hanneke prins schreef:jidde schreef:even een willekeurig voorbeeld
http://www.kennelvanstoopy.nl/afstamanouk.html
de oma van deze hond is een echte dh. Wienerau is een zeer bekende fokker in de duitse herderwereld. Nanni haar vader is ook een wienerau.
dan willen ze dus beweren dat ze rechtere ruggen hebben?? Terwijl oma gewoon een echte is
http://www.kennelvanstoopy.nl/afstamangel.html
dan deze hond
hill v farbenspiel is een zeer bekende duitse herderreu. Zijn dochter is dan opeens een ODH??
Sorry, ik snap er dus echt niets van
http://www.kennelvanstoopy.nl/afstamxam.html
En deze is helemaal erg! Zowel moeder als pap is een echte! zie zelfs dat deze hond familie is van Nanni! Opa van die hond is ook nog eens de opa van Tuana (ando)
Schiet mij nu maar lek :N:
Hallo Jidde, ik heb gelezen wat je geschreven hebt. In dit 'willekeurige' geval gaat het om onze honden.
Eerst het volgende als het om de ODH gaat:
Van een ODH is pas sprake wanneer deze gedurende 4 generaties langharig is gefokt. Bij kruising van een ODH met een DH-L zal daarom aangegeven worden op de afstammingspapieren van de pups, hoeveel generaties er reeds langharig gefokt is.
De normen zijn als volgt:
ODH ´DH-L = pups ODH-1e generatie
ODH ´ ODH- 1e generatie = pups ODH-2e generatie
ODH ´ ODH- 2e generatie = pups ODH-3e generatie
ODH ´ ODH- 3e generatie = pups ODH
Wordt een ODH-1e generatie gekruist met een ODH-3e generatie, dan zijn de pups 1 generatie verder dan de "minst verre" ouder; in dit geval dus 2e generatie.
Ik denk dat dit al meer duidelijkheid geeft over wanneer een hond een ODH is. Overigens wordt op de afstammingsbewijzen altijd de ODH-generatie vermeld.
De ODH is geen erkend ras en er worden 'afstammingsbewijzen' uitgegeven voor deze honden.
Wat Anouk betreft, foto hieronder, ze is uit vacht.
Zij heeft wel degelijk een rechte rug ondanks dat er Wienerau bloed achter zit. (Niet elke kynologisch gefokte Duitse herder heeft een aflopende rug) Als je goed gekeken had had je gezien dat de opa (en niet oma) een langstokhaar Duitse herder is, geboren uit stokhaar DH's van inderdaad v.d. Wienerau, een zeer goede bloedlijn overigens.
De moederlijn is van heel ver terug allemaal langstokhaar en geselecteerd op o.a. de rechte rug.
Dat maakt dat Anouk een 2e generatie ODH is in tegenstelling overigens wat op haar fokcertificaat staat.
Dan Angel waar je naar verwijst.
Als je goed kijkt bij haar site zie je dat daar niet 'afstammingsbewijs' maar 'stamboom' staat wat al aangeeft dat zij geen ODH is. Angel is dus een langstokhaar Duitse herder. Ook haar moeder is net als haar vader een gewone stokhaar Duitse herder.
Angel is welliswaar wat gestrekt maar heeft niet een erg aflopende rug.
Angel is dus net zo 'erg' als Xam want ook hij is een langstokhaar Duitse herder zoals je kunt zien bij zijn pagina want ook daar staat 'stamboom'.
Overigens is Xam wel overhoekt zoals je veel ziet bij de kynologisch gefokte Duitse herdershond. Iets waar ik me zeker zorgen over maak waar het de rasstandaard van de ODH betreft. Ik heb contact met de eigenaar van zijn langstokhaar broer en deze hond heeft het juist weer niet.
Bij beide honden de SZ-nummers vermeldt van de ouders. Overigens hebben beide honden uitstekende bloedlijnen.
Daantje is de kleindochter van Anouk, zij is een 3e-generatie ODH en komt qua rasstandaard al aardig in de buurt van hoe een ODH eruit moet zien. Deze foto is wat onduidelijk en ze is op deze foto 8 maanden en nog uit proportie.
Op onze startpagina staat: "Door je interesse in de
OudDuitse Herdershond en/of de langstokhaar Duitse Herder ben je waarschijnlijk op deze site terechtgekomen"
Feit is nu eenmaal dat als je langstokhaar x langstokhaar fokt je 1e generatie ODH's krijgt vandaar dat wij dus Oudduitse herdershonden fokken.
De bloedlijnen van de ODH's zijn smal en wij zijn genoodzaakt steeds op zoek te gaan naar nieuwe bloedlijnen. Wat bij ons voorop staat is gezondheid en karakter. De rasstandaard zoals ze eruit moeten zien komt daarna bij ons in beeld maar vinden wij ook wel belangrijk.
Ik hoop dat het je nu allemaal wat duidelijker is wat onze honden aangaat.
Groetjes, Hanneke