Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedrag teef na castratie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Gedrag teef na castratie

Ongelezen bericht door DeDiana »

Persistence schreef: 03 dec 2020 20:21 Wordt een onzekere teef onzekerder door castratie of juist zekerder? Jammer dat er voor teven geen ‘chemische castratie’ is.
Ik denk niet dat je daar een simpel antwoord op kunt geven, ligt er denk ik ook heel erg aan waar die onzekerheid in zit.

Amy is erg onderdanig en soms wat onzeker, maar was altijd wel heel stabiel in haar reacties (herstelt snel, raakt niet echt van slag, reacties zijn uitermate voorspelbaar). Bij haar merk ik eigenlijk geen enkele verandering sinds de castratie (toen ze 3 was). Ze is nog steeds onderdanig en af en toe wat onzeker in situaties die ze spannend vindt; dat heeft met karakter en haar achtergrond te maken en hormonen hebben er blijkbaar weinig invloed op. Ze staat wel wat steviger in haar schoenen nu, maar dat is denk ik meer omdat ze volwassener is - Mila (ook een onzekere hond, intact) werd ook zo rond haar 3-4 jaar zekerder - en omdat ze gewoon wat meer van de wereld heeft gezien en dus minder dingen spannend vindt. Ze is in ieder geval niet onzekerder geworden dus.

Mila is veel wisselvalliger, die kan echt van de blijste en meest uitbundige hond binnen een seconde veranderen in een chagrijnig mentaal wrak. Dus ik denk dat Mila best stabieler zou kunnen worden van een castratie, voor zover die uitschieters die zij heeft ook gestuurd worden door hormonen. Maar dat onzekere zit wel echt in haar karakter. Ik kan me niet voorstellen dat dat helemaal zou verdwijnen, alleen dat de reactie op die onzekerheid gematigder zou worden. Ik vermoed dat ze wat vlakker zou worden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”