Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vanaf welke leeftijd castreren?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Jeff schreef:waarom? :19: gewoon, omdat we daar onlangs over bezig waren over het feit: vanaf wanneer zou het mogen? omdat kenissen van ons onlangs hun hond laten castreren hebben op 6! maanden en ik dacht dat dit veel te vroeg was.

gewoon, daarom. en het vinnige karakter vind ik heel tof, liever geen passieve hond. Maar momenteel is het een geweldige bijter en als er binnen een jaartje een kindje zou komen zou ik liever mijn hondje laten castreren in de hoop dat hij kalmer zal worden (wat met onze maltezer ook gebeurd is) in plaats van hem steeds op te sluiten in zijn bench of in een andere ruimte om het kind niet te bijten. (al is het maar om te spelen maar ja, bijten doet pijn, of het nu om te spelen is of niet)

maar kijk, daarom zeg ik: we zullen dan wel zien hé! Ik vind, je mag / kan nooit NOOIT zeggen, tegen geen van beide want je weet nooit dat het toch of net niet nodig zal zijn! Maar natuurlijk, liefst niet!
Ik heb twee kleine kinderen en twee ongecastreerde reuen, geen haar op mijn hoofd die denkt te gaan snijden in een gezonde hond omdat er een baby op komst zou zijn.
Gecastreerde honden bijten net zo hard als ongecastreerde honden. De hond is trouwens over minstens 9 maanden geen pup meer dus al heel wat minder bijterig en de baby heeft het eerste half jaar bijna geen interactie met de hond. Pas als ze gaan kruipen, heb je al je aandacht nodig voor de combinatie jonge hond met jong kind. Dan luistert de hond al veel beter.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Bijten valt ook af te leren hoor.

Ik had het er een keer over met onze da. Hij zegt dat hij het niet doet als er geen medische redenen is. :ok: :ok: :ok:
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Ten eerste is een kees niet met een maltezer te vergelijken wat karakter betreft. Verder heb ik zelf ondervonden dat bij onze kezen de vacht met een jaar of 3 het mooist was, dus klaar was en ik vond zelf dat het karakter dan ook echt klaar was. Als het goed is ligt je keesje altijd aan je voeten, houd je altijd in de gaten en volgt je overal. Een kees blijft ook druk, in elk geval wel de eerste 3 jaren. Daarna vond ik ze altijd wat rustiger worden. Van casteren wordt een kees niet rustiger alleen maar lelijk en een dikke vetzak omdat een kees gauw de neiging heeft te dik te worden. Misschien wel omdat het een vierkante hond is. Waarom worden kezen soms keer op keer herplaatst? Ja, omdat een kees druk is. Daarom, vergelijk je kees niet met je maltezer, je hebt nu twee heel verschillende honden. Ons keesje is gecastreerd toen hij ongeveer 4 a 5 jaar was. Het karakter veranderde niet, hij bleef een echte drukke kees. Alleen de vacht veranderde. Als ik toen wist wat ik nu weet dan had ik het nooit gedaan. Is jouw keesje soms flink aan het puberen? Als je meer honden hebt zoals wij zitten ze toch wel eens op elkaar gek te doen. Ik trek mij daar niets meer van aan. En dat je keesje nu een bijtertje is, dat gaat allemaal over, echt hoor. Ik spreek uit ervaring, het hoort erbij. Je moet wel weten dat zo'n klein keesje altijd wat vinniger zal zijn dan je maltezer. Ook als ze heel oud zijn, het blijven vinnige hondjes, dat weet je van te voren.
Jeff
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jeff »

ja, inderdaad, qua karakter zijn ze helemaal anders. aan mijn voeten liggen en me overal letterlijk op de voet volgen is al vanaf dag 3 aan de gang. qua karakter is er helemaal geen probleem, ik zou ook niet graag hebben dat hij gebeten wordt door onze maltezer ... wees gerust, van karakter heeft hij geen doordeweeks maltezer-karakter hoor, he-le-maal niet! hierdoor komt het ook dat ik schrik heb (maar dat is nu helemaal iets anders) dat Jeff door Laika gebeten gaat worden. Hij kruipt er altijd langs achter tegenaan en Laika gromt en knapt steeds,altijd maar alsof maar stel je voor dat op een dag ... maar ja, ik weet niet wat ik daar nu aan moet doen. Jeff bijt ook constant in Laika zijn staart, niet bevorderlijk voor een sociale relatie! :mrgreen:
en nu is het hek helemaal van de dam: sinds 10 minuten geleden kan Jeff ook in de zetel springen in de woonkamer dusss nu is Laika nooit meer veilig :19: ocharmkes :19: maar natuurlijk supertof voor onze Jeff.
Ach ja, ze moeten nog maar 4 maand full time samenleven, vanaf dan is het alleen nog maar bepaalde dagen overdag.

ik vind het leuk dat je ook een keesje hebt en dat je aan de lijve ondervonden hebt wat castratie met dat ras doet. Dat is natuurlijk iets dat onze dierenarts waarschijnlijk niet zal weten omdat pommetjes hier zelden te zien zijn.

groetjes :flower:
Suzan
Zeer actief

Van de 8 kezen die we hadden/hebben leven er nu nog 3. Ik heb mijn hart verloren aan een kees. Het gecastreerde keesje was onze eerste. Je kan dat in de staart bijten Jeff best afleren. Steeds zeggen het mag niet. Het komt mij trouwens bekend voor een kees die een andere hond bij de staart pakt. Je kunt een kees heel veel leren, ik heb en doe altijd net of het kinderen van ons zijn, zo heb ik ze ook opgevoed en dat gaat perfect. Ze helpen zelfs mee de boodschappen uitpakken en kijken of het goed in de kast staat.
Denk er om hoor dat je keesje niet van een stoel af kan vallen want dan zal hij huizenhoog gillen.
Een dierenarts weet vaak wel dat een vacht lelijk kan worden door castratie/sterilisatie maar het is hun hond niet moet je maar rekenen.

Een kees wordt nooit je slaaf maar wel je vriend.
Jeff
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jeff »

Wel, op die kleine 2 weken dat we hem hebben heb ik echt al gemerkt dat ze geweldig snel leren. vanaf dag 2 wist hij waar hij binnen moest gaan plassen (natuurlijk zijn er af en toe nog ongelukjes) maar kom, ik vind dat toch al super!

Wanneer hij bijt in de staart van onze maltezer begint deze geweldig te grommen en te doen alsof hij bijt, hij knapt dan in de lucht zo wat. Jeff valt onze Laika gewoon aan, voor te spelen ja, maar daar denkt laika anders over! Ze zullen het toch moeten leren, weinig keuze hé! alleen als er snoepjes te krijgen zijn kunnen ze rustig, stil naast elkaar staan.

Binnenkort hondenschool en veel veel oefenen ... ben benieuwd, spannend! :mrgreen: Apporteren kan hij nu al , mijn superhondje :smile:
Ach, keeshonden, het is iets speciaals. (voor mij toch) ik ben er 100% zeker van, een ander ras komt hier nooit meer binnen, daarstraks waren we er nog mee aan het lachen, die hond is echt een weerspiegeling van mijzelf qua karakter! Raar maar toch ... er zit waarheid achter!
Suzan
Zeer actief

Ja, als je een kees hebt en het klikt, dan is het altijd een kees. Of je nu een grote of een kleine hebt, een reu of een teef, dat maakt niets uit, ze zijn allemaal hetzelfde.
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Takkie »

Om antwoord te geven op je vraag...ik zou wachten tot je hond helemaal is uitgegroeid. Bij castratie verander je de hele hormoonhuishouding van je hond, wat ook de groei beinvloed.
Afbeelding
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Ik zou je ook adviseren om je keeshond niet te laten castreren. Ik heb ook een keeshond reu van nu 4 jaar. Hij is eigenzinnig en ook soms een tikkeltje dominant (vooral als hij het ergens niet mee eens is) maar verder is het een schat van een hond, hij heeft een super karakter, is lief voor honden en ook voor andere dieren.
Hij heeft ook een erg mooie vacht, ik ben er ook erg trots op, en krijg er ook vaak complimentjes over op shows. Ik denk inderdaad als ik hem zou laten castreren dat zijn vacht een stuk minder mooi zou worden, en inderdaad, ik denk ook dat een castratie flink in kilo's scheelt, vooral bij een kees. De meeste kezen eten heel graag, ook die van mij.
En ook al kan hij wel eens dominant zijn en eigenwijs, ik laat hem niet castreren, het hoort gewoon bij hem :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Van Doggy.net:

Castratie is het verwijderen van de testikels en bijballen. Zowel zaadproduktie als hormoonproduktie worden hierdoor stopgezet. Vroeger werd het veel toegepast om te zorgen voor meer vetaanzet bij reuen. Rond de eeuwwisseling geloofde men namelijk dat hondenvet preventief werkte tegen tuberculose. Tegenwoordig wordt castratie vrij veel toegepast om ongewenst reuen-gedrag te onderdrukken.

Wanneer kan een reu gecastreerd worden?
In principe kan de reu gecastreerd worden zodra hij volwassen is, echter indien er geen dringende reden is om dit te doen, is het niet noodzakelijk. Als er echter sprake is van vervelend gedrag, zoals overmatige felheid ten opzichte van andere reuen, een chronische voorhuidontsteking of het zogenaamde "rijden" op andere honden of misschien op mensen, kan castratie nog wel eens een oplossing zijn.

Hoe gaat een castratie in zijn werk?
Meestal zult u uw reu 's ochtends bij uw dierenarts moeten brengen. De hond is dan nuchter, maar mag wel hebben gedronken. Als eerste wordt dan gecontroleerd of uw hond in goede gezondheid verkeerd. Er wordt o.a. naar het hart geluisterd, in verband met de narcose. Naar aanleiding van het gewicht wordt de hoeveelheid narcosemiddel bepaald en ingespoten. Sommige dierenartsen geven de voorkeur aan een gasnarcose. Als uw hond onder narcose is, wordt eerst wat vacht weggeschoren op de plek tussen de penis en het scrotum. Na zorgvuldig wassen en ontsmetten wordt op die plaats een kleine incisie gemaakt, waardoor de testikels naar buiten worden gedrukt. De zaadleiders en bloedvaten worden afgebonden en de testikels, inclusief de bijballen worden verwijderd. Als laatste wordt de incisie met enkele hechtingen gesloten, die na ongeveer tien dagen door de dierenarts worden verwijderd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”