Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
yamie schreef:
oh absoluut, maar je moet wel vallen op de sterke will to please, ik als terrier muts kan daar ook niet zo goed tegen
HAHA helemaal mee eens!!!
M'n moeder heeft een BC en daar pas ik een dag in de week op. Het is een hele lieve hond, maar het zou mijn hond absoluut niet zijn.
Wat hier gezegd wordt over aussies en BC klopt volgens mij wel, dat idee had ik iig wel.
Op een playday dogfrisbee stonden de borders hysterisch teblaffen terwijl de aussies rustig om zich heen stonden te kijken.
Verder zou ik zowiezo heel goed over dit soort honden nadenken voor je er een aanschaft, want het zijn niet de makkelijkste.
Andere werkwijze
De Aussie blijft in de eerste plaats een gebruikshond. Hij is zeer veelzijdig inzetbaar, hoedt eenden net zo gemakkelijk als schapen, en kan ook met paarden of rundvee prima uit de voeten. Zijn werkwijze is anders dan die van de Border Collie. Hij werkt op een meer opwaartse manier en vertrouwt op zijn kracht om de kudde in beweging te houden. Het is een vrij ruwe drijver, die dicht op het vee werkt, in tegenstelling tot de Border Collie, die een redelijke afstand houdt tot de schapen. Ook gebruikt hij het 'eyen' (het strak aankijken van de schapen om ze daarmee in bedwang te houden), waar de Border Collie zo bekend om is, heel weinig. Hij zal ook eerder ingrijpen als dat nodig is en niet schromen om het onwillige vee in de poten te bijten. Van origine is de Aussie gefokt om te werken op de grote ranches, van waaruit de honden het ruige, dichtbegroeide land in werden gestuurd om zelfstandig half wilde kuddes koeien (die niet naar huis wilden) op te halen. Dit heeft een hond gekweekt die met gemak grote afstanden aflegt en die zeer zelfstandig kan werken. Het feit dat de Aussie in het verleden vaak heel zelfstandig moest werken, heeft er overigens niet toe geleid dat hij eigenzinnig is en weinig aandacht voor de baas heeft.
(Natasja van Hout in het artikel 'De Australian Shepherd' in maandblad Onze Hond, juni 2000)
Minder meegaand
Een Aussie is minder meegaand dan bijvoorbeeld een Border Collie. Hij heeft duidelijke leiding nodig. Dit betekent overigens niet dat hij hard aangepakt moet worden. De Aussie kan slecht tegen druk en zal bij een te harde aanpak snel zijn vertrouwen kwijt zijn. Het beste kan men de Aussie op zo'n manier opvoeden dat men voorkomt dat de hond in de fout gaat. Hij leert het snelst als hij wordt beloond voor het gewenste gedrag, en als negatief gedrag genegeerd wordt.
(Natasja van Hout in het artikel 'De Australian Shepherd' in maandblad Onze Hond, juni 2000)