Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fokker gebeld, pag 3.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Essy schreef:
Hutsje schreef:Is het niet het Radius Curvus Syndroom?

Dat het kromgroeien van het spaakbeen (radius). In de onderarm, dus van elleboog tot pols, wordt de stevigheid van de voorpoot verzorgd door 2 beenderen, het spaakbeen en de ellepijp.

Bij dieren met het Radius Curvus Syndroom is er een storing opgetreden in de groei van de ellepijp, waardoor het spaakbeen, dat wel normaal doorgroeit, relatief te lang wordt. Omdat het voor die lengte geen ruimte heeft door de te korte ellepijp, gaat het spaakbeen zich krommen.

Het kan worden veroorzaakt doordat het botgedeelte, waarin de groei plaatsvindt, de zgn. groeischijf in de ellepijp, is beschadigd door bijv. een ongeval. Het kan echter ook voorkomen als erfelijk gebrek. Bij sommige rassen is een lichte vorm van dit syndroom zelfs 'normaal'. (bijv. de Bassethound).

De behandeling bestaat er uit, dat een wigvormig stuk uit het spaakbeen wordt gehaald, waarna de beide overblijvende delen weer aan elkaar worden gezet. Doordat het verwijderde deel wigvormig is, verdwijnt zo de kromming, terwijl ook de lengte wordt gecorrigeerd.
Blijvend succes heeft dit alleen maar als na de operatie het spaakbeen niet opnieuw gaat groeien.

Hoe later het syndroom optreedt, des te beter zijn de vooruitzichten.
Afbeelding

Dit is Radius Curvus, Joep met een maand of 6 nadat hij te snel gegroeid was. Dan draaien de voorvoeten naar buiten doordat een van de beenderen (het spaakbeen) in de voorpoten harder groeit dan de ellepijp.
het spaakbeen gaat zich dan krommen en de voeten draaien naar buiten. Met aangepaste voeding, minder calcium/fosfor is het bij Joep weer helemaal goedgekomen en was een operatie niet nodig. Als je er op tijd bij bent is er met aangepaste voeding vaak nog een hoop te redden.
Radius Curvus (wat Femke volgens mij niet heeft), kan inderdaad een gevolg zijn van 'verkeerde' voeding tijdens de groei (te lang puppyvoer bij grote honden bijvoorbeeld), erfelijke aanleg, of van een beschadiging van de groeischijf. Jack had/heeft het voor zijn operatie vrij extreem:

Afbeelding

De ene poot dus als gevolg van een klap ofzo als pup, de andere poot is door slechte voeding en overbelasting en een hagelkorrel :roll: ook niet best.

Maar dit is dus iets heel anders dan dat doorknakken van de polsen wat Femke heeft.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Essy schreef:
Afbeelding

Dit is Radius Curvus, Joep met een maand of 6 nadat hij te snel gegroeid was. Dan draaien de voorvoeten naar buiten doordat een van de beenderen (het spaakbeen) in de voorpoten harder groeit dan de ellepijp.
het spaakbeen gaat zich dan krommen en de voeten draaien naar buiten. Met aangepaste voeding, minder calcium/fosfor is het bij Joep weer helemaal goedgekomen en was een operatie niet nodig. Als je er op tijd bij bent is er met aangepaste voeding vaak nog een hoop te redden.
FF offtopic want ik denk ook dat Femke dit niet heeft...
Heeft er een arts die diagnose bij Joep gesteld ? Mij lijkt het nl meer extreem Frans staan wat ik tegenwoordig best veel zie bij groot formaat puppen.
Ik dacht dat je Radius Curvus echt alleen met een operatie kan verhelpen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Nou Annemieke, ik ga heel hard voor Femke duimen!
:ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Youp schreef:Hebben haar pootjes altijd al zo gestaan? (vanaf haar geboorte) Of is het zo gegroeid?
Als pup zijnde was het nog niet zo erg als nu. Viel het ook veel minder op.
miekmiek

Hanneke2 schreef:
Afbeelding

De ene poot dus als gevolg van een klap ofzo als pup, de andere poot is door slechte voeding en overbelasting en een hagelkorrel :roll: ook niet best.

Maar dit is dus iets heel anders dan dat doorknakken van de polsen wat Femke heeft.
wat ziet dat er eng uit zeg.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

sirene schreef:
Essy schreef:
Afbeelding

FF offtopic want ik denk ook dat Femke dit niet heeft...
Heeft er een arts die diagnose bij Joep gesteld ? Mij lijkt het nl meer extreem Frans staan wat ik tegenwoordig best veel zie bij groot formaat puppen.
Ik dacht dat je Radius Curvus echt alleen met een operatie kan verhelpen.
Joep is in Eersel geweest bij Maarten Kappen. Er is een röntgenfoto gemaakt van de poot die het ergste naar buiten draaide. Aan de hand daarvan is Radius Curvus vastgesteld. Je kon ook op de foto zien dat het spaakbeen aan het bollen was.
Joep heeft overigens nooit puppyvoer gehad ook niet als pup. Je moet je niet blindstaren op dat puppyvoer slecht zou zijn. Zeker het puppyvoer speciaal voor grote rassen heeft een aangepaste, dat wil zeggen, LAGERE calcium/fosfor verhouding dan een aantal merken voer voor volwassen honden. Joep heeft eerst voer gehad met een (voor hem te hoge) calcium fosfor verhouding van 1,2 (of zelfs 1,3)cacium/1,0 fosfor.
na het bezoek aan Maarten Kappen zijn we tot zijn 20e maand Royal Canin voor jonge honden van hele grote rassen gaan geven met een Calcium fosfor verhouding van 0,86/0,68 dacht ik. Als je er op tijd bij bent is niet altijd een operatie nodig.
Een hele franse stand kan in ieder geval een indicatie zijn van Radius Curvus. Of een franse stand ook een andere oorzaak kan hebben weet ik niet.

Overigens denk ik dat het ook aan de genetische aanleg van een hond ligt of hij dit ontwikkeld. Isis heeft nl. als pup voer gehad met dezelfde ca/fosf. verhouding als waarop Joep scheef is gaan staan, maar zij heeft altijd kaarsrecht gestaan.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef: Joep is in Eersel geweest bij Maarten Kappen. Er is een röntgenfoto gemaakt van de poot die het ergste naar buiten draaide. Aan de hand daarvan is Radius Curvus vastgesteld. Je kon ook op de foto zien dat het spaakbeen aan het bollen was.
Joep heeft overigens nooit puppyvoer gehad ook niet als pup. Je moet je niet blindstaren op dat puppyvoer slecht zou zijn. Zeker het puppyvoer speciaal voor grote rassen heeft een aangepaste, dat wil zeggen, LAGERE calcium/fosfor verhouding dan een aantal merken voer voor volwassen honden. Joep heeft eerst voer gehad met een (voor hem te hoge) calcium fosfor verhouding van 1,2 (of zelfs 1,3)cacium/1,0 fosfor.
na het bezoek aan Maarten Kappen zijn we tot zijn 20e maand Royal Canin voor jonge honden van hele grote rassen gaan geven met een Calcium fosfor verhouding van 0,86/0,68 dacht ik. Als je er op tijd bij bent is niet altijd een operatie nodig.
Een hele franse stand kan in ieder geval een indicatie zijn van Radius Curvus. Of een franse stand ook een andere oorzaak kan hebben weet ik niet.

Overigens denk ik dat het ook aan de genetische aanleg van een hond ligt of hij dit ontwikkeld. Isis heeft nl. als pup voer gehad met dezelfde ca/fosf. verhouding als waarop Joep scheef is gaan staan, maar zij heeft altijd kaarsrecht gestaan.
Bedankt voor je uitleg. Dat wist ik dus niet allemaal.
Ben het met je eens dat er een erfelijke aanleg voor moet zijn. Als dat er niet in zit komt het er ook niet uit. Het kan wel door verkeerd voer versterkt worden. Net als bv HD.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
miekmiek

Inge O schreef:bij kalveren en veulens bestaat er ook een soortgelijk probleem, en dat wordt dan veroorzaakt door een te korte buigpees. op jonge leeftijd kan dit bij die dieren vrijwel probleemloos operatief behandeld worden, maar heb er bij honden totaal geen ervaring mee (als het dat al is).

maar ik denk, zo te zien en te lezen, dat de kans vrij groot is dat je toch bij een operatie uit zal komen, wil je deze toestand echt verbeteren.

ik duim hard mee hoor :ok: .
Ik ben ook bang dat het bij een operatie uit zal komen. Aan de andere kant; mocht het operatief op te lossen zijn, dan is dat natuurlijk heel fijn. Ik ben veel banger dat er niets aan te doen is.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Annemiek ik zal heel hard voor jullie duimen. Ik hoop dat het "losloopt"
Gaan jullie naar de dierenkliniek in Emmeloord?
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
miekmiek

Jacky schreef:Annemiek ik zal heel hard voor jullie duimen. Ik hoop dat het "losloopt"
Ja. Dat is geloof ik toch wel een beetje de beste optie hier in de noord-oostpolder.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

miekmiek schreef:
Jacky schreef:Annemiek ik zal heel hard voor jullie duimen. Ik hoop dat het "losloopt"
Ja. Dat is geloof ik toch wel een beetje de beste optie hier in de noord-oostpolder.
zijn idd. goed. Wij hebben vroeger ook vaak met onze Berner deze kliniek bezocht :ok:
Als je nog een goede orthopaed zoekt, er zit er een in Rhoden, die heeft Ivan ook geopereerd.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
miekmiek

Jacky schreef: zijn idd. goed. Wij hebben vroeger ook vaak met onze Berner deze kliniek bezocht :ok:
Als je nog een goede orthopaed zoekt, er zit er een in Rhoden, die heeft Ivan ook geopereerd.
Dank je. Mocht er een operatie nodig zijn dan ga ik even rondspeuren waar het het beste kan. Ik hou die optie dus in mijn achterhoofd.
miekmiek

Vanmorgen zijn we geweest. Het is geen overkoot maar de DA kon ook niet precies zeggen wat het wel was. Er is in ieder geval een vergroeiïng in haar rechtervoorpoot, haar linkerpoot staat ook wel iets scheef maar dat was niet zorgwekkend.

De DA wil gaan onderzoeken waar die vergroeïng vandaan komt, dus volgende week worden er foto's van gemaakt. Een orthopeed gaat die foto's bekijken en dan weten we meer.

Wel zei hij meteen al dat Femke nog zo goed kan functioneren en helemaal geen pijn heeft, dus hij vond het wel een vraag of we uberhoupt aan een operatie moesten denken. Hij vond het naar wat hij kon zien niet echt nodig. De foto's laten we verder wel gewoon maken, omdat we in ieder geval willen weten wat het nou precies is.

Het viel tot nu toe dus best mee. :wink: Ben erg benieuwd wat het uiteindelijk kan zijn. Dat horen jullie dus nog.

ps. Ik moest buiten rennen met Femke zodat hij haar poten goed kon zien. Hij vond dat ze zo netjes meerende, zo goed op de baas gericht, ze was echt een show aan het weggeven. Mijn lieve meissie. :J:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Fijn dat er geen reden tot paniek is :ok: :ok: :ok:

Nu maar even afwachten dus wat de foto's laten zien :wink:

Femke, de showdog :cheer: :cheer:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Opluchting dat het tot dusver meevalt, al blijft het vervelend...
Afwachten dus wat de diagnose van de orthopeed is...
We duimen gewoon even verder... :ok:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Fijn dat het waarschijnlijk meevalt :ok:
Nu maar afwachten wat het dan is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Fijn, een goed bericht :ok:
Afbeelding
miekmiek

Vanmorgen zijn er foto's gemaakt van Femke haar pootjes. En het blijkt toch het Radius Curvus Syndroom te zijn. De uitleg hiervan zie je op pagina 1 in een stukje van Jessica (huts).

We weten nu wat het is, maar nog niet wat we eraan gaan doen. De orthopeed is op vakantie en in de tweede week van Maart krijgen we bericht wat deze ervan denkt en of we er iets aan kunnen doen. (en of dat verstandig is.)

Dus. Dat is het dus.

Even een lang zever stukje...dus als je daar geen zin in heb...stop dan nu met lezen. :wink:

Ik twijfel of ik de fokker zal bellen. Het kan een erfelijke aandoening zijn, maar deze fokker kennende zal hij daar niet veel om geven. Voor de duidelijkheid; femke is gekocht in een tijd dat het niet zo fantastisch met me ging. Geen excuus, maar wel de waarheid. Ik wou al heel lang een kindje, iets om voor te zorgen en dat lukte niet. Ik zag haar staan op marktplaats en wou haar hebben. Uit puur egoïsme heb ik haar toen gekocht, enkel en alleen om iets te hebben om voor te zorgen en van te houden. Iets nieuws wat weer een beetje zonneschijn in ons leven zou brengen.
Het leek een aardige man, alles was verder prima in orde; femke was gechipt, we kregen een koopcontract, stamboom en alles leek prima te zijn. We hebben haar meteen meegenomen.
Achteraf hoor ik de rottige verhalen. Deze meneer zou meerdere rassen fokken (heb ik niet gezien en heeft hij niet verteld. hij zou een pension hebben.) Momenteel ben ik aan het controleren of de stamboom wel echt is of dat deze vals is. (het is een duitse stamboom, de fokker woonde dicht bij de grens dus dat vond ik niet verdacht)

Goed, heel verhaal. Stom van me, reuzestom. Niet goed te praten ook.

Zal ik de fokker bellen? Ik ben bang dat ik heel boos zal worden aan de telefoon, omdat hij me toen zo voorgelogen heeft. Aan de andere kant; misschien wou ik wel voorgelogen worden omdat ik zelf de waarheid toch niet wou zien; dat ik namelijk heel stom bezig was.

Wat te doen?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ach jee, dus toch :(:
Ik weet weinig tot niets van deze aandoening, dus kan je hierin ook verder niet adviseren.

De fokker zou ik niet bellen. Als het toch een type is die hier totaal niets mee doet, dan maak je alleen jezelf maar boos en heeft het verder geen zin.

Sterkte!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Wat rot, Miek. Ik ben benieuwd wat de orthopeed erover te zeggen heeft...

De fokker bellen zou ik alleen doen als je denkt dat het je oplucht om die man zijn huid vol te schelden, maar ik vrees dat hij er weinig mee gaat doen.. :evil:
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Sorry...lees dit nu allemaal pas.
Ook ik kan je niet raden. Waarschijnlijk zou ik de fokker niet bellen. Als je denkt te weten wat hij waarschijnlijk gaat zeggen en jij je boos maakt kun je die energie beter voor jezelf bewaren en wat er op je af komt met Femke.
Ben benieuwd wat de orthopeed eventueel wil gaan doen. Nog een weekje afwachten dus.Veel sterkte,meis. :knuffel1:
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Inge O schreef:ik herinner me wel uit een vroeger topic waarin je het over dat vreemde 'hupsen' had van femke dat het je min of meer had gerustgesteld dat scottischfokkers vertelden dat die vreemde manier van galopperen bijna raseigen is. zou het dan ook niet andersom kunnen zijn, dat dit probleem bij veel schotse terriërs voorkomt, en dat dit in het algemeen de reden voor hun rare loopje is?
Daar zit ik ook net aan te denken. Ik ken ook iemand die scottish fokt. Als je wilt, kan ik haar wel een keer mailen voor je, Miek.
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
miekmiek

baloe2004 schreef:
Inge O schreef:ik herinner me wel uit een vroeger topic waarin je het over dat vreemde 'hupsen' had van femke dat het je min of meer had gerustgesteld dat scottischfokkers vertelden dat die vreemde manier van galopperen bijna raseigen is. zou het dan ook niet andersom kunnen zijn, dat dit probleem bij veel schotse terriërs voorkomt, en dat dit in het algemeen de reden voor hun rare loopje is?
Daar zit ik ook net aan te denken. Ik ken ook iemand die scottish fokt. Als je wilt, kan ik haar wel een keer mailen voor je, Miek.
Graag. Ik ga ook de rasvereniging aanschrijven. Ook nog om uit te zoeken hoe het nu zit met die stamboom, want als dit een valse is dan ga ik die meneer de fokker toch wel even aangeven.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Bah, wat klote Miek. Dus toch. Ik schrok ook al op de wandeling van haar pootjes. Zoals ik al zei dacht ik dat ze af en toe door haar pootjes zakte maar ze stonden echt zo. Van wat ik heb begrepen is het operatief goed te verhelpen. Op het forum was iemand met een Briard die het ook echt in erge mate had. Misschien kan je hem/haar met de zoekfunctie vinden en een pb-tje sturen. Bij hun heeft de operatie goed geholpen iig.

Of je de fokker moet bellen weet je zelf het beste denk ik. De rasverening vind ik een goed idee om die aan te schrijven, misschien wordt je er wijzer van en misschien kunnen ze er wat mee.

Sterkte!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
miekmiek

Ik wacht nog met bellen van de fokker. Wat ik tot nu toe gehoord heb is alleen maar van 'horen zeggen' en voor hetzelfde geld valt het dus allemaal wel mee. Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig broodfokkers ken die hun hondjes afleveren inclusief chip, koopcontract en stamboom. :19: Dus voordat ik boos aan de lijn hang, wil ik eerst uitzoeken waar ik aan toe ben.

Verder hoop ik dat het operatief te verhelpen is. Wat de DA aan de telefoon zei, was dat 1 van de botten normaal was, en de andere te kort. Dat het normale bot dus krom was gaan groeien. In dat geval lijkt het me dat ze er niets tussenuit kunnen halen, want dan wordt haar pootje veel te kort.
Maar het kan ook zijn dat hij bedoelde dat het ene bot te lang is gegroeid, en het andere normaal is. Dan is er dus ruimte om een stuk bot weg te halen.

Ik had de DA zelf niet aan de lijn, maar Rob.

Nou goed, even de orthopeed afwachten. Die zal het me haarfijn uit moeten leggen. :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... vus+briard

Dit is dat topic wat ik bedoelde. Misschien heb je er nog wat aan als je vragen hebt :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
miekmiek

sirene schreef:http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... vus+briard

Dit is dat topic wat ik bedoelde. Misschien heb je er nog wat aan als je vragen hebt :wink:
Dank je wel! :ok:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Jeetje mooi balen allemaal :(: Ik hoop dat ze er iets aan kunnen doen....
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

dus jullie zouden ene fokker niet bellen met een aandoening zoals deze.

dat is toch fout. misschien weet die man niet wat het is en heeft hij het echt niet slecht bedoeld (om eens niet van het slechste van de mens uit te gaan).

als niemand hem verteld dat dit een erfelijke aandoening kan zijn in zijn lijnen kan hij er ook niets aan doen.

ik zou het heel erg vinden als iemand die van mij een hond koopt mij niet van zoiets op de hoogte zou stellen.

Maria.
miekmiek

Maria schreef:dus jullie zouden ene fokker niet bellen met een aandoening zoals deze.

dat is toch fout. misschien weet die man niet wat het is en heeft hij het echt niet slecht bedoeld (om eens niet van het slechste van de mens uit te gaan).

als niemand hem verteld dat dit een erfelijke aandoening kan zijn in zijn lijnen kan hij er ook niets aan doen.

ik zou het heel erg vinden als iemand die van mij een hond koopt mij niet van zoiets op de hoogte zou stellen.

Maria.
Ik ben het met je eens hoor Maria, maar ik weet niet zeker of deze fokker wel zulke goede bedoelingen heeft. Door verhalen van mensen ben ik daar aan gaan twijfelen en daarom wil ik eerst wat dingen uitzoeken voordat ik contact met hem opneem. Als ik geen twijfels over deze fokker had gehad, dan had ik hem direct opgebeld.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”