Mol schreef:idorh schreef:Martijn schreef:jores schreef:
ik weet precies waarover ik praat, wij zijn de dupe omdat er zogenaamd lijnteelt gebruikt wordt om kleuren te fokken, je mag wel een maand de da kosten betalen als je dat wilt, kijken of je het dan nog zo goed vindt.
je schrijft zelf dat je er generaties voor nodig hebt om dan een goede lijn te krijgen, en die honden die in de tussenliggende generaties met karakter en gezondheidsproblemen kampen vindt je dat dan normaal.
Zonder inteelt heb je geen lijn. Praat daar dan ook niet over. Een stamboom vol outcrossen is geen lijn. Het is een onzinnig systeem zonder voorspelbare nakomelingen.
En dat er voor de kleur gelijnteelt wordt is bullshit. Er is niets moeilijks aan om met onverwante honden een kleurtje in een nest te fokken.
En ik ben het er mee eens...mensen die alleen maar outcrossen moeten er mee ophouden. Die voegen op de lange termijn niets toe.
We houden het bij de hond en voor gemak de Labrador.
De meest voorkomende kleur is en was zwart en zeg maar geel.
Chocolade bruin kwam naar verhouding niet veel voor, men kan inderdaad makkelijk een kleur in fokken zonder in of lijnteelt, maar dat kan vele generaties lang duren, (dat is met elke eigenschap zo die nog niet veel voorkomt).
Maar als de vraag van de een op anderen dag groot is om die bruine kleur te verkrijgen, dan past een X aantal fokkers gewoon in en lijnteelt toe om in een zo'n korte mogelijke periode bruine honden te hebben en heel vaak ten koste van nare eigenschappen die ook versneld vast gelegt worden.
Gr Bertus.
de bruine kleur in de lab is niet moeilijk te fokken hoor bertus
want dat zit weer in het zwart
BB=zwart zwart
Bb=zwart met onder kleur bruin
bb=bruin bruin
bB=bruin met onder kleur zwart
zet ik een bb hond open Bb hond fok ik al zwarte en bruine honden
en daar hoef ik geen ingrijpende veranderingen in me lijnteeld voor te doen.
mensen die echt bewust lijnteeld doen doen echt niet zomaar wat en fokken ook niet zomaar opeens een ander kleurtje omdat die honden beter verkopen,is dit wel zo dan zijn ze fout bezig,want dan fokken ze niet ter verbetring van het ras.
Iedereen is bang voor inteelt, , die men incest-inteelt noemt.
Bijvoorbeeld het combineren van volle nest broers en zussen.of een Comby tussen vader en dochter moeder en zoon.
en waarom is iedereen er zo bang voor, omdat er zo duidelijk zichtbaar kan worden welke slechte erfelijke eigenschappen van de ouders en grootouders aan wezig zijn.
en dit zien sommige niet erg graag,veel denken dat als er een heel fout jong in een een nest zit dat dit de het gevolg is van incest.
maar dit beschadigt eigelijk weer het hele lijnteeld en inteeld gebeuren
Inteeld veroorzaakt geen erfelijke gebreken, inteeld zorgt er voor dat de erfelijke gebreken aan het licht komen.
mol

De ellende is Mol, dat de meeste fokkers die geld ruiken, gelijk op de smalle basis gaan fokken van de bruin, dus het verder niet meer gaan zoeken in combinaties van zwart met welk dan ook, ze houden het doodleuk bij inteelt van de bruine, het is zo als altijd weer de goede moeten vaak lijden door de slechte .
Dan of het goed of fout is ivm inteelt, daar hebben wij het samen meer over gehad.
Inteelt kan zeker goed zijn, het brengt inderdaad de ongewenste eigenschappen mee naar boven, die waar te nemen zijn, en die kan je er uit fokken.
Mits de populatie groot genoeg is en dat er lijnen zijn die heden niet te veel aan elkaar verwant zijn, bedoelende broers zussen volle neven en nichten.
Is de populatie klein net als de Saarlooswolfhond dan is inteelt een ramp.
Inteelt is ook een ramp bij grotere populatiew rashonden als je met erfelijke gebreken hebt te maken die soms pas naar een paar generaties naar boven komt, en dat is genoeg bewezen dat een topper fokreu drager was van PRA, dat als het ware in latere generaties een explosie was van deze verschrikkelijke ziekte, en zo heb je meerderen erfelijke afwijkingen die zich niet direct openbaren.
Dus ik zie liever een wat bange fokker die voor zichtig is met Inteelt en lijnteelt, dan er volop mee aan de gang gaat, want je moet heel goed weten waar je mee bezig ben, je kan ook dingen vast leggen die je niet voor zien hebt, dat kan van onvruchtbaarheid tot teveel aan teven of reuen of wat dan ook leiden.
Hoe je het ook draaid of keerd inteeld legt dingen in versneld tempo vast, het zij goede of slechte eigenschappen, maar je kan ook zonder dat je het weet onbedoeld een goede eigenschap er uit fokken.
Men moet heel voorzichtig zijn met deze vorm van fokken.
Gr Bertus.