Eh?nyckle schreef:Ach, vandaar al die angstige mixjes uit het buitenland.mijke schreef:Haha, nou, ik vind dat ze wel heel dramatisch er over praten. Het is geen sabeltandtijger. Als er een bepaald hondenras uitsterft is er niet echt iets verloren op de wereld, geen voedselketen die omvalt of wat dan ook. Als er mensen zijn die het jammer vinden dat dat ras uitsterft dan is er wel iets mis gegaan, want waarom hadden die mensen dan niet zelf zo'n hond?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bedreigde rassen
Moderator: moderatorteam
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Re: Bedreigde rassen
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Ja, tegenwoordig het makkelijkste ras.mijke schreef:Eh?nyckle schreef:Ach, vandaar al die angstige mixjes uit het buitenland.mijke schreef:Haha, nou, ik vind dat ze wel heel dramatisch er over praten. Het is geen sabeltandtijger. Als er een bepaald hondenras uitsterft is er niet echt iets verloren op de wereld, geen voedselketen die omvalt of wat dan ook. Als er mensen zijn die het jammer vinden dat dat ras uitsterft dan is er wel iets mis gegaan, want waarom hadden die mensen dan niet zelf zo'n hond?
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ik snap niet zo goed wat dat met mijn opmerking te maken heeft, maar ok.
-
- Zeer actief
prima. Er zijn zoveel dingen die ik gelukkig niet snap. 

Helemaal niks.mijke schreef:Ik snap niet zo goed wat dat met mijn opmerking te maken heeft, maar ok.
-
- Zeer actief
Ik reageerde ook helemaal niet op jou Mijke. Blijkbaar voel je je voor niks aangesproken.
Ik sprak in het algemeen.
Ik sprak in het algemeen.
-
- Zeer actief
Mijn korte verhaal sloeg ook niet op jou Nanna.Nanna schreef:Daarom schrijf ik ook rassen en types.nyckle schreef:Is de labradoedel dan nu al een ras? Volgens mij is het een duur betaalde mix.Neeltje schreef:Inderdaad.Nanna schreef:Ik denk zelf dat je het niet, tegen de verdrukking in, in stand moet houden. Als mensen het niet moeten moeten ze het niet.
De tijdgeest is nu natuurlijk ook heel anders en er zijn andere rassen/types populair. Veertig jaar geleden had toch nog nooit iemand van een Labradoedel gehoord.
En het is van alle tijden dat rassen uitsterven. De English White terriër? Weg. Abessijnse zandterriër? Weg. Geen belangstelling meer en m.i verliest een ras dan ook bestaansrecht want met een handjevol honden en fokkers ga jij geen gezonde populatie in stand houden. Is dat jammer? Zeker.
Maar wat niet wil dat wil niet.
Het blijkt dat enkele mensen niet weten wat een ras inhoud. Als je voor een ras kiest, kun je bepaalde kenmerken verwachten. (Vingers crossed) Ik weet donders goed, dat het niet altijd opgaat. Ik heb zelf ook 2 verschillende Airedales.
Maar om nu de zelfde eigenschappen te verwachten tussen een onbekende mix dwergpincher en een Afghaanse windhond, dat gaat me twee stapjes te ver.
Wat ik onder rashond versta is toch dat er gebruikseigenschappen zijn in gefokt. Een staande hond die bij de eerste geur van wild er in gestrekte galop aan de horizon verdwijnt en de haas gniffelend laat zitten is misschien voor de anti jager leuk. Een jager heeft er niks aan. Het zelfde kun je zeggen van een herdershond.
Nu terug op een mix. De "baas" moet zich meer aanpassen aan de hond.
Daarbij zeg ik niet of dat een voor- of nadeel is voor baas of hond. Maar verslikken in de hond is wel een gegeven.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat de vereniging het eigendom heeft van de monsters. Die betaalt ook de afname en de opslag. De eigenaar krijgt het eerste dekgeld, bij verdere dekkingen gaat dat naar de vereniging voor de kosten van de spermaopslag.Cleva schreef:Wat betekent dat, dat de eigenaar het eigendom heeft? Patent op het hele ras of alleen de monsters?
Dat is hoe deze RV het heeft geregeld, ik neem aan dat het ook anders kan.
De gedachte is dat zo sperma bewaard kan blijven voor over enkele generaties, voor behoud diversiteit.
Ja, eens.Overigens vind ik dat een verloren ras wel degelijk erg is.
Niet dat je daarom een hele populatie op de poot moet houden maar het DNA is wel degelijk interessant. En een paar exemplaren om nar te kijken, graag.
Het is gewoon zonde om de boel te laten verdwijnen en over 30 jaar kunnen we dingen met dat DNA dat we nu niet kunnen bevroeden.
Echt zonde om niet te behouden.
Overigens zou ik niet alleen geslachtscellen bewaren. Gewoon een beenmergmonster graag.
Hoewel ik niet weet of die beenmergmonsters al tot de opties behoren.
Maar wie weet, de gedachte van zo'n spermabank (voor en van een ras dus) vond men nog maar 6 jaar geleden idioot, en nu is het er.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ik heb er maar een echt goed gekend en die was inderdaad ook oerdom.En eigenzinnig. En hij kwijlde alles onder. Maar mooi was hij wel.Nanna schreef:Ik heb maar één Gordon setter gekend en dat was meteen de domste hond die ik ooit gezien heb. Dat vond haar eigen baas trouwens ook hoor
Zindelijk is ze nooit geworden en uit een waterbak drinken bleef problematisch (gooide het water alle kanten op). Ze heeft nooit ook maar één kunstje kunnen beheersen. Aan de riem lopen, geen idee. Het was echt een mongoloïde hond. Nou zullen heus niet alle Gordons zo dom zijn maar om nou te zeggen dat ze slim uit hun ogen kijken, nee. Ik snap dat mensen eerder neigen naar een Ierse setter. En dat mooie rood trekt ook meteen meer aan dan het sombere black and tan.