speurneus carola schreef:het gaat hier niet alleen over speuren, doen ook behendigheid met diverse honden, heb er een die vorig jaar in de b2 klasse heeft gelopen, door het werk dit jaar niet uitgekomen.
doe al jaren G&G erbij, heb jaren een eigen hondenschool gedraaid
werken ook met ipo en knpv honden, bijtwerk en appel
en het belangrijkste, wij werken met bijna al onze honden ook in commercials en films, dus lang wachten en toch paraat blijven. op elk moment van de dag je werk kunnen doen.
en veel aanleren van truckjes, kennen jullie die commercial van dreft vormvast, een hondje speelt met een klein meisje trekken samen aan een t-shirtje, meisje wordt ouder, krijgt een vriendje zitten samen op de bank en dan trekt ze de zoom van haar t-shirt onder haar billen, later is ze nog groter en heeft ze zelf een dochter.
dat is een van onze hondjes, daar 6 maanden. de laatste frolic reclame gezien, in een supermarkt? de helft van de honden zijn van ons. de labrador die die kerel in dat dalmatierpak omvergooit is de hoofdrol speler, is hier in het dagelijks leven immigrationdog en gasdetectiehond. kent alle mogelijk truckjes, poot geven links en rechts allebei tegelijk, staan en lopen op achterpoten, plat liggen, doodliggen op zijn rug liggen surfen op een surfplank noem maar op. allemaal aangeleerd met een speeltje als beloning. trouwens die kleine, die kent nog meer truckjes die kan zijn neus aanwijzen, en aanwijzing vasthouden die kan een rondje op zijn achterpoten maken. ook zonder voer!
dus niks speurwerk gewoon bezig zijn met je hond of het nu voor de sport, lol of werk is dat blijft hetzelfde.
Ik wil niet flauw zijn hoor maar de meeste van de trucjes die jij hier beschrijft beheerste mijn kruising Lab Loeky ook. Allemaal aangeleerd met behulp van een koekje en toen ze de trucjes eenmaal beheerste werden ze stuk voor stuk uitgevoerd op commando zonder dat ik zelfs een koekje in mijn hand of zak had.
Loeky interesseerde zich absoluut niet voor balletjes of andere speeltjes. Ze is op latere leeftijd bij ons gekomen en heeft daarvoor waarschijnlijk nooit geleerd om te spelen. Ik heb haar uiteindelijk wel kunnen leren te spelen, maar speeltjes hebben voor haar nooit voldoende motivatie gevormd om te kunnen gebruiken als beloning. En Loeky was daarin zeker niet de enige.
Welke motivatie je kiest maakt niet uit. Het moet de juiste motivator zijn voor jouw hond. Waar je ook voor kiest je zult de beloning altijd moeten gaan afbouwen. Of je nu voer of speeltjes gebruikt, timing is in beide gevallen vreselijk belangrijk en feit is dat nogal wat hondeneigenaren erg veel moeite hebben met timing.
Op onze hondenschool werken we al jaren met voer in de aanleerfase. Zo snel mogelijk wordt overgegeaan op intervalbeloning en tegen het einde van de cursus doen alle cursisten examen zonder voer. Dat zijn toch op jaarbasis zo'n pakweg 300 uitzonderingen op jouw regeltjes. En dat is dan alleen nog maar bij onze hondenschool.
Ik zou dus even vlug mijn oogkleppen afzetten als ik jou was en eens om je heen kijken.