Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
beginners honden
Moderator: moderatorteam
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
ik denk ook niet dat het rasgebonden moet zijn.. het moet ook een hond naar je smaak zijn.. je zit er toch (hopelijk) een lange tijd aan vast..
gewoon veel hulp vragen.. naar cursus gaan..
misschien eens helpen bij het trainen van blinden geleiden honden
(heb ik ook een jaar gedaan voor ik besloot dat ik er klaar voor was een hond te nemen)
dan zie je hoe het is om elke dag met een hond te zijn.. en je krijgt ontzettend veel begeleiding.. maar je moet m wel ontzettend missen na 1 jaar
gewoon veel hulp vragen.. naar cursus gaan..
misschien eens helpen bij het trainen van blinden geleiden honden
(heb ik ook een jaar gedaan voor ik besloot dat ik er klaar voor was een hond te nemen)
dan zie je hoe het is om elke dag met een hond te zijn.. en je krijgt ontzettend veel begeleiding.. maar je moet m wel ontzettend missen na 1 jaar

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Mee eens en in die zin vind ik dus inderdaad dat er een groffe scheiding is aan te brengen in de meer moeilijke rassen en in de wat makkelijkere rassen. Verder zeg ik niets, want ik wil geen ruzie met Marion!Inge O schreef:ik begrijp het woordje 'beginner' in deze context anders. het is geen numeriek gegeven, maar een individuele eigenschap. sommige mensen gedragen zich ook bij de eerste hond niet als een beginner, anderen doen dat bij de twintigste hond vast nog.
beginnersfouten daarentegen, die worden wél gemaakt. en die worden ontegensprekelijk door het ene ras harder afgestraft dan door het andere. en 'ras' bedoel ik dan als 'de gemiddelde hond van dat ras'.

Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Pfoe, ik kan echt geen beginnershond bedenken hoor. Ieder ras is verschillend en ieder mens is verschillend. De ervaring heeft mij helaas geleerd dat juist een "beginnersras" (als in: snel luisterend, zachtaardig, niet te groot, niet te eigenwijs, niet te dominant) bij mij voor meer problemen zorgde dan ik had kunnen denken. Was ik meteen begonnen met een stafford, om maar een boom in het bos te noemen, dan was de slagingskans veel groter geweest.
-
- Actief
- Contacteer:
Beginners honden zijn er niet, je hebt wel rassen die makkelijker op te voeden zijn, maar dan nog, als het tegen zit heb je een moeilijke opvoedbare hond!
En van de gevorderden rassen kan je dan een hele makkelijke hebben, wie zal het zeggen hoe een pup uitdraait?
Ik lees hier ook dat iemand asielhonden zou aanraden. Op welke basis dan want je weet hen verleden niet en in de meeste gevallen ook niet welke ras(sen) er in je hondje inzitten als beginner kan je dat niet goed schatten! Ook het HERopvoeden is moeilijker dan het opvoeden van een pup over het algemeen toch!
En van de gevorderden rassen kan je dan een hele makkelijke hebben, wie zal het zeggen hoe een pup uitdraait?
Ik lees hier ook dat iemand asielhonden zou aanraden. Op welke basis dan want je weet hen verleden niet en in de meeste gevallen ook niet welke ras(sen) er in je hondje inzitten als beginner kan je dat niet goed schatten! Ook het HERopvoeden is moeilijker dan het opvoeden van een pup over het algemeen toch!
Re: beginners honden
Precies.Sunnybunny schreef:Marion begint alvast te schoppen omdat iemand straks vast Golden Retriever gaat zeggenlittle-wolf schreef:ben je nou echt zo dom?Marion. schreef:Beginnerskind.Marion. schreef:Beginnershond![]()
![]()
![]()
Beetje raar woord.
Beginnersrelatie.
Het probeerseltje.
De aftrap naar het ultieme.
Wat bedoel je nu eigenlijk?
Voordat iedere Jan Lul hier weer gaat lezen dat Goldens zo'n leuk speelgoed voor hun kids is

En Jolanda, ik vind het dus echt een heel stom woord. Bedoel je beginners in de zin van onwetend? Ik ken genoeg mensen die hun hele leven lang honden hebben gehad, maar juist door hun eigen karakter / manier van doen, de hond van nu volledig verknalt hebben. En ik ken een heleboel mensen die het met hun eerste hond fantastisch doen. Misschien juist omdat ze het ras uitgezocht hebben op hun eigen karakter.
- little-wolf
- Zeer actief
Marion. schreef:Precies.Sunnybunny schreef:Marion begint alvast te schoppen omdat iemand straks vast Golden Retriever gaat zeggenlittle-wolf schreef:ben je nou echt zo dom?Marion. schreef: Beginnerskind.
Beginnersrelatie.
Het probeerseltje.
De aftrap naar het ultieme.
Wat bedoel je nu eigenlijk?
Voordat iedere Jan Lul hier weer gaat lezen dat Goldens zo'n leuk speelgoed voor hun kids is![]()
En Jolanda, ik vind het dus echt een heel stom woord. Bedoel je beginners in de zin van onwetend? Ik ken genoeg mensen die hun hele leven lang honden hebben gehad, maar juist door hun eigen karakter / manier van doen, de hond van nu volledig verknalt hebben. En ik ken een heleboel mensen die het met hun eerste hond fantastisch doen. Misschien juist omdat ze het ras uitgezocht hebben op hun eigen karakter.
beesie moet een naam hebbben

een beginners hond is een hond waar je mee begint. je 1e hond dus.
of iemand ontwetend is hangt af van of diegene zich verdipet heeft in honden en/of het ras.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan kan elke hond een beginnershond zijn.little-wolf schreef:Marion. schreef:Precies.Sunnybunny schreef:Marion begint alvast te schoppen omdat iemand straks vast Golden Retriever gaat zeggenlittle-wolf schreef: ben je nou echt zo dom?
Voordat iedere Jan Lul hier weer gaat lezen dat Goldens zo'n leuk speelgoed voor hun kids isEn uiteraard ook Labradors.
beesie moet een naam hebbben![]()
of iemand ontwetend is hangt af van of diegene zich verdipet heeft in honden en/of het ras.

Nou, dan gaat het verhaal van Inge en Eline dus niet op. Je bedoelt dus echt de 1e hond?little-wolf schreef:beesie moet een naam hebbben![]()
Dan is er geen algemene "beginners-hond" aan te wijzen. Dan hangt gewoon alles van je eigen karakter, en je eigen manier van doen af. Als jij een soft wijffie bent, dan moet je geen terrier nemen. Als je een keihard wijf bent die honden maar honden vind, dan moet je geen golden nemen om hem in die mooie kennel achter in je tuin te stoppen

- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Ik krijg zo wel het gevoel dat ik een naar keihard wijf ben omdat ik meer van dominante doggen houd dan van softe goldens.Marion. schreef:Nou, dan gaat het verhaal van Inge en Eline dus niet op. Je bedoelt dus echt de 1e hond?little-wolf schreef:beesie moet een naam hebbben![]()
Dan is er geen algemene "beginners-hond" aan te wijzen. Dan hangt gewoon alles van je eigen karakter, en je eigen manier van doen af. Als jij een soft wijffie bent, dan moet je geen terrier nemen. Als je een keihard wijf bent die honden maar honden vind, dan moet je geen golden nemen om hem in die mooie kennel achter in je tuin te stoppen
Maar...
dat raakt me lekker niet...

Laatst gewijzigd door Carmen op 04 jan 2006 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- little-wolf
- Zeer actief
Marion. schreef:Nou, dan gaat het verhaal van Inge en Eline dus niet op. Je bedoelt dus echt de 1e hond?little-wolf schreef:beesie moet een naam hebbben![]()
hoe kan een 3e hond een beginnershond zijn

ik ga er van uit dat men dat hier op t forum bedoeld als men zegt dat ras a geen beginnershond is.
Dat zie je verkeerd. Bij jouw karakter past geen softe golden. En als jij die als "beginnershond" had genomen, had die hond misschien geen leuk leven gehad. Goldens in kennels past totaal niet bij hun karakter. Krijsen als een viswijf ook niet.Carmen schreef:Ik krijg zo wel het gevoel dat ik een naar keihard wijf ben omdat ik meer van dominante doggen houd dan van softe goldens.
Maar...
dat raakt me lekker niet...![]()
Snap je niet wat ik bedoel? Dat bij een ieder karakter een andere hond past? Ook als eerste hond.
- little-wolf
- Zeer actief
Marion. schreef:Dat zie je verkeerd. Bij jouw karakter past geen softe golden. En als jij die als "beginnershond" had genomen, had die hond misschien geen leuk leven gehad. Goldens in kennels past totaal niet bij hun karakter. Krijsen als een viswijf ook niet.Carmen schreef:Ik krijg zo wel het gevoel dat ik een naar keihard wijf ben omdat ik meer van dominante doggen houd dan van softe goldens.
Maar...
Snap je niet wat ik bedoel? Dat bij een ieder karakter een andere hond past? Ook als eerste hond.
geleerd vandaag:
1: iedereen met "stoere" honden pleurt zn honden in een kennel
2: iedereen met "stoere" honden gilt als een viswijf

Ik volg je echt niet meer Jolanda. Eerst vraag ik je wat je met een beginnershond bedoelt, daar krijg ik alleen maar als antwoord op "ben je echt zo dom". Vervolgens kom jij met een 3e hond aanknallen, terwijl die nergens in de quote waar jij aan referereert staat.little-wolf schreef:hoe kan een 3e hond een beginnershond zijn![]()
ik ga er van uit dat men dat hier op t forum bedoeld als men zegt dat ras a geen beginnershond is.
En dan zeg je "ik ga er van uit dat men dat hier op t forum bedoeld als men zegt dat ras a geen beginnershond is"

Misschien gewoon die "men" mensen aanspreken dan? Ik begrijp niet waar je heen wilt.
Ongesteld ofzo? Leer eens lezenlittle-wolf schreef:geleerd vandaag:

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik wel en ik geloof dat ik iets soortgelijks al in mijn eerdere reactie had gezet. Voor iedereen is het verschillend welke hond bij hen past en bij de 1 past een wat steviger karakter, terwijl bij de ander juist een wat zachter karakter past.Marion. schreef:Dat zie je verkeerd. Bij jouw karakter past geen softe golden. En als jij die als "beginnershond" had genomen, had die hond misschien geen leuk leven gehad. Goldens in kennels past totaal niet bij hun karakter. Krijsen als een viswijf ook niet.Carmen schreef:Ik krijg zo wel het gevoel dat ik een naar keihard wijf ben omdat ik meer van dominante doggen houd dan van softe goldens.
Maar...
Maar ook die hond van dat ras met dat zachtere karakter kan je finaal naar de klote helpen als baas zijnde, ongeacht of je ervaring of geen ervaring hebt met honden. Mijn moeder had b.v. in het begin grote moeite met het zachtere karakter van Jari, juist omdat ze dat wat pittigere karakter van Tagor gewend was waarbij ze steviger moest optreden. Waarbij ik dus ook weer op mijn punt van individuele verschillen binnen een ras kom.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben dat helemaal met je eens, maar ook binnen rasgroepen zit een enorm verschil in honden. Raplerende honden zijn bv over het algemeen moeilijk omdat verkeerd gedrag zo is aangeleerd. Ik vind dat dus al geen beginnershonden. Als je totaal geen enkele ervaring hebt met het opvoeden van een hond krijg je bij dat type hond iedere misser uitvergroot terug op je bord.Marion. schreef: Dat bij een ieder karakter een andere hond past? Ook als eerste hond.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

Hahaha, en ik googlen. Raplerende. Wat is dat nu weer voor woord? Rap-lerende dus. Na 3 keer lezenEline* schreef:Ik ben dat helemaal met je eens, maar ook binnen rasgroepen zit een enorm verschil in honden. Raplerende honden zijn bv over het algemeen moeilijk omdat verkeerd gedrag zo is aangeleerd. Ik vind dat dus al geen beginnershonden. Als je totaal geen enkele ervaring hebt met het opvoeden van een hond krijg je bij dat type hond iedere misser uitvergroot terug op je bord.

En ja. Ik ga helemaal mee met je in je verhaal over snel-lerende honden
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Ik weet wat je bedoeld hoor, maar het staat er een beetje bevoordelend, erger dan je bedoelt volgens mij.Marion. schreef:Dat zie je verkeerd. Bij jouw karakter past geen softe golden. En als jij die als "beginnershond" had genomen, had die hond misschien geen leuk leven gehad. Goldens in kennels past totaal niet bij hun karakter. Krijsen als een viswijf ook niet.Carmen schreef:Ik krijg zo wel het gevoel dat ik een naar keihard wijf ben omdat ik meer van dominante doggen houd dan van softe goldens.
Maar...
Omdat ik mijzelf ken was mijn eerste echte hond (pup) een ambull geworden. Een gouden keus voor deze goedvoorbereide beginner.
Maar daar hoef ik dus niet voor te schreeuwen, ze liggen op de bank in huis en zijn opgevoed met de voorwathoortwat methode. Positief met koekjes en af en toe een boze nee. Wat prima werkt met "moeilijke" honden als je consequent en voorbereidt bent.
Carmen
Ok, ik had andere voorbeelden moeten noemen? Wat danCarmen schreef:Ik weet wat je bedoeld hoor, maar het staat er een beetje bevoordelend, erger dan je bedoelt volgens mij.
Omdat ik mijzelf ken was mijn eerste echte hond (pup) een ambull geworden. Een gouden keus voor deze goedvoorbereide beginner.
Maar daar hoef ik dus niet voor te schreeuwen, ze liggen op de bank in huis en zijn opgevoed met de voorwathoortwat methode. Positief met koekjes en af en toe een boze nee. Wat prima werkt met "moeilijke" honden als je consequent en voorbereidt bent.
Carmen

Ik had een baas voor ogen die Saar met haar neus door haar pies heen haalt; die tijdens visite Saar in de keuken zou hebben opgesloten; die een Saar als ze aan de diarree is (terwijl hij weet dat ze niks in de tuin doet) nog 2 uur voor de voordeur laat wachten...
Dat bedoel ik met keihard wijf, wat gewoon niet past bij een Saar. Niks veroordelends, maar gewoon iets constaterends

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is zuur, maar als je dat dus allemaal pikt zonder bij je baas gaten te prikken of de hele tent af te gieren ben je een beginnershond.Marion. schreef:Ik had een baas voor ogen die Saar met haar neus door haar pies heen haalt; die tijdens visite Saar in de keuken zou hebben opgesloten; die een Saar als ze aan de diarree is (terwijl hij weet dat ze niks in de tuin doet) nog 2 uur voor de voordeur laat wachten...
Dat bedoel ik met keihard wijf, wat gewoon niet past bij een Saar. Niks veroordelends, maar gewoon iets constaterends

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- starfleet
- Erelid
Ik snap hem nu wel.Marion. schreef: Snap je niet wat ik bedoel? Dat bij een ieder karakter een andere hond past? Ook als eerste hond.
Anne
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Volgens mij moet je eerst uitvinden welk ras (als je een rashond wilt) je leuk vindt, en je geschikt acht voor jouw situatie.
En dan moet je het aan een betrouwbare fokker overlaten om een pup voor jou uit te zoeken.
Of aan het personeel van het asiel, als je daar je hond vandaan haalt.
Zoals zoveel mensen hier al hebben geschreven: sommige beginners doen het goed, en sommige mensen die al tig honden hebben gehad leren het nooit
En dan moet je het aan een betrouwbare fokker overlaten om een pup voor jou uit te zoeken.
Of aan het personeel van het asiel, als je daar je hond vandaan haalt.
Zoals zoveel mensen hier al hebben geschreven: sommige beginners doen het goed, en sommige mensen die al tig honden hebben gehad leren het nooit

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- little-wolf
- Zeer actief
jij bent de enige die t niet snapt. aan wie zal t dan liggenMarion. schreef:Ik volg je echt niet meer Jolanda. Eerst vraag ik je wat je met een beginnershond bedoelt, daar krijg ik alleen maar als antwoord op "ben je echt zo dom". Vervolgens kom jij met een 3e hond aanknallen, terwijl die nergens in de quote waar jij aan referereert staat.little-wolf schreef:hoe kan een 3e hond een beginnershond zijn![]()
En dan zeg je "ik ga er van uit dat men dat hier op t forum bedoeld als men zegt dat ras a geen beginnershond is"![]()
Misschien gewoon die "men" mensen aanspreken dan? Ik begrijp niet waar je heen wilt.

- little-wolf
- Zeer actief
neehoor. en ik kan prima lezen.Marion. schreef:Ongesteld ofzo? Leer eens lezenlittle-wolf schreef:geleerd vandaag:

- little-wolf
- Zeer actief
wat lul je toch weer lekker dom.Marion. schreef:Ok, ik had andere voorbeelden moeten noemen? Wat danCarmen schreef:Ik weet wat je bedoeld hoor, maar het staat er een beetje bevoordelend, erger dan je bedoelt volgens mij.
Carmen![]()
Ik had een baas voor ogen die Saar met haar neus door haar pies heen haalt; die tijdens visite Saar in de keuken zou hebben opgesloten; die een Saar als ze aan de diarree is (terwijl hij weet dat ze niks in de tuin doet) nog 2 uur voor de voordeur laat wachten...

geen enkele hond past daarbij.

- Branka
- moderator
- little-wolf
- Zeer actief
Branka schreef:Ga je elke opmerking van Marion af voor commentaar, Jolanda?
Het mag dan een geijkte opmerking zijn, het slaat eigenlijk nergens op. Want men moet niet kijken of een ras makkelijk opvoedbaar is, maar of het karakter bij die persoon past.
ik bepaal zelf nog wel waar ik op reageer of niet. dat ga jij niet voor me bepalen

das toch niet moeilijk gewoon antwoord geven zoals jij en anderen gedaan hebben? maar blijkbaar schept iemand er genoegen in om te blijven drammen.
- *Linda*
- Zeer actief
Waarom schiet je in godsnaam zo in de verdedigingMarion. schreef:Ok, ik had andere voorbeelden moeten noemen? Wat danCarmen schreef:Ik weet wat je bedoeld hoor, maar het staat er een beetje bevoordelend, erger dan je bedoelt volgens mij.
Carmen![]()

- Branka
- moderator
Vandaar dus ook de vele ergernissen van ADHD-Labjes en sullige Goldens?
Sorry, ik begrijp als Golden-gek dus prima dat Marion zich ergert. Doe ik n.l. ook regelmatig. Het is voor iemand die bewust voor dit ras heeft gekozen n.l. helemaal niet leuk om te zien dat het een overpopulair en doorgefokt ras wordt doordat elke dombo ze schijnt te kunnen houden omdat het de ideale huishonden zijn.
Sorry, ik begrijp als Golden-gek dus prima dat Marion zich ergert. Doe ik n.l. ook regelmatig. Het is voor iemand die bewust voor dit ras heeft gekozen n.l. helemaal niet leuk om te zien dat het een overpopulair en doorgefokt ras wordt doordat elke dombo ze schijnt te kunnen houden omdat het de ideale huishonden zijn.