gaat erom dat het ook anders kan! Hondvriendelijker en gewoon beter. Als voorbeeldicoon zul je altijd de beste optie moeten kiezen, waarbij je meeneemt in je aanpak dat mensen je mogelijk gaan nadoen. Een aanpak waarbij je de hond een zeker "geweld" aandoet is dat niet, zeker niet als je legio andere optie's hebt.Ik heb de bewuste aflevering van CM overigens meerdere malen gezien en ik vond echt niet dat hij de Sint Bernard overdreven hard aanpakte bij die trap.
Hij laat zijn methode zien, daar kun je voor of tegen zijn er iets uithalen of niets.... maar dat wil niet zeggen dat hij maar de gehele riedel aan manieren moet laten zien die er te bedenken zijn... dit is zijn manier.

- Belle
- Zeer actief
Maar het effect van dit soort uitzendingen is dat mensen weer overal dominantie in zien en vanuit die gedachte ongewenst gedrag fysiek gaan aanpakken of zelfs voor willen zijn door pups op hun rug te gaan gooien en in hun nekvel te pakken (want als je honden niet van het begin af aan aanpakt, wordt je hond net zo als die chihuahua's). Dat is de tendens die ik om me heen zie en daarom denk ik dat een tegengeluid goed zou zijn. Laat ook maar op TV zien hoe je een pup op een leuke en positieve manier op kunt voeden. Juist omdat Cesar Millan honden met extreme problemen in zijn show heeft, kan ik me voorstellen dat mensen denken hun pup aan te moeten pakken, want voor je het weet heb je anders ook zo'n probleemhond.Nanna schreef:Jij bedoelt zoals met die bijterige Chihuahua's met die kwaaie plopogen? Ja, die zijn in een dominant state. Of ze daar zelf gelukkig mee zijn? Ik vrees van niet.Belle schreef:Misschien vertelt hij dat wel, maar ik hoor hem ook regelmatig zeggen dat een hond in 'a dominant state' is en bovendien is het vooral wat hij laat zien wat blijft hangen bij mensen, en dat is in veel gevallen een hond fysiek aanpakken.
Hij geeft dan aan de eigenaar de middelen om dat aan te pakken en dat is idd niet altijd met koekjes en kusjes, maar met aangepaste correcties.
Die ene vrouw met die eerste boze Chi (er zijn er heel wat de revue gepasseerd) heeft nu een prima hondje aan dat beestje en is zelfs employee bij CM geworden
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Op de jachttraining waar ik met puppy Ita trainde stond de slipketting ook nog verplicht op het lijstje benodigdhedenMoos schreef:Ik kom ook nog steeds met enige regelmaat mensen die tegen die bij hun jachthondenpup met een slipketting lopen tegen het trekken. Dan zou je toch denken dat 'men' begrijpt dat je de gemiddelde Golden van 4 maanden geen slipketting om hoeft te doen om er vervolgens wat aan te gaan staan rukken. Maar dat valt tegen hoor.
En net wat jij ook zegt, het is niet zo'n grote stap van een 'tikje' naar een 'iets harder tikje' naar een 'gefrusteerde mep'.
Dat hoeven mensen helemaal niet van CM te hebben.
Scholen genoeg in Nederland die het ook aanbevelen.
"want anders kan je niet corrigeren"
Op mijn vraag wat er gecorrigeerd kon/moest worden tijdens een puppytraining waarbij een hondje nog niks heeft geleerd en dus ook niks fout kan doen (volgens mij
Ita had dus op puppytraining een heel gewoon passend leren halsbandje om met daaraan een leren lijn.
- Sammy_ODH
- Actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder
- Contacteer:
Ik heb ook dvd's van Cesar waar hij laat zien hoe je een pup opvoed etc.. dat gaat echt niet met in de nek pakken en tegen de grond drukken.Belle schreef: Laat ook maar op TV zien hoe je een pup op een leuke en positieve manier op kunt voeden. Juist omdat Cesar Millan honden met extreme problemen in zijn show heeft, kan ik me voorstellen dat mensen denken hun pup aan te moeten pakken, want voor je het weet heb je anders ook zo'n probleemhond.
Wat ie daar laat zien is heel wat anders dan wat ie laat zien met de 'probleem honden' in zijn show.
- ranetje
- Zeer actief
Maar waarom laat hij dat dan niet ook zien in zijn shows?Sammy_ODH schreef:Ik heb ook dvd's van Cesar waar hij laat zien hoe je een pup opvoed etc.. dat gaat echt niet met in de nek pakken en tegen de grond drukken.Belle schreef: Laat ook maar op TV zien hoe je een pup op een leuke en positieve manier op kunt voeden. Juist omdat Cesar Millan honden met extreme problemen in zijn show heeft, kan ik me voorstellen dat mensen denken hun pup aan te moeten pakken, want voor je het weet heb je anders ook zo'n probleemhond.
Wat ie daar laat zien is heel wat anders dan de 'probleem honden' in zijn show.
Waarom alleen de grote mijnheer uithangen met het heropvoeden van honden die verknald zijn?
-
S@ndr@
- Zeer actief
Bij ons op de KC mogen ze niet en een mevrouw met een heul schattig jachthonden pupje is daarom gestopt met de cursus,want die ( in haar ogen ) vervelende rotpup ...........ranetje schreef:Op de jachttraining waar ik met puppy Ita trainde stond de slipketting ook nog verplicht op het lijstje benodigdhedenMoos schreef:Ik kom ook nog steeds met enige regelmaat mensen die tegen die bij hun jachthondenpup met een slipketting lopen tegen het trekken. Dan zou je toch denken dat 'men' begrijpt dat je de gemiddelde Golden van 4 maanden geen slipketting om hoeft te doen om er vervolgens wat aan te gaan staan rukken. Maar dat valt tegen hoor.
En net wat jij ook zegt, het is niet zo'n grote stap van een 'tikje' naar een 'iets harder tikje' naar een 'gefrusteerde mep'.![]()
Op mijn vraag wat er gecorrigeerd kon/moest worden tijdens een puppytraining waarbij een hondje nog niks heeft geleerd en dus ook niks fout kan doen (volgens mij) heb ik geen antwoord gekregen.
Ita had dus op puppytraining een heel gewoon passend leren halsbandje om met daaraan een leren lijn.
ze is dus naar een club gegaan waar ze wel geaccepteerd zijn.............
- Moos
- Zeer actief
Nee precies, maar dat zeg ik dus ook helemaal nietranetje schreef:Op de jachttraining waar ik met puppy Ita trainde stond de slipketting ook nog verplicht op het lijstje benodigdhedenMoos schreef:Ik kom ook nog steeds met enige regelmaat mensen die tegen die bij hun jachthondenpup met een slipketting lopen tegen het trekken. Dan zou je toch denken dat 'men' begrijpt dat je de gemiddelde Golden van 4 maanden geen slipketting om hoeft te doen om er vervolgens wat aan te gaan staan rukken. Maar dat valt tegen hoor.
En net wat jij ook zegt, het is niet zo'n grote stap van een 'tikje' naar een 'iets harder tikje' naar een 'gefrusteerde mep'.![]()
Aangezien er dus jachtcursussen zijn die zachte pups een slipketting adviseren, en bazen die dat doen, snapt lang niet iedereen dat zo'n grof geschut helemaal niet nodig is.

- Belle
- Zeer actief
Dat zal ook wel, maar de show is wat de meeste mensen zien, wat indruk maakt (want zie eens hoe relatief makkelijk een probleemhond verandert in een mak lammetje) en wat dus blijft hangen. En zoals Moos ook zegt, vertaald wordt in 'ik moet de baas zijn' en de baas zijn doe je door prikken, hangen of omgooien.Sammy_ODH schreef:Ik heb ook dvd's van Cesar waar hij laat zien hoe je een pup opvoed etc.. dat gaat echt niet met in de nek pakken en tegen de grond drukken.Belle schreef: Laat ook maar op TV zien hoe je een pup op een leuke en positieve manier op kunt voeden. Juist omdat Cesar Millan honden met extreme problemen in zijn show heeft, kan ik me voorstellen dat mensen denken hun pup aan te moeten pakken, want voor je het weet heb je anders ook zo'n probleemhond.
Wat ie daar laat zien is heel wat anders dan de 'probleem honden' in zijn show.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Even een knip ivm de lengte van de tekst, maar hier ben ik het dus 100% mee eens.Eline* schreef:Ik snap heel goed waar de pijn zit bij Marc. Sinds een jaar of 15 is er in Nederland enorm veel veranderd.
-------knip-----------
Dat kan ook anders met meer respect voor de hond. En laten we daar alsjeblieft wel met z'n allen allert op blijven. Millan is niet heilig.
Gr. Aniek

-
laeken
- Zeer actief
Ik begrijp overigens totaal niet hoe mensen ineens weer zo klakkeloos mee kunnen gaan in het op de rug gooien van een hond. Nog geen jaar geleden was iedereen unaniem over het feit dat dat belachelijk was. Als iemand dan hier kwam en zei de hond op de rug te gooien kwam er meteen commentaar. Als je hond dat niet vanzelf doet slaat het nergens op. Maar nu, nu ineens is het weer een normaal verschijnsel. CM doet het immers dus het mag. Net als trapjes geven (wat is het verschil met klapjes geven? ) de slipketting is weer doodnormaal en zelfs de TT en prikker die normaal alleen bij africhters enigszins geaccepteerd werden zijn nu ook weer doodnormaal voor huishonden aan het worden. Waarom? Omdat CM zegt dat het goed is. Half deskundig Nederland keurt het af en de lijst met organisaties die tegen zijn en zelfs een verbod willen is enorm. Maarja, CM zegt dat het werkt. Dus tja.....
Ik zeg niet dat CM alles verkeerd zegt of doet, maar hij zou afstand moeten nemen van correctiebanden en niet daarmee moeten gaan werken. Want iedereen weet dat wegcorrigeren geen kunst is maar een methode die werkt. Alles kan je weg maken met een TT. Dat kan iedereen die zich laat informeren. Maar wil je dat wel? Als je dat niet wil zal je verder moeten kijken dan je neus lang is en dat zie ik niet snel gebeuren met de hondenfluisteraar elke vrijdag op TV. Helaas...
Zijn gouden greep is dat je nooit emotioneel moet worden naar je hond. Geniaal, klopt wat mij betreft als een bus. Dat je emotie goed moet zijn en dat je die op je hond kan overbrengen. Zoals bv zelfvetrouwen. Prima, klopt wat mij betreft alweer als een bus. Maar trek in vredesnaam een prikker van een golden en zeg, dat moet je niet doen. Dat doen we anders, kijk maar. Dan was hij prima bezig als je het mij vraagt. Maar nu? Nee leert hij de wereld dat je honden mag schoppen, wurgen en ophangen aan prikkers. Dat is zonde, dat is slechte africhting of iets van 30 jaar geleden.
Ik zeg niet dat CM alles verkeerd zegt of doet, maar hij zou afstand moeten nemen van correctiebanden en niet daarmee moeten gaan werken. Want iedereen weet dat wegcorrigeren geen kunst is maar een methode die werkt. Alles kan je weg maken met een TT. Dat kan iedereen die zich laat informeren. Maar wil je dat wel? Als je dat niet wil zal je verder moeten kijken dan je neus lang is en dat zie ik niet snel gebeuren met de hondenfluisteraar elke vrijdag op TV. Helaas...
Zijn gouden greep is dat je nooit emotioneel moet worden naar je hond. Geniaal, klopt wat mij betreft als een bus. Dat je emotie goed moet zijn en dat je die op je hond kan overbrengen. Zoals bv zelfvetrouwen. Prima, klopt wat mij betreft alweer als een bus. Maar trek in vredesnaam een prikker van een golden en zeg, dat moet je niet doen. Dat doen we anders, kijk maar. Dan was hij prima bezig als je het mij vraagt. Maar nu? Nee leert hij de wereld dat je honden mag schoppen, wurgen en ophangen aan prikkers. Dat is zonde, dat is slechte africhting of iets van 30 jaar geleden.
- ranetje
- Zeer actief
Ja daar heb je beslist een puntMoos schreef:Nee precies, maar dat zeg ik dus ook helemaal nietranetje schreef:Op de jachttraining waar ik met puppy Ita trainde stond de slipketting ook nog verplicht op het lijstje benodigdhedenMoos schreef:Ik kom ook nog steeds met enige regelmaat mensen die tegen die bij hun jachthondenpup met een slipketting lopen tegen het trekken. Dan zou je toch denken dat 'men' begrijpt dat je de gemiddelde Golden van 4 maanden geen slipketting om hoeft te doen om er vervolgens wat aan te gaan staan rukken. Maar dat valt tegen hoor.
Ik reageerde daarmee op Nanna die zei: "Ik ga er toch van uit dat iedereen wel snapt dat bij zijn eigen brave hond geen schopjes of prikbanden of tsssskgeluiden nodig zijn"
Aangezien er dus jachtcursussen zijn die zachte pups een slipketting adviseren, en bazen die dat doen, snapt lang niet iedereen dat zo'n grof geschut helemaal niet nodig is.
- ranetje
- Zeer actief
Bij ons op de KC mogen ze ook niet en op de meeste KC's is het volgens mij niet (meer) toegestaan.S@ndr@ schreef:Bij ons op de KC mogen ze niet en een mevrouw met een heul schattig jachthonden pupje is daarom gestopt met de cursus,want die ( in haar ogen ) vervelende rotpup ...........ranetje schreef:Op de jachttraining waar ik met puppy Ita trainde stond de slipketting ook nog verplicht op het lijstje benodigdhedenMoos schreef:Ik kom ook nog steeds met enige regelmaat mensen die tegen die bij hun jachthondenpup met een slipketting lopen tegen het trekken. Dan zou je toch denken dat 'men' begrijpt dat je de gemiddelde Golden van 4 maanden geen slipketting om hoeft te doen om er vervolgens wat aan te gaan staan rukken. Maar dat valt tegen hoor.
Op mijn vraag wat er gecorrigeerd kon/moest worden tijdens een puppytraining waarbij een hondje nog niks heeft geleerd en dus ook niks fout kan doen (volgens mij) heb ik geen antwoord gekregen.
Ita had dus op puppytraining een heel gewoon passend leren halsbandje om met daaraan een leren lijn.![]()
ze is dus naar een club gegaan waar ze wel geaccepteerd zijn.............
Helaas kan je mensen niet altijd overtuigen van een andere benadering.
Arme "rotpup"
-
laeken
- Zeer actief
Ik zal van het weekend eens kijken waar ze hier mee trainen. Wat ik meen gezien te hebben is dat de puppencursus (niet 8 weken maar rond de 6 maanden, weet dus niet hoe dat precies heet) bij de jachthonden met slipkettingen werkt. Daar werd ook stevig aan gerukt en geslingerd toen ik voorbij liep. Een stabij werd er zelfs aan heen en weer geslingerd. Dat zag ik 2 jaar geleden dus nergens meer. Dit weekend zal ik eens goed kijken of die honden werkelijk allemaal aan de slipketting lopen.
-
S@ndr@
- Zeer actief
dat zou dus echt een flinke stap achteruit zijn
alle honden weer aan de slip en rukken aan die handel 
-
Luna87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
- Aantal honden: 2
Maar al die mensen die slipkettingen, prikbanden of wat dan ook gebruiken en hun hond schoppen en in hun nekvel op de grond douwen, is dat dan allemaal de schuld van cesar?
De meeste hondenbazen die ik ken hebben nog nooit van cesar gehoord en sommigen gebruiken die "hulpmiddelen" ook. Het is al zo oud als de weg naar Kralingen dat mensen roepen dat je niet moet toestaan dat je hond dominant wordt, dat je je hond in zijn nekvel moet grijpen, dat je je hond best mag schoppen als hij niet luistert.
Jaren geleden kwam ik een pup tegen, een jachthond. Beestje had een TT om, daarmee werd hem van alles geleerd
Vaak mensen gezien die hun hond een prikband om hadden gedaan, nog lang voordat cesar hier op de buis was. Ik begin eerlijk gezegd pas te denken dat mensen naar cesar kijken als ik ze hoor tssssken, maar misschien ben ik wel naief ofzo
Sommigen van jullie laten het overkomen dat alles wat sommige mensen nu doen (prikband, wurgen, schoppen enz) komt omdat ze naar cesar hebben gekeken.
De meeste hondenbazen die ik ken hebben nog nooit van cesar gehoord en sommigen gebruiken die "hulpmiddelen" ook. Het is al zo oud als de weg naar Kralingen dat mensen roepen dat je niet moet toestaan dat je hond dominant wordt, dat je je hond in zijn nekvel moet grijpen, dat je je hond best mag schoppen als hij niet luistert.
Jaren geleden kwam ik een pup tegen, een jachthond. Beestje had een TT om, daarmee werd hem van alles geleerd
Sommigen van jullie laten het overkomen dat alles wat sommige mensen nu doen (prikband, wurgen, schoppen enz) komt omdat ze naar cesar hebben gekeken.

- Belle
- Zeer actief
Precies mijn punt, door de voorbeelden op tv wordt dit allemaal weer normaal. Niet eens als allerlaatste redmiddel, maar gewoon normaal voor het minste of geringste. Als je al een groot probleem hiermee kan aanpakken, dan is het met een klein probleempje helemaal zo voor elkaar.MARC_S schreef:Ik begrijp overigens totaal niet hoe mensen ineens weer zo klakkeloos mee kunnen gaan in het op de rug gooien van een hond. Nog geen jaar geleden was iedereen unaniem over het feit dat dat belachelijk was. Als iemand dan hier kwam en zei de hond op de rug te gooien kwam er meteen commentaar. Als je hond dat niet vanzelf doet slaat het nergens op. Maar nu, nu ineens is het weer een normaal verschijnsel. CM doet het immers dus het mag. Net als trapjes geven (wat is het verschil met klapjes geven? ) de slipketting is weer doodnormaal en zelfs de TT en prikker die normaal alleen bij africhters enigszins geaccepteerd werden zijn nu ook weer doodnormaal voor huishonden aan het worden. Waarom? Omdat CM zegt dat het goed is. Half deskundig Nederland keurt het af en de lijst met organisaties die tegen zijn en zelfs een verbod willen is enorm. Maarja, CM zegt dat het werkt. Dus tja.....
En wat dat betreft zorgt het er in mijn ogen ook voor dat mensen juist niet de fout bij zichzelf zoeken en bijvoorbeeld na gaan denken waarom de hond bepaald gedrag vertoont of niet gehoorzaamt, maar alleen het symptoom gaan bestrijden met straffen.
- Belle
- Zeer actief
Nee, er waren altijd al mensen die die middelen gebruikten, maar de laatste jaren was er juist een kentering naar positievere methodes en dat lijkt nu teruggedraaid. Liep je een aantal jaar geleden met deze middelen of gaf je je hond een schop, dan werd je er toch enigszins op aangekeken, nu lijkt het allemaal weer veel normaler gevonden te worden.Inez87 schreef: Sommigen van jullie laten het overkomen dat alles wat sommige mensen nu doen (prikband, wurgen, schoppen enz) komt omdat ze naar cesar hebben gekeken.
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Laatste KC waar ik trainde (vorig jaar) was KC Zeeland.ranetje schreef:Bij ons op de KC mogen ze ook niet en op de meeste KC's is het volgens mij niet (meer) toegestaan.
Arme "rotpup"
Daar mocht het ook niet.......
Of "mocht niet" ........
Halverwege de EG cursus kwam een vijf maanden oud Aussie pupje uit de groep aan een slipketting.
Bij een GT aan laten meten en uitgelegd gekregen.
Want na acht weken training maakte het pupje nog altij een potje van het volgen
Standpunt KC: wij gaan geen trainingmethodes verbieden
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ennath schreef:Laatste KC waar ik trainde (vorig jaar) was KC Zeeland.ranetje schreef:Bij ons op de KC mogen ze ook niet en op de meeste KC's is het volgens mij niet (meer) toegestaan.
Arme "rotpup"
Of "mocht niet" ........
Halverwege de EG cursus kwam een vijf maanden oud Aussie pupje uit de groep aan een slipketting.
Bij een GT aan laten meten en uitgelegd gekregen.![]()
Want na acht weken training maakte het pupje nog altij een potje van het volgen
- ranetje
- Zeer actief
Het is toch wat, een pup kan na 8 weken nog niet volgenEnnath schreef:Laatste KC waar ik trainde (vorig jaar) was KC Zeeland.ranetje schreef:Bij ons op de KC mogen ze ook niet en op de meeste KC's is het volgens mij niet (meer) toegestaan.
Arme "rotpup"
Of "mocht niet" ........
Bij een GT aan laten meten en uitgelegd gekregen.![]()
Want na acht weken training maakte het pupje nog altijd een potje van het volgen
Laat je daar überhaupt een GT voor aanrukken?
Was die GT soms verbonden aan de KC?
Hangt dus kennelijk ook van de KC af.
Ik zit nu bij een heel kleine KC
Daar komen de honden niet met zo'n ketting het veld op.
Ooit wel één keertje gebeurd geloof ik, maar verder niet.
-
Nadja
- geregistreerd lid
Goede vraag, geen ideeInge O schreef: hoe zou jij respect van een hond voor zijn baas dan beschrijven, wat valt daar wel en wat valt daar niet onder?
Als je bepaald gedrag goed objectief kunt beargumenteren met bijvoorbeeld kennis van de leerprincipes waar tenminste onderzoek naar gedaan is, dan gaat daar mijn eerste keuze naar uit i.p.v. een subjectieve interpretering als respect. Daar gaat het mij om.
(Ik vind dat een beetje neigen naar antropomorfisme om te zeggen dat een hond respect voor je heeft. Net zoiets als de hond neemt wraak of voelt zich schuldig).
Laatst gewijzigd door Nadja op 08 feb 2011 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Die kentering naar positievere methodes is al een jaar of 10 a 15 geleden ingezet, en het is mij opgevallen dat men juist recentelijk een beetje terugkomt van het principe dat er alléén maar positief bekrachtigd mag worden, omdat het enkel negeren van ongewenst gedrag toch wel wat problemen heeft opgeleverd.Belle schreef: Nee, er waren altijd al mensen die die middelen gebruikten, maar de laatste jaren was er juist een kentering naar positievere methodes en dat lijkt nu teruggedraaid. Liep je een aantal jaar geleden met deze middelen of gaf je je hond een schop, dan werd je er toch enigszins op aangekeken, nu lijkt het allemaal weer veel normaler gevonden te worden.
Daarbij is het (helaas!) zo dat de correctiemiddelen in bepaalde hoeken binnen de hondenwereld nóóit weggeweest zijn.
Hoewel ik het met de mensen eens ben die hier aangeven dat het voor een bepaalde groep mensen die de serie van César Millan volgen te lastig is om zelf genuanceerd naar zijn afleveringen te blijven kijken en niet klakkeloos zijn voorbeeld te volgen, ondanks dat keer op keer de waarschuwing gegeven wordt om dit niet zonder deskundige begeleiding thuis zelf te doen, denk ik ook niet dat alles wat nu als verkeerd gezien wordt direct in de schoenen van 1 persoon te schuiven.
Het is natuurlijk wel gemakkelijk en hoge bomen (nou ja, in CM's geval is van "hoog" weinig sprake, letterlijk dan
Daarbij komt dat, en dat is in dit topic keer op keer gebleken, bij het kijken naar de shows van CM, selectieve perceptie hoogtij viert. Zo kan iedereen dezelfde uitzending bekeken hebben, maar iedereen interpreteert de beelden weer nét even anders, zo ziet de een iets niet wat de ander wel ziet, en wordt hetgeen gezien wordt door iedereen weer anders uitgelegd of beoordeeld.
Ik vind het prima dat er een kritische noot is ten aanzien van de werkwijze van Cesar Millan, en ik denk ook dat het goed is dat die kritiek op fora als deze aan de orde komt. Maar het lijkt hier echt alleen maar zwart of wit te mogen zijn, van enige grijs-nuance mag blijkbaar geen sprake zijn in bepaalde gevallen, en dat vind ik persoonlijk dan weer heel erg jammer.