Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

steriliseren

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Beide is snijden in een gezonde hond. Alleen bij amputatie krijgen ze geen last van hun hormonen
Nee. Ik stel dat er meerdere oorzaken kunnen zijn om een castratie te overwegen.
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

ze zeggen wel es, voorkomen is beter dan genezen. :wink:

ok, tis duidelijk dat velen tegen snijden zijn in gezonde dieren.
kan ik goed inkomen. :ok:

als we dat even achterwege laten, en ff kijken naar de veranderingen na een castratie sterilisatie.
naar mijn idee wordt door veel mensen deze 2 dingen door elkaar gehaad.
reu wordt gecastreerd en teef gesteriliseerd denken velen.
maar das dus niet zo.

castratie is het verwijderen van de eierstokken, baarmoeder en ballen.
sterilisatie is het onderbreken van de zaad- of eileider (dus zowel bij reu als teef) en hierdoor worden ze wel onvruchtbaar maar het hormonale stelsel is onveranderd gebleven en er is dus geen gedragsverschil merkbaar. De interesse tussen de beide seksen wordt gehandhaafd en de dekking zal nog steeds kunnen gebeuren doch echter zonder resultaat.

zouden de mensen die tegen castratie zijn, wel met dit idee kunnen leven, om de hond alleen onvruchtbaar te maken? ( en het snijden in gezonden dieren even achterwege gelaten.)
of blijf je er op tegen?
het enigste wat veranderd in de hond is dus dat ze niet vruchtbaar meer zijn. maar gedrag blijft hetzelfde.
sample
Zeer actief

zouden de mensen die tegen castratie zijn, wel met dit idee kunnen leven, om de hond alleen onvruchtbaar te maken? ( en het snijden in gezonden dieren even achterwege gelaten.)
of blijf je er op tegen?
het enigste wat veranderd in de hond is dus dat ze niet vruchtbaar meer zijn. maar gedrag blijft hetzelfde.
Ik ben bekend met het verschil tussen castratie en sterilisatie. Maar ik zou dus mijn teef niet laten steriliseren. Met sterilisatie voorkom je namelijk geen risico's van baarmoederontsteking. De baarmoeder zit er immers nog. En de loopsheid blijft ook gewoon. Er komt alleen geen eitje meer vrij.
little-wolf
Zeer actief

sample schreef:
of blijf je er op tegen?
Ik ben bekend met het verschil tussen castratie en sterilisatie. Maar ik zou dus mijn teef niet laten steriliseren. Met sterilisatie voorkom je namelijk geen risico's van baarmoederontsteking. De baarmoeder zit er immers nog. En de loopsheid blijft ook gewoon. Er komt alleen geen eitje meer vrij.
weet ik. maar het gaat dus om het onvruchtbaar maken. niet om het vervelend vinden van een loopsheid.
sample
Zeer actief

weet ik. maar het gaat dus om het onvruchtbaar maken. niet om het vervelend vinden van een loopsheid.
Als het mij om onvruchtbaar maken ging, deed ik mijn hond aan de pil denk ik. Dan hoefde ik er helemaal niet in te laten snijden.

Als ik een teef had, liet ik haar castreren. Ik vind de argumenten daarvoor van dierenarts en cursusleidster enorm legitiem. En natuurlijk heb ik daar een emotionele kant bij. Maar als ik 2 kwaden tegen elkaar af moest wegen (operatierisico's tegen baarmoederontsteking), koos ik voor operatierisico's.
little-wolf
Zeer actief

sample schreef:
Als het mij om onvruchtbaar maken ging, deed ik mijn hond aan de pil denk ik. Dan hoefde ik er helemaal niet in te laten snijden.

Als ik een teef had, liet ik haar castreren. Ik vind de argumenten daarvoor van dierenarts en cursusleidster enorm legitiem. En natuurlijk heb ik daar een emotionele kant bij. Maar als ik 2 kwaden tegen elkaar af moest wegen (operatierisico's tegen baarmoederontsteking), koos ik voor operatierisico's.
maar zo gezond is de pil eigenlijk toch ook niet?
sample
Zeer actief

Nee. Maar als ik me alleen druk maakte om vruchtbaarheid en moest kiezen tussen de risico's die de pil met zich meebracht en de risico's die een operatie met zich meebracht, dan koos ik voor de risico's van de pil.
little-wolf
Zeer actief

sample schreef:
Nee. Maar als ik me alleen druk maakte om vruchtbaarheid en moest kiezen tussen de risico's die de pil met zich meebracht en de risico's die een operatie met zich meebracht, dan koos ik voor de risico's van de pil.
ok. duidelijk! :ok:
sample
Zeer actief

Jij hebt je eigen standpunt in deze discussie helemaal nog niet duidelijk gemaakt. Wat zou jij doen, Little Wolf? :wink:
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Als ik zou besluiten om om te snijden in mijn hond zou ik voor sterilisatie kiezen. Hierdoor wordt de hormoonhuishouding niet door elkaar gegooit en kan mijn teef lekker een teef blijven.

Mijn teefje is net voor het eerst loops geweest (ook mijn reu in nod intact) dit is allemaal goed gegaan dus wordt zij niet geopereerd. Mocht zij nu 2 maal achter elkaar schijnzwanger worden dan zal ik ervoor kiezen om haar te castreren omdat ik dit zielig vind voor haar.

Verder moet ieder voor zich beslissen in welke stroming zij meegaan. Wat ik heb begrepen heeft het ook geen nut meer om je teef te castreren wanneer zij al een keer loops is geweest (ivm met kanker). Dat zou dus betekenen dat je de hele hormoonhuishouding van het teefje door elkaar gooit op een leeftij van ongeveer 5 maanden. Om dit moment zijn zij nog volop in de groei en hormonen spelen een grote rol in deze groei vooral de botgroei.

Ik denk dat als mjin hond aanleg heeft voor het ontwikkelen van kanker zij dit toch wel krijgt. En als ze dan inderdaad kanker krijgt wanneer zij 10 of 11 jaar is. Dan moet het maar zo zijn. Maar dan kan ik voor mezelf zeggen dat ik haar een compleet leven heb gegeven
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
sample
Zeer actief

Wat ik heb begrepen heeft het ook geen nut meer om je teef te castreren wanneer zij al een keer loops is geweest (ivm met kanker)
Hey, ik heb júist begrepen dat je de eerste loopsheid af moest wachten. Waarom precies week eigenlijk niet meer. Misschien wel in verband met een bepaalde lichamelijke volgroeidheid.
little-wolf
Zeer actief

sample schreef:Jij hebt je eigen standpunt in deze discussie helemaal nog niet duidelijk gemaakt. Wat zou jij doen, Little Wolf? :wink:
ik kan me vinden in voorkomen is beter dan genezen.
maar ook kan ik me vinden in niet snijden in een gezond dier.
balou heeft nog steeds zn ballen. of die er ooit afgaan...weet ik niet.

:19:
Ca Cajuina
Zeer actief

sample schreef:
Wat ik heb begrepen heeft het ook geen nut meer om je teef te castreren wanneer zij al een keer loops is geweest (ivm met kanker)
Hey, ik heb júist begrepen dat je de eerste loopsheid af moest wachten. Waarom precies week eigenlijk niet meer. Misschien wel in verband met een bepaalde lichamelijke volgroeidheid.
Zo zie je maar weer. Mijn dierenarst gaf aan dat het verstandig was voor de loopsheid te doen omdat het nogal zijn voordelen had :roll: Toen ik zei ik wil het nog even afwachten zei hij dat er al enkele voordelen verloren zouden gaan en dat ik wel snel een beslissing moest maken.

Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ca Cajuina schreef:
sample schreef:
Zo zie je maar weer. Mijn dierenarst gaf aan dat het verstandig was voor de loopsheid te doen omdat het nogal zijn voordelen had :roll: Toen ik zei ik wil het nog even afwachten zei hij dat er al enkele voordelen verloren zouden gaan en dat ik wel snel een beslissing moest maken.
ik heb ook latijd gehoord op de teef minimaal 1x loops te laten worden voordat je dur laat helpen.
Ca Cajuina
Zeer actief

little-wolf schreef:
Ca Cajuina schreef:
sample schreef:
ik heb ook latijd gehoord op de teef minimaal 1x loops te laten worden voordat je dur laat helpen.
Doet er ook weinig toe eigenlijk. Ik laat toch niet in mijn teefje snijden. Het is trouwens al een ontzettende bitch dus laat staat als ze gecastreerd wordt :roll:

Afbeelding
sample
Zeer actief

little-wolf schreef:
sample schreef:Jij hebt je eigen standpunt in deze discussie helemaal nog niet duidelijk gemaakt. Wat zou jij doen, Little Wolf? :wink:

Ik vind het voor een reu ook nog wel een ander verhaal moet ik zeggen. Als een reu gewoon intact blijft, bestaan er naar mijn weten geen risico's op ziektes toch? Tis niet (bij voorbeeld) algemeen veel voorkomend dat een reu prostaatkanker krijgt als hij niet gecastreerd wordt........of wel?

De kans op baarmoederkanker schijnt best in redelijke mate aanwezig te zijn. En omdat je het heel moeilijk (bijna níet) herkent, vind ik dat een heel eng idee. Tkan binnen 24 uur fataal zijn voor je hond. Alles bij elkaar opgeteld vind ik dat veel enger dan operatierisico's.

Ik heb een reu. En ik ondervind geen problemen met zijn reu gedrag. Hij is dominant, maar niet oncorrigeerbaar. Hij reageert heftig op loopse teven, maar de "loopse teventijd" is maar zo betrekkelijk kort, dat ik dat niet als hindernis ervaar. Zodra hij hyperseksueel gaat worden, of zichzelf kapot bijt, of iets in die richting vertoont, doe ik er niet moeilijk om. Dan gaat hij onder het mes.
little-wolf
Zeer actief

sample schreef:
little-wolf schreef:

Ik vind het voor een reu ook nog wel een ander verhaal moet ik zeggen. Als een reu gewoon intact blijft, bestaan er naar mijn weten geen risico's op ziektes toch? Tis niet (bij voorbeeld) algemeen veel voorkomend dat een reu prostaatkanker krijgt als hij niet gecastreerd wordt........of wel?

De kans op baarmoederkanker schijnt best in redelijke mate aanwezig te zijn. En omdat je het heel moeilijk (bijna níet) herkent, vind ik dat een heel eng idee. Tkan binnen 24 uur fataal zijn voor je hond. Alles bij elkaar opgeteld vind ik dat veel enger dan operatierisico's.

Ik heb een reu. En ik ondervind geen problemen met zijn reu gedrag. Hij is dominant, maar niet oncorrigeerbaar. Hij reageert heftig op loopse teven, maar de "loopse teventijd" is maar zo betrekkelijk kort, dat ik dat niet als hindernis ervaar. Zodra hij hyperseksueel gaat worden, of zichzelf kapot bijt, of iets in die richting vertoont, doe ik er niet moeilijk om. Dan gaat hij onder het mes.
we moeten ff afwachten hoe die reageert als het teefje volgend jaar loops moet gaan worden, hoe hij erop reageerd.
buiten lebbertie het gras af, en weet je meteen dat er een loopse teef is.
:mrgreen:

op de h.school wel es loopse teven besnuffeld, maar dan hou'k hem aan de riem, tis een mooie training dan.
sample
Zeer actief

we moeten ff afwachten hoe die reageert als het teefje volgend jaar loops moet gaan worden, hoe hij erop reageerd.
Ik zou geloof ik (als ik ooit in het bezit van meerdere honden kwam) zorgen dak allemaal hetzelfde geslacht heb. Je kan et ook te gek maken door loopse teef en intacte reu de godganse dag om elkaaar heen te laten draaien.
Ca Cajuina
Zeer actief

sample schreef:
Ik zou geloof ik (als ik ooit in het bezit van meerdere honden kwam) zorgen dak allemaal hetzelfde geslacht heb. Je kan et ook te gek maken door loopse teef en intacte reu de godganse dag om elkaaar heen te laten draaien.
Dat gaat helaas niet met onze rassen :wink:

Bij ons heeft Conan zich gewoon goed gedragen. De laatste week werd het een beetje veel en toen is Akira uit logeren gegaan

Afbeelding
sample
Zeer actief

Dat gaat helaas niet met onze rassen

Bij ons heeft Conan zich gewoon goed gedragen. De laatste week werd het een beetje veel en toen is Akira uit logeren gegaan
Als het goed gaat is het natuurlijk prima. Maar ik geloof dat ik er persoonlijk niet zo goed tegen bestand zou zijn. Ogen voor en achter moeten hebben de godganse dag en honden in niet-uitbreekbare kamers apart zetten. Lijkt me best een dagtaak gedurende 3 weken :mrgreen:
sample
Zeer actief

FF ontopic........een soortgelijke discussie is (waarschijnlijk al meerdere malen voor mijn tijd ook) geweest in de tijd dat ik hier kom.

Maar een asiel doet het wél standaard hè? Castreren. Om overpopulatie te voorkomen. En ergens vind ik dat helemaal geen slechte insteek. Er zijn er al zoveel, honden dan. En elke dag komen er genoeg bij. En altijd blijven er mensen die onnadenkend/onverantwoord/onoplettend tóch gewoon nestjes op de wereld blijven zetten. Van de meest vreemde kruisingen.

Dát kan natuurlijk ook een motivatie zijn.
little-wolf
Zeer actief

sample schreef:

Als het goed gaat is het natuurlijk prima. Maar ik geloof dat ik er persoonlijk niet zo goed tegen bestand zou zijn. Ogen voor en achter moeten hebben de godganse dag en honden in niet-uitbreekbare kamers apart zetten. Lijkt me best een dagtaak gedurende 3 weken :mrgreen:
we kijken wel. anders zien of die bolle uit logeren kan.
Ca Cajuina
Zeer actief

sample schreef:

Dat viel eigenlijk wel mee omdat Conan wist dat hij niet op Akira mocht klimmen. Dus deed hij dat over het algemeen niet. Ook Akira liet hem niet toe. Ze zijn natuurlijk ook niet de hele tijd vruchtbaar. De laatste week vond mw het wel intteresant en toen is ze ook uit logeren gegaan

Afbeelding
Michella
Actief

Ongelezen bericht door Michella »

sample schreef:
Teef vind ik ook niet goed om te castereren, want zij worden er vele malen feller van. En als je geen loopse hond wil, neem dan een reu
Dat een teef vele malen feller wordt, is écht geen standaardgegeven hoor. Theeft inderdaad geen zin om een teef te laten steriliseren om haar mínder fel/dominant te maken.

En ik heb me juist laten vertellen dat het laten castreren van je teef, helemaal niet slecht is voor haar gezondheid als je toch niet van plan bent een nestje (of meerdere) te krijgen. Tschijnt dat je veel eerder kans hebt op baarmoederontsteking en dat soort narigheid. Omdat de hormonen die een gezonde teef krijgt, onbenut blijven.
Was mijn meisje maar wat feller geworden.
Nee hoor, bovenste quote gaat hier niet op!
Achteraf ben ik maar wat blij dat ze gesteriliseerd is...zeker nu met Boomer waarbij alles nog intact is.
AfbeeldingAfbeelding
Kayla en Boomer
Roosje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roosje »

jidde schreef:Teef vind ik ook niet goed om te castereren, want zij worden er vele malen feller van. En als je geen loopse hond wil, neem dan een reu
Drie teefjes heb ik nu laten castreren en bij geen van de drie heb ik gedragsveranderingen opgemerkt. Zelfs met Mo, waar ik mij eerlijk gezegd een beetje zorgen over maakte omdat het toch al zo'n pittig dametje is, merk ik niets van dat ze feller is geworden.

Ik zou trouwens geen reu meer willen :80: Teefjes liggen mij veel beter.

Naast baarmoeder en borst kanker, komt baarmoeder ontsteking regelmatig voor bij teefjes. Wanneer ze dan geopereerd moeten worden zijn de risicos veel groter tijdens een operatie dan wanneer alles rustig is in de baarmoeder.

Roosje
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Roosje schreef:
Naast baarmoeder en borst kanker, komt baarmoeder ontsteking regelmatig voor bij teefjes. Wanneer ze dan geopereerd moeten worden zijn de risicos veel groter tijdens een operatie dan wanneer alles rustig is in de baarmoeder.

Roosje
dat lijkt mij idd ook. ze zijn dan al wat verzwakt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik laat niet onnodig in mijn honden snijden, reuen en teven niet. Alleen als het medisch noodzakelijk is. Hier gaan ze gewoon apart als de dames loops zijn... en een beetje opletten met uitlaten....
Een teef kan overal kanker krijgen, dan zou je haar helemaal leeg moeten halen dan kun je het voorkomen... dus dat is zeker geen reden om mijn teven te laten castreren. De operatierisico's zijn daarnaast ook nog veel te hoog en die laat ik mijn honden niet onnodig nemen.
En dat een reu dan niets zou mogen.. da's dan jammer, hij mag wel meer niet wat ie wel graag zou willen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

sample schreef:
Maar een asiel doet het wél standaard hè? Castreren. Om overpopulatie te voorkomen. En ergens vind ik dat helemaal geen slechte insteek. Er zijn er al zoveel, honden dan. En elke dag komen er genoeg bij. En altijd blijven er mensen die onnadenkend/onverantwoord/onoplettend tóch gewoon nestjes op de wereld blijven zetten. Van de meest vreemde kruisingen.

meestal alleen bij katten hoor. Bij ons gaan alle honden wel intakt weg.
Katten zijn er al zat, dat wordt wel allemaal gecastereerd en gesterliliseerd.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

clausipaus schreef:
sample schreef:

Dat dacht ik dus ook dat bij asielen alleen de katten standaard gecastreerd worden.
little-wolf
Zeer actief

clausipaus schreef:
sample schreef:

honden zijn er toch ook al zat? :denken: :19:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”