Agressief........wat is de definitie van agressief?
Volgens het Nederlands woordenboek betekend het aanvallend of geneigd tot aanvallen.
Nee, dat vind ik geen juiste bewoording voor de karakter eigenschap van de Dogo Canario.
Ik zie het meer als waken en verdedigen.
Mijn honden vallen nooit uit zichzelf een andere hond aan. Worden ze uitgedaagd, ja dan is het een ander verhaal en dan gaan ze er ook voor. Maar daar ben je als eigenaar verantwoordelijk, dat dat nu juist voorkomen wordt. Ze hebben gewoon temperament, zoals wel meer waak en verdedigings rassen, maar het zijn geen dolgedraaide bloeddorstige monsters. Das onzin.
Ze hebben in min of meerdere mate last van geslachts dominantie. Maar niet meer of minder dan bijvoorbeeld een Rottweiler. Ik heb 2 teven die heel gelukkig naast elkaar leven. Een 2e reu hoef ik inderdaad niet aan te beginnen, dat gaat niet goedkomen..........Maar als je bijvoorbeeld genoeg ruimte hebt voor buitenkennels, kun je makkelijk meerdere reuen houden.
Mijn reu reageert dominant op andere (alleen) grote reuen van alle rassen. Zodra er een reu met geheven staart aan komt, staat meneertje paraat. Maar hij vliegt er niet als een bezetene boven op. Gaat de andere reu grommen, ja dan moet hij toch wel even bewijzen dat hij de baas is. maar zodra het geschil beslecht is, dan is het ook gewoon over. Geen kaakklem, geen gevecht tot de dood er op volgt of andere onzin die de rondte gaat over dit ras.
Wat wel waar is, is dat ze mensscherp zijn. Met name als het donkerder begind te worden. Maar het is nu eenmaal een waak en verdedigings hond, anders had ik wel een Labrador gekocht.
s'Avonds moet je niet zomaar op mij aflopen zeg maar.......