Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zijn alleen brokken compleet genoeg?
Moderator: moderatorteam
- mirella*
- Actief
Onze hondjes krijgen net als bij de fokker Eukanuba brokken en ze doen het er goed op. Nu denk ik wel dat versvlees nog beter zou zijn, maar ja als vegetarier zie ik het niet zitten op kippenekjes plat te slaan. Wel zou ik best graag kant en klaar versvoer willen voeren maar het probleem is dat ik niet de ruimte heb voor een grote vriezer. Ook zou ik niet alleen maar vers willen voeren omdat dat lastig is als we een weekend of dag weg gaan.
Misschien is het een idee om een maaltijd per dag te gaan vervangen door kant en klaar versvlees maar welk merk is dan het beste?
Misschien is het een idee om een maaltijd per dag te gaan vervangen door kant en klaar versvlees maar welk merk is dan het beste?
-
- Zeer actief
Rodi is inderdaad een van de duurdere versvleesvoeders.
Massam.. bedoelde je met "vers voeren" in je oorspronkelijke bericht nu BARF (dus alles zelf vers rauw samengesteld) of een compleet vers vlees voer? Anders snap ik het niet meer helemaal, is het probleem om geen versvleesvoeding te geven dan de compleetheid waar je je zorgen over maakt of het geld dat het kost...?
Mijn twee Bouviers eten denk ik trouwens samen voor ongeveer 2 a 3 euro per dag. Helemaal geen gek bedrag, als je bedenkt wat je aan je eigen eten uitgeeft. Kan het goedkoper? Ja, vast. Maar dan zijn de ingredienten van wat ze te eten krijgen er ook naar, echt vlees (dat je in de meeste brokken niet of nauwelijks zult aantreffen) is nu eenmaal niet goedkoper.
Massam.. bedoelde je met "vers voeren" in je oorspronkelijke bericht nu BARF (dus alles zelf vers rauw samengesteld) of een compleet vers vlees voer? Anders snap ik het niet meer helemaal, is het probleem om geen versvleesvoeding te geven dan de compleetheid waar je je zorgen over maakt of het geld dat het kost...?
Mijn twee Bouviers eten denk ik trouwens samen voor ongeveer 2 a 3 euro per dag. Helemaal geen gek bedrag, als je bedenkt wat je aan je eigen eten uitgeeft. Kan het goedkoper? Ja, vast. Maar dan zijn de ingredienten van wat ze te eten krijgen er ook naar, echt vlees (dat je in de meeste brokken niet of nauwelijks zult aantreffen) is nu eenmaal niet goedkoper.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
-
- Zeer actief
Hoimirella* schreef:Onze hondjes krijgen net als bij de fokker Eukanuba brokken en ze doen het er goed op. Nu denk ik wel dat versvlees nog beter zou zijn, maar ja als vegetarier zie ik het niet zitten op kippenekjes plat te slaan. Wel zou ik best graag kant en klaar versvoer willen voeren maar het probleem is dat ik niet de ruimte heb voor een grote vriezer. Ook zou ik niet alleen maar vers willen voeren omdat dat lastig is als we een weekend of dag weg gaan.
ik ben ook principe-vegetarier. En ja, ik koop dus wel vlees voor de honden (ik stel zelf samen). Dat is misschien wat vreemd, en het valt me ook niet altijd even makkelijk, maar die brokken die je geeft... zijn die vleesloos dan?
Maakt het voor jou als vegetarier uit of het vlees eerst door een fabrikant wordt aangekocht en dan tot brokjes geperst of dat je het zelf in huis haalt (waarbij je de keus hebt om voor hetzelfde geld veel betere spullen in huis te halen!) ?
Een hond vegetarisch voeden geloof ik niet in. Ik eet geen vlees, da's mijn keuze, maar die van mijn honden zou het niet zijn. Dan dus ook geen hypocriet gedoe met het geven van een voer waar ik niet meer aan zie dat er vlees in zit (en dat naar mijn overtuiging veel minder gezond is voor ze), maar ook echt hun te eten geven zoals ze horen te eten.
Een flink deel van wat ik mijn honden voer zijn voedingsmiddelen (zoals die kippennekken) die in de menselijke keten als restprodukt worden beschouwd. Ik krijg mijn kipkarkassen gratis bij de poelier. Door die af te nemen voor mijn honden stimuleer ik dus geen enkele vorm van handel in kippen. Als ik ze niet ophaal worden ze weggegooid. Ook voor orgaanvlees wordt een dier niet geslacht. Met andere delen van de voeding ligt het wat minder makkelijk, en ik ontkom er dan niet altijd aan om toch voor een deel aan de consumptie van die dieren deel te nemen.
Als je honden eenmaal gewend zijn aan een goede verse voeding hebben ze een zodanige darmflora opgebouwd dat ze zonder problemen voor vakanties bijvoorbeeld brokken kunnen verteren. Ik ben er van overtuigd dat het minder gezond is voor ze, maar voor twee weken hoeft dat geen ramp te zijn en ze gaan er echt niet van aan de diarree.
Als je eens voorzichtig wilt beginnen met vers voeren zou ik beginnen met een complete (let even op de verpakking!) versleesvoeding, bijvoorbeeld Rodi, Energique, Duck etc. Carnibest lijkt me een prima voer (als puntje bij paaltje komt denk ik een van de echt beste voeders) maar is naar mijn indruk wat minder makkelijk verteerbaar voor "beginners". Rodi is bij de meeste supermarkten al verkrijgbaar. Vervang inderdaad eens een dag per week 1 maaltijd, of allebei de maaltijden, door een versvleesvoeding.
Als je dat goed bevalt kun je dan makkelijk overgaan op meerdere dagen (zo ben ik ook begonnen).

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
nou, eigenlijk allebei een beetje..jelle schreef:Rodi is inderdaad een van de duurdere versvleesvoeders.
rodi is erg duur.
van BARF weet ik de gemiddelde kosten niet, maar daar komt het probleem van volledige voeding samenstellen om de hoek kijken.
ik ben er echt serieus mee bezig maar op 1 vraag krijg je meestal net zoveel meningen als antwoorden en de pest is dat ze allemaal verschillend zijn... moeilijk hoor als je opgegroeid bent met "brokhonden" en je zou iets willen veranderen zoals ik...

-
- Zeer actief
Kijk eens waar bij jou in de buurt andere diepvriesversvoeders verkrijgbaar zijn dan Rodi. De meesten hebben op hun site verkooppunten staan, anders kan een rondje bellen ook verhelderend werken. Als je meer kunt afnemen is het vaak goedkoper, dat wel. Probeer ook eens aan een lap verse (vuile) pens te komen. Kost weinig, is erg gezond en je hond heeft er eens echt wat door te doen dan hap en slik. Het is geen volledige voeding maar voor eens in de 1 a 2 weken een prima afwisseling. 't Is wel fijn als je pens niet in je woonkamer hoeft te geven, trouwens, het kan er een beetje vies van worden.
Vers vlees zal altijd duurder zijn dan de goedkopere brok. Vlees kost nu eenmaal meer dan goedkope granen, het hoofdingredient van de meeste brokken.
Hoe zwaar is je hond, en hoeveel gram brokken krijgt hij per dag nu ongeveer?
Vers vlees zal altijd duurder zijn dan de goedkopere brok. Vlees kost nu eenmaal meer dan goedkope granen, het hoofdingredient van de meeste brokken.
Hoe zwaar is je hond, en hoeveel gram brokken krijgt hij per dag nu ongeveer?

- M@scha
- Zeer actief
hij is 18 kilo en krijgt ongeveer 200 gram brokken per dag..
daarbij krijgt hij 's ochtends een boterham met leverpastei en zeewier en 's avonds wat restjes.
en er zitten dan in een week nog een paar dagen (1 of 2) dat hij roodvlees of runderhart met rijst krijgt of rodi compleet of rodi aanvullend met rijst of pasta.
daarbij krijgt hij 's ochtends een boterham met leverpastei en zeewier en 's avonds wat restjes.
en er zitten dan in een week nog een paar dagen (1 of 2) dat hij roodvlees of runderhart met rijst krijgt of rodi compleet of rodi aanvullend met rijst of pasta.

-
- Zeer actief
Zo grofweg kun je er van uit gaan dat de hoeveelheid in grammen die je moet voeren bij versvleesvoer ongeveer twee keer zoveel is dan bij een fatsoenlijke brok. Bij Rodi is het vaak wat meer, maar die twee pakjes per dag is zelfs voor Rodi een beetje veel denk ik. En ja, daar wordt het ook wel flink duurder van natuurlijk! Reken eens op zo'n 500 gram versvoer per dag wat je nodig gaat hebben, als uitgangspunt. Ik heb een tijdje Duck gevoerd (wat trouwens relatief veel granen bevat, wat wat jammer is) en daarvan hadden mijn honden van 31 en 36 kilo respectievelijk 600 en 800 gram nodig. Dat zijn ook nog steeds de hoeveelheden die ze nu aan BARF krijgen.
Geef je het vlees en hart wel rauw of kook je het? Koken is niet nodig, in ieder geval.
Die boterham zal hij trouwens best lekker vinden, maar het graan in brood is op zich geen echt waardevolle aanvulling op zijn voeding.
Geef je het vlees en hart wel rauw of kook je het? Koken is niet nodig, in ieder geval.
Die boterham zal hij trouwens best lekker vinden, maar het graan in brood is op zich geen echt waardevolle aanvulling op zijn voeding.

- M@scha
- Zeer actief
hij had die boterham omdat hij toen hij pup was een antibioticakuur heeft gehad en ik hem zo de pilletjes gaf... en nu is het vooral omdat hij het zo lekker vindt..
ik vind zelf de 7 of 8 schijven rodi die hij "moet" ook erg veel (zeker tegenover 200 gr brokken), maar op de zijkant staat een tabel waar staat dat hij bij zijn gewicht 7 schijven moet.. ik dacht al dat het wat veel was..
ik kook het roodvlees en het hart maar dat hoeft dus niet.. is het dan wel veilig mbt bacterien?
ik vind zelf de 7 of 8 schijven rodi die hij "moet" ook erg veel (zeker tegenover 200 gr brokken), maar op de zijkant staat een tabel waar staat dat hij bij zijn gewicht 7 schijven moet.. ik dacht al dat het wat veel was..
ik kook het roodvlees en het hart maar dat hoeft dus niet.. is het dan wel veilig mbt bacterien?

-
- Zeer actief
Ja hoor. Een hond reageert heel anders op bacterien dan jij en ik. Hij kan veel meer hebben. Met name bij een hond die vers voer gewend is is het maagzuur sterk en zuur genoeg om eventuele schadelijke bacterien te doden. Als je wilt overgaan van gekookt naar rauw en je vindt het wat eng kun je geloof ik ook wat langzamer overgaan door eens te beginnen met het maar licht te koken in plaats van helemaal, dan eens alleen overgieten met kokend water en dan pas echt rauw.massam schreef:hij had die boterham omdat hij toen hij pup was een antibioticakuur heeft gehad en ik hem zo de pilletjes gaf... en nu is het vooral omdat hij het zo lekker vindt..
Voor een schat aan informatie hierover zie ook eens www.barfplaats.nl

- M@scha
- Zeer actief
-
- Zeer actief
ja hoor, kan. Het enige dat vaak wordt afgeraden is om vers en brok in een maaltijd te doen. Maar per dag wisselen, of 's avonds en 's ochtends brok en vers afwisselen, kan prima.massam schreef:dankjewel voor je info!!
als ik bijvoorbeeld 2 dagen rauw wil geven en de rest brokken.. kan dat dan gewoon of is het verschil tussen die twee te groot?
het is namelijk erg moeilijk om door de week ook 's ochtends vers te geven ivm moeilijke werktijden...
Overigens is het niet veel moeilijker om je hond een bak vers te geven dan een bak brokken... alleen even op tijd uit de vriezer halen de avond ervoor (of tot twee dagen van te voren kan ook als je het in de koelkast zet), verder net zo makkelijk.

- mirella*
- Actief
Mijn hondjes hoefen ook niet vegetarisch te eten hoor, net als mijn dochter en vriend die eten ook lekker een stukje vlees. Alleen dat stukje vlees ziet er iets anders uit dan een vers kippenekje als je begrijpt wat ik bedoel.jelle schreef: Een hond vegetarisch voeden geloof ik niet in. Ik eet geen vlees, da's mijn keuze, maar die van mijn honden zou het niet zijn. Dan dus ook geen hypocriet gedoe met het geven van een voer waar ik niet meer aan zie dat er vlees in zit (en dat naar mijn overtuiging veel minder gezond is voor ze), maar ook echt hun te eten geven zoals ze horen te eten.
Als je eens voorzichtig wilt beginnen met vers voeren zou ik beginnen met een complete (let even op de verpakking!) versleesvoeding, bijvoorbeeld Rodi, Energique, Duck etc. Carnibest lijkt me een prima voer (als puntje bij paaltje komt denk ik een van de echt beste voeders) maar is naar mijn indruk wat minder makkelijk verteerbaar voor "beginners". Rodi is bij de meeste supermarkten al verkrijgbaar. Vervang inderdaad eens een dag per week 1 maaltijd, of allebei de maaltijden, door een versvleesvoeding.
Als je dat goed bevalt kun je dan makkelijk overgaan op meerdere dagen (zo ben ik ook begonnen).
Ik zal eens gaan kijken of ze duck of carnibest hier in de buurt verkopen. Dat het evt. duurder is kan me niet schelen het gaat mij om wat het beste is voor hen en niet te veel werk voor mij (tja ben een beetje lui schiet me maar af) Waar koop je eigenlijk vuile pens.
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Het is niet echt een rare vraag, omdat je wel je vraagtekens zet bij een compleet versvleesmassam schreef:het feit dat die brokken goedgekeurd zijn om als volledig voer gegeven te worden. dit is een rare vraag want dat kun je overal wel bij vragen.cloris schreef:Wat geeft jou wel de zekerheid dat je brokken compleet zijn?massam schreef:ik geef maar om 1 reden geen vers.
ik ben er niet van overtuigd dat ik mijn hond alles geef dat hij nodig heeft.
feit is dat ik er te weinig van weet om overtuigd te zijn van het feit dat ik het wel goed zal doen!

Een Compleet versvlees is gewoon compleet, daar zit ook alles in wat ze nodig hebben.
Hier krijgen ze Duck, en ook Rodi, Rodi is veel goedkoper dan Duck, tenminste hier.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Roos
- Zeer actief
okee rekensommetje:Sylvia schreef: Het bevreemd mij iedere keer te lezen dat men zoveel duurder uit is.
Als men veelal brokken geeft van 50 euro voor een zak ben je met vers vlees van een goed merk goedkoper uit.
Brokken:
Een zak brokken van 15 kg kost mij ong. €45,- (heel precies weet ik het niet uit m'n hoofd, maar veel zal het niet schelen)
Roma en Scooby krijgen per dag (afgerond naar boven) 500 g hiervan.
Dus ik doe met zo'n zak: 15 kg/0,5 kg/dag = 30 dagen
Kost me per dag: 45/30 = €1,50
Nu versvlees:
(ik ga uit van Duck)
Kost mij per kg: €2,95
Roma en Scooby eten 1 kg per dag.
Kost me per dag dus €2,95
Is toch bijna 2 keer zoveel als dat ik ze alleen brokken zou geven.
Of vergeet ik iets?
Dus wel degelijk een groot prijsverschil (in mijn geval dan).
Is voor mij geen reden om het niet te doen, maar wilde ik even opmerken.
Bij mij krijgen ze gecombineerd, dus een paar dagen brokken en een paar dagen versvlees. Ben ik tevreden mee en de honden volgens mij ook.
Misschien als ik een grote vriezer bezit dat ik ze dan volledig op vers zet.
Gaat nu gewoon even niet.

- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- cloris
- Zeer actief
Ja ik ben ook niet echt goedkoper uit met alleen vers hoor
Ik heb altijd een zak FFood staan.
Maar ik heb ook wel dagen ze groente/fruit/kip/vis enz krijgen, maar puur en alleen met vervlees (duck) ben ik zeker wel meer geld kwijt hoor.

Ik heb altijd een zak FFood staan.
Maar ik heb ook wel dagen ze groente/fruit/kip/vis enz krijgen, maar puur en alleen met vervlees (duck) ben ik zeker wel meer geld kwijt hoor.

Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Roelfien
- Zeer actief
- cloris
- Zeer actief
Jaaa maar dat gaf ik aan dat ik dat dus ook nog tussendoor doeRoelfien schreef:Met de zelfrommel dagen ben ik vaak nog duurder uit.
Er is zojuist weer een hele lamswervel met ribbetjes doorheen gegaan en een lamspens, quanta costa: 5,65 euro.

- Roelfien
- Zeer actief
Hahahaha, oftewel, als je een beetje gestoord ben zoals wij, dan kost het kapitalen. (tenzij je goede contacten met een slachterij kan leggen, maar veel steden hebben niet eens een slachterij) Maar je krijgt er wel gelukkige honden voor terug.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- cloris
- Zeer actief
Nou ik moet eerlijk zeggen dat mijn d.a. kosten een stuk minder geworden zijn ivm maag en darmproblemen, toen Fangio nog alleen brokken kreeg zat ik 1x in de paar maanden bij de d.a. omdat hij een maag-darm infectie of probleem had, hoppaa pillen spuiten enz....Roelfien schreef:Hahahaha, oftewel, als je een beetje gestoord ben zoals wij, dan kost het kapitalen. (tenzij je goede contacten met een slachterij kan leggen, maar veel steden hebben niet eens een slachterij) Maar je krijgt er wel gelukkige honden voor terug.
Nadat ik op vers over ben gestapt heeft hij dat (nu meer dan 3 jaar ) niet meer gehad, dus tja waar zitten de kosten...

- Roos
- Zeer actief
Dat bedacht ik me vanmiddag dus ook.cloris schreef:Nou ik moet eerlijk zeggen dat mijn d.a. kosten een stuk minder geworden zijn ivm maag en darmproblemen, toen Fangio nog alleen brokken kreeg zat ik 1x in de paar maanden bij de d.a. omdat hij een maag-darm infectie of probleem had, hoppaa pillen spuiten enz....Roelfien schreef:Hahahaha, oftewel, als je een beetje gestoord ben zoals wij, dan kost het kapitalen. (tenzij je goede contacten met een slachterij kan leggen, maar veel steden hebben niet eens een slachterij) Maar je krijgt er wel gelukkige honden voor terug.
Nadat ik op vers over ben gestapt heeft hij dat (nu meer dan 3 jaar ) niet meer gehad, dus tja waar zitten de kosten...
Roma had altijd elke maand soms elke week last van overgeven, diarree, gewoon niet lekker zijn enz... en sinds ik farmfood ben gaan geven (ze krijgt overigens nu wat anders) met een paar dagen vers vlees heeft ze daar helemaal geen last meer van gehad. En dat gaat nu al zo'n 3 jaar zo

Ik was gisteren nog bij de dierenarts (voor een ontwormingskuurtje) en de assistente merkte op dat ze me nog maar zo weinig zag

Dus dat is wel even een grote verbetering

-
- Zeer actief
Ik heb dat ook,mijn reutje spuugde vaak een soort gal,bijna iedere dag,hij had vaak last van overmatig gassen 8O en hij had ook een soort huiduitslag,niks ernstigs eigenlijk,maar sinds ik op vers ben overgegaan heeft hij nergens meer last van dus tsja wat is dan eigenlijk duur?De onkosten van de DA vallen weg en daarbij gaat de gezonheid omhoog,nou dat vind ik eigenlijk eerder goedkoper dan duurder.scoobydoo schreef:Dat bedacht ik me vanmiddag dus ook.cloris schreef:Nou ik moet eerlijk zeggen dat mijn d.a. kosten een stuk minder geworden zijn ivm maag en darmproblemen, toen Fangio nog alleen brokken kreeg zat ik 1x in de paar maanden bij de d.a. omdat hij een maag-darm infectie of probleem had, hoppaa pillen spuiten enz....Roelfien schreef:Hahahaha, oftewel, als je een beetje gestoord ben zoals wij, dan kost het kapitalen. (tenzij je goede contacten met een slachterij kan leggen, maar veel steden hebben niet eens een slachterij) Maar je krijgt er wel gelukkige honden voor terug.
Roma had altijd elke maand soms elke week last van overgeven, diarree, gewoon niet lekker zijn enz... en sinds ik farmfood ben gaan geven (ze krijgt overigens nu wat anders) met een paar dagen vers vlees heeft ze daar helemaal geen last meer van gehad. En dat gaat nu al zo'n 3 jaar zo![]()
Ik was gisteren nog bij de dierenarts (voor een ontwormingskuurtje) en de assistente merkte op dat ze me nog maar zo weinig zag![]()
Dus dat is wel even een grote verbetering

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Door dit stuk en de goede ervaringen van andere forumleden met vers ben ik het ook gaan voeren ( 4 dagen Farmfood brok, 3 dagen vers)
En mijn beestje is heel erg bekomen
De waarheid over brokken
Waarschijnlijk voert u uw hond, net als de meeste mensen in Nederland, commerciële hondenbrokken. Deze brokken zijn u misschien aangeprezen door de dierenspeciaalzaak omdat het een complete voeding is of misschien sprak de reclame van een bepaald merk u aan. Maar weet u eigenlijk wel wat er precies in deze brokken zit? Wat voor ingrediënten u uw hond dagelijks voorzet?
Nee?
Ik hoor u bijna denken: ja maar, het is toch compleet? Op de zak staat Lam-rijst dus dat zal er wel inzitten, toch?
Als u op de ingrediëntenlijst van de zak hondenbrokken kijkt dan ziet u dingen staan als: vlees en dierlijke bijprodukten, granen en plantaardige bijprodukten, dierlijke vetten, bietenpulp, door de EG toegestane anti-oxydanten.....etc...
Ik stel voor dat we deze ingrediënten eens doorlopen waarbij ik u precies uit zal leggen wat ze nou echt betekenen.
Vlees :
Als u dit ingrediënt bekijkt dan denkt u waarschijnlijk aan mooie stukken vlees van een rund of lam, die u zelf ook nog wel in de pan zou willen leggen voor het avond eten. Ik moet u toch teleurstellen. Het vlees dat in bijna alle soorten hondenvoer verwerkt wordt is beslist niet geschikt voor menselijke consumptie. Voordat je vlees kunt verwerken tot een hondenbrok moet het vlees zelf bewerkt worden. Tijdens dit proces wordt al het vocht uit het vlees ontrokken totdat er een substantie overblijft die men vleesmeel noemt. Op zich is er niets mis met vleesmeel, mits het als basis produkten heeft die geschikt zouden zijn voor menselijke consumptie. Maar zoals ik u al eerder heb vertelt vind je dit in de meeste hondenvoeders niet terug.
Maar wat voor vlees zit er dan wel in hondenbrokken?
Gaat u maar even stevig in uw stoel zitten...... In hondenbrokken zit al het vlees dat niet geschikt is voor menselijke consumptie. Dit betreffen dode dieren (runderen, varkens, schapen, kippen) die sterven voordat ze bij het slachthuis aan komen en zieke dieren die niet voor menselijke consumptie geschikt zijn. Verder bestaat het uit uit stukken karkas die sporen van ziekte vertonen (tumoren etc.) en uit diverse vleessoorten uit de detailhandel die over de datum zijn. Daarnaast zit er in merken hondenvoeding die vanuit Amerika geïmporteerd worden ook nog eens de lichamen van honden en katten die een spuitje hebben gekregen in asiels.
Volgt u me nog?......in diverse merken die op de Nederlandse markt te krijgen zijn zitten dode honden en katten verwerkt....Als er op de verpakking dus ´vlees´ staat weet u eigenlijk nog niets.....vlees kan van alles zijn en meestal is het ook van alles.....een mengsel van zieke en dode dieren, afval produkten uit de detailhandel en in het ergste geval ook nog eens dode honden en katten. Dit ´vlees´ moet verwerkt worden.....dit gebeurt in een destructie bedrijf. Van dit ´vlees´ moet immers vleesmeel gemaakt worden. Al deze dode dieren en stukken ziek vlees worden in 1 hele grote bak samengebracht. Let wel: deze dieren of voorverpakt vlees worden dus niet ontdaan van haren, hoeven, hoorns, plastic bakken of zakken of zelfs vlooienbanden. Alles gaat samen in 1 grote bak waar het eerste vermalen wordt en vervolgens aan de kook gebracht wordt. Tijdens dit kookproces vormt zich bovenop deze brij een laag dierlijk vet. Dit dierlijk vet wordt van de brij gescheiden en vaak later weer gebruikt in de hondenvoeding maar hier kom ik nog op terug. Vervolgens wordt de brij door enorme persen gehaald die het vocht eruit perst en dan heb je vleesmeel. Dit product wordt dus ook aangeduidt als beendermeel omdat hierin ook beenderen verwerkt worden.
Stel u voert uw hond een Lam-rijst voer. U gaat ervanuit dat daar enkel lamsvlees in zit maar dit is dus in de meeste gevallen niet zo. Vaak staat er op de verpakking groot ´Lam-rijst´ en als u dan bij de ingrediënten kijkt staat er: vlees (minimaal 4% lam) en dierlijke bijprodukten. Er zit dus 4% lamsvlees in....... maar waar bestaat de rest van het vlees dan uit? De rest bestaat uit datgene wat ik hierboven voor u beschreven heb.... en mengsel van dierlijke produkten die niet voor menselijke consumptie geschikt zijn.
Dierlijke bijprodukten :
Vond u het verhaal over vlees al verschrikkelijk?
Dan moet ik u toch even voorbereiden op wat komen gaat, want het wordt er niet beter op. Dierlijke bijprodukten kun je eigenlijk maar met 1 woord omschrijven: Afval! Alles wat niet geschikt is om te verwerken tot een of ander vleesprodukt valt onder de noemer dierlijke bijprodukten. Denk hierbij aan: hoeven, hoorns, hersenen, poten van kippen, koppen van kippen, uiers en zelfs uitwerpselen van diverse soorten dieren. Dit afval wordt op dezelfde manier verwerkt als het ´vlees´. Het wordt gemalen, gekookt en uitgeperst totdat je ook hiervan een soort meel overhoudt wat men kan verwerken tot hondenbrok. Als er op de ingrediëntelijst ´dierlijke bijprodukten´ staat kun je er dus vanuit gaan dat het voer voor een groot gedeelte uit afval bestaat!
Granen:
Wat kan er nou mis zijn met granen...? Nou, van alles! Ten eerste vormen granen vaak het hoofdbestandeel of 1 van de hoofdbestandelen van de hondenbrok. Waarom?
Omdat het een goedkope grondstof is die bovendien zorgt voor eiwitten en koolhydraten. Maar honden zijn helemaal niet geschikt om grote hoeveelheden granen te verteren. Dat resulteert dan ook in grote hoeveelheden ontlasting omdat de granen niet opgenomen worden maar zo weer uitgepoept worden. Granen kan vanalles betekenen: mais of tarwe....of iets anders... Als u denk aan mais dan denkt u aan die mooie gele korreltjes die op zich heel gezond zijn. Als er echter mais of tarwe toegevoegd wordt aan hondenbrokken dan betreft het in bijna alle gevallen de overblijfselen van mais of granen nadat ze eerst verwerkt zijn tot een of ander product voor menselijke consumptie. De meeste voedinswaarde die de granen oorspronkelijk bij zich droegen zitten dus niet meer in de produkten die gebruikt worden voor hondenbrokken. Vaak staat er in de ingrediëntenlijst ´rijst´ vermeld. Op zich is rijst een gezonde bron van vele voedingsstoffen. Maar ook dat gaat weer niet op voor de rijst die in hondenbrokken verwerkt wordt. In de meeste gevallen gaat het om witte rijst of om breukrijst. In witte rijst zitten heel weinig voedingsstoffen en breukrijst is het afval van witte rijst! Ook weer een ingrediënt waar de hond weinig mee kan. Het is in Nederland verplicht dat de ingrediënten zo genoemd worden dat hetgene wat er het meeste inzit als eerste genoemd moet worden. Als u dus een hondenbrok hebt waar ´Granen´ als eerste genoemd worden heeft u een brok die hoofdzakelijk uit granen bestaat. En granen zijn helemaal niet geschikt om in grote hoeveelheden aan honden te voeren. Vaak onstaat door granen een voedselintoleratie of allergie. Sommige fabrikanten proberen deze regelgeving te omzeilen door de ingrediënten apart te vermelden:´Vlees, maismeel, maisgluten en plantaardige bijprodukten´Op het eerste gezicht lijkt het alsof dit voedsel als hoofdbestandeel ´vlees´ heeft, maar als u even verder kijkt ziet u dat dit voedsel dus eigenlijk voor het merendeel uit granen en plantaardige bijprodukten bestaat. Wederom dus helemaal niet geschikt als hondenvoer!
Plantaardige bijprodukten :
Ook voor plantaardige bijprodukten geldt:
Afval! Het kan uit vanalles bestaan, van stengels en bladeren tot verkruimelde pindaschillen en zelfs zaagsel..... Een brok met plantaardige bijprodukten bestaat dus o.a. uit plantaardige afval! Dierlijke vetten:
Herinnert u zich het produktie proces van vlees- en beendermeel nog? De dierlijke vetten die boven kwamen drijven tijdens het kookproces? Deze dierlijke vetten worden in veel hondenbrokken gebruikt. Als alle ingrediënten gemengt zijn, in vormpjes zijn geperst, gebakken en gedroogd zijn worden ze besproeid met dierlijk vet om ze aantrekkelijk te maken voor de hond. Vaak bestaat dit dierlijk vet niet alleen uit het vet afkomstig van het produktieproces van vlees- en beendermeel maar ook uit afgewerkte frituurvetten. Dit geldt overigens ook voor de vermelding van ´plantaardige vetten of olieën´. In de meeste gevallen betreft het afgewerkte vetten en olieën uit restaurants e.d. Deze afvalprodukten worden dus in grote getalen gebruikt om de brok meer smaak te geven voor de hond.
Bietenpulp :
Bietenpulp bestaat uit de overblijfselen van suikerbieten nadat ze verwerkt zijn voor menselijke consumptie. Allerlei waardevolle voedingsstoffen zijn er inmiddels uit verdwenen en wat overblijft is een brei van vezels. Waarom wordt bietenpulp dan toegevoegd aan hondenvoer? Deze vezels zorgen ervoor dat het voer langer in de darmen blijft waardoor er meer vocht uit ontrokken kan worden en er minder ontlasting overblijft. Dat is de enige reden dat het gebruikt wordt. Het grote nadeel van bietenpulp is dat het, doordat het lang in het lichaam blijft, veel gifstoffen vasthoudt. Over deze gifstoffen leest u meer in het volgende stuk.
Door de EG toegestane anti-oxydanten :
Nu komen we pas bij de echte boosdoeners als je het over brokken hebt. Anti-oxydanten zijn stoffen die o.a. het ranzig worden van vetten tegengaat. Er bestaan diverse natuurlijke anti-oxydanten zoals vitamine E en vitamine C. Maar er bestaan ook diverse chemische anti-oxydanten zoals Ethoxiquine, BHA en BHT. Ethoxiquine is een chemische stof die als pesticide wordt gebruikt. Deze stof is voor menselijke consumptie verboden maar helaas mag het in hondenvoeding gebruikt worden. Bijna alle hondenvoedingsfabrikanten gebruiken Ethoxiquie als anti-oxydant in hun hondenvoeders. Het is goedkoop! En in de hondenvoeding draait nu eenmaal alles om geld.... Bij onderzoeken naar Ethoxiquine is aangetoond dat het kankerverwekkend is. Het beïnvloed tevens de vruchtbaarheid en kans zelfs tot onvruchtbaarheid leiden. Ook wordt aangenomen dat Ethoxiquine epileptische aanvallen kan veroorzaken. BHA en BHT zijn chemische stoffen die het zenuwstelstel aantasten. Ook deze stoffen worden veelvuldig in hondenbrokken verwerkt om het ranzig worden van vetten tegen te gaan. Hondenbrokken met Ethoxiquine, BHA en BHT bevatten dus letterlijk vergif! Nu zijn de hondenvoederfabrikanten heel slim en ook voor wat betreft deze stoffen proberen ze de regelgeving te omzeilen. Veel fabrikanten voegen het namelijk zelf niet toe en kunnen dan op de verpakking zetten: ´Geen chemische anti-oxydanten toegevoegd´. Als consument denk je daarmee een voer gevonden te hebben wat vrij is van deze giftige stoffen maar helaas is dat niet altijd waar. Als Ethoxiquine, BHT of BHA aan de grondstoffen is toegevoegd (de karkassen en stukken ziek vlees bij de slachterijen en destructor) dan hoeft de fabrikant dit niet op de verpakking te verrmelden.....
En nu?
U zult waarschijnlijk behoorlijk geschrokken zijn van deze informatie....
U dacht immers uw hond het beste te geven door hem brokken van een bekend merk te voeren. Maar dat is dus helaas niet waar. De meeste grote merken zijn eigendom van grote Multi-Nationals: Eukanuba is van Proctor & Gamble, Hill´s is van Colgate-Palmolive en Pedrigree is van Mars. Deze Multi-Nationals gebruiken het afval wat ze overhouden bij de produktie van humane voedingsmiddelen als ingrediënten voor hun hondenvoeders. Ze voeren grote reclamecampagnes om de consument er maar zo goed mogelijk van te overtuigen dat hun hondenvoeder de gezondheid van uw hond waarborgt maar de praktijk bewijst dat dit niet het geval is. Steeds meer honden hebben voedselintolerantie´s of allergiën. Steeds meer honden krijgen maag-, lever of andere vormen van kanker. Steeds meer honden krijgen epileptische aanvallen.......deze toename loopt gelijk met de toename van commerciële hondenbrokken als hoofdvoedsel voor de meeste honden.
Gelukkig kan ik u geruststellen.
U kunt er namelijk ook voor kiezen om de maaltijden van uw hond zelf klaar te maken neem bijvoorbeeld eens een kijkje op www.barfplaats.nl of je kan je hond of kat versvleesvoeding geven van bijvoorbeeld Bibi (www.bibidiervoeding.nl), Duck (www.ducknatuurvoeding.com), Energique (www.energique.nl), AHV (www.ahv-breda.nl ) of Rodi (www.rodi-petfood.nl) Hier staat ook een schat aan informatie over het hoe en waarom van vers vlees. Ik ben inmiddels overtuigd (helaas door schade en schande wijs geworden) en voer Tibor nu een combinatie van Bibi en Barfen en hij is altijd vol energie en ziet er fantastisch uit, maar is (en dat is toch het allerbelangrijkste) nu echt gezond zoals de natuur het bedoeld heeft.
En mijn beestje is heel erg bekomen
De waarheid over brokken
Waarschijnlijk voert u uw hond, net als de meeste mensen in Nederland, commerciële hondenbrokken. Deze brokken zijn u misschien aangeprezen door de dierenspeciaalzaak omdat het een complete voeding is of misschien sprak de reclame van een bepaald merk u aan. Maar weet u eigenlijk wel wat er precies in deze brokken zit? Wat voor ingrediënten u uw hond dagelijks voorzet?
Nee?
Ik hoor u bijna denken: ja maar, het is toch compleet? Op de zak staat Lam-rijst dus dat zal er wel inzitten, toch?
Als u op de ingrediëntenlijst van de zak hondenbrokken kijkt dan ziet u dingen staan als: vlees en dierlijke bijprodukten, granen en plantaardige bijprodukten, dierlijke vetten, bietenpulp, door de EG toegestane anti-oxydanten.....etc...
Ik stel voor dat we deze ingrediënten eens doorlopen waarbij ik u precies uit zal leggen wat ze nou echt betekenen.
Vlees :
Als u dit ingrediënt bekijkt dan denkt u waarschijnlijk aan mooie stukken vlees van een rund of lam, die u zelf ook nog wel in de pan zou willen leggen voor het avond eten. Ik moet u toch teleurstellen. Het vlees dat in bijna alle soorten hondenvoer verwerkt wordt is beslist niet geschikt voor menselijke consumptie. Voordat je vlees kunt verwerken tot een hondenbrok moet het vlees zelf bewerkt worden. Tijdens dit proces wordt al het vocht uit het vlees ontrokken totdat er een substantie overblijft die men vleesmeel noemt. Op zich is er niets mis met vleesmeel, mits het als basis produkten heeft die geschikt zouden zijn voor menselijke consumptie. Maar zoals ik u al eerder heb vertelt vind je dit in de meeste hondenvoeders niet terug.
Maar wat voor vlees zit er dan wel in hondenbrokken?
Gaat u maar even stevig in uw stoel zitten...... In hondenbrokken zit al het vlees dat niet geschikt is voor menselijke consumptie. Dit betreffen dode dieren (runderen, varkens, schapen, kippen) die sterven voordat ze bij het slachthuis aan komen en zieke dieren die niet voor menselijke consumptie geschikt zijn. Verder bestaat het uit uit stukken karkas die sporen van ziekte vertonen (tumoren etc.) en uit diverse vleessoorten uit de detailhandel die over de datum zijn. Daarnaast zit er in merken hondenvoeding die vanuit Amerika geïmporteerd worden ook nog eens de lichamen van honden en katten die een spuitje hebben gekregen in asiels.
Volgt u me nog?......in diverse merken die op de Nederlandse markt te krijgen zijn zitten dode honden en katten verwerkt....Als er op de verpakking dus ´vlees´ staat weet u eigenlijk nog niets.....vlees kan van alles zijn en meestal is het ook van alles.....een mengsel van zieke en dode dieren, afval produkten uit de detailhandel en in het ergste geval ook nog eens dode honden en katten. Dit ´vlees´ moet verwerkt worden.....dit gebeurt in een destructie bedrijf. Van dit ´vlees´ moet immers vleesmeel gemaakt worden. Al deze dode dieren en stukken ziek vlees worden in 1 hele grote bak samengebracht. Let wel: deze dieren of voorverpakt vlees worden dus niet ontdaan van haren, hoeven, hoorns, plastic bakken of zakken of zelfs vlooienbanden. Alles gaat samen in 1 grote bak waar het eerste vermalen wordt en vervolgens aan de kook gebracht wordt. Tijdens dit kookproces vormt zich bovenop deze brij een laag dierlijk vet. Dit dierlijk vet wordt van de brij gescheiden en vaak later weer gebruikt in de hondenvoeding maar hier kom ik nog op terug. Vervolgens wordt de brij door enorme persen gehaald die het vocht eruit perst en dan heb je vleesmeel. Dit product wordt dus ook aangeduidt als beendermeel omdat hierin ook beenderen verwerkt worden.
Stel u voert uw hond een Lam-rijst voer. U gaat ervanuit dat daar enkel lamsvlees in zit maar dit is dus in de meeste gevallen niet zo. Vaak staat er op de verpakking groot ´Lam-rijst´ en als u dan bij de ingrediënten kijkt staat er: vlees (minimaal 4% lam) en dierlijke bijprodukten. Er zit dus 4% lamsvlees in....... maar waar bestaat de rest van het vlees dan uit? De rest bestaat uit datgene wat ik hierboven voor u beschreven heb.... en mengsel van dierlijke produkten die niet voor menselijke consumptie geschikt zijn.
Dierlijke bijprodukten :
Vond u het verhaal over vlees al verschrikkelijk?
Dan moet ik u toch even voorbereiden op wat komen gaat, want het wordt er niet beter op. Dierlijke bijprodukten kun je eigenlijk maar met 1 woord omschrijven: Afval! Alles wat niet geschikt is om te verwerken tot een of ander vleesprodukt valt onder de noemer dierlijke bijprodukten. Denk hierbij aan: hoeven, hoorns, hersenen, poten van kippen, koppen van kippen, uiers en zelfs uitwerpselen van diverse soorten dieren. Dit afval wordt op dezelfde manier verwerkt als het ´vlees´. Het wordt gemalen, gekookt en uitgeperst totdat je ook hiervan een soort meel overhoudt wat men kan verwerken tot hondenbrok. Als er op de ingrediëntelijst ´dierlijke bijprodukten´ staat kun je er dus vanuit gaan dat het voer voor een groot gedeelte uit afval bestaat!
Granen:
Wat kan er nou mis zijn met granen...? Nou, van alles! Ten eerste vormen granen vaak het hoofdbestandeel of 1 van de hoofdbestandelen van de hondenbrok. Waarom?
Omdat het een goedkope grondstof is die bovendien zorgt voor eiwitten en koolhydraten. Maar honden zijn helemaal niet geschikt om grote hoeveelheden granen te verteren. Dat resulteert dan ook in grote hoeveelheden ontlasting omdat de granen niet opgenomen worden maar zo weer uitgepoept worden. Granen kan vanalles betekenen: mais of tarwe....of iets anders... Als u denk aan mais dan denkt u aan die mooie gele korreltjes die op zich heel gezond zijn. Als er echter mais of tarwe toegevoegd wordt aan hondenbrokken dan betreft het in bijna alle gevallen de overblijfselen van mais of granen nadat ze eerst verwerkt zijn tot een of ander product voor menselijke consumptie. De meeste voedinswaarde die de granen oorspronkelijk bij zich droegen zitten dus niet meer in de produkten die gebruikt worden voor hondenbrokken. Vaak staat er in de ingrediëntenlijst ´rijst´ vermeld. Op zich is rijst een gezonde bron van vele voedingsstoffen. Maar ook dat gaat weer niet op voor de rijst die in hondenbrokken verwerkt wordt. In de meeste gevallen gaat het om witte rijst of om breukrijst. In witte rijst zitten heel weinig voedingsstoffen en breukrijst is het afval van witte rijst! Ook weer een ingrediënt waar de hond weinig mee kan. Het is in Nederland verplicht dat de ingrediënten zo genoemd worden dat hetgene wat er het meeste inzit als eerste genoemd moet worden. Als u dus een hondenbrok hebt waar ´Granen´ als eerste genoemd worden heeft u een brok die hoofdzakelijk uit granen bestaat. En granen zijn helemaal niet geschikt om in grote hoeveelheden aan honden te voeren. Vaak onstaat door granen een voedselintoleratie of allergie. Sommige fabrikanten proberen deze regelgeving te omzeilen door de ingrediënten apart te vermelden:´Vlees, maismeel, maisgluten en plantaardige bijprodukten´Op het eerste gezicht lijkt het alsof dit voedsel als hoofdbestandeel ´vlees´ heeft, maar als u even verder kijkt ziet u dat dit voedsel dus eigenlijk voor het merendeel uit granen en plantaardige bijprodukten bestaat. Wederom dus helemaal niet geschikt als hondenvoer!
Plantaardige bijprodukten :
Ook voor plantaardige bijprodukten geldt:
Afval! Het kan uit vanalles bestaan, van stengels en bladeren tot verkruimelde pindaschillen en zelfs zaagsel..... Een brok met plantaardige bijprodukten bestaat dus o.a. uit plantaardige afval! Dierlijke vetten:
Herinnert u zich het produktie proces van vlees- en beendermeel nog? De dierlijke vetten die boven kwamen drijven tijdens het kookproces? Deze dierlijke vetten worden in veel hondenbrokken gebruikt. Als alle ingrediënten gemengt zijn, in vormpjes zijn geperst, gebakken en gedroogd zijn worden ze besproeid met dierlijk vet om ze aantrekkelijk te maken voor de hond. Vaak bestaat dit dierlijk vet niet alleen uit het vet afkomstig van het produktieproces van vlees- en beendermeel maar ook uit afgewerkte frituurvetten. Dit geldt overigens ook voor de vermelding van ´plantaardige vetten of olieën´. In de meeste gevallen betreft het afgewerkte vetten en olieën uit restaurants e.d. Deze afvalprodukten worden dus in grote getalen gebruikt om de brok meer smaak te geven voor de hond.
Bietenpulp :
Bietenpulp bestaat uit de overblijfselen van suikerbieten nadat ze verwerkt zijn voor menselijke consumptie. Allerlei waardevolle voedingsstoffen zijn er inmiddels uit verdwenen en wat overblijft is een brei van vezels. Waarom wordt bietenpulp dan toegevoegd aan hondenvoer? Deze vezels zorgen ervoor dat het voer langer in de darmen blijft waardoor er meer vocht uit ontrokken kan worden en er minder ontlasting overblijft. Dat is de enige reden dat het gebruikt wordt. Het grote nadeel van bietenpulp is dat het, doordat het lang in het lichaam blijft, veel gifstoffen vasthoudt. Over deze gifstoffen leest u meer in het volgende stuk.
Door de EG toegestane anti-oxydanten :
Nu komen we pas bij de echte boosdoeners als je het over brokken hebt. Anti-oxydanten zijn stoffen die o.a. het ranzig worden van vetten tegengaat. Er bestaan diverse natuurlijke anti-oxydanten zoals vitamine E en vitamine C. Maar er bestaan ook diverse chemische anti-oxydanten zoals Ethoxiquine, BHA en BHT. Ethoxiquine is een chemische stof die als pesticide wordt gebruikt. Deze stof is voor menselijke consumptie verboden maar helaas mag het in hondenvoeding gebruikt worden. Bijna alle hondenvoedingsfabrikanten gebruiken Ethoxiquie als anti-oxydant in hun hondenvoeders. Het is goedkoop! En in de hondenvoeding draait nu eenmaal alles om geld.... Bij onderzoeken naar Ethoxiquine is aangetoond dat het kankerverwekkend is. Het beïnvloed tevens de vruchtbaarheid en kans zelfs tot onvruchtbaarheid leiden. Ook wordt aangenomen dat Ethoxiquine epileptische aanvallen kan veroorzaken. BHA en BHT zijn chemische stoffen die het zenuwstelstel aantasten. Ook deze stoffen worden veelvuldig in hondenbrokken verwerkt om het ranzig worden van vetten tegen te gaan. Hondenbrokken met Ethoxiquine, BHA en BHT bevatten dus letterlijk vergif! Nu zijn de hondenvoederfabrikanten heel slim en ook voor wat betreft deze stoffen proberen ze de regelgeving te omzeilen. Veel fabrikanten voegen het namelijk zelf niet toe en kunnen dan op de verpakking zetten: ´Geen chemische anti-oxydanten toegevoegd´. Als consument denk je daarmee een voer gevonden te hebben wat vrij is van deze giftige stoffen maar helaas is dat niet altijd waar. Als Ethoxiquine, BHT of BHA aan de grondstoffen is toegevoegd (de karkassen en stukken ziek vlees bij de slachterijen en destructor) dan hoeft de fabrikant dit niet op de verpakking te verrmelden.....
En nu?
U zult waarschijnlijk behoorlijk geschrokken zijn van deze informatie....
U dacht immers uw hond het beste te geven door hem brokken van een bekend merk te voeren. Maar dat is dus helaas niet waar. De meeste grote merken zijn eigendom van grote Multi-Nationals: Eukanuba is van Proctor & Gamble, Hill´s is van Colgate-Palmolive en Pedrigree is van Mars. Deze Multi-Nationals gebruiken het afval wat ze overhouden bij de produktie van humane voedingsmiddelen als ingrediënten voor hun hondenvoeders. Ze voeren grote reclamecampagnes om de consument er maar zo goed mogelijk van te overtuigen dat hun hondenvoeder de gezondheid van uw hond waarborgt maar de praktijk bewijst dat dit niet het geval is. Steeds meer honden hebben voedselintolerantie´s of allergiën. Steeds meer honden krijgen maag-, lever of andere vormen van kanker. Steeds meer honden krijgen epileptische aanvallen.......deze toename loopt gelijk met de toename van commerciële hondenbrokken als hoofdvoedsel voor de meeste honden.
Gelukkig kan ik u geruststellen.
U kunt er namelijk ook voor kiezen om de maaltijden van uw hond zelf klaar te maken neem bijvoorbeeld eens een kijkje op www.barfplaats.nl of je kan je hond of kat versvleesvoeding geven van bijvoorbeeld Bibi (www.bibidiervoeding.nl), Duck (www.ducknatuurvoeding.com), Energique (www.energique.nl), AHV (www.ahv-breda.nl ) of Rodi (www.rodi-petfood.nl) Hier staat ook een schat aan informatie over het hoe en waarom van vers vlees. Ik ben inmiddels overtuigd (helaas door schade en schande wijs geworden) en voer Tibor nu een combinatie van Bibi en Barfen en hij is altijd vol energie en ziet er fantastisch uit, maar is (en dat is toch het allerbelangrijkste) nu echt gezond zoals de natuur het bedoeld heeft.
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Bij mij is vers goedkoper dan brok....ik heb versvoer van smuldier...zitten geen geur-,kleurstoffen of bindmiddelen in en hij ziet er goed uit en........heel belangrijk citeria...onze kat lust het En als onze kat het lust is het okay, want die eet echt geen rotzooi!Marieke* schreef:Ik heb het hier uitgerekend, ik ben in de maand hier €15,-- duurder uit met vers voeren, Dat heb ik er graag voor over als ik zie hoe ze nu hier al in drie weken zijn veranderd. De vachten glimmen meer, ze zijn levenslustiger en de vachten worden langer..........
Dus voor mij zeker vers!
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
.scoobydoo schreef:okee rekensommetje:Sylvia schreef: Het bevreemd mij iedere keer te lezen dat men zoveel duurder uit is.
Als men veelal brokken geeft van 50 euro voor een zak ben je met vers vlees van een goed merk goedkoper uit.
Brokken:
Een zak brokken van 15 kg kost mij ong. €45,- (heel precies weet ik het niet uit m'n hoofd, maar veel zal het niet schelen)
Roma en Scooby krijgen per dag (afgerond naar boven) 500 g hiervan.
Dus ik doe met zo'n zak: 15 kg/0,5 kg/dag = 30 dagen
Kost me per dag: 45/30 = €1,50
Nu versvlees:
(ik ga uit van Duck)
Kost mij per kg: €2,95
Roma en Scooby eten 1 kg per dag.
Kost me per dag dus €2,95
Is toch bijna 2 keer zoveel als dat ik ze alleen brokken zou geven.
Of vergeet ik iets?
Dus wel degelijk een groot prijsverschil (in mijn geval dan).
Is voor mij geen reden om het niet te doen, maar wilde ik even opmerken.
Bij mij krijgen ze gecombineerd, dus een paar dagen brokken en een paar dagen versvlees. Ben ik tevreden mee en de honden volgens mij ook.
Misschien als ik een grote vriezer bezit dat ik ze dan volledig op vers zet.
Gaat nu gewoon even niet.
Als je zou uitgaan van AHV betaal je 1.40 euro per kilo.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ok jullie vragen het nog steeds af hoe het kan.
Nou hier mijn berekening
Ze aten:
2 dagen vers vlees in de week, afgerond 8 dagen in de maand is 3 dozen energique ad 36 euro de doos is 96 Euro
5 dagen brokken in de week voor 4 honden is 4 zakken Prins Super (Procare lijn) ad 28 Euro per zak is 112 Euro
5 dagen brokken in de week voor 1 is 1 zak in de maand. Nutro is 49 Euro per zak
Is dan in totaal 257 Euro
We kopen nu in voor 230 Euro per maand en doen daar iets meer dan een maand mee dat is een BESPARING van 27 Euro
Geloven jullie me nou
En we geven Carnibest 1 van de duurdere merken
Nou hier mijn berekening

Ze aten:
2 dagen vers vlees in de week, afgerond 8 dagen in de maand is 3 dozen energique ad 36 euro de doos is 96 Euro
5 dagen brokken in de week voor 4 honden is 4 zakken Prins Super (Procare lijn) ad 28 Euro per zak is 112 Euro
5 dagen brokken in de week voor 1 is 1 zak in de maand. Nutro is 49 Euro per zak
We kopen nu in voor 230 Euro per maand en doen daar iets meer dan een maand mee dat is een BESPARING van 27 Euro
Geloven jullie me nou

Groetjes Sylvia

ja, maar jij hebt een grote vriezer en koopt groot in. telt niet meeSylvia schreef:Ok jullie vragen het nog steeds af hoe het kan.
Nou hier mijn berekening![]()
Ze aten:
Geloven jullie me nou![]()

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Natuurlijk telt dat wel meeqyan schreef:ja, maar jij hebt een grote vriezer en koopt groot in. telt niet meeSylvia schreef:Ok jullie vragen het nog steeds af hoe het kan.
Nou hier mijn berekening![]()
Ze aten:
Geloven jullie me nou![]()
En we geven Carnibest 1 van de duurdere merken![]()
![]()

Dat jullie nou niet verder kijken

Groetjes Sylvia