Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is gehoorzamen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Wil de hond schreef:
Rataplan schreef:In het asiel werkte ik een keertje met een enorme bouvier maar die kreeg ik gewoon niet "af". Het zijn allemaal vreemde honden dus je gebruikt ook wel eens een ander commando down, lig dat soort dingen. Maar meneer ging niet liggen :mrgreen: en keek mij met zijn grote kop aan :mrgreen:
Toen kwam toevallig een andere vrijwilliger langs en die zei. Joh, ga nou eens leggen :roll: en verdomd hij ging :smile: leggen dus
Was zeker een Rotterdammer?
Wie die bouvier? :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Gehoorzamen is iets direct uitvoeren. Tommie gehoorzaamt mij meestal niet. Hij luisterd wel hoor, en hij denkt er even over na...en meestal doet hij dan ook wel wat ik vraag. :wink:

Even serieus; tommie kent een vrij groot scala van commando's die er meestal in de loop der tijd ingesleten zijn. Zoals 'op het gras' en 'die kant op'.
Er zijn er een aantal waar ik hem op getraint heb, zoals op een grotere afstand gaan zitten op comando. Nadeel (en meteen ook weer een voordeel) is dat tommie nou eenmaal een eigenwijs pubertje is die af en toe zijn eigen plan trekt. En dan krijg ik de dikke vinger. :boos:

Ach, voor een eerste hond vind ik dat het toch niet slecht gedaan heb.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

gehoorzamen is dat ze doen wat ik zeg als het echt nodig is.

en dat gebeurt zo ongeveer meestal. behalve met instinctmatige zaken als het spotten van poesjes of konijntjes. dan kan ik streng zijn tot ik een ons weeg.

even lijstje bedenken voor wil :mrgreen: :

wacht! bij wacht
ho! ook wachten
hee! bij 'wat zullen we nou'
kom! bij komen
nee! bij een activiteit die gestaakt dient te worden
kijk eens! even komen kijken
oh! dan gaat er iets leuks gebeuren, bezoek dat ze erg aardig vinden bijvoorbeeld.
hou je kop! bij overmatig gegil
koppen dicht! idem
zit! zit
circus! geinig sprongetje
ga maar liggen! bij liggen
eeeeennnn twee! hoppetee, bij ergens op mogen springen
toe maar! als ze permissie hebben om 'm even te peren
godsgrmblnogantoe! lin is echt boos en er moet geluisterd worden.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Kben met een lichte vorm van stomheid geslagen, eerlijk gezegd.

Ik dacht eigenlijk dat de mormels vrijbuitend door hun leventje huppelden. Er is dus duidelijk wél sprake van een gehoorzaamheidsfaktor. :mrgreen:
linlin

Wil de hond schreef:Kben met een lichte vorm van stomheid geslagen, eerlijk gezegd.

Ik dacht eigenlijk dat de mormels vrijbuitend door hun leventje huppelden. Er is dus duidelijk wél sprake van een gehoorzaamheidsfaktor. :mrgreen:
ja joh, anders is het einde zoek. :mrgreen: het is leuk om een balans te vinden tussen ze de baas zijn en ze hun eigen willetje, wat zeg ik, hun eigen megalomane wil, te laten doordrijven.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik heb ook niet alle commados opgenoemd hoor die de honden kennen maar alleen een indruk gegeven nou hier komt die dan Tash kent kom hier en doorlopen gezien de slechte toestand van haar heupen vragen wij haar nooit onnodig te gaan liggen en weer opstaan of zoiets betwijfel of ze dat dus kent. Zij functioneert prima met deze weinige commandos.
Oh ja en los kan ze ook nog.

Beau kent zit,down,kom hier doorlopen, wachten,los,blijven op de plaats,terug(achteruit) en dit zijn dezelde commandos die Orson kent en stil ook nog erbij voor beide.

Rio kent deze commandos en voorkomen en aan de voet sta en evt laten betasten tandje,volgen en natuurlijk kunnen ze allemaal netjes aan de riem lopen en rio kan ook plat helemaal en rolt dan om.
linlin

laatste keer! betekent laatste keer bal gooien. boeboe snapt dat erg goed. hij stopt er dan gewoon mee en gaat vaste prik water drinken.

en het moeilijkste verzoek aller tijden:

los! bij ursula meestal alleen in combinatie met ruilen voor een stukje frolic. :mrgreen:
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Wil de hond schreef:Kben met een lichte vorm van stomheid geslagen, eerlijk gezegd.

Zohee zeg, die Linnie is even een strenge tante, hoe zou ze ons behandelen als wij samen bij Lin in het fiegtuig zitten, we zijn nu met zijn allen een soort familie geworden door het forum.
Zou Lin ons extra verwennen, of niet???

Gr Bertus.
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Ik vind gehoorzamen erg belangrijk, de hond moet weten waar hij aan toe is. Dat wil niet zeggen dat ik de gehele dag mijn hond loop te commanderen! Ze kennen alledrie dan ook een aardige waslijst met commando's nu ik er zo over denk.
zit, down, stay/blijf, in de mand, poot, naar binnen/buiten, naast, volgen, stil, wacht, etc

Om dan nog maar niet te spreken over de trainingscommando's van schapendrijven....
AfbeeldingAfbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ja, lullig ergens hè, dat er vaak pas geluisterd wordt als je je boos maakt? Hoewel ik godverredomme vaak haast lachend zeg, en toch werkt het dan.

Ik ben het met je eens, honden vinden je niet belangrijk omdat ze goed naar je luisteren, dat merk ik bij mijn eigen honden. Die luisteren eigenlijk prima, maar ook weer niet zo goed als het zou kunnen. Hoe goed ze luisteren hangt van mij af geloof ik. Hoe belangrijker het is dát ze luisteren op een bepaald moment hoe beter ze dat ook doen, over het algemeen.

Blijkbaar zijn er andere zaken die hen doen vinden dat ik errug belangrijk ben voor ze.
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Goed luisteren betekent bij een GJD dus echt luisteren wanneer het uit komt en wanneer mevrouw majesteit koninklijke hoogheid daar behoefte aan heeft. Ik hoef echt niet te verwachten dat ze alle commando's zo maar even uit voert. En zou ik dat per defenitie willen dan heb ik toch een probleem of zij heeft geen leuk leven meer.

We hebben het hier dus op een accoordje gegooid. IK ben heel makkelijk met wat ik vraag aan commando's, maar wachten is ook echt wachten, want dan is het meestal een situatie betreffende de veiligheid. Daarnaast volgt ze de vooruit (als ze loopt te staren naar een andere voorbijgaande hond) ook goed uit.

En de rest, want ze kent wel een hele rij commando's, is ondergeschikt. Soms doet ze ze langzaam en loopt ze te treuzelen en soms is ze super enthousiast om alles netjes te doen.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wuilus luisterd bijzonder goed naar mij maar daar is ze het ras ook wel naar en ze heeft de nodige cursusjes gedaan, hoewel ik niet denk dat dat echt wat heeft uitgehaald.
Ze kan bv

zit
langzaam= rustig lopen
wacht= stilstaan en dan weer verder
halt= stilstaan tot ik er ben
liggen
staan
plaats
volg
doorlopen
hap= is bijten in wat ik aanwijs
zoek dit of dat
ga in het water, dan zoekt ze water en jumpt erin
Vooruit= recht vooruit lopen tot ik liggen zeg bv of wacht
blijf

ik zal nog wel wat vergeten zijn verder maar dit zijn de zaken die ik over het algemeen maar 1 keer hoef te zeggen en dan gebeurt het. Maar ik besef terdegen dat ik een herdermiks heb die bijzonder veel liefde en will to please heeft naar mij. Een goede opvoeder ben ik niet want ik ben TE streng hoor ik vaak. :N: Ik eis directe gehoorzaamheid bij haar. Bij de honden van Martyijn heb ik dat helemaal niet en die doen maar waar ze zin in hebben. Die zijn overigens ook veel minder geneigd in de problemen te raken, dat speelt zeker een rol. Wuilus die haar gang gaat is niet echt betrouwbaar en die kan gaan bijten of knokken buiten. Binnen wordt ze opdringerig en irritant als ik haar teveel vrijheid geef :denken:

Ik hoef dus ook nooit meer een harde werkhond na Wuilus, eigenlijk niks voor mij. :ok:
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Shanu kent maar bar weinig commando's, omdat ik te lui ben om ze aan te leren.
Kom, zit, af, plaats, los.
"zit" gebruik ik nooit. Geen idee waarom ik haar dat ooit geleerd heb.
"kom" werkt alleen als ik met een stok klaarsta om weg te gooien.
"plaats" wordt vaak gevolgd door gezucht en gesteun als ze dus vanaf mijn bed naar haar (andere) plaats op de grond moet.
"los" werkt eigenlijk wel goed. Geen idee hoe ik dat heb aangeleerd, maar als ze iets heeft wat ze niet mag hebben en ik zeg los, dan laat ze het los. Eigenlijk laat ze het ook los als ik "shanu"zeg... :denken:
En "af" werkt alleen als ik het heel raar zeg, zoals aaaaaaaf. :mrgreen:
Groet,
Dorien
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

Tja, doggen.. :denken: wat kan ik zeggen :mrgreen:
Een aantal zijn belangrijk voor hun veiligheid en ivm hun formaat. De commando's die ze aardig opvolgen:

- Hier (Oops doet dat vlotjes, Senna meestal wat langer :roll: )
- Kom op!! ( die is voor Senna als Hier te lang duurt naar m'n zin :mrgreen: )
- Zit ( doen ze allebei goed, Wordt voornamelijk gebruikt zodat ik de tijd krijg naar binnen te gaan als we thuis komen en voor ze aanvallen op hun eten)
- Wachten ( belangrijk als ze aan de riem zitten en 1 moet plassen en de ander wil doorlopen)
- Op de Stoep ( tijdens het loslopen hier in de buurt kunnen ze het grasveld af de weg op. Als ik zeg: op de stoep! dan begrijpen ze allebei direct wat ik bedoel. Deze vond ik erg belangrijk ivm hun veiligheid)
- Plaats ( doen ze allebei wel aardig )
- Af ( doen ze allebei na enig gedraal..)
- Opzouten!! ( werkt goed na de vierde keer met enige stemverheffing :roll: voornamelijk als ze voor m'n voeten lopen als ik aan het koken ben )
- Laag ( is vooral voor Senna omdat die in z'n enthousiasme nog wel eens de neiging heeft te gaan springen )
- Zachtjes/Rustig ( ook voornamelijk Senna ivm z'n enthousiasme )

Verder zijn er nog wel wat woorden die ze wel aardig snappen wat ik bedoel maar dat is meer door houding en intonatie geloof ik.
Echt heel belangrijk vind ik superstrak luisteren niet echt eigenlijk. Het moet leuk blijven voor mij en de honden. Sommige commando's moeten ze wel opvolgen omdat ze anders gevaar lopen of een gevaar zijn voor een ander.
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tarz »

Ik wil dat mijn honden komen als ik ze roep en dat ze naar hun plek te sturen zijn en dat soort dingetjes.
Nina kan heel wat meer dan het doorsnee 'luisteren' maar dat is niet omdat dat perse moet, meer omdat ik het leuk vond haar dat te leren.
Ik geniet er meer van als mijn honden lekker ravotten dan dat ik ze de hele tijd van alles aan het leren ben.
Groetjes Rob
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Chiva luistert goed, maar lijkt de laatste tijd niet altijd meer te snappen wat ik bedoel met een commando (dat zal de leeftijd wel zijn). Dan kijkt ze me aan en gaat maar zitten, zo van dat zal ze wel bedoelen. Belle moet nog veel leren. Ze kent wel veel commando's, maar voert ze niet altijd direct uit.
Grappig is dat hier in de buurt een Mechelse herder woont die op de dag af precies even oud is als Belle. Ik praat zo af en toe met haar baasjes en die vertelden altijd dat hun hond zo gehoorzaam is en altijd luistert. Ik best een beetje jaloers, want ik wil ook wel zo'n gehoorzame hond. Maar ja, had ook in m'n achterhoofd dat een Mechelse herder misschien wel makkelijker op te voeden is dan een kruising Pyrenese berghond. Tot we een keer samen naar het bos gingen. Daar bleek dat hun hond precies net zo goed of net zo slecht luistert als Belle.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Grappig is dat hier in de buurt een Mechelse herder woont die op de dag af precies even oud is als Belle. Ik praat zo af en toe met haar baasjes en die vertelden altijd dat hun hond zo gehoorzaam is en altijd luistert. Ik best een beetje jaloers, want ik wil ook wel zo'n gehoorzame hond. Maar ja, had ook in m'n achterhoofd dat een Mechelse herder misschien wel makkelijker op te voeden is dan een kruising Pyrenese berghond. Tot we een keer samen naar het bos gingen. Daar bleek dat hun hond precies net zo goed of net zo slecht luistert als Belle.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Tarz schreef:Ik wil dat mijn honden komen als ik ze roep en dat ze naar hun plek te sturen zijn en dat soort dingetjes.
Nina kan heel wat meer dan het doorsnee 'luisteren' maar dat is niet omdat dat perse moet, meer omdat ik het leuk vond haar dat te leren.
Ik geniet er meer van als mijn honden lekker ravotten dan dat ik ze de hele tijd van alles aan het leren ben.
Gelijk heb je.

Vooral als het meeste via vriendschap en een hoop lol gaat, komen vaak hele unieke karaktereigenschappen naar boven die meestal onderdrukt waren om dat ze van een hond een soort robot maakte die blindelings op de baas moet reageren.

Gr Bertus.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

De Saarloos wolfhonden en de Whippets hebben een enorme eigen wil, ik hoef haast nooit te schreeuwen, het is eigenlijk altijd spelende wijs gegaan.

Als de SWH's nog pup waren en ik riep ze dan waren ze gewoon doof, ja dan maak ik er een soort spel van, ik ging mij verbergen, dan waren ze heek gauw bij me, ik probeerde altijd iets slimmer als hun te zijn, heden tendage als ze loslopen houden ze mij beter in de gaten als ik hen

En wat hier al aan gegeven was de honden beseffen drommels goed als je werkelijk een keer boos ben.

Al bij al is het toch de uitstraling van de geleiders en leergeld uit fouten plus goede sugesties van derde, en vergroeien met je honden.

Gr Bertus.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Een commando die ik belangrijk vind is :hierrrrrrrrrrr:,( maakt niet uit hoe, als het maar snel is............... :roll: )

:Genoeg:, is ook erg handig als ze gaan blaffen.

:In de auto:, vind ik ook een prettige, als ik naar het bos ben geweest. Ik heb er een vrolijkerd bij die de wandeling nog eventjes iets langer wil laten duren. Maar na een kwartiertje is hij uiteindelijk wel genegen om ook in te stappen................ :smile:

Voor Beer, die echt dwars heeft gelegen met hierkomen is het voldoende om te zeggen :ga je mee een rondje lopen: en hij komt als een dwaas aangerent om zich te laten aanlijnen............. :smile:

Stoppen bij de straat is :stoeprand: en oversteken is :yes:

Dit zijn voor mij de belangrijkste en ze lukken redelijk.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Gehoorzamen is luisteren naar mijn verzoek.
Binnenshuis, en om het huis ( ook op vakantie met een open tuin en met andere open tuinen) is er geen enkel probleem.
Hier is hier en dat gaat goed.
Buitenshuis heeft hij ook geen enkel probleem.
Ik wel, want mijn hond neemt het begrip ruim lopen heel ruim.
Hij luistert prima als er geen andere honden in het vizier zijn, of mogelijk in het vizier.
Maar ik zal nooit meer klagen.
Want na 3 weken spanje en wel heel vaak de vraag of mijn hond aan 'obiedience doet' omdat hij op het terein zo netjes bij ons blijft zie ik echt wel in wat zijn kwaliteiten zijn.
Nu moeten we dat nog uitbouwen naar elders :mrgreen:
Want dan gaat nog net niet zijn middelvinger omhoog. :wink:
Als hij dat niet meer doet, en beter bij me blijft heb ik de perfecte hond.
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik vind het fijn dat de honden (voor 99% dan :mrgreen: ) luisteren als het echt nodig is. Heb niet zo'n zin om de hele dag mijn honden te commanderen, maar het is fijn als ze luisteren. Net als Bertus al aangaf: lekker kunnen ravotten met je honden en lol maken als het respect naar de baas er maar is, vind ik veel leuker en schept echt een unieke band.

Het leuke is dat je dan ook ziet dat echt iedere hond uniek is met zijn of haar eigen dingetjes en karaktertrekjes, ook al zijn ze bijv. familie van elkaar.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
neeltje2
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door neeltje2 »

Hier gelden enkele basiscommando's en die worden eigenlijk alleen gebruikt indien noodzakelijk.
Kom hier = natuurlijk belangrijk, kan leven of dood betekenen
Laat liggen = als ze iets willen oppakken wat vies of gevaarlijk kan zijn
Volgen= als we wandelaars, fietsers of ruiters tegenkomen tijdens het wandelen
Wachten = net zo belangrijk als kom hier
Blijf = idem
Zit = gewoon af en toe nodig en gemakkelijk
Af = idem
Stil = héél handig als je erg waakse honden hebt (zoals ik!)Verder zijn er nog heel veel kommandootjes, die ik eigenlijk niet zo wil noemen die dagelijks gebruikt worden voor de fun, zoals: kom post halen, help ff opruimen, breng slofjes en dat soort dingen :wink: Dat vinden ze gewoon leuk om te doen.
Wat die "echte " kommando's betreft, ik gebruik ze alleen als het echt nodig is, dan houden ze in mijn ogen ook hun kracht. als ik met m'n honden wandel laat ik ze zoveel mogelijk hun eigen gang gaan, alleen als zich een situatie voordoet dat ze anderen, bijv. fietsers of ruiters tot last zijn, of zichzelf in gevaar (kunnen) brengen, grijp ik in. En op zo'n moment eis ik ook absolute gehoorzaamheid. Daarom worden die kommando's wel af en toe getraind.
Groetjes, Neeltje2
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”