Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mastin de los pirineos

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Inge O schreef:
Marie-Josée schreef:
BiG_G schreef:Afgeraden? Waarom dan?

G
Omdat ik te zacht en niet consequent genoeg zou zijn :wink:
dat zachte vind ik niet zo'n probleem, wel het tegendeel - dat niet echt consequent daarentegen :denken: .... :mrgreen: .

ik vind een hovawart eigenlijk alles bij elkaar genomen een moeilijke hond om er het juiste baasje bij te zetten. je mag zéker niet hard zijn, dat trekken ze compleet niet, maar wat je zegt moet je wel voor de volle 100% menen.
zachte baasjes zijn idd vaker inconsequent, en heel consequente baasjes zijn vaak te hard :denken: . moeilijk om dat aan toekomstige baasjes over te brengen - dat gaat ook steeds meer doorwegen in mijn beslissing om wel of niet aan een nestje te beginnen :19: .
Als fokker lijkt me dat inderdaad erg moeilijk inschatten.
Ik moet zelf eerlijk zeggen dat ik vind dat ik behoorlijk consequent ben, heb nooit echte opvoedingsproblemen gehad met mijn honden, en ik heb door de jaren natuurlijk wel bijgeleerd. Dze opmerking dateert van 12 jaar geleden :mrgreen: Maar ik heb oa daarom de Hovawart en eigenlijk ook de andere berghonden van mij lijstje geschrapt.
Grote sterke honden horen niet bij een te zachte baas denk ik :wink:
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Melanie 74 schreef: Het lijken hele "slome" honden en de meeste mensen zeggen ook ze zijn te sloom. Gelukkig maar want ik moet er niet aan denken dat deze type honden populair worden. Want ze zijn wel eigenzinnig, en de ene hond is
Groetjes van een Tatrafan
Ik snap niet dat iedereen zo in de verdediging springt als ik zeg dat deze honden sloom zijn :roll: Het zijn gewoon nu eenmaal niet de meest levendige honden die er zijn. Je kunt het rustig noemen, voor veel mensen is dit gewoon een slome hond :19: Ik ga toch ook niet roepen dat mijn kruising boxer altijd heel rustig is? Het hoort nu eenmaal bij het ras of eigenlijk, bij de rasgroep. Als je een alerte en actieve hond wil, kun je dus beter een ander ras kiezen :wink: En verder heeft dit niets te maken met het wel of niet populair worden van een ras, dat ligt er echt niet aan of iemand ze wel of niet sloom vind. Dat ligt gewoon aan het feit of er mensen op dat type hond vallen. Mooi voorbeeld is de topicstarter, had een berner, wil nu wel eens iets anders. Wel een beetje het type hond wat hij leuk vind, maar dan anders. Daardoor worden bepaalde rassen dus populair. Voor mij vallen ze allemaal onder dezelfde noemer: new foundlander, sint bernard, de mastin, de tatra enzenz. Ik val niet op dat type hond. En iemand anders niet op de honden die ik heb. En das alleen maar leuk anders liepen we allemaal met hetzelfde :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Sunny bunny

Ik snap niet dat iedereen zo in de verdediging springt als ik zeg dat deze honden sloom zijn Het zijn gewoon nu eenmaal niet de meest levendige honden die er zijn. Je kunt het rustig noemen, voor veel mensen is dit gewoon een slome
Het klinkt niet zo vriendelijk als je hond als sloom wordt omschreven, als je nu had geschreven het zijn voor mij niet aktief genoeg klinkt het al beter. :wink:
Kijk ik vind een boxer weer te aktief (kan ook hyper zeggen maar dat vind ik weer onvriendelijk) en gelukkig vallen we allemaal op verschillende typen honden, anders bestond er nog maar één soort hond.
:ok:
Want er zijn genoeg hondenrassen die ik prachtig vind om te zien maar ik ben daar niet geschikt voor. Ze hebben te veel energie en ik voel me prettiger met een hond die dat iets minder heeft.
:slaap:
Ik zal het karakter van de Tatra eerder omschrijven als rustig, beheersd en bedaard dan sloom.

Maar ik ken ook Tatra's die erg aktief zijn, dus in het ras zelf zijn ook veel verschillen in karakters hoor. Die rennen en spelen en vliegen overal heen, die zijn allesbahalve sloom!! :eek:
BiG_G
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door BiG_G »

Ja, ik ben geheel met Melanie eens.

Het is trouwens niet zozeer dat ik iets anders wil, ik zou zo weer een berner nemen. Alleen ben ik bang dat de honden allang niet meer zuiver zijn als je begrijpt wat ik bedoel. Zoveel van dit ras hebben kanker en hartkwalen. Ik heb een hele grote hondenenceclopedie, vorig jaar uitgebracht. Ook daar stond deze info in. Van talloze mensen die ik spreek met een berner: 'Nee, bij 4 jaar kreeg ie een hartaanval' of '2 jaar en toen bleek ie kanker te hebben'.
Een populair ras brengt gewoon zijn problemen mee.
Je ziet dat iedereen hier op het forum eigenlijk wenst dat zijn hond niet popie wordt. Iedereen weet wat er dan gebeurt met het ras.

Verder val ik op grote honden. En de Mastin schijnt niet al te klein te zijn :mrgreen: En ja... het is maar goed dat we allemaal andere honden willen. Anders zouden de baasjes ook allemaal het zelfde willen.

G
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Melanie 74 schreef:Zie hier een Sarplaninac.

Afbeelding
Mooi :ok: Hier woont er één om de hoek, moeilijk karakter en helaas zware HD. Komt uit Finland.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Oké, voor mij niet actief genoeg :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Brigitte schreef:
Melanie 74 schreef:Zie hier een Sarplaninac.

Afbeelding
Mooi :ok: Hier woont er één om de hoek, moeilijk karakter en helaas zware HD. Komt uit Finland.
Ik vind dit geen mooie foto, maar als het goed is moet dit ras juist een makkelijk karakter hebben.
En van oorsprong komen ze niet uit Finland :mrgreen:
BiG_G
Actief
Contacteer:

En zijn er nog meer (puppie) foto's van de Mastin? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Marie-Josée schreef: Ik vind dit geen mooie foto, maar als het goed is moet dit ras juist een makkelijk karakter hebben.
Nou, deze absoluut niet, heeft ook al een aantal mensen gebeten.
En van oorsprong komen ze niet uit Finland :mrgreen:
:tong: :mrgreen:

Afbeelding
Melanie 74

Nee maar ik heb er wel een paar van de Tatrahond.

Afbeelding

en wat puppyfoto's

Afbeelding

Afbeelding
BiG_G
Actief
Contacteer:

Ochjee... Da's ook om op te vreten! :I:
Marie-Josée
Erelid

Pascal
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pascal »

Ik blijf het toch schitterende honden vinden :ok:
Groetjes, Pascal

Afbeelding
Melanie 74

Een Sarplaninac is absoluut GÈÈN makkelijke hond, ik weet nog op een hondenshow (aantal jaren geleden) had er één de keurmeester gebeten. Nou die werd afgevoerd naar het ziekenhuis, ik weet niet meer of het Mr of Mv Antal was. Maar dat heeft een diepe indruk achtergelaten.......
dus makkelijk zijn ze allesbehalve!
Marie-Josée
Erelid

Melanie 74 schreef:Een Sarplaninac is absoluut GÈÈN makkelijke hond, ik weet nog op een hondenshow (aantal jaren geleden) had er één de keurmeester gebeten. Nou die werd afgevoerd naar het ziekenhuis, ik weet niet meer of het Mr of Mv Antal was. Maar dat heeft een diepe indruk achtergelaten.......
dus makkelijk zijn ze allesbehalve!
Goed om te weten!
Misschien heeft hij dan toch veel weg van de Anatolische herder.
Daar durfde op shows bijna niemand in de buurt van de benches te komen.
Melanie 74

Inderdaad, ook de Anatolische herdershond is wat ze noemen "scherp".
Ook niet makkelijk om te hebben als je een gezin met kinderen hebt.
Net als de Kaukauskische herder, en de Owcharka.
Die zijn allemaal net even feller als bv de Tatra,Cuvac, Kuvasz, Pyre
ese berghond of de Leonberger, of de Cao da Serre da Estrela( maar over dit ras weet ik weinig mbt het karakter).
De Mastin vind ik geweldig om te zien maar ik ben voor het hele witte gezwicht, daar ligt toch wel mijn liefde!!! :knuffel:
Marie-Josée
Erelid

Melanie 74 schreef:De Mastin vind ik geweldig om te zien maar ik ben voor het hele witte gezwicht, daar ligt toch wel mijn liefde!!! :knuffel:
Ja dat heb ik ook :wink:
Maar een berghond zal er hier wel niet meer komen.
Ik geniet er wel van bij anderen :I:
Melanie 74

Nou op dit moment zijn wij (mijn vriend en ik) aan het kijken voor nog een Tatra erbij!!!!

Maar ik heb wel hele ogen eisen dus kan nog wel even duren.
Ik wil een Tatra uit bepaalde lijnen.........maar ik heb geduld! :ok:
Pascal
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pascal »

Om even terug te komen op het ras van dit topic :wink:
Ik heb afgelopen zondag eentje in Eindhoven gezien, was een prachtige hond! Hij was erg vriendelijk en sprong zelfs tegen me op :wink:
Groetjes, Pascal

Afbeelding
Melanie 74

Wat een "leuke" ontmoeting is dat dan zeg .......
BiG_G
Actief
Contacteer:

Whahahaha...

Ik ga binnenkort bij de enige fokker van Nederland eens kijken.

:D
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

BiG_G schreef:Wim van Breda is de naam van de fokker. Ik heb hem van de NMMC site.
G
Ik ga binnenkort bij de enige fokker van Nederland eens kijken.
Hij is dus niet de enige fokker. Sunnybunny noemde de andere al:
De fokker in Noord Holland zit in Hauwert en de kennelnaam is Vom haus vom Steraldted.
.

Ik heb ook een tijdje over een Mastin gedacht, en ben ook bij Wim van Breda geweest en telefonisch gesproken met de fokker in Hauwert. Ik heb er vanaf gezien, mede door de verhalen van Marja :mrgreen: en door het voorbeeld dat ik hier af en toe in het bos tegenkom. Een ontzettend lieve hond, maar de baas wordt voortgesleurd en hij luistert nergens naar. De vrouw van die man kan de hond niet uitlaten. Wim van Breda vertelde ook dat hij zijn honden niet goed los kan laten lopen, omdat ze niet luisteren.
Achteraf denk ik dat het misschien ook wel een kwestie van opvoeding is, want ik hoor hetzelfde over Pyreneese berghonden, maar Belle kan ik heel goed los laten lopen (ze luistert wel niet altijd meteen en blindelings, maar ze loopt niet weg).
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
BiG_G
Actief
Contacteer:

Wat ik begreep is dat von Steraldedt, de fokker uit NH, alleen Mastin espanol's fokt. En niet (meer) de Mastin del pirineo.

Dat weglopen is zeker nieuw voor me, dat heb ik nog nergens gelezen.
Ik weet dat ie graag de ruimte heeft, en dat ie wel redelijk zelfstandig is, maar graag bij het gezin is. En vooral dat laatste is in mijn ogen erg belangrijk (een husky zal ik nooit nemen want van die weet ik dat ze uitbreken...)

Ik zal ons lijstje eens neerzetten met de honden waaronze intresse naar uit gaat, en wat onze eisen zijn.

G
Melanie 74

Dat weglopen is mij ook redelijk bekend ook onder de Pyr.
Ik weet dat de Tatra dat bv weer helemaal niet heeft......dus enige verschillen zitten er wel tussen.

En niet luisteren is gewoon een kwestie van opvoeding en een beetje natuurlijke dominantie/overwicht die je als baas moet bezitten.

Luisteren kunnen ze heus wel maar meestal in hun eigen tempo (doet de mijne ook) maar ze doen het wel. Dit luisteren doen ze eigenlijk uit genegenheid naar de baas toe, want echt het nut er van in zien doen ze niet. Maar dat is ook niet gek gezien de taak waarvoor ze al eeuwen gefokt zijn. Het zelfstandig beschermen van de kudde.......!
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

BiG_G schreef:Wat ik begreep is dat von Steraldedt, de fokker uit NH, alleen Mastin espanol's fokt. En niet (meer) de Mastin del pirineo.

Dat weglopen is zeker nieuw voor me, dat heb ik nog nergens gelezen.
Ik weet dat ie graag de ruimte heeft, en dat ie wel redelijk zelfstandig is, maar graag bij het gezin is. En vooral dat laatste is in mijn ogen erg belangrijk (een husky zal ik nooit nemen want van die weet ik dat ze uitbreken...)

Ik zal ons lijstje eens neerzetten met de honden waaronze intresse naar uit gaat, en wat onze eisen zijn.

G
Dat weglopen valt reuze mee hoor bij de pir.mastin.
Als Zara een kat ziet of een konijn, ja dan is ze weg, maar ze komt altijd weer terug :mrgreen:
Het is geen zwerfster, wat je van de pyr.berhond wel eens hoort.

Zara is nu ruim twee en half en ze wordt al iets makkelijker :mrgreen:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
BiG_G
Actief
Contacteer:

Laat volwassen, dat hoor je ook vaak bij deze rassen. Met 3 zijn ze volwassen en zou het over moeten zijn.

(meestal ;))

Voor mij blijft de Mastin op nr 1 in de keuze staan... (zie andere topic)

G
Marja
Zeer actief

Afbeelding
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Afbeelding
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Marja, ik vind haar wel geweldig mooi!
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Marja
Zeer actief

BiG_G schreef:Laat volwassen, dat hoor je ook vaak bij deze rassen. Met 3 zijn ze volwassen en zou het over moeten zijn.

(meestal ;))

Voor mij blijft de Mastin op nr 1 in de keuze staan... (zie andere topic)

G
Lijkt me heel leuk hoor, kunnen we lekker ervaringen uitwisselen :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”