Wat goed dat je een slager hebt gevonden die nog zelf slacht!
Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl
Moderator: moderatorteam
Een dag alleen maar pens en niets anders?ien schreef:KarinScooby schreef:[IK maak me daar ook niet druk om. Onze dogjes krijgen wekelijks een complete pensdag en verder niets. !
wat is een complete pensdag??
Hahaha, ik bedoelde dus een dag compleet gevuld met het bijvoer pens!Roelfien schreef:Ja, jij raakt dus ook al in de war : complete pensdag.
Dat kan dus niet![]()
![]()
Het is een pens bijvoer dag.![]()
(plaag)
Scooby schreef:Hahaha, ik bedoelde dus een dag compleet gevuld met het bijvoer pens!Roelfien schreef:Ja, jij raakt dus ook al in de war : complete pensdag.
Dat kan dus niet![]()
![]()
Het is een pens bijvoer dag.![]()
(plaag)
een compleet voer, en dan vergeten we even het tekort aan calciumEster&Lara schreef:Complete pensdag?
Kan wel degelijk
Het is maar welke zienswijze je hebt![]()
Vuile pens mag wel degelijk compleet genoemd worden

Dus hiermee zeg je dat je een hond ook alleen maar vuile pens zou kunnen geven en dat hij dan alle voedingsstoffen voldoende binnen krijgt?!Ester&Lara schreef: Vuile pens mag wel degelijk compleet genoemd worden
ignit schreef:Sylvia, de verhoudingen tussen kalk en fosfor en de andere mineralen die nodig zijn om de kalkmoleculen via het bloed naar hun eindbestemmingen te vervoeren, zijn in pens min of meer ideaal - dat is wat telt voor een goede opname en benutting.
Wat hoeveelheid kalk en fosfor betreft betreft zit er weinig in - met alleen pens voeren zou je geen pup kunnen opkweken, want dan krijgt hij te weinig groeistoffen voor de botten binnen.
Kalk bijvoeren is geen optie - heeft eigenlijk geen zin, want dan verstoor je de min of meer ideale verhoudingen in de pens.
Als je een kalksupplement bijvoert waar alles in de juiste verhoudingen aanwezig is, loop je weer het risico dat er te veel kalk opgenomen wordt.
Dit is wat ik geleerd heb...
Wat is jouw redenatie, wat zijn jouw feiten?
Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl

Analyse – bron onbekend:sylvia* schreef:Wat ik altijd geleerd heb is dat de verhouding C/PH in pens juist niet goed is er zit ten opzichte van de fosfor te weinig calcium in dus voor de c/ph verhouding zou je er dan een kaal botje bij moeten geven.
Als je kijkt naar sommige kvv's die bestaan grotendeels uit pens maar ja daar zit wel een premix door, ik vind persoonlijk niet dat je goed bezig bent als je het menu van je hond op dagelijks hoofdmoot vuile pens laat bestaan.ignit schreef:
Eliasen schrijft ergens dat de hoofdmoot van de voeding wel uit vuile pens kan en mag bestaan maar hoe en wat hij geschreven heeft en wat de beperking zijn, zit niet in mijn hoofd en ik heb nu geen tijd om het op te zoeken en hier neer te zetten.
Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl

Nee is heel helder! Ik begrijp precies wat je bedoelt!!Roelfien schreef:Grappig eigenlijk. Ik zit te bedenken, waar hang ik het woord compleet/volwaardige maaltijd op af. En dat is dus een brokje waar alles tegelijkertijd in zit (zeggen ze) of kvv wat zich compleet noemt, maar waarvan je dus ook niet precies weet wat er in zit.
Dus als je zelf maaltijden samenstelt, is niets volwaardig. Elk onderdeel uit de voeding heeft iets anders / meerdere onderdelen nodig om het compleet/volwaardig te maken.
![]()
Gut, wat ben ik weer helder.

Je kunt hem wel verdelen, maar die brokjes laat maar zittenGerda16 schreef:Van het weekend wil ik mijn pup (4 maanden en 18 kilo) een echte pens geven. Ze krijgt al pens van smuldier (400gr op een dag), maar nu wil ik graag een hele geven![]()
Hoeveel mag ik hier eigenlijk van geven? Dit kan ik dan het beste 's ochtens geven? Moet ik het over 3 of 3 keer verdelen? Kan ik later op de dag dan ook nog wat brok geven?
Kortom veel vragen

Nou kijk dat vind ik dus het gevaar als je het hebt over vuile pens wat een "complete" maaltijd is. Kijk je kunt best als je brok voert een dag een vuile pens geven en dan ben je goed bezig maar het is geen uitgebalanceerde voeding die je als vervanging kan geven. Naar mijn mening ben je niet goed bezig als je vuile pens als een kvv gaat bestempelen want vuile pens is geen kvv.bernersennenfan schreef:Nog ff een vraagje van mij tussendoor, gezien ik lees dat je in theorie eigenlijk ook alleen vuile pens kunt geven, hetzelfde als KVV of 'complete brok' wat is precies vuile pens?
Ik krijg mijn pens van de slager in het geheel en hij is van de buitenkant iets schoongespoeld, maar is wel grijs/zwart van de buitenkant, helemaal heel en binnenin zit vaak nog wat stro/gras, dit noemt men toch een vuile pens?
En de pens die geheel gewassen is, is toch helemaal blank?

Brok voor mij even uitgesloten gezien ik brok meer zie als een pizzamaaltijd met vitaminenpillen erbijsylvia* schreef:Nou kijk dat vind ik dus het gevaar als je het hebt over vuile pens wat een "complete" maaltijd is. Kijk je kunt best als je brok voert een dag een vuile pens geven en dan ben je goed bezig maar het is geen uitgebalanceerde voeding die je als vervanging kan geven. Naar mijn mening ben je niet goed bezig als je vuile pens als een kvv gaat bestempelen want vuile pens is geen kvv.bernersennenfan schreef:Nog ff een vraagje van mij tussendoor, gezien ik lees dat je in theorie eigenlijk ook alleen vuile pens kunt geven, hetzelfde als KVV of 'complete brok' wat is precies vuile pens?
Ik krijg mijn pens van de slager in het geheel en hij is van de buitenkant iets schoongespoeld, maar is wel grijs/zwart van de buitenkant, helemaal heel en binnenin zit vaak nog wat stro/gras, dit noemt men toch een vuile pens?
En de pens die geheel gewassen is, is toch helemaal blank?
Je hebt vuile pens daar zitten nog voedingsresten in van de koe en heb je groene drab onderin de zak hangen, gespoelde pens is grijs zwart en daar kan ook nog wel eens een verdwaald sprietje inzitten en dan heb je witte pens die is gebleekt en door het bleken is hij geschikt gemaakt voor menselijke consumptie...bon appetit

Ja, ik denk dat wij veel moeten "vertalen"naar ons materiaal van de info die wij krijgen uit Australie enz,sylviAls je dan ook kijkt waar tegenwoordig de maaginhoud van de gemiddelde koe in Nederland dan denk ik dat die misschien ook iets anders is dan de vuile pens die Mogens kent.

De pens die ik hier koop is dan ook gespoeld.sylvia* schreef:bernersennenfan schreef: Je hebt vuile pens daar zitten nog voedingsresten in van de koe en heb je groene drab onderin de zak hangen, gespoelde pens is grijs zwart en daar kan ook nog wel eens een verdwaald sprietje inzitten en dan heb je witte pens die is gebleekt en door het bleken is hij geschikt gemaakt voor menselijke consumptie...bon appetit
Maar een reactie op je antwoord; dan zullen mijn pensen id. gespoeld zijn en niet gebleekt![]()

Ik wist niet dat een pens zo zwaar kon wegen..... Dat wordt dus geen hele pens, maar een stukje ervanbernersennenfan schreef:Je kunt hem wel verdelen, maar die brokjes laat maar zittenGerda16 schreef:Van het weekend wil ik mijn pup (4 maanden en 18 kilo) een echte pens geven. Ze krijgt al pens van smuldier (400gr op een dag), maar nu wil ik graag een hele geven![]()
Hoeveel mag ik hier eigenlijk van geven? Dit kan ik dan het beste 's ochtens geven? Moet ik het over 3 of 3 keer verdelen? Kan ik later op de dag dan ook nog wat brok geven?
Kortom veel vragen![]()
Weet niet of je het zo bedoeld, (zal wel niet, hoop ik)maar een hele pens..degene die ik in de vriezer heb liggen..is 8 kilo.. :N: doe ik met 2 berners van over de 50 kilo gemiddeld 9 dagen mee
Nee ik geef nog geen GF.Roelfien schreef:Ja, dat kan prima, zeker als je de rest van de week weer andere voeding geeft. Ik weet niet of je ook nog GFmix geeft? Want feitelijk is het groen uit de pens gespoeld en dat groen voeg je op die manier weer toe (voor zover je half vergane grassen en kruiden met geblenderde gf mix kan vervangen, maar volgens mij benader je het daarmee aardig)

Nee hoor, hier krijgen ze ook gewoon 1 dag in de week alleen vuile pens te eten.Natas. schreef:De pens die ik hier koop is dan ook gespoeld.sylvia* schreef:bernersennenfan schreef: Je hebt vuile pens daar zitten nog voedingsresten in van de koe en heb je groene drab onderin de zak hangen, gespoelde pens is grijs zwart en daar kan ook nog wel eens een verdwaald sprietje inzitten en dan heb je witte pens die is gebleekt en door het bleken is hij geschikt gemaakt voor menselijke consumptie...bon appetit
Maar een reactie op je antwoord; dan zullen mijn pensen id. gespoeld zijn en niet gebleekt![]()
Vraagje : missen er dan te veel voedingsstoffen om per week 1 hele dag pens te geven?
Ik geef Rais half barf, maar nog in een beginstadium. Ben nu allerlei dingen aan het uitproberen wat Madammeke wel of niet blieft![]()
Ze krijgt 1 ochtend per week FarmFood brokken omdat mijn moeder waar ze logeert niet zo gecharmeerd is van kvv. De overige ochtenden krijgt ze (nu nog) kvv, meestal Carnibest met rund of de Eend-variant, en soms van Duck de Pens of de Lam.
Ja hoor dat kan.Haar barf-menu 's avonds bestaat nu uit kippennekken, lams- en geitribben, bevleesde runderbotten, kalfsstaart, orgaan, pens, yoghurt, rauw ei.
Ik wilde dus 1 pensdag in gaan bouwen, kan dat met de gespoelde pens?

Ik denk dat er weinig verse grassen voorkomen in de koeienmaag van heden tendage en kruiden kun je helemaal wel vergeten of je moet een pens van een biologische koe hebben, de meeste koeien eten niet anders dan brokken en kuilgras en zien helemaal geen weiland meerRoelfien schreef:Ja, dat kan prima, zeker als je de rest van de week weer andere voeding geeft. Ik weet niet of je ook nog GFmix geeft? Want feitelijk is het groen uit de pens gespoeld en dat groen voeg je op die manier weer toe (voor zover je half vergane grassen en kruiden met geblenderde gf mix kan vervangen, maar volgens mij benader je het daarmee aardig)

Een pens van 8 kilo is nog een kleintje die ik hier bij de slachter haal zijn meestal tussen de 11 en 15 kilo .Gerda16 schreef:Ik wist niet dat een pens zo zwaar kon wegen..... Dat wordt dus geen hele pens, maar een stukje ervanbernersennenfan schreef:Je kunt hem wel verdelen, maar die brokjes laat maar zittenGerda16 schreef:Van het weekend wil ik mijn pup (4 maanden en 18 kilo) een echte pens geven. Ze krijgt al pens van smuldier (400gr op een dag), maar nu wil ik graag een hele geven![]()
Kortom veel vragen![]()
Weet niet of je het zo bedoeld, (zal wel niet, hoop ik)maar een hele pens..degene die ik in de vriezer heb liggen..is 8 kilo.. :N: doe ik met 2 berners van over de 50 kilo gemiddeld 9 dagen mee
![]()