Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onze Kira (1 jaar en 4 maanden oud) heeft sinds 11 februari aanvallen die tot nu toe binnen elke 2 weken plaats hebben gevonden. Ze heeft er nu dus al 3 gehad. Het zijn aanvallen waarbij ze stuipen heeft, schuimbekt en haar ontlasting laat lopen. Ze duren gelukkig niet langer als 1 Ã 2 minuten.
Met de DA hebben we afgesproken er nu nog 1 af te wachten (zou komend weekend moeten zijn) om dan aan de onderzoeken te beginnen. Ben benieuwd of daar wat uit gaat komen, hoop het wel want dan kan je er misschien met het voer wat aan doen en dat vind ik prettiger dan haar vol stoppen met medicijnen.
We zullen dus nog even moeten afwachten...
Ik kan me in ieder geval voorstellen hoe jullie je voelen, het is niet fijn om je hond zo te zien. Dacht de eerste keer ook niet aan epileptie...
Ik hoop dat er niets gevonden zal worden tijdens het onderzoek... En als je al iets wilt veranderen aan de voeding dan kun je dat toch alvast doen? Je hoeft toch niet te wachten of het al dan niet primaire of secundaire aanvallen zijn? Wat voor voeding overweeg je te gaan geven? Een goede, gezonde, rauwe voeding kan heel goed een positief effect hebben op de aanvallen van je hond, maar mochten de aanvallen in deze frequentie blijven komen en er wordt geen oorzaak voor gevonden, dan is medicatie wel een goede optie. Kijk anders ook eens op het forum voor honden met epilepsie: http://quebec.messageboard.nl/8067/
Ik hoop dat er iets uit het onderzoek komt want dan weet je waar het vandaan komt en weet je wat je moet behandelen.
Is het prettiger als er niets uit het onderzoek zou komen? Ik weet het niet hoor, ben ook maar een leek.
Wat zou ik aan haar voer kunnen veranderen? Ze krijgt nu afwisselend Rodi vlees en brokken (Hill's).
Ben een leek op het gebied epileptie, maar ik denk dat er beter niets van een oorzaak gevonden kan worden. Oorzaken die leiden tot epileptie zijn zeer moeilijk te behandelen afwijkingen, vaak lever en nier problemen, maar ook andere aandoeningen.
Denk dat het goed is om versvleesvoeding te geven, bijvoorbeeld Carnibest, Bibi, enzovoorts.
Mijn zusje haar Doberman heeft ook epileptie, zonder een aan te wijzen oorzaak. Hij staat op medicijnen en maakt het goed. Ook heeft zij hem laten castreren.
Femmy schreef:Ben een leek op het gebied epileptie, maar ik denk dat er beter niets van een oorzaak gevonden kan worden. Oorzaken die leiden tot epileptie zijn zeer moeilijk te behandelen afwijkingen, vaak lever en nier problemen, maar ook andere aandoeningen.
Denk dat het goed is om versvleesvoeding te geven, bijvoorbeeld Carnibest, Bibi, enzovoorts.
Mijn zusje haar Doberman heeft ook epileptie, zonder een aan te wijzen oorzaak. Hij staat op medicijnen en maakt het goed. Ook heeft zij hem laten castreren.
Groetjes, Femmy
Waarom castreren, als ik vragen mag ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans Ik ben gewoon mezelf
Haar hond maakte zich altijd erg druk in zijn hoofd, zeker wanneer er loopse teven in zijn buurt kwamen of alleen maar langs het huis liepen. Door de castratie is hij rustiger geworden in zijn hoofd, is hij meer stabiel, en schijnt hij dus minder kans te hebben op opnieuw een aanval. Zodoende.
Femmy schreef:Haar hond maakte zich altijd erg druk in zijn hoofd, zeker wanneer er loopse teven in zijn buurt kwamen of alleen maar langs het huis liepen. Door de castratie is hij rustiger geworden in zijn hoofd, is hij meer stabiel, en schijnt hij dus minder kans te hebben op opnieuw een aanval. Zodoende.
Groetjes, Femmy
Luka heeft ook epileptie, maar zijn balletjes hangen in zijn lies, zijn niet ingedaald.
Onze DA heeft geen verband gelegd tussen epileptie en zijn ballekes.
Luka is ook vaak onrustig.
De kapster van LUka had het al es gevraagd of castratie niet beter zou zijn voor Luka, de DA zegt dat het gedrag van Luka ook zou kunnen verslechteren.
Zo dus.
Denk dat het een afweging is die gemaakt moet worden. Mijn zusje haar Doberman is af en toe onuitstaanbaar en er speelde ook problemen als overlast door overmatig blaffen, zodoende heeft ze het moeilijke besluit genomen om toch te kiezen voor castratie. Ze heeft behoorlijk in angst gezeten, zeker vanwege de narcose en het feit dat hij dus epileptie heeft en 4,5 jaar is. De ingreep is nu zo'n 2 weken geleden en ik geloof dat je met zo'n 6 weken verschil moet merken.
Femmy schreef:Denk dat het een afweging is die gemaakt moet worden. Mijn zusje haar Doberman is af en toe onuitstaanbaar en er speelde ook problemen als overlast door overmatig blaffen, zodoende heeft ze het moeilijke besluit genomen om toch te kiezen voor castratie. Ze heeft behoorlijk in angst gezeten, zeker vanwege de narcose en het feit dat hij dus epileptie heeft en 4,5 jaar is. De ingreep is nu zo'n 2 weken geleden en ik geloof dat je met zo'n 6 weken verschil moet merken.
Groetjes, Femmy
Laat je verder weten hoe het met de Doberman gaat ?
Ik kan me voorstellen dat je het fijner vindt om te weten waar de aanvallen door veroorzaakt worden, want dat maakt het een stuk concreter, maar dit zijn vaak moeilijk te behandelen dingen zoals lever- en nierafwijkingen, hersentumoren enz. Ikzelf was blij dat het 'maar' primaire epilepsie was. Epilepsie is een grillige, onvatbare aandoening, maar meestal met medicatie goed onder controle te houden. En aangezien je zei dat je door voeding de aanvallen onder controle wilde houden, was ik benieuwd wat je voor plannen had . Ikzelf zou zoveel mogelijk of helemaal granen (brokken) vermijden en helemaal vers gaan voeren. Of dit de aanvallen zal helpen voorkomen is niet te zeggen, maar voor de algemene gezondheid van je hond in ieder geval erg goed
Hormonale schommelingen kunnen zeer zeker invloed hebben op de epilepsie en dan met name bij teefjes rond de loopsheid. Bij reuen weet ik het niet, maar ik kan me voorstellen dat bij sommige reuen met epilepsie de opwinding van een loops teefje aanvallen kan triggeren.
Mijn hondje tarzan heeft een jaar geleden ook van die aanvallen gehad. De eerste keer schrok ik echt heel erg gelijk de da gebeld en die vroeg mij inderdaad om het in de gaten te houden. Nog geen week later kreeg hij er nog een. Deze aanvallen waren echt heel heftig. De da wilde dit toch nog even aankijken. Toen kwam de derde aanval die was zo heftig dat hij er niet meer uitkwam ik moest toen naar de da waar hij toen een injectie heeft gehad. Ik moest toen een soort dagboek gaan bijhouden wanneer en hoe vaak en hoe lang die aanvallen waren. Tot op heden heeft hij geen aanval meer gehad. De angst dat hij er weer een zal krijgen is nu gelukkig wel minder ik moet ook nog even vertellen dat dit allemaal is gebeurt na een rot tijd die hij had gehad eerst casteren toen amputatie van zijn teen dus veel narcose achter elkaar nu ik dit zo opschrijf herinder ik me dat zijn eerst aanval onder narcose was.
Mijn vorige hond Queenie heeft ook een lange periode van aanvallen gehad.
In diverse vormen, van hevige aanvallen waar ze zelf niet uit kwam tot een zombi-achtige staat die wel 2 dagen kon duren (je schrikt je helemaal 't schompes de 1ste keer, van beide vormen). Met medicatie bleef het redelijk onder controle.
Op haar 5de heb ik haar laten steriliseren (andere redenen) en daarna kreeg ze geen kleine aanvallen meer door de medicatie heen. Haar medicijnen heb ik toen in overleg met de DA langzaam afgebouwd en ze heeft daarna nooit meer een aanval gekregen.
Volgens de DA zou het idd met haar hormoonhuishouding te maken kunnen hebben gehad.
Brigitte schreef:Mijn Bulldog van nu 4 1/2 jaar heeft sinds een jaar aanvallen, alleen is het bij hem alleen zijn kop wat schudt en is hij verder helemaal bij. Hij is nooit weg en staat zo op om mee uit te gaan. Hij is een week geleden gecastreerd (op medische grond) en heeft sindsdien er weer 6 gehad, vanmorgen ook weer. Hij krijgt ze altijd als hij slaapt, dus 's avonds, 's nachts of 's morgens. Hij krijgt medicijnen enik heb gelijk met de castratie weer een bepaling laten doen waaruit komt hoe hoog je mag gaan voor de medicijnen en die ga ik vanaf vandaag weer wat omhoog gooien.
Bij hem is het waarschijnlijk een ander neurologisch probleem maar voor het 'gemak' valt het onder de noemer Epileptie.
Dit had Ivan ook. Zijn vreselijke agressie naar vreemden komt dus waarschijnlijk ook door een neurologisch probleem. We hebben het nooit laten onderzoeken, maar dat het niet goed zat in zijn kop was wel heel duidelijk.
Nou, Kira heeft vanmiddag (na 8 dagen) weer een aanval gehad. We gaan nu dan maar de DA inschakelen voor onderzoeken.
Voor mijn gevoel zou het prettig zijn om te weten waar je aan toe bent als er iets uit de onderzoeken zou komen. Dan weet je wat je moet behandelen. Heb er eigenlijk verder niet bij stilgestaan dat dat moeilijk te behandelen zou zijn....
We zien wel waar het schip strand, in ieder geval weer bedankt voor de reactie
Vorige week maandagmiddag is bij mij de knop om gegaan. POlleke was en bleef rusteloos, en bleef ijsberen. Door de epileptie aanvallen was haar achterhand overbelast en sleepte ze met de achterpootjes. De nagels waren inmiddels zodanig afgesleten dat ze bloedsporen overal in huis achter liet. Ik besefte dat we opnieuw de dosis konden verhogen of evt. kalmeringsmiddelen konden toedienen, maar de zaak zou NIET meer verbeteren. Het was of ze continu aanvallen voelde aankomen, zo deed ze tenminste. De enige manier om haar weer tot rust te krijgen was inslapen. Die avond om 21.30 uur kwam de dierenarts om mijn trouwe vriendje in te laten slapen in haar mandje. Ik heb haar nog lekker eten gegeven en frolic hapjes en ging ze fijn in haar mandje liggen na uiteraard weer een paar uur geijsbeerd te hebben. Misschien wist ze het, ik weet niet niet. Maar ik was er kapot van, nog steeds.
bijna 15 jaar heb ik intensief met haar opgetrokken en was ze ALTIJD bij mij, alleen niet als ik werkte. Ze was onvoorwaardelijk aan mij toegewijd, ze was een volhouder en had karakter. Het is ongelofelijk dat deze prachthond er nu niet meer is. Als ik droom is ze niet dood en nog gewoon bij me, zoals ze dat altijd was. Die nacht heb ik haar nog in haar mandje laten liggen, het was al erg genoeg dat ze nu niet meer met ons naar boven ging om te slapen. De volgende dag heb ik haar begraven in de tuin. Zo gaat ze tenminste niet helemaal van ons weg.
Voorlopig wil ik even niets meer weten van epileptie. Ik ben allergisch voor dat woord.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones schreef:Vorige week maandagmiddag is bij mij de knop om gegaan. POlleke was en bleef rusteloos, en bleef ijsberen. Door de epileptie aanvallen was haar achterhand overbelast en sleepte ze met de achterpootjes. De nagels waren inmiddels zodanig afgesleten dat ze bloedsporen overal in huis achter liet. Ik besefte dat we opnieuw de dosis konden verhogen of evt. kalmeringsmiddelen konden toedienen, maar de zaak zou NIET meer verbeteren. Het was of ze continu aanvallen voelde aankomen, zo deed ze tenminste. De enige manier om haar weer tot rust te krijgen was inslapen. Die avond om 21.30 uur kwam de dierenarts om mijn trouwe vriendje in te laten slapen in haar mandje. Ik heb haar nog lekker eten gegeven en frolic hapjes en ging ze fijn in haar mandje liggen na uiteraard weer een paar uur geijsbeerd te hebben. Misschien wist ze het, ik weet niet niet. Maar ik was er kapot van, nog steeds.
bijna 15 jaar heb ik intensief met haar opgetrokken en was ze ALTIJD bij mij, alleen niet als ik werkte. Ze was onvoorwaardelijk aan mij toegewijd, ze was een volhouder en had karakter. Het is ongelofelijk dat deze prachthond er nu niet meer is. Als ik droom is ze niet dood en nog gewoon bij me, zoals ze dat altijd was. Die nacht heb ik haar nog in haar mandje laten liggen, het was al erg genoeg dat ze nu niet meer met ons naar boven ging om te slapen. De volgende dag heb ik haar begraven in de tuin. Zo gaat ze tenminste niet helemaal van ons weg.
Voorlopig wil ik even niets meer weten van epileptie. Ik ben allergisch voor dat woord.
Heel veel sterkte gewenst bij dit verlies !!
iones schreef:Vorige week maandagmiddag is bij mij de knop om gegaan. POlleke was en bleef rusteloos, en bleef ijsberen. Door de epileptie aanvallen was haar achterhand overbelast en sleepte ze met de achterpootjes. De nagels waren inmiddels zodanig afgesleten dat ze bloedsporen overal in huis achter liet. Ik besefte dat we opnieuw de dosis konden verhogen of evt. kalmeringsmiddelen konden toedienen, maar de zaak zou NIET meer verbeteren. Het was of ze continu aanvallen voelde aankomen, zo deed ze tenminste. De enige manier om haar weer tot rust te krijgen was inslapen. Die avond om 21.30 uur kwam de dierenarts om mijn trouwe vriendje in te laten slapen in haar mandje. Ik heb haar nog lekker eten gegeven en frolic hapjes en ging ze fijn in haar mandje liggen na uiteraard weer een paar uur geijsbeerd te hebben. Misschien wist ze het, ik weet niet niet. Maar ik was er kapot van, nog steeds.
Ik ken dat laatste gevoel heel goed!! Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd!
groetjes,
Carolina
Sennaruby schreef:Heel veel sterkte! Laat je wat weten als je de uitslag hebt?
Groetjes,
Fieke
Nou, de uitslag is ondertussen binnen. Uit het bloedonderzoek is niets gekomen.
Nu heeft Kira sinds 15 maart geen aanvallen meer gehad dus zijn we nog niet met medicijnen begonnen.
We zijn sinds die tijd ook gestopt met het voeren van brokken en geven dus alleen nog maar vlees. Misschien dat we binnenkort toch weer een paar dagen brokken gaan voeren om te kijken of dat de aanvallen veroorzaakt. Weet alleen niet of dat wel een goed idee is. Wat vinden jullie?
Ik snap niet waarom je dat zou willen proberen?! Als ik jou was zou ik vers blijven voeren! Ik heb al zoveel verhalen gehoord van honden met epilepsie die erg goed op verse voeding/BARF reageren, dat ik dat risico niet zou nemen. Dus gewoon lekker vers blijven voeren!!
Femmy schreef:Denk dat het een afweging is die gemaakt moet worden. Mijn zusje haar Doberman is af en toe onuitstaanbaar en er speelde ook problemen als overlast door overmatig blaffen, zodoende heeft ze het moeilijke besluit genomen om toch te kiezen voor castratie. Ze heeft behoorlijk in angst gezeten, zeker vanwege de narcose en het feit dat hij dus epileptie heeft en 4,5 jaar is. De ingreep is nu zo'n 2 weken geleden en ik geloof dat je met zo'n 6 weken verschil moet merken.
Groetjes, Femmy
En, hoe is het met dobermannetje ?
Ik denk dat je het wel al weet, maar ik zou niet proberen om weer brokken te gaan geven. Als het nu goed gaat, zou ik het risico niet nemen.
Ja, dat dacht ik zelf ook wel maar ja, je wilt je vermoedens soms wel eens bevestigt zien.....
Voorlopig blijven we in ieder geval vlees voeren en blijven we afwachten
15 maart is de laatste geweest en we voeren nog steeds alleen maar vlees, Rodi diepvriesschijven om precies te zijn.
Nu gaan we van de zomer 3 weken op vakantie naar Frankrijk en nemen we Kira mee maar diepvriesschijven zijn na die reis natuurlijk niet meer bevroren....
Wat raden jullie mij voor voer aan om mee te nemen? Blik voer (welk merk dan?) of brokken (van een ander merk, anders krijgt ze gegarandeerd weer aanvallen, ze kreeg namelijk nog niet zolang een nieuw merk brokken toen ze die aanvallen kreeg. Daarvoor kreeg ze ook brokken en had ze geen aanvallen.)