Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Ongelezen bericht door malinois »

Hanneke2 schreef:
malinois schreef:Een erg pittige lijn... zeker voor een eerste hond. Heb je bewust hier een pup uit genomen als huishond of heb je meer intenties om er iets mee te gaan doen in bijv africhting?
Dat vroeg ik me ook af toen ik dit topic las.

En ik zou haar zelf (maar ik ben daar vrij tuttig in) helemaal niet meenemen naar andere gebieden, maar eerst tot vervelens toe de eigen buurt verkennen, tot ze vrolijk mee huppelt op die vertrouwde rondjes, en dan langzaamaan de wandelingen wat uitbreiden, maar altijd zo, dat ze in noodgevallen zelf een (veilige) weg naar huis kan vinden.
Mwa hier gaan ze gelijk mee met 8 weken overal naar toe. Ook diegenen die niet willen lopen. Dat doed ze ergens anders overigens zo goed als altijd wel is mijn ervaring ;)
Maar ja hier lopen ze ook gelijk los vanaf de dag dat ze hier komen en dan plakken ze letterlijk aan je benen. Niet pas na 4 weken, dan heb je dat voordeel niet meer.
Ik schenk overigens ook weinig aandacht aan dat gemuts, niet lopen hop op de arm dan gaan we samen en terug lopen ze wel naar huis. Veel naar andere plekken want daar lopen ze dus wel. Even naar een winkel, (in mijn geval werd t zelfs een voetbalstadion) gewoon even wat meer meemaken dan t veilige wereldje.
Maar dit is echt een zeer pittige werklijn... daar moet je echt iets mee gaan doen én ergens met ervaring met dit type hond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

malinois schreef: Mwa hier gaan ze gelijk mee met 8 weken overal naar toe. Ook diegenen die niet willen lopen. Dat doed ze ergens anders overigens zo goed als altijd wel is mijn ervaring ;)
Maar ja hier lopen ze ook gelijk los vanaf de dag dat ze hier komen en dan plakken ze letterlijk aan je benen. Niet pas na 4 weken, dan heb je dat voordeel niet meer.
Ik schenk overigens ook weinig aandacht aan dat gemuts, niet lopen hop op de arm dan gaan we samen en terug lopen ze wel naar huis. Veel naar andere plekken want daar lopen ze dus wel. Even naar een winkel, (in mijn geval werd t zelfs een voetbalstadion) gewoon even wat meer meemaken dan t veilige wereldje.
Maar dit is echt een zeer pittige werklijn... daar moet je echt iets mee gaan doen én ergens met ervaring met dit type hond.
Okee, ik heb nog nooit een pup gehad, ik praat alleen uit ervaring met volwassen herplaatsers, maar wat jij zegt klinkt logisch. Als ik ooit zo gek zou zijn om een pup in huis te halen, dan gaat die ook vanaf dag 1 los. Ik heb dat van vrij dichtbij meegemaakt met de pup van mijn ex, en dat ging als een tierelier, helemaal met mijn honden erbij echt perfect gedrag van die pup. Dat gejens aan een lijn met een babyhond dat je soms ziet is echt zo fout. Zo kweek je volgens mij ook honden die nooit los kunnen.

En uit pure nieuwsgierigheid; zou zo'n fokker van werklijnhonden normaal gesproken niet wat beter op moeten letten waar hij pups plaatst?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Cleva schreef:Ach, dat genuil over lijnen.
Elke hollandse herder is hetzelfde voor iemand voor het eerst een pup heeft.
Al die "lijnen" gaan twee generaties geleden naadloos in elkaar over.

Een hond is gewoon een individu.
Dat is dan ook wel weer waar.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hanneke2 schreef: En uit pure nieuwsgierigheid; zou zo'n fokker van werklijnhonden normaal gesproken niet wat beter op moeten letten waar hij pups plaatst?
In een ideale wereld wel ja......
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
malinois schreef: Mwa hier gaan ze gelijk mee met 8 weken overal naar toe. Ook diegenen die niet willen lopen. Dat doed ze ergens anders overigens zo goed als altijd wel is mijn ervaring ;)
Okee, ik heb nog nooit een pup gehad, ik praat alleen uit ervaring met volwassen herplaatsers, maar wat jij zegt klinkt logisch. Als ik ooit zo gek zou zijn om een pup in huis te halen, dan gaat die ook vanaf dag 1 los. Ik heb dat van vrij dichtbij meegemaakt met de pup van mijn ex, en dat ging als een tierelier, helemaal met mijn honden erbij echt perfect gedrag van die pup. Dat gejens aan een lijn met een babyhond dat je soms ziet is echt zo fout. Zo kweek je volgens mij ook honden die nooit los kunnen.

En uit pure nieuwsgierigheid; zou zo'n fokker van werklijnhonden normaal gesproken niet wat beter op moeten letten waar hij pups plaatst?
Tja... ik zou zeggen ja maar ja... dat gebeurd helaas niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb het niet specifiek over lijnen maar over de vader van TS haar pup en half broers en zussen (dus met dezelfde vader)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nou nee... Niet iedere Hollander (xHH in dit geval) is hetzelfde, ook niet voor iemand die voor het eerst een pup heeft. Nu zegt wel of niet een stamboom bij de korthaar Hollandse Herder niet zoveel perse, maar we hebben het hier niet over een huis-, tuin - en keukenhondje waarschijnlijk.
De lijnen van Dick (en Selena) zijn behoorlijk pittig, de teven zijn wat gemakkelijker maar nog steeds geen doetjes.
Ik snap niet dat deze pups dus verkocht worden aan iemand die nog nooit een hond /pup gehad heeft zonder dat daar blijkbaar wat meer informatie over gegeven wordt.
Het zijn geen honden over het algemeen die tevreden zijn met enkel huishond zijn, hun driften zullen in banen geleid moeten worden en ook voldoende geprikkeld moeten worden.
Ik ben allang blij dat TS om advies vraagt, veel van dit soort pups belanden binnen no time in de herplaatsing /handel omdat ze boven je hoofd groeien
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hammetime »

Nou, ik vind het jammer om te lezen dat mijn eerste hond ongeschikt voor me is. Ik zal daarom ook niet meer om advies vragen en elders mijn vertier zoeken.

Overigens heeft de fokker zelf ook een teefje uit het nest gehouden als huishond.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hammetime schreef:Nou, ik vind het jammer om te lezen dat mijn eerste hond ongeschikt voor me is. Ik zal daarom ook niet meer om advies vragen en elders zijn vertier zoeken.

Overigens heeft de fokker zelf ook een teefje uit het nest gehouden als huishond.
Er staat nergens dat je niet geschikt bent.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Hammetime schreef:Nou, ik vind het jammer om te lezen dat mijn eerste hond ongeschikt voor me is. Ik zal daarom ook niet meer om advies vragen en elders mijn vertier zoeken.

Nee hoor je hond is niet ongeschikt voor je. Dat schrijft niemand...
Wat mensen wel zeggen is dat enkel huishoud minder geschikt is voor het hondje en dat je dus even een iets andere aanpak moet kiezen.
En hondenschool met ervaring. En inspelen op de driften van je hond.

Daar ga je niet aan ontkomen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Hammetime schreef:Nou, ik vind het jammer om te lezen dat mijn eerste hond ongeschikt voor me is. Ik zal daarom ook niet meer om advies vragen en elders mijn vertier zoeken.

gewoon blijven vragen. Ik ben nu aan mijn zoveelste pup bezig, en toch loop ik weer tegen nieuwe zaken aan.
Perfecte hondenbazen bestaan niet hoor. Een pup opvoeden betekent ook werken aan jezelf.

En fouten maken kan en mag gewoon, ik maak er wekelijks. Het is dan wel aan mij om die fout te ontleden om te zien waar en hoe het fout loopt. De pup kan er niets aan doen, die heeft niet gekozen om met mij samen te leven.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Gimmick schreef:

Wat mensen wel zeggen is dat enkel huishoud minder geschikt is voor het hondje en dat je dus even een iets andere aanpak moet kiezen.

Dat dus
Een huis-tuin-en-keuken hondenschool gaat je denk ik niet goed op weg kunnen helpen helaas. Zoek het eerder bij een trainer dis het type kent
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef:Sinds wanneer doen mensen minder met een huishond?
Hou toch op met die antieke praat.
Alsof ze bij de "echte" sporter met tig honden niet vooral op hun beurt zitten te wachten, in de kennel/tuin en op het veld. Die zijn wel geschikt, zolang de hond maar geschikt is en anders kan ie wieberen.
Zo'n beestje thuis profiteert van de interactie en je kunt je er volledig op focussen.

Het valt maar te bezien of het zo'n heethoofd is. Ik zou niet meteen in paniek schieten. Zeker het eerste jaar is er weinig verschil met andere actieve honden. Je voegt je ter zijner tijd gewoon naar de rare hobbies van je hond, dat was met een niet doordacht gekochte stafford of poolhond niet anders geweest.
Het is een stuk makkelijker als de basis voor later niet perfect hoeft te zijn, maar het lekker voor het plezier wordt gedaan.
Iedereen heeft het ergens moeten leren. Tijd genoeg, een prima hoofd zo te lezen, hij is geen 20 meer en staat open voor advies.

Deze is wel wat voor je, nu al.

https://www.bol.com/nl/p/actief-met-uw- ... oductTitle

Speuren

https://www.bol.com/nl/p/iedere-hond-ka ... oductTitle

Meer algemeen.

https://www.bol.com/nl/f/dit-is-de-hond ... 011133774/
Hammetime
Zeer actief

Gimmick schreef:

De fokker heeft de oma gehad als huishond, de moeder en nu weer een zusje van mijn hond uit hetzelfde nest als huishond. Toch bijzonder dat mij dan gezegd wordt dat de pup niet geschikt is als huishond. Ik twijfel niet aan jullie ervaring maar ik vind mijn eigen weg wel en of de hond ongeschikt is als huishond zal de tijd wel leren. Op dit moment doet ze het in elk geval prima!

Ik groet u allen en mijn account mag wel verwijderd worden.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Hammetime schreef:
Gimmick schreef:

De fokker heeft de oma gehad als huishond, de moeder en nu weer een zusje van mijn hond uit hetzelfde nest als huishond. Toch bijzonder dat mij dan gezegd wordt dat de pup niet geschikt is als huishond. Ik twijfel niet aan jullie ervaring maar ik vind mijn eigen weg wel en of de hond ongeschikt is als huishond zal de tijd wel leren. Op dit moment doet ze het in elk geval prima!

Je leest de nuance verkeerd.
Dat is jammer.
Je hondje is niet ENKEL geschikt als huis hond.
De fokker heeft ze ook in huis. Maar sport er ook mee.
Je moet iets met de driften van je hond.

Ik heb een jachthond pur sang in huis. Maar ik heb geen belang bij de actieve jacht. Maar dat zorgt er wel voor dat ik iets moet met de driften van mijn hond.
Ik kan dat niet ontkennen alleen omdat de fokker haar honden als huis hond heeft. Want naast dat huis hond zijn wordt er met de teef en met broertjes en zusjes gewerkt.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Hammetime schreef: De fokker heeft de oma gehad als huishond, de moeder en nu weer een zusje van mijn hond uit hetzelfde nest als huishond. Toch bijzonder dat mij dan gezegd wordt dat de pup niet geschikt is als huishond. Ik twijfel niet aan jullie ervaring maar ik vind mijn eigen weg wel en of de hond ongeschikt is als huishond zal de tijd wel leren. Op dit moment doet ze het in elk geval prima!

dat zou jammer zijn, voor jezelf en de hond, je wilt toch advies en t beste voor haar,. ik snap dat t even hard binnen komt, maar er zijn hier mensen die veel ervaring hebben met honden die toch die werkdrift hebben, wat niet wil zeggen dat ze niet als huishond kan leven, maar dat ze daarnaast misschien iets moet doen, waar ze kan werken en misschien vind je het wel hartstikke leuk om echt iets actiefs te gaan doen met haar straks.. :wink:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Hammetime schreef:
Gimmick schreef:

lekker blijven hoor. Mijn honden zijn ook 95% van de tijd huishonden. Waar ik gezellig mee sport.
Het kan prachtig gecombineerd worden hoor !
crutz
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:
Hammetime schreef: De fokker heeft de oma gehad als huishond, de moeder en nu weer een zusje van mijn hond uit hetzelfde nest als huishond. Toch bijzonder dat mij dan gezegd wordt dat de pup niet geschikt is als huishond. Ik twijfel niet aan jullie ervaring maar ik vind mijn eigen weg wel en of de hond ongeschikt is als huishond zal de tijd wel leren. Op dit moment doet ze het in elk geval prima!

dat zou jammer zijn, voor jezelf en de hond, je wilt toch advies en t beste voor haar,. ik snap dat t even hard binnen komt, maar er zijn hier mensen die veel ervaring hebben met honden die toch die werkdrift hebben, wat niet wil zeggen dat ze niet als huishond kan leven, maar dat ze daarnaast misschien iets moet doen, waar ze kan werken en misschien vind je het wel hartstikke leuk om echt iets actiefs te gaan doen met haar straks.. :wink:
Niet alleen veel ervaring. In dit specifieke geval ook met een vd ouders en nakomelingen daarvan

Hoop dat je contact hebt ook met de reu eigenaar en dat zij je ook kunnen en willen begeleiden of adviseren
dagmar88
Zeer actief

Ah nee, dat zou jammer zijn.

Je mag daar gerust aan twijfelen. Alles wat anderen zeggen is advies, soms goed, vaak slecht. Je pikt er uit wat jou ligt en de rest gaat het ene oor in en het andere uit. Dikgedrukte is al heel goed. Dat zijn de beste bazen :wink: Twijfelaars en mensen die zomaar van alles uit gaan proberen niet.
Jij hebt Benthe als het goed is met een reden gekocht en met de fokker overlegd. Niemand hier weet hoe dat is verlopen.
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

dagmar88 schreef:
Cleva schreef:Sinds wanneer doen mensen minder met een huishond?
Hou toch op met die antieke praat.
Alsof ze bij de "echte" sporter met tig honden niet vooral op hun beurt zitten te wachten, in de kennel/tuin en op het veld. Die zijn wel geschikt, zolang de hond maar geschikt is en anders kan ie wieberen.
Zo'n beestje thuis profiteert van de interactie en je kunt je er volledig op focussen.
Sowieso lijkt het soms alsof er alleen maar uitersten bestaan en natuurlijk bestaan die uitersten met aan de ene kant van het spectrum de huishond en aan de andere kant de puur sporthond/werkhond (/hoe je het ook noemen wil). Maar er is toch ook nog wel zoiets als een middenweg? Onze hond is allebei. Ik verwacht werk en sportiviteit van hem, meerdere keren per week én ik verwacht huishond van hem. Is ie dan helemaal sporthond? Neu, vast niet. Maar hij ligt hier ook niet alleen maar te maffen met 3 maals daags een rondje pissen buiten. Misschien heb ik een sportieve huishond. Of een huiselijke sporthond.

TO: het hele idee van een forum is dat mensen mogen roepen wat ze vinden. Aan jou de kunst om de dingen waar je wat aan hebt en mee kan er tussenuit te halen en de andere dingen links te laten liggen. Eigenlijk niet anders dan in het bos. :engel:
dagmar88
Zeer actief

Soooof schreef:Maar er is toch ook nog wel zoiets als een middenweg?
Dat zou altijd het uitgangspunt moeten zijn. Sociaal gedrag en buiten het sporten (of dat nu bikejoring, speuren of pakwerk is) functioneren als onderdeel van het gezin.
Wat moet een fatsoenlijk mens met een scherp scherper scherpst gefokte koekwaushond. Wat moet dat in de maatschappij.
Het is niet voor niets de grootste groep asielhonden op de staffords en aanverwanten na. En ook weer op de staffords na het meest mishandelde type.

:D Ik vind mijn hond een "huiselijke sporthond" omdat hij niet zonder kan. Dat betekent gelukkig niet dat hij met een weekje niks tegen de muren opvliegt.
Ik heb er bewust geen voor hem herkenbaar patroon in zitten, dan gaat hij vooraf staan gillen en dan gaan we helemaal niet.
Buiten z'n Taak en het wandelen is het een harige zak aardappels.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik lees nergens dat je niet geschikt zou zijn
Ik lees wel een waarschuwing mbt de vader

Nu ken ik die hond niet persoonlijk , maar ik weet wel dat je dat type hond bezig moet houden en er wel bovenop moet zitten anders worden ze heel vervelend

Wil niet zeggen dat ze dan niet in huis kunnen functioneren natuurlijk
De definitie huishond is voor de een ook anders dan de ander
Bij mij is dat 3x pd een rondje wandelen en dat is het
Dus je doet er verder niks mee ook geen sport

Bij een ander betekent het mss dat de hond in huis woont maar wel actief is

Ik heb honden in huis en in de kennel
Daar word wel elke dag wat mee gedaan
Speuren , mee naar de club voor kynologie of Apel/pakwerk ( ook op zaterdag en zondag )
Daarnaast ook gewoon lekker wandelen en ontspannen
Daar hebben we inmiddels een grote tuin voor
We hebben 1 met pensioen , 1 actieve huishond en 5 sporthonden ( ok 1 is vanwege leeftijd langzaam aan t afbouwen )
Die actieve huishond is echt een super lief en makkelijk hondje
Maar als die ff niets doet merk je het wel
Dat komt omdat ze uit sport/werklijnen komt

En ja er zijn ook fokkers die de hond alleen uit de kennel trekken om te gaan trainen
Uitlaten is voor hun zelfs teveel moeite , of ze gaan wel even voor een plas en poep eruit
Die zijn miz geen hond waard , maar ... vergis je niet
Er zijn zat mensen buiten de sport om die ook zo zijn
Hond alleen in de tuin uitlaten bijv of alleen de groenstrook voor de deur

En heb je dan een werk/sport gefokte hond ...
Nja dat kan je zelf wel invullen denk
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
Hammetime schreef:
Gimmick schreef:

lekker blijven hoor. Mijn honden zijn ook 95% van de tijd huishonden. Waar ik gezellig mee sport.
Het kan prachtig gecombineerd worden hoor !
Maar juist dat laatste maakt t verschil ;)
Als je er maar iets mee doet, daarnaast denk ik niet dat je dame het alleen als huishond zonder verdere uitlaatklep het bij een beginner ook prima zou doen toch?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Een huishond is voor mij een hond waar 3x per dag een rondje mee gelopen wordt er verder niets. Mijn honden leven bijna allemaal ook in huis, maar trainen daarnaast minstens 2x per week. En dan zijn ze prima in huis te hebben hoor maar ze moeten wel echt iets meer te doen hebben dan 3x per dag een rondje wandelen. Op dit moment 1 geblesseerde en nu na 3 weken merk ik toch wel enige verveling de kop op steken bij die ene hond. Ondanks nog steeds 4x per dag wandelen, zelfs ook los iom de da maar wel alleen zonder de andere honden, geen training, niet naast de fiets etc.
Niemand zegt dat je niet geschikt bent voor deze pup wel dat t pittige lijnen zijn en een pittige vader. Dat t dus verstandig is om een uitlaatklep te zoeken voor deze hond bij mensen die t type hond kennen en ermee om kunnen gaan.
Helaas zie ik zeer regelmatig hoe slecht sommige hondenscholen met dit soort honden omgaat. Ze weten t niet meer en als t niet meer handelbaar is worden mensen uiteindelijk doorgeschoven naar 'ons' in de africhting als laatste redmiddel. Wij zien die honden liever gewoon als pup komen hoor niet als er geen land meer mee te bezeilen is.
Afbeelding
Hammetime
Zeer actief

Oké, ik blijf nog even hangen, dank voor de reacties!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hammetime schreef:Fijn om te horen dat het allemaal goedkomt, want aangezien Benthe mijn eerste hond is heb ik geen vergelijkingsmateriaal. De enige referentie die ik heb zijn haar ogen maar zoals Scarface al zei: the eyes never lie!

Er van genieten is een goeie tip want net als jij maak ik me af en toe ook wel druk of ik het wel goed doe. Gisteravond zat ik er echt even doorheen en vroeg me af of ik er wel wijs aan had gedaan Benthe te nemen. Wat het niet makkelijker maakt is dat ik een poes heb die minder dol op de hond is dan de hond op haar. Hoe dan ook, het is een schat van een hond die ik niet meer kwijt wil.
Het zou zonde zijn als je je account opzegt.

Wat aan de reacties maakt dat je dat wilt doen? Ik lees zelf geen nare reacties, wel advies aan de hand van informatie die jij hebt gegeven over de pup, je handvatten moet zoeken en advies van juiste personen moet krijgen om er een fijne hond van te maken.

Het begint met wandelen aan de lijn, maar je voegt later zelf ook toe het wat druk zijn bij kinderen (nou is dat niet pup vreemd hoor, maar veel herdertjes kunnen nét even wat feller zijn dan een gemiddelde pup van een ander gematigder ras). En dan is het wel fijn als baasje dat je daar op bedacht bent, en hoe je tijdig een ontmoeting op een leuke manier kan beëindigen zodat de pup (en soms ook kind) daar allebei wat van leren.

In de quote een opmerking over je kat, als je de zoekfunctie gebruikt zie je dat je niet de enige bent waarbij de ontmoetingen tussen kat des huizes en pup altijd over rozen gaan :mann:, ook daar kun je veel tips uit halen.
Onze herder pup vond mijn katten ook machtig interessant, 1 kat voedde hem daarin wel op en die kat was heel duidelijk in wat goed bevonden werd, en wat niet.. de andere kat moest niets van hem weten en juist achter die kat ging de pup dus uiteindelijk aan.
Grenzen daarin stellen en de pup het woordje NEE leren is dan heel belangrijk, en zeker in die jonge fase een alternatief geven is handig.

Dat deden we buiten met kinderen ook, soms wel toestaan om te laten aaien, maar in rust..dus geen 5 kirrende kinderen die met 10 handjes overal de pup aanraakten, want dan konden wij ook geheid er op wachten dat er een handje mee zou worden gepakt :mann:
Verbieden deed ik het niet, want ook wij wilden dat de pup gewend zou raken aan kinderen, maar we begeleidden het altijd wel, en als ik vond dat het genoeg was, of als de pup te druk werd dan liepen we weer verder met een "we lopen weer verder hoor!" en riepen we hem mee met als lokkertje een voertje bij zijn neus of een favoriet speeltje wat we bij ons droegen.

Ik liet hem trouwens in de jonge opgroeiende periode niet los naar vreemde mensen toe gaan, kennis maken deden we samen.
En eigenlijk ook alleen als ik daar zin in had. Soms waren we juist aan het oefenen dat niet de hele wereld voor hem bestond.
We hebben hem vaak wel eens Rataplan genoemd (nog) "ze vinden me leuk!" hond van Lucky Luke.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Hammetime schreef:Oké, ik blijf nog even hangen, dank voor de reacties!
Gelukkig :flower:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Het begrip huishond en 3x per dag een rondje lopen, vind ik soms ook wel een wat vrij in te vullen interpretatie trouwens.
Ik heb er een rond lopen die dat heerlijk vind trouwens, lekker haar eigen ding doen, wat rond kuieren daar een ding doen, elders weer wat rollebollen en soms even actief een steentje komen brengen die dan weggegooid moet worden.
Zij is ook heel makkelijk met andere honden dus komt er een hond op haar afrennen, dan gaat dat ook gewoon altijd goed, geen omkijken naar, al blijf ik uiteraard een oogje in het zeil houden.
Ik heb nog een andere hond, die wél graag bezig wil zijn, en daar zijn we intensiever mee op een wandeling. Het is geen standaard plasje en lopen en los laten lopen en hij vermaakt zich maar, nee.. we trappen balletje, we doen aandacht- en gehoorzaamheidsoefeningen, ook bepaalde behendigheidsoefeningen worden gedaan tijdens zo'n loop, en als het even kan lekker naar zee of een meer om te laten zwemmen. Dezelfde loop waarbij we de ene hond lekker haar ding laten en kunnen laten doen, en de ander heeft andere behoeften dus zijn we daar op een andere manier mee bezig tijdens wandelingen.

En ik vind dat heerlijk, om met hem bezig te zijn, het is dan geen sport wat ik doe maar we zijn wel altijd bezig omdat het geen hond is om alleen maar flinke wandelingen mee te maken, hij wil gewoon graag interactie, dingen doen samen met de baas en dat is wel iets wat je je moet realiseren bij ook jouw pup.
Als je voor ogen had om lekker rond te gaan lopen, de hond met allerlei honden te laten spelen en te roepen als je verder wilt, dan denk ik inderdaad dat je een ander ras had moeten kiezen.
Wil je een maatje om van alles mee te ondernemen, dan heb je de juiste hond en kun je ook kijken naar dingen die jullie samen leuk vinden, het hoeft niet altijd africhting te zijn, behendigheid of flybal is ook iets wat je samen kunt gaan doen of bij gehoorzaamheid G&G.
Hammetime
Zeer actief

Het niet willen lopen aan de lijn blijft een issue. Benthe het tempo laten bepalen resulteert in een halve kilometer afleggen in een uur, waarbij ik steeds bij mensen voor de ramen sta met de kans dat ze op straat poept voor hun deur. Haar optillen helpt ook niet, dat vindt ze wel prima en ze leert er niks van behalve dat ze wel opgetild wordt als ze niet wil lopen. Ze komt voor me zitten en krabbelt aan mijn schenen ten teken van: 'til me maar op, want lopen vertik ik toch!' Ik kan haar dan evengoed het hele stuk dragen, dus voor Benthe is dat ook niet de juiste aanpak. Vandaag besloot ik maar om wederom de trainingsnoepjes (brokken van Frolic) in de strijd te gooien en dat werkte ditmaal wonderwel. Hoewel ik haar nog iets te vaak beloonde - ook om het bijten in de lijn af te leren, door haar een snoepje te geven nadat ze losliet - liep ze links naast me met slappe lijn en had weinig oog voor haar omgeving wat ik positief vind. Het lopen ging uitstekend zelfs totdat de snoepjes op waren en ze toch weer wat gefrustreerd raakte. Maar ditmaal kon ik het aardig temperen. Als ik nog wat meer snoep had meegenomen had ik de frustratiemomenten kunnen voorkomen.
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Waarom is het zo erg als je een halve kilometer aflegt in een uur? Wat doet ze dan, als je haar het tempo laat bepalen en dat blijkbaar het tempo is? Snuffelen? Rondkijken? Waar is ze mee bezig?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”