Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wie heeft er ook kippen?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Wie heeft er ook kippen?
Wat ontzettend leuk! Aan pit geen gebrek als ze op pa en ma lijken. Die kippen zijn enorm vitaal en lekker fit en actief.
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Mooi! En de hele dag met je harses boven de broedmachine hangen natuurlijk.
-
- Zeer actief
Een gele? Wij kregen ook een keer gele uit deze haan en die werden daarna wit met een rode borst. Heel bizar. En een rode kop. Soort Siamezen.
-
- Zeer actief
Super leuk. Ik ben zo benieuwd
Nu al leuk want vier is al geweldig. Ben benieuwd of er ook kuikens met 6 tenen komen want dan weet ik wie de moeder is 

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Wat leuk Cleva! Ik ben benieuwd hoeveel het er uiteindelijk gaan worden.
Hier zijn ze ook aan het uitkomen. Ik heb me alleen vergist: Ik wilde vanochtend de broedmachine stilzetten en de luchtvochtigheid verhogen, toen ik zag dat er al een paar eieren aangeprikt waren
Ik loop een beetje achter dus. Even afwachten of dat invloed heeft.
Hier zijn ze ook aan het uitkomen. Ik heb me alleen vergist: Ik wilde vanochtend de broedmachine stilzetten en de luchtvochtigheid verhogen, toen ik zag dat er al een paar eieren aangeprikt waren

- Kayltje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
- Aantal honden: 4
Bij mij zijn er 4 uitgekomen tot zover.
2 buff-zwart Colombia, 1 wit-zwart Colombia en 1 waarvan ik geen idee heb wat voor kleur het is.
Een blauwtint.
De dames met de 2 buffs en het blauwe kuiken (ze moederen meestal in paren) vinden het wel best en zijn klaar met broeden. Eieren zijn gelijk ingenomen door andere dames
Er zitten nog 6 dames te broeden. Dit weekend en begin volgende week verwacht ik nog meer kuikens
2 buff-zwart Colombia, 1 wit-zwart Colombia en 1 waarvan ik geen idee heb wat voor kleur het is.
Een blauwtint.
De dames met de 2 buffs en het blauwe kuiken (ze moederen meestal in paren) vinden het wel best en zijn klaar met broeden. Eieren zijn gelijk ingenomen door andere dames

Er zitten nog 6 dames te broeden. Dit weekend en begin volgende week verwacht ik nog meer kuikens

- Kayltje
- Zeer actief
Nee, brahma’sCleva schreef:Heb jij zijdehoenders?Kayltje schreef:Bij mij zijn er 4 uitgekomen tot zover.
Een blauwtint.
De dames met de 2 buffs en het blauwe kuiken (ze moederen meestal in paren) vinden het wel best en zijn klaar met broeden. Eieren zijn gelijk ingenomen door andere dames![]()
Die vind ik ook heel erg leuk

-
- Zeer actief
@Kells: Kwartelkuikens zijn helemaal schattig. Heb je weleens eerder kuikens gehad?
@Kayltje: Het is zo'n grappig gezicht dat ze als kuiken al pootbevedering hebben, net pantoffeltjes.
@Cleva: Leuk dat ze allemaal een aparte tekening hebben, dan kun je ze tenminste ook nog uit elkaar houden.
Hier staat de teller nu op 8. En het zijn allemaal ordinaire lichtgele paaskuikens.

@Kayltje: Het is zo'n grappig gezicht dat ze als kuiken al pootbevedering hebben, net pantoffeltjes.
@Cleva: Leuk dat ze allemaal een aparte tekening hebben, dan kun je ze tenminste ook nog uit elkaar houden.
Hier staat de teller nu op 8. En het zijn allemaal ordinaire lichtgele paaskuikens.

- Rebble
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Oh wat leuk allemaal! Mijn zusje heeft sinds een paar weken zijdehoenders, erg leuke kippen zijn dat ook.
Ik had bedacht dat ik ze hier ook wel kan houden. Heb benedendijks een stukje tuin wat ideaal zou zijn om kippen te houden maar met straks 3 katten en Charlie zie ik het niet zitten. Maar des te leuker om hier jullie foto's te bekijken.
Ik had bedacht dat ik ze hier ook wel kan houden. Heb benedendijks een stukje tuin wat ideaal zou zijn om kippen te houden maar met straks 3 katten en Charlie zie ik het niet zitten. Maar des te leuker om hier jullie foto's te bekijken.

-
- Zeer actief
Wat een rijkdom. Mooie kuikens. Alleen die stomme veerpoten. Echt erg kan het nooit worden. De hennen hebben het niet en de haan niet overdreven veel.Cleva schreef:.
-
- Zeer actief
Wat een rijkdom. Mooie kuikens. Alleen die stomme veerpoten. Echt erg kan het nooit worden. De hennen hebben het niet en de haan niet overdreven veel.Cleva schreef:.
- Kayltje
- Zeer actief
De kuikens tot zover. Vannacht is er nog een zwarte uitgekomen. 
Vader. Geen idee hoe ik aan een zwart kuiken kom, zowel haan als hennen zijn wit of geel. Maar ja, ik heb ook geen verstand van kippenkleurgenetica.

Clubje dames met vader.

Het zwarte kuiken, mooi actief al

Blauw, geel, geel en een wit zwarte. De wit zwarte is een dagje jonger dan de andere 3. Ook van een ander stel moeders, maar dat maakt de dames weinig uit.

De moeders zijn zo leuk met ze

Vader. Geen idee hoe ik aan een zwart kuiken kom, zowel haan als hennen zijn wit of geel. Maar ja, ik heb ook geen verstand van kippenkleurgenetica.

Clubje dames met vader.

Het zwarte kuiken, mooi actief al

Blauw, geel, geel en een wit zwarte. De wit zwarte is een dagje jonger dan de andere 3. Ook van een ander stel moeders, maar dat maakt de dames weinig uit.

De moeders zijn zo leuk met ze

-
- Zeer actief
Superschattig al die kuikens 

- Kayltje
- Zeer actief
Fijn dat je nakomertje het goed red na een beetje hulp.
Zo leuk om ze zo te zien scharrelen.
Bij ons heeft het zwartje het niet gered. Moeder had hem uit het nest geschopt, en niemand had hem geadopteerd. Tegen beter weten in nog even mee naar binnen genomen. Maar na een half uurtje was hij weer opgewarmd en hield er mee op. Sneu, maar ja.
Ben benieuwd wat er nog gaat uitkomen hier
Zo leuk om ze zo te zien scharrelen.
Bij ons heeft het zwartje het niet gered. Moeder had hem uit het nest geschopt, en niemand had hem geadopteerd. Tegen beter weten in nog even mee naar binnen genomen. Maar na een half uurtje was hij weer opgewarmd en hield er mee op. Sneu, maar ja.
Ben benieuwd wat er nog gaat uitkomen hier

-
- Zeer actief
Zijn brahma's goede kloeken? Verbaast me dat niemand hem geadopteerd heeft. Broedse kloek en kuiken is normaal 1 plus 1 is 2 toch? Ik heb een keer kuikens van 5 dagen bij een kloek met 1 kuiken gezet. Daarna was alles een grote familie. Ik denk dat er iets met het zwarte kuiken aan de hand is geweest.
- Kayltje
- Zeer actief
Mijn brahma’s zijn hele goede kloeken.
Dat hij naast een kip lag en niemand hem opnam was voor mij al een duidelijke “wordt het niet”
Maar mijn man is een softie, dus heb ik het beestje ff mee genomen.
Dochter, net haar moeder, zei al, “Hij gaat dood hoor papa”
Het is jammer, maar ik fok “expres” erg op natuurlijke selectie.
Wat het niet red was niet sterk genoeg.
De kippen wonen bij ons in de paardenstal, lopen op een hectare grond en worden geacht redelijk zelfredzaam te zijn. We hebben expres brahma’s gekozen vanwege de grootte en de bevederde poten en kleine lellen. Zodat ze niet gemakkelijk door roofvogels gepakt worden en ook in de winter gewoon op het land kunnen blijven lopen.
Dus ik vertrouw op het instinct van de moeders.
De 4 overgebleven kuikens doen het top
Er zitten nu nog 2 valse loeders op een stel eieren. Die zijn een weekje later gaan broeden, dus daar verwacht ik nog een paar kuikens van.
En anders de volgende broed wel weer.
Als alles wat ze bebroeden uitkomt en groot wordt kom ik om in de kippen
Gaan die van jou nog steeds goed Cleva? Ik vind die fazantkleurige kuikens echt prachtig!
Dat hij naast een kip lag en niemand hem opnam was voor mij al een duidelijke “wordt het niet”

Het is jammer, maar ik fok “expres” erg op natuurlijke selectie.
Wat het niet red was niet sterk genoeg.
De kippen wonen bij ons in de paardenstal, lopen op een hectare grond en worden geacht redelijk zelfredzaam te zijn. We hebben expres brahma’s gekozen vanwege de grootte en de bevederde poten en kleine lellen. Zodat ze niet gemakkelijk door roofvogels gepakt worden en ook in de winter gewoon op het land kunnen blijven lopen.
Dus ik vertrouw op het instinct van de moeders.
De 4 overgebleven kuikens doen het top

Er zitten nu nog 2 valse loeders op een stel eieren. Die zijn een weekje later gaan broeden, dus daar verwacht ik nog een paar kuikens van.
En anders de volgende broed wel weer.
Als alles wat ze bebroeden uitkomt en groot wordt kom ik om in de kippen

Gaan die van jou nog steeds goed Cleva? Ik vind die fazantkleurige kuikens echt prachtig!

-
- Zeer actief
Er is er 1 doodgegaan hier. Was al heel vies toen hij uit het ei kwam en droogde niet goed op. Vanochtend lag hij dood.
Er zijn wel weer een paar nieuwe uitgekomen. Teller staat nu op 13 en er zijn er nog 2 bezig.
Er zijn wel weer een paar nieuwe uitgekomen. Teller staat nu op 13 en er zijn er nog 2 bezig.
-
- Zeer actief
Wie heeft er ook kippen?

Knuffelkuikens, kruising Welsumer/Brahma. Deze zijn binnen uit het ei gekomen en de eerste 2 weken elke dag door onze peuter opgepakt en geknuffeld.

Mama Brahma met 1 eigen kuiken en 10 kruising Brahma/welsumer en nog wat blauwe + wit zwart columbia van broedeieren. Waar die zwarte opeens vandaan komt...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Zeer actief
Zo schattig die plotseling in slaap vallende kuikens. Vooral de eerste dagen lijkt het meer een collectief dan losse dieren. Dat staat dan "Piep, piep, piep!" te roepen om vervolgens met z'n allen in slaap te vallen alsof je de stekker eruit trekt.
Het zijn er nu 17.

Het zijn er nu 17.

-
- Zeer actief
Schattig!Floortje schreef:Zo schattig die plotseling in slaap vallende kuikens. Vooral de eerste dagen lijkt het meer een collectief dan losse dieren. Dat staat dan "Piep, piep, piep!" te roepen om vervolgens met z'n allen in slaap te vallen alsof je de stekker eruit trekt.
Het zijn er nu 17.
En inderdaad, van rustig dutten tot eten, alles samen.
Hier zijn de jongsten morgen 3 weken en het beginnen nu echt individuen te worden.
Haantje de voorste is hier die zwarte. Helaas ook een echte haan ben ik bang.
-
- Zeer actief
Mijn haan nog een keer. Ben zo trots op dat kreng. Mooier komen ze gewoon niet en het is een 4e generatie eigen foksel uit kruisingen.
Het is de vader van de kuikens van Cleva.

Het is de vader van de kuikens van Cleva.

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Ik was daar ook rustig mee. Nu zijn ze nog echt klein. Ik deed ze de eerste tijd elke avond naar binnen onder de lamp. Kippen kuikens hebben best lang warmte nodig. Je merkt het allemaal vanzelf. Op deze leeftijd en ook de komende twee weken zijn ze nog erg gevoelig voor kou. Maar op super warme dagen kan dat natuurlijk wel.
Ik had een krat om ze elke morgen en avond te vervoeren. Dat ging een tijdje goed maar op een bepaald moment gingen ze wegrennen en ontsnappen
Het blijven vrij wilde types die krielen. Echt anders dan grote kippen die veel slomer en rustiger zijn.
Ik had een krat om ze elke morgen en avond te vervoeren. Dat ging een tijdje goed maar op een bepaald moment gingen ze wegrennen en ontsnappen

-
- Zeer actief
Wat groeit dat toch snel en wat stinkt het toch hard. Ik verbaas me er ieder jaar weer over.
Ik heb ze overgedaan naar een grotere bak en er zijn er vier uit logeren naar mijn broer en zijn kinderen. Dan worden ze lekker tam.

Rakoes hielp met uitmesten

Ik heb ze overgedaan naar een grotere bak en er zijn er vier uit logeren naar mijn broer en zijn kinderen. Dan worden ze lekker tam.

Rakoes hielp met uitmesten

- Hakkene
- Zeer actief
Ik heb vandaag andere bodembedekking in het nachthok gedaan en nu willen de dames niet op stok. Kan ik ze zo uit de tuin plukken en handmatig in het hok zetten. Raar volk....
- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
Heeft iemand nog een goede tip tegen bloedluis? Ik heb het nachthok al meerdere keren schoongemaakt met de stoomreiniger en diatomeeënaarde in de kieren geborsteld maar die krengen blijven terugkomen.
-
- Zeer actief
Van welk materiaal is je nachthok?
Naden kitten en aflakken met een dikke laag verf zorgt dat ze niet meer in de kieren kunnen gaan zitten.
Diatom zou goed moeten helpen. Herhaal je dat iedere vier weken?
Ik zweer bij Minus Mite. Maar ik wed niet op één paard. De zitstokken hangen via draadstaal en vleugelmoeren, die ingesmeerd worden met vet (vaseline, uierzalf, olie ect.). Uiteinden van de zitstokken en naden en kieren worden behandelend met Minus Mite. En eigenlijk heb ik altijd vrij weinig last van bloedluis.
Minus Mite werkt op dezelfde manier als diatom en finecto (dus geen gif) maar het is vele malen goedkoper.
Naden kitten en aflakken met een dikke laag verf zorgt dat ze niet meer in de kieren kunnen gaan zitten.
Diatom zou goed moeten helpen. Herhaal je dat iedere vier weken?
Ik zweer bij Minus Mite. Maar ik wed niet op één paard. De zitstokken hangen via draadstaal en vleugelmoeren, die ingesmeerd worden met vet (vaseline, uierzalf, olie ect.). Uiteinden van de zitstokken en naden en kieren worden behandelend met Minus Mite. En eigenlijk heb ik altijd vrij weinig last van bloedluis.
Minus Mite werkt op dezelfde manier als diatom en finecto (dus geen gif) maar het is vele malen goedkoper.
- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
Het nachthok is van houten planken. Ik maak het hok nu elke 3, 4 weken schoon met de stoomreiniger en strooi dan weer opnieuw diatom. De uiteinden van de zitstok hebben we behandeld met olie maar de stok zit wel vast aan de wand. Misschien moeten we daar ook nog eens naar kijken. En de Minus Mite klinkt ook goed, gaan we proberen 

-
- Zeer actief
Minus Mite is eigenlijk hetzelfde als Finecto, maar dan in poedervorm. Je kunt het als poeder gebruiken of aanmaken met water en dan spuiten zoals Finecto. Ik maak het aan tot het een dikke brij is, een beetje als latex. Dan kun je het met een blokkwast goed in de naden smeren.
-
- Zeer actief