Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stel je hebt een prachtige dekreu... (met stamboom)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Stel je hebt een prachtige dekreu... (met stamboom)

Ongelezen bericht door natalie »

Ik vind het ook moeilijk te begrijpen dat sommigen het fokken van een kruising echt een taboe vinden. Ik was daar blijkbaar heel naïef in, want ik had dat nooit gedacht.

Ik vroeg mijzelf onlangs nog af hoe zo’n zoektocht zou gaan. Fokkers die via een rasvereniging fokken, hebben waarschijnlijk wel een redelijk beeld van het aanbod dekreuen binnen hun ras. Maar als je een reu van een ander ras zoekt, wordt het al behoorlijk wat ingewikkelder. Laat staan dat je zelf een reu hebt waarvoor je een leuke teef zou zoeken. Dat is niet te doen volgens mij. Of je moet de eigenaar toevallig kennen. Ik vind het ergens ook wel fascinerend dat het blijkbaar (of schijnbaar?) een schande is als je met je rashond graag een nest kruisingen wil. Ik had mij dit echt nooit beseft, tot ik de discussies hier op het forum las.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Een weldoordachte, gecoördineerde outcross: ja. Een "pretnestje", nee. Ik snap dat er vraag is naar leuke huishondjes, maar ik vind dat daar ook voldoende aanbod naar is. Daar hoef ik niet zo nodig aan bij te dragen, want vaak is de intentie toch anders dan wat ik heb. Mocht het een weloverwogen werkcombinatie zijn waar ook serieuze vraag naar is, dan zou ik er nog over kunnen nadenken. In Amerika ligt nu een nestje Labrador x Tollers, bij een fokker wiens teefje per ongeluk werd gedekt in pension. Die pups gaan wel goed terecht komen, en beide ouderdieren zijn getest op wat relevant is voor hun ras. Zoiets kan ik me niet druk om maken, maar ik zou ook geen echte noodzaak zien om dat soort nestjes op grote schaal te fokken. Beide rassen hebben voldoende individuen die voldoen aan de gewenste werkeigenschappen.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

laeken schreef:Ik blijf in deze topic weer allergische reacties krijgen als ik regels van rasverenigingen lees. Niets maar dan ook niets heeft invloed op het ras als een dekreu een keer buiten het ras dekt.
Dat zijn opmerkingen van fokkers die het nog steeds niet snappen (en da's óók een kunst).

Een hond is een hond. 4 Poten, een neus en een staart. Het enige dat relevant zou móeten zijn, is dat beide ouderdieren gezond zijn en dat het geen onmogelijkheid moet zijn om de pups goed te kunnen plaatsen - tenzij je de mogelijkheid hebt om ze (al dan niet tijdelijk) zelf aan te kunnen houden als er niet genoeg liefhebbers zijn op dat moment.
Klakkeloos alles van rasverenigingen aannemen is gewoon dom. Als een mak schaap achter de gevestigde orde aanhobbelen 'omdat het zo hoort', het 'dan wel goed zal zijn' en 'zodat m'n hond niet uitgesloten wordt van verdere fok'. Je kunt toch zelf zeker wel nadenken wat het beste voor je honden is zonder het oordeel bij een instantie neer te leggen die je hele hond niet eens kent?
natalie
Zeer actief

Sandra&co schreef:
laeken schreef:Ik blijf in deze topic weer allergische reacties krijgen als ik regels van rasverenigingen lees. Niets maar dan ook niets heeft invloed op het ras als een dekreu een keer buiten het ras dekt.
Dat zijn opmerkingen van fokkers die het nog steeds niet snappen (en da's óók een kunst).

Een hond is een hond. 4 Poten, een neus en een staart. Het enige dat relevant zou móeten zijn, is dat beide ouderdieren gezond zijn en dat het geen onmogelijkheid moet zijn om de pups goed te kunnen plaatsen - tenzij je de mogelijkheid hebt om ze (al dan niet tijdelijk) zelf aan te kunnen houden als er niet genoeg liefhebbers zijn op dat moment.
:E:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Maeve schreef:Beide rassen hebben voldoende individuen die voldoen aan de gewenste werkeigenschappen.
Oh. Dat is geruststellend met een COI tussen de 25 en 50% over tien generaties.

https://www.tollertales.nl/gezondheid/inteelt
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het is van de zotte dat ik met mijn husky bijvoorbeeld niemand met een stamboom witte herder die dekt zover zou kunnen krijgen om kruisingen te fokken. En nee er zijn zeker niet teveel herder hussen. En ja het zijn geweldige honden. En met een witte herder worden ze ook nog eens extreem mooi. Ik wil er ooit een. Maar hoe kom ik eraan? Want er is geen dekreu getest witte herder die een husky mag dekken. Dat terwijl het een prachtkruising wordt en er echt een markt voor is. Terecht ook. Dat wolfachtig voorkomen spreekt enorm aan en juist deze miks toont dat heel sterk zonder wolvenbloed dus als in een echte pure hond.

Bezopen. Stel dat Cleva Mira zou willen laten dekken door een bedlington. Hoe komt hij dan in vredesnaam aan die reu? Als die mensen allemaal zo strak fokken in het ras en hangen aan zuiverheid. Dat terwijl deze miks al decennia oud is en heel erg populair en geschikt. Mooi en super prettig.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

dagmar88 schreef:
Maeve schreef:Beide rassen hebben voldoende individuen die voldoen aan de gewenste werkeigenschappen.

Dat is TYPE Dagmar. Hoe herken je een Toller anders als er geen TYPE is. Je weet wel, zo'n lekker herkenbaar bekkie :lol1:

Afbeelding
natalie
Zeer actief

Sandra&co schreef:
dagmar88 schreef:

Dat is TYPE Dagmar. Hoe herken je een Toller anders als er geen TYPE is. Je weet wel, zo'n lekker herkenbaar bekkie :lol1:
Ik heb een Embark gezondheidstest voor Jip besteld. Gewoon, omdat ik genetica heel erg interessant vind en ik nieuwsgierig ben wat er bij Jip allemaal naar voren komt.
Ik krijg dan ook zijn COI te zijn en ik vrees wel een beetje voor de uitkomst daarvan :schrik: Alle Flatcoateds lijken op elkaar. Bij een georganiseerde Flatcoated-wandeling hebben veel honden een opvallende halsband om omdat de eigenaar zijn hond anders niet meer herkent. Daarnaast ben ik lid van een Facebook-groep met Flatcoated eigenaren en daar wordt vaak hard gelachen om de typische karaktertrekjes, maar ik vind het allerminst grappig. Ze zijn en doen allemaal hetzelfde. Ik houd mij niet bezig met de rasvereniging en ik heb geen idee hoe zij tegenover een outcross staan, maar ik zou het een heel goed idee vinden en sta dan graag in de rij voor een pup.
laeken
Zeer actief

Flatcoats zijn voor mij ook echt de belichaming van extreme inteelt. De hoofden en de lichamen inclusief de kleuren en de vacht zijn domweg zonder enige variatie...

Mijn nichtje had er een. Ectropion. Een testikel. Een vreemd loopje door een gekanteld bekken en met 8 of 9 kreeg hij botkanker en leverkanker. Die van een vriendin van haar miste meen ik met 3 jaar al een poot door botkanker en de fokker was ermee gestopt omdat alle honden voor de 10 dood waren en dat is gek als je een website hebt. Waar is de oma? Die is al dood. Waar is je dekreu? Die kreeg helaas met 5 na 3 dekkingen botkanker. Op een gegeven moment werkt dat domweg niet meer.

Flatcoats lijken wel clones.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Volgens mij is het de toekomst.
Rashonden met om de zoveel generaties een scheutje met wat anders.
Ik snap echt niet dat de meeste fokkers er echt niet voor open staan. Je krijgt er zoveel vitalere honden van. Waarom wachten tot het misgaat in een ras. Die genen krijg je niet meer terug.
Het is niet voor niks dat organisaties van blindengeleidehonden en hulphonden het liefst F1 kruisingen gebruiken. Die zijn gemiddeld gewoon beter dan de raszuivere ouders. Qua gezondheid en gedrag.

Laeken, ik weet een fokker van witte herders die heeft laten dekken door een husky. Getest en al. Prima honden :ok:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik snap de heisa ook echt niet.
De mensen die mijn hond gevraagd hebben, waren stomverbaasd dat ik dat zag zitten.
Ze hebben een hele leuke teef, een duidelijk fok doel en fokken al generaties lang doordachte kruisingen.

Ik voel me vereerd dat ik (nu ja, mijn hond) daar ook een deel mag van gaan uitmaken.
Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stippelteam »

dalmaten kruisingen worden zo lelijk... nee dus :)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Stippelteam schreef:dalmaten kruisingen worden zo lelijk... nee dus :)
Vind je?
Deze vind ik leuk! Dalmatier x BorderAfbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Aussie x DalmatierAfbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Stippelteam
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Vind je?
Deze vind ik leuk! Dalmatier x BorderAfbeelding
Haha jaaa ik vind die kruisingen echt niks... en al helemaal langharig.. haha

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Teckel x DalmatierAfbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kortharig dan, lab x dalmatier :)Afbeelding
Afbeelding
Stippelteam
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:Kortharig dan, lab x dalmatier :)Afbeelding
Ja dat vind ik dus echt afschuwelijk, kan er niks aan doen..

Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Kruimel53 schreef:Logi zou mogen. Die geeft heel leuke kinderen en is gezond, uit gezonde ouders en voorouders. Kruising IJzen kunnen geweldig zijn, in de IJslandse paardenwereld kom je ze nog wel eens tegen. Combi met bv Border Collie geeft gezonde leuke werkhonden met voldoende drive die ook thuis gewoon leuk zijn.

Graag wel gezonde teef met goed karakter.
Oeh, die onthoud ik. Ik fantaseer wel eens over schapendoes kruisingen met Flora te fokken.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Nouja :hmmm:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Beeldschoon.

Afbeelding

Lelijk is sowieso geen reden. Of een ontzettend domme.
Een gezonde hond is niet lelijk en smaken verschillen. Kun je later altijd weer rechttrekken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Bovendien hebben ze de Dalmaat zelf al op moeten knappen dmv inkruisen van een ander ras.
Volgens mij is de dalmaat het schoolvoorbeeld van hoe je een ras gezond kan en moet houden. Moeten de fokkers alleen niet terugvallen in die overschatte raszuiverheid.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

Lelijk? Dat zijn geweldig leuke kruisingen. Hoe kom je erbij om je eigen smaak lijdend te maken?
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Nu is Perry stamboomloos, maar wil hem als alles goed gaat wel inzetten als dekreu. Van zijn moederlijn is veel bekend, die komen uit Wales. Zijn vader heeft wel een stamboom.
Ik zou wel alleen passende teven doen, liefst beetje sportief type. Mij lijkt Perry x Mira echt een leuke combinatie :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Beeldschoon.

Afbeelding

Lelijk is sowieso geen reden. Of een ontzettend domme.
Een gezonde hond is niet lelijk en smaken verschillen. Kun je later altijd weer rechttrekken.
Jezus wat een mooie hond! :I:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar andere redenen waarom mensen met rashonden het niet zien zitten om hun reu in te zetten voor een kruising, behalve dan dat het niet wordt toegestaan door de rasvereniging.
Ik krijg het gevoel dat dat als 'minder' wordt gezien dan raszuiver fokken, maar als je naar de nakomelingen kijkt bij een verantwoorde kruising, zullen die door hun bredere basis doorgaans toch vitaler en gezonder zijn. En voor de populatie van het ras zelf heeft het geen nadelige gevolgen. Dus ik snap de redenering niet.

Als je bij de gebruikshonden kijkt die puur functioneel gefokt worden, zijn kruisingen volgens mij veel gangbaarder. Hier in Spanje zie je dat ook bij de honden waarmee gejaagd wordt, in deze regio bijna alleen maar podenco's, maar er zijn best veel jagers die er af en toe iets anders doorheen kruisen omdat zij iets meer van dit of iets meer van dat willen qua functionaliteit of gezondheid.
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik houd van kruisingen... honden, paarden, mensen :engel: Dus mijn antwoord is ja. En ja, de teef moet natuurlijk gezond zijn, de baasjes serieus etc. etc.
Het is jammer dat sommige rasverenigingen van deze mooie reuen er wat van vinden.
Het zou leuk zijn als we over een paar jaar een nestje bij Nova kunnen fokken. Ik vraag me wel af hoe je dan aan een geschikte reu komt als je buiten het ras wilt fokken. :denken:

En over die flatcoats waar het op de vorige pagina over ging.. Ik kwam pas mijn buurman tegen in het bos, hij had maar één hond bij zich. In de tien jaar die we hier wonen had hij de zoveelste flatcoat verloren vanwege kanker, ben de tel inmiddels kwijtgeraakt. :ugh: Het enige nestje wat wij ooit hebben gefokt waren pups van een flatcoat/labrador moeder en een golden/labrador vader. Dit was een superleuk en gezond nest, vier blonde en vier zwarte. Voor zover wij weten geen kanker.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet een leuke reu voor Nova straks :cheer: :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Stippelteam
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Bovendien hebben ze de Dalmaat zelf al op moeten knappen dmv inkruisen van een ander ras.
Volgens mij is de dalmaat het schoolvoorbeeld van hoe je een ras gezond kan en moet houden. Moeten de fokkers alleen niet terugvallen in die overschatte raszuiverheid.
Nouja oprapen,
Er zijn genoeg honden die niet onder het lua verhaal vallen, ook nu nog zie je de pointer er in terug. Ook al is het bijna 50 jaar geleden gebeurd. Helaas is er maar 1 pointer ingekruisd en stammen alle Luas daar dus vanaf. Hadden ze het goed willen doen hadden ze er meerdere moeten gebruiken :)

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

DeDiana schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar andere redenen waarom mensen met rashonden het niet zien zitten om hun reu in te zetten voor een kruising, behalve dan dat het niet wordt toegestaan door de rasvereniging.
Ik krijg het gevoel dat dat als 'minder' wordt gezien dan raszuiver fokken, maar als je naar de nakomelingen kijkt bij een verantwoorde kruising, zullen die door hun bredere basis doorgaans toch vitaler en gezonder zijn. En voor de populatie van het ras zelf heeft het geen nadelige gevolgen. Dus ik snap de redenering niet.

Als je bij de gebruikshonden kijkt die puur functioneel gefokt worden, zijn kruisingen volgens mij veel gangbaarder.

Het gaat om toegang. Je kennelnaam, de aankondiging van de dekking en het nest op de site van de RV, toegang tot bepaalde dekreuen.
Niet zelf met je pups hoeven leuren en ze gegarandeerd kwijtraken. Niet met de nek aangekeken worden.
Ik zou er geen zin in hebben, me conformeren aan achterhaalde regeltjes.

Sjaak z'n vader is een mof met stamboom en zeer goede resultaten op shows. Die verwekt af en toe kruisingen.
Oh, en hij is lelijk :engel: Van die kale lichtgekleurde oogranden bij bruin.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”