Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
waakse familiehond, sportief, niet saai, extrovert
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Re: waakse familiehond, sportief, niet saai, extrovert
Mijn mechels passen volledig in dat plaatje.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Een bodeguero zou ook hier weer goed passen, behalve de maat, maar verder: sportief, extravert, kindervriend, niet saai, vrolijk, kortharig: past allemaal. Slaan ze aan bij vreemd bezoek? Weet ik eigenlijk niet.
Met een herder zou ik ook uitkijken met veel kinderen over de vloer. Ik heb een kruising die van binnen op en top herder is; als het te druk is wil hij nog wel eens een kind in een hoek drijven en een velletje pakken. Een herder kan wel, maar je moet er dus bovenop zitten en dat is minder ontspannen.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou voor een miks tussen een jachthond en een waakser type gaan. Dus een boxer of herder en dan gekruist met een labrador of golden om maar wat te noemen. Mooie stevige honden die echt wel waken maar ook geduldig en tolerant kunnen zijn.
-
- Zeer actief
Dat vind ik wel heel overdreven.Kells schreef:Noem je een uurtje wandelen, fietsen of joggen actief? Dat gaat hem echt niet worden met een Vizla. Ik denk met geen enkele hond uit rasgroep 7.marcel1976 schreef:Nu ik heb de Vizsla al meermaals bekeken. Vindt het super nette en vrolijke honden.
Zit volgens mij enkel vrolijkheid in en niks kwaads.
Vraag me alleen af of ze niet te fit voor me zijn. Uurtje joggen, biken, wandelen is allemaal geen probleem.
Maar beestje moet niet de tent afbreken als ik een keer net wat minder tijd op een dag om wat mega actiefs te doen.
Rhodesian, idem dito, mega mooie honden maar niet te extreem veeleisend qua beweging ?
Ik ken meerdere Vizsla's en andere zeer actieve sporthondenrassen die minder doen en die hebben echt een sportief leven.
Een uur hardlopen is 10 km lang draven/galopperen. Een uur fietsen is 15 tot 18 km draven en galopperen. Al die tijd en meters heeft de hond ook weer prikkels te verwerken en ik ga er vanuit dat iemand met de hond samenwerkt. Een uur wandelen elke dag is niet zoveel maar als je het afwisselt met training en snellere beweging als fietsen of hardlopen is het echt wel actief.
De hond voor wie dit niet genoeg is moet ik nog tegenkomen en àls die bestaat moet je dan naar mijn mening de rest van de activiteit ook niet meer in beweging zoeken.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
mijn Beauceron is echt niet moe hoor na een uur fietsen. Dan wil ze graag nog over het veld scheuren met de andere honden, met de tractor meerennen om de paarden water te geven, 'meehelpen' met stallen uitmesten en brokjes in het gras snuffelen. Daarna is ze best tevreden, en het mag ook heus een dagje minder, maar liever zou ze iedere dag zo'n prgramma afwerkenManuma schreef:Dat vind ik wel heel overdreven.Kells schreef:Noem je een uurtje wandelen, fietsen of joggen actief? Dat gaat hem echt niet worden met een Vizla. Ik denk met geen enkele hond uit rasgroep 7.marcel1976 schreef:Nu ik heb de Vizsla al meermaals bekeken. Vindt het super nette en vrolijke honden.
Vraag me alleen af of ze niet te fit voor me zijn. Uurtje joggen, biken, wandelen is allemaal geen probleem.
Maar beestje moet niet de tent afbreken als ik een keer net wat minder tijd op een dag om wat mega actiefs te doen.
Rhodesian, idem dito, mega mooie honden maar niet te extreem veeleisend qua beweging ?
Ik ken meerdere Vizsla's en andere zeer actieve sporthondenrassen die minder doen en die hebben echt een sportief leven.
Een uur hardlopen is 10 km lang draven/galopperen. Een uur fietsen is 15 tot 18 km draven en galopperen. Al die tijd en meters heeft de hond ook weer prikkels te verwerken en ik ga er vanuit dat iemand met de hond samenwerkt. Een uur wandelen elke dag is niet zoveel maar als je het afwisselt met training en snellere beweging als fietsen of hardlopen is het echt wel actief.
De hond voor wie dit niet genoeg is moet ik nog tegenkomen en àls die bestaat moet je dan naar mijn mening de rest van de activiteit ook niet meer in beweging zoeken.

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
die van mij is in ieder geval heel waaksAlfilillo schreef: Een bodeguero zou ook hier weer goed passen, behalve de maat, maar verder: sportief, extravert, kindervriend, niet saai, vrolijk, kortharig: past allemaal. Slaan ze aan bij vreemd bezoek? Weet ik eigenlijk niet.
.

-
- Zeer actief
Jeetje, en jij hebt wel een druk dagprogramma. Als het nou het enige is wat ze doen snap ik wel dat het niet voldoende is maar de mijne zijn echt al jaren blij met hun één of twee rustdagen per week 
Ik ken door het canicrossen nu wel heel veel actieve hondeneigenaren en de meeste honden ploffen echt neer na een dag inclusief hardlopen. Mijn honden zijn op maandag ook echt gesloopt van een actief weekend
1:
Jij woont wel vrij rustig toch? Misschien scheelt dat? Wij in de randstad komen wel heel veel prikkels tegen onderweg. Ook al zoek je die paar vierkante kilometers 'natuur' op hier.

Ik ken door het canicrossen nu wel heel veel actieve hondeneigenaren en de meeste honden ploffen echt neer na een dag inclusief hardlopen. Mijn honden zijn op maandag ook echt gesloopt van een actief weekend

Jij woont wel vrij rustig toch? Misschien scheelt dat? Wij in de randstad komen wel heel veel prikkels tegen onderweg. Ook al zoek je die paar vierkante kilometers 'natuur' op hier.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Die hier ookmaart schreef:Mijn mechels passen volledig in dat plaatje.
-
- Zeer actief
Eens. Zeker waaks en voor de duvel niet bang, extravert ook. Het formaat is alleen wat kleiner dan je zoekt maar dat maakt het ego weer goed.Tamara81 schreef:Ik weet het precies! Een boerenfox maar dan met korte staart (zo worden ze soms nog wel geboren).
Ik ben er mee opgegroeid en kom uit een gezin met vier drukke kinderen. Ons boerenfoxje paste er goed tussen.
Ik denk zeker vergelijkbaar met de bodeguero.
- Hammetime
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Mijn hollander ook, die laat kinderen zelfs aan haar oren en staart trekken zonder problemen.crutz schreef:Die hier ookmaart schreef:Mijn mechels passen volledig in dat plaatje.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Ik heb een fox en een DJT en wat hun betreft staan ze de hele dag aan en dat zouden ze geweldig vinden, maar ik vindt rust in een hond en die ook nemen net zo belangrijk als actief en dat kan prima.lucie schreef:mijn Beauceron is echt niet moe hoor na een uur fietsen. Dan wil ze graag nog over het veld scheuren met de andere honden, met de tractor meerennen om de paarden water te geven, 'meehelpen' met stallen uitmesten en brokjes in het gras snuffelen. Daarna is ze best tevreden, en het mag ook heus een dagje minder, maar liever zou ze iedere dag zo'n prgramma afwerkenManuma schreef:Dat vind ik wel heel overdreven.Kells schreef:Noem je een uurtje wandelen, fietsen of joggen actief? Dat gaat hem echt niet worden met een Vizla. Ik denk met geen enkele hond uit rasgroep 7.marcel1976 schreef:Nu ik heb de Vizsla al meermaals bekeken. Vindt het super nette en vrolijke honden.

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): XHH en HH KH
- Aantal honden: 2
Klinkt alsof je mijn Niko wil. Alles wat je opnoemt is voldoet hij aab Dat is een hollandse herder korthaar.
-
- Zeer actief
Hmm ja, ik denk dat je het dan als eentonige beweging bedoelde. Dan ben ik het met je eens. Het ligt er wel aan waar en hoe je doet, denk ik. Ik hield mijn honden tevreden met enkel loslopen en hardlopen, maar dan wel met afwisselende omgevingen, heuveltraining, stukken sprinten, even snuffelen en zwemmen tussendoor. Strandzand is mul, bos heeft meer luchtjes, Veluwe heeft heuvels. Nou zijn mijn honden natuurlijk geen staande jachthonden maar ik wil ooit een Vizsla, juist voor die canicross en stepjoring dus niet mijn droom aan diggelen helpen nou hè?

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Er is wel een verschil tussen niet moe zijn/graag nog meer doen en er niet genoeg aan kunnen hebben. En dan nog de invloed van het mee willen (doen) met de baas.lucie schreef:mijn Beauceron is echt niet moe hoor na een uur fietsen. Dan wil ze graag nog over het veld scheuren met de andere honden, met de tractor meerennen om de paarden water te geven, 'meehelpen' met stallen uitmesten en brokjes in het gras snuffelen. Daarna is ze best tevreden, en het mag ook heus een dagje minder, maar liever zou ze iedere dag zo'n programma afwerken
Lais scheurde na 35km wandelen ook gerust nog door de tuin en ze wil liefst ook altijd mee en overal bij zijn, maar dat betekent niet dat ze het ook echt nodig heeft. Een hond die het echt nodig heeft om de hele dag geëntertaind te worden, ik denk dat dat een abnormaliteit is.
Dit ookbilly schreef:Ik heb een fox en een DJT en wat hun betreft staan ze de hele dag aan en dat zouden ze geweldig vinden, maar ik vindt rust in een hond en die ook nemen net zo belangrijk als actief en dat kan prima.

- dagmar88
- Zeer actief
Een jonge husky mat je daar ook geen dag mee af. Waarom zou dat moeten.Zamunda schreef:Er is wel een verschil tussen niet moe zijn/graag nog meer doen en er niet genoeg aan kunnen hebben. En dan nog de invloed van het mee willen (doen) met de baas.lucie schreef:mijn Beauceron is echt niet moe hoor na een uur fietsen. Dan wil ze graag nog over het veld scheuren met de andere honden, met de tractor meerennen om de paarden water te geven, 'meehelpen' met stallen uitmesten en brokjes in het gras snuffelen. Daarna is ze best tevreden, en het mag ook heus een dagje minder, maar liever zou ze iedere dag zo'n programma afwerken
Lais scheurde na 35km wandelen ook gerust nog door de tuin en ze wil liefst ook altijd mee en overal bij zijn, maar dat betekent niet dat ze het ook echt nodig heeft. Een hond die het echt nodig heeft om de hele dag geëntertaind te worden, ik denk dat dat een abnormaliteit is.
Dit ookbilly schreef:Ik heb een fox en een DJT en wat hun betreft staan ze de hele dag aan en dat zouden ze geweldig vinden, maar ik vindt rust in een hond en die ook nemen net zo belangrijk als actief en dat kan prima..
"Hij bouwt alleen conditie op" vind ik zo raar. Ja, en dan, wordt ie maffer omdat ie spieren heeft?

Fietsen gaat bij hem om gehoorzaamheid en dat is vermoeiend. Ik heb eelt op m'n reet van de honderden uren, maar hij vliegt al voor me voor ik een commando goed en wel heb uitgesproken.
Hij trekt 75 kilo, loopt op een uur dik een half uur in galop en op de top gaan we hárd.
Er kan meer met een fiets dan aan een slap lijntje draven.
Onderweg nog even bij de paarden, schapen en kippen kijken want dat is spannend en alleen kijken moeilijk.
Thuis heeft ie zat ruimte, speelgoed, lekkers en een zusje om zich mee te vermaken en wil ik hem gewoon niet meer horen

Zou hij anders twee uur later weer klaar staan? Natuurlijk!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
De beschrijving van een Vizsla kan kloppen ... als hij dat zo gewend is, maar het hoeft niet.Cleva schreef:Kells schreef: Manuma, wat ik bedoel is dat een uurtje hardlopen of fietsen voor zo'n hond geen uitdaging is. Je bouwt er alleen een enorme conditie mee op. Een Vizla en andere honden uit die rasgroep moeten iets met hun neus kunnen doen. Mijn honden lopen elke dag ruim twee uur los, verdeeld over langere en korte wandelingen en dat is waar die honden behoefte aan hebben.
Wat ze verder nodig hebben dat weten andere mensen beter maar een gezonde viszla kun je twee keer per dag twee uur laten fietsen en dan zijn ze ongeveer even lang voldaan als het fietsen duurde.
Daar zijn ze wel redelijk bizar in.
Ik vind dat voor mijn honden niet nodig.
Tuurlijk gaan we leuke dingen doen als je je verveelt maar het is niet dat ze me dagelijks lopen bewerken dat ze naar de efteling willen.
En dat kan ook want ze kunnen zichzelf en elkaar vermaken.
Ik kan dus gewoon naar de uiterwaarden lopen en dan nog wat mailtjes sturen op mijn telefoon. Ze lopen niet weg, blijven niet naast me staan, misdragen zich niet. Ze gaan gewoon spelen.
Ik kan niet onderdrijven hoe belangrijk dat is. Dat je hond niet meteen maniakaal wordt als het een keer twee dagen niet kan.
Honden die vechten of weglopen zijn precies één wandeling leuk.
De gezelschapsrassen zijn niet voor niets zo populair. En er is niets niet stoer aan een foxreutje. Of een reu uit mijn nest. Of een smous. Er komen ook borderterriertjes op het forum aan.
Waarom wil je een kanon van een hond? Waar wil je op schieten dan?
De hond rust geven en hem leren ook zelf die rust te nemen is niet zo heel moeilijk.
De meeste staande honden gaan door tot het gaatje als je dat niet bijstuurt.
De vraag is of je het fijn vindt dat ze jagen.
DAT afleren is doorgaans niet echt mogelijk, dat zit er namelijk in gefokt.