Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Staart couperen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Ik vind het persoonlijk wel redelijk stom, een hond die constant kwispelt.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

Inge O schreef:
amiwoods schreef:
dit antwoordt slaat natuurlijk helemaal nergens op :blah:
ik weet nog zo niet of iedereen vindt dat het nergens op slaat dat je bij de gevoelige rassen zou moeten fokken op een minder kwetsbare staart :19: .

jij zegt dat je je spaniels niet kan afleren om te kwispelen.....vraagt iemand dat dan?? laat ze maar kwispelen hoor, zo hard ze kunnen, maar niét met een stijve harde zweepstaart die pal als een vlaggestok achter ze uitsteekt. datzelfde hondje met een in rust laag gedragen, soepele, langere staart zal helemaal niets stukslaan. maar ja, daar wil jij niet aan, want zo zien ze het niet america.
ik wil er wel aan maar het land van herkomst niet.
als ze in amerika de standaard veranderen omtrent de staart, kunnen de fokkers daarbuiten ook een betere staart gaan fokken maar daar willen ze niet aan omdat ze vinden dat ze gecoupeerd moeten zijn.je staat als fokker nergens meer als je gaat afwijken van hun ideaal beeld. take it or leave it :wink:
zolang daar niets aan kan gebeuren zijn we gebonden aan de standaard zoals die nu geldt. ik heb absoluut geen bezwaar tegen de ongecoupeerde staart, maar wel als ze er hinder van blijven houden.
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

johan1969 schreef:Ik vind het persoonlijk wel redelijk stom, een hond die constant kwispelt.
dat is noueenmaal de aard van het beestje
dan kan je maar beter nooit een cocker nemen. :wink:
Afbeelding
www.nudos.nl
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

amiwoods schreef:
johan1969 schreef:Ik vind het persoonlijk wel redelijk stom, een hond die constant kwispelt.
dat is noueenmaal de aard van het beestje
dan kan je maar beter nooit een cocker nemen. :wink:

Of een boxertje :mrgreen: ...als je die maar aankijkt dan gaan ze alweer kwispelen :cheer:
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

irstas schreef: ik hou niet van stompjes of zo een lapje wat daar hangt, maar die lange krulstaarten zien gewoon niet uit bij bepaalde rassen.
En is dat een reden om maar te couperen?? :idea:
Het is al eerder gezegd : een hond wordt met een staart geboren, dat ding heeft een functie.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Natas. schreef:
irstas schreef: ik hou niet van stompjes of zo een lapje wat daar hangt, maar die lange krulstaarten zien gewoon niet uit bij bepaalde rassen.
En is dat een reden om maar te couperen?? :idea:
Het is al eerder gezegd : een hond wordt met een staart geboren, dat ding heeft een functie.
Alleen is er bij sommige rassen nooit naar gekeken voor de fok en hebben ze nu dunne iele staartjes die ze overal tegen verrot slaan.
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Ik snap 't probleem van de staart stuk slaan. In 't geval dat dit voorkomt en er dan voor gekozen wordt kan ik me dat voorstellen. Het belang van de hond staat voorop en een zere staart met breuken is ook niks.
Maar om bij voorbaat dan maar alle hondjes van die rassen te couperen, nee. En Irstas had het over een schoonheidsaspect, dat vind ik al helemaal geen goed argument.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Natas. schreef:
Ik snap 't probleem van de staart stuk slaan. In 't geval dat dit voorkomt en er dan voor gekozen wordt kan ik me dat voorstellen. Het belang van de hond staat voorop en een zere staart met breuken is ook niks.
Maar om bij voorbaat dan maar alle hondjes van die rassen te couperen, nee. En Irstas had het over een schoonheidsaspect, dat vind ik al helemaal geen goed argument.

Ik noemde het een paar jaar terug verminken, maar door het stukslaan vond ik dat verminken een overdreven woord geworden.
Ik vind het bij sommige rassen ook mooi en sommige niet, het is gewoon een keuze.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

johan1969 schreef:De dobermann was gewoon een waak- en politiehond, waarom zou die daarvoor geen staart en oren mogen hebben zoals bv de Duitse Herder of de Hovawart, om maar in Duitsland te blijven ?.
moet je toch eens de geschiedenis lezen van het ras daar wordt het uitvoerig verteld waarom dat de hond gecoupeerd werd aan staard en oren

Zeker was het ook met het doel om hem er gevaarlijker uit te laten zien, maar ook om een vals gevoel van uniformiteit te geven.
dat is dus niet waar dat het uiterlijk er bij kwam kijken na dat het gebeurde ja maar het wat niet het doel van het couperen
Kijk maar hoe de oren en staarten van niet-gecoupeerde dobers er uitzien ! Als je weet hoeveel rassen en types er in de dobermann zitten, is het geen wonder dat hij alle vormen van oren en staart kan hebben
wat heeft dat er mee te maken dan, het gaat om doel en gebruiks funktie niks meer niks minder en jij praat nu een gat in de ruimte maar je weet totaal niet waar je over praat, je zou je eigen kapot moeten schamen dat je zo loop te verkondigen dat je rassen \kennis hebt, maar totaal niks weet van de geschiedenis van het ras.

mol :8):
Mol
Zeer actief

johan1969 schreef:Ik vind het wel vreemd dat veel mensen excuses zoeken om te couperen.

Hoeveel % van de Cocker Spaniels zou er nog jagen ? 5% En van de American Cockers ? 1% , 0% ?

De tegenstand tegen het coupeerverbod kwam vooral van fokkers die angst hadden dat de populariteit van hun rassen zou verschuiven.
ook weer onzin het gaat er om dat een ras ten allertijden zijn oorspronkelijke funktie zou moeten kunnen vervullen, kunnen ze dat niet met staard of oren, ja tuurlijk echter schuilt het gevaar er weer achter dat ze dus de blesures en kwetsbaarheid oplopen waar voor ze in eerste instandtie gecoupeerd zijn.

johan1969
Zeer actief
Contacteer:

'Oorspronkelijke functie' vind ik ook zo'n dooddoener.

Ik zeg niet dat alle honden moeten misvormd worden tot doelloze creaturen als de Engelse Bulldog, maar tegenwoordig zijn de meeste honden gewoon gezelschapshond.

En ik heb meerdere boeken over de dobermann. :mrgreen:
Mol
Zeer actief

johan1969 schreef:'Oorspronkelijke functie' vind ik ook zo'n dooddoener.

Ik zeg niet dat alle honden moeten misvormd worden tot doelloze creaturen als de Engelse Bulldog, maar tegenwoordig zijn de meeste honden gewoon gezelschapshond.

En ik heb meerdere boeken over de dobermann. :mrgreen:
wil je dat voorkomen dat alle honden een carikatuur van zich zelf worden dan moet je altijd bij de oorsprong en het doel blijven stilstaan, als je dit niet doet zal het ras opzich verloren gaan omdat de oorsprong weg gevallen is.

en als je meerder boeken over de dober hebt moet je ze toch een gaan lezen inplaats van plaatjes kijken

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

irstas schreef:ik hou niet van stompjes of zo een lapje wat daar hangt, maar die lange krulstaarten zien gewoon niet uit bij bepaalde rassen.
Dus haal je die staart er maar gewoon af?!? :roll:
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

johan1969 schreef:De dobermann was gewoon een waak- en politiehond, waarom zou die daarvoor geen staart en oren mogen hebben zoals bv de Duitse Herder of de Hovawart, om maar in Duitsland te blijven ?

ik denk dat de beharing hier ook een rol in speel . je ziet veel al dat de rassen met bevedering op de staart niet of weinig gecoupeerd werden.

duitse herder en hovawart hebben laag gedragen staarten met veel beharing veel minder kwetsbaar. dan bij bv. de dober.
Afbeelding
www.nudos.nl
Mol
Zeer actief

amiwoods schreef:
johan1969 schreef:De dobermann was gewoon een waak- en politiehond, waarom zou die daarvoor geen staart en oren mogen hebben zoals bv de Duitse Herder of de Hovawart, om maar in Duitsland te blijven ?

ik denk dat de beharing hier ook een rol in speel . je ziet veel al dat de rassen met bevedering op de staart niet of weinig gecoupeerd werden.

duitse herder en hovawart hebben laag gedragen staarten met veel beharing veel minder kwetsbaar. dan bij bv. de dober.
dat is ook onzin een boef werd ook gecoupeerd en er zijn nog wel meer rassen met behang aan de staard die gecoupeerd werden, het excuus van anders slaan ze hun staart kapot gaat niet op er zijn genoeg rassen met ratten staartjes neem de staff neem de rodegian neem de pointer of de dalmaat, nee dat excuus is inderdaad slap en van fokkers die willen blijven couperen omdat ze het alleen maar mooi vinden

@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

amiwoods schreef:

Wij hebben hier een Ami met een pracht bevederde staart waar hij nog nooit last van heeft gehad :denken: Wat zou dan de reden zijn dat ze bij de ami couperen?
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

@idoo schreef:
Inge O schreef:
amiwoods schreef:
dit antwoordt slaat natuurlijk helemaal nergens op :blah:
ik weet nog zo niet of iedereen vindt dat het nergens op slaat dat je bij de gevoelige rassen zou moeten fokken op een minder kwetsbare staart :19: .

jij zegt dat je je spaniels niet kan afleren om te kwispelen.....vraagt iemand dat dan?? laat ze maar kwispelen hoor, zo hard ze kunnen, maar niét met een stijve harde zweepstaart die pal als een vlaggestok achter ze uitsteekt. datzelfde hondje met een in rust laag gedragen, soepele, langere staart zal helemaal niets stukslaan. maar ja, daar wil jij niet aan, want zo zien ze het niet america.
Fok er zo'n varkenskrulstaartje in, staat nog leuk ook :ok:
nee das gezond, een krulstaart. :roll:

naar mijn idee is het nu zaak van de fokkers om de staarten goed te fokken.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
amiwoods schreef:

dat is ook onzin een boef werd ook gecoupeerd en er zijn nog wel meer rassen met behang aan de staard die gecoupeerd werden, het excuus van anders slaan ze hun staart kapot gaat niet op er zijn genoeg rassen met ratten staartjes neem de staff neem de rodegian neem de pointer of de dalmaat, nee dat excuus is inderdaad slap en van fokkers die willen blijven couperen omdat ze het alleen maar mooi vinden

En omdat er dan geen 'verrassingen ' uit de bus bij een plots coupeerverbod.
Mol
Zeer actief

johan1969 schreef:
Mol schreef:
amiwoods schreef:

En omdat er dan geen 'verrassingen ' uit de bus bij een plots coupeerverbod.
"?????????????????????????????????????????????????????????????
:denken:

amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:
amiwoods schreef:

Wij hebben hier een Ami met een pracht bevederde staart waar hij nog nooit last van heeft gehad :denken: Wat zou dan de reden zijn dat ze bij de ami couperen?
die ami is waarschijnlijk nooit mee op jacht in de braamstruiken geweest. want daarom werden ze gecoupeerd, omdat ze er hinder van hadden tijdens het werken. en bij cockers die nog steeds werken is dat ook zo.
maarja wat moet ik me nu iedere keer verdedigen ik heb de standaard niet gemaakt , ik fok volgens de regels, de amerikanen vinden lange staarten niet nodig en daar moeten we ons bij neer leggen. maar blijkbaar mag ik hier geen menig over hebben. :wink:
Afbeelding
www.nudos.nl
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
amiwoods schreef:

ik beweer ook niet dat bij alle rassen zo is die langer haar hebben.
net zo min als dat ik beweer dat alle kort haar rassen gecoupeerd werden :mrgreen:
en ik heb ook nooit beweerd een gecoupeerde staart mooier te vinden.
ik geef alleen een menig over couperen. :mrgreen:
Afbeelding
www.nudos.nl
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
amiwoods schreef:Ik had al cockers met staarten voor dat er een coupeer verbod was, terwijl ik ze er nog gewoon af kon laten halen. als ik over al die jaren kijk wat het heeft opgelevert voor de honden, kan ik zeggen dat ze beter af zijn met een gecoupeerde staart. maar dat is mijn menig :wink:

Maar dat ligt niet aan de staarten, maar aan de omgeving waarin je ze houdt!
Enige reden om staarten af te hakken is dat ze ons in de weg zitten en niet omdat staarten gevaarlijk voor honden zouden zijn.
Dan hadden ze er namelijk geen gehad. Makkelijk zat!
Maar ze hakken ze ook af omdat ze het geen mooie staarten vinden.
De reden waarom Polen de staarten van hun schapendoesvariant afhakken, meen ik van ze begrepen te hebben!
dus jij bent nu van mening dat mijn honden beter af zijn in hokjes dan dat ze vrij rond lopen :denken:
want als je wil beweren dat het aan de leefomgeving ligt!!!!
in hokjes lopen ze minder risico, en ik heb ze vrij rond lopen dus lopen ze meer risico. en de staarten zitten me niet in de weg hoor.
mocht dat wel zo zijn dan investeer ik maar niet meer in mijn fokkerij en haal ik alleen nog importen, want gecoupeerd uit amerika mag je nog gewoon showen hoor. en dan hoef ik me ook niet druk te maken over kapotte staarten, maar ja daar gaat het toch niet om. :wink:
Afbeelding
www.nudos.nl
Mol
Zeer actief

amiwoods schreef:
Mol schreef:
amiwoods schreef:

ik beweer ook niet dat bij alle rassen zo is die langer haar hebben.
net zo min als dat ik beweer dat alle kort haar rassen gecoupeerd werden :mrgreen:
en ik heb ook nooit beweerd een gecoupeerde staart mooier te vinden.
ik geef alleen een menig over couperen. :mrgreen:
snap ik maar je mening is naar mij mening niet echt onderbouwt.

Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

[
die ami is waarschijnlijk nooit mee op jacht in de braamstruiken geweest. want daarom werden ze gecoupeerd, omdat ze er hinder van hadden tijdens het werken. en bij cockers die nog steeds werken is dat ook zo.
maarja wat moet ik me nu iedere keer verdedigen ik heb de standaard niet gemaakt , ik fok volgens de regels, de amerikanen vinden lange staarten niet nodig en daar moeten we ons bij neer leggen. maar blijkbaar mag ik hier geen menig over hebben. :wink:[/quote]

Ik heb pas van iemand gehoord die jaagt met Springer Spaniels dat dit niet waar is. Deze spaniels hebben tegenwoordig ook een staart, maar hij heeft nog geen beschadiging gezien. En hij jaagt ook volop tussen de bramen. Misschien zou het schelen als mensen in ieder geval het haar aan de staarten van de Ami laat zitten, dan beschadigen ze vast veel minder snel. Nu ze verplicht een staart moeten hebben, scheren ze die maar helemaal kaal en tijdens het showen proberen ze hem ook nog te verbergen. Onze Ami heeft een fantastisch mooie bevederde kwispelstaart, en hij heeft er alleen maar plezier van. Als roer met rennen, hij kan er veel meer mee uitdrukken dan onze vorige Ami en ik persoonlijk vind het ook nog veel stoerder staan. Het is veel meer hond.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

@idoo schreef:
amiwoods schreef:dus jij bent nu van mening dat mijn honden beter af zijn in hokjes dan dat ze vrij rond lopen :denken:
want als je wil beweren dat het aan de leefomgeving ligt!!!!
in hokjes lopen ze minder risico, en ik heb ze vrij rond lopen dus lopen ze meer risico. en de staarten zitten me niet in de weg hoor.
mocht dat wel zo zijn dan investeer ik maar niet meer in mijn fokkerij en haal ik alleen nog importen, want gecoupeerd uit amerika mag je nog gewoon showen hoor. en dan hoef ik me ook niet druk te maken over kapotte staarten, maar ja daar gaat het toch niet om. :wink:

Nee natuurlijk niet. :neenee:
Honden horen niet in hokjes. :neenee:
Als je met vrij rondlopen bedoelt binnenshuis dan slaan ze blijkbaar met hun staart tegen het meubilair ofzo?
Pas dat dan aan.
Lijkt me logischer dan staarten afhakken of in hokjes opsluiten.
Goh, ik ben het een keertje met je eens. :roll:

Kapotgeslagen of overgevoelige staarten zie je volgens mij vooral bij rassen die al tijdenlang gecoupeerd werden, zodat er in aanleg de meest rottige staarten aan werden gefokt zonder dat iemand het zag, *en* bij honden die onvoldoende leefruimte hebben. Een gezonde staart heeft niks te maken met beharing of lengte. Mijn honden hebben lange, kortbehaarde staarten die constant in beweging zijn, maar behalve dat er af en toe een kopje van tafel wordt geveegd slaat die staart nooit ergens tegenaan waardoor hij kapot zou kunnen gaan.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Mol
Zeer actief

Inge O schreef:
Dartel schreef:
amiwoods schreef: die ami is waarschijnlijk nooit mee op jacht in de braamstruiken geweest. want daarom werden ze gecoupeerd, omdat ze er hinder van hadden tijdens het werken. en bij cockers die nog steeds werken is dat ook zo.
maarja wat moet ik me nu iedere keer verdedigen ik heb de standaard niet gemaakt , ik fok volgens de regels, de amerikanen vinden lange staarten niet nodig en daar moeten we ons bij neer leggen. maar blijkbaar mag ik hier geen menig over hebben. :wink:
Ik heb pas van iemand gehoord die jaagt met Springer Spaniels dat dit niet waar is. Deze spaniels hebben tegenwoordig ook een staart, maar hij heeft nog geen beschadiging gezien. En hij jaagt ook volop tussen de bramen. Misschien zou het schelen als mensen in ieder geval het haar aan de staarten van de Ami laat zitten, dan beschadigen ze vast veel minder snel. Nu ze verplicht een staart moeten hebben, scheren ze die maar helemaal kaal en tijdens het showen proberen ze hem ook nog te verbergen. Onze Ami heeft een fantastisch mooie bevederde kwispelstaart, en hij heeft er alleen maar plezier van. Als roer met rennen, hij kan er veel meer mee uitdrukken dan onze vorige Ami en ik persoonlijk vind het ook nog veel stoerder staan. Het is veel meer hond.
zo gaat het toch altijd : mensen die een ras hebben dat om vage gebruiksredenen zogezegd moét gecoupeerd worden omdat er anders 'gebruiksproblemen' ( :roll: ) ontstaan, hebben 9 op de 10 keer zelf nog nooit met hun eigen honden datzelfde werk gedaan. maar wel iedereen blijven achternapraten, waardoor het fabeltje de wereld in blijft.
dus omdat de hond zijn werk niet doet waarvoor deze gefokt is zou het niet meer hoeven?? dan mag de hond ook zijn karakter verliezen of zijn werk eigenschappen ,want er wordt toch niet meer mee gewerkt.

Rob*
Zeer actief

Mol schreef:
Inge O schreef:
Dartel schreef:
amiwoods schreef: die ami is waarschijnlijk nooit mee op jacht in de braamstruiken geweest. want daarom werden ze gecoupeerd, omdat ze er hinder van hadden tijdens het werken. en bij cockers die nog steeds werken is dat ook zo.
zo gaat het toch altijd : mensen die een ras hebben dat om vage gebruiksredenen zogezegd moét gecoupeerd worden omdat er anders 'gebruiksproblemen' ( :roll: ) ontstaan, hebben 9 op de 10 keer zelf nog nooit met hun eigen honden datzelfde werk gedaan. maar wel iedereen blijven achternapraten, waardoor het fabeltje de wereld in blijft.
dus omdat de hond zijn werk niet doet waarvoor deze gefokt is zou het niet meer hoeven?? dan mag de hond ook zijn karakter verliezen of zijn werk eigenschappen ,want er wordt toch niet meer mee gewerkt.

En zodat er dan een porseleinen beeldje staat wat mooi is maar zo kwetsbaar als de pest, zowel fysiek als karakter.
Een ras wat een functie heeft vervuld is zo gefokt, alles had een reden, als je dan gaat aangeven dat ze niet meer dat werk hoeven te doen dan is het precies wat je nu aanhaal, dan kun je het karakter oom maar laten voor wat het is, want waarom zou het nog nodig zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”