Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Radar over zieke Tollers...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Radar over zieke Tollers...

Ongelezen bericht door DeDiana »

Marion. schreef:Zoals Mandigers vertelde: Stuur 2 mensen naar Paaseiland, waar helemaal niets te doen is behalve naar beelden kijken. De ene persoon is in het dagelijks leven super relaxed, kan ook heel makkelijk een dag "niks" doen. De andere persoon is altijd bezig, altijd druk in zijn hoofd, zit nooit stil.
Bij wie is de kans het grootst dat de rustige omgeving een trigger is voor een aanval???
Is dat niet een beetje een kip en het ei-verhaal? Is de epilepsie het gevolg van druk en prikkelgevoelig zijn of andersom (hangt het druk en prikkelgevoelig zijn samen met hetzelfde defect dat de epilepsie veroorzaakt)?

Daarnaast: ja, mijn Groenendaeler was ook heel nerveus, druk en prikkelgevoelig. Maar dat kun je zeggen van heel veel Groenendaelers en die hebben niet allemaal epilepsie.
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Doyaquba »

DeDiana schreef:
Marion. schreef:Zoals Mandigers vertelde: Stuur 2 mensen naar Paaseiland, waar helemaal niets te doen is behalve naar beelden kijken. De ene persoon is in het dagelijks leven super relaxed, kan ook heel makkelijk een dag "niks" doen. De andere persoon is altijd bezig, altijd druk in zijn hoofd, zit nooit stil.
Bij wie is de kans het grootst dat de rustige omgeving een trigger is voor een aanval???
Is dat niet een beetje een kip en het ei-verhaal? Is de epilepsie het gevolg van druk en prikkelgevoelig zijn of andersom (hangt het druk en prikkelgevoelig zijn samen met hetzelfde defect dat de epilepsie veroorzaakt)?

Daarnaast: ja, mijn Groenendaeler was ook heel nerveus, druk en prikkelgevoelig. Maar dat kun je zeggen van heel veel Groenendaelers en die hebben niet allemaal epilepsie.
Volgens mij is het niet hetzelfde defect maar is de kans op een aanval bij stress en prikkels veel groter. Oftewel, een prikkelgevoelige hond zal meer aanvallen hebben en een ernstiger ziektebeeld. Maakt niet dat een rustige hond geen epilepsie kan hebben, maar de kans is wel groter dat deze er minder last van heeft en het met medicijnen beter te controleren is. (Ik weet niet of dit precies 1:1 te vergelijken is, maar dit is bij mensen wel het geval.)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Doyaquba schreef:
DeDiana schreef:

Volgens mij is het niet hetzelfde defect maar is de kans op een aanval bij stress en prikkels veel groter. Oftewel, een prikkelgevoelige hond zal meer aanvallen hebben en een ernstiger ziektebeeld. Maakt niet dat een rustige hond geen epilepsie kan hebben, maar de kans is wel groter dat deze er minder last van heeft en het met medicijnen beter te controleren is. (Ik weet niet of dit precies 1:1 te vergelijken is, maar dit is bij mensen wel het geval.)
Ja, zou kunnen inderdaad, daarvoor weet ik er verder te weinig van. Ik ken ook een heel rustige stabij met epilepsie, maar bij haar is het inderdaad met medicatie heel goed onder controle te houden. Hoe dan ook zit er natuurlijk wel ergens een al dan niet genetisch defect dat de epilepsie veroorzaakt en bij een prikkelgevoelige hond wellicht eerder of heftiger tot uiting komt, maar de prikkelgevoeligheid is niet de oorzaak van de epilepsie (niet alle drukke en prikkelgevoelige honden hebben immers epilepsie).
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Als je geen epilepsie hebt krijg je dat ook niet door je karakter. Anders kreeg elk druk ras epilepsie en laten nu net de retrievers relatief super chil zijn en toch epilepsie hebben. Anders hadden alle Jack Russels toch epileptische aanvallen?

Wat is de reden dat je de epilepsie van je hond goed aan het praten bent? Wil je de fokker beschermen? En beweren dat je hond epilepsie heeft omdat ze drukker is dan een gemiddelde golden? Ik snap het oprecht niet en ik snap ook echt niet dat jij dit zegt.

Als je geen epilepsie hebt kan niets een aanval triggeren. En de honden met epilepsie zijn helemaal niet druk of wilder dan andere honden. Ze zijn ziek. Ze hebben epilepsie. De golden van mijn tante die epilepsie had was zelfs super super kalm. Hele lieve brave kalme hond die zich nooit druk kon maken om iets.

Je draait echt alles om. En ik vraag me af wie je nu precies de hand boven het hoofd wil houden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Nanna schreef:Tollerkennel: Alliance de la vie
De fokker van deze kennel heeft meerdere dieren van de beschreven lijnen in bezit en fokt of fokte
ermee nadat de epilepsie bekend was bij de kennel. De kennel is lid van de rasvereniging. Feit is dat
deze fokker medeoprichter was van de rasvereniging en er dertien jaar lang allerlei bestuurlijke
functies had, onder andere in de fokkerijcommissie. Daardoor moet de rasvereniging dus ook op de
hoogte zijn van al deze gevallen van epilepsie, en de belasting van de lijnen met epilepsie. Toch fokt
de fokker door.
Belaste honden waar deze kennel mee fokt of fokte
 Rainier’s Vermilion Blitz ofwel Rainier’s (Deze hond heeft twee eigenaren: kennel Alliance
de la vie en kennel Wildfowlers.)
 Dekreu Red Raisins Bayard for Alliance ofwel Red Raisins
 Dekreu Hedera’s Absolutely Adorable, ofwel Hedera’s
 Dekreu Alliance de la vie Nikan ofwel Nikan48
 Dekreu Alliance de la vie Larkspur, ofwel Larkspur
 Fokteef Alliance de la vie Glory Days

:80:
Meer
Dat het ontkent wordt ondanks de feiten blijkt maar weer in deze topic. Iedereen doet afstand van verantwoordelijkheid. De ene hond is epileptisch omdat hij druk is en de fokker is niks te verwijten. De ander zegt dat de honden niet onder de rasvereniging vielen oid en ondertussen spreken de feiten heel andere waarheid.
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

DeDiana schreef:

Nee, de epilepsie is niet het gevolg van druk en prikkelgevoelig zijn. De aanval vaak wel. Hij zei ook dat veel meer honden dat defect hebben, dan het aantal honden dat daadwerkelijk toevallen krijgt.
80564M

Nanna schreef:
laeken schreef: De ander zegt dat de honden niet onder de rasvereniging vielen oid en ondertussen spreken de feiten heel andere waarheid.
De honden vielen wel onder een RV maar er zijn er twee geloof ik, en ze vielen onder de ándere (minder strenge en inmiddels niet meer bestaande heb ik begrepen). :cool2:
Mag ik hieruit concluderen dat het bij de resterende RV niet voorkomt?

En dat een hond epilepsie ontwikkelt door zijn karakter, de koekjes die hij krijgt of het ontwormingsprotocol vind ik allemaal wel vergezocht. Misschien kan het er zijdelings mee te maken hebben maar de predispositie moet er al zijn. Je maakt mij van geen kant wijs dat een hond een insult krijgt omdat het een hittepetit is. :19:
Je zult wel gelijk hebben. Waarschijnlijk heb jij er veel meer mee te maken gehad dan die onbenul van een Mandigers zeker.
80564M

laeken schreef:
Als je geen epilepsie hebt krijg je dat ook niet door je karakter. Anders kreeg elk druk ras epilepsie en laten nu net de retrievers relatief super chil zijn en toch epilepsie hebben. Anders hadden alle Jack Russels toch epileptische aanvallen?

Wat is de reden dat je de epilepsie van je hond goed aan het praten bent? Wil je de fokker beschermen? En beweren dat je hond epilepsie heeft omdat ze drukker is dan een gemiddelde golden? Ik snap het oprecht niet en ik snap ook echt niet dat jij dit zegt.

Als je geen epilepsie hebt kan niets een aanval triggeren. En de honden met epilepsie zijn helemaal niet druk of wilder dan andere honden. Ze zijn ziek. Ze hebben epilepsie. De golden van mijn tante die epilepsie had was zelfs super super kalm. Hele lieve brave kalme hond die zich nooit druk kon maken om iets.

Je draait echt alles om. En ik vraag me af wie je nu precies de hand boven het hoofd wil houden.
Begrijpend lezen is lastig voor je blijkbaar.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

laeken schreef:

ik zit me hier ook te verbazen. Epilepsie heb je. In welke vorm dat is dan de vraag. de één heeft 4 aanvallen per dag de ander 1 per jaar. Waar in de hersens het zit is ook belangrijk. Zit het frontaal dan zal idd het gedrag een aanwijzing kunnen zijn.
Doet 1 deel van de hersenen mee of beide delen ook nog een belangrijk verschil.
Soms trigger je een aanval met licht soms juist door van koud naar warm te gaan enz.
om nu te zeggen dat je hond epilepsie heeft omdat dit komt door haar drukke karakter is net verkeerd om. Jou hond heeft een druk karakter omdat ze epilepsie heeft.
Waarschijnlijk triggert rust bij haar een aanval.
Afbeelding
gevni havanezers
80564M

blacky schreef:…..om nu te zeggen dat je hond epilepsie heeft omdat dit komt door haar drukke karakter is net verkeerd om. Jou hond heeft een druk karakter omdat ze epilepsie heeft....
Ik stop ermee. Blijkbaar schrijf ik Chinees, of jullie willen me niet begrijpen.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Nanna schreef:
laeken schreef: De ander zegt dat de honden niet onder de rasvereniging vielen oid en ondertussen spreken de feiten heel andere waarheid.
De honden vielen wel onder een RV maar er zijn er twee geloof ik, en ze vielen onder de ándere (minder strenge en inmiddels niet meer bestaande heb ik begrepen). :cool2:
Nee, dat mag je niet. Want dat is uiteraard niet zo. Ik snap dat elke poging tot nuancering niet past in jouw straatje en door anderen wellicht wordt gezien als 'goed praten'. Maar het rapport rammelt nogal. Prima om dit aan de kaak te stellen maar zorg dan dat je de feiten op orde hebt.

Er wordt verwezen naar 2 kennels als 'oprichter en bestuurslid van de rsvereniging'. Dat was de niet erkende rasvereniging die inmiddels alweer een paar jaar ter ziele is. Daarnaast wordt in hetzelfde rapport verwezen naar de website en fokreglement van 'de rasvereniging'. Dat is dus een andere vereniging dan waar deze fokkers bij aangesloten waren. Ik vind dat slordig en kan wellicht zorgen voor verwarring.

Maar uiteraard zijn er ook gevallen van epilepsie bekend bij honden die binnen de rasvereniging zijn gefokt. Niet veel trouwens want zoals Maeve al aangaf, is het niet echt een issue binnen ons ras.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
80564M

Heavy schreef:Je bedoelt dat ze door haar drukke gedrag eigenlijk zelf een aanval opwekt .?De epilepsie is er maar door haar drukke gedrag triggert ze aanvallen. Dat geloof ik best hoor . Is bij mensen ook zo ,weinig slaap of veel prikkels kunnen een aanval veroorzaken

Vaccinaties trouwens ook. Mijn dochter kreeg geen kinkhoest enting vanwege epilepsie
En ik heb een hondje gehad wat alleen maar aanvallen in haar slaap kreeg
Precies, dat bedoel ik. En daarom was ik ook zo blij dat bleek dat haar titers vorig jaar (na 1 enting bij mij op 14 weken) nog net zo hoog waren als toen ze pup was. En dus afgetekend voor 3 jaar.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Marion. schreef:
Heavy schreef:Je bedoelt dat ze door haar drukke gedrag eigenlijk zelf een aanval opwekt .?De epilepsie is er maar door haar drukke gedrag triggert ze aanvallen. Dat geloof ik best hoor . Is bij mensen ook zo ,weinig slaap of veel prikkels kunnen een aanval veroorzaken

Vaccinaties trouwens ook. Mijn dochter kreeg geen kinkhoest enting vanwege epilepsie
En ik heb een hondje gehad wat alleen maar aanvallen in haar slaap kreeg
Precies, dat bedoel ik. En daarom was ik ook zo blij dat bleek dat haar titers vorig jaar (na 1 enting bij mij op 14 weken) nog net zo hoog waren als toen ze pup was. En dus afgetekend voor 3 jaar.
Maar dat betekent nog niet dat haar drukke karakter epilepsie veroorzaakt, daar zit een semantisch (en ook medisch) verschil in:
- Epilepsie is de onderliggende aandoening van de hersenen van vooralsnog onbekende origine
- Een epileptische aanval / insult is het symptoom van de hersenaandoening epilepsie
- Er zijn allerlei potentiële triggers voor een aanval in de vorm van externe prikkels (temperatuur, vaccinaties, geluiden, lichtflitsen, te weinig slaap etc.) die bij aanwezigheid van de onderliggende aandoening (de epilepsie zelf) een aanval kunnen veroorzaken
- Een druk karakter of druk doen kan een trigger voor een aanval (dus niet voor de epilepsie zelf) zijn maar kan ook heel goed het gevolg zijn van een onderliggend andere hersenchemie of structurele afwijking waardoor het net als de aanvallen een symptoom is

Jouw eerdere conclusie dat "een druk karakter epilepsie veroorzaakt" klopt dus nog steeds niet: het kan een symptoom zijn van epilepsie of kan een insult / aanval uitlokken. Maar de onderliggende aandoening wordt niet door een druk karakter veroorzaakt
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
80564M

Eilfy schreef:Jouw eerdere conclusie dat "een druk karakter epilepsie veroorzaakt" klopt dus nog steeds niet: het kan een symptoom zijn van epilepsie of kan een insult / aanval uitlokken. Maar de onderliggende aandoening wordt niet door een druk karakter veroorzaakt
Neeheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. Een druk karakter KAN epileptische aanvallen veroorzaken. ALS de hond dat defect al heeft.

Zucht. Moet ik het spellen???
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Marion. schreef:
Eilfy schreef:Jouw eerdere conclusie dat "een druk karakter epilepsie veroorzaakt" klopt dus nog steeds niet: het kan een symptoom zijn van epilepsie of kan een insult / aanval uitlokken. Maar de onderliggende aandoening wordt niet door een druk karakter veroorzaakt
Neeheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. Een druk karakter KAN epileptische aanvallen veroorzaken. ALS de hond dat defect al heeft.

Niet veroorzaken. Triggeren. Wezenlijk verschil
80564M

Fotogravinnetje schreef:
Marion. schreef:

Ja. Goed. Dahaag. Dat woord triggeren heb ik ook al meermalen gebruikt, en werd ook niet begrepen.

Dat het een wezenlijk verschil is, snap ik zelf ook. Maar bedankt.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Fotogravinnetje schreef:
Marion. schreef:

Tweede wezenlijke verschil (niet gequote door Marion. dus ik vraag mij af of ze die gelezen heeft: epilepsie (de onderliggende aandoening) vs. epileptische aanval (hetgeen wat je ziet wat in de volksmond epilepsie genoemd wordt maar een insult / epileptische aanval en sich hoeft niet te duiden op onderliggend epilepsie; kan ook duiden op een tumor, bloeding, metabole ontregeling etc. wat dan secundair epilepsie wordt genoemd wat eigenlijk een verkeerde benaming is).

Verder zou ik het appreciëren als je probeert om iets minder kinderlijk te reageren. Volgens mij zitten wij hier met volwassenen op een forum en probeer ik uit te leggen waar het verschil tussen jouw overtuiging en de realiteit zit. Als je vraagt waarom ik denk hier meer verstand van te hebben dan jij: even los van mijn interesse in veterinaire epilepsie ben ik ook gewoon arts en is dit voor mij nagenoeg dagelijkse kost. Dus ik durf met enige zekerheid te stellen dat ik weet waar ik het over heb (voordat we die discussie krijgen)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Marion. schreef:
Nanna schreef:

En dat een hond epilepsie ontwikkelt door zijn karakter, de koekjes die hij krijgt of het ontwormingsprotocol vind ik allemaal wel vergezocht. Misschien kan het er zijdelings mee te maken hebben maar de predispositie moet er al zijn. Je maakt mij van geen kant wijs dat een hond een insult krijgt omdat het een hittepetit is. :19:
Je zult wel gelijk hebben. Waarschijnlijk heb jij er veel meer mee te maken gehad dan die onbenul van een Mandigers zeker.
Of bedoel je jouw versie van wat jij denkt dat Mandigers gezegd heeft ;) dat kan ook nogal een verschil zijn he
80564M

Eilfy schreef:Tweede wezenlijke verschil (niet gequote door Marion. dus ik vraag mij af of ze die gelezen heeft: epilepsie (de onderliggende aandoening) vs. epileptische aanval (hetgeen wat je ziet wat in de volksmond epilepsie genoemd wordt maar een insult / epileptische aanval en sich hoeft niet te duiden op onderliggend epilepsie; kan ook duiden op een tumor, bloeding, metabole ontregeling etc. wat dan secundair epilepsie wordt genoemd wat eigenlijk een verkeerde benaming is).
Guess what? I know. Maar we hadden het over primaire epilepsie.
Eilfy schreef:Verder zou ik het appreciëren als je probeert om iets minder kinderlijk te reageren. Volgens mij zitten wij hier met volwassenen op een forum en probeer ik uit te leggen waar het verschil tussen jouw overtuiging en de realiteit zit. Als je vraagt waarom ik denk hier meer verstand van te hebben dan jij: even los van mijn interesse in veterinaire epilepsie ben ik ook gewoon arts en is dit voor mij nagenoeg dagelijkse kost. Dus ik durf met enige zekerheid te stellen dat ik weet waar ik het over heb (voordat we die discussie krijgen)
Leuk dat jij dat wil, maar daar heb ik geen trek in. Nadat een dag lang mijn quotes uit het verband zijn getrokken. En die quotes zijn vrij vertaald, dat wat Mandigers me vertelde. Over mijn hond. En haar (primaire) epilepsie. En haar karakter. En dat consult duurde anderhalf uur, en we hebben niet over het weer gesproken. En je mag er als gewone arts best meer verstand van hebben dan ik, maar ik ga dan zo reageren. Als voor de duizendste keer mijn woorden verkeerd uitgelegd worden.
(Tipje, want ik vraag me af of je dat allemaal gelezen hebt ;), lees eens al mijn reacties in dit topic. Tot en met de laatste).
80564M

crutz schreef:
Marion. schreef:
Nanna schreef:

Of bedoel je jouw versie van wat jij denkt dat Mandigers gezegd heeft ;) dat kan ook nogal een verschil zijn he
Joepieeeee, nog eentje :cheer: :cheer: :cheer:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Marion. schreef:Sis heeft helaas ook epileptie, en ik denk echt dat het meer met haar karaktertje te maken heeft dan met haar genen.
Wat bedoel je hier dan mee, Marion?
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Cleva schreef: Dat is inderdaad niet precies wat Marion zegt maar dat ze het bedoelt is toch duidelijk.
Idd. Er wordt weer maar eens gewoon gereageerd om uit te lachen.
Het is prima duidelijk wat er bedoeld wordt.
80564M

Lothian schreef:
Marion. schreef:Sis heeft helaas ook epileptie, en ik denk echt dat het meer met haar karaktertje te maken heeft dan met haar genen.
Wat bedoel je hier dan mee, Marion?
Nog 1 reactie dan...

Ik denk, denk dus, dat natuurlijk dat defect er zit. Wat ze van van de ouders heeft geërfd. En ik denk ook dat haar karaktertje de aanvallen triggert. Geen ander broertje of zusje (van de 7) heeft epilepsie. Geen andere pup uit moeders lijn (welke honden ik sins 99 ken) heeft epilepsie.

En Sis wel. Helaas. Nature, nurture. Who knows.
Wij doen het ermee, en de fokster nemen we beslist niets kwalijk.

En dat er met ons popje niet gefokt gaat worden, is vanzelfsprekend. En dat de fokster plus fokker van de vaderhond zijn ingelicht, ook.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

:ok:

Ik vind het zo sneu voor jullie en Sis.
Hopelijk gaat het goed met haar?
Afbeelding
80564M

Lothian schreef::ok:

Nee, terugval helaas. Nadat het een driekwart jaar zo goed ging, dat ik bijna zou vergeten dat ze epileptie heeft. Het is nu weer zoeken naar een balans met medicijnen.
blacky
Zeer actief

Marion. schreef:

Nee, terugval helaas. Nadat het een driekwart jaar zo goed ging, dat ik bijna zou vergeten dat ze epileptie heeft. Het is nu weer zoeken naar een balans met medicijnen.
Bij jou verhaal denk ik hoe was haar geboorte? Kwam ze makkelijk op gang of heeft men moeten helpen.
Ik heb hier een hondje waarvan we vermoeden dat hij bij de geboorte zuurstofgebrek heeft gehad.
Bij hem is het gewoon gedrag wat niet klopt. zou dat bij jou ook kunnen zijn. Niet erfelijk maar door beschadiging in hersens?
Afbeelding
gevni havanezers
80564M

blacky schreef:
Marion. schreef:

Bij jou verhaal denk ik hoe was haar geboorte? Kwam ze makkelijk op gang of heeft men moeten helpen.
Ik heb hier een hondje waarvan we vermoeden dat hij bij de geboorte zuurstofgebrek heeft gehad.
Bij hem is het gewoon gedrag wat niet klopt. zou dat bij jou ook kunnen zijn. Niet erfelijk maar door beschadiging in hersens?
Nee. Ze was niet de eerste, maar de bevalling ging heel spoedig.en ze is niet 'gek', beslist niet. Ze is alleen wat hyper.

Hebben we 20 km gelopen, dan komt ze thuis en is hyper. Blij dat we thuis zijn ofzo.
blacky
Zeer actief

Marion. schreef:
blacky schreef:
Marion. schreef:

Nee. Ze was niet de eerste, maar de bevalling ging heel spoedig.en ze is niet 'gek', beslist niet. Ze is alleen wat hyper.

Hebben we 20 km gelopen, dan komt ze thuis en is hyper. Blij dat we thuis zijn ofzo.
dat zeg je leuk, ze is niet gek. Die van mij is dan wel een beetje gek maar verder geen andere dingen. Vaak hoor ik echter mensen zeggen dat het aangeboren/erfelijk is maar dat hoeft dus niet.
tja en mijn mannetje wordt gekker naarmate hij ouder wordt.
Afbeelding
gevni havanezers
80564M

blacky schreef:
Marion. schreef:
blacky schreef:
Marion. schreef:Nee, terugval helaas. Nadat het een driekwart jaar zo goed ging, dat ik bijna zou vergeten dat ze epileptie heeft. Het is nu weer zoeken naar een balans met medicijnen.

dat zeg je leuk, ze is niet gek. Die van mij is dan wel een beetje gek maar verder geen andere dingen. Vaak hoor ik echter mensen zeggen dat het aangeboren/erfelijk is maar dat hoeft dus niet.
tja en mijn mannetje wordt gekker naarmate hij ouder wordt.
Ik heb het niet 'van horen zeggen'. Sis heeft geen achterstand, is buiten een heel net en afwachtend hondje. En binnen draait ze soms door en moet ze even afgeremd worden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”