Als voorbeeld genomen dat schoolplein, daar zijn wel heel veel prikkels voor de jonge hond die toch al de neiging heeft om daarop te reageren met nog drukker gedrag en ook happen. Als baas moet jij je op dat moment én met je hond bezig houden, maar ook de kinderen die blij uit school komen aandacht geven. Dat lijkt me lastig, zeker als de hond nog niet goed op de juiste manier rustig is te krijgen.
Als hij dan toch mee moet als je de kinderen haalt, zou ik zelf op een wat rustiger stukje wachten en de kinderen dat laten weten, dan heb je alleen met je eigen kinderen en de hond te maken.
Het is logisch dat hij blij reageert als hij de kinderen ziet, je zou ook wat rust kunnen creëren door hem te laten zitten en de kinderen een kleine voerbeloning bij zich laten hebben (in de jaszak). Laat de kinderen van hem iets te vragen (een poot, of ook weer laten zitten omdat hij waarschijnlijk weer opstaat als hij ze ziet) en als hij dat opvolgt de beloning geven. Dan wordt de begroeting al een stuk rustiger denk ik.
Even de controle over bepaalde situaties proberen te krijgen, als je weet dat de hond daar druk op reageert.
Idem buiten als je merkt dat hij zijn aandacht verlegd, en gaat reageren als hij belemmerd wordt in datgene wat hij wil gaan doen. Probeer dat moment voor te zijn door zijn aandacht wat eerder naar jou te verleggen.
Ik had trouwens vaak een flostouw mee, of een bal aan een touwtje.
Belangrijk is trouwens wel, dat je daar binnen ook mee oefent. Want het klinkt heel aannemelijk om een bijtrol aan te bieden, maar het wordt lastig als hij daar ook zo enthousiast van wordt en gaat schudden en trekken (een beetje boxer gaat dat doen

)en jij hem vervolgens niet kunt bereiken als je het spel wilt beëindigen.
Wij speelden er binnen dus ook regelmatig mee, en gebruikten het ook om bepaalde commando's aan te leren op een speelse manier. En daarbij was een van die dingen het inbijten in dat ding, maar ook het lossen
En lossen werd dan weer beloond, zeker toen hij nog jong was, met een alternatief speeltje, of met een voertje. Later was braven en een aai voldoende, maar belangrijk dat je daar ook de controle over houdt.
En als de het klaar is, het afleiden, samen spelen etc. ervoor zorgen dat het speeltje weer in jouw zak belandt (buiten) het moet een speciaal speeltje blijven, dan blijven ze er meer alert op.