Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

HR honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Sandra&co

Re: HR honden

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Nanna schreef:
Sandra&co schreef:Laten we dan maar hopen dat het inderdaad overwaait :lol1:
Zelfs jij stapt over op de silken windsprite :tongue:
En hou me te goede hoor, mensen zoals jij met Izzy of Gretha met Bronco vind ik een dikke prima.
Mijn grote bezwaar is de combi minipikjes/hersenlozen/gevaarlijke honden.
Oh, oh, oh! Daar heb je een plaatje voor!!! Die had je mooi ter illustratie kunnen gebruiken hier. Gemiste kans.

En nee, ik weet dat je 'ons' niet bedoeld. Het is ook niet eens voor de mogelijke hondagressie dat ik geen Stafford meer wil, maar er zijn gewoon zóveel leuke rassen en ik heb in m'n achterhoofd altijd nog de angst voor een 2e RAD. Moet er niet aan denken om daar een hond aan af te geven voor een spuit. Dus nee, Izzy was de eerste en laatste.
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Waar ik nou van in de war raak is waar we het over hebben, hr honden, spa's?
En volgens mij sta ik daarin niet alleen omdat in andere topics bijvoorbeeld kruising Mastiffs van harte worden aanbevolen terwijl die op het ,dus nooit erkende, lijstje hr honden vermeld staan.
Wat heeft een ieder hier nou precies in gedachte bij de hr hond?
Het maakt mij verder geen donder uit hoor, herder, mastiff, alles met een schofthoogte boven de ..... cm.

Maar als we er hier al niet uitkomen wat verwachten we dan van de overheid? Behalve dan dat je hond(en) of jijzelf niet in je donder wordt gebeten en als dat wel gebeurt er straf wordt uitgedeeld?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier in Valencia is het verschrikkelijk met de spa's, de dodingsstations hier in de regio zitten er propvol mee (ik weet niet hoe het in andere regio's van Spanje is). En ja, hier gelden regels voor het houden van bijvoorbeeld staffords (o.a. geen strafblad, fysieke en psychische keuring, aanlijn- en muilkorfgebod) en hier zitten ze zeker geen jaren in een kooitje, want krijgen ze veel eerder een spuit, maar de volgende dag zitten die hokken weer vol. Voor de honden zelf is dit dus allemaal geen oplossing. Ik zou hier een fokverbod heel erg toejuichen, nu is het (korte) leven voor veel van dit type honden één en al ellende en er komt gewoon geen einde aan zo :-( Pups worden gewoon gefokt - al dan niet bewust - om kooien in dodingsstations te vullen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ceciel schreef:Waar ik nou van in de war raak is waar we het over hebben, hr honden, spa's?
En volgens mij sta ik daarin niet alleen omdat in andere topics bijvoorbeeld kruising Mastiffs van harte worden aanbevolen terwijl die op het ,dus nooit erkende, lijstje hr honden vermeld staan.
Wat heeft een ieder hier nou precies in gedachte bij de hr hond?
Het maakt mij verder geen donder uit hoor, herder, mastiff, alles met een schofthoogte boven de ..... cm.

Maar als we er hier al niet uitkomen wat verwachten we dan van de overheid? Behalve dan dat je hond(en) of jijzelf niet in je donder wordt gebeten en als dat wel gebeurt er straf wordt uitgedeeld?
Feitelijk is iedere hond die heel hard kan bijten en schade kan maken een H R hond.. zeker zonder goede begeleiding...
en zolang mensen niet heel hard Beperkt / geremd worden in het fokken van deze honden , blijven zij ( de honden zelf dus ) de partij die aan het kortste eindje trekken, alle keren weer.
Rocco
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rocco »

Mwahh..daar ben ik het niet helemaal mee eens een duitse herder.mechelaar een dobermann,bouvier zijn honden die ook hard kunnen bijten echter vind ik de klapkaken van een andere orde omdat daar ook nog eens het game breed is in gefokt op honden en dieren agressie en gefokt zijn als vecht honden daarbij de hardheid en de wil om door te gaan vast is vast niet meer loslaten , niet meer bereikbaar ,met een hele hoge pijngrens zijn dit honden die meer schade zullen toebrengen en zelfs doden de klapkaken staan niet voor niks op nummero uno met de meeste slachtoffers. Nou ga ik niet zeggen dat andere rassen geen slachtoffers maken maar bij al die onderzoeken staan de klapkaken bovenaan de lijst en dat wereldwijd.

Nou zijn er weer mensen die zeggen ho ho dat doet ie van mij niet... ik zie het globaal en feiten zijn feiten je moet ergens een grens trekken en selecteren om risico,s te vermijden. Nog steeds te veel mensen die zeggen het ligt aan de opvoeding zonder het genetisch aspect mee te nemen wat veel meer impact heeft op het ontstaan van deze rassen en de gevolgen.
Agnes-en-Balou
Zeer actief

Ongelezen bericht door Agnes-en-Balou »

Wat zijn spa's?
Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Agnes-en-Balou schreef:Wat zijn spa's?
Klapkaken
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

staffords, pitbulls en aanverwanten
S@ndr@
Zeer actief

de lijst HR honden is heel wat langer dan spa`s alleen..
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Jion schreef:
S@ndr@ schreef:
Waarom noemen we het niet gewoon het meer gebruikelijke HR honden, of anders vechthonden, zodat iedereen snapt waar we het over hebben?
Omdat er mensen waren met SPA's die zich benadeeld voelden als ze pitbullachtigen, klapkaken of vechthonden genoemd werden. HR-honden zijn een veel grotere groep dan alleen de SPA's.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:Dan moeten asiels gaan laten inslapen.
Ik ben meer voor de wortel en tak-aanpak. Fokverbod, houdverbod en importverbod.
Wat mij betreft blijven alleen de stamboomhonden bestaan, de rest kan weg.
Want de stamboom honden van de bedoelde rassen zijn niet hond en/of mens agressief en vallen niet in verkeerde handen?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Rocco schreef:Mwahh..daar ben ik het niet helemaal mee eens een duitse herder.mechelaar een dobermann,bouvier zijn honden die ook hard kunnen bijten [ b]echter vind ik de klapkaken van een andere orde omdat daar ook nog eens het game breed is in gefokt op honden en dieren agressie en gefokt zijn als vecht honden daarbij de hardheid en de wil om door te gaan vast is vast niet meer loslaten , niet meer bereikbaar ,met een hele hoge pijngrens zijn dit honden die meer schade zullen toebrengen en zelfs doden [/b]de klapkaken staan niet voor niks op nummero uno met de meeste slachtoffers. Nou ga ik niet zeggen dat andere rassen geen slachtoffers maken maar bij al die onderzoeken staan de klapkaken bovenaan de lijst en dat wereldwijd.

Nou zijn er weer mensen die zeggen ho ho dat doet ie van mij niet... ik zie het globaal en feiten zijn feiten je moet ergens een grens trekken en selecteren om risico,s te vermijden. Nog steeds te veel mensen die zeggen het ligt aan de opvoeding zonder het genetisch aspect mee te nemen wat veel meer impact heeft op het ontstaan van deze rassen en de gevolgen.
Dit geldt natuurlijk ook voor de diverse voor de africhting gefokte honden waar bepaalde rassen ingefokt zijn
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Jion schreef:
S@ndr@ schreef:
Waarom noemen we het niet gewoon het meer gebruikelijke HR honden, of anders vechthonden, zodat iedereen snapt waar we het over hebben?
Beetje lullig, want ik stel de vraag niet alleen aan jou, maar wat zijn voor jou dan de HR -of vechthonden?
In mijn beleving bedoelen mensen dan meestal spa's, maar zoals anderen hier benoemen is die, niet bestaande, HR lijst veel uitgebreider.

En in de praktijk maakt het geen donder uit of je hond wordt opgevroten door een herder die niet op een lijstje staat, een kruising mastiff die er wel op staat óf een stamboom mastiff die er niet op staat.
S@ndr@
Zeer actief

en wat zijn dan precies de rassen die we vechthonden beschouwen,, volgens mij zijn dat de spa`s. .. en niet de HR rassen van de lijst,..
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jion schreef:Ik vind vechthonden dan een prima duidelijke term: Rassen die (op een bepaald punt in hun geschiedenis, voordat we daar weer geneuzel over krijgen) zijn gefokt op het vechten met soortgenoten. Dat is gewoon een duidelijke beschrijvende naam, net zoals jachthonden zijn gefokt voor de jacht en waakhonden voor het waken.
Waarom moet een heel forum zijn vocabulaire aanpassen met vage afkortingen waar de helft niet van weet waar het voor staat omdat een enkele lange-tenen-figuur zich beledigd voelt door de gebruikelijke term?
Ah nee, omdat jij dat vindt gaan we speciaal voor jou een "heel forum" (vast haha) terug aanpassen. Wie plaatst de memo en waar?

Sandra heeft dat een paar jaar geleden bedacht en dat hebben mensen overgenomen. Zo moeilijk is vragen niet en er zijn hier zat afwijkende woorden en afkortingen.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Sandra&co schreef:
Nanna schreef:
Sandra&co schreef:Laten we dan maar hopen dat het inderdaad overwaait :lol1:
Zelfs jij stapt over op de silken windsprite :tongue:
En hou me te goede hoor, mensen zoals jij met Izzy of Gretha met Bronco vind ik een dikke prima.
Mijn grote bezwaar is de combi minipikjes/hersenlozen/gevaarlijke honden.
Oh, oh, oh! Daar heb je een plaatje voor!!! Die had je mooi ter illustratie kunnen gebruiken hier. Gemiste kans.

En nee, ik weet dat je 'ons' niet bedoeld. Het is ook niet eens voor de mogelijke hondagressie dat ik geen Stafford meer wil, maar er zijn gewoon zóveel leuke rassen en ik heb in m'n achterhoofd altijd nog de angst voor een 2e RAD. Moet er niet aan denken om daar een hond aan af te geven voor een spuit. Dus nee, Izzy was de eerste en laatste.

Dat geld voor mij precies hetzelfde, maar dat wist je al :W:
Heb er daadwerkelijk soms nachtmerries van, terwijl mijn hond daar niet eens aanleiding toe geeft :U:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Er staan er geen herders op.. die bijten niet.. of zijn niet bijt gevaarlijk
dit is de lijst- of was de advies lijst net hoe je t zeggen wilt- of iets wat er op lijkt gaan verschillende rond met kleine mutaties

1.Akita 2.American Bulldog3.American Pitbull Terriër 4.American Staffordshire Terrier 5.Boerboel 6.Bull Mastiff 7.Bull Terrier 8.Cane Corso9.Dogo Argentino 10.Dogo Canario11.Staffordshire Bull Terrier.12.Rottweiler13.Tosa14.Fila Brasileiro15.Anatolische herder, 16.Zuid-Russische Owcharka17.Kaukasische Owcharka18.Pitbull achtigen: alle kruisingen meteen pitbull:pocket bully, micro bully, pocket pitbull, extreme pocket bully, Regular bully, Regular Pitbull, xl en xxl pitbull,xl en xxl bully, rednose pitbull, rednose bully 19.Bully Kuta20.Alano21.Bando

dan de 2 de lijst
I.Lijst met hondenrassen met een door de Raad van Beheer erkend stamboom die niet worden bestempeld als hoog-risico honden.De look-alikes en kruisingen die wel onder de definitie vallen van HR hond, worden wel bestempeld als HR hond.1.Boxer2.Dobermann3.Dogue de Bordeaux4.English Bulldog5.Mastiff6.Shar-Pei7.Mastino Napoletano8.Rottweiler
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

dagmar88 schreef: Ah nee, omdat jij dat vindt gaan we speciaal voor jou een "heel forum" (vast haha) terug aanpassen. Wie plaatst de memo en waar?

Sandra heeft dat een paar jaar geleden bedacht en dat hebben mensen overgenomen. Zo moeilijk is vragen niet en er zijn hier zat afwijkende woorden en afkortingen.
Het enige nuttige wat ik aan dit forum heb toegevoegd in al die jaren, is die afkorting. Dat gaan we dus niet verloochenen nee :neenee:
Agnes-en-Balou
Zeer actief

Ongelezen bericht door Agnes-en-Balou »

Opmerkelijk. De serieuze bijtincidenten die met bekenden van mij of hun honden zijn gebeurd, daar zitten twee herders bij (niet op de lijst), een argentijnse dog en een twee keer een amerikaanse bulldog. Maar het zijn dus de SPA's waar we een probleem mee moeten hebben? (Waarmee ik overigens niet wil impliceren dat ik dol ben op SPA's ;-) Of dat ik pro HR-lijst ben ofzo. Maar ik vind het opmerkelijk wat er wel en niet als gevaarlijk wordt bestempeld door mensen)
Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
S@ndr@
Zeer actief

Het zijn ook maar mensen die dat maken ee, en als mensen gaan brainstormen komt er wel eens iets uit, wat nog niet wil zeggen dat het echt wijsheid of waarheid is, het zijn gedachten kronkels.. niet meer en niet minder.. en sommige van die dingen gaan we mee werken en anderen belanden weer in de vuilnisbak :wink:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

In principe gaat die HR-lijst ook niet over mogelijke ernstige incidenten met andere honden of wel? Volgens mij is dat zoals altijd weer van enorm ondergeschikt belang en gaat het met name om ernstige bijtschade aan mensen, dus incidenten met je hond (hoe ernstig ook) tellen niet.
dagmar88
Zeer actief

GrethavW schreef: Dat geld voor mij precies hetzelfde, maar dat wist je al :W:
Heb er daadwerkelijk soms nachtmerries van, terwijl mijn hond daar niet eens aanleiding toe geeft :U:
Joh, nadat charlie dood was heb ik er nóg weken slecht van geslapen. Want ze lag niet tegen me aan, dus ze was ontsnapt :LOL: :piew:
Niet sluizen is nog steeds gek. En dat sloeg niet eens ergens op, want ze ging niet zonder commando van de trap.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Er gaat vast nooit een 100% passend beleid komen, ik ken geen enkel bedacht beleid dat waterdicht werkt.
Izzie is een (kruising) Anatool. En ik denk dat die als ze in het nauw gedreven wordt, gaat bijten. Dan is het aan mij ervoor te zorgen dat ze niet in die situatie komt. Behoudens een inbreker die zich niet laat afschrikken door donker geblaf, meen ik dat ik dat kan. Ik vertrouw liever op mezelf dan dat op een beleidsmaker, ze is mijn verantwoordelijkheid.
dagmar88
Zeer actief

Zamunda schreef:In principe gaat die HR-lijst ook niet over mogelijke ernstige incidenten met andere honden of wel? Volgens mij is dat zoals altijd weer van enorm ondergeschikt belang en gaat het met name om ernstige bijtschade aan mensen, dus incidenten met je hond (hoe ernstig ook) tellen niet.
Ja, bijtincidenten met mens en hond die geregistreerd (dus ernstig) zijn. Als ik het goed heb begrepen is er een proef gaande wat betreft die registratie, maar nog niet landelijk. Aan de hand van die proef wordt dan een nieuwe lijst opgesteld.
Als het nog op de agenda staat. Schouten slaat wel spijkers met koppen, dus wie weet. Dat stoplichtmodel heeft ze ook zonder overgangsregeling ingevoerd.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/10/mi ... n-a2754748

Ik vond het niet zo'n verkeerde lijst. Te veel op uiterlijk gericht, niet volledig en rassen die er niet op horen, maar het merendeel is waar ik in de praktijk inderdaad last van heb.
Het is ook lastig, helemaal voor iemand die niet verdomd goed thuis is in de honden. Want waarom wel de duitse herder, standaard bull terrier en bull mastiff, maar niet de hollandse herder, miniatuur bull terrier en mastiff?
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ah, dat had ik dan verkeerd onthouden, dat vind ik dan wel weer positief.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

dagmar88 schreef:
Zamunda schreef:In principe gaat die HR-lijst ook niet over mogelijke ernstige incidenten met andere honden of wel? Volgens mij is dat zoals altijd weer van enorm ondergeschikt belang en gaat het met name om ernstige bijtschade aan mensen, dus incidenten met je hond (hoe ernstig ook) tellen niet.
Ja, bijtincidenten met mens en hond die geregistreerd (dus ernstig) zijn. Als ik het goed heb begrepen is er een proef gaande wat betreft die registratie, maar nog niet landelijk. Aan de hand van die proef wordt dan een nieuwe lijst opgesteld.
Als het nog op de agenda staat. Schouten slaat wel spijkers met koppen, dus wie weet. Dat stoplichtmodel heeft ze ook zonder overgangsregeling ingevoerd.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/10/mi ... n-a2754748

Ik vond het niet zo'n verkeerde lijst. Te veel op uiterlijk gericht, niet volledig en rassen die er niet op horen, maar het merendeel is waar ik in de praktijk inderdaad last van heb.
Het is ook lastig, helemaal voor iemand die niet verdomd goed thuis is in de honden. Want waarom wel de duitse herder, standaard bull terrier en bull mastiff, maar niet de hollandse herder, miniatuur bull terrier en mastiff?
Schouten slaat helemaal geen spijkers met koppen. Er lag al een heel goed plan klaar waar staatssecretaris van Dam jaren aan gewerkt heeft en waar heel veel instanties aan meegewerkt hebben.
En dat heeft ze gelijk van tafel geveegd toen zij minister werd, ze vond dat gemeenten het zelf maar moeten oplossen.
Dat ze dan zelf met iets komt is alleen maar het wiel opnieuw uitvinden. En heel veel vertraging.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Pemba schreef: Schouten slaat helemaal geen spijkers met koppen.
Kom op hoor, ben het een beetje beu. Begrijpend lezen. Het is volstrekt duidelijk waar dat op slaat.
Daarbij is het helemaal geen raar idee eerst te bepalen welke rassen op die lijst zouden moeten komen, in plaats van een theoretische lijst van een voorganger klakkeloos overnemen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

alinelaila schreef:
Lunatic schreef:
S@ndr@ schreef:Gewoon helemaal niemand meer een hond weet je ook zeker dat t over is :roll: :hmmm: ( sarcasme modus weer uit)
Deze post heeft net zoveel waarde als “maar kleine hondjes bijten ook” :ugh:

Kom zelf eens met een oplossing dan? Las van de week dat de meeste staffies die in het asiel terecht komen daar een jaar of 8 zitten, dat noem ik pas zielig, dan maar de roze spuit erin!
En gaan ontkennen dat er problemen zijn met deze rassen heeft al helemaal geen nut, of je moet onder een steen leven?
Nou gelukkig is dat niet zo. Ja, een SPA zit meestal wat langer dan andere rassen, maar een jaar of 8 zijn nog steeds de uitzonderingen. Ik kan ook maar een paar honden van een paar asiels (waarvan 1 asiel een zeer moeilijk plaatsingsbeleid heeft) bedenken die zo lang zitten. En verder van langzitters weet ik er bijv. een die al ruim 3 jaar zit, maar dat is een mastin-achtige. De meeste honden, inclusief SPA's, vinden heel wat eerder hun huis. En volgens mij heeft Noekie die ervaring ook.
Dat ligt misschien ook aan t asiel. In Rotterdam raken ze ze aan de straatstenen niet kwijt. Die zijn regelmatig op de regionale omroep hier omdat ze met hun handen in t haar zitten
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Het zou me niet verbazen als er in Tyson (want hij heeft ook nog eens het "geluk" om zo te heten) een kruising Rottweiler is, en dan doel ik niet op zijn kleur. Niet echt een hond die ik terug de maatschappij in wil zien.
dagmar88
Zeer actief

Domor schreef:Het zou me niet verbazen als er in Tyson (want hij heeft ook nog eens het "geluk" om zo te heten) een kruising Rottweiler is, en dan doel ik niet op zijn kleur. Niet echt een hond die ik terug de maatschappij in wil zien.
:LOL: Die mongolenkop? Gewoon zo'n ingeteeld bully type.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”