Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kooikerhondje

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Re: Kooikerhondje

Ongelezen bericht door Peter27 »

Ow en "terughoudend" noemen ze bijvoorbeeld de saarloos ook. Terwijl bange schijterd en angstagressie hier veel passender zouden zijn. Maar ja..
blablabla :)
liljebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door liljebo »

Trixi schreef:Een cocker spaniel hebben wij ook. Uit werklijnen. Heeft zeker niet dagelijks vachtverzorging nodig. Ook niet meer vachtverzorging dan het markiesje. Wel een bak energie! Maar zeker een vrolijke , sociale pretletter! Hebben ze ook goede fokkers van in Zweden.
ok... dat is wat ik ervan weet, maar wellicht zit er inderdaad verschil in. Al moet ik nog steeds bekennen dat de cocker spaniel mij niet heel erg trekt. Maar ik zal proberen om er met 'open blik' naar te kijken.
Vraag mij dan wel af of die werklijn niet 'te veel' energie heeft... :denken:
liljebo
Zeer actief

Peter27 schreef:Het wordt wat eentonig maar ook hier in de buurt meerdere kooikers en geen een ervan is leuk. Allemaal uitvallers die ook echt sneppen als de de kans krijgen. Liefst als je er al voorbij bent je hond in z'n kont bijten.

Ik hoef ze alvast niet.

sja, wat ik er hier over hoor zet mij ook wel aan het denken hoor. Ik persoonlijk geloof niet dat dit een geschikt hondje voor ons is.
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

liljebo schreef:
Trixi schreef:Een cocker spaniel hebben wij ook. Uit werklijnen. Heeft zeker niet dagelijks vachtverzorging nodig. Ook niet meer vachtverzorging dan het markiesje. Wel een bak energie! Maar zeker een vrolijke , sociale pretletter! Hebben ze ook goede fokkers van in Zweden.
ok... dat is wat ik ervan weet, maar wellicht zit er inderdaad verschil in. Al moet ik nog steeds bekennen dat de cocker spaniel mij niet heel erg trekt. Maar ik zal proberen om er met 'open blik' naar te kijken.
Werklijn heeft echt veel energie (vergelijkbaar met een border collie), dat moet je leuk vinden. Je moet er rekening mee houden dat ze jagerig kunnen zijn (die van ons niet). Maar voor de vachtverzorging hoef je het niet te laten. En zeer zeker sociaal, en vrolijk.
Showlijn is zowel qua vacht als karakter echt anders.
Groetjes van Bo en de honden.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

liljebo schreef:
Die herken je waarschijnlijk niet eens als cocker.

viewtopic.php?f=26&t=332627
liljebo
Zeer actief

dagmar88 schreef:
liljebo schreef:
Die herken je waarschijnlijk niet eens als cocker.

viewtopic.php?f=26&t=332627

die zwarte is wel leuk. Maar werkhondenlijn met energie als een border is teveel voor ons. Dat een hond beweging nodig heeft, is geen probleem, maar echt moeten werken zoals dat bij een border het geval is, is teveel. Een vroegere kennis van mij nam vaak borders over die probleemgedrag hadden ontwikkeld. Dat was vrijwel altijd doordat ze geen taken hadden. Hij trainde de honden met drijven en legde vele kilometers ermee af. Die honden zag je gewoon veranderen. Maar dat zijn dus echt honden die meer nodig hebben dan wij kunnen geven. Dat ze erg tot jagen neigen, is ook beetje lastiger. Niet onoverkomelijk, dat niet. Maar goed... als optelsom.... Ik weet dat het allemaal nogal kritisch en lastig klinkt, maar als er een hond komt, moet hij bij ons passen
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

liljebo schreef:
Wilma schreef:Neem anders contact op met Femke van kennel Duckhills. Zij is Nederlandse en woont in Zweden. Ze fokken zo nu en dan een nestje Kooikers.

De prijzen van honden liggen hier (Zweden) inderdaad belachelijk hoog. Mocht je er toch voor kiezen om in een ander land een pup te kopen, houdt er dan rekening mee dat ze niet ingevoerd mogen worden onder de 15 weken vanwege de Rabiesinenting.
Waar in zweden woont ze? En ja... klopt... de prijzen zijn inderdaad idioot hoog. Vandaar dat we zeker niet uitsluiten om in NL te kijken. Dat kan zo maar 1000 euro schelen. Regels voor invoer en reizen ken ik. We hebben onze hovawart van nl mee hiernaartoe genomen en we reisden altijd veel met onze honden. :)
Ze wonen in Strömstad.
www.kooikerkennel.com
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

_Tiny_ schreef:De rasvereniging omschrijft het kooikerhondje als volgt

Het is geen allemansvriend. Hij is aanvankelijk terughoudend tegenover vreemden, kinderen en andere honden.

Ik denk dat veel leken niet goed een voorstelling ervan kunnen maken hoe dat er dan uitziet :wink:
Overal gezellig mee naar toe nemen waar hij vrij en blij met iedereen omgaat kun je wel vergeten.

De mensen die ik ken met een kooiker zijn gevallen voor het uiterliji en het handzame formaat. Nu zitten ze met een chagrijn en dat is niet wat ze voor ogen hadden.
Mijn tante had ook een Kooiker, nu was zij niet helemaal "goed" volgens de fokker zelf. Maar ze zag er schattig uit, inderdaad wel terughoudend bij mensen die ze niet kende, behoorlijk eigenwijs en ze zette een grote bek op naar andere honden, maar dat was voornamelijk vanuit angst.
Met mijn herder reu ging ze prima, ze voelde zich ook veilig bij hem. Toen ik de teef erbij kreeg was ze wat minder happy.
Ik vond haar wel heel leuk, maar dat kwam meer omdat ze mij ook vertrouwde :wink:
Er liepen toen ook nog wel wat Kooiker reutjes, die bij mensen liepen die er tijd en zorg in hadden gestoken wat opvoeden betreft. Die honden liepen overigens niet los tussen andere honden. Daarvoor waren ze toch teveel op zichzelf en niet de behoefte om mee te doen met andere honden die wel leuk met elkaar konden dollen.
liljebo
Zeer actief

Wilma schreef:
liljebo schreef:
Wilma schreef:Neem anders contact op met Femke van kennel Duckhills. Zij is Nederlandse en woont in Zweden. Ze fokken zo nu en dan een nestje Kooikers.

De prijzen van honden liggen hier (Zweden) inderdaad belachelijk hoog. Mocht je er toch voor kiezen om in een ander land een pup te kopen, houdt er dan rekening mee dat ze niet ingevoerd mogen worden onder de 15 weken vanwege de Rabiesinenting.
Waar in zweden woont ze? En ja... klopt... de prijzen zijn inderdaad idioot hoog. Vandaar dat we zeker niet uitsluiten om in NL te kijken. Dat kan zo maar 1000 euro schelen. Regels voor invoer en reizen ken ik. We hebben onze hovawart van nl mee hiernaartoe genomen en we reisden altijd veel met onze honden. :)
Ze wonen in Strömstad.
http://www.kooikerkennel.com
Oke.... niet meteen naast de deur :p , maar kan eventueel kontact met hen opnemen, al ben ik toch beetje van het kooiker idee af aan het stappen
liljebo
Zeer actief

blondie schreef:[grote bek op naar andere honden, maar dat was voornamelijk vanuit angst.
.
Ja zo was mijn teefje, dat dus twee jaar geleden stierf, ook. En hoewel ik van haar hield en ze 13 jaar bij ons was, wil ik dat dus niet meer als het even kan. Was niet echt leuk wandelen en op de camping echt rot.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

De kooikers die hier lopen(en dan zijn er een behoorlijk aantal) zijn stuk voor stuk chagrijnen of schijtluizen.
De één haalt naar elke hond uit omdat het gewoon kan, de ander loopt het liefst 8 blokken om en als het dan niet anders kan en toch spannend wordt dan halen ze alsnog uit.

Ik zou ze niet aanraden als je ze gezellig overal mee naar toe zou willen nemen waarbij ook andere honden kunnen zijn.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
blondie
Zeer actief

liljebo schreef:
blondie schreef:[grote bek op naar andere honden, maar dat was voornamelijk vanuit angst.
.
Ja zo was mijn teefje, dat dus twee jaar geleden stierf, ook. En hoewel ik van haar hield en ze 13 jaar bij ons was, wil ik dat dus niet meer als het even kan. Was niet echt leuk wandelen en op de camping echt rot.
Uit angst of omdat honden niet echt vanuit het ras geneigd zijn om makkelijk met vreemde honden op te trekken, om het even denk ik.
Je weet wat je niet graag meer wilt, dus zou ik zeker kijken naar een ras dat wat meer tegemoet komt aan wat je wel voor ogen hebt.
En als ik de ervaringen van mensen met diverse kooikers zo lees hierboven, dan denk ik dat je inderdaad in een andere richting moet gaan denken :wink:
En het blijft natuurlijk afwachten of een hond zich leuk en sociaal ontwikkeld, maar bij bepaalde rassen is de kans dat ze makkelijker met andere vreemde honden op kunnen trekken wat groter, en ook wat minder territoriaal zijn.
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik ken hele leuke kooikers maar ook kooikers die voldoen aan wat er bovenstaand is geschreven.
Als ik je beschrijving lees zal een sheltie best bij jullie passen. Maar dan moet je wel tegen een hond kunnen die vocaal is, maar dat kan een markiesje ook zijn :wink:
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

liljebo schreef:
Fotogravinnetje schreef:http://www.cirtaps.com/
Ah ok,die waren we al tegen gekomen. Misschien moeten we daar een keertje gaan kijken, als ze dat goed vinden.
Maar eerst even laten bezinken... mijn man vindt ze wat klein. Ik niet :p
Kooikers vind ik niet altijd even leuke hondjes. Wel om te zien, maar niet in gedrag.

Mijn Markiesje zou inderdaad wel in jullie plaatje passen ze is 36 cm hoog, dat lijkt klein, maar ze is goed in verhouding en wel een echte actieve hond. Ze wil graag schoothondje zijn, maar alleen schoothondje is ze niet. Ze gaat ook mee op lange wandelingen, wil graag voor mij werken en doet niet onder voor mijn Borders. Mensen die mij uitlachten omdat ik voor een klein hondje koos, zien haar nu ook niet meer als klein hondje.

Deze fokster zou ik ook zeker aanraden!
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
liljebo
Zeer actief

blondie schreef: Je weet wat je niet graag meer wilt, dus zou ik zeker kijken naar een ras dat wat meer tegemoet komt aan wat je wel voor ogen hebt.
En als ik de ervaringen van mensen met diverse kooikers zo lees hierboven, dan denk ik dat je inderdaad in een andere richting moet gaan denken :wink:
En het blijft natuurlijk afwachten of een hond zich leuk en sociaal ontwikkeld, maar bij bepaalde rassen is de kans dat ze makkelijker met andere vreemde honden op kunnen trekken wat groter, en ook wat minder territoriaal zijn.
Je weet natuurlijk nooit precies hoe een hond zich ontwikkeld, maar ik denk ook dat het wel verstandig is om de karaktereigenschappen van het ras in de gaten te houden. Kooiker gaat het, wat mij betreft , dus niet worden.'
Ik persoonlijk vind het markiesje echt leuk. (heb inmiddels gelezen en filmpjes gekeken)
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Een ruwharige Foxterriër is een leuk en handzaam hondje met een leuk karakter. Ik heb er goede ervaringen mee.
Afbeelding

Of een Papillon? Mijn broer heeft er een. Enorm slim en vriendelijk.
Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
liljebo
Zeer actief

suzan25 schreef:Ik ken hele leuke kooikers maar ook kooikers die voldoen aan wat er bovenstaand is geschreven.
Als ik je beschrijving lees zal een sheltie best bij jullie passen. Maar dan moet je wel tegen een hond kunnen die vocaal is, maar dat kan een markiesje ook zijn :wink:
ik ken de sheltie van uiterlijk, maar verder niet. Zal mij eens inlezen
liljebo
Zeer actief

Maartje schreef:
liljebo schreef:
Fotogravinnetje schreef:http://www.cirtaps.com/
Ah ok,die waren we al tegen gekomen. Misschien moeten we daar een keertje gaan kijken, als ze dat goed vinden.
Maar eerst even laten bezinken... mijn man vindt ze wat klein. Ik niet :p
Kooikers vind ik niet altijd even leuke hondjes. Wel om te zien, maar niet in gedrag.

Mijn Markiesje zou inderdaad wel in jullie plaatje passen ze is 36 cm hoog, dat lijkt klein, maar ze is goed in verhouding en wel een echte actieve hond. Ze wil graag schoothondje zijn, maar alleen schoothondje is ze niet. Ze gaat ook mee op lange wandelingen, wil graag voor mij werken en doet niet onder voor mijn Borders. Mensen die mij uitlachten omdat ik voor een klein hondje koos, zien haar nu ook niet meer als klein hondje.

Deze fokster zou ik ook zeker aanraden!
Ik vind ze ook erg leuk,moet ik zeggen
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

_Tiny_ schreef:De rasvereniging omschrijft het kooikerhondje als volgt

Het is geen allemansvriend. Hij is aanvankelijk terughoudend tegenover vreemden, kinderen en andere honden.

Ik denk dat veel leken niet goed een voorstelling ervan kunnen maken hoe dat er dan uitziet :wink:
Overal gezellig mee naar toe nemen waar hij vrij en blij met iedereen omgaat kun je wel vergeten.

De mensen die ik ken met een kooiker zijn gevallen voor het uiterliji en het handzame formaat. Nu zitten ze met een chagrijn en dat is niet wat ze voor ogen hadden.
met zwager heeft een kooikertje met stamboom en die kan overal mee naar toe en loopt altijd los. Zelf in het verzorgingstehuis waar mijn schoonvader woont gaat ze los mee naar binnen. Wel is mijn zwager haar alles. De rest wordt gedoogd zeg maar.
Ze is lief naar alles en iedereen maar blijft het liefst op een afstand. Andere honden moet ze niets van weten. Niet dat ze er vals tegen is maar ze wil er niets mee. Doet net of ze er niet zijn.

Mijn honden weten dat ze niets doet maar dat ze wel bij haar uit de buurt moeten blijven.
Het is eigenlijk niet mijn type hond. Ze claimt mijn zwager echt.
Afbeelding
gevni havanezers
blondie
Zeer actief

Is een korthaar collie geen optie? Geen al te grote honden, en bij een goede fokker vandaan ook best sociale honden volgens mij.
Of een Bearded Collie?
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik ken 1 leuke kooiker, zij is al bijna 12 jaar oud. Ze kan fel uit de hoek komen maar dat vind ik meer teven eigenschap dat kooiker eigen. Als ze allemaal zo zijn zoals zij is, zou ik ze aanraden.
Echter ken ik ook 5 jongere kooikers en allemaal angstig in de aanleg. Het reutje hing in Noah haar neus omdat ze aan hem snuffelde :hmmm: De 4 teven zijn allemaal wat gereserveerder/angstiger.
Dus van de 6 zijn er 5 niet al te sociaal. Geen goede uitkomst helaas.
Perry en Noah

Afbeelding
liljebo
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Een ruwharige Foxterriër is een leuk en handzaam hondje met een leuk karakter. Ik heb er goede ervaringen mee.
Afbeelding

Of een Papillon? Mijn broer heeft er een. Enorm slim en vriendelijk.
Afbeelding
foxterrier hebben inderdaad leuk karakter, voor zover ik weet, maar niet mijn type hond en nog minder mijn mans type hond. Met een papillon moet ik hem al helemaal niet aankomen (ik vind ze wel grappig)
liljebo
Zeer actief

blondie schreef:Is een korthaar collie geen optie? Geen al te grote honden, en bij een goede fokker vandaan ook best sociale honden volgens mij.
Of een Bearded Collie?
korthaarcollie is te groot en bearded heeft te veel werk nodig qua vacht. We hebben liefst een hond met middellang haar. Kort haar is niet mijn mans favoriet (mij maakt het wat minder uit) en echt lang haar is teveel gedoe. Ik word een ouwe doos... dan moet het niet meer te moeilijk zijn
:engel:

Middellang haar, niet groter dan max 40 cm schofthoogte, redelijk actief en leuk wandelkameraadje... zoiets :D
K@ren
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door K@ren »

Als iedereen die een kooikerhondje wilde eerst op het hondenforum zou kijken, zou het ras inmiddels al uitgestorven zijn :F:

Maar inderdaad, ze hebben zo hun mindere punten ja. Daarom ben ik wel trots op Kuno, die is heel erg gericht op andere honden: even spelen, vriendelijke ontmoeting, of hier en daar poot optrekkend en quasi ongeïnteresseerd een andere intacte reu passeren.
Kenya deed met wat training haar best, maar kon wel eens snibbig uit de hoek komen.

Kooikerhondjes kan je overal mee naartoe nemen, ze passen zich makkelijk aan. Zijn vrolijk en leergierig. Wel gevoelig en snel onder de indruk. Dat vind ik wel eens jammer. En toch hebben ze ook iets fijns. Hier loopt dan ook niet voor niets het 4e kooikerhondje rond.
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Kruimel53 schreef:Neem toch gewoon een IJslander. Ze zijn er ook in korthaar.
Hoe kortharig is de korthaar?
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Kruimel53 schreef:
jvanringen schreef:
Hoe kortharig is de korthaar?
Kort stokhaar.
Bedankt. Heb inmiddels ook wat foto’s gevonden.
liljebo
Zeer actief

Nanna schreef:Als je van bont houdt, semi lang haar en hangoortjes zou ik eens naar de Engelse Springer spaniël kijken. Daar ben ik nog nooit een chagrijn van tegengekomen. Altijd goeie zin, zo sociaal als ze komen en goed luisteren.
Of anders de Welsh Springer spaniel.
die zijn inderdaad ook leuk. Ik zal mij er eens in verdiepen
liljebo
Zeer actief

lor1_1984 schreef:Ik denk dat er op zich best wat past bij wat je zoekt.
Een middenslag keeshond zou ook prima passen; halflang haar, 30-40cm hoog, makkelijk vacht onderhoud (1x per week achter de oren, 1x per maand de hele vacht, 2x per jaar ff goed wassen en uitblazen ivm de verharing maar met goed borstelen kom je een heel eind).
Ze hebben veel energie maar geef ze een taakje en laat ze fatsoenlijk uit en je voldoet aan wat ze nodig hebben.
Die van mij kan niet los omdat ze dan direct een half uur weg is, maar wat ik verder lees van eigenaren is dat ze soms wat jachtlustig kunnen zijn maar normaal prima terug te roepen zijn.
Ze is superslim, wil keigraag werken maar dat kan ook een kwartiertje clickeren zijn of iets anders waar ze meer mentaal bezig zijn dan fysiek.
Andere honden vindt mijn keesje wat spannend maar buiten keffen zal ze verder niet vervelend doen ofzo, wel kan haar gedrag soms een reactie triggeren.
Let wel; mijn hond is niet goed gesocialiseerd en bij anderen hoor ik weer dat er geen problemen zijn met de omgang met andere honden.
Keeshond hadden we vroeger thuis. Was niet zo'n handig hondje, maar wellicht was dat gewoon pech :U:
liljebo
Zeer actief

K@ren schreef:Als iedereen die een kooikerhondje wilde eerst op het hondenforum zou kijken, zou het ras inmiddels al uitgestorven zijn :F:

Maar inderdaad, ze hebben zo hun mindere punten ja. Daarom ben ik wel trots op Kuno, die is heel erg gericht op andere honden: even spelen, vriendelijke ontmoeting, of hier en daar poot optrekkend en quasi ongeïnteresseerd een andere intacte reu passeren.
Kenya deed met wat training haar best, maar kon wel eens snibbig uit de hoek komen.

Kooikerhondjes kan je overal mee naartoe nemen, ze passen zich makkelijk aan. Zijn vrolijk en leergierig. Wel gevoelig en snel onder de indruk. Dat vind ik wel eens jammer. En toch hebben ze ook iets fijns. Hier loopt dan ook niet voor niets het 4e kooikerhondje rond.
oh er zijn zeker leuke kooikers en eigenaars die er blij mee zijn. Daar twijfel ik beslist niet aan. Ben nuchter genoeg om te relatieveren. Maar goed... we moeten evengoed goed nadenken welk type hond voor ons het meest geschikt is en dan denk ik dat dat misschien toch geen kooikertje is.
liljebo
Zeer actief

Net even info over opgezocht, want ik kende hem niet. Maar de beschrijving lezend, denk ik niet dat hij iets voor ons is.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”