Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Manipi, alle uitslagen Embark pag.3

Voor alle hondenfotos

Moderator: moderatorteam

Zyntia
Zeer actief

Re: Manipi, woensdag op de foto pag.2

Ongelezen bericht door Zyntia »

Doet hij het alleen in een bocht, of ook in rechte lijn?
Op het filmpje lijkt het of hij het alleen doet zodra hij een bocht moet maken, of net uit de bocht is.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Wat een mooi sportief lijntje zeg! Balen van dat huppeltje, hij lijkt er wel vrolijk mee door te lopen. Ik heb geen tips maar hoop dat je meer ziet op de foto's. Hij loopt ook zo netjes aan de lijn trouwens!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Chihuahua-paws schreef:Toots had een ander hupsje met PL.
En Dex heeft een milde vorm "nu nog" en echt af en toe een hupsje. Pl hupsje is echt zo,n konijnen loopje en als ze trekken dan trekken ze het onder pootje in en het lijkt dan iets gedraaid te zitten zeg maar. Ik denk eerder aan of een pees verrekt of een oude blessure (breuk ergens) Het lijkt vanuit de heup te komen.
Ik vind het ook niet heel duidelijk uit de knie komen. Hij trekt juist echt in de knie op waardoor de knie veel/ver buigt, dat is geen logische beweging bij PL

Flexie knie kan inderdaad heel goed om bv de heup te ontlasten.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Hij doet het ook op de rechte lijn, en ik heb het idee dat het erger is op een harde ondergrond. Als je hem in een iets lager tempo laat lopen doet hij het niet.
Een oude blessure lijkt mij ook nog niet zo gek, je weet nooit wat er met zo'n hondje is gebeurd in Roemenië.
Hij kwam helemaal spierloos bij ons aan. Qua wandelen heb ik mijn best gedaan om rustig op te bouwen. Het is dat hij gelijk al een huppeltje had, anders zou het misschien toch ook nog door overbelasting kunnen komen.

Wat loopt hij hier goed aan de lijn he? Ik denk dat ik hem voortaan maar altijd een zware paniekhaak van een paardentouw aan zijn halsband hang :F: Met de hondenriem aan een tuigje het bos in loopt hij het liefst aan het einde van de lijn..
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Johnny Jones schreef:Hij doet het ook op de rechte lijn, en ik heb het idee dat het erger is op een harde ondergrond. Als je hem in een iets lager tempo laat lopen doet hij het niet.
Een oude blessure lijkt mij ook nog niet zo gek, je weet nooit wat er met zo'n hondje is gebeurd in Roemenië.
Hij kwam helemaal spierloos bij ons aan. Qua wandelen heb ik mijn best gedaan om rustig op te bouwen. Het is dat hij gelijk al een huppeltje had, anders zou het misschien toch ook nog door overbelasting kunnen komen.

Wat loopt hij hier goed aan de lijn he? Ik denk dat ik hem voortaan maar altijd een zware paniekhaak van een paardentouw aan zijn halsband hang :F: Met de hondenriem aan een tuigje het bos in loopt hij het liefst aan het einde van de lijn..
Sjaak liep precies hetzelfde nadat hij in een muizenhol was gestapt. Omdat hij verder goed in elkaar zit heb ik het even aangekeken, niet door het huis laten vliegen en springen en 3 x daags een kleiner aanlijnrondje gelopen.
Hij loopt nu weer zuiver.
Bij hem was het wel vrijwel weg na de eerste aangelijnde kilometer doorstappen.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

kramp in een spier? Spikey heeft dit ook maar kan helaas niets aan gedaan worden.
Afbeelding
gevni havanezers
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Johnny Jones schreef:Hij doet het ook op de rechte lijn, en ik heb het idee dat het erger is op een harde ondergrond. Als je hem in een iets lager tempo laat lopen doet hij het niet.

Hij loopt heel netjes en is heel mooi gebouwd vind ik. Echt een super leuk hondje ook.
Goed dat je even goed laat kijken. Het ziet er niet uit dat hij echt pijn heeft ofzo.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Jetski
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jetski »

Geen tips maar wat een lekker vrolijke hond is het.. :I:
Hopelijk valt het mee.
Johnny Jones
Zeer actief

Leuk is hij he? Hij is van een koddig dikkerdje naar een sportief hondje getransformeerd.
Hij is supervrolijk, speels en heel erg aanhankelijk. Alleen durf ik hem nog niet zo goed los te laten. Dan rent hij als een dolle een heel eind weg, komt wel weer als ik hem roep maar daar maakt hij niet altijd haast mee. Ik moet nog wat investeren in ons contact als we in het bos lopen.

Embark is al een tijdje terug opgestuurd, ik denk dat er een flinke scheut 'Russel type' met villagedog uitkomt.
Persistence
Zeer actief

Hij is echt mooi 'opgedroogd!'
Even een totaal offtopic vraag: heb je Embark aangetekend opgestuurd? (ik niet dus, zit een beetje met samengeknepen billen)
Johnny Jones
Zeer actief

Persistence schreef:Hij is echt mooi 'opgedroogd!'
Even een totaal offtopic vraag: heb je Embark aangetekend opgestuurd? (ik niet dus, zit een beetje met samengeknepen billen)
Hahaha, had ik ook. Ik geloof dat ik maar 1,50 voor verzenden betaalde en was toen ook bang dat het niet aan zou komen. Het duurde een paar weken, maar toen kreeg ik van Embark een berichtje dat ze het hadden ontvangen, gelukkig..
Verder duurt het wel lang nu. Met Happy hadden we de uitslag na ontvangst heel snel binnen, maar dat is nu anders. Ik krijg wel steeds mailtjes dat ze er mee bezig zijn.
georges
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher

Ongelezen bericht door georges »

Geen tips voor je, maar het is inderdaad een knap hondje geworden ! Hopelijk komt er wat uit de controle.
Persistence
Zeer actief

Johnny Jones schreef: Hahaha, had ik ook. Ik geloof dat ik maar 1,50 voor verzenden betaalde en was toen ook bang dat het niet aan zou komen. Het duurde een paar weken, maar toen kreeg ik van Embark een berichtje dat ze het hadden ontvangen, gelukkig..
Verder duurt het wel lang nu. Met Happy hadden we de uitslag na ontvangst heel snel binnen, maar dat is nu anders. Ik krijg wel steeds mailtjes dat ze er mee bezig zijn.
Dat geeft moed! Er zit ook geen track en trace op nu dus ik hoop maar gewoon dat het goed aankomt daar, fingers crossed!
Johnny Jones
Zeer actief

De foto's waren helemaal goed, er waren geen afwijkingen! :cheer: :cheer: :cheer:

Maar, het huppeltje is er natuurlijk nog. De dierenarts heeft me een kaartje meegegeven van een fysiotherapeut in de buurt, als ik het zo lees iemand met veel ervaring. Maar ik vraag me af of jullie nog iemand aan kunnen raden, in de omgeving tussen Utrecht en Amersfoort.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Wat fijn dat er geen gekke dingen zijn gezien :D Dat is een enorme opluchting natuurlijk. Hopelijk kan een goede fysiotherapeut jullie verder helpen. Ik zou Orthomanueel dierenarts Heukels wel weer willen aanraden. Op maandagen werkt zij vanuit Ede. Niet precies de regio die je noemde, maar wel redelijk in de buurt. Ik kan haar niet met andere artsen of fysiotherapeuten vergelijken, want zo veel ervaring heb ik er gelukkig niet mee. Maar ik was over haar in ieder geval erg tevreden.
Johnny Jones
Zeer actief

natalie schreef:Wat fijn dat er geen gekke dingen zijn gezien :D Dat is een enorme opluchting natuurlijk. Hopelijk kan een goede fysiotherapeut jullie verder helpen. Ik zou Orthomanueel dierenarts Heukels wel weer willen aanraden. Op maandagen werkt zij vanuit Ede. Niet precies de regio die je noemde, maar wel redelijk in de buurt. Ik kan haar niet met andere artsen of fysiotherapeuten vergelijken, want zo veel ervaring heb ik er gelukkig niet mee. Maar ik was over haar in ieder geval erg tevreden.
Ede is ook in de buurt. Dankjewel, ik zoek het even op!
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Weet niet of Kamerik een optie is? Daar zit Elma Bakker.
Goede ervaringen over gehoord en mee gehad.
https://elmabakker.nl/
Laatst gewijzigd door Kaiou op 05 aug 2020 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Oh sorry, ze zit eens per week in Wageningen. Niet in Ede. Maar dat is niet veel verder dan ;-)
Persistence
Zeer actief

Fijn dat er niks op de foto's was! Tips voor een fysio heb ik helaas niet.
Johnny Jones
Zeer actief

natalie schreef:Wat fijn dat er geen gekke dingen zijn gezien :D Dat is een enorme opluchting natuurlijk. Hopelijk kan een goede fysiotherapeut jullie verder helpen. Ik zou Orthomanueel dierenarts Heukels wel weer willen aanraden. Op maandagen werkt zij vanuit Ede. Niet precies de regio die je noemde, maar wel redelijk in de buurt. Ik kan haar niet met andere artsen of fysiotherapeuten vergelijken, want zo veel ervaring heb ik er gelukkig niet mee. Maar ik was over haar in ieder geval erg tevreden.
Ziet er goed uit, maar ze is helaas tot 18 augustus op vakantie,
Kaiou schreef:Weet niet of Kamerik een optie is? Daar zit Elma Bakker.
Goede ervaringen over gehoord en mee gehad.
https://elmabakker.nl/
Kamerik is iets verder, maar dat geeft niet!
Ik zag dat zij ook aan chiropractie doet en een aquatrainer heeft. Dat is wel fijn, dan kan je alle kanten op.
Heb zojuist gebeld en we konden morgen al terecht! Ben benieuwd!
Dankjewel voor de tip!
natalie
Zeer actief

Super dat je zo snel verder geholpen kan worden :D
Johnny Jones
Zeer actief

natalie schreef:Super dat je zo snel verder geholpen kan worden :D
Zeker hartstikke fijn!

De klachten komen vanuit zijn rug en bekken. Vermoedelijk een oude blessure en niet helemaal duidelijk wat eerst was, de rug of het bekken. Ze heeft Manipi behandeld en we hebben oefeningen meegekregen voor thuis. Ook moet ik dagelijks zijn hamstrings en langs zijn wervelkolom een beetje masseren. Hij mag even niet te gek doen, niet spelen met wilde Happy en proberen het springen te beperken.
We gebruikten nog steeds het anti weglooptuig, maar dat belemmert hem in het gebruik van zijn rug, dus ik heb een ander tuigje besteld.
Over twee weken terugkomen.

Je kan maar druk zijn met de beesten. :Q:
Johnny Jones
Zeer actief

Het gezondheidsgedeelte van Embark kwam gisteravond binnen en als ik het goed begrijp kan deze de klachten van Manipi verklaren. Misschien lezen hier mensen mee die wat meer thuis zijn in de materie, maar als ik het goed begrijp zouden de klachten van Manipi wel eens door een hernia kunnen komen? :denken:

'... I am a Veterinary Geneticist here on the Embark team. As a clinical veterinarian, I understand how important our health testing is to the well being of Manipi. I know that you have been awaiting Manipi's health results, and I can assure you that they are about to be finalized.

I am reaching out to you today to let you know that while Manipi does not have most of the genetic risk variants that we test for, he does have genetic variants associated with the following health condition: Chondrodystrophy and Intervertebral Disc Disease, CDDY/IVDD, Type I IVDD. Please keep in mind while reading these results that this is not a medical diagnosis, and I strongly encourage you to schedule a consultation with your veterinarian to understand the impact this health condition will have on Manipi.

Chondrodystrophy and Intervertebral Disc Disease, CDDY/IVDD, Type I IVDD
Manipi has 1 copy of a risk variant associated with this condition.

How to interpret this result
Manipi has one copy of an FGF4 retrogene on chromosome 12 and is at increased risk for Type I IVDD. Manipi would also be expected to have an intermediate chondrodystrophic phenotype (slightly short legs relative to body length). Please consult with your veterinarian to discuss preventative and monitoring measures for Manipi.

What is Chondrodystrophy and Intervertebral Disc Disease, CDDY/IVDD, Type I IVDD?
Chondrodystrophy (CDDY) refers to the relative proportions between dogs' legs and body. Dogs with chondrodystrophy have shorter legs and a longer body. An extreme example of this is a Dachshund or Corgi. Type I Intervertebral Disc Disease (IVDD) refers to a health condition affecting the discs that act as cushions between vertebrae. With Type I IVDD, affected dogs can have a disc event where it ruptures or herniates towards the spinal cord. The pressure on the spinal cord causes neurologic symptoms.

How do I know if my dog will develop this health condition?
There may be no obvious proportional differences in a dog with one copy of this variant. Dogs with two copies of this variant have characteristically short and bowed legs with a relatively long body. Signs of IVDD include neck or back pain, a change in your dog's walking pattern (including dragging of the hind limbs), and paralysis. These signs can be mild to severe and should be monitored closely.

What actions can I take?
Please tell your veterinarian about Manipi’s result.
Follow veterinary advice for diet, weight management, and daily exercise.
Ramps up to furniture, avoiding flights of stairs, and using a harness on walks will also help minimize some of the risk of an IVDD event.

I know that this information may be overwhelming to receive, which is why I want you to know that the team of Veterinary Geneticists at Embark are here to support you! We can help you understand the potential impact of this health condition and discuss Manipi's care with your veterinarian. Please feel free to contact us at askthevets@embarkvet.com with any questions or concerns that you may have.
'

Uiteraard alles doorgestuurd naar de fysio en naar de dierenarts.

Nu is het wachten op de overige resultaten, van Happy kregen we die een dag na de gezondheidsresultaten.

Omdat-ie zo leuk is nog een fotootje!

Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: Manipi, uitslag Embark Health pag.3

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Johnny Jones
Zeer actief

Wat fijn, een uitgebreid artikel in het Nederlands, dankjewel!

Het is balen dat het gedeelte van de rug waar de fysiotherapeut een probleem opmerkte niet op de rontgenfoto's staat. :(:
natalie
Zeer actief

Jeetje, dat lijkt best serieus te zijn :(. Wat goed dat Embark je daar zo uitgebreid over informeert en dat je nu dus (zeer waarschijnlijk) weet waar het huppeltje vandaan komt. Dan kun je nu heel gericht met hem aan de slag gaan.
natalie
Zeer actief

Ik ben wel benieuwd of er dan ook iets van Corgi ofzo in zit.
Persistence
Zeer actief

Ik vind zijn pootjes op het filmpje eigenlijk helemaal niet kort, in elk geval niet zoals bij een teckel of corgi.

Had je de rassenuitslag ook al?
Johnny Jones
Zeer actief

natalie schreef:Jeetje, dat lijkt best serieus te zijn :(. Wat goed dat Embark je daar zo uitgebreid over informeert en dat je nu dus (zeer waarschijnlijk) weet waar het huppeltje vandaan komt. Dan kun je nu heel gericht met hem aan de slag gaan.
Dat inderdaad.. Had ik maar op de uitslag van deze test gewacht voordat de foto's werden gemaakt..
Hoe serieus het is weet ik eigenlijk niet. Maar als hij inderdaad een hernia heeft dan zijn we er heel erg snel bij. Ben benieuwd naar de reactie van de fysio.
Persistence schreef:Ik vind zijn pootjes op het filmpje eigenlijk helemaal niet kort, in elk geval niet zoals bij een teckel of corgi.

Had je de rassenuitslag ook al?
Vind ik ook niet hoor, de lengte van zijn pootjes en rug zitten er een beetje tussenin, niet lang en niet kort.
De rassenuitslag is er nog niet, maar wel de uitslag op de 'Breed-relevant health conditions', dus zelf zullen ze de rassenuitslag wel hebben. Ik verwacht in ieder geval 'Russel-type', die zie je hier ook bij terug. https://my.embarkvet.com/members/result ... conditions

Ik baal er wel van als het een hernia is, want ik had behendigheid met hem willen gaan doen. Manipi is echt retesnel, ik denk dat hij dat leuk had gevonden.
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Johnny Jones schreef: Vind ik ook niet hoor, de lengte van zijn pootjes en rug zitten er een beetje tussenin, niet lang en niet kort.
De rassenuitslag is er nog niet, maar wel de uitslag op de 'Breed-relevant health conditions', dus zelf zullen ze de rassenuitslag wel hebben. Ik verwacht in ieder geval 'Russel-type', die zie je hier ook bij terug. https://my.embarkvet.com/members/result ... conditions

Ik baal er wel van als het een hernia is, want ik had behendigheid met hem willen gaan doen. Manipi is echt retesnel, ik denk dat hij dat leuk had gevonden.
Balen als het een hernia is, hopelijk valt het mee!
Als het wel zo is, zou je dan geen hoopers kunnen doen bijvoorbeeld? Dan heb je geen sprongen toch? En met een snelle hond zeker een voordeel
Plaats reactie

Terug naar “Foto's”