Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik ben twee en ik zeg nee
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Re: Ik ben twee en ik zeg nee
Poedels zijn reten slim en dan moet je ze altijd een stap voor zijn, maar zijn net honden hoor, die ook gewoon moeten luisteren 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ja, maar ik ben dat niet gewend.Lizzie. schreef:Poedels zijn reten slim en dan moet je ze altijd een stap voor zijn, maar zijn net honden hoor, die ook gewoon moeten luisteren
Wetters doen dat niet. Moeten ze in de auto, dan staan ze braaf te wachten. Auto is tof want bos, hei of strand.
Bessel heeft de concentratie van een mug en ze ziet voortdurend dingen, waar ze dan ook constant op moet reageren. En watervlug.
Paar weken geleden was ik elders, belt de buurjongen: Ik heb Bessel.
Whut?
Die liep dus in de straat, was als eerst ingestapt en in een fractie van een seconde er ook weer uit.
Razendsnel ook en niet eens stout, ze had blijkbaar wat gezien. En kwam ook gewoon toen buur haar riep.
Mir stond net bij de parkeerplaats, die is weer omgedraaid.
Dat is dus blijkbaar typisch poedel, zo'n actie. Ik heb dat bij m'n herder, stabijs, wetters, havanezers allemaal niet meegemaakt.
- petra1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 5
Ik heb het met Teun ook een tijdje gehad, gewoon totaal zijn eigen zin doen en niet opletten of reageren op mij.
Tijdje terug heb ik me gewoon eens verstopt.
Hij was echt geschrokken toen ie me niet meer zag.
Uiteindelijk vond ie me, en hij heeft letterlijk staan gillen van blijdschap.
En sindsdien kan meneer weer wel opletten en bij mij blijven en komen als ik hem roep.
Tijdje terug heb ik me gewoon eens verstopt.
Hij was echt geschrokken toen ie me niet meer zag.
Uiteindelijk vond ie me, en hij heeft letterlijk staan gillen van blijdschap.
En sindsdien kan meneer weer wel opletten en bij mij blijven en komen als ik hem roep.
- mkesselaar
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Kooiker mannetje Tjazz
- Aantal honden: 1
Op het strand is het een uitdaging om hem te laten komen, zolang hij nog in de buurt is lukt dat meestal prima. Maar als hij eenmaal de kuierlatten neemt om achter elke hond aan te gaan en eens lekker te besnuffelen kan ik toch redelijk de boom in. Dan maar weer even aan de lijn als ik hem opgehaald heb, verbaal krijgt hij wel wat te horen wat dan ook wel weer even werkt. Een groep van 10 honden? dat is toch veel leuker om mee te spelen en nog begrijpelijk ook. Iemand zij mij om dan je verlies maar even te nemen, je neemt hem immers mee naar het walhalla voor de hond. Een beetje ontdeugend vind ik zelf ook niet heel erg maar het moet geen gewoonte worden.
Groet, Martin
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Ik heb het bij Diem ook wel eens gedaan, ingestapt en weggereden toen hij niet bij de auto wilde komen. Hij haalde z'n schouders op en begon opgewekt in z'n eentje aan een tweede ronde bos
Inmiddels is hij 9 jaar en lijkt de fase van rottigheid uithalen bijna voorbij
Luisteren doet hij nog steeds alleen als het hem uitkomt dus de gebieden waar hij los kan zijn beperkt.
Bij Mies en Flora hielp het wel, die komen vlug aanrennen als ik de achterklep dichtgooi.
Maar poedels zijn ook wel een apart slag volgens mij. Ik heb er wat gekend bij familie. Kan me nog herinneren dat ik lang woest achter een puberreu aangestampt ben die iets gejat had op een camping en niet wilde komen. Duurde lang, maar uiteindelijk liet hij het maar vallen en kwam naar me toe
Daarna luisterde hij beter naar mij dan naar z'n eigenaren 

Inmiddels is hij 9 jaar en lijkt de fase van rottigheid uithalen bijna voorbij

Bij Mies en Flora hielp het wel, die komen vlug aanrennen als ik de achterklep dichtgooi.
Maar poedels zijn ook wel een apart slag volgens mij. Ik heb er wat gekend bij familie. Kan me nog herinneren dat ik lang woest achter een puberreu aangestampt ben die iets gejat had op een camping en niet wilde komen. Duurde lang, maar uiteindelijk liet hij het maar vallen en kwam naar me toe

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je dat bij Diedel doet valt ze om.pioenroos schreef:Maar poedels zijn ook wel een apart slag volgens mij. Ik heb er wat gekend bij familie. Kan me nog herinneren dat ik lang woest achter een puberreu aangestampt ben die iets gejat had op een camping en niet wilde komen. Duurde lang, maar uiteindelijk liet hij het maar vallen en kwam naar me toeDaarna luisterde hij beter naar mij dan naar z'n eigenaren
Dat is ook een neppe natuurlijk, ze heeft de streken van een poedel maar ook de zachtheid van een wetter en als ze stout is vindt ze dat oprecht heel erg. Dat is net als bij de andere wetters, dan loopt ze echt potenwringend gottegot te doen want het was heus niet de bedoeling.

Dat is frustrerend bij poedels, die doen juichend dingen die niet mogen, stoppen juichend als je boos wordt en stuiteren juichend door naar het volgende. Dat de helft van de tijd óók niet de bedoeling was

-
- Zeer actief
Zelfs Jol snapt dat hier inmiddels, zij nar links of bij de waterkant blijven hangen, ik de andere kant op en of gewoon weglopen en doorlopen. Aki is daarin overigens wel wat meer alert én attent.malinois schreef:Hier ook hoor... overigens als zij hier links gaan uit zichzelf ga ik natuurlijk rechts. Ze gaan dat niet zelf bedenken ... daar komt alleen maar ellende van. Duidelijkheid daar doen ze t hier alleen maar beter op. En dus is er hier 1 die uitmaakt hoe en waar er gewandeld wordt en dat ben ik...Nanna schreef:Misschien helpt het al als je voorlopig die privileges eens op zolder zet. Hij heeft maar te wandelen waar JIJ wilt lopen; hij mag godverdomme blij zijn dat er überhaupt gewandeld wórdtHilde schreef: wat Dagmar zegt zou goed kunnen. Al krijgt hij wel keuze in welke wandelingen hij wil maken, etc. Bepaal zijn leven zeker niet van A tot Z voor hem, hij krijgt juist ook veel keuzes. Ik ga er eens over denken![]()
Ik bepaal hier heel sergeant-majoorderig eigenlijk alles. Tenminste de belangrijker zaken. Wanneer en wat eten we, wanneer wandelen we, waar en hoe lang gaan we.
En ik kan zeggen dat ze er niks anders dan supercontent mee zijn. Een hond is nou eenmaal door de bank genomen een geboren volger. Uitzonderingen daargelaten maar die zijn dan meestal zo gefokt.
Misschien helpt het als je op dat gebied eens alle keuzes wegneemt. En hem zijn voer een tijdlang laat verdienen. Dat het even in die harde knar doordringt dat JIJ het voor het zeggen hebt omdat de laatste keer dat je keek hij de huur niet betaalde
Moet zeggen dat ik daar ook bewust in ben..ík bepaal.. (niet altijd natuurlijk, soms doe ik wel een rondje waarvan ik zie dat de voorkeur naar uit gaat, maar in basis doe ik dan net alsof ik dan alsnog bepaal dat ik beslis ergens heen te gaan, en niet omdat zij het voortouw daarin nemen

En het gaat niet voor iedere hond op, stug een andere kant oplopen of je verstoppen. Heb het al eens eerder hier gezegd.. toen ik Bluf (herder) net had verstopte ik me samen met Finn tijdens een middernachtelijke wandeling omdat ze het rit aannam en geen gehoor gaf aan mijn "hier". Die ging gewoon rondje park.. en kwam doodleuk via een andere opgang omhoog een vijftal minuten later (en dat duurt lang... en ik hoorde geen geblaf of gedoe dus dat stelde me gerust, anders had ik uiteraard in actie gekomen) in een streep op ons af omdat ze donders goed had geroken en wist waar wij waren

In haar geval ben ik toen iets meer op de strepen gaan staan en ben ik gaan voorkomen dat ze zo'n actie weer zou uitvoeren, ze was net bij me dus even aftasten in hoeverre ze luisterde.. dat was dus duidelijk

Maar goed dus meer zelf te bepalen, iets meer leren te reageren op hier met positieve benadering en de kans niet echt meer geven om onder dat commando uit te komen op bepaalde momenten, of gewoon dusdanig op een manier in kunnen grijpen dat ze niet verwachten dat je bij ze komt (in het water stappen van Nanna vind ik geweldig

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk niet dat het een kwestie van vrije geest is eigenlijk.blondie schreef:dan kun je bepaalde honden met een "vrije geest" ineens wel goed iets duidelijk maken
Maar goed, Hilde redt zich vast wel.
- dagmar88
- Zeer actief
En bij honden met die vrije geest kun je je gebepaal en commando's in je reet stekenMarjoleine schreef:Ik denk niet dat het een kwestie van vrije geest is eigenlijk.blondie schreef:dan kun je bepaalde honden met een "vrije geest" ineens wel goed iets duidelijk maken

Ik zet dus inderdaad in op het belonen van contact maken. Niet altijd met lekkers, want hij hoeft niet terug te komen. Als hij 100 meter verder rent en mij in de gaten houdt, is hij nog steeds heel braaf.
Ik lijn hem af en toe aan en zeg ook dat ik dat ga doen. Daarna krijgt hij extra veel worst. Soms loop ik een stuk aangelijnd, soms mag hij vijf meter verder weer los en alles wat daar tussen zit.
Anders is aanlijnen einde feest, kan ik achter zijn hol aan gaan lopen en ben ik mijn troef kwijt.
En verder zeg ik zo min mogelijk.
Kent elmo "vrij"? Anders is dat misschien wel fijn.
-
- Zeer actief
Deze tip kreeg ik ooit van Inge O., belonen als hij alleen al kijkt. En dat is echt de gouden tip voor ons geweest, sindsdien is hij zoveel gehoorzamer.dagmar88 schreef: Ik zet dus inderdaad in op het belonen van contact maken. Niet altijd met lekkers, want hij hoeft niet terug te komen. Als hij 100 meter verder rent en mij in de gaten houdt, is hij nog steeds heel braaf.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Doe ik altijd.Manuma schreef:Deze tip kreeg ik ooit van Inge O., belonen als hij alleen al kijkt. En dat is echt de gouden tip voor ons geweest, sindsdien is hij zoveel gehoorzamer.dagmar88 schreef: Ik zet dus inderdaad in op het belonen van contact maken. Niet altijd met lekkers, want hij hoeft niet terug te komen. Als hij 100 meter verder rent en mij in de gaten houdt, is hij nog steeds heel braaf.
Alleen heeft dat weinig effect als een hond niet zo (of totaal niet) om eten geeft. Om om contact.
-
- Zeer actief
Goed zoMarjoleine schreef:Doe ik altijd.
Alleen heeft dat weinig effect als een hond niet zo (of totaal niet) om eten geeft. Om om contact.

Het grappige is dat Manu totaal niet om snacks geeft en ook niet bijster veel om contact. Ik denk dat mijn honden wel onder bijna-extreem zelfstandig vallen

Maar sinds ik beloon (stem of glimlach) voor enkel omkijken, is vooral Manu juist meer om contact met mij gaan geven. Zelfs voor Uma werkt het

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, het werkt hier voor zeven stuks.Manuma schreef:Goed zoMarjoleine schreef:Doe ik altijd.
Alleen heeft dat weinig effect als een hond niet zo (of totaal niet) om eten geeft. Om om contact.Ik moest dat horen/lezen voor ik het kon bedenken.
Het grappige is dat Manu totaal niet om snacks geeft en ook niet bijster veel om contact. Ik denk dat mijn honden wel onder bijna-extreem zelfstandig vallen
Maar sinds ik beloon (stem of glimlach) voor enkel omkijken, is vooral Manu juist meer om contact met mij gaan geven. Zelfs voor Uma werkt het
Nummer acht zegt "Yo" van 100 meter afstand en laat het daarbij.
Ze komt dus ook vaak niet en doet haar eigen ding. Uiteindelijk komt ze wel hoor, maar het zou fijn zijn als ze dat deed voor ze iemand omver sprong, in een sloot dook of een (weliswaar verkeerloze, maar toch) weg overstak.

-
- Zeer actief
Dat stukje wat je quote valt uit de context vanuit hoe ik het bedoelde " of gewoon dusdanig op een manier in kunnen grijpen dat ze niet verwachten dat je bij ze komt (in het water stappen van Nanna vind ik geweldigMarjoleine schreef:Ik denk niet dat het een kwestie van vrije geest is eigenlijk.blondie schreef:dan kun je bepaalde honden met een "vrije geest" ineens wel goed iets duidelijk maken

Ik doelde daar niet mee op Hilde en haar hond.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar ging dit topic toch over?blondie schreef:Dat stukje wat je quote valt uit de context vanuit hoe ik het bedoelde " of gewoon dusdanig op een manier in kunnen grijpen dat ze niet verwachten dat je bij ze komt (in het water stappen van Nanna vind ik geweldigMarjoleine schreef:Ik denk niet dat het een kwestie van vrije geest is eigenlijk.blondie schreef:dan kun je bepaalde honden met een "vrije geest" ineens wel goed iets duidelijk maken
Maar goed, Hilde redt zich vast wel.), dan kun je bepaalde honden met een "vrije geest" ineens wel goed iets duidelijk maken".
Ik doelde daar niet mee op Hilde en haar hond.

- dagmar88
- Zeer actief
Ik zag het vandaag gebeuren met een grote poedel.Marjoleine schreef:Ja, het werkt hier voor zeven stuks.
Ze komt dus ook vaak niet en doet haar eigen ding. Uiteindelijk komt ze wel hoor, maar het zou fijn zijn als ze dat deed voor ze iemand omver sprong, in een sloot dook of een (weliswaar verkeerloze, maar toch) weg overstak.
"Oh, een buggy, leuk! leuk!, oh er ligt een tas in, superleuk!" en ze springt er zo in

Kreeg een correctie "Oh sorry baas, was dat niet goed dan?!" en stuiterde even vrolijk verder, zoekend naar wat er nog meer te beleven viel.

- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Die gebruikte ik bij Lou al de eerste dag dat ik haar kreeg. Na 3 keer snapte ze dat kijken naar de baas eten oplevert. En ging dat heerlijk inzetten. Doet ze nu nogManuma schreef:Deze tip kreeg ik ooit van Inge O., belonen als hij alleen al kijkt. En dat is echt de gouden tip voor ons geweest, sindsdien is hij zoveel gehoorzamer.dagmar88 schreef: Ik zet dus inderdaad in op het belonen van contact maken. Niet altijd met lekkers, want hij hoeft niet terug te komen. Als hij 100 meter verder rent en mij in de gaten houdt, is hij nog steeds heel braaf.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Heb dat met puberPom eens gehad, los op een stel mensen afgerend die daar niet op zaten te wachten. Kreeg ze me toch een rotschop... ze draait om met zon hoofd van: nou zeg, bizerd. En weg was ze, naar de volgendedagmar88 schreef:Ik zag het vandaag gebeuren met een grote poedel.Marjoleine schreef:Ja, het werkt hier voor zeven stuks.
"Oh, een buggy, leuk! leuk!, oh er ligt een tas in, superleuk!" en ze springt er zo in![]()
Kreeg een correctie "Oh sorry baas, was dat niet goed dan?!" en stuiterde even vrolijk verder, zoekend naar wat er nog meer te beleven viel.
Wat een waaihoofd.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, dit.dagmar88 schreef:Ik zag het vandaag gebeuren met een grote poedel.Marjoleine schreef:Ja, het werkt hier voor zeven stuks.
"Oh, een buggy, leuk! leuk!, oh er ligt een tas in, superleuk!" en ze springt er zo in![]()
Wat een waaihoofd.
Het zijn heerlijke honden maar strikte obedience moet je niet verwachten.
Dat kúnnen ze wel maar de hele wereld is zo leuk!

Grappig genoeg is Bessel een prima werkhond, juist daardoor. Want als je haar stuurt zoekt ze maar ze registreert zichtbaar ook nog allerlei andere dingen.
Dus die gaat een spoor af en meldt even dat er een hol is en een muis en en en... en dan vindt ze wat ze zocht, en meldt dat dan en gaat als het aan haar ligt weer andere dingen doen.
Terwijl Diedel met haar labradorbloed doet wat haar gevraagd wordt en dus de rest van de wereld niet registreert. Echt, een spoor dus en hoezo hol, muis en wat dan ook. Die zoekt, ook als de bom valt en zit dan debielig blij en braaf te wezen als ze het heeft gevonden.
-
- Zeer actief
Heb ooit een hilarisch filmpje gezien van een grote poedel die een behendigheid parcours liep, helaas kan ik het niet meer vinden. Het was een feest om naar te kijken 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet welke je bedoelt, denk ik.Lizzie. schreef:Heb ooit een hilarisch filmpje gezien van een grote poedel die een behendigheid parcours liep, helaas kan ik het niet meer vinden. Het was een feest om naar te kijken
Heel um, rastypisch was dat

-
- Zeer actief
yeahhh dat is hem, was de naam vergeten.Nanna schreef:Op Youtube even zoeken naar Teddy the Runaway
Zvoor de mensen die het nog nooit gezien hebben

https://www.youtube.com/watch?v=AS91cRSgGgg

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, deze
Ik weet nog dat ik indertijd dacht: willen we wel zo'n hond voor de outcross?
En nu heb ik er een F2 van

Ik weet nog dat ik indertijd dacht: willen we wel zo'n hond voor de outcross?
En nu heb ik er een F2 van

- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ja geweldig is die. Zowel de hond als ook de positiviteit van die vrouw. 

- Jeannet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
ik heb hem al heel vaak gezien en ik blijf er om lachen

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Dat is met Beau ook de wereld van verschil geweest. Die keek wel als het vreten oplevertManuma schreef:Deze tip kreeg ik ooit van Inge O., belonen als hij alleen al kijkt. En dat is echt de gouden tip voor ons geweest, sindsdien is hij zoveel gehoorzamer.dagmar88 schreef: Ik zet dus inderdaad in op het belonen van contact maken. Niet altijd met lekkers, want hij hoeft niet terug te komen. Als hij 100 meter verder rent en mij in de gaten houdt, is hij nog steeds heel braaf.

En die Teddy... ik vind ‘m geweldig, maar het kost je wel humor als eigenaar

-
- Zeer actief
Wat een heerlijk filmpje! Spring! Hol! Blij! Ei! 
Hij doet het al veel braver dan mijn honden in elk geval
Wat jij zegt over humor klinkt voor mij wel herkenbaar.
Vooral in mijn eerste jaren forum dacht ik dat ik alles verkeerd deed met mijn honden, haha! Nu ben ik wel veel relaxter, ook omdat ik weet dat er niet veel gebeurt. Manu rent soms meters ver van me vandaan, maar hij maakt nooit problemen dus ik ben er ook wel makkelijker mee geworden.
Hij is wel een stuk kalmer geworden na zijn 3e jaar, dat scheelt wel. Dat vliegen hoeft niet altijd meer gelukkig. Echt heel gehoorzaam zal hij nooit worden, maar als ik hem laat denken dat hij het zelf allemaal bedenkt gaat het wel prima. Dan wil hij tegenwoordig ook wel komen als hij het niet zelf bedacht heeft
En jij bent zo handig met honden trainen, Hilde. Gaat vast helemaal goed komen

Hij doet het al veel braver dan mijn honden in elk geval

Vooral in mijn eerste jaren forum dacht ik dat ik alles verkeerd deed met mijn honden, haha! Nu ben ik wel veel relaxter, ook omdat ik weet dat er niet veel gebeurt. Manu rent soms meters ver van me vandaan, maar hij maakt nooit problemen dus ik ben er ook wel makkelijker mee geworden.
Hij is wel een stuk kalmer geworden na zijn 3e jaar, dat scheelt wel. Dat vliegen hoeft niet altijd meer gelukkig. Echt heel gehoorzaam zal hij nooit worden, maar als ik hem laat denken dat hij het zelf allemaal bedenkt gaat het wel prima. Dan wil hij tegenwoordig ook wel komen als hij het niet zelf bedacht heeft

- dagmar88
- Zeer actief

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Hahaha! Herkenbaar wat je schrijft. Zeker met B heb ik dat ook sterk gehad. Als ze zelf maar het idee hebben dat het hun idee isManuma schreef:Wat een heerlijk filmpje! Spring! Hol! Blij! Ei!
Hij doet het al veel braver dan mijn honden in elk gevalWat jij zegt over humor klinkt voor mij wel herkenbaar.

Ja, maar, echtdagmar88 schreef:Wat een zoetje!

- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Hier krijgen ze 50% van het voer als maaltijd, en 50% moeten ze verdienen tijdens de wandelingen. Door te komen, oogcontact te maken, te trainen of door trucjes te doen; vind ik leuk. Als ze niet luisteren, jammer, eet je die dag minder. De volgende dag zijn ze er wel weer bij hoor. Ik heb hier zelf altijd heel goede ervaringen mee.