Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie kan de vader achterhalen?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Mol schreef:
Martijn schreef:
little-wolf schreef:
Mol schreef: onzin.

mol :8):
Waarom?
Ws (bullterrier) is een ander gen dan de extreme verdunning van een witte herder dus krijg je toch gekleurde nakomelingen die heterozygot voor Ws zijn en dus gematigd witte aftekeningen hebben?
ik kan alleen een gekleurde WS locus hond fokken als ik er een gekleurde hond op zet. ik kan alleen maat wit fokken als dit in het gen zit
je zal wel verkleuring krijgen maar nooit geen WS gekleurde brindle zoals bij Rommel of bij de Amstaf of wat dan ook dat is geneties niet mogelijk.
net zo goed dat je uit 2 roode honden nooit geen brindle fokt en uit 2 gele honden ook geen brindle fokt.
het gen moet namelijk dominant aan wezig zijn wil het zich dominant uiten.

hoe kan het dan zo zijn dat alle 20 pups van de ouders van sam (2x een nest van 10) kopietjes van sam zijn?
allemaal brindle dus, maar pa en ma nog geen streepje

dit is bijvoorbeeld ook een zus van sam:

Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

massam schreef:
Mol schreef:
Martijn schreef:
little-wolf schreef: Waarom?
Ws (bullterrier) is een ander gen dan de extreme verdunning van een witte herder dus krijg je toch gekleurde nakomelingen die heterozygot voor Ws zijn en dus gematigd witte aftekeningen hebben?
ik kan alleen een gekleurde WS locus hond fokken als ik er een gekleurde hond op zet. ik kan alleen maat wit fokken als dit in het gen zit
je zal wel verkleuring krijgen maar nooit geen WS gekleurde brindle zoals bij Rommel of bij de Amstaf of wat dan ook dat is geneties niet mogelijk.
net zo goed dat je uit 2 roode honden nooit geen brindle fokt en uit 2 gele honden ook geen brindle fokt.
het gen moet namelijk dominant aan wezig zijn wil het zich dominant uiten.

hoe kan het dan zo zijn dat alle 20 pups van de ouders van sam (2x een nest van 10) kopietjes van sam zijn?
allemaal brindle dus, maar pa en ma nog geen streepje

dit is bijvoorbeeld ook een zus van sam:

Afbeelding
brindle kan ook zwart zijn maar door het overmatig zwart aan wezig zijn komt brindle niet tot de voor grond.

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Mol schreef: brindle kan ook zwart zijn maar door het overmatig zwart aan wezig zijn komt brindle niet tot de voor grond.

logisch, maar pa is rood en ma is spierwit :mrgreen:

dus dan snap ik het nog niet
Mol
Zeer actief

Martijn schreef:
Mol schreef: ik kan alleen een gekleurde WS locus hond fokken als ik er een gekleurde hond op zet.
Dat ben ik met je eens maar een witte herder is gekleurd. In ieder geval geen Ws witte hond.
De verdunning van de herder valt weg omdat die homozygoot moet zijn. De Homozygote Ws van de bull wordt heterozygoot omdat de herder wsws is. Dan krijg je dus gekleurde honden met witte aftekeningen omdat het een dlDl WSws wordt. (ik gebruik dl nu even voor de dilute van witte herders.)

Brindle komt er inderdaad niet uit maar ze zullen nooit helemaal wit of zonder wit worden.
dat zeg ik je krijg hoogs waarschijnlij een lichte vergeeling in de hond maar borst poten neusrug en punt van staart zijn wel echt wit dit omdat je ten allertijde met het WS locus in de weer bent.

WWSS=wit

WWSsw=wit

WWswsw=wit

WwSS=wit

WwSsw=wit

wwSS=gekleurd

wwSsw=gekleurt

wwswsw=wit

Mol
Zeer actief

Martijn schreef:
Mol schreef: dat zeg ik je krijg hoogs waarschijnlij een lichte vergeeling in de hond maar borst poten neusrug en punt van staart zijn wel echt wit dit omdat je ten allertijde met het WS locus in de weer bent.
Een hond met witte poten, neus en staartpunt is toch niet wit?
Dan zou Cleo ook wit zijn en dat is ze volgens mij dus niet. :mrgreen:

Maar ik begrijp het niet helemaal. In je eerdere reactie zeg je dat het onzin is dat een witte herder en een witte bull gekleurde nakomelingen krijgen. Dat zeg je nu zelf toch ook?
ja maar de kleuring zal nihiel zijn dit omdat je met 2 vormen van wit werkt het wit WS en het wit vanuit me hoofd D

hier een fotot van rommel een WS locus kleur dat bedoel ik met poten staartpunt borst neus rug.

Afbeelding

Mol
Zeer actief

Martijn schreef:Eén kleur wit, mol. Het wit van de herder valt weg want het is recessief. Alleen het wit van de bul komt tot uiting.
Je krijgt dan dus gewoon een hond net als rommel maar dan niet brindle.
dan moet die toch gelig uit pakken of ben ik nu echt op me achterhoofd gevallen want je zit toch met die verduning's gen te kloten.
en je zit met resencief onder kleur van de bul te werken die zich alleen dominat kan uiten als de andere kleur dominant aanwezig is

Mol
Zeer actief

Martijn schreef:
Mol schreef:
Martijn schreef:Eén kleur wit, mol. Het wit van de herder valt weg want het is recessief. Alleen het wit van de bul komt tot uiting.
Je krijgt dan dus gewoon een hond net als rommel maar dan niet brindle.
dan moet die toch gelig uit pakken of ben ik nu echt op me achterhoofd gevallen want je zit toch met die verdinging gen te kloten.
Ik weet niet of je op je achterhoofd gevallen bent maar het wit van een witte herder is recessief en daar merk je dus niets van. De pups zullen er alleen maar drager van zijn.
Ze worden er dus niet gelig van. Het is geen dominant gen maar recessief.
Het toont niet in de heterozygote vorm. Gewoon niet, je ziet er niets van.
Een witte herder x een gewone herder geeft 100 gewone herders.
en je zit met resencief onder kleur van de bul te werken die zich alleen dominat kan uiten als de andere kleur dominant aanwezig is
De Ws van de bull is wel dominant dus die zie je in de nakomelingen in de heterozygote vorm ja.
we nemen wit resensief oke foken dan met een hond met dominant SW
dan word de hond wit of wet gevlekt maar zonder brindle
zijn we het daar over eens?

Mol
Zeer actief

Martijn schreef:
Mol schreef: we nemen wit resensief oke foken dan met een hond met dominant SW
dan word de hond wit of wet gevlekt maar zonder brindle
zijn we het daar over eens?

Wit gevlekt in dit geval. Een witte herder doet niet aan Sw dus totaal witte honden krijg je niet.

Verder zijn we het eens. :mrgreen:
oke :mrgreen:

johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

massam schreef:
Mol schreef: brindle kan ook zwart zijn maar door het overmatig zwart aan wezig zijn komt brindle niet tot de voor grond.

logisch, maar pa is rood en ma is spierwit :mrgreen:

dus dan snap ik het nog niet
Het is niet eenvoudig, maar wel razend interessant. :ok:

Het witte staffie teefje is niet wit zoals een witte herder of een kuvasz of een witte poedel wit is (dit is een effen kleur, heel licht creme als het ware).

Je witte staffie is net zoals witte ambulls, bullterriers, dogo's .... een gevlekte hond met heel weinig (of zelfs geen) gekleurde vlekjes.
De meeste witte bullterriers zijn genetisch gezien (donker)gestroomd gevlekt. Dat zie je vaak bij bullterriers, als je een witte kruist met een gekleurde, krijg je vaak brindles.

Als je een witte bullterrier kruist met een witte herder, krijg je honden zoals rommel : gevlekt met een beetje, of zelf volledig effen, in de mogelijke kleuren : zwart, zwart en tan, gestroomd, rood, blond..... omdat al deze kleuren dominant zijn over wit (het effen wit dat bleekcreme is).

Hopelijk is het nu wat duidelijker. :ok:
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Presa Pais bajos »

Voor de fanaten hier van genetica en kleurvererving....

Ik vond dit al surfend op het web :cheer:

http://www.tenset.co.uk/doggen/indexus.html

Een leuk programmatje wat je kunt downloaden waar je de vermoedelijke kleurlocus in kan voeren van beide ouders en dan de verwachtte kleurcombinaties kan laten berekenen in procenten!!!! YES!!!!!
Dit is het locus walhalla!!!!
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Presa Pais bajos »

dit kwam er uit.....

Vader witte herder cchcch
Moeder witte bullterrier kk swsw.................................................

Maternal genotype specified: kk swsw
Maternal phenotype: Red Sable & White (black nosed)

Paternal genotype specified: cchcch
Paternal phenotype: Cream Sable (black nosed)

1 potential genotypes:
100.00% Ccch swS Rfstd Hdfair Edyfair Plxno - Red Sable & White (black nosed) carrying chinchilla + extreme piebald

1 potential phenotypes:
100.00% Red Sable & White (black nosed)

1 potential phenotypes with carried traits:
100.00% Red Sable & White (black nosed) carrying chinchilla + extreme piebald

1 potential carried traits:
100.00% chinchilla + extreme piebald
starfleet
Erelid

Re: Wie kan de vader achterhalen?

Ongelezen bericht door starfleet »

razor_blade84 schreef:Hallo,
Zouden jullie eens naar de foto kunnen kijken om te zien of er een ander ras in te herkennen is?
Hieronder een foto van de pup "Thaï" en een foto van de moeder "Mia".
Met dank
Heer eerlijk gezegd (gefluisterd) vind ik hem veel liever en prettiger overkomen als een Stafford. Een schatje gewoon met die ogen.

Wat er verder inzit kan ik niet zeggen, hij heeft iets vaags labrador/bordercollieachtigs in zijn kop maar de bouw strookt daar weer helemaal niet mee.

Anne
Mol
Zeer actief

Presa Pais bajos schreef:dit kwam er uit.....

Vader witte herder cchcch
Moeder witte bullterrier kk swsw.................................................

Maternal genotype specified: kk swsw
Maternal phenotype: Red Sable & White (black nosed)

Paternal genotype specified: cchcch
Paternal phenotype: Cream Sable (black nosed)

1 potential genotypes:
100.00% Ccch swS Rfstd Hdfair Edyfair Plxno - Red Sable & White (black nosed) carrying chinchilla + extreme piebald

1 potential phenotypes:
100.00% Red Sable & White (black nosed)

1 potential phenotypes with carried traits:
100.00% Red Sable & White (black nosed) carrying chinchilla + extreme piebald

1 potential carried traits:
100.00% chinchilla + extreme piebald
hmmm dus met dit kan je zeggen dat we alle 3 gelijk hebben
bond
wit
en tygerbrindle

Plaats reactie