Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vlees in brokken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Tarz schreef:
amiwoods schreef:
Tarz schreef:Ik vind brok niet bepaald goed.. maar als het echt zulke troep is, waarom worden honden er dan wel oud op?
om dezelfde rede waarom mensen steeds ouder worden.
om dat de medische wetenschap steeds verder gaat.
je kan toch tegenwoordig alles kunstmatig in stand houden maar of dat ook gezond is :denken:

er zijn genoeg kettingrokers die dagelijks bij de Mc D zitten en die er oud mee worden, maar dat wil nog niet zeggen dat het gezond is.
Maar er zijn dus ook honden die wél gezond oud worden op brok :wink:
Even voor de duidelijkheid hoor: mijn honden krijgen kvv/barf, maar ze hebben ook een deel van hun leven op brok gestaan en twee van de drie hadden daar helemaal geen problemen mee.
de clou is in dit soort gevallen dat de hond vaak niet alleen brokken kreeg.
noem mij eens 1 hondenbezitter die buiten brokken nooit geen tafelresten of zo geeft.
nooit zijn honden eens lekker stront vreet, of zand of modder of gras..of..
honden kunnen met deze combi ook best oud worden en vergeet ook niet dat mensen nu veel sneller naar dierenartsen gaan.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Roelfien schreef: (alhoewel juist barf bij de meeste mensen het gevoel naar bovenhaalt dat ze hun hond tekort doen, omdat ze bang zijn om het niet in de juiste verhoudingen te doen, ik inclusief :mrgreen: )
en denk eens na
hoe komt dat??
:mrgreen:
in alle boeken die ik gevonden en gelezen heb staat beschreven wat honden kunnen en mogen eten!
en altijd op de laatste bladzijde dat wij dit vooral NIET moeten doen incl merk van sponsor boek of schrijver :wink: :

laat IK nu nooit de laatste bladzijde lezen..weet vaak het einde al
:mrgreen:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Sennaruby schreef:Tja wat zal ik zeggen... Ik vind sowieso dat er in ieder hondenvoer vlees moet zitten en niet alleen in goede brok. Het is een carnivoor!!!
Hoi,

Honden zijn alleseters, geen carnivoren.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:En net als bij brokken kan je met KVV ook niet zeker weten of het je hond echt recht doet.
Dat weet je alleen als je zelf samenstelt, dus barft.
Hoi Roelfien,

Waarom zou je het dan wel weten?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

ien schreef:noem mij eens 1 hondenbezitter die buiten brokken nooit geen tafelresten of zo geeft.
Hoi Ien,

Toen onze doggen nog alleen brokken kregen, kregen ze er verder niets bij/doorheen, hoor. Dus alleen brokken.
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Scooby schreef:
Sennaruby schreef:Tja wat zal ik zeggen... Ik vind sowieso dat er in ieder hondenvoer vlees moet zitten en niet alleen in goede brok. Het is een carnivoor!!!
Hoi,

Honden zijn alleseters, geen carnivoren.
Kijk maar eens naar zijn tanden, zijn dat dezelfde tanden die jij hebt? en het verdere maag/darmstelsel van een hond is gebouwd als bij andere carnivoren. Een hond heeft een andere maag, een ander darmstelsel (veel korter), een ander gebit dus en een andere enzym-aanmaak dan bijvoorbeeld een omnivoor (mens) of een herbivoor (koe). Ookal eten honden meer dan alleen vlees wil dit nog niet zeggen dat het alleseters zijn!! Het hoofdbestanddeel van hun dieet moet bestaan uit vlees en botten.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Scooby schreef:
ien schreef:noem mij eens 1 hondenbezitter die buiten brokken nooit geen tafelresten of zo geeft.
Hoi Ien,

Toen onze doggen nog alleen brokken kregen, kregen ze er verder niets bij/doorheen, hoor. Dus alleen brokken.
hoi Karin..
dan ben jij de 1ste :mrgreen:
maar misschien is dat ook een reden dat magen van sommige honden helemaal niets meer kunnen verdragen?
bij het minste geringste aan de schijt of braken of erger gaan?
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Sennaruby schreef:[. Een hond heeft een andere maag, een ander darmstelsel (veel korter), een ander gebit dus en een andere enzym-aanmaak dan bijvoorbeeld een omnivoor (mens) of een herbivoor (koe). Ookal eten honden meer dan alleen vlees wil dit nog niet zeggen dat het alleseters zijn!! Het hoofdbestanddeel van hun dieet moet bestaan uit vlees en botten.

Groetjes,

Fieke
Dat klopt wel, alleen vindt er door jaren lang anders voeren, veel zachter voer,brokken en gemalen en met die honden fokken denk ik toch wel een degeneratie van gebit en darmstelsel plaats.
Daarom zijn er ook al honden die niet meer tegen vers kunnen!
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

En ik de tweede en ik ken er nog wel veel meer die zo voer(d)en. Het is echt geen uitzondering hoor. Toen ik nog niet BARFde kregen mijn honden 'gewoon' twee keer per dag brokken en verder niks.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

[quote="ien]Dat klopt wel, alleen vindt er door jaren lang anders voeren, veel zachter voer,brokken en gemalen en met die honden fokken denk ik toch wel een degeneratie van gebit en darmstelsel plaats.
Daarom zijn er ook al honden die niet meer tegen vers kunnen![/quote]

Dat zijn echte uitzonderingen, uitzonderlijker dan honden die alleen brok krijgen en geen tafelrestjes erbij :wink: . Dat heeft niets met degeneratie van tanden of spijsverteringsstelstel te maken, maar eerder met een allergie of soortgelijke spijsverteringsstoornis. Degeneraties vinden niet zo snel plaats hoor, daar gaat wel wat meer tijd overheen dan 70 jaar brokvoeding kan veroorzaken.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

ien schreef:
Scooby schreef:
Hoi Ien,

hoi Karin..
dan ben jij de 1ste :mrgreen:
maar misschien is dat ook een reden dat magen van sommige honden helemaal niets meer kunnen verdragen?
bij het minste geringste aan de schijt of braken of erger gaan?
Hoi Ien,

Die van ons zijn nooit aan de diarree en braken nooit. (Ook niet toen ze nog alleen brokken kregen. :wink: )
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Sennaruby schreef:Kijk maar eens naar zijn tanden, zijn dat dezelfde tanden die jij hebt? en het verdere maag/darmstelsel van een hond is gebouwd als bij andere carnivoren. Een hond heeft een andere maag, een ander darmstelsel (veel korter), een ander gebit dus en een andere enzym-aanmaak dan bijvoorbeeld een omnivoor (mens) of een herbivoor (koe). Ookal eten honden meer dan alleen vlees wil dit nog niet zeggen dat het alleseters zijn!! Het hoofdbestanddeel van hun dieet moet bestaan uit vlees en botten.

Groetjes,

Fieke
Hoi Fieke,

Een hond kan niet alleen op vlees en botten overleven, dus een hond is niet 100% carnivoor.
De hond stamt af van de wolf. Hoewel deze dieren door hun gebit ingedeeld zijn bij de carnivoren (vleeseters) is hun eetgedrag meer dat van een omnivoor (alleseter). In de natuur eten ze namelijk geen puur vlees, maar verorberen ze hun hele prooi met huid en haar, dus ook ingewanden en botten (bron van vitaminen en mineralen).
Het is zelfs zo dat een hond, als het moet, alle benodigde voedingsstoffen zou kunnen halen uit plantaardige materialen. Dit zou natuurlijk niet het juiste menu voor de hond zijn, want het is veel moeilijker verteerbaar en ook minder smakelijk. Het illustreert echter wel dat een maaltijd van puur vlees zeker niet voldoende is voor de hond.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ik zeg ook niet dat ze ALLEEN vlees en botten moeten eten, maar dat het hoofdbestanddeel van hun menu daaruit moet bestaan, verder moet er natuurlijk ook groente en fruit gegeven worden en eventuele andere toevoegingen. Het zijn aaseters/prooidiereters en die worden nu eenmaal carnivoren genoemd. Mensen kunnen ook redelijk lang voortbestaan op alleen groente of alleen vleesproducten, dat is ook niet gezond, maar het kan wel een tijd. Je krijgt dan wel tekorten, net als een hond op alleen plantaardige voeding, maar het lukt wel even. Dat maakt van ons nog geen herbivoren.
Afbeelding
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

dan hier nr 3 haha ...toen shaggy en nina nog brokken aten kregen ze nooit wat erdoor :N: ....nu al ruim een jaar KVV/Barf en Shaggy die al jaren de meest rare allergische reacties kreeg..(allemaal rode onstoken plekken van brandnetels)(een mug die hem stak dat werd een bult zo groot als een tennisbal) is al sinds een jaar allergische reactie vrij!!..Hier krijgen ze dus bijna geen brok meer ...
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Scooby schreef:
Sennaruby schreef:Kijk maar eens naar zijn tanden, zijn dat dezelfde tanden die jij hebt? en het verdere maag/darmstelsel van een hond is gebouwd als bij andere carnivoren. Een hond heeft een andere maag, een ander darmstelsel (veel korter), een ander gebit dus en een andere enzym-aanmaak dan bijvoorbeeld een omnivoor (mens) of een herbivoor (koe). Ookal eten honden meer dan alleen vlees wil dit nog niet zeggen dat het alleseters zijn!! Het hoofdbestanddeel van hun dieet moet bestaan uit vlees en botten.

Groetjes,

Fieke
Hoi Fieke,

Een hond kan niet alleen op vlees en botten overleven, dus een hond is niet 100% carnivoor.
De hond stamt af van de wolf. Hoewel deze dieren door hun gebit ingedeeld zijn bij de carnivoren (vleeseters) is hun eetgedrag meer dat van een omnivoor (alleseter). In de natuur eten ze namelijk geen puur vlees, maar verorberen ze hun hele prooi met huid en haar, dus ook ingewanden en botten (bron van vitaminen en mineralen). Het is zelfs zo dat een hond, als het moet, alle benodigde voedingsstoffen zou kunnen halen uit plantaardige materialen. Dit zou natuurlijk niet het juiste menu voor de hond zijn, want het is veel moeilijker verteerbaar en ook minder smakelijk. Het illustreert echter wel dat een maaltijd van puur vlees zeker niet voldoende is voor de hond.
Hele prooien bestaan toch uit botten en vlees en ingewanden? Dat is het perfecte voer voor honden, ik denk ook dat dat bedoeld wordt, zowel met de uitdrukking carnivoor als de benaming vlees en botten. Pens bijvoorbeeld, valt wat mij betreft wel onder vlees, organen ook. Een hond hoeft daar echt niets meer bij.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Scooby schreef: Hoi Fieke,

De hond stamt af van de wolf. Hoewel deze dieren door hun gebit ingedeeld zijn bij de carnivoren (vleeseters) is hun eetgedrag meer dat van een omnivoor (alleseter). In de natuur eten ze namelijk geen puur vlees, maar verorberen ze hun hele prooi met huid en haar, dus ook ingewanden en botten (bron van vitaminen en mineralen). Het is zelfs zo dat een hond, als het moet, alle benodigde voedingsstoffen zou kunnen halen uit plantaardige materialen. Dit zou natuurlijk niet het juiste menu voor de hond zijn, want het is veel moeilijker verteerbaar en ook minder smakelijk. Het illustreert echter wel dat een maaltijd van puur vlees zeker niet voldoende is voor de hond.
Hele prooien bestaan toch uit botten en vlees en ingewanden? Dat is het perfecte voer voor honden, ik denk ook dat dat bedoeld wordt, zowel met de uitdrukking carnivoor als de benaming vlees en botten. Pens bijvoorbeeld, valt wat mij betreft wel onder vlees, organen ook. Een hond hoeft daar echt niets meer bij.
Hoi Jessica,

Huh? Dat schrijf ik erboven toch ook? (Dat maak je zelfs rood?!)
Alleen zit er in de ingewanden en in de pens juist datgene wat een hond naast carnivoor ook gedeeltelijk omnivoor maakt.
Als een hond een heel konijn opeet, zit daar ook datgene in wat dat konijn net zelf heeft opgegeten en dat heeft een hond ook nodig.
Laatst gewijzigd door Scooby op 22 feb 2006 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Letchimi©

Ongelezen bericht door Letchimi© »

Sassie schreef:Volgens mij zit er dan nergens vlees in...
En is het gewoon een kul verhaal.
broodje aap dus :mrgreen:
Hutsje
Zeer actief

Hoi Karen,

Je schreef ook dit:
Een hond kan niet alleen op vlees en botten overleven

Een prooidier valt imo onder vlees en botten, pens dus ook :wink:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Hoi Karen,

Je schreef ook dit:

Hoi Jessica,

Onder vlees en botten, versta ik geen ingewanden en dus ook niet de pens. Wanneer een hond echt zuiver alleen vlees te eten krijgt, mist het zeer belangrijke voedingsstoffen.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ik schreef ook dat een hond een prooi/aasdiereter is, dus dat hij alles waaruit een prooidier bestaat in principe nodig heeft, dus spiervlees, botten, organen en maag/darminhoud.
Laten we het er dan maar op houden dat een hond een carmnivoor is, klinkt leuk, toch?

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Scooby schreef:
Roelfien schreef:En net als bij brokken kan je met KVV ook niet zeker weten of het je hond echt recht doet.
Dat weet je alleen als je zelf samenstelt, dus barft.
Hoi Roelfien,

Waarom zou je het dan wel weten?
Recht in de zin dat je zeker weet dat er geen toevoegingen in zitten die je hond eerder schaden dan goed doen. Dus geen bewust toegevoegde chemicaliën voor de houdbaarheid of andere dingen die het product aantrekkelijk maken.

Natuurlijk kan je met Barfen ook je hond volledig verkeerd voeren (misschien zelfs makkelijker als je je er niet in verdiept hebt en zomaar wat gaat lopen klooien :wink: )
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Rosita
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita »

Scooby schreef:Alleen zit er in de ingewanden en in de pens juist datgene wat een hond naast carnivoor ook gedeeltelijk omnivoor maakt
Een kat eet in de natuur ook hele prooidieren (ingewanden, maag, enz.) en is toch echt een obligate carnivoor (kan niet buiten dierlijk matriaal). Met carnivoren worden meestal dieren bedoeld die voornamelijk dierlijk voedsel eten. Een hond is in mijn ogen alleen al daarom een carnivoor. Wij mensen zijn omnivoren en kunnen lang niet alles wat plantaardig is verteren zoals een herbivoor dat wel kan, maar uit een aantal dingen zoals rauwkost kunnen wij aardig wat voedingstoffen halen. Een hond kan zelfstandig geen plantaardig materiaal verteren, het moet eerst voorverteerd of gekookt worden eer dat hij er wat uit kan halen. Ook dat maakt een hond in mijn ogen dus een carnivoor. Hij bevat gewoon te weinig eigenschappen van een omnivoor.
Our greatest moments are... when not much happened
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Rosita schreef:Een hond kan zelfstandig geen plantaardig materiaal verteren, het moet eerst voorverteerd of gekookt worden eer dat hij er wat uit kan halen.
Hoi Rosita,

Maar een hond heeft dat wel nodig! (Daarom laat hij het andere dieren voor zich verteren, alvorens het dier (de pens) op te eten.) :wink:
Rosita
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita »

Scooby schreef: Hoi Rosita,

Maar een hond heeft dat wel nodig! (Daarom laat hij het andere dieren voor zich verteren, alvorens het dier (de pens) op te eten.) :wink:
De term omnivoor betekent meer dan alleen het eten van zowel dierlijk als plantaardig materiaal. Omnivoren kunnen zowel inwendig als uitwendig onderling enorm verschillen. De groep omnivoren wordt in mijn ogen veel te breed omschreven. We moeten meer kijken naar waar een diersoort het "beste" op doet, waar kan hij (zijn spijsvertering) het "beste" mee uit de voeten. Wij mensen doen het volgens mij veel beter wanneer we zowel groente/fruit als vlees eten. De spijsvertering van een hond is veel meer gericht op de vertering van eiwit en vet dan dat van mensen. De vertering van koolhydraten is veel minder efficiënt dan dat van mensen. Omnivoren doen het dus beter wanneer ze zowel dierlijk als plantaardig materiaal eten in gelijke hoeveelheden. Honden zijn volgens mij dus carnivoren, omdat ze het beter doen op merendeels dierlijk materiaal.

Een carnivoor is in mijn ogen dus een organisme dat dierlijk materiaal nodig heeft of het op merendeels dierlijk materiaal beter doet. Een omnivoor heeft beide nodig of doet het beter wanneer zowel dierlijk als plantaardig materiaal in gelijke hoeveelheden gegeten wordt en een herbivoor heeft plantaardig materiaal nodig of doet het beter op merendeels plantaardig materiaal. Gezien een hond geen plantaardig materiaal nodig heeft en hij het (conform zijn spijsvertering) beter doet op merendeels dierlijk materiaal is een hond (naar mijn mening) dus een carnivoor.
Our greatest moments are... when not much happened
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Scooby schreef:
Hutsje schreef:Hoi Karen,

Je schreef ook dit:

Hoi Jessica,

Onder vlees en botten, versta ik geen ingewanden en dus ook niet de pens. Wanneer een hond echt zuiver alleen vlees te eten krijgt, mist het zeer belangrijke voedingsstoffen.
Een carnivoor is een dier dat prooidieren eet. Dus vlees, botten, en ingewanden. Zoals oa wolven, waar de hond vanaf stamt en wiens spijsverteringsstelsle je kunt vergelijken. Ik ken geen roofdier dat de ingewanden in de natuur laat liggen.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Ik ken geen roofdier dat de ingewanden in de natuur laat liggen.
Hoi Jessica,

Nee, en daar gaat het nu toch juist om?!
Hutsje
Zeer actief

Een hond is een roofdier en die eet prooidieren. Vlees, botten en ingewanden dus. Onder vlees eters versta ik dus roofdieren en dus ook honden. Een carnivoor is een vleeseter. Die eet dus vlees, organen zijn ook vlees, pens is ook vlees. Dus op vlees en botten doen roofdieren het uitstekend. ALLEEN op vlees (zonder pens maar dat is ook vlees) en botten komen ze ook een heel eind, maar dat is niet ideaal.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:ALLEEN op vlees (zonder pens maar dat is ook vlees) en botten komen ze ook een heel eind, maar dat is niet ideaal.
Nee, alléén op puur vlees en botten redt een hond het echt niet.
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Ik heb eens ergens gelezen (ik meen op barfplaats) dat wolven geen darmen eten. Die laten ze liggen voor de aaseters.
Ik open wel even een topic op barfplaats ( :mrgreen: ben veel te nieuwsgierig)
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Sandro schreef:
Ik heb eens ergens gelezen (ik meen op barfplaats) dat wolven geen darmen eten. Die laten ze liggen voor de aaseters.
Ik open wel even een topic op barfplaats ( :mrgreen: ben veel te nieuwsgierig)
Darmen kan kloppen, ik doelde op pens, slokdarm etc.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”