Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslopende honden op ruiterpaden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Suzanne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzanne »

joe schreef: Mmm...deze stoute juf bedoelt hier iets heel anders :V
Wat zullen de kinderen genieten van een juf die op hun niveau is blijven hangen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Suzanne schreef: Blijft over dat ik mijn hond bij me moet houden en een ruiter pas buiten gaat rijden als hij of zij dat kan.
En het is vanzelfsprekend dat je je hond aanlijnt als die om een paard heen staat te springen.
Tuurlijk moet ik mijn hond bij me houden, maar soms is ze me in een dergelijk geval te snel af en kan ik haar dus gaan vangen, de lol van het blaffen is op dat moment leuker als bij me komen. Paarden zijn ook het enige waarbij ze dat doet, bij andere honden of mensen kan ik haar gewoon wegroepen. Gelukkig ben ik tot nu toe inderdaad goede ruiters tegengekomen, en paarden die waarschijnlijk ook wel honden gewend zijn, gezien de gebieden waarin ik ze tegenkom, maar toch....
Nu ik in het losloopgebied weet waar de ruiterpaden lopen, moet ze als we een ruiterpad kruisen dan ook strak langs me volgen, zodat ik haar ook in 1 beweging kan grijpen als er onverhoopt toch een paard aankomt ;) Maar in ons "gedoogbos" ben ik nog weleens verrast, juist omdat daar voorheen nooit paarden liepen. ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door joe »

Suzanne schreef:Het is inderdaad heel vervelend als je hond op een paard afholt en vervolgens de boel bij elkaar gaat blaffen. Mijn dalmaat deed dat ook, enkel en alleen omdat ze vaak meeging als ik ging rijden.
Als het paard gewoon doorliep was er niets aan de hand, maar het bleef altijd opletten in het bos.
Ik heb vaak genoeg met het zweet in mijn handen op het strand gelopen als ik een stel paarden aan zag komen.
Blijft over dat ik mijn hond bij me moet houden en een ruiter pas buiten gaat rijden als hij of zij dat kan.
En het is vanzelfsprekend dat je je hond aanlijnt als die om een paard heen staat te springen.
Het lijkt me wel erg lastig en eng als je hond achter een paard aangaat.
Ik heb expres mijn hond aan mijn paarden (honden gewend) laten wennen, door hem bij ze in de wei te laten. Hij snuffelen, blaffen en doen.
De paarden keken niet eens....nu vind hij ze absoluut niet interessant meer. Dit was best een enge stap, want ook deze paarden hadden onverwacht kunnen schrikken en op de hond kunnen trappen.
Maar goed...liever geleid laten wennen, met een minimaal risico, dan dat hij in het bos achter een vreemd paard aangaat.
joe
Zeer actief

Suzanne schreef:
joe schreef: Mmm...deze stoute juf bedoelt hier iets heel anders :V
Wat zullen de kinderen genieten van een juf die op hun niveau is blijven hangen.
Ja..is kei leuk met die pubers :mrgreen:
Die hebben meer gevoel voor humor dan jij :tong:
Laatst gewijzigd door joe op 24 apr 2004 23:57, 3 keer totaal gewijzigd.
joe
Zeer actief

Cleo schreef:
joe schreef:
Ik zal het morgen wel weer meemaken. Zondagen en vooral lekker weer zondagen zijn meestal het ergst :evil:
En jij noemt je een goede en voorbeeldig ruitster?
Blijf zeker op zondag af van die voetpaden met je paard, het liefst helemaal!
Ooit er wel eens bij stil gestaan dat mensen bang zijn voor paarden?

Naja, trusten voor zo of straks, ik haak (voor nu) af.
Als het druk is, doe ik dit idd. Maar op rustige dagen, ga ik lekker een eind weg....ook een foutje van die handige gemeente.
Maken ze een nieuwe ruiterroute, maar die kan je enkel via een stukje voetpad bereiken....en dan houdt hij vervolgens ineens op :?

Hebben jullie dat trouwens ook dat als de gemeente de ruiterpaden laat trekken, je wel een halve meter wegzakt en de wortels omhoog steken? Ja..en als je dan opbelt, moeten we maar zolang op de voetpaden rijden :?

Maar haak nu ook af, want moet morgen weer vroeg op mijn paard zitten, voor al die irritante honden komen :mrgreen:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik woon in brabant.
In Brabant is er volop ruimte voor paarden.
En weinig ruimte voor honden.
Want we hebben het wel over Brabant toch...
Zolang de manege's of ruiters, altijd in groepen, menen door mijn woonwijk, over de uitlaatstrook , zelfs over het fietspad waarlangs de uitlaatstrook, etc te rijden heb ik er geen enkel probleem mee om op hun bosroutes met mijn hond te lopen.
Ik probeer rekening te houden met ruiters.
Dat doen ze ook met mij. ;)
joe
Zeer actief

Daan schreef:Ik woon in brabant.
In Brabant is er volop ruimte voor paarden.
En weinig ruimte voor honden.
Want we hebben het wel over Brabant toch...
Zolang de manege's of ruiters, altijd in groepen, menen door mijn woonwijk, over de uitlaatstrook , zelfs over het fietspad waarlangs de uitlaatstrook, etc te rijden heb ik er geen enkel probleem mee om op hun bosroutes met mijn hond te lopen.
Ik probeer rekening te houden met ruiters.
Dat doen ze ook met mij. ;)
Vaak is het als het goed is :mrgreen: idd wederzijds. Ik laat mijn paard stilstaan als er een hond aan komt en die mensen pakken netjes hun hond.

Ik hoor helaas ook vaak verhalen van mensen bij ons op de manege, die als er een hond op het ruiterpad komt, gewoon door galloperen en zelfs hopen dat hun paard die hond trapt....
Ik kan daar zo kwaad over worden...en snap niet dat zij zichzelf dierenvrienden durven noemen.
ja, als het om hun paard gaat, ja :? Nou truste :zwaai:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

joe schreef: Knappe knol die er met jouw vandoor gaat? Nou ik heb er zat :mrgreen:
Het gaat om gevoel en als jij denkt dat het enige dat je niet onder controle kunt hebben het trappen naar honden is, heb jij dat absoluut niet.
Geen gevoel of bar weinig ervaring op dit gebied.
Ik ben het niet met je eens. Ik heb zelf mijn eigen pony ooit ingereden en dat was een behoorlijke pittige tante. Als ik niet het vertrouwen had gehad haar te kunnen houden in sommige situatie's was ik nooit met haar de weg op gegaan. Juist gevoel en ervaring geven vertrouwen en als je je niet veilig voelt moet je er gewoonweg niet aan beginnen om met zo'n paard naar buiten te gaan. Als ik van jou lees dat je van je paard bent afgekukeld en je paard de weg een aantal maal in overgestoken was het dus niet verantwoord om met dat dier met jou erop daar te zijn.
Ik kon met Soraya lezen en schrijven en was inderdaad in de heilige overtuiging dat ze me er van zijn levendagen niet af zou krijgen of er vandoor zou kunnen gaan. Zodra ik dat gevoel niet heb ga ik niet dwars door een dorp of door een bos rijden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

De ruiters die ik tegen kom rijden waar een aanlijngebied voor honden is. Ze rijden heel vaak niet op het paardenpad en hebben heel vaak ook nog eens honden bij zich, ook heel fijn :roll:

Ook op het strand, ik heb één keer gehad dat ik 2 ruiters aan zag komen en ik met Donar liep. Die deed wel niets maar toch, ik riep hem bij me en liet hem zitten. De ruiters gingen in stap over en passeerde en bedankte me, ik hun ook omdat 9 van de 10 hier je gewoon ineens voorbij scheuren en het dan gek vinden als er een hond achter aan gaat.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik heb zelf een heel druk, hoog in het bloed staand paard, zenuwpees eerste klas. Waarom zijn wij een goede combinatie? Omdat ik rust afgeef.
Ik heb zelf mijn paard zadelmak gemaakt samen met mijn dochter. Als eerste leerde wij haar op stal en omgeving bijna alles wat we tegen konden komen, van plotselinge geluiden tot motoren in de bak, tractors, vrachtwagens enz enz.
Geloof me, ik heb af en toe met mijn handen in het haar gezeten in de hoop dat dit ooit goed zou komen. Zij is namelijk pas met 3 jaar naar stal gekomen en daarvoor zelden in mensen handen geweest. Toen zij 4 en half was hebben wij voor het eerst op haar gezeten. De eerste tijd was alleen maar grondwerk.
Ze is nu 6, voor anderen een drama eerste klas maar voor ons het ideale paard. Je moet er tegen kunnen dat zij altijd jou een stap voor wil zijn. Echt volledig je blik op oneindig zetten en relaxen is onmogelijk. Zodra zij merk dat de aandacht weg is is zij ook weg.

De opmerking dat je nooit weet wat een paard gaat doen is onzin. Iemand die zijn paard goed kent weet wat hij/zij gaat doen in welke situatie je ook komt.
Wij hebben ook wel eens dansend op een brug over de snelweg gestaan. Na twee uur, het zweet droop van haar af, mocht zij doorlopen. Ondertussen doe ik niets anders dan zingen, heel zacht maar absoluut het gedrag niet belonen. Stilstaan kan zij niet in zo een situatie dus zij mag dansen op de plaats waar ik haar stilzet maar wel binnen haar eigen hoefafdrukken en niet springend en anderen in gevaar brengend.
Als wij in het bos komen, waar wij een aantal keer honden zijn tegen gekomen voel ik dat zij spanning op gaat bouwen. Het is aan de ruiter om daar wat mee te doen. In ons geval is gymastiek de oplossing. Links/rechts inbuigen, knielen enz enz Als zij weer ontspannen is gaan we verder. Duikt er ineens een hond op dan wacht zij mijn reactie af. Reageer ik niet dan reageert zij ook niet (Wel dansend en zwetend maar niet rennend). Meestal stuur ik haar juist op de hond af en maak er voor haar een spel van als de situatie gevaarlijk gaat worden, maar dat kan je zelf inschatten.

Wat ik aan wil geven is dat de reactie van de ruiter bepalend is voor de reactie van het paard. Het voorzijn van paniek is een van de belangrijkste dingen.

Even Martijn een pluim in de kont stekend, Zangersheide paarden mag je niet zo maar berijden laat staan aanrijden. Dat kan je eigenlijk zien als een eer naar een ruiter toe. Ook ik heb Zangersheide paarden gereden en was daar supertrots op dat ik die eer kreeg (moet er wel bijzeggen dat ik er via een kennis inrolde die maatjes was met de baas, maar toch :mrgreen: )
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
joe
Zeer actief

chrico schreef:De opmerking dat je nooit weet wat een paard gaat doen is onzin. Iemand die zijn paard goed kent weet wat hij/zij gaat doen in welke situatie je ook komt.
Wat ik aan wil geven is dat de reactie van de ruiter bepalend is voor de reactie van het paard. Het voorzijn van paniek is een van de belangrijkste dingen.
Het klopt dat je elkaar steeds beter gaat aanvoelen, maar er is geen een levend wezen waarbij je voor 100% zeker weet wat het gaat doen.Dit is bij paarden, honden en mensen. Tenzij je helderziend bent :mrgreen: Dus over het algemeen gesproken heb je gelijk.

Een goede ruiter leert dagelijks bij (als hij/zij er open voor staat) en is constant bezig om het gevoel met zijn paard te ontwikkelen. En die ontwikkeling houdt als het goed is nooit op ;)

En op het moment dat je paard zo over de weg danst, geef je hem toch niet voldoende rust, anders zou hij niet gaan dansen. Want de reactie van de ruiter is volgends jou toch bepalend voor de reactie van het paard?
Of komt dit door jouw zingen :B :B :B

Even Martijn een pluim in de kont stekend
Opmerking weggehaald door moderator.
chrico
Zeer actief

joe schreef:

En op het moment dat je paard zo over de weg danst, geef je hem toch niet voldoende rust, anders zou hij niet gaan dansen. Want de reactie van de ruiter is volgends jou toch bepalend voor de reactie van het paard?

Verwijderd
Als je mijn stukje goed gelezen had dan had je gelezen dat juist dat wat je zegt onzin is. Maar goed, ik begrijp dat je vrij selectief leest du sdaar zal ik verder niet op ingaan.

Je laatste opmerking vind ik van nog mindere kwaliteit. Je schreeuwt zo hard van mensen in hun waarde laten maar kijk eens wat je doet en hoe je iemand probeert te irriteren.
Ik had jou toch hoger ingeschat.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Ondertussen doe ik niets anders dan zingen, heel zacht maar absoluut het gedrag niet belonen. Stilstaan kan zij niet in zo een situatie dus zij mag dansen op de plaats waar ik haar stilzet maar wel binnen haar eigen hoefafdrukken en niet springend en anderen in gevaar brengend.
Wat grappig dit te lezen! Ik zat ook altijd liedjes te zingen als Soraya erg nerveus werd van bv een naderende bus of tractor. Ook zij kon dansen als ze de kriebels kreeg. Zo kunnen ze wel hun spanning kwijt, maar ze blijven wel keurig op de plek. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef:En op het moment dat je paard zo over de weg danst, geef je hem toch niet voldoende rust, anders zou hij niet gaan dansen. Want de reactie van de ruiter is volgends jou toch bepalend voor de reactie van het paard?

verwijderd

joe schreef:Maar goed, ik vind het onverantwoord. Mijn paard schrikt gigantisch van plotseling aanstuivende honden. Hij vliegt er dan giga-bokkend vandoor, waardoor ik er aleens ben afgelazerd en mijn paard in rengalop 3 maal de weg over is gestoken.
Volgens mij beseffen die hondeneigenaren niet dat ze daarvoor aansprakelijk gesteld kunnen worden en dus giga in de financiele problemen kunnen komen.
Ik snap niet dat jij je grote waffel durft open te trekken als je zelf van je paard aflazerd als er een loslopende hond aan komt hollen.
Je laatste opmerking zet weer even neer waarom je toch echt gewoon een verschrikkelijk naar stooktrolletje bent. Je blijft jezelf overtreffen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
joe
Zeer actief

chrico schreef:
joe schreef:

verwijderd
Als je mijn stukje goed gelezen had dan had je gelezen dat juist dat wat je zegt onzin is. Maar goed, ik begrijp dat je vrij selectief leest du sdaar zal ik verder niet op ingaan.
Hoezo onzin? Verklaar je nader ;)
Ben benieuwd, want iemand die bij Zangersheide heeft gereden, heeft daar toch wel een goed onderbouwd antwoord op?
En wat was je classering dan? Of mocht je alleen de paarden uitstappen?

J
Je laatste opmerking vind ik van nog mindere kwaliteit. Je schreeuwt zo hard van mensen in hun waarde laten maar kijk eens wat je doet en hoe je iemand probeert te irriteren.
Ik had jou toch hoger ingeschat.
Jij steekt die pluim toch in zijn kont :mrgreen: Je kan hem toch ook op zijn hoed plaatsen? Jij lokt van die provocerende antwoorden uit :pffff:
Ik laat zeker mensen in hun waarde, als mensen anderen ook in hun waarde laten.

En over inschatten gesproken? Zo, zie je maar wat voor onvoorspelbaar wezen ik ben :mrgreen:
chrico
Zeer actief

Je bent echt niet goed, sorry hoor.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
moderatorteam
Zeer actief

Ongelezen bericht door moderatorteam »

Verzoek om de topic weer On Topic te laten verlopen zonder elkaar persoonlijk af te maken. Persoonlijke problemen graag via PB bespreken.
Met vriendelijke groet
Moderators hondenforum.nl

Niemand is incognito
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

joe schreef: En wat was je classering dan? Of mocht je alleen de paarden uitstappen?
Zijn classering vind ik absoluut niet belangrijk, dat zegt niets over of je wel of niet kan rijden, die laatste opmerking over dat paarden uitstappen vind ik echt helemaal nergens over gaan...

Btw, ik zou Martijn gerust eens Piropo willen zien rijden, ik denk namelijk dat hij dat helemaal niet slecht zou doen.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Je bent echt niet goed, sorry hoor.
Ga jij je nou verontschuldigen voor een conclusie die iedereen zo'n beetje allang heeft getrokken? :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
joe
Zeer actief

Geen professionele onderbouwing dus, zoals ik al had verwacht.

En Eline iedereen valt weleens van een paard, een jong paardelijf kan rare sprongen maken en ook al was ik 16 en nog lenig :mrgreen:

Wie niet wilt vallen, moet geen paard rijden, maar op ballet gaan.
Risico van de sport, tenminst als je niet op hobbelpaarden rijd.

Niemand gaat ervan uit dat hij buiten zal vallen, anders ga je niet naar buiten, maar blijf je veilig in de bak. Hieruit blijkt maar weer eens, hoe onvoorspelbaar een paard kan zijn.
Hoe kwam Ankie ook alweer aan haar gebroken been? Dankzij haar lieve voorspelbare paard? Of was ze van de voorspelbare Gazelle gevallen :mrgreen:

Enne Martijn, ben je weer gaan klagen?
Ik mag een domme trut, met grote waffel zijn dus jij mag een pluim in je kont hebben. Ik zou liever de pluim hebben ;)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef:
Er zijn nog mensen die de eer aan zichzelf houden en niet in discussie treden met mensen die alleen maar lopen te fucken en verder toch niet lezen.
Dag hoor Joe!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Wil jij zeggen dat je professioneel bezig bent dan?? Leer je dat op de pabo?
Als je een serieus antwoord verwacht stel dan ook een serieuze vraag en niet iets luchtledigs.

Weet je wel hoeveel blessure een balletdanser op kan lopen.

Anky zal op dat moment niet opgelet hebben anders was ze het voor geweest, ze is nu eenmaal een mens.

Nee Martijn is niet gaan klagen maar ik wel.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
joe
Zeer actief

Eline* schreef:
joe schreef:
Er zijn nog mensen die de eer aan zichzelf houden en niet in discussie treden met mensen die alleen maar lopen te fucken en verder toch niet lezen.
Dag hoor Joe!
Ik vraag om een onderbouwd antwoord en we krijgen alleen maar flauwe scheldpartijen, hetgeen ik als een bevestiging van jullie onkunde zie.

En een classering zegt wel degelijk veel. Als je echt ergens goed in bent, wil je daar toch verder in komen? Net zoals bij de hondensport?
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Haha, het zingen cq neurieën en het dansen van een paard ken ik ook maar al te goed.
Mijn heethoofdige tuiger vond het wel erg moeilijk om voor een verkeerslicht te wachten als we bijna thuis waren :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef:
Eline* schreef:
joe schreef:
Dag hoor Joe!
Ik vraag om een onderbouwd antwoord en we krijgen alleen maar flauwe scheldpartijen, hetgeen ik als een bevestiging van jullie onkunde zie.
HAHAHHAHHA, ik begin echt zo langzaamaan mijn koffie op te boeren van het lachen!
Kunnen we niet een humorhoekje maken met alle domme trutten van het forum?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

joe schreef:
Eline* schreef:
joe schreef:
Dag hoor Joe!

En een classering zegt wel degelijk veel. Als je echt ergens goed in bent, wil je daar toch verder in komen? Net zoals bij de hondensport?
Niet iedere ruiter wil zich in een apenpakje proppen om wekelijks een puntje proberen te scoren.
Wil niet zeggen dat het geen goede ruiters zijn.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
joe
Zeer actief

Martijn schreef:
joe schreef: Er is geen betere plaats waar je die pluim kan steken. Wat zal hij genieten :mrgreen:

Even quoten hoor, de opmerking is toch al gelezen en "aangekomen" dus nu mag het duidelijk zijn hoe je in elkaar zit ook.

Met je pepperspray op honden, met je halti aan de fiets, met je slappe gelul over je hond die adhd heeft en je bullshit over kunnen paardrijden maar wel je knol over de snelweg laten fietsen.

Ben benieuwd wat ik nog meer tegenkom
Over shit uit andere topics meenemen gesproken......
Wie klaagde daar ook alweer over....Ja ,over laten zien hoe je in elkaar zit gesproken :zwaai:
chrico
Zeer actief

Ga je mond eens wassen.
Steek eerst hand in eigen boezem want wie haalt dit onderwerp naar beneden. Ik scheld niet, dat doe ik zelden dus dat is iets dat je mij niet in de schoenen kan schuiven.
Ik ga graag in discussie maar wel met mensen die een bepaald niveau van discusseren hebben en niet lukraak gaan schelden en zagen.

Vertel mij een wat jij er mee opschiet als je mijn niveau van rijden weet?
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
joe
Zeer actief

Eline* schreef:
joe schreef:
Eline* schreef:
joe schreef: Geen professionele onderbouwing dus, zoals ik al had verwacht.
Dag hoor Joe!
HAHAHHAHHA, ik begin echt zo langzaamaan mijn koffie op te boeren van het lachen!
Kunnen we niet een humorhoekje maken met alle domme trutten van het forum?

:sleep: :sleep: Nog steeds geen onderbouwend antwoord :sleep: :sleep:
Ik had jullie toch wel hoger ingeschat :roll:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Vertel mij een wat jij er mee opschiet als je mijn niveau van rijden weet?
Hahahha, Joe's niveau is het niveau zandhappen als ik het goed begrepen heb dus ik snap ook niet helemaal waarom ze jouw niveau wil weten! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”