Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

staartjagen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

olijfje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door olijfje »

Hoi allemaal.. hier een berichtje van mij.. Dit verhaal gaat over mijn bullterrier Apollo.. Bedankt Carolientje dat je het hebt neergezet.

Ik zal eerst even vertellen dat hij dit gedrag nu sinds een aantal dagen aan 1 stuk door heeft..
Verveling is het niet. ook zijn het niet zijn oren., anaalklieren. evenwichtsorgaan. ogen. alles is nagekeken door de dierenarts.

Ik ben ten einde raad en ga me nu verdiepen in dat boek van Dodman.. waar nog een levertijd opzat dus ik dinsdag pas kan gaan halen

Bedankt voor alle hulp en zodra ik meer weet laat ik het weten
Lisa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lisa »

Ga anders even naar de bibliotheek, ik heb het boek daar toen geleend. Als je geen lid bent, kun je misschien van die bladzijden een kopietje maken en aan je dierenarts voorleggen.
Groetjes Lisa
sondra
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door sondra »

whoopi en apollo

Wat ik weet van het staartdraaien bij bull terriers is dat tijden het draaien een bepaalde stof uit de hersenen vrijkomt dit is een euforine (ik weet niet of ik het helemaal goed schrijf) en door deze stof voelt de hond zich heel erg prettig en deze stof werkt verslavend en daarom kan het zijn dat hij blijft staart draaien.
Het is belangrijk om deze hond af te lijden en bezig te houden omdat je het gedrag moet doorbreken en dit doe je niet met straffen of opsluiten maar door de hond intensief bezig te houden.

Sondra M
olijfje
Vaste gebruiker
Contacteer:

sondra schreef:whoopi en apollo

Wat ik weet van het staartdraaien bij bull terriers is dat tijden het draaien een bepaalde stof uit de hersenen vrijkomt dit is een euforine (ik weet niet of ik het helemaal goed schrijf) en door deze stof voelt de hond zich heel erg prettig en deze stof werkt verslavend en daarom kan het zijn dat hij blijft staart draaien.
Het is belangrijk om deze hond af te lijden en bezig te houden omdat je het gedrag moet doorbreken en dit doe je niet met straffen of opsluiten maar door de hond intensief bezig te houden.

Sondra M
Juist op het moment dat je hem bezig gaat houden gaat hij het doen.. Hij doet het als ie happy is.. nee das niet waar hij doet het de hele dag door.. maar veel erger op het moment dat hij zich op gaat winden. Dus hoe aktiever hij is hoe erger hij het gaat doen.
Ik ben net naar de DA geweest en heb kalmeringstabletten gekregen om hem suf te maken. en proberen het zo te doorbreken. Doet ie het na het weekend nog dan moet ik weer terug.
sondra
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door sondra »

hoi

Je moet hem geestelijk bezig houden door middel van bepaalde bepaalde spelletjes Lichamelijk peigert hij zichzelf al af door het staartdraaien, je kan bijvoorbeeld zoekspelletjes doen je kan je hond zelf het beste en weet je misschien wel wat hij leuk vind om te doen zodat hij intensief bezig is en niet meer aan zijn staart denkt, ook kan je proberen een middeltje wat hij vind stinken bv tea tree olie

Sondra M
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Kan je het gedrag doorbreken? Als dat niet zo is heb je te maken met puur dwangmatig gedrag, een obsessive compulsive disorder.
Dan zul je toch eens moeten overleggen met je dierenarts om eventueel een anti-depressiva in te zetten wat vaak wil helpen bij ocd.
Verder kan dit gedrag een oorzaak hebben liggen in bv hyperaktiviteit of een uitlaatklep voor stress. Veelal is het gedrag dan dus te doorbreken door de hond af te leiden of te corrigeren. Daarmee los je het echter niet op. Oplossen doe je door oorzaken weg te nemen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
olijfje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Eline* schreef:Kan je het gedrag doorbreken? Als dat niet zo is heb je te maken met puur dwangmatig gedrag, een obsessive compulsive disorder.
Dan zul je toch eens moeten overleggen met je dierenarts om eventueel een anti-depressiva in te zetten wat vaak wil helpen bij ocd.
Verder kan dit gedrag een oorzaak hebben liggen in bv hyperaktiviteit of een uitlaatklep voor stress. Veelal is het gedrag dan dus te doorbreken door de hond af te leiden of te corrigeren. Daarmee los je het echter niet op. Oplossen doe je door oorzaken weg te nemen.
Ja het is inderdaad een OCD> ben nu ook bezig met zoveel mogelijk informatie te verzamelen hierover.. Helaas heeft mijn dierenarts er nog nooit van gehoord. Dus ik ben op zoek naar eentje die er veel van weet..
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

olijfje schreef:
Eline* schreef:Kan je het gedrag doorbreken? Als dat niet zo is heb je te maken met puur dwangmatig gedrag, een obsessive compulsive disorder.
Ja het is inderdaad een OCD> ben nu ook bezig met zoveel mogelijk informatie te verzamelen hierover.. Helaas heeft mijn dierenarts er nog nooit van gehoord. Dus ik ben op zoek naar eentje die er veel van weet..
Neem een gedragstherapeut in de arm. Die weet er alles van en kan je ook helpen met het uitzoeken van medicatie en een juiste therapie aangeven.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Heeft hij niet toevallig los gelopen?

Als dat zo is, is er een kans dat hij door een vos gebeten is (al is die kans mi-ni-maal), dat wil zeggen dat, als dat zo is, hij hondsdolheid zou kunnen hebben.

Wat niet te hopen is, want als dat zo is moet hij afgemaakt worden. :jank:
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Job doet dit ook. Als hij gestresst is. Ik denk dat het bij hem begonnen is uit verveling. Nu valt hij er snel op terug als hij gespannen is. Eerst deed hij het ook wel eens gewoon (zonder dat er iets stresserigs was) maar nu gelukkig alleen nog maar met stress. Het geeft hem denk ik een fijn gevoel en dus even weg van die stress. Gelukkig gaat het wel vooruit, hij begint wat minder stresserig te worden bij sommige situaties, maar of het ooit helemaal over gaat.... denk het niet.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

Ik weet van mijn vorige hondencursus dat dit niet goed is en je dit gedrag zo snel mogelijk moet doorbreken
Ook gewone honden zonder ocs kunnen dit doen uit verveling ed niet omdat ze plezier hebben in ieder geval!

bob doet het af en toe heel even als ie zijn staart weer ontdekt of als ie enthousiast is en dit wil uiten
Ik stimuleer het dus niet maar geef hem aandacht, ga met hem spelen als ie dit ff doet :wink:

succes ermee!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Bullen zijn er inderdaad gevoelig voor en het is zwaar klote dat je hond dit nu heeft. Dobermans zijn er ook gevoelig voor maar die bijten omdat ze een lange rug hebben ook nog in hun flanken en staart. Ik denk dat een bull door zijn korte rug dat niet kan. Ik heb een dober gezien die bij opwinding tussen de deur geklemd moest worden aangezien hij anders zijn flanken kapot beet bij het staartjagen. Voorkant aan de ene kant van de deur en de heupen aan de andere kant. Misschien kan jij het ook zo doorbreken op erge momenten? Gewoon klemmen tot de hond stopt als je de deur open doet. Klinkt hard maar misschien krijg je hem zo uit die dwangneurose?

Ik zou inderdaad zoals Eline aangeeft nu een gedragsdeskundige in de hand nemen die erg veel weet van deze problematiek en proberen je bull er in dit beginstadium uit te krijgen door medicijnen en hulp in begeleiden.

Sterkte!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”