Hanneke2 schreef:Caro. schreef:Moos schreef:Caro. schreef:
Maar dat ontkent hier toch ook niemand dat je dit soort honden zeer goed onder controle moet houden
Ik vind het helemaal geen wenselijk gedrag, maar die honden zijn er nu eenmaal. Ik snap dus eigenlijk niet goed wat je met je opmerkingen bedoelt.
Ehm nou, er wordt gezegd dat iemand overduidelijk geen verstand van hondengedrag heeft als die niet weet dat honden echt geen onderscheid maken in correcties naar klein of groot.
En dat lijkt me dus niet

En ik las daar zelf ook uit dat het dus doodnormaal gedrag is voor elke hond.
Dat het gebeurt, tuurlijk, maar dat het de standaard is schijnbaar niet.
O, nou ik heb er niet uit gelezen dat dit normaal is voor iedere hond.
Het kan dat honden dat niet doen, ik vind dat niet vreemd. Zeker dus omdat Kaya dus met pups niet lief is en dat ook vaak wordt afgeschilderd als 'gestoord'. Dan denk ik, waarom zou een volwassen teef een pup over haar kop moeten laten denderen?
En überhaupt, wie zijn wij om te bepalen wat gestoord gedrag is of niet?
Het komt regelmatig voor onder honden, dus lijkt het mij geen gestoord hondengedrag.
Dat wij als mensen er niet om staan te juichen, ja dat snap ik. Ik vind ook bepaalde karaktereigenschappen bij mijn honden niet zo leuk, maar omgekeerd zal dat ook het geval zijn
Dat je dit soort honden goed onder controle moet houden, daar zijn we het volgens mij allemaal over eens

Heel veel teven zijn niet lief tegen opdringerige pups, ik vind dat heel normaal hondengedrag. Maar er zit wel een wereld van verschil tussen fors afsnauwen en er zonder aanleiding 20 hechtingen in bijten.
Maar ook zijn er best veel honden die graag bovenop een andere hond zouden willen klappen.
Dus wie zijn wij om dat gestoord te noemen? Ik vind het niet gestoord als de ene reu op de andere reu wil klappen.
Ik vind het ook niet gestoord als een grote hond een kleine hond zou willen grijpen, ook de kleine hond blijft een hond. En als de grote hond nogal grof is, dan zal dat niet fijn aan komen bij zo'n kleintje.
Ik vind het vreemd dat wij mensen etiketjes gaan plakken alszijnde 'gestoord' terwijl je dit gedrag bij behoorlijk wat honden terug ziet.
Dan is het dus niet meer gestoord gedrag. Gestoord gedrag is als een hond ineens gaat vliegen, want dat doet geen enkele andere hond

(flauw, maar om even mijn mening te verduidelijken).
Een hele andere discussie is, dat je als baas zijnde dit soort honden natuurlijk flink onder controle moet houden. Natuurlijk mogen ze niet de kans krijgen om een andere reu te killen of een kleintje ernstig te verwonden, laat staan te doden.
Als zo'n hond de deur uitglipt, zo'n kleintje grijpt en de eigenaar zegt 'ja, jammer, maar dat kleintje blafte altijd naar mijn hond', dan gaan bij mij ook de nekharen overeind staan.
Dat is natuurlijk geen enkel excuus.
Ik vind 100% schuld hier bij de eigenaar liggen, maar níet bij de hond. Vanuit de hond gezien, vind ik het geen gestoord gedrag (het is geen leuk gedrag, ook niet wenselijk, maar gestoord vind ik het niet).