Marion. schreef:Heavy schreef:Je bedoelt dat ze door haar drukke gedrag eigenlijk zelf een aanval opwekt .?De epilepsie is er maar door haar drukke gedrag triggert ze aanvallen. Dat geloof ik best hoor . Is bij mensen ook zo ,weinig slaap of veel prikkels kunnen een aanval veroorzaken
Vaccinaties trouwens ook. Mijn dochter kreeg geen kinkhoest enting vanwege epilepsie
En ik heb een hondje gehad wat alleen maar aanvallen in haar slaap kreeg
Precies, dat bedoel ik. En daarom was ik ook zo blij dat bleek dat haar titers vorig jaar (na 1 enting bij mij op 14 weken) nog net zo hoog waren als toen ze pup was. En dus afgetekend voor 3 jaar.
Maar dat betekent nog niet dat haar drukke karakter epilepsie veroorzaakt, daar zit een semantisch (en ook medisch) verschil in:
- Epilepsie is de onderliggende aandoening van de hersenen van vooralsnog onbekende origine
- Een epileptische aanval / insult is het symptoom van de hersenaandoening epilepsie
- Er zijn allerlei potentiële triggers voor een aanval in de vorm van externe prikkels (temperatuur, vaccinaties, geluiden, lichtflitsen, te weinig slaap etc.) die bij aanwezigheid van de onderliggende aandoening (de epilepsie zelf) een aanval kunnen veroorzaken
- Een druk karakter of druk doen kan een trigger voor een aanval (dus niet voor de epilepsie zelf) zijn maar kan ook heel goed het gevolg zijn van een onderliggend andere hersenchemie of structurele afwijking waardoor het net als de aanvallen een symptoom is
Jouw eerdere conclusie dat "een druk karakter epilepsie veroorzaakt" klopt dus nog steeds niet: het kan een symptoom zijn van epilepsie of kan een insult / aanval uitlokken. Maar de onderliggende aandoening wordt niet door een druk karakter veroorzaakt