Chatterbox schreef:En dan blijf ik toch weer bij m'n vraag in hoeverre je wolvengedrag mag doortrekken naar de hond en of onze huishonden ons wel echt als roedelleiders zien.
Of je nu zegt, '' ik ben de roedelleider en ik bepaal of er gevochten wordt ", of je zegt , "ik ben de baas , en ik bepaal of er gevochten word ", dat maakt toch niet echt veel uit .
De analogie is maar beperkt bruikbaar , dat ben ik met je eens . Geen mens gaat werkelijk het gedrag van een alpha wolf imiteren . En ik ga ook geen cracker boven de voerbak van mijn hond eten alvorens het haar te geven .
Maar als mijn uitlaathond tegen me opspringt omdat ze de bal wil hebben , dan moet ze laag , anders wordt er niet gespeeld . Dat gaat als het al voorkomt heel rustig , zonder geschreeuw of wat dan ook . Want zoals ik het zie heeft ze wel een neiging tot domineren , en zoals ik dat zie moet je dat in goede banen leiden , anders krijg je een onhandelbare hond .
Dan kan je zeggen , ik ben de roedelleider , of ik ben de baas , wat maakt het uit. Belangrijker is dat je op een goede manier met je hond gaat spelen .
Ik denk dat je gewoon goed moet kijken en proberen te begrijpen hoe je hond is , hoe hij op dingen reageert , en dan volg ik uiteindelijk mijn eigen gevoel , en niet de regeltjes volgens de een of andere theorie hoe mooi die ook mag zijn .
Hoe de hond ons ziet , ik weet het niet . Niet als soortgenoot , denk ik . Zoals wij een hond als behorend bij de het gezin (etc. ) ervaren , zo zal de hond als ranghoogste in zijn roedel zien , terwijl beiden het verschil in soort heel goed zien .
Kijk ik nu naar mijn uitlaathond die ik maar een paar uurtjes per week zie , dan blijkt uit haar gedrag en haar lichaamstaal dat ze me echt wel als ranghoger en vertrouwt ervaart , terwijl , omgekeerd , ik ook behoorlijk gehecht aan en gek op het beestje ben . Dus kennelijk zijn zowel mens als hond daar heel flexibel in