Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aangevallen, maar vervolgens geen angst?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Aangevallen, maar vervolgens geen angst?

Ongelezen bericht door crutz »

Heavy schreef:
crutz schreef:En dan nog vind ik scherpe puppy tandjes die schade maken wat anders dan een volwassen herder.
Geloof dat ik eerder in dit topic schreef dat ik in de puppytijd wel geregeld gaatjes heb. Maar goed dat had ik ook bij m’n pups van andere rassen
Ja natuurlijk alle pups bijten .
Maar ik vind hard bijten ( te hard ) bij een herder nou niet echt vreemd
Nou ik wel.
Zoals ik al eerder scheef heb zelfs wel eens hoog in de drift om een bal en ook bij het pakwerk met mijn hand op de verkeerde plek gezeten en tussen de kaken terecht gekomen. Nooit gaatjes. Altijd eerlijke honden die niet door bijten. En nee niet eenmalig.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
crutz schreef:
Heavy schreef:
crutz schreef:En dan nog vind ik scherpe puppy tandjes die schade maken wat anders dan een volwassen herder.
Geloof dat ik eerder in dit topic schreef dat ik in de puppytijd wel geregeld gaatjes heb. Maar goed dat had ik ook bij m’n pups van andere rassen
Ja natuurlijk alle pups bijten .
Maar ik vind hard bijten ( te hard ) bij een herder nou niet echt vreemd
Nou ik wel.
Zoals ik al eerder scheef heb zelfs wel eens hoog in de drift om een bal en ook bij het pakwerk met mijn hand op de verkeerde plek gezeten en tussen de kaken terecht gekomen. Nooit gaatjes. Altijd eerlijke honden die niet door bijten. En nee niet eenmalig.
Het gaat niet eens om bijten alleen ik vind alles hard,ruw,lomp gaan bij een herder. Heavy kan met een mooie dikke stok heel trots naar huis lopen en als ik dan zeg dat ze hem los moet laten omdat hij niet mee naar binnen mag dan bijt ze hem in 1 hap doormidden :hmmm:

Drinken gaat ook niet zonder een halve bak op de grond te gooien
Als ik haar op een afstand neer leg en daarna bij me roep komt ze niet in een sukkeldrafje op me af maar ze stormt naar me toe om voor me te gaan zitten en ook dat zitten is plof

Als Jip in de weg staat beukt ze hem opzij ( als ze de kans zou krijgen )
Als ik haar een hondenpuzzel geef dan vliegt hij door de lucht en hapt ze alle brokjes op ( ja natuurlijk is het aan te leren om haar geduld te beheersen ) maar in het geval van de felle Mechelaar die in huis woont met kleine hondjes en buiten niet met andere overweg kan sta ik niet heel raar te kijken van een te harde correctie die gewoon echt bedoeld is als correctie en daarna weer gezellig doorgaan
Jouw enige referentiekader is Heavy? Een DH en dat projecteer je op alle herders?
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

Er zijn meer herders dan alleen Heavy.
En die bijten niet allemaal stokken door, gooien niet allemaal halve waterbakken op de grond, denderen niet alles en iedereen ondersteboven, zijn niet allemaal onbeheerst aan het puzzelen.
En niet alle herders zijn Duitse herders
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Cleva schreef:Ik heb eigenlijk zelden gaatjes in mijn honden gehad.
Hooguit schrammen.

Ik ben zelf wel een paar keer gebeten waar ik dan echt al van onder de indruk was en dat waren van die lullige deukjes die je gewoon weg kunt vegen.
Ik vind perforaties absoluut niet normaal of gematigd. Ook niet voor een herder, ofzo.
Hangt ook van de huid van de "ontvanger" af.
Mijn eerste Griffon kwam vaak bij een oudere dame.
Daar leverde zelfs het opleggen van een poot op een hand al een bloedbad op.
Wat er met een tand zou gebeuren is dan wel te voorspellen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Hooguit schrammen.

Ik ben zelf wel een paar keer gebeten waar ik dan echt al van onder de indruk was en dat waren van die lullige deukjes die je gewoon weg kunt vegen.
Ik vind perforaties absoluut niet normaal of gematigd. Ook niet voor een herder, ofzo.
Dit doet me denken aan een clubgenoot met zijn eerste hond. Een ongeluk dat op het punt staat te gebeuren (en ja dat mag ik hier schrijven, hem ook meermaals gezegd).
Zijn hond heeft een jaar geleden een oude vrouw tot bloedens toe gebeten. Maar dat was niet erg zegt hij want was niet echt bijten. Dat ze bloedde kwam doordat haar huid dun was.
Ehhhh ja ze bloed misschien sneller maar dan nog heeft je hond gewoon niet te happen/bijten naar iemand die niet eens interactie met je hond heeft. Dan maakt sneller bloeden ook niet uit.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik vind herders wel meer happerig dan andere rassen. Ook als pup. Het kan van leuk spelen al heel snel naar net iets te fel gaan. Herders hebben een bepaalde eigen manier van spelen waarbij er veel in de nek wordt gehapt. En bij correcties gaat dat ook zo. Als ik naar Shira en Nola kijk, beide herder kruisingen, dan kan ik me voorstellen dat er bij hun soort correctie of spel eerder een gaatje zal ontstaan dan wanneer Jack speelt of corrigeert. Herders pinnen ook vaker een hond op de grond als ze de kans krijgen.

Het kan natuurlijk zo zijn dat herders zo goed onder appel staan omdat er zoveel mee getraind wordt dat dat gedrag minder zal zijn. Maar als ik mijn redelijk opgevoede, maar niet strak onder appel staande herder kruisingen bekijk, en die toch zelf wel behoorlijk veel vrije inbreng hebben, dan ben ik het wel enigszins met Heavy eens. Er zit wel verschil in, niet zodanig dat je kunt zeggen dat alle herders gaten maken :wink: maar het is wel net een tandje feller vaak.

Het is wel vaak de oorzaak dat ik spel of kennismaking van Nola en Shira met een andere hond eerder afkap dan bij Jack.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

crutz schreef:
ranetje schreef:
Hooguit schrammen.

Dit doet me denken aan een clubgenoot met zijn eerste hond. Een ongeluk dat op het punt staat te gebeuren (en ja dat mag ik hier schrijven, hem ook meermaals gezegd).
Zijn hond heeft een jaar geleden een oude vrouw tot bloedens toe gebeten. Maar dat was niet erg zegt hij want was niet echt bijten. Dat ze bloedde kwam doordat haar huid dun was.
Ehhhh ja ze bloed misschien sneller maar dan nog heeft je hond gewoon niet te happen/bijten naar iemand die niet eens interactie met je hond heeft. Dan maakt sneller bloeden ook niet uit.
Ik snap wat je bedoelt, maar dat is niet helemaal het zelfde als wat ik schreef hé?
Een poot is geen bek vol tanden.
Ook of er interactie is of niet verschilt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mowgli (kruising herder) heeft een keer Gizmo (cairn terrier) gegrepen omdat Gizmo blind als hij was op Mowgli haar knuffeltje ging staan. Mowgli werd gek en had Gizmo vast bij zijn kop, mijn dochter heeft Mowgli letterlijk van Gizmo afgeslagen omdat ze door bleef gaan. Het was een geluk dat we er bij waren ik weet niet of Gizmo het anders had overleeft. Mowgli was schijnzwanger en het knuffeltje waar Gizmo op ging staan was op dat moment voor haar een pup. Omdat Mowgli na iedere loopsheid schijnzwanger werd hebben we haar laten steriliseren, ze heeft hierna nooit meer gebeten. Gizmo is ondanks dat hij bloedende gaatjes in zijn kop had niet bang voor Mowgli geworden.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Heavy schreef:
Sandra&co schreef:Ik meen me anders nog wel een post te herinneren van de gaten die een paar herders hadden gemaakt. Dus tuurlijk zijn ze daar prima toe in staat. Maar goed, dat is de vraag ook niet.

Het waren overigens inderdaad geen gáten, maar gaatjes. 'Gewoon' geperforeerd, geen gescheur aan te pas gekomen gelukkig.
Ja grappig . Als een klein hondje buiten op een herder af komt stormen los dan is elke baas bang voor een correctie van zijn herder die te veel kan zijn voor zo'n kleintje maar nu is het ineens heel vreemd :19:
Wie heeft het over grappig? Wat heeft jouw antwoord met mijn quote te maken, mis ik wat?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Aangevallen, maar vervolgens geen angst?

Heavy schreef:
Sandra&co schreef:
Heavy schreef:
Sandra&co schreef:Ik meen me anders nog wel een post te herinneren van de gaten die een paar herders hadden gemaakt. Dus tuurlijk zijn ze daar prima toe in staat. Maar goed, dat is de vraag ook niet.

Het waren overigens inderdaad geen gáten, maar gaatjes. 'Gewoon' geperforeerd, geen gescheur aan te pas gekomen gelukkig.
Ja grappig . Als een klein hondje buiten op een herder af komt stormen los dan is elke baas bang voor een correctie van zijn herder die te veel kan zijn voor zo'n kleintje maar nu is het ineens heel vreemd :19:
Wie heeft het over grappig? Wat heeft jouw antwoord met mijn quote te maken, mis ik wat?
Nee het is niet grappig :hmmm:
Ik vind het grappig dat er nu door verschillende mensen wordt gezegd dat herders niet zodanig hard kunnen corrigeren dat er gaatjes van komen.

Maar vertel eens . Heeft ze de Mechelaar al lang? Al vanaf pup? Is het een reu of teef en hoe oud?
In de OP staat dat ze nu 2 jaar samenleven in de huidige samenstelling.
Het zijn 4 teven van 4-10 jaar oud.

En binnen of buiten eigen roedel is wel degelijk een verschil. Dus een interactie buiten vind ik inderdaad heel anders dan binnen de eigen roedel.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Zouden de boomer en/of spaniël wat onder de leden kunnen hebben?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Heavy schreef:
Sandra&co schreef:
Heavy schreef:

Nee het is niet grappig :hmmm:
Ik vind het grappig dat er nu door verschillende mensen wordt gezegd dat herders niet zodanig hard kunnen corrigeren dat er gaatjes van komen.

Maar vertel eens . Heeft ze de Mechelaar al lang? Al vanaf pup? Is het een reu of teef en hoe oud?
Als herders met gaten corrigeren is het knokken. Xena kon corrigeren en flink ook zonder maar een haartje te beschadigen. Xantos knokte... dat was een totaal andere insteek.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

Heavy schreef: Nee het is niet grappig :hmmm:
Dat is niet wat er gezegd wordt, Heavy.
Er wordt bezwaar gemaakt tegen jouw generalisatie dat "Bij een herder gaten maken een normale correctie is".
Elke hond met tanden kàn zodanig hard corrigeren dat er gaatjes van komen, ook een herder.
In principe laten normale correcties echter geen gaten na, ook niet bij herders.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nevache schreef:
Heavy schreef: Nee het is niet grappig :hmmm:
Dat is niet wat er gezegd wordt, Heavy.
Er wordt bezwaar gemaakt tegen jouw generalisatie dat "Bij een herder gaten maken een normale correctie is".
Elke hond met tanden kàn zodanig hard corrigeren dat er gaatjes van komen, ook een herder.
In principe laten normale correcties echter geen gaten na, ook niet bij herders.
Dat dus
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”