Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Border Collie pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Ik ben het met de anderen eens, wacht nog een dik jaar voor je er een pup bij zet.

Onze joep was bijna 4 toen we er een pup bij zetten. Dit ging prima (in het begin moest Joep niks van de pup weten en bivakeerde op bed). Toen onze Joris stierf hebben we weer een pup gekocht. Joep was toen inmiddels bijna 7 , en dat ging super goed, werd meteen geaccepteerd.

Dus de leeftijd maakt absoluut niks uit en als jij er over dik een jaar een puppie bij doet zal dat bij peoka ook niks uitmaken.

Zorg nu maar eerst dat poeka goed opgevoed wordt en door al zijn moelijke periodes heen is :wink:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
joluowbo
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door joluowbo »

M@ri@nne schreef:
oejsje schreef:Aangezien alle reacties zullen we het allemaal nog eens goed in overweging nemen.

Ik ben waarschijnlijk een beetje te voorbarig geweest, de jack russel van mijn vader heeft eigenlijk na het tandjes wisselen weinig problemen meer gegeven. En is het gedrag er alleen maar op vooruit gegaan.
Ze is nu 4 jaar, maar bij haar kan er absoluut geen 2e hond meer bij!

Maar in ieder geval is iedere hond anders, dus ik weet nog niet wat me met Poeka te wachten staat. (Ik dacht eigenlijk dat het na de tandjes voor het ergste wel over was :roll: )

Maar dan nog wel een vraag, geeft het dan straks niet meer problemen met het bij elkaar zetten?
En ik heb nu een jaar zonder verplichtingen, ben gestopt met mijn studie en ben dus de hele tijd thuis. Als Poeka wel wat ouder is ben ik dus wat vaker van huis. Terwijl ik me nu 'fulltime' met hun opvoeding kan bezighouden.

Dus ik moet echt even een heleboel dingen af gaan wegen. Ben er ook al meer over aan het lezen, en idd wordt op veel sites aangegeven om in ieder geval te wachten tot 12-18 maanden. Maar tegen de tijd dat de pup komt, is Poeka bijna een jaar.

Hoe zijn jullie ervaringen met twee honden? En welke leeftijd hebben ze?
Je bent nu gestopt met je studie en de hele dag thuis. Hoe ga je dat regelen als je weer gaat studeren/werken?

Ik had jaren geleden ook twee honden.
De een was een jonge hond en toen kwam de pup.
Bij mij gaf dat geen problemen,stond 2 avonden en zaterdags op het trainingveld.
Je moet er wel wat mee doen.
Gaat allemaal niet vanzelf.
Maar heb dan ook wel wat met ze bereikt.
Vzh,G en G 1,2 en 3,Ipo.
Je moet er echt me bezig zijn.
Maar dan heb je ook wel wat!!

Weet niet veel over dat ras waar jij zoveel intresse in hebt,maar ik had 2 dobermanns.

Groetje jolanda(joluowbo)
oejsje
Actief

Ongelezen bericht door oejsje »

joluowbo schreef:
M@ri@nne schreef:
oejsje schreef:Aangezien alle reacties zullen we het allemaal nog eens goed in overweging nemen.

Ik ben waarschijnlijk een beetje te voorbarig geweest, de jack russel van mijn vader heeft eigenlijk na het tandjes wisselen weinig problemen meer gegeven. En is het gedrag er alleen maar op vooruit gegaan.

Maar in ieder geval is iedere hond anders, dus ik weet nog niet wat me met Poeka te wachten staat. (Ik dacht eigenlijk dat het na de tandjes voor het ergste wel over was :roll: )

Maar dan nog wel een vraag, geeft het dan straks niet meer problemen met het bij elkaar zetten?
En ik heb nu een jaar zonder verplichtingen, ben gestopt met mijn studie en ben dus de hele tijd thuis. Als Poeka wel wat ouder is ben ik dus wat vaker van huis. Terwijl ik me nu 'fulltime' met hun opvoeding kan bezighouden.

Dus ik moet echt even een heleboel dingen af gaan wegen. Ben er ook al meer over aan het lezen, en idd wordt op veel sites aangegeven om in ieder geval te wachten tot 12-18 maanden. Maar tegen de tijd dat de pup komt, is Poeka bijna een jaar.

Je bent nu gestopt met je studie en de hele dag thuis. Hoe ga je dat regelen als je weer gaat studeren/werken?

Bij mij gaf dat geen problemen,stond 2 avonden en zaterdags op het trainingveld.
Vzh,G en G 1,2 en 3,Ipo.

Weet niet veel over dat ras waar jij zoveel intresse in hebt,maar ik had 2 dobermanns.

Poeka heeft in ieder geval de puppycursus gehad, en komende week begint zijn beginnerscursus! Hierna komt er in ieder geval ook een sport voor hem.

Mocht de koop doorgaan van de Border Collie dan gaat zij ook op puppycursus en de andere cursussen zullen dan ook voor mevrouw allemaal volgen :wink:

Hoe oud was je jonge hond toen je een pup erbij kreeg?
joluowbo
geregistreerd lid

oejsje schreef:
joluowbo schreef:
M@ri@nne schreef:

Vzh,G en G 1,2 en 3,Ipo.

Poeka heeft in ieder geval de puppycursus gehad, en komende week begint zijn beginnerscursus! Hierna komt er in ieder geval ook een sport voor hem.

Mocht de koop doorgaan van de Border Collie dan gaat zij ook op puppcursus en de andere cursussen zullen dan ook voor mevrouw allemaal volgen :wink:

Hoe oud was je jonge hond toen je een pup erbij kreeg?

Mijn oudste was nog geen jaar jong!!
Ging prima met elkaar.
Nooit geen last gehad.
Zelfs niet als de teef loops was.

Het is denk ik zo, hoe ga je er zelf mee om!!!
En als je er echt voor wil gaan,moet je het doen.
Zeg niet dat het appel eitje is,je moet het zelf aankunnen.

Heb nu zelf een pup van 9 weken(jack russel)onze vorige jack is 12 jaar geworden,heb 2 kleine kinderen,en eigenlijk had ik wel 2 pups gelijk willen hebben,maar ik ga eerst werken met deze, en dan misschien na de zomer er nog een pup bij,wie weet,afwachten hoe deze het allemaal opgaat pakken.!!!
Hij snapt al een heleboel in 1 week tijd.
Apporteert en brengt terug!!
Echt een poepie!!

Groetje jolanda (joluowbo)
oejsje
Actief

Ging prima met elkaar.
Nooit geen last gehad.

Heb nu zelf een pup van 9 weken(jack russel)onze vorige jack is 12 jaar geworden,heb 2 kleine kinderen,en eigenlijk had ik wel 2 pups gelijk willen hebben,maar ik ga eerst werken met deze, en dan misschien na de zomer er nog een pup bij,wie weet,afwachten hoe deze het allemaal opgaat pakken.!!!
Echt een poepie!!

Hoi Jolanda,

Bedankt voor je reactie!

Wanneer ik de keuze maak, zal ik er ook zeker voor gaan.
Maar ik wil in ieder geval een wel overwogen keus maken. Dat wat het beste/verstandigste is voor in ieder geval beide honden en ook wel een beetje voor ons zelf :wink: . Ik ga in ieder geval vanavond nog contact op nemen met de 'fokker' en vragen naar de ontwikkelingen en haar ervaringen met eerdere pups uit het nest en haar eigen hond.

Ik ga ervanuit dat zij hierop eerlijk antwoord geeft. Want uit vorige contacten met haar is me duidelijk geworden dat ze in ieder geval een goed huis wil voor haar pups!

Na dit gesprek gaan mijn vriend en ik alles even op een rijtje zetten. Inclusief alle reacties in dit topic. En gaan dan de keus maken of we het doorlaten gaan of nog even laten wachten/rusten.
joluowbo
geregistreerd lid

oejsje schreef:
Ging prima met elkaar.
Nooit geen last gehad.

Echt een poepie!!

Hoi Jolanda,

Bedankt voor je reactie!

Wanneer ik de keuze maak, zal ik er ook zeker voor gaan.
Maar ik wil in ieder geval een wel overwogen keus maken. Dat wat het beste/verstandigste is voor in ieder geval beide honden en ook wel een beetje voor ons zelf :wink: . Ik ga in ieder geval vanavond nog contact op nemen met de 'fokker' en vragen naar de ontwikkelingen en haar ervaringen met eerdere pups uit het nest en haar eigen hond.

Ik ga ervanuit dat zij hierop eerlijk antwoord geeft. Want uit vorige contacten met haar is me duidelijk geworden dat ze in ieder geval een goed huis wil voor haar pups!

Na dit gesprek gaan mijn vriend en ik alles even op een rijtje zetten. Inclusief alle reacties in dit topic. En gaan dan de keus maken of we het doorlaten gaan of nog even laten wachten/rusten.

Heel belangerijk ,samen de voordelen en nadelen op een rijtje zetten.
Succes met jullie keuze.

groetjes
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb 3 honden, 1 van 6,5 jaar, 1 van 3,5 jaar en 1 van een half jaar oud. Steeds 3 jaar ertussen dus. Vind ik ideaal.
Bij mijn ouders hebben we er nog 1 van 11,5 en 1 van bijna 10 jaar, met deze 2 is het ook prima gegaan. De oudste is een rustige kruising Maltezer terwijl de 2e een boxer is :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

oejsje schreef:Dit is wat we over de aanpak van de border collie hebben gelezen;

‘Rigoureus’ ingrijpen doe je als volgt: pak de pup direct tijdens zijn foute gedrag in het nekvel en druk hem tegen de grond, alsof je hem door de vloer heen zou willen drukken. Houd hem daar een paar seconden vast en mopper flink op hem met een zware stem. De mag flink gillen, dat is niet erg. Als de pup zich helemaal overgeeft en verslapt (ontspant) laat je hem los en negeert de pup volkomen.

‘Rigoureus’ ingrijpen doe je alleen als de pup naar jou of naar andere gezinsleden gromt en/of bijt, als reutjes ‘rij-gedrag’ vertonen op je benen en als een ‘te brutale’ pup andere huisdieren of soortgenoten aanvalt of ‘drijft’ (indien dit drijfgedrag gepaard gaat met ‘nippen’, d.w.z. snel bijten en weer wegwezen)

Voor overige lichte vergrijpen van de pup is een zware stem vaak voldoende. Soms is het handig een ‘rammelblikje’ te gebruiken om de pup ‘op afstand’ te straffen. (leeg colablikje vullen met spijkers of schroeven en goed dicht plakken)

Wat denk je ervan? Is het te hardhandig?
:N: ja dat lijkt me wel erg hardhandig. Nou heb ik een vrij onzekere hond, die aan een stemverheffing genoeg heeft. Maar toch, ik denk als je dat met een pup doet dat het echt te ver gaat. En Border Collies zijn volgens mij ook nogal gevoelige honden.

En verder, ik heb geen ervaringen met een tweede hond want wij hebben er maar eentje. Saffie is ook 7 maand en luistert heel goed, maar ik moet er niet aan denken om er nu al een pup bij te hebben. De hele puberperiode moet nog komen, en met een pup erbij lijkt dat me heel moeilijk. Maar je gaf al aan dat je het in overweging zou nemen.
oejsje
Actief

In ieder geval bedankt voor al jullie verhalen.

Er zijn nog meer verhalen/ervaringen welkom! :wink:

Zowel met BC's als met meerdere honden!!

Vind het zo moeilijk om een keuze te maken :denken:
oejsje
Actief

We zijn nog vanalles op een rijtje aan het zetten, maar vinden het gewoon ontzettend moeilijk!

Poeka is snel gegroeid en we blijken hem een maand jonger te hebben geschat. Hij is over een paar dagen 8 maanden.

Mocht het met de pup doorgaan. Komt de pup op 9,5 maanden leeftijd.

Wij vinden dit heel dicht liggen bij de twaalf maanden. Maar aan de andere kant is het wel weer 2,5 maand.
Maargoed dit nestje waar we ons oog op hebben laten vallen is er NU, en helaas niet 2 maanden later.

Wie weet komen we dan niet meer zo'n nestje tegen en hebben veel spijt.

Ik heb in ieder geval met de eigenares van het nestje gemaild en wacht nog haar reactie af over ervaringen met de pups, eventueel uit een ander nestje.

We vinden het zo'n moeilijke beslissing. Juist nu heb ik alle tijd en aandacht, maakt dat die 2,5 maand goed?!? Ik weet het niet.

Heb weer op een andere site gelezen dat jonge honden al bij de zes maanden de volwassen fase starten :denken:

Al met al denken we aan de ene kant spijt te krijgen als we dit aanbod afslaan, omdat we ons oog op dit mooie blue merle teefje hebben laten vallen. En blue merle nestjes hebben we nog niet zoveel gezien.

Aan de andere kant kunnen we ook niet voorspellen hoe het zal lopen.

Zucht :19:

Je weet natuurlijk pas dat je een foute of goede keus hebt gemaakt als die keuze gemaakt is. Van te voren weet je nooit hoe het zal lopen... Dat maakt het zo moeilijk.

(meest recente foto van de border collie waar we ons oog op hebben laten vallen):
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Foto's zijn verleidelijk maar daar moet je niet op afgaan.
Op de site van deze "fokkers" lees ik dat de ouders een stamboom hebben maar de pups niet...waarom worden er geen stambomen aangevraagd? Er is ook nergens meer informatie over de ouderdieren te vindem, geen afstamming, geen uitslagen van medische onderzoeken, niets.
Als border collie leek :wink: vind ik de honden ook niet echt mooi eerlijk gezegd, ik heb heel wat mooiere borders gezien dan deze.

Mijn mening....niet doen! Eerst je huidige pup volwassen laten worden en goed opgevoed voor je er een pup bijneemt. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik zou het niet doen. Een jaar er tussen vind ik echt wel minimaal. Een border is ook wel heel bewerkelijk dus dan moet je zeker wel je handen vrij hebben :ok: Het nest komt op mij niet over als heel weloverwogen de beste combinatie uitzoeken (volgens mij zijn het gewoon elkaars honden die ze laten dekken, maar kan verkeerd kijken :wink: ). Er zijn genoeg bordertjes, ook over een paar maanden, ook over een jaar en ook over 5 jaar :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

oejsje schreef:Al met al denken we aan de ene kant spijt te krijgen als we dit aanbod afslaan, omdat we ons oog op dit mooie blue merle teefje hebben laten vallen. En blue merle nestjes hebben we nog niet zoveel gezien.
Ik weet niet of dat nou zo verstandig is om alleen het uiterlijk als maatstaf te nemen.
En niet je persoonlijke omstandigheden, of de kwaliteit van de pup/fokker.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mja, ik zou het niet doen. Tuurlijk gaat het soms goed, er zijn zelfs mensen die twee pups uit een nest nemen en dat gaat soms ook goed. Maar volgens mij is een tweede hond in huis halen gewoon veel relaxter als je eerste hond echt volwassen is. En dan dus niet een jaar, maar zeg twee, drie jaar oud. Dan weet je precies wat je aan die eerste hebt, je kent z'n voors en tegens, en je kan er iets bij zetten wat er zo goed mogelijk bij past.

Ik heb nooit een pup gehad, maar als ik Lilo twee jaar eerder bij Jack had gezet, had ik nou waarschijnlijk twee onhandelbare honden. Het heeft bij Jack echt wel geduurd tot hij een jaar of drie was voor dat onvoorspelbare pubergedrag er helemaal uit was. En een pup (of onzekere herplaatser) kopieert bijna gegarandeerd een hoop gedrag van de eerste hond, dus ik ben wel blij dat ik nooit twee stuiterballen 'Morgen-ga-ik-luisteren-nu-ben-ik-effe-een kwartiertje-pleite'- honden heb gehad. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
oejsje
Actief

Bedankt voor al jullie reacties!

We gaan zometeen contact op nemen met de fokker. En in ieder geval vragen naar de stamboom e.d.

Naar hoogstwaarschijnlijk het antwoord, zal de koop (dus ook de bezichtiging :wink: ) niet door gaan. We gaan over een tijdje gewoon verder kijken, naar in ieder geval een hond met stamboom!!

En na een volwassen Poeka.

Wat ons de doorslag heeft gegeven is eigenlijk de reactie van Inge, inderdaad mis je een heleboel informatie op de site, waar wij dus inderdaad door de foto's van de pups geen oog voor hadden :oohja: !

Heel stom, kan me wel voor mijn kop slaan! Dat we ons zo hebben laten verblinden!

Heb in ieder geval al een site waar ze aan het eind van dit jaar een paar nestjes verwachten. http://www.bordercollies.nl

Dus het wordt nog even wachten en ogen open houden.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

een heel wijs besluit :ok:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
oejsje
Actief

We hebben zelfs nog een aantal sites gevonden met toekomstige nestjes, voor in dit jaar!! Met een duidelijkere site, duidelijkheid over ouders en MET stamboom :wink: !!

Echt hartstikke bedankt allemaal voor jullie advies! Het is maar goed dat ik optijd op deze site gekomen ben. Anders waren we beslist wezen kijken in onze onwetendheid en waren we verkocht geweest.
Nu hebben we de site (met de pup) verbannen van ons internet, voor we weer gaan kijken en spijt krijgen of iets dergelijks :wink: en ons gedwongen om verder te kijken.

Met nu al dus resultaat!!

:ok:

Als het straks zover is, laat ik het zeker even horen! (als jullie geïnteresseerd zijn)
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

zeker wel geintereseerd :wink: goed hoor dat jullie even iets verder kijken :ok: :ok:
oejsje
Actief

We hebben zojuist een reactie van de fokker waar we van plan waren een nestje te kopen.

Het zou een laatste nestje zijn, waar ze van wilde genieten en niet de papieren rompslomp. Vandaar geen stamboom. En omdat er geen stamboom is komt er geen oogtest, het was nutteloos volgens de fokker, omdat er geen stamboom was om het op te vermelden :denken: . Ze zouden wel nagekeken worden in de dierenkliniek wat weer heel anders zou zijn als bij een dierenarts :denken: .

Hmm... eigenlijk vind ik het allemaal een beetje vreemd klinken, ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Ergens heb ik het gevoel dat het maar goed is dat we verder kijken.
Of zijn de redenen die deze fokker aangeeft logisch/normaal? :19:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

nee hoor, kul redenen, stamboom papier rompslomp? onzin, stelt niks voor ...

en geen oogtest omdat het niet op de stamboom kan? hahaha ja jee zeg zo kenik er nog wel een paar, bij de jacken word niks op de stamboom vermeld, denk dat ik ook maar niet meer ga testen :19:
nee hoor kijk maar mooi verder.. dit klinkt raar en niet oke :wink:
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik denk dat jullie een heel goede keuze hebben gemaakt. Het niet testen van de ogen omdat de pups geen stamboom krijgen is l*lkoek. Sowieso vind ik het al erg vaag dat er geen stambomen bij worden gegeven, maar dat had ik je al gezegd. Jammer dat een fokker die jarenlang over de grote linie op een correcte manier heeft gefokt zo nonchalant is geworden. En er zijn meer dan genoeg border collie fokkers die regelmatig blue merles hebben, dus dat is ook geen reden om nu voor dit pupje te kiezen. Geniet lekker nog een jaartje ofzo van Poeka, dan kun je veel meer zeggen over hoe zijn karakter zich ontwikkeld heeft en dus ook wat voor pup daar het beste bij past :wink:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat je een wijs besluit neemt. Lekker nog even genieten van Poeka, de puntjes op de i zetten qua opvoeding en dan op je gemak gaan zoeken naar een tweede hond :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Ik heb 3 border collies.De oudste 2 schelen elkaar maar 4 maanden.Bowie was 12 weken toen hij bij ons kwam en Mickey was toen 7 maanden,ik heb nooit geen problemen gehad met die keus,het heeft altijd super gegaan.Ik wist wel het 1 en ander van opvoeden en puberen heeft er hier geen 1 gedaan.Toen Kayleigh bij ons kwam,waren Bowie en Mickey ruim 5 jaar en dit heeft dus niet zo goed gelopen,het heeft een half jaar geduurd,voordat ze werd geaccepteerd.Dus ja,ik heb er goede ervaringen mee,maar ben wel altijd heel consequent en duidelijk met ze geweest.1 ding wat ik nu anders zou doen,dat is Bowie dagelijks alleen mee nemen naar het bos,zodat hij de kans had sociaal te worden met anderen.Kijk inderdaad wel heel erg goed uit waar je de pup koopt,want dit kan heel veel schelen als je een stabiele,al goed gesocialiseerde hond koopt.Verder inderdaad zorgen dat het een goede fokker is die weet wat hij doet en je alles uitlegt wat je wil,wanneer je vragen hebt.
Afbeelding
Bea.
Zeer actief
Contacteer:

Oh,ik lees nu de laatste berichten pas,je hebt een wijs besluit genomen !!!!
Er zijn genoeg goede fokkers van border collies,die wel hun verantwoordelijkheid nemen.
Afbeelding
oejsje
Actief

Bea. schreef:Ik heb 3 border collies.De oudste 2 schelen elkaar maar 4 maanden.Bowie was 12 weken toen hij bij ons kwam en Mickey was toen 7 maanden,ik heb nooit geen problemen gehad met die keus,het heeft altijd super gegaan.Ik wist wel het 1 en ander van opvoeden en puberen heeft er hier geen 1 gedaan.Toen Kayleigh bij ons kwam,waren Bowie en Mickey ruim 5 jaar en dit heeft dus niet zo goed gelopen,het heeft een half jaar geduurd,voordat ze werd geaccepteerd.Dus ja,ik heb er goede ervaringen mee,maar ben wel altijd heel consequent en duidelijk met ze geweest.1 ding wat ik nu anders zou doen,dat is Bowie dagelijks alleen mee nemen naar het bos,zodat hij de kans had sociaal te worden met anderen.Kijk inderdaad wel heel erg goed uit waar je de pup koopt,want dit kan heel veel schelen als je een stabiele,al goed gesocialiseerde hond koopt.Verder inderdaad zorgen dat het een goede fokker is die weet wat hij doet en je alles uitlegt wat je wil,wanneer je vragen hebt.
Een vraagje, hoe heb je de opvoeding aangepakt?
Bea.
Zeer actief
Contacteer:

oejsje schreef:
Bea. schreef:Ik heb 3 border collies.De oudste 2 schelen elkaar maar 4 maanden.Bowie was 12 weken toen hij bij ons kwam en Mickey was toen 7 maanden,ik heb nooit geen problemen gehad met die keus,het heeft altijd super gegaan.Ik wist wel het 1 en ander van opvoeden en puberen heeft er hier geen 1 gedaan.Toen Kayleigh bij ons kwam,waren Bowie en Mickey ruim 5 jaar en dit heeft dus niet zo goed gelopen,het heeft een half jaar geduurd,voordat ze werd geaccepteerd.Dus ja,ik heb er goede ervaringen mee,maar ben wel altijd heel consequent en duidelijk met ze geweest.1 ding wat ik nu anders zou doen,dat is Bowie dagelijks alleen mee nemen naar het bos,zodat hij de kans had sociaal te worden met anderen.Kijk inderdaad wel heel erg goed uit waar je de pup koopt,want dit kan heel veel schelen als je een stabiele,al goed gesocialiseerde hond koopt.Verder inderdaad zorgen dat het een goede fokker is die weet wat hij doet en je alles uitlegt wat je wil,wanneer je vragen hebt.
De 1ste twee best wel hard,Martin Gaus manier die toen werd toegepast.Gooien met een sleutel bijvoorbeeld.Bowie heeft er lang angst van gehad.Dit zou ik nooit meer doen en heb ik met Kayleigh ook niet gedaan.Die heb ik heel anders op gevoed,wel consequent,nee is nee en blijft nee,maar wel heel positief en vriendelijk.
Als ze dingen deed die echt niet door de beugel konden,dan heb ik haar wel eens aan haar nekvel gepakt en een harde NEE erbij.Na een paar keer is die NEE voldoende.Echt op de grond gedrukt heb ik mijn honden nooit gedaan.Maar bijvoorbeeld tegen alles blaffen,dat is iets dat ik ze meteen afleer en dat kan niet altijd op de vriendelijke,positieve manier,vind ik.Sommige dingen kunnen gewoon niet en die leer ik ze zo snel mogelijk af.Ik moet zeggen,niet iedere border collie is onzeker of gevoelig.Kayleigh is heel hard en totaal niet onzeker.Een goed gefokte border collie moet ook echt niet angstig zijn.
Bij alles wat een pup doet,denk ik,wil ik dit ook wanneer ze volwassen zijn,is het antwoord nee,dan laat ik het ook geen 2 keer toe,maar ik leer het ze meteen af.Vooral een border collie,ze leren ook snel dingen die niet mogen en daar mag je best consequent in zijn.Heb je nog vragen,stel ze gerust.
Afbeelding
oejsje
Actief

Bea. schreef:
oejsje schreef:
De 1ste twee best wel hard,Martin Gaus manier die toen werd toegepast.Gooien met een sleutel bijvoorbeeld.Bowie heeft er lang angst van gehad.Dit zou ik nooit meer doen en heb ik met Kayleigh ook niet gedaan.Die heb ik heel anders op gevoed,wel consequent,nee is nee en blijft nee,maar wel heel positief en vriendelijk.
Als ze dingen deed die echt niet door de beugel konden,dan heb ik haar wel eens aan haar nekvel gepakt en een harde NEE erbij.Na een paar keer is die NEE voldoende.Echt op de grond gedrukt heb ik mijn honden nooit gedaan.Maar bijvoorbeeld tegen alles blaffen,dat is iets dat ik ze meteen afleer en dat kan niet altijd op de vriendelijke,positieve manier,vind ik.Sommige dingen kunnen gewoon niet en die leer ik ze zo snel mogelijk af.Ik moet zeggen,niet iedere border collie is onzeker of gevoelig.Kayleigh is heel hard en totaal niet onzeker.Een goed gefokte border collie moet ook echt niet angstig zijn.
Bij alles wat een pup doet,denk ik,wil ik dit ook wanneer ze volwassen zijn,is het antwoord nee,dan laat ik het ook geen 2 keer toe,maar ik leer het ze meteen af.Vooral een border collie,ze leren ook snel dingen die niet mogen en daar mag je best consequent in zijn.Heb je nog vragen,stel ze gerust.
Over het blaffen. Bij de hond die we nu hebben, hebben we het blaffen eigenlijk genegeerd, zodat hij denkt dat het geen nut heeft, er niet naar geluisterd wordt.

Hoe heb je dat bij je borders aangepakt?
Bea.
Zeer actief
Contacteer:

oejsje schreef:
Bea. schreef:
oejsje schreef:
Over het blaffen. Bij de hond die we nu hebben, hebben we het blaffen eigenlijk genegeerd, zodat hij denkt dat het geen nut heeft, er niet naar geluisterd wordt.

Hoe heb je dat bij je borders aangepakt?
Zoals ik al zei,ik pakte ze een keer aan hun nekvel,hard NEE erbij en na 2 keer hebben ze het niet meer gedaan.Mickey heeft het zowiezo nooit gedaan.Kayleigh meende dat ze met elke hond mee moest blaffen.Aangezien er nog al wat blaffers in de buurt woonden,kon ik dat niet hebben.
Afbeelding
oejsje
Actief

Sorry had niet begrepen dat dat op het blaffen sloeg :hamer:
Bea.
Zeer actief
Contacteer:

Een heel belangrijke tip in de opvoeding van een border collie is de volgende,leer een pup rusten.Leer je een border collie(de meeste dan)niet rusten,dan zullen ze de hele dag voor je werken en geen rust nemen,je krijgt dan een border die dag en nacht bereid is voor je te werken en dat ook doet,die zal zelf het werk gaan zoeken.Wanneer je bent wezen wandelen,leg je pup in de bench en leer de pup op deze manier rusten,sommige doen het uit zichzelf,maar Kayleigh bijvoorbeeld nooit,legde ik haar in de bench,dan sliep ze in 1 minuut.Natuurlijk geen uren,slaapt hij/zij eenmaal,ga ze dan niet storen,maar laat ze slapen.Speel je ermee,zorg dat je een commando verbind aan het stoppen met spelen,bijvoorbeeld genoeg.Als je dan op een gegeven moment in het bos loopt en bent lekker aan het spelen met ze ,dan kun je na een kwartier zeggen,zo genoeg,op dit comando gaan alledrie mijn borders dan gewoon snuffellen en zichzelf vermaken.Dan zien ze dit kwartier ook echt als werken en ze worden er tevreden van.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”