Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stroomband vanaf volgend jaar verboden.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Re: Stroomband vanaf volgend jaar verboden.

Ongelezen bericht door Tony »

Maar... Dan komt er een BOA langslopen die net ziet hoe je hond even met zijn/haar hoofd schud naar aanleiding van het trillen, hoe ga je dan hard maken dat je de trilfunctie gebruikte ipv de stroom !?
Het constateren van de/een overtreding is voldoende voor een BOA om te kunnen/mogen schrijven, het is dan aan jou om te bewijzen dat je geen stroom gebruikt hebt. Hoe ga je dat doen dan ? :wink:
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tony schreef:Maar... Dan komt er een BOA langslopen die net ziet hoe je hond even met zijn/haar hoofd schud naar aanleiding van het trillen, hoe ga je dan hard maken dat je de trilfunctie gebruikte ipv de stroom !?
Het constateren van de/een overtreding is voldoende voor een BOA om te kunnen/mogen schrijven, het is dan aan jou om te bewijzen dat je geen stroom gebruikt hebt. Hoe ga je dat doen dan ? :wink:
Niet .. ik heb al een agent gesproken die zegt dat t niet te handhaven is dit verbod. Gok maar zo dat ze de verenigingen met stiekeme bezoekjes gaan vereren en op straat laten hoe t is. Ik kom ook geen kip met een stroomband tegen op straat overigens maar ook op verenigingen al bijna niet meer. Dat zal net als met de prikker gaan ze geloven t wel... die mag je ook om hebben zolang je hem maar niet gebruikt.
Nou driekwart van de hondenbezitters loopt ermee maar geen boa die uit zn auto stapt daarvoor. Misschien in de stad maar niet iig niet in t durp
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Hebben jullie de hondentrainster gezien op TV die zo pleit voor deskundig gebruik (en zichzelf uiteraard erg deskundig vindt)? Deze hondenschool traint bij ons in het park. Het gegil van de honden gaat je af en toe door merg en been. Het gekrijs van de trainster tegen de honden trouwens ook. :(:
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Belle schreef:Hebben jullie de hondentrainster gezien op TV die zo pleit voor deskundig gebruik (en zichzelf uiteraard erg deskundig vindt)? Deze hondenschool traint bij ons in het park. Het gegil van de honden gaat je af en toe door merg en been. Het gekrijs van de trainster tegen de honden trouwens ook. :(:
Ik heb uiteraard niets gezien op tv, maar ik weet precies over wie je het hebt :-(
En ik vrees dat de meeste mensen die zo'n band gebruiken zichzelf inderdaad deskundig genoeg vinden. Arme honden :cry:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tony schreef:Maar... Dan komt er een BOA langslopen die net ziet hoe je hond even met zijn/haar hoofd schud naar aanleiding van het trillen, hoe ga je dan hard maken dat je de trilfunctie gebruikte ipv de stroom !?
Daarnaast... de afstandsbediening heb je toch niet de hele weg in de hand? De stroom zet je op 0 dus als je hem om je nek/in je jaszak hebt kun je niet eens gedrukt hebben.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:
Belle schreef:Hebben jullie de hondentrainster gezien op TV die zo pleit voor deskundig gebruik (en zichzelf uiteraard erg deskundig vindt)? Deze hondenschool traint bij ons in het park. Het gegil van de honden gaat je af en toe door merg en been. Het gekrijs van de trainster tegen de honden trouwens ook. :(:
Ik heb uiteraard niets gezien op tv, maar ik weet precies over wie je het hebt :-(
En ik vrees dat de meeste mensen die zo'n band gebruiken zichzelf inderdaad deskundig genoeg vinden. Arme honden :cry:
Laten ze er dan maar cursussen voor geven zodat instructeurs etc ze wel indien nodig kunnen gebruiken. Dit verbod heeft nog nooit gewerkt in de omliggende landen waar ze al verboden waren dus waarom zou t hier wel gebeuren? Ik zou t toejuigen dat ze niet meer voor iedere jan lul te koop zouden zijn maar dat is dus wel zo.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Bij alles wat er in deze sector gebeurt zegt de minister dat de sector het zelf moet oplossen.
Vreemd dat ze nu met een verbod komt.
Die 200.000 dode kalfjes per jaar lijken me iets belangrijker.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ja, als je het stukje bedoeld wat werd getoond op het journaal, eergisteren geloof ik.
Een mechel en een JR hadden ze om?
Mijn vriend en ik keken het en ik zei "sjesses, dat is nu juist waarom ik het snap dat ze die banden verbieden".
Ze refereerde ernaar dat de hond te angstig was naar mensen toe, en dat daarom de stroom werd ingezet zodat ze bereikbaar zou blijven en daarom eerder los kon lopen.
Laatst gewijzigd door blondie op 05 apr 2019 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Inmiddels is Anniek Winters een petitie gestart om de band beschikbaar te houden voor honden trainers.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
blondie
Zeer actief

Tineke schreef:Inmiddels is Anniek Winters een petitie gestart om de band beschikbaar te houden voor honden trainers.
Was zij het in dat stukje met de mechel en de JR?
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Jion schreef:Ik neem trouwens aan dat het om dit filmpje gaat?

https://nos.nl/artikel/2279017-nu-verbi ... ngaat.html
Wat een verschrikkelijk filmpje :80: weet niet of de anderen ook deze bedoelen maar vindt dit wel heel erg :(:

En Dirk heeft ook een stroomband om voor zijn eigen veiligheid en andere vooral weggebruikers, wil het best uitleggen waarom maar daar ga ik dan even goed voor zitten :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

billy schreef:

Wat een verschrikkelijk filmpje :80: weet niet of de anderen ook deze bedoelen maar vindt dit wel heel erg :(:

En Dirk heeft ook een stroomband om voor zijn eigen veiligheid en andere vooral weggebruikers, wil het best uitleggen waarom maar daar ga ik dan even goed voor zitten :mrgreen:
Nee ik heb een ander gekeken. Met een mechelse herder teef en een jr.
billy
Erelid

Kruimel53 schreef:
billy schreef:

Nou, ik heb al gelezen dat je dan je hond gewoon altijd aan de lijn moet houden. Die mist echt niks, dat is helemaal niet erg. Loslopen is nergens voor nodig.
:ugh:
Maar ik vindt dit voorbeeld van de stroomband heel erg in dit filmpje, zo hoort het dus niet :ugh: daar reageerde ik voor nu even op :wink:
Afbeelding
billy
Erelid

Kruimel53 schreef:
billy schreef:

Nou, ik heb al gelezen dat je dan je hond gewoon altijd aan de lijn moet houden. Die mist echt niks, dat is helemaal niet erg. Loslopen is nergens voor nodig.
:ugh:
Maar ik vindt dit voorbeeld van de stroomband heel erg in dit filmpje, zo hoort het dus niet :ugh: daar reageerde ik voor nu even op :wink:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Jion schreef:Ik geloof oprecht dat jij dat zo ziet en voelt, maar ik zie en voel het echt anders. Dan kunnen we daar lang en breed over lullen maar daar gaan we niet uitkomen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat wetenschappelijk onderzoek. Heeft iemand een linkje?
Ik kon ook nergens vinden naar welke onderzoeken specifiek wordt verwezen, maar ik neem aan dat dit onderzoek van de European Society of Veterinary Clinical
Ethology (ESVCE), met onderstaande conclusie er een rol in heeft gespeeld, aangezien dezelfde argumenten terugkomen.
As a conclusion, ESVCE strongly opposes the use of e-collars in dog training, and urges all
European countries to take an interest in and position on this welfare matter.
http://eprints.lincoln.ac.uk/31575/2/31 ... 300108.pdf Uiteraard is in de bronnenlijst nader onderzoek te vinden over de detailonderwerpen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Nee! Het is helemaal niet helder!
Mensen die hard corrigeren die doen dat ook zonder stroohoombaaaand!

Ik vind dit echt zo'n voorbeeld van symptoombestrijding.
Natuurlijk ben ik tegen dierenmishandeling met stroom. Iedereen is daar tegen. Ook de mensen die het doen. :wink:

Maar daarom is een elektrische correctie nog niet per definitie mishandeling.
Het gaat me niet eens om de stroomband want daar kan ik prima zonder. Ik gebruik hem niet eens.
Ik heb gewoon een hekel aan dit soort mongolenlogica.
Denk je nou echt dat een hond van iemand die hem kruipend en gillend van de veel te harde schokken door het park stuurt ineens een leedvrij leven heeft als die band weg is? Is de afwezigheid van een TT ineens gelijk aan een begripvolle, positieve begeleiding?
Wat is dat voor debiel geleuter?

Gaan we nou broekriemen verbieden omdat bezopen kneusvaders hun kinderen ermee slaan?
Ik word zo verschrikkelijk moe van dit domme gelul.

Het gaat niet om het middel. Je kunt een hond ook met een lepel mishandelen.
Nope, diegenen die hem nu op die manier misbruikten gaan nu weer terug op varkensprikkers, slaan en schoppen. Gewoon 40 jaar terug in de tijd. Maar dat zal vast diervriendelijker zijn volgens de minister.
Niet voor niets gaan de poorten dicht voor bezoekers bij diverse verenigingen las ik vanaf 1 juli 2020. Wat je niet ziet is er niet he?!
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Cleva schreef:
Tineke schreef:Inmiddels is Anniek Winters een petitie gestart om de band beschikbaar te houden voor honden trainers.

Kansloos gelul. Een petitie betekent al niets en honden trainers (sic) zijn geen vastomlijnde groep.
Daar is zij sowieso van, het kansloze gelul.
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:
Afbeelding :wink:

Leeheehees het artikel nou gewoon even; blijkbaar is een stroomband dermate moeilijk goed af te stellen en goed te gebruiken dat het in verreweg de meeste gevallen teveel stress veroorzaakt.

En verder moet je me maar vergeven dat ik er niet meer over in discussie ga.
Been there done that, got the T-shirt.
Stand 1 tot 127. Hoe makkelijk wil je t hebben?
Nee die van 30 euro kan dat niet nee. Dan moet je die goedkope meuk verbieden. Die van 300 kan dat wel prima
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Het vervelende met dit soort zaken is dat iedereen zich bekwaam genoeg acht om dit soort middelen in te zetten.
En dan heb je nog de paupers die er zo min mogelijk aan kwijt willen en er eentje op Alie express bestellen.

Een goede band kan in de juiste handen een middel zijn wat goed ingezet kan worden, maar die juiste handen zijn niet zoveel voorhanden als dat er banden zijn.
Ik denk dat het daar mis gaat.
Afbeelding

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Heb het nu gelinkte artikel nog niet gelezen maar herinner me nog een ander onderzoek waarbij honden met en andere honden zonder stroomband werden gecorrigeerd voor het oppakken van een dummy. De honden met stroomband vertoonden later veel meer stresssignalen alleen al bij het zien van de dummy dan die op andere wijze waren gecorrigeerd. Dat zou een reden zijn om hem niet te gebruiken maar wat ik dan vooral jammer vond is dat ze al die honden op de maximale sterkte van de stroomband hadden gecorrigeerd... dat is 'leuk' voor je onderzoekje maar zegt dan toch niets over JUIST gebruik van een stroomband (en de gevolgen daarvan) :19: .
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Zamunda schreef:Heb het nu gelinkte artikel nog niet gelezen maar herinner me nog een ander onderzoek waarbij honden met en andere honden zonder stroomband werden gecorrigeerd voor het oppakken van een dummy. De honden met stroomband vertoonden later veel meer stresssignalen alleen al bij het zien van de dummy dan die op andere wijze waren gecorrigeerd. Dat zou een reden zijn om hem niet te gebruiken maar wat ik dan vooral jammer vond is dat ze al die honden op de maximale sterkte van de stroomband hadden gecorrigeerd... dat is 'leuk' voor je onderzoekje maar zegt dan toch niets over JUIST gebruik van een stroomband (en de gevolgen daarvan) :19: .
Nee inderdaad. Dan moet je de andere manieren van corrigeren ook op het 'hoogste stand' testen. Dat is geen juist gebruik...
Belle
Zeer actief

Natuurlijk ben ik tegen dierenmishandeling met stroom. Iedereen is daar tegen. Ook de mensen die het doen. :wink:

Het gaat me niet eens om de stroomband want daar kan ik prima zonder. Ik gebruik hem niet eens.
Denk je nou echt dat een hond van iemand die hem kruipend en gillend van de veel te harde schokken door het park stuurt ineens een leedvrij leven heeft als die band weg is? Is de afwezigheid van een TT ineens gelijk aan een begripvolle, positieve begeleiding?

Gaan we nou broekriemen verbieden omdat bezopen kneusvaders hun kinderen ermee slaan?

Een correctie met een stroomband is per definitie pas een correctie als de prikkel sterk genoeg is om gedrag te laten stoppen. De prikkel moet dus op z'n minst onaangenaam zijn. Als een hond ergens mee bezig is dat enorm zelfbelonend is (zoals bijv. jagen), dan zal een trilling niet genoeg zijn om het gedrag te laten stoppen. Dat moet dan wel zo onaangenaam zijn dat het opweegt tegen de lol van het jagen. Zoals hier ook al vaak aangegeven, tot een hond die hoog in z'n drift zit, dring je niet door met iets wat alleen maar onaangenaam is.
Een ander probleem is dat als je met een lage prikkel begint er heel gemakkelijk gewenning optreedt en je steeds verder moet gaan om effect te krijgen. Als je het goed doet, zou je een zodanig harde prikkel moeten geven dat het gedrag na een, misschien twee keer gewoon nooit meer vertoond wordt. Als je moet blijven corrigeren voor hetzelfde gedrag, is het geen goede correctie geweest.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Tineke
Zeer actief

Belle schreef:Als je het goed doet, zou je een zodanig harde prikkel moeten geven dat het gedrag na een, misschien twee keer gewoon nooit meer vertoond wordt. Als je moet blijven corrigeren voor hetzelfde gedrag, is het geen goede correctie geweest.
En dat vraag ik me ook wel af, je hoort toch vaak dat de banden regelmatig worden gebruikt of weer worden ingezet na een tijdje gestopt te zijn.
Je zou denken dat het gedrag uit zou doven maar dat schijnt toch veelvuldig niet zo te zijn.
Afbeelding

Belle
Zeer actief

Tineke schreef:
Belle schreef:Als je het goed doet, zou je een zodanig harde prikkel moeten geven dat het gedrag na een, misschien twee keer gewoon nooit meer vertoond wordt. Als je moet blijven corrigeren voor hetzelfde gedrag, is het geen goede correctie geweest.
En dat vraag ik me ook wel af, je hoort toch vaak dat de banden regelmatig worden gebruikt of weer worden ingezet na een tijdje gestopt te zijn.
Je zou denken dat het gedrag uit zou doven maar dat schijnt toch veelvuldig niet zo te zijn.
Na een tijdje kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar als je continu op die knop moet lopen drukken, dan doe je in mijn ogen iets niet goed. Dan lijkt mij een of twee keer een hardere correctie humaner, dan aan de gang moeten blijven en uiteindelijk misschien wel op een hogere stand uitkomen.
Het lastige hierbij dat niet de wetten van operante conditionering niet alleen voor honden gelden, maar net zo goed voor mensen. Als een correctie de eerste keer lijkt te werken, omdat de hond op dat moment stopt met het ongewenste gedrag, ga je die correctie natuurlijk vaker inzetten. Tot hij niet meer werkt, omdat de hond gewend is, dan ga je de correctie harder maken. Extinction burst.
Belle
Zeer actief

Nanna schreef:
Belle schreef:
Een correctie met een stroomband is per definitie pas een correctie als de prikkel sterk genoeg is om gedrag te laten stoppen. De prikkel moet dus op z'n minst onaangenaam zijn. Als een hond ergens mee bezig is dat enorm zelfbelonend is (zoals bijv. jagen), dan zal een trilling niet genoeg zijn om het gedrag te laten stoppen. Dat moet dan wel zo onaangenaam zijn dat het opweegt tegen de lol van het jagen. Zoals hier ook al vaak aangegeven, tot een hond die hoog in z'n drift zit, dring je niet door met iets wat alleen maar onaangenaam is.
Ik denk dat de trilling in dat geval vooraf moet gaan aan de inderdaad flinke pets. Dat de trilling ahw de waarschuwing wordt.
Een beetje hond heeft dat zó door en komt al terug als hij gewaarschuwd is middels het trillinkje.
Hier loopt iemand in het bos met jagende teckels en die weten het al als ze die halsband om hebben :LOL: Dan lopen ze met vrome gezichtjes in de buurt. Dus daar werkt alleen al het dragen van de halsband als waarschuwing.
Ik denk inderdaad dat het zo werkt. Maar een trilling als correctie, zal in de meeste gevallen geen correctie zijn. En als het dat wel is, is een hond dermate gevoelig dat hij ook wel zonder stroomband te trainen is.
DeDiana
Zeer actief

Belle schreef:
Nanna schreef:
Belle schreef:
Ik denk dat de trilling in dat geval vooraf moet gaan aan de inderdaad flinke pets. Dat de trilling ahw de waarschuwing wordt.
Een beetje hond heeft dat zó door en komt al terug als hij gewaarschuwd is middels het trillinkje.
Hier loopt iemand in het bos met jagende teckels en die weten het al als ze die halsband om hebben :LOL: Dan lopen ze met vrome gezichtjes in de buurt. Dus daar werkt alleen al het dragen van de halsband als waarschuwing.
Ik denk inderdaad dat het zo werkt. Maar een trilling als correctie, zal in de meeste gevallen geen correctie zijn. En als het dat wel is, is een hond dermate gevoelig dat hij ook wel zonder stroomband te trainen is.
Dat denk ik ook :ok: Maar ja, dat kost wat meer tijd en inzet hè :roll:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Belle schreef: Ik denk inderdaad dat het zo werkt. Maar een trilling als correctie, zal in de meeste gevallen geen correctie zijn. En als het dat wel is, is een hond dermate gevoelig dat hij ook wel zonder stroomband te trainen is.
De trilling is dan geen correctie, maar de keuze om te stoppen of door te gaan.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:

Een ander probleem is dat als je met een lage prikkel begint er heel gemakkelijk gewenning optreedt en je steeds verder moet gaan om effect te krijgen. Als je het goed doet, zou je een zodanig harde prikkel moeten geven dat het gedrag na een, misschien twee keer gewoon nooit meer vertoond wordt. Als je moet blijven corrigeren voor hetzelfde gedrag, is het geen goede correctie geweest.
Bij jagen moet je geen correctie geven tijdens r jagen maar er voor. Anders zal geen enkele correctie werken ook niet op de hoogste stand. Dus als ze er maar denkt erachter aan te gaan en dan kan die dus laag zijn.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Tara schreef:
Belle schreef:
Nee, dat is niet zo.
Mijn honden hebben geleerd dat er consequenties volgen op het negeren van NEE of HIER. Dat leer ik al op jonge leeftijd aan, gewoon in de dagelijkse omgang en zonder e-collar. Op het moment dat we ineens in het jachtveld staan en de honden werken op grotere afstand van mij, dan is die uitdaging natuurlijk veel groter en is het moeilijker om dat te handhaven. De e-collar die zij in het jachtveld voor hun veiligheid dragen is ingetraind door hem de eerste keer op te draaien. Als je weet dat dat sterkte van 1 tot 127 traploos op te draaien is, dan kun je je misschien ook voorstellen dat 25 (en daar staan ze bij mij altijd op) niet heel sterk is. Een schok van statische elektriciteit is veel venijniger.
Zo heb ik mijn honden geleerd dat ook op grotere afstand, en met de enorme verleidingen van een veld vol met wild een oor en een oog open gehouden moet worden voor mij. En dat doen ze dus ook. Als ik ze tegenwoordig even moet helpen herinneren dat ik ze een commando had gegeven, dan volstaat de trilfunctie. Hoe ik hem gebruik is het niks meer of minder dan een tikje op de schouder: Hee, ik had iets gezegd, luister je? En zo zie ik de honden dan ook altijd reageren: Oh ja, vrouwtje had geroepen.
Overigens hoef ik er zelden gebruik van te maken, mijn honden zijn blij, betrouwbaar en gehoorzaam. Heel erg gewaardeerde honden in het jachtveld.
En in noodsituaties heb ik godzijdank de mogelijkheid om dat signaal op te draaien, want reken maar dat als een hond al een paar minuten achter een aangeschoten haas aanzit, de adrenaline zo verschrikkelijk hoog zit dat mijn fluit helemaal niet meer gehoord wordt. Dat is geen ongehoorzaamheid, dat is gewoon hyperfocus die je de hond niet kunt aanrekenen. Maar als daar een weg met auto's in beeld komt, dan wil ik mijn hond uit die hyperfocus kunnen halen en dan heb ik daar helaas nog geen beter middel voor gevonden dan een e-collar. Omdat er geen beter middel voor is. Gewoon, niet.
Maar dat houd dus in dat ze de banden altijd moeten dragen omdat er anders de mogelijkheid bestaat dat ze er vandoor gaan.
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Tara schreef:
Tineke schreef: Maar dat houd dus in dat ze de banden altijd moeten dragen omdat er anders de mogelijkheid bestaat dat ze er vandoor gaan.
Nee hoor, in velden waar geen wegen tussendoor lopen dragen ze ze niet.
Maar waar dat wel zo is, en helaas is dat in 99% van de gevallen wel zo, dan dragen ze ze wel. Better safe than sorry.

Ik had een aantal jaar geleden een situatie waarin mijn hond geen band droeg omdat hij niet goed opgeladen was.
Er werd een haas geschoten, een meter of 40 voor ons. Hij ging over de bol, het pluis kwam er vanaf en hij bleef op de plek liggen. Kikdood.
Mijn hond had het ook gezien en ik stuurde haar om het haas op te gaan halen. Op het moment dat ze er bij was bleek hij helemaal niet zo kikdood te zijn en hij ging er vandoor. Tegen alle logica in, maar het was echt zo.
De hond zat er een paar meter achter, maar op het geploegde land duurde het heel erg lang voordat ze hem had ingehaald en ondertussen gingen ze wel richting de weg. :schrik: Dit heeft niks met ongehoorzaamheid te maken, maar alles met de hyperfocus die ik al noemde.
Op dit soort situaties valt niet te trainen, maar het zijn wel de situaties waarin ernstige ongelukken kunnen gebeuren. Dat risico wil ik echt niet nemen.

Ik heb liever dat ze banden dragen die ik niet hoef te gebruiken, dan dat ze er geen dragen en ik niet kán ingrijpen op een moment dat het nodig is. Ik heb genoeg bijna-ongelukken gezien... :ugh:
Ja hazen zijn ook voor onze honden een enorme trigger. Konijnen, herten gaat allemaal prima. Ze zien ze regelmatig als we in de duinen lopen of op het strand, geen enkel probleem.
Maar een haas, dan worden ze echt wild.
Luus is weleens krijsend om 5 uur in de ochtend langs een camping gescheurd achter een haas aan :mrgreen:

Daar houden we nu rekening mee, en aan de kant met een snelweg in dat gebied blijven ze nu aan de lijn want ik vind het te eng.

Maar waarom hazen zoveel meer triggeren is mij nog nooit duidelijk geworden, wellicht de snelheid waarmee ze ervandoor gaan, anders zou ik het niet weten.
Laatst gewijzigd door Tineke op 06 apr 2019 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”