Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom niet weer een labrador?
Zoals ik begrijp past de labrador jullie in principe prima, anders hadden jullie Guus niet genomen.
Ja oke, Guus is een "maandagmiddagmodel", maar die pech kan je bij elk ras hebben
Ik zou dan inderdaad eens richting de field trial labradors gaan neuzen.
sirene schreef:Maar dat kan toch ook prima met elke normaal gebouwde hond?
Klopt.. maar je hebt honden die het kunnen en honden die het heel leuk vinden. Ik wil de hond er wel een plezier mee doen. Niet dat hij zich verstopt als ik de fiets pak
De groenendaeler van mijn ouders vond fietsen echt super saai. Ben eens als dierenbeul uitgemaakt toen we trainden voor de uv-test. We waren nog geen 2 km onderweg en ze liep al aan een strak lijntje achter de fiets alsof ze uitgeput was. Ze heeft uiteindelijk de uv-test probleemloos uitgelopen, want al die andere honden die meegingen waren wel motiverend. Maar lekker 25 km gaan fietsen met haar was er niet bij. Dus ook al heb je een 'werkhond', het is nog erg hondafhankelijk of ze jouw idee van werken ook leuk gaan vinden.
Cleva schreef:Ik zou een mechelaar niet uitsluitend vanwege verwacht gelul.
Dat heb je niet meer dan bij de aanpalende rassen.
Ik zou niet weten waarom je wel een aus, een kelp, een border of een duitser zou nemen maar geen mechel.
Wel heel ontspannen opvoeden en rekening houden dat je je hond dan vooral moet afremmen maar het kan wel, hoor.
En het is sowieso wel een beetje inherent aan de categorie sporthond dat je iets moet met die energie.
Met een labrador is het inderdaad niet te vergelijken maar je wilde een sporthond.
Die pit is goed te handelen als je er maar een beetje vorm aan geeft.
Kun je zoiets?
Je hebt ongetwijfeld gelijk hoor.. mijn issue is waarschijnlijk dat ik geen leuke Mechels ken in mijn omgeving. Er loopt er hier een en die is niet mals.. Ik vind het vooral spannend aangezien we hier nogal veel aanloop hebben. Ook van kinderen. En dan lijkt me een waakse Mechel niet direct de beste keuze.
Wat jij op het filmpje doet is inderdaad een van de dingen die ik lollig vind. Met Bumper zocht ik in haar jonge jaren ook parcourtjes op. Gewoon voor de leuk.
En nee, da's niet perse een sporthondje, maar in haar hoogtijdagen ging ze met mijn vriendin mee marathons lopen. Ze is op haar 12e nog steeds keihard, slank en met een taille waar Doutzen Kroes jaloers op is.
dre schreef:Waarom niet weer een labrador?
Zoals ik begrijp past de labrador jullie in principe prima, anders hadden jullie Guus niet genomen.
Ja oke, Guus is een "maandagmiddagmodel", maar die pech kan je bij elk ras hebben
Klopt.. da's ook nog wel een optie hoor.. maar een tandje erbij is misschien wel leuk. Met auto's ben ik ook niet merkvast. Dus met honden ook niet haha.
Ik zeg husky.
Een collie-achtige kan te gevoelig zijn voor de zoete inval bij jou thuis. Een mechel zie je zelf niet zitten, dus waarom zou je dat doen bij zoveel keus? Een sportieve lab zou kunnen, maar volgens mij vind je het leuk om eens een ander ras te nemen, iets meer uitdaging.
Er kan natuurlijk van alles, maar om de één of andere reden denk ik aan een husky. Ik vraag me af: hoe zijn die met veel aanloop? Zijn ze daar stabiel genoeg voor?
En ze hebben vast geen last van je kouwe bijkeuken.
alfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]
Alfilillo schreef:Ik zeg husky.
Een collie-achtige kan te gevoelig zijn voor de zoete inval bij jou thuis. Een mechel zie je zelf niet zitten, dus waarom zou je dat doen bij zoveel keus? Een sportieve lab zou kunnen, maar volgens mij vind je het leuk om eens een ander ras te nemen, iets meer uitdaging.
Er kan natuurlijk van alles, maar om de één of andere reden denk ik aan een husky. Ik vraag me af: hoe zijn die met veel aanloop? Zijn ze daar stabiel genoeg voor?
En ze hebben vast geen last van je kouwe bijkeuken.
Husky vind ik prachtig. Maar we wonen in buitengebied met veel water. Er is dus net ff teveel te jagen hier. En ik denk ook dat een husky met de huidige zomers hier niet perse op z'n plek zit. Daarbij is een husky/poolhond gevetood door de mevrouw die hier de baas is over het stofzuigen
als een herderachtige het niet wordt dan zou ik ook bij de retrievers blijven hoor.. weet je t ligt je blijkbaar, want je hebt er nu 2 en dat bevalt blijkbaar wel zeg maar
Een Husky heeft het niet veel warmer dan een labrador 's zomers hoor
Maar een goede reden van je vrouw om het niet te doen Je moet heel veel stofzuigen wil je je huis netjes houden.
Peter27 schreef:Husky vind ik prachtig. Maar we wonen in buitengebied met veel water. Er is dus net ff teveel te jagen hier. En ik denk ook dat een husky met de huidige zomers hier niet perse op z'n plek zit. Daarbij is een husky/poolhond gevetood door de mevrouw die hier de baas is over het stofzuigen
Pomsky dan. Die vacht valt alles mee en ze zijn veel beter te sturen.
dre schreef:Waarom niet weer een labrador?
Klopt.. da's ook nog wel een optie hoor.. maar een tandje erbij is misschien wel leuk. Met auto's ben ik ook niet merkvast. Dus met honden ook niet haha.
Haha ik snap het
Bij beetje rondgooglen kwam ik dit lijstje tegen, best geinig overzicht en ik moet zeggen dat de Vizsla best een aantal keer genoemd wordt, misschien dat je daar eens naar kan kijken?
Ik heb er ooit 1 bij behendigheid in de les gehad, was echt een leuke hond
Ik zie op de canitrails en canicross inderdaad veel Vizsla's. Ik vind ze zonder uitzondering allemaal leuk, maar misschien ook omdat ze inderdaad genoeg te doen hebben. En Husky's en mechelaars zie je veel. Nou zijn de mechelaars vaak wel erg fel, de Husky's staan een beetje uit hun neus te eten tussen het drukke volk en gaan pas aan als ze echt mogen. Daar zijn de herders minder goed in Dankzij de herders hoor ik vaak al dat ik dichtbij de finish kom
Podenco's zijn ook sportieve honden die ook een goede uit-knop hebben. Maar die, net als de Vizsla's, zullen een koele bijkeuken niet zo waarderen vermoed ik.
Manuma schreef:Een Beagle bij stevig tempowerk
Podenco's zijn ook sportieve honden die ook een goede uit-knop hebben. Maar die, net als de Vizsla's, zullen een koele bijkeuken niet zo waarderen vermoed ik.
Haha ik had gescand en niet heel gekke dingen zien staan
En toch he, een vriendin van mij had haar dalmaat buiten leven (oke toen ze echt oud was niet meer, maar die hond wilde altijd (ook met sneeuw) buiten in de tuin liggen, had ook een geïsoleerd hok staan. Misschien toch een beetje gewenning ook?
Maar goed, die witte van mij loopt momenteel ook met een jas buiten, anders vliegen de kilo's eraf momenteel, ze heeft gewoon nagenoeg geen ondervacht al zou je op eerste gezicht zeggen dat ze prima behaard is
Wel een leuk schema, ik kende het niet. Het meeste klopt wel denk ik, al horen de Husky's wat mij betreft op de 1e plek van de duurlopers
En inderdaad, kou zal ook deels gewenning zijn. Mijn husky ligt met 30 graden het liefst op de hete tegels in de volle zon Elke hond is een individu, je kan er wat dat betreft weer weinig over zeggen.
Daarom is het ook wel gunstig dat TS een herplaatser zoekt
Ik zou voor dit doel meteen buiten de rashonden gaan zoeken en een hond nemen die volwassen is, lekker in elkaar zit, vriendelijk is en die aan al je wensen voldoet. Dan heb je geen probleem met erg specifiek gedoe en dat heb je met rassen wel vaak. Ze zijn immers doorgefokt op zaken. En die zaken kunnen soms wel heel erg overdreven tot uiting komen.
Ik zou dus zelf bijvoorbeeld nooit meer een mechelse herder of welke andere raszuivere herder meer nemen. Veel teveel kans op gekke shit. Bij de Duitsers is het medisch en karaktertechnisch mis. Bij de belgen.....tja.....je kan een wereldhond krijgen maar je kan ook 12 jaar ellende in huis halen. Ik zou met kleine kinderen in een woonwijk nooit of te nimmer aan een mechelaar beginnen als je labradors gewend bent. Een mechelaar heeft kantjes die je niet zal herkennen uit je ervaring met je huidige honden. En die kantjes moet je wel erg snel en goed zien aankomen wil je er geen gedoe mee krijgen. Een mechelaar moet je liggen.
Wat dacht je van een leuke mechel x labrador. Of een leuke bordercollie x Springer spaniel. En ga zo door. Heerlijke normale sportieve honden zonder van die ellendige rastrekjes en meestal een stuk vrijer van ellendige raskwaaltjes.
Ik wil geen pleidooi voor kruisingen houden maar ik denk dat veel mensen veel beter af zijn met een kruising dan met hun huidige rashonden. Als je kijkt naar probleemgedrag zit er toch wel vaak een hele grote stempel van het ras op. Hondagressief. Veel te waaks. Dominant. Kan niet los ivm jagen. Bang. Allemaal dingen die rassen door hun raszuivere fokkerij in zich dragen. Dus ik zou daar buiten gaan zoeken naar een leuke basishond. Lekker gematigd en sportief zijn ze dan sowieso genoeg. Geen enkel mens kan een goed getrainde basishond kapot krijgen. Een collie x springer spaniel kan uren en uren lopen. Door weer en wind. Daar heb je geen mechel of husky voor nodig. Die moet je nemen als je dat wil. Ik wilde ooit een Belg en ik wil ooit een husky. Maar niet als normale hond. Echt omdat ik dan een husky wil omdat het een husky is. Dan neem je alles erbij wat in het ras zit en ben je niet van plan van die husky een normale hond te maken. Daar gaat het meestal mis.
laeken schreef:Ik zou voor dit doel meteen buiten de rashonden gaan zoeken en een hond nemen die volwassen is, lekker in elkaar zit, vriendelijk is en die aan al je wensen voldoet. Dan heb je geen probleem met erg specifiek gedoe en dat heb je met rassen wel vaak. Ze zijn immers doorgefokt op zaken. En die zaken kunnen soms wel heel erg overdreven tot uiting komen.
Ik zou dus zelf bijvoorbeeld nooit meer een mechelse herder of welke andere raszuivere herder meer nemen. Veel teveel kans op gekke shit. Bij de Duitsers is het medisch en karaktertechnisch mis. Bij de belgen.....tja.....je kan een wereldhond krijgen maar je kan ook 12 jaar ellende in huis halen. Ik zou met kleine kinderen in een woonwijk nooit of te nimmer aan een mechelaar beginnen als je labradors gewend bent. Een mechelaar heeft kantjes die je niet zal herkennen uit je ervaring met je huidige honden. En die kantjes moet je wel erg snel en goed zien aankomen wil je er geen gedoe mee krijgen. Een mechelaar moet je liggen.
Wat dacht je van een leuke mechel x labrador. Of een leuke bordercollie x Springer spaniel. En ga zo door. Heerlijke normale sportieve honden zonder van die ellendige rastrekjes en meestal een stuk vrijer van ellendige raskwaaltjes.
Ik wil geen pleidooi voor kruisingen houden maar ik denk dat veel mensen veel beter af zijn met een kruising dan met hun huidige rashonden. Als je kijkt naar probleemgedrag zit er toch wel vaak een hele grote stempel van het ras op. Hondagressief. Veel te waaks. Dominant. Kan niet los ivm jagen. Bang. Allemaal dingen die rassen door hun raszuivere fokkerij in zich dragen. Dus ik zou daar buiten gaan zoeken naar een leuke basishond. Lekker gematigd en sportief zijn ze dan sowieso genoeg. Geen enkel mens kan een goed getrainde basishond kapot krijgen. Een collie x springer spaniel kan uren en uren lopen. Door weer en wind. Daar heb je geen mechel of husky voor nodig. Die moet je nemen als je dat wil. Ik wilde ooit een Belg en ik wil ooit een husky. Maar niet als normale hond. Echt omdat ik dan een husky wil omdat het een husky is. Dan neem je alles erbij wat in het ras zit en ben je niet van plan van die husky een normale hond te maken. Daar gaat het meestal mis.
Goed advies.. ik hoef zeker niet perse een rashond. Maar na Guus neem ik geen risico meer met medische ellende. En nesten met kruisingen komen volgens mij vooral van de boerderij, hobbyist of brood Fokker.
Maar goed, het voordeel van herplaatsers is dat je er wellicht meer van kan zeggen dan bij pups.
Ik weet op dit moment een leuk nest
Border collie x Springer Spaniel (vader hond)
X
Heidewachtel. (Moeder hond)
Zoiets zou ook prima passen.
Maar zal voor nu wel te vroeg zijn.
Geen broodfok. Eenmalig nestje voor de leuk en omdat ze op voorhand al een stel pups kwijt konden.
De reu ken ik redelijk goed, de teef niet écht maar wel gezien.
Habibi schreef:Ik weet op dit moment een leuk nest
X
Geen broodfok. Eenmalig nestje voor de leuk en omdat ze op voorhand al een stel pups kwijt konden.
Klinkt leuk! Is er ook iets getest en ouders van de BC bekend?
X
Sowieso veel te vroeg nu.. ik vroeg net aan Bumper hoe lang ze nog mee wil maar ze zegt minstens 15 te worden. En 3 honden kan echt niet haha.
Peter27 schreef:Goed advies.. ik hoef zeker niet perse een rashond. Maar na Guus neem ik geen risico meer met medische ellende. En nesten met kruisingen komen volgens mij vooral van de boerderij, hobbyist of brood Fokker.
Maar goed, het voordeel van herplaatsers is dat je er wellicht meer van kan zeggen dan bij pups.
Er zijn gelukkig steeds meer bewust gefokte kruisingen.
X
Zou ik moeten navragen, daar ken ik de details dan weer net niet genoeg van.
Ik weet verder wel hoe beide honden in de praktijk zijn, en dat is in ieder geval prima, zowel qua gezondheid als karakter. Reu is inmiddels een jaar of 7 a 8 en príma gezond, teefje 4 meen ik, en ook nog nooit gedoe mee geweest.
Of er getest is weet ik niet.
X
Zou ik moeten navragen, daar ken ik de details dan weer net niet genoeg van.
Ik weet verder wel hoe beide honden in de praktijk zijn, en dat is in ieder geval prima, zowel qua gezondheid als karakter. Reu is inmiddels een jaar of 7 a 8 en príma gezond, teefje 4 meen ik, en ook nog nooit gedoe mee geweest.
Of er getest is weet ik niet.