Ja Eline, dat is heel goed mogelijk.Eline* schreef:Monique, Ik heb ook nog wat te vragen en ik vind het leuk dat je hier meer over weet te vertellen. Dapper is 7 en pas de laatste 2 jaar heeft hij dit soort toevalletjes..laten we het zo maar even noemen.
Hoe ontstaat zoiets? Kan er nog iets anders aan ten gronde liggen?
Dapper zit qua leeftijd (dat de epilepsie is ontstaan) een beetje op de grens van primaire epilepsie (zonder onderliggende oorzaak, dus we gaan ervan uit dat het met een erfelijke factor te maken heeft) en secundaire epilepsie (met onderliggende oorzaak).
Daarom had ik het al over een heel uitgebreid bloedonderzoek. Hierbij moet gekeken worden naar: leukocyten (ontstekingen), rode bloedlichaampjes (zuurstofvoorziening), uitgebreid schildklieronderzoek (hele panel van T3, T4 en TSH), amoniak (levershunt), glucose (suiker) en zo kan ik nog wel even door gaan.
Indien er niets uit het bloed komt, gaan we uit van primaire epilepsie. Komt er wel iets uit het bloed, dan moet daarop behandeld gaan worden en dan mag er geen medicatie tegen de epilepsie worden voorgeschreven.
Eerst moet de oorzaak worden aangepakt en soms, zo niet vaak, zie je dan ook dat de toevallen verdwijnen.
Epilepsie heeft helaas een sterk toenemende tendens bij onze honden. Vraag me niet hoe dat komt, want daar heb ik geen antwoord op. Misschien zouden de rasverenigingen de fokeisen wat strenger moeten maken, zodat ouderdieren, zusjes en broertjes van een hond met epilepsie, direct van de fok worden uitgesloten.

Jip
Digger