Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kosten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lupo
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Lupo »

Angela&Nico schreef:Ik denk dat ik haar eerst lekker laat uitgroeien en een paar keer loops laat worden zodat alles "normaal" verlopen is..
En daarna wil ik toch echt uit voorzorg haar laten steriliseren.
Ik hoor gewoon tevaak dat honden problemen krijgen, ik heb mijn eigen vorige hond behoorlijk ziek gezien.. en als ik dat toch kan voorkomen??

Bedankt voor de "nuttige" antwoorden :ok:
Na 1 keer loopsheid steriliseren is preventief nuttiger dan na een paar loopsheden als je naar de cijfers kijkt. Hangt er ivm uitgroeien denk ik ook vanaf hoe oud je hondje is. Tosca had haar eerste loopsheid pas toen ze ruim anderhalf was.
~Angela~
Actief

Ongelezen bericht door ~Angela~ »

ToscaTibby schreef:
Angela&Nico schreef:Ik denk dat ik haar eerst lekker laat uitgroeien en een paar keer loops laat worden zodat alles "normaal" verlopen is..
En daarna wil ik toch echt uit voorzorg haar laten steriliseren.
Ik hoor gewoon tevaak dat honden problemen krijgen, ik heb mijn eigen vorige hond behoorlijk ziek gezien.. en als ik dat toch kan voorkomen??

Bedankt voor de "nuttige" antwoorden :ok:
Na 1 keer loopsheid steriliseren is preventief nuttiger dan na een paar loopsheden als je naar de cijfers kijkt. Hangt er ivm uitgroeien denk ik ook vanaf hoe oud je hondje is. Tosca had haar eerste loopsheid pas toen ze ruim anderhalf was.
Ze is nu 8 maanden.. en ze is een kruising jack russel/whippet..
Hoe kan ik het beste erachter komen wanneer ze precies is uitgegroeit?
I rather die standing, then live on my knees...
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik zou kijken naar allebei de rassen. er staat meestal wel bij wanneer ze uitgegroeid zijn (bij de stafford is dat bijvoorbeeld 2.5/3 jaar)

stel dat de whippet 2 jaar is en de jr 1.5 jaar. dan zou ik 2 jaar nemen als uitgroeileeftijd.

ga eens naar je DA en leg deze vragen voor.

de prijzen verschillen heel erg.

ik hoor hier 200 tot 400 euro, maar die van mij vraagt volgens mij 125 euro.

heel veel succes met alles.

ik persoonlijk zoek het niet in een gezond dier te gaan snijden, maar ik kan me goed voorstellen dat je niet nog een keer wil meemaken wat je met je vorige hond hebt meegemaakt en daarom deze stap wil nemen.
Afbeelding
~Angela~
Actief

massam schreef:ik zou kijken naar allebei de rassen. er staat meestal wel bij wanneer ze uitgegroeid zijn (bij de stafford is dat bijvoorbeeld 2.5/3 jaar)

stel dat de whippet 2 jaar is en de jr 1.5 jaar. dan zou ik 2 jaar nemen als uitgroeileeftijd.

ga eens naar je DA en leg deze vragen voor.

de prijzen verschillen heel erg.

ik hoor hier 200 tot 400 euro, maar die van mij vraagt volgens mij 125 euro.

heel veel succes met alles.

ik persoonlijk zoek het niet in een gezond dier te gaan snijden, maar ik kan me goed voorstellen dat je niet nog een keer wil meemaken wat je met je vorige hond hebt meegemaakt en daarom deze stap wil nemen.
I rather die standing, then live on my knees...
laro
Actief

Ongelezen bericht door laro »

De castratie heeft totaal geen effect hoor op het uitgroeien. Als je het toch willaten doen, dan maar zo snel mogelijk lijkt mij. Dan voorkom je een hop ellende en voor de hond maakt het uit, ze zal zelfs eerder herstellen als ze jonger is!!! Mijn hond is met net 6 mnd geholpen en heeft nergens last van gehad. Het is een grote hond zoals je op de foto ziet en ze is net zo groot als haar zusjes hor, en die zijn nog niet geholpen (tenminste niet allemaal). Bij een reu kan ik me nog voorstellen dat hij minder breed wordt maar bij een teef maakt het echt niets uit. Dat zeggen ook de specialosten uit Utrecht en a'dam. :ok:
O ja en het incontinent worden na de castratie heeft niets met het tijdstip te maken, die kans is er altijd, maar vooral bij grote rassen. En er is dan weer een grotere kans bij de rassen met gecouperde staart, en bij setters.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als je het castreren wilt doen om melkklierkanker te voorkomen heeft het wachten tot 2 a 3 jaar weinig nut want dan is de kans weer bijna net zo groot als het niet laten castreren, alleen kun je dan nog baarmoederontsteking voorkomen, want dat is ook een van de grootste boosdoeners in een teef.

Dus ik denk dat je ook in overweging moet nemen waarom je het wil laten doen. Wil je het laten doen om melkklierkanker te voorkomen, dan kan het niet vroeg genoeg gebeuren.
laro
Actief

Ja precies!! en wie wil dat nou niet voorkomen, en trouwens ik vind het ook zielig vor de hond dat je ze tijdens de loopsheid amper normaal uit kan laten. En ook worden ze dan weer schijnzwanger daarna, nou dan is ze de helft van het jaar niet lekker, nou mij niet gezien.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

laro schreef:Ja precies!! en wie wil dat nou niet voorkomen, en trouwens ik vind het ook zielig vor de hond dat je ze tijdens de loopsheid amper normaal uit kan laten. En ook worden ze dan weer schijnzwanger daarna, nou dan is ze de helft van het jaar niet lekker, nou mij niet gezien.
wie wil nou niet voorkomen dat z'n hond uberhaubt ziek wordt alsjeblieft zeg.. en m'n hond loopt altijd los.. die ene week dat ze vastzit gaan we wel lekker fietsen ofzo hoor... je kan een loopse hond prima uitlaten...
schijnzwanger een half jaar lang.. pff.. de mijne is amper een week schijnzwanger... ieder z'n mening over castreren of niet castreren maar ga dan geen leugens ophangen over schijnzwanger zijn of niet uit kunnen laten....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

malinois schreef:
laro schreef:Ja precies!! en wie wil dat nou niet voorkomen, en trouwens ik vind het ook zielig vor de hond dat je ze tijdens de loopsheid amper normaal uit kan laten. En ook worden ze dan weer schijnzwanger daarna, nou dan is ze de helft van het jaar niet lekker, nou mij niet gezien.
wie wil nou niet voorkomen dat z'n hond uberhaubt ziek wordt alsjeblieft zeg.. en m'n hond loopt altijd los.. die ene week dat ze vastzit gaan we wel lekker fietsen ofzo hoor... je kan een loopse hond prima uitlaten...
schijnzwanger een half jaar lang.. pff.. de mijne is amper een week schijnzwanger... ieder z'n mening over castreren of niet castreren maar ga dan geen leugens ophangen over schijnzwanger zijn of niet uit kunnen laten....
Pfff.... spuit 11 is weer wakker hoor!!! :p:
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
Yari
Zeer actief

Neeltje schreef:Als je het castreren wilt doen om melkklierkanker te voorkomen heeft het wachten tot 2 a 3 jaar weinig nut want dan is de kans weer bijna net zo groot als het niet laten castreren, alleen kun je dan nog baarmoederontsteking voorkomen, want dat is ook een van de grootste boosdoeners in een teef.

Dus ik denk dat je ook in overweging moet nemen waarom je het wil laten doen. Wil je het laten doen om melkklierkanker te voorkomen, dan kan het niet vroeg genoeg gebeuren.
:ok:
Afbeelding

laro
Actief

Ben je op je teentjes getrapt ofzo??!! Doe niet zo achterlijk. Ik mag toch zelf weten of ik mijn hond wel of niet laat helpen (en ja ik vind het helpen!!!) En er zijn trouwens veel honden die 3-4 wkn goed loops zijn en daardoor dus slecht uitgelaten kunnen worden, je zal maar een paar onopgevoede hitsige reuen in de buurt hebben!! En daarnaast is een hond vaak 3-4 wkn schijnzwanger als je er niets aan doet. Het is dan dus dat je zo'n 2 mnd een hond hebt die niet helemaal in orde is en dat vindt ik erg lang. Trouwens dat is niet de hoofdreden dat ik haar heb laten helpen maar die reden weet je inmiddels wel he!!! of ben je ze toch weer vergeten (zeg maar liever verdrongen). :sleep:
O ja en dat jouw hond het maar 1 week is zegt toch niets over andere honden(niet ale honden zijn hetzelfde namelijk!!)
Ik ben iniedergeval blij dat ik haar vroeg heb laten helpen en dat ale ellende haar bespaard blijft!
He, Yari hoe gaat het met je hond haar poot? Hoe oud was de jouwe eigenlijk toen ze geholpen werd? Ook jong toch? :zwaai:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Yari schreef:
malinois schreef:
Pfff.... spuit 11 is weer wakker hoor!!! :p:
nee hoor nog steeds :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laro schreef:Ben je op je teentjes getrapt ofzo??!! Doe niet zo achterlijk. Ik mag toch zelf weten of ik mijn hond wel of niet laat helpen (en ja ik vind het helpen!!!) En er zijn trouwens veel honden die 3-4 wkn goed loops zijn en daardoor dus slecht uitgelaten kunnen worden, je zal maar een paar onopgevoede hitsige reuen in de buurt hebben!! En daarnaast is een hond vaak 3-4 wkn schijnzwanger als je er niets aan doet. Het is dan dus dat je zo'n 2 mnd een hond hebt die niet helemaal in orde is en dat vindt ik erg lang. Trouwens dat is niet de hoofdreden dat ik haar heb laten helpen maar die reden weet je inmiddels wel he!!! of ben je ze toch weer vergeten (zeg maar liever verdrongen). :sleep:
O ja en dat jouw hond het maar 1 week is zegt toch niets over andere honden(niet ale honden zijn hetzelfde namelijk!!)
Ik ben iniedergeval blij dat ik haar vroeg heb laten helpen en dat ale ellende haar bespaard blijft!
He, Yari hoe gaat het met je hond haar poot? Hoe oud was de jouwe eigenlijk toen ze geholpen werd? Ook jong toch? :zwaai:
staat het er dan? ik zeg dat iedereen het zelf moeten weten maar dat alles wat jij zegt ook niet klopt. en ja er zijn zat hitsige reuen.. en weet je heb er zelf thuis ook 1 .. dat leert ze ze wel af hoor... daar zijn de dames heel goed in! en tuurlijk zijn er uitzonderingen en honden die minstens een half jaar schijnzwanger zijn ok, die zou ik ook laten castreren... (helpen is het nog steeds niet) ... maar die zijn er niet veel hoor.. en je hebt er genoeg medicijnen voor ook homeopatische die prima werken tegen schijnzwangerschap.
Afbeelding
Yari
Zeer actief

laro schreef:Ben je op je teentjes getrapt ofzo??!! Doe niet zo achterlijk. Ik mag toch zelf weten of ik mijn hond wel of niet laat helpen (en ja ik vind het helpen!!!) En er zijn trouwens veel honden die 3-4 wkn goed loops zijn en daardoor dus slecht uitgelaten kunnen worden, je zal maar een paar onopgevoede hitsige reuen in de buurt hebben!! En daarnaast is een hond vaak 3-4 wkn schijnzwanger als je er niets aan doet. Het is dan dus dat je zo'n 2 mnd een hond hebt die niet helemaal in orde is en dat vindt ik erg lang. Trouwens dat is niet de hoofdreden dat ik haar heb laten helpen maar die reden weet je inmiddels wel he!!! of ben je ze toch weer vergeten (zeg maar liever verdrongen). :sleep:
Nog steeds hetzelfde... ze staat nu voor de zekerheid op de Metacam, mocht het toch iets van arthrose o.i.d. zijn dan remt de Metacam dat in ieder geval. De 10e weet ik hopelijk meer.

En Yari is inderdaad ook op 6 mnd GEHOLPEN!! ;)
Afbeelding

laro
Actief

Nou sterkte er nog mee dan! hoop dat alles goed komt.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tja als fokker heb je dan maar sneue honden, die potvordorie loops worden en oh met een beetje pech ook nog schijnzwanger.... zou verboden moeten worden...
iedereen moet lekker doen wat ie niet laten kan maar ga niet lopen roepen dat het ozo veel voordelen heeft om het te doen... ik ken de verhalen van de nadelen ook, en jullie ook.....
laro
Actief

de nadelen zijn:..... ik ken eigenlijk alleen incontinentie, en dikker worden ligt aan jezelf!
En ja als je aan fok doet telt dit alles natuurlijk niet he, dat lijkt me wel duidelijk. Met een hond fokken die geholpen is lijkt me erg moeilijk! En als de hond klaar is met fokken dan heeft het ook niet veel voordelen meer want dan is ze al meer dan 3 keer loops geweest in de meeste gevallen! ;)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laro schreef:de nadelen zijn:..... ik ken eigenlijk alleen incontinentie, en dikker worden ligt aan jezelf!
* dik worden
* incontinentie
* lome hond
* meer knok door veranderde hormonen
* met een beetje pech een dode hond door de narcose

en zo kan ik nog wel effe doorgaan....
dus er zijn niet meer voordelen dan nadelen.... het is maar wat je wil zien. ;)
Afbeelding
Noa
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Noa »

Wacht maar tot je hond straks een jaar of 8 is en een baarmoederonsteking krijgt, want dan is da kans op een dode hond door de narcose heel groot. Bij een gezonde hond is die kans nihil of hij moest al een niet onderkende hartafwijking hebben, maar dan was de hond er vroeg of laat toch wel aan overleden. Ik ken heel veel mensen die hun hond hebben laten steriliseren, maar heb pas 1 keer meegemaakt dat er een 'gezonde' hond is overleden, maar die mensen waren ook te laat naar de dierenarts gegaan. Bij honden met een baarmoederontsteking denk is dat toch wel zo'n 20 % van de honden het niet overleeft.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Noa schreef:Wacht maar tot je hond straks een jaar of 8 is en een baarmoederonsteking krijgt, want dan is da kans op een dode hond door de narcose heel groot. Bij een gezonde hond is die kans nihil of hij moest al een niet onderkende hartafwijking hebben, maar dan was de hond er vroeg of laat toch wel aan overleden. Ik ken heel veel mensen die hun hond hebben laten steriliseren, maar heb pas 1 keer meegemaakt dat er een 'gezonde' hond is overleden, maar die mensen waren ook te laat naar de dierenarts gegaan. Bij honden met een baarmoederontsteking denk is dat toch wel zo'n 20 % van de honden het niet overleeft.
ja wacht maar tot jou hond 8 is en kanker krijgt.. ergens anders danwel maar goed moet ie weer narcose he... tjongejonge als je zo gaat lullen ken ik er ook nog wel een paar zeg :roll:
Afbeelding
Lupo
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Lupo »

malinois schreef:
laro schreef:de nadelen zijn:..... ik ken eigenlijk alleen incontinentie, en dikker worden ligt aan jezelf!
* dik worden
* incontinentie
* lome hond

Tosca is twee weken geleden gecastreerd en heeft meer energie dan ooit! 8O Aan de andere kant: ze is ineens ook een stuk gespitster op alles dat met eten te maken heeft. :roll: Ik weet nog niet of deze dingen te maken hebben met het feit dat de hormonen weg zijn, of dat het nog de nasleep is van de operatie. Wat verandering qua karakter betreft heb ik gelukkig nog niets gemerkt!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Lucyanne schreef:
malinois schreef:
* dik worden
* incontinentie
* lome hond

Tosca is twee weken geleden gecastreerd en heeft meer energie dan ooit! 8O Aan de andere kant: ze is ineens ook een stuk gespitster op alles dat met eten te maken heeft. :roll: Ik weet nog niet of deze dingen te maken hebben met het feit dat de hormonen weg zijn, of dat het nog de nasleep is van de operatie. Wat verandering qua karakter betreft heb ik gelukkig nog niets gemerkt!
je kunt ook niet zeggen dat het bij elke hond voorkomt en zo ook niet dat elke niet gecatreerde hond tumoren ontwikkeld en standaard baarmoederontsteking krijgt...
het zijn dingen die ik om me heen gezien heb bij gecastreerde honden die ik ken.
Afbeelding
laro
Actief

Oke daar gaan we weer!!
het dik worden ligt aan jezelf, dus is geen nadeel!
Incontinentie is voornamelijk een probleem voor de grotere rassen en komt lang niet altijd!
Narcose is een zeeeeeer klein risico (de kans op tumoren aan melkkliergezwellen/baarmoedeerontst./suikerziekte zijn vele malen groter)!
Het pittig worden van gesteriliseerde teven ligt eraan, bij een al pittige teef kan het inderdaad erger worden, maar als je het voor de eerste loopsheid doet dan komt dat weer veel minder voor!

Oftewel de nadelen zijn: ????? evt dan die incontinentie, maar die is zeer goed te bahandelen met medicijnen ( en nee dat is niet slecht voor de hond, niet slechter dan medicijnen tegen schijnzwangerschap, insuline voor suikerziekte, anitbiotica voor baarmoerderontst. enz enz).
Ginna
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ginna »

Even terugkomend op het onderwerp castratie cq. sterilisatie.

De kosten van de ingreep varieert per dierenarts. Het beste kun je je da vragen wat de kosten hiervan zijn.
Verder is het zo dat niet alle honden last van hun baarmoeder krijgen. De ene hond is de andere niet. Wel is het zo dat als honden eenmaal schijnzwanger zijn dat ze dan vrij makkelijk een baarmoederonsteking kunnen krijgen. Een baarmoederontsteking wordt vrijwel altijd verholpen door een castratie. Ze halen dus alles weg.

Het is gewoon wat je wilt...

groetjes Ginna
wie liefde geeft, zal liefde krijgen!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laro schreef:Oke daar gaan we weer!!
het dik worden ligt aan jezelf, dus is geen nadeel!
Incontinentie is voornamelijk een probleem voor de grotere rassen en komt lang niet altijd!
Narcose is een zeeeeeer klein risico (de kans op tumoren aan melkkliergezwellen/baarmoedeerontst./suikerziekte zijn vele malen groter)!
Het pittig worden van gesteriliseerde teven ligt eraan, bij een al pittige teef kan het inderdaad erger worden, maar als je het voor de eerste loopsheid doet dan komt dat weer veel minder voor!

Oftewel de nadelen zijn: ????? evt dan die incontinentie, maar die is zeer goed te bahandelen met medicijnen ( en nee dat is niet slecht voor de hond, niet slechter dan medicijnen tegen schijnzwangerschap, insuline voor suikerziekte, anitbiotica voor baarmoerderontst. enz enz).
ja daar gaan we inderdaad weer.. jij kijkt naar de dingen die jij als voordeel ziet ik naar de dingen die ik als voordeel zie.... daar kom je toch niet uit.. voor mij heeft het meer nadelen als voordelen in ieder geval :ok:
Afbeelding
laro
Actief

Oke, moet je ook helemaal zelf weten, maar wat is dan echt jouw nadeel??? Je doet het dus eigenlijk niet omdat je geen narcose voor je hond wilt, want de rest (behalve als de teef erg fel is) zijn niet echt redenen want die zijn te voorkomen! Dus eigenlijk vindt ik niet dat je ze als reden moet geven. De redenen die ik geef zijn medisch, en dus weinig aan te veranderen. :zwaai:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laro schreef:Oke, moet je ook helemaal zelf weten, maar wat is dan echt jouw nadeel??? Je doet het dus eigenlijk niet omdat je geen narcose voor je hond wilt, want de rest (behalve als de teef erg fel is) zijn niet echt redenen want die zijn te voorkomen! Dus eigenlijk vindt ik niet dat je ze als reden moet geven. De redenen die ik geef zijn medisch, en dus weinig aan te veranderen. :zwaai:
idd.. narcose, felle teef, onzinnig snijden, dik worden, incontinentie.. beide laatsten zijn niet te voorkomen. Heb een gecastreerde teef hier (medische reden) en die is dus wel dik geworden en de teef van mijn tante is incontinent geworden.
Afbeelding
laro
Actief

Incontinent oke, maar dik worden kan je natuurlijk voorkomen!!! Minder eten na de operatie en goed in beweging houden en klaar!!! Mijn hond is zelfs afgevallen na de sterilisatie (dat is nu zo'n 6 mnd geleden) Ze weegt nu 27 en zou wel 30 mogen wegen! Je moet gewoon meteen 1/3 van et voer weglaten en dat evt. vervangen door bonen als ze dan erg hongerig worden, dan vang je dat wel op. En als je de hond inderdaad dik laat worden, dan worden ze ook weer loom en sloom en chagerijnig dus dan zit je in een cirkeltje!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laro schreef:Incontinent oke, maar dik worden kan je natuurlijk voorkomen!!! Minder eten na de operatie en goed in beweging houden en klaar!!! Mijn hond is zelfs afgevallen na de sterilisatie (dat is nu zo'n 6 mnd geleden) Ze weegt nu 27 en zou wel 30 mogen wegen! Je moet gewoon meteen 1/3 van et voer weglaten en dat evt. vervangen door bonen als ze dan erg hongerig worden, dan vang je dat wel op. En als je de hond inderdaad dik laat worden, dan worden ze ook weer loom en sloom en chagerijnig dus dan zit je in een cirkeltje!
eerlijk.. ik heb meteen voor de operatie al dieetvoer gegeven, en idd. sperziebonen... die at ze na een week of 2 niet meer.. dus gewoon minder voer.. maar nog werd ze dik... en daarvoor dus niet. Beweging kreeg ze genoeg met de andere honden erbij...
Afbeelding
~Angela~
Actief

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=44570

Gelukkig nu een heel topic over de gevaren die zich kunnen voordoen bij een niet gesteriliseerde hond :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”