Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

brokkenhonden riskeren een vroegere dood..

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

memo schreef:Buiten dat vind ik het fijn om mijn dieren eens wat anders te geven dan alleen maar die saaie droge brokken. Ik moet er ook niet aan denken om dag-in-dag uit astronautenvoer te eten, toch geen bal aan? :p:
mijn honden vinden het heerlijk, vers lusten ze niet.... raar he dat er ook nog zulke honden bestaan ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
memo
Actief

Ongelezen bericht door memo »

Dan vraag je je toch wat af over die honden...zijn het nog wel honden..offeh astronauten ;)
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
memo
Actief

Ongelezen bericht door memo »

Zogenaamde brokkivoren ;)
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

memo schreef:Zogenaamde brokkivoren ;)
:V :V
Peet
Afbeelding
~Kimske
Actief

Ongelezen bericht door ~Kimske »

Max is momenteel een - brokkie-met-een- lepeltje-blikvoer-want-anders-eet-ik-het-lekker-niet-nifoor..

(zelfs vers vlees kijkt ie niet naar om, en rodischijven ook niet)
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

memo schreef:Dan vraag je je toch wat af over die honden...zijn het nog wel honden..offeh astronauten ;)

wat je je af moet vragen is wat het verschil tussen jou en je hond is. blijkbaar weinig want je gaat ervan uit dat een hond ook afwisseling nodig heeft..

ik geloof van niet. ik weet het niet zeker en kan het dus niet hard maken, maar ik denk dat het niet goed is vanuit de mensengevoelens naar de behoeftes van een hond te kijken..
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

massam schreef:
memo schreef:Dan vraag je je toch wat af over die honden...zijn het nog wel honden..offeh astronauten ;)

wat je je af moet vragen is wat het verschil tussen jou en je hond is. blijkbaar weinig want je gaat ervan uit dat een hond ook afwisseling nodig heeft..

ik geloof van niet. ik weet het niet zeker en kan het dus niet hard maken, maar ik denk dat het niet goed is vanuit de mensengevoelens naar de behoeftes van een hond te kijken..
in principe heeft een hond afwisseling nodig om aan alle vitaminen en mineralen te komen, etc, etc.
maar...........helaas door de opkomst van complete voeders is dit niet meer nodig en hebben ze dus geen afwisseling meer nodig, want alles zit in 1 brok of in 1 compleet diepvriesvleesmerk.
en toch, ondanks dat ik een complete diepvriesvleesvoeding geef, wissel ik toch liever af met diverse vleessorten (rund, kip, lam, etc). ieder soort vlees heeft namelijk weer een andere samenstelling aan vitaminen, mineralen. en naar mijn idee krijg je met op die manier afwisselen als hond meer binnen.
met brokken is het immers altijd hetzeldfde.

maar begrijp me niet verkeerd: iedereen moet voeren wat ie zelf wil en waar zijn hond het goed op doet, en wat binnen zijn/ haar bereik ligt.
ik ben tevreden met mijn manier en een ander tevreden met zijn barf of brokken :ok:
qyan

malinois schreef:
memo schreef:Buiten dat vind ik het fijn om mijn dieren eens wat anders te geven dan alleen maar die saaie droge brokken. Ik moet er ook niet aan denken om dag-in-dag uit astronautenvoer te eten, toch geen bal aan? :p:
mijn honden vinden het heerlijk, vers lusten ze niet.... raar he dat er ook nog zulke honden bestaan ;)
ja het blijft raar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
~Kimske
Actief

Ongelezen bericht door ~Kimske »

Ik wissel wel af door er wat groente wat we over hebben van het avond eten te vermengen met de brokken. Klein beetje maar, meer voor de smaak. En soms geef ik wel eens enkel groente, zoals sperciboontjes ofzo. Bij Max nog niet gedaan, want die wilt alleen frolic :roll: want dat was ie gewend of royal canin, maar wel met een beetje blik voer.. Ik kies voor dat laatste, en geef hem wel een paar frolicjes erboven op... gaat goed zo, wil wel zsm van het blikvoer erbij af.... Maar ben nu al blij dát ie eet, dus laat het maar ff gaan... 8)
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

qyan schreef:
massam schreef:

in principe heeft een hond afwisseling nodig om aan alle vitaminen en mineralen te komen, etc, etc.
maar...........helaas door de opkomst van complete voeders is dit niet meer nodig en hebben ze dus geen afwisseling meer nodig, want alles zit in 1 brok of in 1 compleet diepvriesvleesmerk.
en toch, ondanks dat ik een complete diepvriesvleesvoeding geef, wissel ik toch liever af met diverse vleessorten (rund, kip, lam, etc). ieder soort vlees heeft namelijk weer een andere samenstelling aan vitaminen, mineralen. en naar mijn idee krijg je met op die manier afwisselen als hond meer binnen.
met brokken is het immers altijd hetzeldfde.

maar begrijp me niet verkeerd: iedereen moet voeren wat ie zelf wil en waar zijn hond het goed op doet, en wat binnen zijn/ haar bereik ligt.
ik ben tevreden met mijn manier en een ander tevreden met zijn barf of brokken :ok:
ik wissel ook af. maar dat is meer uit verwennerij. IK denk dan dat hij dat lekkerder vindt. dat zal ook wel, maar ik denk niet dat het nodig is.

wat jij dus ook al zegt. FF adviseerd wel om 1 X in de zoveel tijd een versdagje in te lassen om de darmen te prikkelen ofzoiets, nou dat is dan meteen de verwendag!
Afbeelding
qyan

zo kan het ook ;)
ik ben met qyan ooit begonnen met 6 dagen brok, 1 dag vlees (was bij de fokker al zo)
toen werden het 2 dagen vlees, 5 dagen brok, 3 dagen vlees, 4 dagen brok, en dat werd steeds meer vlees en steeds minder brok :mrgreen:
en toen opeens alleen maar vlees ivm zijn aanhoudende maag/ darmklachten, die na het stoppen met brokken na 6 manaden chronische diaree eindelijk over waren, dus vanuit dat oogpunt komen brokken er gewoon niet meer in.
nu zou ik een volgende hond geloof ik ook geen brokken gaan voeren, maar af en toe zou het wel makkelijk zijn als je hond brokken kan verdragen.
vergeet echt weleens vlees uit de vriezer te halen, en wat geef je dan :roll: :mrgreen:
dus wat werkt voor je hond met je gewoon doen

qyan heeft trouwens ook een verwendag :mrgreen: gek op de lam en rijst versie van duck. krijgt ie dan ook 1 x per week of 1x per 2 weken :mrgreen:
en dan krijgt ie ook lekker veel.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

nee hoor ze vinden hun brokjes heerlijk... en ja, ze krijgen andere brokjes als ze gaan trainen bijvoorbeeld, dus afwisseling genoeg... daarnaast karnemelk, groente als er iets overblijft, fruit... afwisseling genoeg, en ze eten alles nog steeds heerlijk op, zonder te treuzelen... hap sloek en de bak is leeg.. en ze staan net zo weer te springen voor hun volgende maaltijd...
daarnaast zou ik niet eens altijd vers KUNNEN geven al zouden mijn honden het verdragen.. hoe zou ik dat op vakantie moeten doen dan? In de meeste landen kennen ze het diepvriesvoer niet eens wat wij hebben, daarnaast hebben we op vakantie natuurlijk niet de beschikking over een vriezer of ruime koelkast... dus ik ben heel blij dat ik brokken honden heb...
En ja, ik probeer het nog steeds om ze af en toe een diepvriesmaaltijdje te geven... maar tot nu toe kwam of het meeste er meteen weer uit en wat ik al zei, of ze lusten het niet....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:

inderdaad een hond is geen mens en heeft geen behoefte aan afwisseling...
Afbeelding
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tarz »

Ik denk niet dat een hond perse ouder word op versvlees dan op brokken, maar ik denk wel dat de kwaliteit van het leven er flink op vooruit gaat. Chaya is nu echt 10 keer de hond die ze een paar weken geleden was. Ze zit nu volledig op versvlees en ik barf haar er ook bij (moet nog een beetje ontdekken hoe dat precies moet ;) ).
Ik zie echt verschil: ze is nooit ziek meer, heeft een veeel betere conditie, ze is niet meer onzindelijk, haar vacht is beter dan ooit tevoren, ze wordt veel gespierder en is niet meer te mager, en haar darmen werken nu erg goed en ze heeft geen diarree en overmatige ontlasting meer.

Het wordt financieel een stuk moeilijker voor me en ik zal wellicht een bijbaantje moeten nemen, maar dat vind ik het waard als ik zie wat het verschil tussen brok en versvlees is.
Groetjes Rob
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

heb een collie gehad die is 14 geworden op brok heb nu een duitse herder van bijna 14 (nog 20 dagen dan wordt ie 14)

van vers vlees heb ik tot nu toe alleen maar elende gehad en gezien dus ik blijf lekker bij mijn brokjes, net zoals trouwens die andere 14 miljoen honden het al jaren en jaren krijgen!
qyan

malinois schreef:
nee hoor ze vinden hun brokjes heerlijk... en ja, ze krijgen andere brokjes als ze gaan trainen bijvoorbeeld, dus afwisseling genoeg... daarnaast karnemelk, groente als er iets overblijft, fruit... afwisseling genoeg, en ze eten alles nog steeds heerlijk op, zonder te treuzelen... hap sloek en de bak is leeg.. en ze staan net zo weer te springen voor hun volgende maaltijd...
daarnaast zou ik niet eens altijd vers KUNNEN geven al zouden mijn honden het verdragen.. hoe zou ik dat op vakantie moeten doen dan? In de meeste landen kennen ze het diepvriesvoer niet eens wat wij hebben, daarnaast hebben we op vakantie natuurlijk niet de beschikking over een vriezer of ruime koelkast... dus ik ben heel blij dat ik brokken honden heb...
En ja, ik probeer het nog steeds om ze af en toe een diepvriesmaaltijdje te geven... maar tot nu toe kwam of het meeste er meteen weer uit en wat ik al zei, of ze lusten het niet....
op vakantie geef je gewoon brokken :mrgreen: nee grapje 8)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tarz schreef:Ik zie echt verschil: ze is nooit ziek meer,
die van mij zijn ook nooit ziek...
heeft een veeel betere conditie
mijn honden hebben allemaal een perfecte conditie mede door de sport!

ze is niet meer onzindelijk
alleen als pup waren ze hier niet zindelijk voor de rest nooit geen onzindelijke honden gehad
haar vacht is beter dan ooit tevoren
hier glimmen ze, geen klitten, weinig verharen, geen doffe vacht...
ze wordt veel gespierder
spieren krijgen ze hier gewoon van het sporten, wandelen en naast de fiets rennen...
en haar darmen werken nu erg goed en ze heeft geen diarree en overmatige ontlasting meer.
hier juist bij brokken nooit diarree, wel bij vers. Nooit geen overmatige ontlasting gehad bij een goede brok! 1 a 2 x per dag een normale drol vind ik heel normaal...
Het wordt financieel een stuk moeilijker voor me en ik zal wellicht een bijbaantje moeten nemen, maar dat vind ik het waard als ik zie wat het verschil tussen brok en versvlees is.
dat zal me een worst zijn wat het kost... maar hier is inderdaad een verschil tussen brok een vlees... van vlees alleen ellende, van brokken een stralende en gezonde hond..

zoals je hierboven kunt lezen heb ik dezelfde voordelen van brokken als jij van vlees... dat is gewoon per hond verschillend en je kunt niet zeggen dat vers gewoon beter is... want dat moet je dus per hond bekijken.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

malinois schreef:[ dat is gewoon per hond verschillend en je kunt niet zeggen dat vers gewoon beter is... want dat moet je dus per hond bekijken.
nou..meer ruiken,kijken is vaak niet eens nodig :mrgreen:
moest toch even aan je denken vandaag toen ik met iemand opliep die exact wat jij schrijft vertelde over zijn hond..

maar wat onder zijn staart vandaan kwam meurde de polder uit..zo gezond was de hond :roll:

Bij de ingangen van losloopgebieden moet je voor de lol eens gaan ruiken.. :kotz:

maar de stronD van jou hond zal ook wel niet stinken :mrgreen:
Afbeelding
qyan

ien schreef:
malinois schreef:[ dat is gewoon per hond verschillend en je kunt niet zeggen dat vers gewoon beter is... want dat moet je dus per hond bekijken.
moest toch even aan je denken vandaag toen ik met iemand opliep die exact wat jij schrijft vertelde over zijn hond..

maar wat onder zijn staart vandaan kwam meurde de polder uit..zo gezond was de hond :roll:

Bij de ingangen van losloopgebieden moet je voor de lol eens gaan ruiken.. :kotz:

dat zal dan ook wel aan de hond liggen, want qyan krijgt vlees, maar ruikt niet bepaald naar roosjes :mrgreen:
ruik :mrgreen: eigenlijk geen tot weinig verandering met toen hij brokken kreeg hoor.
enige wat verandert is is dat het gene diaree meer is, er geen hopen meer liggen maar 1 simpel drolletje.
kan ook niet zeggen dat ie minder ziek.
het verschilt gewoon per hond :mrgreen:
ien
Erelid
Contacteer:

ja..dat klopt ook,jouw hond heeft in aanleg ook al problemen.
maar ik praat over "gezonde honden" ;)
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

hier een gezonde hond die op versvlees zwaar aan de diarree gaat (ook na langere tijd alleen versvlees) en bij brokken ongeveer de helft poept en er lekkere stevige drollen neerlegt..

helaas vind ik het smerig om aan de stront van mijn hond te gaan ruiken dus daar weet ik niet van of het verschilt
Afbeelding
Bianc@
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT en Chihuahua

Ongelezen bericht door Bianc@ »

nou hier wel verschil van geur hoor :D hahahah hoef ik niet voor met mijn neus boven de poep te gaan hangen.
Bij brokken kwam die geur je gewoon tegemoed :kotz: (moest altijd even uit de wind gaan staan hielp wel :D)

En nu heb ik daar geen last meer van, stank en windjes laten trouwens ook is hier niet meer aan de orde :ok:
Groetjes Bianca, Tyson, Skunky en Fox
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ien schreef:

nou ik snuffel niet aan stront en daarnaast doen ze het zo ver weg dat ik het nooit kan ruiken...
maar het stinkt zeker niet zo als de diarree die ze van vers krijgen!!! En scheten laten... 8O nou hier niet hoor...
gewoon kleine drolletjes, ong. 1 a 2 x per dag... (ja dat kan ik wel zien omdat ik het kan zien vallen :mrgreen: in de verte)
Maar mijn poepjes ruiken ook niet naar rozeblaadjes... ook al eet ik gezond... dus dat zegt mij dus ook weer vrij weinig... kan me ook niet herinneren dat het anders ruikt als ik ongezond eet.... ;)
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

malinois schreef:nou ik snuffel niet aan stront en daarnaast doen ze het zo ver weg dat ik het nooit kan ruiken...
hoe weet je dan dat de drollen van jouw honden niet stinken? ze schijten een end weg, en ook al zouden ze voor je neus schijten, dan snuffel je er nog niet aan. je hebt ze nog nooit geroken. dus.
tutjehola
Actief

Ongelezen bericht door tutjehola »

Mijn brokken hond heeft nu al(met 8 maanden) een langer leven als mijn zogenaamde barf hond!

Ik heb een pup gehad van een fokker die barfde, nou, neem maar van mij aan, nooit meer.
Binnen twee dagen hier in huis(hij was toen 8 weken) is hij met darmverstopping van zo'n lekker botje wat hij best kan hebben(NOT) met spoed naar de dierenarts gebracht. Het arme dier heeft er een enorme damontsteking, veel pijn en veel ellende aan over gehouden.

Nu heb ik een brokken hondje, doet het geweldig, poept elke dag twee stevige drollen(tjes) en ziet er prima uit. Hij is nu 8 maanden, en ons zonnetje in huis.

En och, zelf hoef ik ook geen honderd te worden als dat zonder mijn vette happen en wijntjes moet hoor!
Dan wordt mijn brokken teckje maar 16 i.p.v. 18. (pfffff, nog 15 jaar met dat mormel :? ). Wat ik overigens niet geloof, er speelt veel meer mee dan alleen voeding.
Ik denk dat je moet doen wat je hart je in geeft, en waar jij je lekker bij voelt. (en waar je hond zich natuurlijk goed bij voelt)
Willem, Nixs, Noppes.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

tutjehola schreef:En och, zelf hoef ik ook geen honderd te worden als dat zonder mijn vette happen en wijntjes moet hoor!
Dan wordt mijn brokken teckje maar 16 i.p.v. 18.
Hmmm, ga je nou die saaie - iedere dag dezelfde - brokken vergelijken met vette hap en wijntjes? Beetje omgekeerde wereld denk ik. Zet mijn honden voor een bak biefstuk en een bak brokken, wedden dat ze voor de biefstuk gaan. En ga nou niet zeggen dat die biefstuk dan onder de 'vette hap en alcohol' valt 8O 8O 8O
ien
Erelid
Contacteer:

tutjehola schreef:Mijn brokken hond heeft nu al(met 8 maanden) een langer leven als mijn zogenaamde barf hond!

Ik heb een pup gehad van een fokker die barfde, nou, neem maar van mij aan, nooit meer.
Binnen twee dagen hier in huis(hij was toen 8 weken) is hij met darmverstopping van zo'n lekker botje wat hij best kan hebben(NOT) met spoed naar de dierenarts gebracht. Het arme dier heeft er een enorme damontsteking, veel pijn en veel ellende aan over gehouden.

Nu heb ik een brokken hondje, doet het geweldig, poept elke dag twee stevige drollen(tjes) en ziet er prima uit. Hij is nu 8 maanden, en ons zonnetje in huis.
)
Ik heb wel een vraag....hoe weet je zo zeker dat dit van een botje kwam??
pups werken van alles naar binnen,plastic zakjes,veters,balletjes enz..

is er sectie verricht??
Afbeelding
tutjehola
Actief

Ongelezen bericht door tutjehola »

ien schreef:
tutjehola schreef:Mijn brokken hond heeft nu al(met 8 maanden) een langer leven als mijn zogenaamde barf hond!

)

is er sectie verricht??
Er zijn echo's en foto 's gemaakt
Willem, Nixs, Noppes.
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

massam schreef:wat je je af moet vragen is wat het verschil tussen jou en je hond is. blijkbaar weinig want je gaat ervan uit dat een hond ook afwisseling nodig heeft..

Waarom denk je dat honden geen afwisseling nodig hebben?
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

tutjehola schreef:
ien schreef:

)

is er sectie verricht??
Er zijn echo's en foto 's gemaakt
En hoe kon je dan zien dat het bot was?
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”