Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

helaas

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

crutz schreef:
honiahaka-kuckunniwi schreef:
crutz schreef:
honiahaka-kuckunniwi schreef: waarom moet je dat ding in vredesnaam altijd dan om hebben?
en op examens en wedstrijden mag het niet eens.
om dus zoals ik uitlegde (en je ook in de topic over de tt kan lezen) de hond niet tt-wijs te maken, zodat de hond niet de link gaat leggen, DIE band om, dan MOET ik luisteren anders kan het baasje me wel corrigeren, andere band of niet om, dan kan ik "schijt hebben" aan mn baas

in pricipe is het het zelfde als wanneer je bv met een slip, half-slip, halsband, lange lijn etc werkt, uiteindelijk bouw je af en kan de hond los (zonder halsband of lange lijn mee), vooral bij mensen die een langelijn willen proberen voor bv hierkomen zie je vaak dat de honden op den duur wel komen als die lijn er aan zit (omdat ze dan weten dat er ingegrepen kan worden) maar niet komen als die lijn er niet aan zit, dit omdat de baas vaak te vroeg al weer zonder die lijn is gaan oefenen (want het ging zo goed met die lijn),

uiteindelijk worden de honden idd op wedstrijden en examens los voorgebracht, waar dus wel naar toe gewerkt moet worden, maar dat is met iedere methode ;)
als ik kijk naar hoe ze het bij medio-timing in dinteloord doen,
gaat dat goed aangezien op hoog niveau meedraaien. en daar heeft geen enkele hond constant een tt om.
daar wordtie alleen gebruikt als het nodig schijnt te zijn. en het blijkt te werken.

ik heb deze vraag al eerder gesteld, maar helaas nog geen antwoord gehad.
kun jij dan uitleggen waarom er een tt genruikt wordt, en niet gewoon een stapje terug gedaan wordt met de hond. dat lijkt me beter.
waarom niet een stapje terug,
dit omdat de hond dat dondersgoed doorheeft, zo zal een hond als je kort werkt t prima doen, maar op het moment dat je langer gaat werken kan de hond misbruik maken van de afstand tussen hem en de geleider

ik heb ook eerder al geschreven dat (in elkgeval voor de KNPV africhting omdat dit vaak praktijk honden worden) de hond "bedrijfszeker" moet zijn, dit omdat er als de hond tijdens een werk situatie ingezet wordt wel t eea vanaf kan hangen, je moet dus ook op afstand zekerheid hebben over het correct functioneren van de hond (dwz dat hij dus doet wat hij op dat moment doen moet, bv dat hij idd de bewijs stukken zoekt en er niet een spelletje van maakt (niet zo lullig bedoeld als dat het hier staat ;)) en dat hij terug te roepen is als er bv bij een inzet iets fout gaat (verkeerde verdachte, een kind wat er ineens tussen springt etc))
Hmm, kijk met schapendrijven deed ik wel op een gegeven moment een stapje terug. Inderdaad omdat ik op afstand minder controle over hem had op een gegeven moment. Toen begon ik weer even van voor af aan en daarna ging het snel goed. Nu heb ik 'm dus wel ondercontrole ook al is hij 30 a 40 meter van me vandaan.
Dus volgens mij heeft het echt wel zin om afentoe een stapje terug te doen om daarna weer verder te gaan. Volgens mij is dit ongeveer hetzelfde als thuis de zit aan leren en het daarbuiten niet kunnen.
Soms kan het ook aan jezelf liggen, dan geef je 'm gewoon teveel ruimte. Maar ik denk dat jullie dat wel zelf weten.
Nu lijkt schapendrijven en pakwerk op het eerste gezicht niet op elkaar. Maar het gaat bij beide om instinct dat zich uit, enorm veel plezier in het werk en adrealine die vrij komt.

Ik vind het erg vreemd om meteen een tt te gebruiken als een stapje terug ook helpt. Je kan het op z'n minst proberen.
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
DigitalT

Ongelezen bericht door DigitalT »

... --- ...
Laatst gewijzigd door DigitalT op 12 apr 2004 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

DigitalT schreef:
*** Africhting in deze vorm is voor mij niks minder dan dierenmishandeling sorry hoor :pffff: ***
dit noem ik geen africhting hoor... :?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ga hier nog eenmaal op reageren en dat is omdat nu dus begint te blijken dat het bericht waar deze topic over gestart is misschien wat overtrokken is,
op een ander forum zijn nl mensen die de betreffende geleider kennen en naar het schijnt werd de hond hoofdzakelijk met de clicker getraind en is die man er helemaal kapot van dat hij zo ver heeft moeten gaan om de hond in te laten slapen. Verder gaat het hier om een zeer ervaren geleider, dus zeker niet zomaar iemand die niet weet waar hij mee bezig is.

dit soort verhalen gaan (zeker bij tegenstanders van africhting) vaak een compleet eigen leven leiden en dan vaak in de negatieve zin, ik zeg ook niet dat bovenstaande helemaal de waarheid is, maar in elkgeval is het dus ook niet geheel zo negatief als in het eerste bericht in deze topic gemeld wordt.
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

crutz schreef:ga hier nog eenmaal op reageren en dat is omdat nu dus begint te blijken dat het bericht waar deze topic over gestart is misschien wat overtrokken is,
op een ander forum zijn nl mensen die de betreffende geleider kennen en naar het schijnt werd de hond hoofdzakelijk met de clicker getraind en is die man er helemaal kapot van dat hij zo ver heeft moeten gaan om de hond in te laten slapen. Verder gaat het hier om een zeer ervaren geleider, dus zeker niet zomaar iemand die niet weet waar hij mee bezig is.

dit soort verhalen gaan (zeker bij tegenstanders van africhting) vaak een compleet eigen leven leiden en dan vaak in de negatieve zin, ik zeg ook niet dat bovenstaande helemaal de waarheid is, maar in elkgeval is het dus ook niet geheel zo negatief als in het eerste bericht in deze topic gemeld wordt.
dan is het idd triest voor zowel eigenaar als hond :cry2:
DigitalT

Ongelezen bericht door DigitalT »

.....
Laatst gewijzigd door DigitalT op 12 apr 2004 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
EvitaP
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

crutz schreef:ga hier nog eenmaal op reageren en dat is omdat nu dus begint te blijken dat het bericht waar deze topic over gestart is misschien wat overtrokken is,

Hmm, 'grappig' hoe een gebeurtenis op twee verschillende manieren wordt verteld.
Als het is zoals jij schrift is zeker triest, maar ik snap dan niet hoe het zover heeft kunnen komen. Maar oke.
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

......
Laatst gewijzigd door little-wolf op 08 apr 2004 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
margreet
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door margreet »

Even los van de trainingsmethode en milieu en geleider zijn er ook honden die als ze geboren worden al een genetische aanleg hebben meegekregen voor "verzet".

Mij zijn honden bekend die als in en om het huis/gezin gewoon prima sociale honden zijn. Echter op het veld dermate hoog in de drift komen dat het "verzet" op gaat spelen.

Een dergelijke hond kan dan ronduit gevaarlijk worden bij correctie. In het gezin kan het ook link worden als de hond bijvoorbeeld tijdens het uitlaten achter een kat aan wil of iets dergelijks (driften komen naar boven) en hij een harde correctie krijgt.

Een hond met een dergelijke extreme aanleg voor verzet is een hond "op het randje".

Hiermee wil ik geenzins dit geval van commentaar voorzien. Alleen het feit naar voren brengen dat "verzet" ook een genetische faktor kan zijn. En dat weet wellicht niet iedereen die dit onderwerp leest.

margreet
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

.........
Laatst gewijzigd door little-wolf op 08 apr 2004 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Het vervelende bij dit soort verhalen is dat je maar 1 kant van het verhaal hoort, en vaak ook nog via via. De eigenaar kan zich niet verdedigen, maar wordt in een hokje geplaatst, net als nu die fokker.

Ik zeg niet dat dit verhaal niet klopt, maar volledig is het ook niet, dat kan namelijk niet als je maar 1 kant van het verhaal hoort ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
margreet
geregistreerd lid

nee dat is het gevaarlijke aan dit soort topics van horen en zeggen maar niemand weet wat er exact gebeurd is.

margreet
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

honiahaka-kuckunniwi schreef:
margreet schreef:
Even los van de trainingsmethode en milieu en geleider zijn er ook honden die als ze geboren worden al een genetische aanleg hebben meegekregen voor "verzet".

Mij zijn honden bekend die als in en om het huis/gezin gewoon prima sociale honden zijn. Echter op het veld dermate hoog in de drift komen dat het "verzet" op gaat spelen.

Een dergelijke hond kan dan ronduit gevaarlijk worden bij correctie. In het gezin kan het ook link worden als de hond bijvoorbeeld tijdens het uitlaten achter een kat aan wil of iets dergelijks (driften komen naar boven) en hij een harde correctie krijgt.

Een hond met een dergelijke extreme aanleg voor verzet is een hond "op het randje".

Hiermee wil ik geenzins dit geval van commentaar voorzien. Alleen het feit naar voren brengen dat "verzet" ook een genetische faktor kan zijn. En dat weet wellicht niet iedereen die dit onderwerp leest.

margreet
als dat zo was bij deze hond, waarom ging die dan verder met die hond terwijl hij al meerdere malen gebeten was. die hond was dus niet geschikt. plaats datie nou ging uitzoeken waarom die hond beet...
en zo'n hond is qyan dus, al van pup afaan.
voordat er uberhaupt iets met zijn voorpoten was, ben ik dus om die reden al gestopt ;)
terwijl trainers dat absoluut niet nodig vonden, want dat zou met de tijd wel beter gaan, maar ik moest wel harder gaan corrigeren.
raad gevraagd aan o.a ordell en carmen toen en situaties uitgelegd, en gestopt. absolute onzin volgens sommigen.
eerlijk, als ik het niet aan carmen en ordell had voor gelegd (als er ook niets met zijn poten was geweest daarna) hadden er met qyan misschien ook ongelukken op het veld gebeurd (zoals een keer bijna bij de auto en het willen bijten van de pakwerker in zijn nek, te sterk gemaakt, ging in verweer en zoals hierboven mooi omschreven, tijdens die driften in hevig verzet)

ik denk dat het mes dus wel aan 2 kanten snijd.
misschien heeft de geleider wel twijfels gehad over het wel of niet doorgaan met de betreffende hond en heeft hij dit ovelegd met de trainers, die het als absolute onzin hebben bestempeld, verkeerd met het karakter van de hond om gegaan.

je weet het niet!!!

maar hoe dan ook voor beide partijen een spijtige afloop :cry:
tiborh
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door tiborh »

:cry2: nou dat weten wij wel,en het was niet de eerste keer,maar een stap terug doen of meerdere dat kan natuurlijk niet????????!!!!!!!!!!nee gewoon de spuit er in :cry2: Ben ik blij dat ik een fokprodukt van mijzelf terug heb gekocht,alleen maar 5 maanden van mogen genieten :cry2: Jullie we ten waar aan hij is gestorven,maar het was een hond met een gouden karakter en gelukkig heeft mogen ervaren dat africhten ook kan met LIEFDE!!!!!!!!!!!Maar nu dank ik mijn dochter dat ze het voor mekaar heeft gekregen om met deze hond op vertrouwen te hebben mogen werken en als hij nog geleefd had weet ik zeker dat zij met Canto zeker geen slecht figuur had geslagen in de hondensport.Het kan namelijk ook op een andere manier! :pffff:

groetjes Marleen,Pamela en de doggies

In memorial:Canto 13-03-2002/09-12-2003.We missen hem nog iedere dag :cry2:
margreet
geregistreerd lid

het kan inderdaad op een andere manier marleen ;) over het topic verhaal wil ik niet oordelen kan de hond niet en de africhter niet en het waar gebeurde verhaal niet en ik hou niet van horen en zeggen.
maar zoals ik van jou lees gaf de hond zijn vertrouwen aan je dochter dan zie je maar dat liefde een hoop kan doen.

margreet
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ff de toelichting van de fokker van de betreffende hond (plaats deze reactie van haar op het DH forum op hetzelfde topic met toestemming van haar)
lies schreef:HEHE, mijn computer is gemaakt, spuit elf kan reageren op deze onbeschofte aanvallen op een persoon die dit absoluut niet verdient :!:
Mijn bedoeling is NIET om het vuurtje weer aan te wakkeren en weer een nutteloze discussie te voeren over een voorval van horen zeggen maar wel om een africhter te steunen die er veel verdriet heeft van dit voorval :!:
Ja, ik heb deze hond gefokt, en ja ik heb deze hond gevolgd in de africhting van dicht bij. En geloof me als ik zeg dat deze africhter zijn hond net zo heeft afgericht als heel veel africhters in dit land. Met veel geduld en met veel kennis en begeleiding :!: En het is gewoon niet waar dat hij stond te rukken en plukken aan zijn hond, hij deed alles juist doordacht:!: Op het moment dat hij werd gebeten door zijn hond liep hij appel en had hij geen T.T. om en geen geslepen prikker dus alles wat hier gesuggereerd word is flauwekul :twisted:
Ik vind het schandalig, en dat meen ik echt dat carola zoiets durft te schrijven over een voorval waar ze niet bij was en waarvan ze de persoon niet kent :!:
Dat zou dus kunnen betekenen dat ik(en dat zal ik nooit doen hoor, maar als v.b.) kan schrijven op dit forum dat jij je honden niet goed behandeld en verwaarloosd(dit is niet zo, maar moet je eens kijken hoeveel mensen hier zichzelf helemaal in verliezen en jou naam gaat er aan)
Dus kijk allemaal uit met je mening als het over iets gaat waar je niet bij was of over een persoon die je niet kent :!:
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

crutz schreef:ff de toelichting van de fokker van de betreffende hond (plaats deze reactie van haar op het DH forum op hetzelfde topic met toestemming van haar)
lies schreef:HEHE, mijn computer is gemaakt, spuit elf kan reageren op deze onbeschofte aanvallen op een persoon die dit absoluut niet verdient :!:
Mijn bedoeling is NIET om het vuurtje weer aan te wakkeren en weer een nutteloze discussie te voeren over een voorval van horen zeggen maar wel om een africhter te steunen die er veel verdriet heeft van dit voorval :!:
Ja, ik heb deze hond gefokt, en ja ik heb deze hond gevolgd in de africhting van dicht bij. En geloof me als ik zeg dat deze africhter zijn hond net zo heeft afgericht als heel veel africhters in dit land. Met veel geduld en met veel kennis en begeleiding :!: En het is gewoon niet waar dat hij stond te rukken en plukken aan zijn hond, hij deed alles juist doordacht:!: Op het moment dat hij werd gebeten door zijn hond liep hij appel en had hij geen T.T. om en geen geslepen prikker dus alles wat hier gesuggereerd word is flauwekul :twisted:
Ik vind het schandalig, en dat meen ik echt dat carola zoiets durft te schrijven over een voorval waar ze niet bij was en waarvan ze de persoon niet kent :!:
Dat zou dus kunnen betekenen dat ik(en dat zal ik nooit doen hoor, maar als v.b.) kan schrijven op dit forum dat jij je honden niet goed behandeld en verwaarloosd(dit is niet zo, maar moet je eens kijken hoeveel mensen hier zichzelf helemaal in verliezen en jou naam gaat er aan)
Dus kijk allemaal uit met je mening als het over iets gaat waar je niet bij was of over een persoon die je niet kent :!:

vooroordelen kunnen iemand zijn cariere echt kapotmaken
echt kut voor die man zijn hond wordt ingeslapen en hij krijgt de schuld
echt zwaar triest voor man en hond :cry:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”