Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Geen geld dan geen hond?
Moderator: moderatorteam
In Engeland hebben ze zgn "Blue Cross" ziekenhuizen. Hier kan de "wat armere" bevolking gratis heen met hun huisdier. Ik vind eigenlijk dat iedereen wel een dier moet mogen hebben. Ik heb zelf ontzettend veel plezier van mijn beessie en moet er niet aan denken dat ik zo'n dier vanwege financiele problemen op moet geven. Bij de mensen die geen geld hebben om goede medische zorg aan hun dier te geven, vind ik dat de overheid best een steentje bij mag dragen. Maar helaas is Nederland wat dat betreft minder "animal-minded", al denken ze zelf anders. Het aantal huisdieren per gezin is volgens mij overigens wel gelimiteerd, ook niet meer dan normaal vind ik.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Wat goed! Want ik vind het dus wel heel sneu als mensen geen huisdier zouden kunnen nemen vanwege de financiën. Maar ondoordacht toch een hond in huis halen en als hij dan ziek wordt geen geld hebben voor de dierenarts lijkt me ook verschrikkelijk.annepanne schreef:In Engeland hebben ze zgn "Blue Cross" ziekenhuizen. Hier kan de "wat armere" bevolking gratis heen met hun huisdier.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Mensen met weinig geld, kunnen best een hond onderhouden als ze dat heel graag willen. Dan besparen ze misschien wel op al hun eigen luxe die nog gemist kan worden, om goed voor de hond te zorgen.
Ik denk dat vooral al die modehonden soms wel 1500 euro kosten. En dat dat helemaal geen garantie is voor een gezonde hond. Er zijn legio voorbeelden van rashonden die helemaal niet zo gezond zijn. Ik heb 5 kruisingen en onherleidbare mixen. Tot nu toe zijn de jongste 4, (ze zijn rond de 3,4 en 5 jaar) op 1 patella luxatie operatie na, nog nooit ziek geweest. Dus ook honden zonder stamboom kunnen gezond zijn.
De oudste is nu 12 maar heeft 10 jaar in een buitenlands asiel gezeten. Zij is meerdere keren geopereerd aan melkkliertumoren en meerdere keren geholpen aan haar gebit. Maar verder zo gezond als een vis.
Nou wil ik helemaal niet zeggen, dat je dus maar geen rashond zou moeten nemen. Het lijkt me inderdaad veel beter om zo veel mogelijk dingen uit te sluiten wat ziekte betreft door een goed gefokte hond te hebben.
Maar ja, al die andere honden zijn er ook, en die moeten ook een huis. Ze zijn niet minder hond omdat er geen stamboom aan hangt. Dus voor mij net zo veel waard, al is de aanschafprijs lager. Maar daar gaat het mij niet om.
Wel vind ik het soms moeilijk als je hoort dat een hond een operatie nodig heeft, en de eigenaar kan het niet betalen, dan zou een hond ergens anders beter op zijn plek zijn denk ik, of ik zou dan zelf gerust een jaar lang een krantenwijk gaan lopen 'smorgens vroeg als ik echt helemaal niks anders meer zou kunnen bedenken.
Ik denk dat vooral al die modehonden soms wel 1500 euro kosten. En dat dat helemaal geen garantie is voor een gezonde hond. Er zijn legio voorbeelden van rashonden die helemaal niet zo gezond zijn. Ik heb 5 kruisingen en onherleidbare mixen. Tot nu toe zijn de jongste 4, (ze zijn rond de 3,4 en 5 jaar) op 1 patella luxatie operatie na, nog nooit ziek geweest. Dus ook honden zonder stamboom kunnen gezond zijn.
De oudste is nu 12 maar heeft 10 jaar in een buitenlands asiel gezeten. Zij is meerdere keren geopereerd aan melkkliertumoren en meerdere keren geholpen aan haar gebit. Maar verder zo gezond als een vis.
Nou wil ik helemaal niet zeggen, dat je dus maar geen rashond zou moeten nemen. Het lijkt me inderdaad veel beter om zo veel mogelijk dingen uit te sluiten wat ziekte betreft door een goed gefokte hond te hebben.
Maar ja, al die andere honden zijn er ook, en die moeten ook een huis. Ze zijn niet minder hond omdat er geen stamboom aan hangt. Dus voor mij net zo veel waard, al is de aanschafprijs lager. Maar daar gaat het mij niet om.
Wel vind ik het soms moeilijk als je hoort dat een hond een operatie nodig heeft, en de eigenaar kan het niet betalen, dan zou een hond ergens anders beter op zijn plek zijn denk ik, of ik zou dan zelf gerust een jaar lang een krantenwijk gaan lopen 'smorgens vroeg als ik echt helemaal niks anders meer zou kunnen bedenken.
Laatst gewijzigd door Baily op 31 aug 2006 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Ik vind het altijd een beetje onzin als mensen zeggen dat ze geen geld hebben voor een duurdere hond.Ten eerste overzien ze vaak de bijkomende kosten niet en ten tweede hebben ze allemaal wel een TV in huis staan die meteen vervangen wordt als hij kapot gaat.
Ik vind het meer een kwestie van; geen geld er voor òver hebben, maar dat durft niemand te zeggen (uitzonderingen daargelaten)
En dan heb ik ook nog een voorbeeld in gedachten van iemand die geen geld had voor een hond en van haar ouders een goedkope pup van een broodfokker kreeg.De eerste jaren was er niets aan de hand, maar inmiddels waren de op leeftijd zijnde ouders overleden en de hond was vaker bij de da dan thuis.En toen was het geld op.......er zat niets anders op dan het hondje uiteindelijk te laten inslapen.
Ik vind het meer een kwestie van; geen geld er voor òver hebben, maar dat durft niemand te zeggen (uitzonderingen daargelaten)
En dan heb ik ook nog een voorbeeld in gedachten van iemand die geen geld had voor een hond en van haar ouders een goedkope pup van een broodfokker kreeg.De eerste jaren was er niets aan de hand, maar inmiddels waren de op leeftijd zijnde ouders overleden en de hond was vaker bij de da dan thuis.En toen was het geld op.......er zat niets anders op dan het hondje uiteindelijk te laten inslapen.
-
- Actief
Herplaatser?Aimee schreef:eigenlijk wel, want een gezonde rashond uit een goede kennel, krijg je niet voor 300-400 euro.Parisgirl schreef:Maar mijn vraag ging niet om rashond of niet.
kruisingkjes daar integen zijn wel voor die prijs te krijgen, ook wel " ras" honden maar die zijn dan voor de "lol"gefokt, of is niet omgekeken naar lijnen en stambomen etc.
gr Aimee
De rest van je bericht heb ik maar verwijderd. Ben het ermee eens hoor. Maar ik wil hier even op reageren.Baily schreef:Maar ja, al die andere honden zijn er ook, en die moeten ook een huis. Ze zijn niet minder hond omdat er geen stamboom aan hangt. Dus voor mij net zo veel waard, al is de aanschafprijs lager. Maar daar gaat het mij niet om.
Alle hondjes zijn net zoveel waard. En alle hondjes verdienen een goed huis. Daar gaat het inderdaad niet om.
Wij mogen qua inkomsten niet klagen. En ik heb rashonden. Heel zorgvuldig uitgezocht, en lang op gewacht. Heel bewust aangeschaft. En dáár gaat het toch om? Bewust aanschaffen? "Onderhoudskosten" kan niemand voorspellen maar hondjes een goed huis kunnen geven, daar gaat het wel om.
En heel bewust een hond nemen. Je beseffend dat je dan op zondagavond ook door de stortregen moet. Dan is het goed. Ras, of geen ras.
Ja ben ik met je eens, bewust aanschaffen vind ik ook het allerbelangrijkste.Marion. schreef:De rest van je bericht heb ik maar verwijderd. Ben het ermee eens hoor. Maar ik wil hier even op reageren.Baily schreef:Maar ja, al die andere honden zijn er ook, en die moeten ook een huis. Ze zijn niet minder hond omdat er geen stamboom aan hangt. Dus voor mij net zo veel waard, al is de aanschafprijs lager. Maar daar gaat het mij niet om.
Alle hondjes zijn net zoveel waard. En alle hondjes verdienen een goed huis. Daar gaat het inderdaad niet om.
Wij mogen qua inkomsten niet klagen. En ik heb rashonden. Heel zorgvuldig uitgezocht, en lang op gewacht. Heel bewust aangeschaft. En dáár gaat het toch om? Bewust aanschaffen? "Onderhoudskosten" kan niemand voorspellen maar hondjes een goed huis kunnen geven, daar gaat het wel om.
En heel bewust een hond nemen. Je beseffend dat je dan op zondagavond ook door de stortregen moet. Dan is het goed. Ras, of geen ras.
-
- Zeer actief
ben het helemaal met je eens, als je maar goed voor je hond bent, ben je al een heel eind op weg.Marion. schreef:De rest van je bericht heb ik maar verwijderd. Ben het ermee eens hoor. Maar ik wil hier even op reageren.Baily schreef:Maar ja, al die andere honden zijn er ook, en die moeten ook een huis. Ze zijn niet minder hond omdat er geen stamboom aan hangt. Dus voor mij net zo veel waard, al is de aanschafprijs lager. Maar daar gaat het mij niet om.
Ik ken mensen die hebben meerdere honden, waarvan ze er maar met eentje gaan lopen (blokje om en weer naar huis) en de andere zitten achter het huis. Daar wordt nooit mee gelopen en daar zit dan ook nog een stamboomhond van weet ik hoeveel geld bij. ik snap dan niet wat je met zo'n hond moet. En naar de DA gaan ze volgens mij ook nooit.
Ik heb twee honden uit gelegenheidsnestjes, maar we gaan er wel tig keer per dag mee op pad of naar het bos of zwemmen. En alles wat er aan verdere dingen bij komt.
Een hond hoeft in mijn ogen niet duur te zijn als je maar goed voor hem bent en hem alle liefde en zorg geeft die hij nodig is.
Tenslotte is een hond wel afhankelijk van jou en hij heeft niet voor jou gekozen, maar jij wel voor hem.

Anneke, Dylan en Ozzy
- M@ri@nne
- Zeer actief
De reden dat er hier asielhonden rondlopen en altijd wel zullen rondlopen heeft niks met geld te maken.
Want ooit komt er ook hier een dure rashond.
En het kan mij weinig schelen of je voor een herplaatser kiest om financiele redenen of andere redenen. Zolang je maar goed voor de hond ben.
Want ooit komt er ook hier een dure rashond.

En het kan mij weinig schelen of je voor een herplaatser kiest om financiele redenen of andere redenen. Zolang je maar goed voor de hond ben.
Groetjes, Marianne.

- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ik heb voor een herplaatser die niet eens een erkent ras is destijds ook nog 200 euro neer gelegd. En dat was het waard.
Het gaat niet om het geld wat je betaald bij de aanschaf. 1000 euro of 700 is ook veel geld daar kan ik inkomen. En als je een goedkope pup wil kun je alsog bij een asiel kijken want ook daar zitten genoeg pups.
Er zijn ook fokkers die goed fokken en echt geen belachelijke bedragen voor hun honden vragen hoor en ga zo maar door.
Toch als je maar 50 euro voor je hond wil betalen omdat de rest te duur is kun je hem ook niet garanderen dat je altijd goed voor hem zorgen kan. Je hebt verzekeringen maar lees die maar eens goed erfelijke ziektes worden dus al niet vergoed en daar gaat nu juist het meeste geld in zitten.
Ik zelf heb het ook niet breed ben ook maar een arme student toch lukt het me al 3 jaar om alles voor mijn hondje te betalen wat het ook is ik hou er dan ook geld voor appart en voor de aanschaf heb ik die maand dan maar wat minder andere kosten gemaakt.
Het gaat er gewoon om dat je een wel overwegen keuze maakt en zeker weet dat je een hond wat bieden kan. Als je buurvrouw net pupies heeft en je er iederedag gaat kijken is zon keus al snel niet meer wel overwogen maar impuls en daar gaat het nu juist zo vaak mis.
Het gaat niet om het geld wat je betaald bij de aanschaf. 1000 euro of 700 is ook veel geld daar kan ik inkomen. En als je een goedkope pup wil kun je alsog bij een asiel kijken want ook daar zitten genoeg pups.
Er zijn ook fokkers die goed fokken en echt geen belachelijke bedragen voor hun honden vragen hoor en ga zo maar door.
Toch als je maar 50 euro voor je hond wil betalen omdat de rest te duur is kun je hem ook niet garanderen dat je altijd goed voor hem zorgen kan. Je hebt verzekeringen maar lees die maar eens goed erfelijke ziektes worden dus al niet vergoed en daar gaat nu juist het meeste geld in zitten.
Ik zelf heb het ook niet breed ben ook maar een arme student toch lukt het me al 3 jaar om alles voor mijn hondje te betalen wat het ook is ik hou er dan ook geld voor appart en voor de aanschaf heb ik die maand dan maar wat minder andere kosten gemaakt.
Het gaat er gewoon om dat je een wel overwegen keuze maakt en zeker weet dat je een hond wat bieden kan. Als je buurvrouw net pupies heeft en je er iederedag gaat kijken is zon keus al snel niet meer wel overwogen maar impuls en daar gaat het nu juist zo vaak mis.
-
- Actief
Beetje enge vergelijking, maar ik ga er toch op door. Een tv varieert ook van 2000 euro (groot en topkwaliteit) naar 200 euro (gewone standaard tv) naar 100 euro (minder kwaliteit of klein) naar 20 euro uit een kringloopwinkel. Dus om nou te zeggen, iemand die apparatuur kan vervangen kan ook een rashond betalen.... Overigens begrijp ik je idee wel hoor. Als je het echt heel graag wilt moeten het lukken met een hoop geduld.Marie-Josée schreef:Ik vind het altijd een beetje onzin als mensen zeggen dat ze geen geld hebben voor een duurdere hond.Ten eerste overzien ze vaak de bijkomende kosten niet en ten tweede hebben ze allemaal wel een TV in huis staan die meteen vervangen wordt als hij kapot gaat.
Ik ben er van overtuigd dat je goed kunt zien of je de zorg van een hond kunt bekostigen. Ik begrijp inderdaad ook dat je voor een hond kunt sparen, maar er spelen ook andere dingen mee natuurlijk. Inderdaad, wil je het er aan uitgeven. 500 euro is voor een hoop mensen een heel groot bedrag. Een bedrag dat aan veel dingen goed besteed kan worden. Dan is het echt heel moeilijk om al dat geld uit te geven aan een hond, terwijl het eigenlijk gewoon niet hoeft. Want er zijn goedkopere herplaatsers. (ik laat de puppies op martkplaats hier even buiten omdat dat weer een extra lading heeft)
Ik ben dus heel benieuwd wat dan precies de bezwaren zijn tegen het kiezen voor een herplaatser om financiele redenen.
-
- Actief
Er zitten ook genoeg puppies in het asiel? Overigens moet ik ook zeggen dat van een hoop honden in het asiel wel het verleden bekend is. Ze weten ook vaak goed wat de positieve en negatieve punten van de hond zijn. Ik vind dat echt een voordeel aan herplaatsers!Marion. schreef:En als je nu het allerliefst een pup wil? Waarvan je precies weet wat die vanaf zijn 8e week heeft meegemaakt?Parisgirl schreef:Herplaatser?
Wat als je liever niet een 'niet bekend verleden' in je huis haalt?
-
- Actief
Dat is jouw keuze. Hoeft niet zo verdedigend, want ik heb niet gezegd dat dat niet goed is. Maar mijn opties zijn toch ook niet slecht?Marion. schreef:Klopt. Maar dan ben ik weer zo'n gek mens die wil weten hoe pup de eerste 8 weken van zijn leven heeft doorgemaakt. Dat vind ik dan weer belangrijker als aanschafprijs.Parisgirl schreef:Er zitten ook genoeg puppies in het asiel?

-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Het is niet alleen de aanschaf van de hond maar ook het onderhoud DA enz.
Mijn vriendin wil graag een tweede maar voorziet niet in de finaciele middelen ervoor dus een heel wijs besluit om er geen tweede bij te nemen.
En wat is luxe een goede verzorging van je hond en liefde is veel belangrijker dan de luxe van je hond

Mijn vriendin wil graag een tweede maar voorziet niet in de finaciele middelen ervoor dus een heel wijs besluit om er geen tweede bij te nemen.
En wat is luxe een goede verzorging van je hond en liefde is veel belangrijker dan de luxe van je hond

Mijn hond, waar ik veel complimenten over krijg, kostte maar 150 euro
dat is niets vergeleken bij de bedragen bij een officiele fokker.
Een stabij met stamboom, kost ongeveer 450 , en voor die 300 verschil heb ik dus alle spullen voor gekocht voor de aanschaf van de pup.
Zo kan je ook bezuinigen
Ik wil er toch niet verder mee fokken, dus voor mij was zonder een stamboom geen probleem.
Ik zou nooit een hond kopen , doe ongeveer 1000 euro moet gaan kosten, dan liever een andere uitzoeken.
Ik las hiervoor iets over verzekeringen voor de dierenarts, dat kan alleen als je in zijn puppy tijd zich laat aanmelden als zijnde een gezonde hond, je kan niet een verzekring afsluiten met een al zieke hond, en aangezien je altijd denkt dat je hond gezond blijft, is dat geen overbodige luxe, om dat toch in zijn gezonde tijd nog af te sluiten.
Ik heb het niet gedaan en moet alles zelf betalen.
Maar aan kinderen heb je nog meer onkosten dan aan dieren, ( computer, I-pod, kleren enz enz ), dus dit valt best wel mee, allemaal.
Een stabij met stamboom, kost ongeveer 450 , en voor die 300 verschil heb ik dus alle spullen voor gekocht voor de aanschaf van de pup.
Zo kan je ook bezuinigen

Ik wil er toch niet verder mee fokken, dus voor mij was zonder een stamboom geen probleem.
Ik zou nooit een hond kopen , doe ongeveer 1000 euro moet gaan kosten, dan liever een andere uitzoeken.

Ik las hiervoor iets over verzekeringen voor de dierenarts, dat kan alleen als je in zijn puppy tijd zich laat aanmelden als zijnde een gezonde hond, je kan niet een verzekring afsluiten met een al zieke hond, en aangezien je altijd denkt dat je hond gezond blijft, is dat geen overbodige luxe, om dat toch in zijn gezonde tijd nog af te sluiten.
Maar aan kinderen heb je nog meer onkosten dan aan dieren, ( computer, I-pod, kleren enz enz ), dus dit valt best wel mee, allemaal.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Dus jij denkt dat een stamboom alleen maar nuttig is als je zelf wilt fokken met je hond?bauke schreef:Mijn hond, waar ik veel complimenten over krijg, kostte maar 150 euro
Zo kan je ook bezuinigen![]()
Ik zou nooit een hond kopen , doe ongeveer 1000 euro moet gaan kosten, dan liever een andere uitzoeken.![]()
En zo ja, waarom heb je dan zelf een pup gekocht van stamboomloze ouders als je het zelf wel een voorwaarde vindt om te fokken?
- Daantje*
- Zeer actief
Ik heb ook flink moeten sparen om simba en mulan te kunnen betalen. Ik heb een uitkering en das echt geen vetpot. Maar dat had ik er absoluut voor over, ik heb bewust voor een rashond gekozen, omdat ik de broodfok enzo niet aan wil moedigen, omdat ik het belangrijk vind dat de ouders getest zijn (en niet dat de honden dan niet ziek kunnen worden, maar geeft toch iets meer zekerheid) en wat Marion ook zegt: Je weet hoe de pup de eerste weken van zijn leven heeft geleefd.
Maar met opvangers is ook helemaal niks mis. Das gewoon een heel persoonlijke keus. Ik vind het fijn dat Simba en Mulan van pup af aan hier zijn en ik weet wat voor verleden ze hebben.
Maar met opvangers is ook helemaal niks mis. Das gewoon een heel persoonlijke keus. Ik vind het fijn dat Simba en Mulan van pup af aan hier zijn en ik weet wat voor verleden ze hebben.

-
- Actief
Ja, maar sommige mensen zouden ook niet aan kinderen moeten beginnen. Als ik iets vreselijk vind zijn het wel mensen met kinderen die constant aankloppen bij de gemeente omdat mientjes muziekles betaald moet worden. Even off-topic, maar ik vind de vergelijking zeer zeer treffend. Durfde m zelf niet te gebruiken, maar BRAVObauke schreef:Maar aan kinderen heb je nog meer onkosten dan aan dieren, ( computer, I-pod, kleren enz enz ), dus dit valt best wel mee, allemaal.
Stang schreef:Dus jij denkt dat een stamboom alleen maar nuttig is als je zelf wilt fokken met je hond?
En zo ja, waarom heb je dan zelf een pup gekocht van stamboomloze ouders als je het zelf wel een voorwaarde vindt om te fokken?

ik wil er ook niet mee fokken, maar de rasvereniging, en die hebben wel papiertjes nodig
Je merkt wel ,dat ik geen kinderen hebParisgirl schreef:Even off-topic, maar ik vind de vergelijking zeer zeer treffend. Durfde m zelf niet te gebruiken, maar BRAVO

ik kan ze niet betalen

maar ik vind ze bij anderen wel leuk.
Maar het is ook deze tijd, op scholen ,
moeten al de kinderen gelijk zijn in kleding en in I-pods ( wat dat ook moge zijn), dat had je vroeger niet.
- M@ri@nne
- Zeer actief
Tis maar net waar je zelf waarde aan hecht hoor.bauke schreef:Je merkt wel ,dat ik geen kinderen hebParisgirl schreef:Even off-topic, maar ik vind de vergelijking zeer zeer treffend. Durfde m zelf niet te gebruiken, maar BRAVO![]()
ik kan ze niet betalen![]()
maar ik vind ze bij anderen wel leuk.
Maar het is ook deze tijd, op scholen ,
moeten al de kinderen gelijk zijn in kleding en in I-pods ( wat dat ook moge zijn), dat had je vroeger niet.

Groetjes, Marianne.

- M@ri@nne
- Zeer actief
Ik vind het allemaal loeiend duur, al die dingen, waar dus nu kinderen in de stad mee lopen, op het schoolpleinM@ri@nne schreef:Daar heb ik het ook over.
En ik doelde dus op de pc, i-pods ed.

zelfs heb ik geen mobiele telefoon die ook foto's kan maken , maar nog een hele oud model.
Kijk, daar kan je dus allemaal op bezuinigen en dan koop je een kluifje extra voor de hond., of 100 kluifjes voor de prijs van 1 dvd van K3

- M@ri@nne
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Uit financiele overwegingen kiezen voor een herplaatster ipv een dure rashond, daar heb ik niets op tegen. Wél als er dan maar gekozen wordt voor een goedkope 'ras'pup bij een broodfokker vandaan.
Voorwaardes voor keuze herplaatser vind ik als die beslissing maar bewust is genomen en er in de financien ruimte is voor de verzorging, voeding en medische kosten/verzekering.
Voorwaardes voor keuze herplaatser vind ik als die beslissing maar bewust is genomen en er in de financien ruimte is voor de verzorging, voeding en medische kosten/verzekering.

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief