Hmm, kijk met schapendrijven deed ik wel op een gegeven moment een stapje terug. Inderdaad omdat ik op afstand minder controle over hem had op een gegeven moment. Toen begon ik weer even van voor af aan en daarna ging het snel goed. Nu heb ik 'm dus wel ondercontrole ook al is hij 30 a 40 meter van me vandaan.crutz schreef:waarom niet een stapje terug,honiahaka-kuckunniwi schreef:als ik kijk naar hoe ze het bij medio-timing in dinteloord doen,crutz schreef:om dus zoals ik uitlegde (en je ook in de topic over de tt kan lezen) de hond niet tt-wijs te maken, zodat de hond niet de link gaat leggen, DIE band om, dan MOET ik luisteren anders kan het baasje me wel corrigeren, andere band of niet om, dan kan ik "schijt hebben" aan mn baashoniahaka-kuckunniwi schreef: waarom moet je dat ding in vredesnaam altijd dan om hebben?
en op examens en wedstrijden mag het niet eens.
in pricipe is het het zelfde als wanneer je bv met een slip, half-slip, halsband, lange lijn etc werkt, uiteindelijk bouw je af en kan de hond los (zonder halsband of lange lijn mee), vooral bij mensen die een langelijn willen proberen voor bv hierkomen zie je vaak dat de honden op den duur wel komen als die lijn er aan zit (omdat ze dan weten dat er ingegrepen kan worden) maar niet komen als die lijn er niet aan zit, dit omdat de baas vaak te vroeg al weer zonder die lijn is gaan oefenen (want het ging zo goed met die lijn),
uiteindelijk worden de honden idd op wedstrijden en examens los voorgebracht, waar dus wel naar toe gewerkt moet worden, maar dat is met iedere methode
gaat dat goed aangezien op hoog niveau meedraaien. en daar heeft geen enkele hond constant een tt om.
daar wordtie alleen gebruikt als het nodig schijnt te zijn. en het blijkt te werken.
ik heb deze vraag al eerder gesteld, maar helaas nog geen antwoord gehad.
kun jij dan uitleggen waarom er een tt genruikt wordt, en niet gewoon een stapje terug gedaan wordt met de hond. dat lijkt me beter.
dit omdat de hond dat dondersgoed doorheeft, zo zal een hond als je kort werkt t prima doen, maar op het moment dat je langer gaat werken kan de hond misbruik maken van de afstand tussen hem en de geleider
ik heb ook eerder al geschreven dat (in elkgeval voor de KNPV africhting omdat dit vaak praktijk honden worden) de hond "bedrijfszeker" moet zijn, dit omdat er als de hond tijdens een werk situatie ingezet wordt wel t eea vanaf kan hangen, je moet dus ook op afstand zekerheid hebben over het correct functioneren van de hond (dwz dat hij dus doet wat hij op dat moment doen moet, bv dat hij idd de bewijs stukken zoekt en er niet een spelletje van maakt (niet zo lullig bedoeld als dat het hier staat) en dat hij terug te roepen is als er bv bij een inzet iets fout gaat (verkeerde verdachte, een kind wat er ineens tussen springt etc))
Dus volgens mij heeft het echt wel zin om afentoe een stapje terug te doen om daarna weer verder te gaan. Volgens mij is dit ongeveer hetzelfde als thuis de zit aan leren en het daarbuiten niet kunnen.
Soms kan het ook aan jezelf liggen, dan geef je 'm gewoon teveel ruimte. Maar ik denk dat jullie dat wel zelf weten.
Nu lijkt schapendrijven en pakwerk op het eerste gezicht niet op elkaar. Maar het gaat bij beide om instinct dat zich uit, enorm veel plezier in het werk en adrealine die vrij komt.
Ik vind het erg vreemd om meteen een tt te gebruiken als een stapje terug ook helpt. Je kan het op z'n minst proberen.