Tja, doggen..

wat kan ik zeggen
Een aantal zijn belangrijk voor hun veiligheid en ivm hun formaat. De commando's die ze aardig opvolgen:
- Hier (Oops doet dat vlotjes, Senna meestal wat langer

)
- Kom op!! ( die is voor Senna als Hier te lang duurt naar m'n zin

)
- Zit ( doen ze allebei goed, Wordt voornamelijk gebruikt zodat ik de tijd krijg naar binnen te gaan als we thuis komen en voor ze aanvallen op hun eten)
- Wachten ( belangrijk als ze aan de riem zitten en 1 moet plassen en de ander wil doorlopen)
- Op de Stoep ( tijdens het loslopen hier in de buurt kunnen ze het grasveld af de weg op. Als ik zeg: op de stoep! dan begrijpen ze allebei direct wat ik bedoel. Deze vond ik erg belangrijk ivm hun veiligheid)
- Plaats ( doen ze allebei wel aardig )
- Af ( doen ze allebei na enig gedraal..)
- Opzouten!! ( werkt goed na de vierde keer met enige stemverheffing

voornamelijk als ze voor m'n voeten lopen als ik aan het koken ben )
- Laag ( is vooral voor Senna omdat die in z'n enthousiasme nog wel eens de neiging heeft te gaan springen )
- Zachtjes/Rustig ( ook voornamelijk Senna ivm z'n enthousiasme )
Verder zijn er nog wel wat woorden die ze wel aardig snappen wat ik bedoel maar dat is meer door houding en intonatie geloof ik.
Echt heel belangrijk vind ik superstrak luisteren niet echt eigenlijk. Het moet leuk blijven voor mij en de honden. Sommige commando's moeten ze wel opvolgen omdat ze anders gevaar lopen of een gevaar zijn voor een ander.